SFS 2022:196 Lag om ändring i lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder
SFS2022-196.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:196
om ändring i lagen (2013:561) om förvaltare av den 18 mars 2022 publicerad
alternativa investeringsfonder
utfärdad den 17 mars 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om lagen (2013:561) om förval-
tare av alternativa investeringsfonder
dels att 1 kap. 11 §, 4 kap. 2 §, 5 kap. 2, 6 och 11 §§, 6 kap. 3 och 6 §§,
10 kap. 3 §, 13 kap. 15 § och 15 kap. 2 § ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas 15 nya paragrafer, 4 kap. 5 a–5 d §§, 5 kap. 2 a,
2 b och 7 a–7 c §§, 6 kap. 2 a–2 d, 5 a och 5 b §§, och närmast före 4 kap.
5 a §, 5 kap. 2 b och 7 a §§ och 6 kap. 2 a § nya rubriker av följande lydelse.
1 kap.
11 §3 i denna lag betyder
1. arbetstagarrepresentanter: detsamma som i artikel 2 e i europaparla-
mentets och rådets direktiv 2002/14/eg av den 11 mars 2002 om inrättande
av en allmän ram för information till och samråd med arbetstagare i euro-
peiska gemenskapen, i den ursprungliga lydelsen,
2. direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder: europa-
parlamentets och rådets direktiv 2011/61/eu av den 8 juni 2011 om för-
valtare av alternativa investeringsfonder samt om ändring av direktiv
2003/41/eg och 2009/65/eg och förordningarna (eg) nr 1060/2009 och
(eu) nr 1095/2010, i lydelsen enligt europaparlamentets och rådets direktiv
(eu) 2019/2034,
3. ees: europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
4. emittent: ett företag som har sitt stadgeenliga säte i ett land inom ees
och vars aktier är upptagna till handel på en reglerad marknad,
5. etablerad:
a) för en alternativ investeringsfond: där fonden har tillstånd eller är
registrerad eller, om fonden varken har tillstånd eller är registrerad, där dess
stadgeenliga säte eller huvudkontor finns, eller, om fonden inte har något
stadgeenligt säte eller huvudkontor, det land till vilket fonden har starkast
anknytning,
b) för en aif-förvaltare: där dess stadgeenliga säte finns,
c) för ett förvaringsinstitut: där dess stadgeenliga säte eller en filial finns,
1 prop. 2021/22:102, bet. 2021/22:fiu18, rskr. 2021/22:185.
2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv 2011/61/eu av den 8 juni 2011 om förvaltare av
alternativa investeringsfonder samt om ändring av direktiv 2003/41/eg och 2009/65/eg och
förordningarna (eg) nr 1060/2009 och (eu) nr 1095/2010, i lydelsen enligt europaparlamentets
och rådets direktiv (eu) 2019/1160. 1
3 senaste lydelse 2017:701.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
6. filial: avdelningskontor med självständig förvaltning, varvid även en sfs 2022:196
aif-förvaltares etablering av flera driftställen i ett annat land inom ees än
hemlandet eller i ett land utanför ees ska anses som en enda filial,
7. finansiell hävstång: en metod genom vilken en aif-förvaltare ökar
exponeringen för en förvaltad alternativ investeringsfond genom lån av
kontanter eller värdepapper, eller med användning av derivatinstrument eller
på något annat sätt,
8. finansiella instrument: detsamma som i 1 kap. 4 § lagen (2007:528) om
värdepappersmarknaden,
9. fondföretag: detsamma som i 1 kap. 1 § första stycket 9 lagen (2004:46)
om värdepappersfonder,
10. holdingbolag: ett företag med aktieinnehav i ett eller flera andra före-
tag, vars affärsidé är att fullfölja en eller flera affärsstrategier genom sina
dotterföretag, närstående företag eller ägarintressen för att bidra till deras
värde på lång sikt, och som är ett företag som antingen
a) handlar för egen räkning och vars aktier är upptagna till handel på en
reglerad marknad, eller
b) har etablerats inte huvudsakligen för att generera avkastning åt sina
investerare genom avyttring av sina dotterföretag eller närstående företag,
vilket framgår av företagets årsredovisning eller andra offentliga handlingar,
11. kapitalbas: detsamma som i artikel 72 i europaparlamentets och
rådets förordning (eu) nr 575/2013 av den 26 juni 2013 om tillsynskrav för
kreditinstitut och värdepappersföretag och om ändring av förordning (eu)
nr 648/2012,
12. kommissionens delegerade förordning: kommissionens delegerade
förordning (eu) nr 231/2013 av den 19 december 2012 om komplettering
av europaparlamentets och rådets direktiv 2011/61/eu vad gäller undantag,
