861102.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1986:1102 räddniegstjäestlag;
utkom från trycket
den 19 december 1986 utfärdad den 11 december 1986.
enligt riksdagens beslut' föreskrivs följande.
inledande bestämmelser
1 § denna lag innehåll er föreskrifter om hur samhällets räddningstjänst
skall organiseras och bedrivas.
i lagen finns också bestämmelser om olycks- och skadeförebyggande
åtgärder samt om rättigheter och skyldigheter för enskilda.
2 § med räddningstjänst avses i lagen de räddningsinsatser som staten
eller kommunerna skall s vara för vid ol yckshändelser och överhängande
fara för olyckshändelser för att hindra och begränsa skador på människor
eller egendom eller i miljön.
till räddningstjänst hänförs också räddningsinsatser som polisen gör i
fjällområden enligt polislagen (1984; 387) samt räddningsinsatser som görs
enligt 26 och 27 §§ utan att det har inträffat någon olyckshändelse eller
föreligger överhängande fara för en olyckshändelse.
skyldighet för staten eller kommun att göra en räddningsinsats föreligger
endast, om det med hänsyn till behovet av ett snabbt ingripande, det
hotade intressets vikt, kostnaderna för insatsen och omständigheterna i ^5:
övrigt är påkallat att staten eller kommunen svarar för insatsen.
''k
3 § lagen gäller inte hälso- och sjukvård som avses i hälso- och sjuk- 'hf
vårdslagen (1982: 763). 'iffi
•k
4 § räddningstjänsten skall planeras och organiseras så att räddningsin- • n
satserna kan påbörjas inom godtagbar tid och genomföras på ett effektivt •»'
sätt. •'!
5 § kommunerna och de statliga myndigheter som svarar för verksam
het enligt denna lag skall samarbeta med varandra och med andra som
berörs av verksamheten.
2010 i prop. 1985/86: 170. föu 19 86/87: 2, rskr. 1986/87:58.
¬
- f.
kommunal räddningstjänst m. m. sfs 1986:1102
kommunens ansvar
6 § vaije kommun skall svara för räddningstjänsten inom kommunen,
om inte annat följer av 25-28 §§.
7 § vaije kommun skall svara för att åtgärder vidtas inom kommunen så
att bränder och skador till följd av bränder förebyggs. kommunen skall
också främja annan olycks- och skadeförebyggande verksamhet i kom
munen.
8 § kommunerna skall ta till vara möjligheterna att utnyttja varandras
resurser för räddningstjänsten och för förebyggande verksamhet enligt 7 §.
9 § i vaije kommun skall det finnas en räddningsnämnd och en rädd
ningskår.
kommunen får tillsätta en särskild räddningsnämnd eller uppdra åt en
annan nämnd att vara räddningsnämnd. om inte detta har skett, är kom
munstyrelsen räddningsnämnd.
kommunen får komma överens med en annan kommun om att ha en
gemensam räddningskår. kommunen får också träffa avtal med en annan
kommun om att de uppgifter i kommunen, som enligt denna lag ankommer
på räddningskåren, skall helt eller delvis ombesöijas av den andra kommu
nens räddningskår.
10 § i fråga om en särskild räddningsnämnd skall gälla följande föreskrif
ter i 3 kap. kommunallagen (1977: 179)
2 § om antalet ledamöter m. m.,
3 § första stycket om valbarhet m. m.,
4 § om rätt till ledighet från anställning,
5 § första stycket om mandattid,
5 § tredje stycket om verkan av ledamots avgång,
6 § om ordförande och vice ordförande,
7 § om tid och plats för sammanträde samt om närvarorätt vid sam
manträde,
8 § om suppleants tjänstgöring m. m.,
9 § första stycket om beslutsförhet,
10 § om beslutsförfarande och protokoll,
11 § om delgivning m. m.,
12 § om reglemente och delegation.
för stockholms kommun skall dock inte gälla 3 kap. 5 § första stycket
eller 6 § kommunallagen.