allmänna verksamhetsvillkor, förvaringsinstitut, finansiell hävstång, öppen-
het och tillsyn,
13. kvalificerat innehav: ett direkt eller indirekt ägande i en aif-förval-
tare, om innehavet beräknat på det sätt som anges i 1 kap. 1 a § lagen om
värdepappersfonder representerar tio procent eller mer av kapitalet eller av
samtliga röster eller annars möjliggör ett väsentligt inflytande över led-
ningen av förvaltaren,
14. marknadsföring: direkt eller indirekt erbjudande eller placering, på
aif-förvaltarens initiativ eller för aif-förvaltarens räkning, av andelar eller
aktier i en alternativ investeringsfond som denne förvaltar och som riktar sig
till investerare med hemvist eller stadgeenligt säte inom ees,
15. matarfond till en alternativ investeringsfond: en alternativ investe-
ringsfond som
a) placerar minst 85 procent av sina tillgångar i andelar eller aktier i en
annan alternativ investeringsfond (mottagarfond till en alternativ investe-
ringsfond), eller
b) placerar minst 85 procent av sina tillgångar i fler än en mottagarfond
till en alternativ investeringsfond förutsatt att dessa fonder har identiska
investeringsstrategier, eller
c) på annat sätt har en exponering på minst 85 procent av sina tillgångar
mot en sådan mottagarfond till en alternativ investeringsfond,
16. moderföretag och dotterföretag: detsamma som i 1 kap. 4 § årsredo-
visningslagen (1995:1554),
17. mottagarfond till en alternativ investeringsfond: en alternativ investe-
ringsfond i vilken en annan alternativ investeringsfond investerar eller mot
vilken denna fond har en exponering i enlighet med 15,
2
18. nära förbindelser: detsamma som i 1 kap. 2 § lagen om värdepappers- sfs 2022:196
fonder, med den skillnaden att det som anges om fondbolag i stället ska
tillämpas på aif-förvaltare,
19. onoterat företag: ett företag som har sitt stadgeenliga säte i ett land
inom ees och vars aktier inte är upptagna till handel på en reglerad mark-
nad,
20. primärmäklare: kreditinstitut, värdepappersbolag, värdepappersföretag
eller annan lagreglerad enhet som står under fortlöpande tillsyn, vilka er-
bjuder professionella investerare tjänster för att främst finansiera eller som
motpart utföra transaktioner med finansiella instrument, och som även kan
tillhandahålla andra tjänster, såsom clearing, avveckling, depåtjänster,
värdepapperslån, skräddarsydda tekniska lösningar och stödtjänster,
21. professionell investerare: en investerare som avses i 9 kap. 4 eller 5 §
lagen om värdepappersmarknaden,
22. reglerad marknad: detsamma som i 1 kap. 4 b § lagen om värde-
pappersmarknaden,
23. sonderande marknadsföring: direkt eller indirekt tillhandahållande av
information eller kommunikation om investeringsstrategier eller investe-
ringsidéer från en svensk eller utländsk ees-baserad aif-förvaltare, eller
på förvaltarens vägnar, till potentiella professionella investerare med hem-
vist eller säte inom ees, i syfte att pröva deras intresse för en ees-baserad
alternativ investeringsfond som ännu inte är etablerad eller som är etablerad
men ännu inte anmälts för marknadsföring i det land inom ees där de
potentiella investerarna har sin hemvist eller sitt säte på det sätt som avses i
direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder,
24. specialfond: en alternativ investeringsfond som förvaltas enligt denna
lag och uppfyller de särskilda villkoren i 12 kap.,
25. specialföretag för värdepapperisering: ett företag vars enda syfte är
att genomföra en eller flera värdepapperiseringstransaktioner i den mening
som avses i artikel 1.2 i europeiska centralbankens förordning (eu)
1075/2013 av den 18 oktober 2013 om statistik över tillgångar och skulder
hos finansiella bolag som ägnar sig åt värdepapperiseringstransaktioner, och
annan lämplig verksamhet för att uppnå detta mål,
26. startkapital: detsamma som i 1 kap. 5 § 18 lagen (2004:297) om bank-
och finansieringsrörelse,
27. särskild vinstandel: en andel av en alternativ investeringsfonds vinst
som tillfaller aif-förvaltaren som ersättning för förvaltningen, exklusive
eventuell andel av fondens vinst som tillfaller förvaltaren som avkastning på
en investering som gjorts i fonden av förvaltaren, och
28. värdepappersfond: detsamma som 1 kap. 1 § första stycket 25 lagen
om värdepappersfonder.
4 kap.
2 § en aif-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1 § får, efter tillstånd av
finansinspektionen, marknadsföra andelar eller aktier i en av förvaltaren
förvaltad utländsk ees-baserad alternativ investeringsfond till icke-profes-
sionella investerare i sverige. tillstånd får ges bara om
1. fondens enda syfte är att göra kollektiva investeringar i sådana till-
gångar som avses i 12 kap. 13 § med kapital från allmänheten eller från en
särskilt angiven och avgränsad krets investerare,
2. fonden tillämpar principen om riskspridning,
3. fondens andelar eller aktier på begäran av andels- eller aktieägarna åter-
köps eller inlöses med medel ur fondens tillgångar, 3
4. aif-förvaltaren här i landet tillhandahåller funktioner för att utföra sfs 2022:196
följande uppgifter:
a) behandla order om att teckna, återköpa eller lösa in andelar eller aktier
och göra utbetalningar till andels- eller aktieägarna,
b) tillhandahålla investerare information om hur order kan göras och om
betalning för återköp eller inlösen av andelar eller aktier,
c) underlätta hanteringen av information om hur investerarna kan utöva
de rättigheter som följer av deras investeringar i den alternativa investe-
ringsfonden,
d) tillhandahålla den information som förvaltaren är skyldig att tillhanda-
hålla, och
e) tillhandahålla investerare relevant information om de uppgifter som
funktionerna utför, och
5. det finns ett faktablad för fonden som uppfyller kraven i 10 kap. 2 §.
uppgifterna enligt första stycket 4 ska utföras av aif-förvaltaren eller en
tredje part som omfattas av regler och tillsyn för de uppgifter som ska ut-
föras, eller av båda. om en tredje part utför någon av uppgifterna ska
1. detta dokumenteras genom ett skriftligt avtal där det anges vilka av
uppgifterna som inte utförs av aif-förvaltaren, och
2. aif-förvaltaren tillhandahålla den tredje parten alla relevanta uppgifter
och handlingar.
om marknadsföringen avser andelar eller aktier i en matarfond till en
alternativ investeringsfond vars mottagarfond, eller dess förvaltare, inte är
ees-baserad, gäller dessutom 3 § första stycket 1, 3 och 4 samt andra
stycket.
sonderande marknadsföring till professionella investerare av
ees-baserade alternativa investeringsfonder
5 a § en aif-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1 § får i sverige bedriva
sonderande marknadsföring av en ees-baserad alternativ investeringsfond.
sonderande marknadsföring får bedrivas bara om den information som
presenteras för potentiella professionella investerare
1. inte är tillräcklig för att tillåta investerarna att förbinda sig att förvärva
andelar eller aktier i en viss alternativ investeringsfond,
2. inte utgör teckningsblanketter eller liknande handlingar, oavsett om de
har formen av utkast eller slutversion, och
3. inte utgör fondbestämmelser, bolagsordning eller motsvarande hand-
lingar i slutversion för en ännu inte etablerad alternativ investeringsfond.
om utkast till fondbestämmelser, bolagsordning eller motsvarande hand-
lingar eller erbjudandehandlingar tillhandahålls, får sådana dokument inte
innehålla all den relevanta information som behövs för att investerarna ska
kunna fatta ett investeringsbeslut.
i utkast till fondbestämmelser, bolagsordning eller motsvarande hand-
lingar eller i erbjudandehandlingar ska det tydligt anges att de inte utgör ett
erbjudande eller en uppmaning att teckna andelar eller aktier i en alternativ
investeringsfond, och att den information som presenteras inte ska ses som
tillförlitlig eftersom den är ofullständig och kan komma att ändras.