11 § uppdrag att besluta på räddningsnämndens vägnar får inte omfatta
förelägganden eller förbud vid vite eller verkställande av åtgärd på den
försumliges bekostnad.
räddningsnämnden får meddela den som utan att vara tjänsteman hos
kommunen fullgör uppgifter åt nämnden befogenhet att på nämndens väg
nar meddela i v erksamheten erforderliga förelägganden och förbud enligt
56 § första stycket. ^
¬
sfs 1986:1102 räddningskåren ,
12 § räddningskåren skall göra de räddningsinsatser som kommunen har
ansvaret för enligt denna lag.
kommunen får överlåta åt någon annan att göra räddningsinsatser som
kräver särskild kompetens.
13 § räddningskåren skall bestå av en räddningschef och en eller flera
räddningsstyrkor. i räddnin gskåren kan också ingå räddningsvärn.
om det vid en anläggning inom kommunen har organiserats en särskild
enhet för räddningsinsatser vid anläggningen, får kommunen träffa avtal
med ägaren eller innehavaren av anläggningen om att enheten skall ingå
som räddningsstyrka i räddnings kåren.
en sådan enhets räddningsinsatser är att anse som kommunal rädd
ningstjänst enligt denna lag också när insatserna görs inom den egna
anläggningen.
14 § en räddningsstyrka skall bestå av anställd personal som genom
utbildning och erfarenhet har nödvändig kompetens för sina uppgifter.
ett räddningsväm skall bestå av personal som har uttagits på grund av
tjänsteplikt.
förebyggande åtgärder mot brand
15 § räddningsnämnden skall svara för att brandsyn och sotning utförs
regelbundet.
16 § brandsyn skall avse kontroll av brandskyddet vid byggnader ell er
anläggningar som bestäms av regeringen eller den myndighet som regering
en utser. en myndighet som utövar tillsyn enligt 54 § kan besluta om
brandsyn också i andra fall.
brandsyn skall förrättas av särskilda brandsyneförrättare som utses av
räddningsnämnden.
17 § genom sotningen skall eldstäder och andra fasta förbränningsan
ordningar, som inte är inrättade för eldning uteslutande med gas, och
därtill hörande rökkanaler samt imkanaler göras rena. i samband med
sotning skall det som rengörs samt skorstenar och tak med därtill höra nde
byggnadsdelar kontrolleras från brandskyddssynpunkt. en tillsynsmyn
dighet kan besluta om sådan kontroll av brandskyddet också i andra fall.
sotning och kontroll enligt f örsta stycket av brandskyddet skall utföras
av skorstensfejarmästare eller skorstensfejare som biträder skorstensfejar-
mästaren. räddningsnämnden får i fråga om speciella anläggningar och
enstaka avlägset belägna bostadshus medge att någon annan utför sot
ningen och kont rollen.
18 § kommunfullmäktige får föreskriva att avgift skall erläggas för
brandsyn och för sotning.
19 § den som förrättar brandsyn och den som utför sotning och kontroll
av brandskyddet enligt 17 § har rätt att få tillträde till den anläggning som
2012
¬
berörs. de har också rätt att få de upplysningar och handlingar som de sfs 1986:1102
behöver.
polismyndigheten skall lämna det biträde som behövs.
20 § regeringen får meddela föreskrifter om frister för sotning och
brandsyn och om förbud helt eller delvis mot eldning utomhus samt om
liknande förebyggande åtgärder mot brand. regeringen får överlåta åt en
myndighet eller åt kommun att meddela sådana föreskrifter.
räddningstjänstplan
21 § för varje kommun skall det finnas en räddningstjänstplan.
planen skall innehålla uppgifter om
1. räddningskårens organisation i stora drag,
2. vattenreservoarer, brandposter, varningssystem och andra anord
ningar för räddningstjänsten och hur de skall underhållas,
3. insatstider till kommunens olika delar,
4. det lägsta antal befäl och övrig personal som ständigt skall finnas för
första utryckning i styrk orna inom räddningskåren och tiden från alarme-
ring av perso nalen till dess räddningsstyrkans första fordon kan utgå (an-
spänningstid),
5. den kompetens som krävs för att vara befäl i räddningskåren,
6. det minsta antal övningar som skall hållas med personalen i rädd
ningskåren.