5 b § en aif-förvaltare som bedriver sonderande marknadsföring enligt
5 a § ska säkerställa att
1. investerare inte förvärvar andelar eller aktier i en alternativ investe-
ringsfond genom den sonderande marknadsföringen,
4
2. investerare som kontaktas bara får förvärva andelar eller aktier i den sfs 2022:196
alternativa investeringsfonden genom marknadsföring som är tillåten i
sverige, och
3. den sonderande marknadsföringen dokumenteras på ett tillfreds-
ställande sätt.
om en professionell investerare, inom 18 månader efter det att aif-för-
valtaren har inlett sonderande marknadsföring, tecknar andelar eller aktier i
en alternativ investeringsfond som avses i den information som tillhanda-
hållits inom ramen för den marknadsföringen, eller som etablerats som
resultat av marknadsföringen, ska teckningen anses vara ett resultat av den
sonderande marknadsföringen. aif-förvaltaren får tillåta sådan teckning av
andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond bara om fonden får mark-
nadsföras i sverige.
5 c § en aif-förvaltare ska inom två veckor efter det att förvaltaren har
inlett sonderande marknadsföring enligt 5 a § skriftligen underrätta finans-
inspektionen. underrättelsen ska innehålla
1. uppgift om under vilken tidsperiod den sonderande marknadsföringen
bedrivs eller har bedrivits,
2. en kort beskrivning av den sonderande marknadsföringen inklusive
information om presenterade investeringsstrategier, och
3. en förteckning över de alternativa investeringsfonder som är eller har
varit föremål för den sonderande marknadsföringen.
5 d § en aif-förvaltare får uppdra åt någon annan att bedriva sonderande
marknadsföring enligt 5 a §. ett sådant uppdrag får bara ges till
1. ett värdepappersföretag med tillstånd som avses i europaparlamentets
och rådets direktiv 2014/65/eu, i lydelsen enligt europaparlamentets och
rådets direktiv (eu) 2019/2034,
2. ett kreditinstitut med tillstånd som avses i europaparlamentets och
rådets direktiv 2013/36/eu, i lydelsen enligt europaparlamentets och rådets
direktiv (eu) 2019/2034,
3. ett fondbolag eller ett förvaltningsbolag med tillstånd som avses i
europaparlamentets och rådets direktiv 2009/65/eg, i lydelsen enligt
europaparlamentets och rådets direktiv (eu) 2019/2034,
4. en aif-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1 § denna lag eller en
utländsk ees-baserad aif-förvaltare som i sitt hemland har tillstånd som
avses i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder, eller
5. ett anknutet ombud som avses i lagen (2007:528) om värdepappers-
marknaden.
bestämmelserna i 5 b och 5 c §§ gäller även när aif-förvaltaren har upp-
dragit åt någon annan att bedriva den sonderande marknadsföringen.
5 kap.
2 § en utländsk ees-baserad aif-förvaltare som i sitt hemland har till-
stånd som avses i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder
får, efter tillstånd av finansinspektionen, förvalta en specialfond.
tillstånd ges i form av godkännande av specialfondens fondbestämmel-
ser. tillstånd får ges bara om
1. finansinspektionen från behörig myndighet i förvaltarens hemland har
tagit emot en underrättelse om den planerade verksamheten samt ett intyg
om att förvaltaren har tillstånd som avses i direktivet om förvaltare av
alternativa investeringsfonder, 5
2. förvaltarens verksamhetstillstånd omfattar förvaltning av en alternativ sfs 2022:196
investeringsfond av motsvarande slag som den specialfond som ska för-
valtas här i landet,
3. förvaltaren har en rättslig struktur som motsvarar ett aktiebolag, och
4. förvaltaren här i landet tillhandahåller funktioner för att utföra följande
uppgifter:
a) behandla order om att teckna och lösa in andelar och göra utbetalningar
till andelsägarna,
b) tillhandahålla investerare information om hur order kan göras och hur
inlösen betalas,
c) underlätta hanteringen av information om hur investerarna kan utöva
de rättigheter som följer av deras investering i specialfonden i sverige,
d) i övrigt tillhandahålla investerare den information som förvaltaren är
skyldig att tillhandahålla,
e) tillhandahålla investerare relevant information om de uppgifter som
funktionerna utför, och
f) fungera som kontaktpunkt för kommunikation med finansinspek-
tionen.
vid prövningen enligt andra stycket ska 4 kap. 9 § lagen (2004:46) om
värdepappersfonder tillämpas. det som anges där om fondbolag ska i stället
avse aif-förvaltare.
en utländsk ees-baserad aif-förvaltare med tillstånd enligt andra
stycket får marknadsföra andelar i specialfonden till professionella och icke-
professionella investerare i sverige.