i förekommande fall skall planen också innehålla uppgifter om
1. anläggningar som avses i 43 § sam t vattentäkter och andra områden
där en olyckshändelse kan medföra allvarliga skador i miljön,
2. hamnar och deras gränser i vattnet,
3. avtal om samverkan inom kommunalförbund och räddningsregion.
22 § räddningstjänstplanen skall antas av kommunfullmäktige.
planen skall tillställas de myndigheter som regeringen bestämmer.
första och andra styckena gäller också i fråga om ändringar i och tillägg
till planen.
23 § när ett förslag till räddningstjänstplan eller en ändring i eller ett
tillägg till räddnings tjänstplan upprättas, skall kommunen på lämpligt sät t
och i den omfattning som behövs samråda med de myndigheter som kan ha
ett väsentligt intresse i saken.
24 § regeringen får på framställning av den myndighet som regeringen
bestämmer besluta om ändring av en räddningstjänstplan.
statlig räddningstjänst
fjällräddningstjänst
25 § inom qällområden skall polisen till följd av polislagen (1984:387)
i. efterforska och rädda den som har försvunnit under sådana omstän
digheter att det kan befaras att det föreligger fara för hans liv eller allvarlig
risk för hans hälsa,
2013
¬
sfs 1986:1102 2. rädda den som har råkat ut för en olyckshändelse eller drabbats av en
sjukdom och som snabbt behöver komma under vård eller få annan hjälp.
flygräddningstjänst
26 § vid flyghaverier inom sveriges sjöterritorium, med undantag för
vattendrag, kanaler, hamnar samt andra insjöar än vänern, vättern och
mälaren, skall luftfartsverket svara för räddningstjänsten.
luftfartsverket skall svara för förebyggande räddningsinsatser mot ska
dor, när ett luftfartyg är nödställt eller när fara hotar lufttrafiken. verket
skall också svara för efterforskning av luftfartyg som saknas.
sjöräddningstjänst
27 § inom sveriges sjöterritorium, med undantag för vattendrag, kana
ler, hamnar samt andra insjöar än vänern, vättern och mälaren, skall
1. sjöfartsverket svara för efterforskning och räddning av människor,
som är eller kan befaras vara i sjönöd, och för sjuktransporter från fartyg,
2. tullverkets kustbevakningsorganisation svara för räddningstjänsten,
när olja eller andra skadliga ämnen har kommit ut i vattnet.
räddningstjänst vid utsläpp av radioaktiva ämnen
28 § vid utsläpp av radioaktiva ämnen från en kärnteknisk anläggning i
sådan omfattning att särskilda åtgärder krävs för att skydda allmänheten
eller vid överhängande fara för ett sådant utsläpp skall länsstyrelsen svara
för räddningstjänsten.
110 § lagen (1984; 3) om kärnteknisk verksamhet finns bestämmelserom
skyldighet för innehavare av kärnteknisk anläggning att vidta de åtgärder
som behövs för att upprätthålla säkerheten vid anläggningen.
29 § kommunerna är skyldiga att delta i planeringen av räddningstjäns
ten vid utsläpp av radioaktiva ämnen från kärntekniska anläggningar i
landet och att medverka vid övningar i såda n räddningstjänst.
gemensamma bestämmelser
alarmering
30 § kommunerna och de statliga myndigheter som svarar för rädd
ningstjänst skall se till a tt det finns anordningar för alarmering av rädd
ningsorganen.
när ett räddningsorgan gör en räddningsinsats, skall polismyndigheten
underrättas om insatsen.
ledning
31 § vid varje räddningsinsats skall det finnas en räddningsledare.
32 § räddningsledare är
1. i de n kommunala räddningstjänsten räddningschefen eller den som
denne har utsett,
2. i fjä llräddningstjänsten polischefen i d istriktet eller den som deiinc
har utsett eller, om räddningsinsatsen berör flera polisdistrikt, länspolis-
chefen eller den som denne har utsett,
¬
3. i övrig räddningstjänst den som den ansvariga myndigheten har ut- sfs 1986:1102
sett.
samverkar två eller flera räddningskårer i en räddningsinsats som berör
mer än en ko mmuns område inom samma län, skall länsstyrelsen bestäm
ma vem av räddningsledarna som skall leda insatsen, om inte räddningsle
darna själva har bestämt det.
33 § i fråga om räddningsinsatser som är omfattande får regeringen
föreskriva eller i särskilt fall bestämma, att en länsstyrelse eller någon
annan statlig myndighet skall ta över ansvaret för räddningstjänsten inom
en eller flera kommuner. i sådana fall utses räddningsledare av den myn
dighet som har fått ansvaret.
skyldighet att medverka i räddningstjänsten
34 § en statlig eller kommunal myndighet skall på anmodan av rädd
ningsledaren d elta i en räddningsinsats med personal och egendom, om
myndigheten har lämpliga resurser och ett deltagande inte allvarligt hind
rar myndighetens vanliga verksamhet.
ersättning till kommun för medverkan i räddningstjänst m. m.
35 § om en kommun har medverkat i en annan kommuns räddnings
tjänst, har kommunen rätt till skälig ersättning av den andra kommunen.
om en kommun har medverkat i statlig räddningstjänst eller vid övning
ar i sådan räddningstjänst, har kommunen rätt till skälig ersättning av
staten.
36 § vid kommunal räddningstjänst med anledning av utflöde i vatten av
olja eller andra skadliga ämnen har kommunen rätt till ersättning av staten
för den del av räddningstjänstkostnaderna som överstiger ett av regeringen
fastställt belopp, om utflödet har inträffat utanför sveriges sjöterritorium
eller inom en de! av sjöterritoriet där räddningsinsatser skall göras enligt
27 § eller inom göta älv, trollhätte kana! eller södertälje kanal.
37 § om en räddningsinsats i kommunal räddningstjänst har medfört
betydande kostnader, har kommunen rätt till ersättning av staten för den
del av räddningstjänstkostnaderna som överstiger en självrisk. självrisken
beräknas enligt grunder som regeringen fastställer.
bestämmelser som rör enskilda m.fl.
alarmering
38 § vid utsläp p av giftiga eller skadliga ämnen från en anläggning som
avses i 43 § skall anläggningens innehavare underrätta länsstyrelsen, polis
myndigheten och räddningskåren, om utsläppet påkallar särskilda åtgärder
till skydd för allm änheten. underrättelse skall också lämnas, om det före
ligger överhängande fara för ett sådant utsläpp.
39 § den som upptäcker eller på annat sätt får kännedom om en brand
eller om en olyckshändelse som innebär fara för någons liv eller allvarlig
risk för någons hälsa eller för miljön skall, om det är möjligt, varna dem 201s
¬
sfs 1986; 1102 som är i fara och vid behov tillkalla hjälp. d etsamma skall gälla den som
får kännedom om att det föreligger en överhängande fara för en brand eller
en sådan olyckshändelse.
uppgiftsskyldighet
40 § myndigheter och enskilda skall på begäran av en myndighet som
svarar för räddningstjänst lämna upplysningar om personal och egendom
som kan användas i rä ddningstjänsten.
förebyggande åtgärder
41 § ägare eller innehavare av byggnader eller andra anläggningar skall i
skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för livrädd
ning vid brand eller annan olyckshändelse och i övrigt vidta de åtgärder
som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa
skador till följd av bra nd.