2 a § uppgifterna enligt 2 § andra stycket 4 ska utföras av aif-förvaltaren
eller en tredje part som omfattas av regler och tillsyn för de uppgifter som
ska utföras, eller av båda. om en tredje part utför någon av uppgifterna ska
1. detta dokumenteras genom ett skriftligt avtal där det anges vilka av
uppgifterna som inte utförs av aif-förvaltaren, och
2. aif-förvaltaren tillhandahålla den tredje parten alla relevanta uppgifter
och handlingar.
sonderande marknadsföring till professionella investerare av
ees-baserade alternativa investeringsfonder
2 b § en utländsk ees-baserad aif-förvaltare som i sitt hemland har till-
stånd som avses i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder
får, utan tillstånd enligt denna lag, bedriva sonderande marknadsföring i
sverige av en ees-baserad alternativ investeringsfond under de förutsätt-
ningar som anges i det direktivet.
6 § en utländsk ees-baserad aif-förvaltare som i sitt hemland har till-
stånd som avses i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder
får, efter tillstånd av finansinspektionen, marknadsföra andelar eller aktier
i en av förvaltaren förvaltad alternativ investeringsfond till icke-professio-
nella investerare i sverige. tillstånd får ges bara om
1. aif-förvaltaren och fonden uppfyller kraven i 4 kap. 2 § första stycket
och aif-förvaltaren här i landet tillhandahåller funktioner för att fungera
som kontaktpunkt för kommunikation med finansinspektionen, eller
2. andelarna eller aktierna i fonden är upptagna till handel på en reglerad
marknad eller motsvarande marknad utanför ees och det finns ett faktablad
för fonden som uppfyller kraven i 10 kap. 2 §.
6
för aif-förvaltaren gäller 4 kap. 2 § andra stycket, även i fråga om sfs 2022:196
tillhandahållande enligt första stycket 1.
om marknadsföringen avser andelar eller aktier i en icke ees-baserad
alternativ investeringsfond eller en matarfond till en alternativ investerings-
fond vars mottagarfond, eller dess förvaltare inte är ees-baserad, gäller
dessutom 5 § andra och tredje styckena.
upphörande av marknadsföring av en ees-baserad alternativ
investeringsfond
7 a § en utländsk ees-baserad aif-förvaltare som i sverige marknadsför
andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond enligt 3 § får upphöra
med marknadsföringen bara om förvaltaren
1. lämnar ett allmänt erbjudande om att utan avgift återköpa eller lösa in
andelar eller aktier i den alternativa investeringsfonden som innehas av
investerare här i landet, offentliggör erbjudandet under minst 30 arbetsdagar
och riktar det individuellt till alla kända andels- eller aktieägare,
2. offentliggör avsikten att upphöra med marknadsföringen här i landet,
och
3. avslutar eller ändrar avtal med finansiella mellanhänder eller ombud
med verkan från och med den dag då aif-förvaltaren anmäler till behörig
myndighet i hemlandet att marknadsföringen upphör.
första stycket 1 gäller inte för slutna alternativa investeringsfonder och
fonder som regleras i europaparlamentets och rådets förordning (eu)
2015/760.
7 b § en aif-förvaltare som har lämnat in en anmälan till behörig
myndighet i hemlandet enligt 7 a § får från och med den dagen inte längre i
sverige erbjuda eller placera andelar eller aktier i den alternativa investe-
ringsfond som avses i anmälan.
under en period på 36 månader från dagen för anmälan enligt 7 a § får
aif-förvaltaren inte bedriva sonderande marknadsföring i sverige av
andelar eller aktier i den alternativa investeringsfond som avses i anmälan,
eller av liknande investeringsstrategier eller investeringsidéer.
7 c § en aif-förvaltare som har upphört att i sverige marknadsföra en
alternativ investeringsfond enligt 3 § ska tillhandahålla kvarvarande andels-
eller aktieägare i fonden här i landet den information som förvaltaren enligt
reglerna i hemlandet är skyldig att tillhandahålla.
bestämmelserna i 13 kap. 6 § och 14 kap. 19 § gäller även för en sådan
aif-förvaltare.
11 § en icke ees-baserad aif-förvaltare får, efter tillstånd av finans-
inspektionen, marknadsföra andelar eller aktier i en av förvaltaren förvaltad
alternativ investeringsfond till icke-professionella investerare i sverige. för
tillstånd krävs, utöver det som anges i 10 §, att
1. aif-förvaltaren och fonden uppfyller kraven i 4 kap. 2 § första stycket
och förvaltaren
a) här i landet tillhandahåller funktioner för att fungera som kontaktpunkt
för kommunikation med finansinspektionen, och
b) driver motsvarande verksamhet och står under betryggande tillsyn av
en tillsynsmyndighet i det land där förvaltaren är etablerad, eller
7
2. andelarna eller aktier i fonden är upptagna till handel på en reglerad sfs 2022:196
marknad eller en motsvarande marknad utanför ees och det finns ett fakta-
blad för fonden som uppfyller kraven i 10 kap. 2 §.
för aif-förvaltaren gäller 4 kap. 2 § andra stycket, även i fråga om
tillhandahållande enligt första stycket 1.
6 kap.
sonderande marknadsföring av en ees-baserad alternativ
investeringsfond i ett annat land inom ees
2 a § en aif-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1 § får bedriva sonde-
rande marknadsföring av en ees-baserad alternativ investeringsfond till
professionella investerare i ett annat land inom ees. sonderande marknads-
föring får bedrivas bara om den information som presenteras för potentiella
professionella investerare uppfyller villkoren i 4 kap. 5 a §.
2 b § en aif-förvaltare som bedriver sonderande marknadsföring enligt
2 a § ska säkerställa att
1. investerare inte förvärvar andelar eller aktier i en alternativ investe-
ringsfond genom den sonderande marknadsföringen,
2. investerare som kontaktas bara får förvärva andelar eller aktier i den
alternativa investeringsfonden genom marknadsföring som är tillåten i det
landet, och
3. den sonderande marknadsföringen dokumenteras på ett tillfreds-
ställande sätt.
om en professionell investerare, inom 18 månader efter det att aif-för-
valtaren har inlett sonderande marknadsföring, tecknar andelar eller aktier i
en alternativ investeringsfond som avses i den information som tillhanda-
hållits inom ramen för den marknadsföringen, eller som etablerats som
resultat av marknadsföringen, ska teckningen anses vara ett resultat av den
sonderande marknadsföringen. aif-förvaltaren får tillåta sådan teckning av
andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond bara om fonden får mark-
nadsföras i det landet.
2 c § en aif-förvaltare ska inom två veckor efter det att förvaltaren har
inlett sonderande marknadsföring enligt 2 a § skriftligen underrätta finans-
inspektionen. underrättelsen ska innehålla
1. de uppgifter som anges i 4 kap. 5 c §, och
2. uppgift om i vilka länder inom ees den sonderande marknadsföringen
bedrivs eller har bedrivits.
finansinspektionen ska utan dröjsmål underrätta behörig myndighet i de
länder där aif-förvaltaren har inlett den sonderande marknadsföringen.
finansinspektionen ska på begäran lämna ytterligare information om den
sonderande marknadsföringen till behörig myndighet i de länderna.
2 d § en aif-förvaltare får uppdra åt någon annan att bedriva sonderande
marknadsföring enligt 2 a §. ett sådant uppdrag får bara ges till den som hör
till någon av de kategorier som anges i 4 kap. 5 d § första stycket.
bestämmelserna i 2 b och 2 c §§ gäller även när aif-förvaltaren har upp-
dragit åt någon annan att bedriva den sonderande marknadsföringen.
3 § en aif-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1 § som avser att mark-
nadsföra andelar eller aktier i en av förvaltaren förvaltad alternativ investe-
ringsfond till professionella investerare i ett annat land inom ees, ska under- 8
rätta finansinspektionen innan verksamheten inleds. underrättelsen ska sfs 2022:196
innehålla
1. en verksamhetsplan med uppgifter om vilken fond som ska marknads-
föras, var den är etablerad och i vilka länder marknadsföringen ska ske,
2. fondens fondbestämmelser, bolagsordning eller motsvarande hand-
lingar,
3. uppgift om fondens förvaringsinstitut,
4. uppgift om var mottagarfonden är etablerad, om den marknadsförda
fonden är en matarfond till en alternativ investeringsfond,
5. en informationsbroschyr enligt 10 kap. 1 §,
6. information om de arrangemang som har fastställts för marknads-
föringen och, i tillämpliga fall, vilka åtgärder som har fastställts för att för-
hindra att marknadsföring sker till icke-professionella investerare, och
7. den information som är nödvändig, inbegripet aif-förvaltarens adress,
för att behörig myndighet i det land där verksamheten ska bedrivas ska
kunna fakturera eller meddela förvaltaren eventuella avgifter som myndig-
heten tar ut.
om aif-förvaltaren avser att marknadsföra andelarna eller aktierna i den
alternativa investeringsfonden till icke-professionella investerare, ska
underrättelsen även innehålla uppgift om de funktioner som behövs för att
utföra de uppgifter som avses i artikel 43a i direktivet om förvaltare av
alternativa investeringsfonder.