42 § om det behövs för att förebygga att människor skadas på grund av
brand, far regeringen föreskriva att material får användas i lös inredning i
byggnader eller andra anläggningar endast efter godkännande (typgodkän
nande).
har sådana föreskrifter meddelats, skall den som svarar för verksamhe
ten i byggnaden e ller anläggningen kunna visa att den lösa inredningen
består av typgodkänt material.
typgodkännande meddelas av den myndighet som regeringen bestäm
mer.
43 § vid en anläggning, där verk samheten innebär fara för att en olycks
händelse skall orsaka allvarliga skador på människor eller i miljön, är
anläggningens ägare eller innehavare skyldig att i skälig omfattning hålla
eller bekosta beredskap med personal och egendom och i övrigt vidta
erforderliga åtgärder för att hindra eller begränsa sådana skador.
detsamma skall gälla flygplatser som har godkänts enligt 6 kap. 9 §
första stycket luftfartslagen (1957; 297).
tjänsteplikt
44 § när det behövs, är var och en som under kalenderåret fyller lägst
arton och högst sextiofem år skyldig att medverka i räddningstjänst, i d en
mån hans ku nskaper, hälsa och kroppskrafter tillåter det.
tjänsteplikten fullgörs på anmodan av räddningsledaren.
bland dem som är tjänstepliktiga enligt första stycket och som är bosatta
i kommunen får räddningsnämnden ta ut lämpliga personer för att ingå i
kommunens räddningsvärn. i första hand skall frivilliga tas ut. den som
har tagits ut är skyldig att delta i övning med räddningsvärnet under högst
tjugo timmar årligen.
ingrepp i annans rätt
45 § om f ara för liv, hälsa eller egendom eller för skada i miljön inte
lämpligen kan hindras på något annat sätt, får räddningsledaren vid en
räddningsinsats bereda sig och medverkande personal tillträde till annans
2q]5 fastighet, avspärra eller utrymma områden, använda, föra bort eller förstö-
d
ch
¬
fa egendom samt företa andra ingrepp i annans rätt, i den mån ingreppet är sfs 1986:1102
försvarligt med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som vållas
genom ingreppet och omständigheterna i övrigt. sådana ingrepp får också
företas av räddningsnämnden eller, i fråga om statlig räddningstjänst, av
den myndighet som svarar för räddningstjänsten.
förbud eller föreläggande som avses i 7 kap. 5 § lagen (1980:424) om
åtgärder mot vattenförorening från fartyg får meddelas med stöd av denna
paragraf bara om sjöfartsverkets beslut inte kan avvaktas.
polismyndigheten skall lämna det biträde som behövs.
46 § den som med stöd av 45 § har beslutat om avspärrning eller
utrymning, skall hjälpa till med att ordna uppehälle för dem som till följd av
åtgärden är i behov därav.
47 § anordning som varaktigt behövs för räddningstjänsten får placeras
på annans mark eller byggnad, om det inte medför inverkan av någon
betydelse på markens eller byggnadens användningssätt.
beslut om en sådan åtgärd meddelas av räddningsnämnden eller, i fråga
om statlig räddningstjänst, av den myndighet som svarar för räddnings
tjänsten.
rätt till ersättning
48 § den som på grund av tjänsteplikt eller frivilligt eft er anmodan av
räddningsledaren har medverkat i räddningstjänst enligt d enna lag eller i
övning med räddningskår har rätt till skälig ersättning för kostnader för
resa och uppehälle samt för arbete och tidsspillan enligt bestämmelser som
meddelas av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.
han har också rätt till ersättning för skada på kläder och andra personliga
tillhörigheter.
första stycket gäller inte den som har erhållit ersättning av någon annan
eller på grund av tjänst eller annars genom avtal har rätt till ersättning för
medverkan i räddningstjänst.
ersättning enligt första stycket skall betalas av kommunen till den som
har medverkat i kommunal räddningstjänst eller i övning med räddningskår
och av staten till den som har medverkat i statl ig räddningstjänst.
49 § i lagen (1977:265) om statligt personskadeskydd och lagen
(1977:266) om stathg ersättning vid ideell skada finns bestämmelser om
ersättning vid personskada till de n som har medverkat i räddningstjänst
enligt denna lag eller i övning med räddningskår.