5 a § en aif-förvaltare som marknadsför andelar eller aktier i en alterna-
tiv investeringsfond i ett annat land inom ees enligt 3 §, ska anmäla sin
avsikt att upphöra med marknadsföringen i det landet till finansinspek-
tionen.
anmälan ska innehålla de uppgifter om aif-förvaltarens erbjudande,
offentliggörande och avslutade eller ändrade avtal som avses i artikel 32a.1
första stycket i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder, i
lydelsen enligt europaparlamentets och rådets direktiv (eu) 2019/2034.
finansinspektionen ska senast 15 arbetsdagar efter det att en fullständig
anmälan togs emot lämna över den till behörig myndighet i det land där
verksamheten bedrivs och till europeiska värdepappers- och marknads-
myndigheten.
finansinspektionen ska utan dröjsmål underrätta aif-förvaltaren när
anmälan har överlämnats.
5 b § om en aif-förvaltare har upphört med marknadsföring i ett annat
land inom ees efter en anmälan enligt 5 a §, ska finansinspektionen under-
rätta behörig myndighet i det landet om ändringar i de handlingar som har
lämnats tillsammans med underrättelsen om marknadsföring enligt 3 §.
6 § en aif-förvaltare som avser att göra en väsentlig ändring av något
som har angetts i en underrättelse enligt 1 eller 3 § efter det att verksamheten
har inletts, ska skriftligen anmäla detta till finansinspektionen senast
en månad innan ändringen genomförs. om det är fråga om en redan genom-
förd, oplanerad ändring, ska dock en anmälan göras omedelbart efter en
sådan ändring.
om finansinspektionen finner att en ändring är godtagbar, ska inspek-
tionen informera behörig myndighet i aif-förvaltarens värdland om änd-
ringen. informationen ska lämnas utan onödigt dröjsmål när det gäller en
ändring i en underrättelse enligt 1 §, och senast inom en månad när det gäller
en ändring i en underrättelse enligt 3 §. 9
om finansinspektionen finner att ändringen inte får göras, ska inspek- sfs 2022:196
tionen inom 15 arbetsdagar efter det att anmälan kom in till inspektionen
underrätta förvaltaren om detta. om det gäller en ändring i en underrättelse
enligt 3 §, ska finansinspektionen även underrätta behörig myndighet i aif-
förvaltarens värdland om att ändringen inte får göras.
om finansinspektionen ingriper enligt 14 kap. mot en aif-förvaltare som
har genomfört en väsentlig ändring, ska inspektionen utan onödigt dröjsmål
underrätta behörig myndighet i aif-förvaltarens värdland om de åtgärder
som inspektionen vidtagit.
10 kap.
3 §4 informationsbroschyren och faktabladet ska på begäran kostnadsfritt
tillhandahållas den som avser att köpa andelar eller aktier i en alternativ
investeringsfond som marknadsförs till icke-professionella investerare i
sverige. köparen ska, med undantag för de fall som avses i 9 kap. 18 § lagen
(2007:528) om värdepappersmarknaden, även utan begäran tillhandahållas
faktabladet i god tid innan avtal ingås.
bestämmelser om tillgång till information vid marknadsföring av andelar
i en alternativ investeringsfond finns även i europaparlamentets och rådets
förordning (eu) 2019/1156 av den 20 juni 2019 om underlättande av gräns-
överskridande distribution av företag för kollektiva investeringar och om
ändring av förordningarna (eu) nr 345/2013, (eu) nr 346/2013 och (eu) nr
1286/2014.
om information inte tillhandahålls i enlighet med 2 och 16 §§, första
stycket denna paragraf och artikel 4.2 i europaparlamentets och rådets
förordning (eu) 2019/1156, ska även marknadsföringslagen (2008:486)
tillämpas, med undantag av bestämmelserna i 29–36 §§ om marknads-
störningsavgift. sådan information ska anses vara väsentlig enligt 10 § tredje
stycket den lagen.