50 § har utrustning för räddningstjänst tillhandahållits frivilligt eller ta
gits i anspråk med stöd av 45 §, h ar egendomens ägare eller innehavare rätt
till ersättning för skada på eller försämring av egendomen, förlorad avkast
ning eller n ytta av egendomen och kostnad med anledning av att egendo
men har tillhandahållits.
första stycket gäller inte den som har erhållit ersättning av någon annan
eller på grund av tjänst eller annars genom avtal har rätt till ersättning för
att tillhandahålla egendom för räddningstjänst. första stycket gäller inte
heller den som har tillhandahållit egendom för räddningstjänst, om rädd- 2017
64-sfs 1986
¬
sfs 1986; 1102 ningsinsatsen har avsett att hindra eller begränsa skada på hans egendom
eller har föranletts av olyckshändelse i hans verksamhet.
51 § om egendom tas i anspråk genom åtgärd enligt 47 §, är ägaren eller
innehavaren berättigad till ersättning för förlorad avkastning eller nytta.
52 § ersättning enligt 50 och 51 §§ skall betalas av kommunen eller, i
fråga om statlig räddningstjänst, av staten.
åtgärder efter räddningstjänst
53 § när en räddningsinsats är avslutad, skall räddningsledaren, om det
är möjligt, underrätta ägaren eller innehavaren av den egendom som
räddningsåtgärderna har avsett om behovet av bevakning, restvärdeskydd,
sanering och återställning.
behövs bevakning med hänsyn till risken för nya olyckshändelser men
kommer bevakningen inte till stånd, far räddningsledaren utföra bevak
ningen på ägarens eller innehavarens bekostnad.
polismyndigheten skall lämna det biträde som behövs.
övriga bestämmelser
tillsyn
54 § inom kommunen utövar räddningsnämnden den omedelbara till
synen över efterlevnaden av denna lag och föreskrifter som har meddelats
med stöd av lagen. inom länet utövas tillsynen av länsstyrelsen. den
central tillsynen utövas av statens räddningsverk eller, i fråga om statlig
räddningstjänst, av annan myndighet som regeringen bestämmer.
55 § för tillsynen har en tillsynsmyndighet rätt att få tillträde till byggna
der, lokaler och anläggningar. tillsynsmyndigheten har också rätt att få de
upplysningar och handlingar som behövs för tillsynen.
56 § en tillsynsmyndighet får meddela de förelägganden och förbud som
behövs i enskilda fall för att denna lag eller föreskrifter som meddelats med
stöd av lagen skall efter levas.
beslut om föreläggande eller förbud får förenas med vite.
underlåter någon att vidta en åtgärd som åligger honom enligt en till
synsmyndighets föreläggande, får myndigheten vidta åtgärden på hans
bekostnad.
57 § polismyndigheten skall lämna det biträde som behövs för tillsynen.
ansvarsbestämmelser
58 § till böter skall den dömas som
1. uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot förbud mot eldning u tom
hus som har meddelats med stöd av 20 §,
2. uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att ge upplysningar eller
lämna ut handlingar enligt 19, 40 eller 55 §,
3. uppsåtligen eller av oaktsamhet lämnar oriktig uppgift om förhållande
2q]3 av betydelse vid fullgörande av uppgiftsskyldighet som följer av 19,40 eller
55 §.
¬
4. uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att fullgöra vad som ålig- sfs 1986:1102
ger honom enligt 38 eller 39 §, '
5. utan att ha laga förfall u ppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att
fullgöra tjänsteplikt som åligger honom enligt 44 §,
6. uppsåtligen hindrar eller försöker hindra en åtgärd som beslutats
enligt 45 § första stycket eller annars utan giltig ursäkt åsidosätter sådan
åtgärd.
i ringa fall skall inte dömas till ansvar. •
till ansvar enligt första stycket skall inte dömas, om ansvar för gärning
en kan ådömas enligt brottsbalken.
den som har överträtt ett vitesföreläggande eller ett vitesförbud skall
inte dömas till ansvar enligt denna lag för gärning som omfattas av föreläg
gandet eller förbudet.
bestämmelser om överklagande
59 § ett beslut om fullgörande av tjänsteplikt enligt 44 § eller om ingrepp
i annans rätt enligt 45 § gäller även om det överklagas.
om det föreligger särskilda skäl, får en tillsynsmyndighet bestämma att
dess beslut skall gälla även om det överklagas.
60 § ett beslut av en räddningsledare om fullgörande av tjänsteplikt
enligt 44 § eller om ingrepp i annans rätt enligt 45 § får överklagas hos
länsstyrelsen. i övrigt får räddningsledarens beslut med stöd av denna lag
eller föreskrifter som meddelats med stöd av lagen inte överklagas.
räddningsnämndens beslut enligt denna lag eller enligt föreskrifter som
meddelats med stöd av lagen får överklagas hos länsstyrelsen.
länsstyrelsens beslut får överklagas hos kammarrätten.
andra tillsynsmyndigheters beslut far överklagas hos kammarrätten.
detsamma gäller en statlig myndighets beslut enligt 45 och 47 §§.
bemyndiganden
61 § regeringen får i de avseenden som behandlas i den na lag meddela
ytterligare föreskrifter som rör skydd för liv, hälsa eller miljön. regeringen
får överlåta åt förvaltningsmyndighet eller kommun att meddela sådana
föreskrifter.
62 § regeringen får meddela föreskrifter om begränsning i rätten för den
som anlitas som brandsyneförrättare att driva eller annars ta befattning
med näringsverksamhet som gäller handel med brand- eller livräddnings
redskap eller meddelande av försäkringar som har samband med brand.
räddningstjänst under krig m. m.
63 § under krig och när det annars råder civilförsvarsberedskap skall
räddningsnämndens uppgifter övertas av kommunstyrelsen och räddnings
kårens uppgifter övertas av civilförsvarsorganisationen i kommunen.
64 § är riket i krig eller krigsfara eller råder sådana utomordentliga
förhållanden som är föranledda av krig eller av krigsfara vari riket har
befunnit sig, får regeringen meddela sådana från denna lag avvikande
2019
¬
sfs 1986:1102 föreskrifter som är av betydelse för totalförsvaret eller som behövs för att
nödvändig räddningstjänst i övrigt skall kunna genomföras.
på regeringens vägnar
fi
\0 denna lag träder i kraft den 1 januari 1987. genom lagen upphävs
1. brandlagen (1974; 80),
2. brandstadgan (1962:91),
3. lagen (1960:331) om sk yddsåtgärder vid olyckor i atomanläggningar
m. m.
kommun skall senast den 1 januari 198 8 ha antagit räddningstjänstplan.
intill dess räddningstjänstplanen har antagits skall den kommunala brand
ordningen gälla. d
vad som föreskrivs om brandchef i lag el ler annan författning skall i
stället gälla räddningsnämnd.
om det i lag eller annan författning hänvisas till någon av de gamla
lagarna eller brandstadgan eller till en föreskrift i d essa som har ersatts
genom en föreskrift i d en nya lagen, tillämpas i stället den nya lagen eller
den nya föreskriften.
te
n
ingvar carlsson
roine carlsson
(försvarsdepartementet)
ntei'j
¬
Viktiga lagar inom ordning och säkerhet
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Ordningslag (1993:1617)
Säkerhetsskyddslag (2018:585)
Viktiga lagar inom ordning och säkerhet
Kamerabevakningslag (2018:1200)Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Ordningslag (1993:1617)
Säkerhetsskyddslag (2018:585)
JP Infonets tjänster inom ordning och säkerhet
JP Infonets tjänster inom ordning och säkerhet
Arbetar du med frågor som rör ordning och säkerhet? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom ordning och säkerhet.