13 kap.
15 §5 finansinspektionen får ta ut avgifter för prövning av ansökningar,
anmälningar och underrättelser enligt
1. denna lag,
2. europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr 345/2013,
3. europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr 346/2013,
4. europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2015/760, och
5. europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2017/1131.
aif-förvaltare som anges i 1 § ska betala en årlig avgift för
1. finansinspektionens verksamhet enligt
a) denna lag,
b) europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr 345/2013,
c) europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr 346/2013,
d) europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2015/760,
e) europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2017/1131,
f) europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2019/1156,
g) europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2019/2088, och
h) europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2020/852, samt
2. statistiska centralbyråns verksamhet enligt lagen (2014:484) om en
databas för övervakning av och tillsyn över finansmarknaderna.
4 senaste lydelse 2019:541.
5 senaste lydelse 2021:1219.
10
skyldigheten att betala en årlig avgift gäller även utländska aif-förval- sfs 2022:196
tare som förvaltar sådana alternativa investeringsfonder som finansinspek-
tionen har tillsyn över enligt europaparlamentets och rådets förordning (eu)
2015/760 och europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2017/1131.
15 kap.
2 §6 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om
1. vilka åtgärder en aif-förvaltare ska vidta för att uppfylla de krav som
följer av 3 kap. 2 § tredje stycket,
2. vilka åtgärder en aif-förvaltare ska vidta om förvaltaren tar emot
medel med redovisningsskyldighet enligt 3 kap. 2 a §,
3. vad en aif-förvaltare ska iaktta för att uppfylla skyldigheterna i 4 kap.
2 § första stycket 4 och 3 § andra stycket och 5 kap. 5 § tredje stycket,
4. hur en aif-förvaltare ska lämna uppgifter enligt 4 kap. 5 c § och 6 kap.
2 c § första stycket och hur den sonderande marknadsföringen ska dokumen-
teras enligt 4 kap. 5 b § första stycket 3 och 6 kap. 2 b § första stycket,
5. tillhandahållande av information om de uppgifter som utförs genom
sådana funktioner som avses i 5 kap. 2 § andra stycket 4, 6 § första stycket
och 11 § första stycket 1,
6. på vilket språk en aif-förvaltare ska tillhandahålla funktionerna i
5 kap. 2 § andra stycket 4, 6 § första stycket och 11 § första stycket 1,
7. hur en aif-förvaltare ska offentliggöra avsikten att upphöra med mark-
nadsföring enligt 5 kap. 7 a § första stycket 2,
8. hur medel för distanskommunikation får användas när en aif-förval-
tare som efter en anmälan enligt 5 kap. 7 a § har upphört med marknads-
föring i sverige av andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond ska
tillhandahålla kvarvarande andels- eller aktieägare i fonden här i landet
information enligt 5 kap. 7 c § första stycket,
9. vilka poster som får räknas in i startkapitalet och kapitalbasen enligt
7 kap. 1–4 §§,
10. vilka åtgärder en aif-förvaltare ska vidta för att uppfylla de krav som
följer av 8 kap. 1 a §,
11. vilka uppgifter som ska ingå i en underrättelse enligt 8 kap. 14 § och
i en ansökan om godkännande enligt 8 kap. 16 §, samt vilken information
och vilka handlingar som samtidigt ska lämnas till finansinspektionen,
12. en aif-förvaltares ersättningssystem och vad förvaltaren ska iaktta
för att uppfylla villkoren enligt 8 kap. 22 §,
13. hur uppgifter enligt 8 kap. 25 § första stycket ska lämnas,
14. vilka uppgifter som ska ingå i en informationsbroschyr enligt 10 kap.
1 § och 12 kap. 7 §,
15. vilka uppgifter som ska ingå i ett faktablad enligt 10 kap. 2 § och
12 kap. 8 §,
16. tillhandahållande av informationsbroschyr och faktablad enligt
10 kap. 3 §,
17. hur volatiliteten i skillnaden mellan fondens avkastning och jämförel-
seindexets avkastning enligt 10 kap. 14 § ska beräknas,
18. hur informationen enligt 10 kap. 16 § ska presenteras,
19. vilka uppgifter som ska ingå i underrättelser enligt 11 kap. 4, 5 och
7 §§ samt vilken information och vilka handlingar som samtidigt ska lämnas
till finansinspektionen,
6 senaste lydelse 2021:107.
11
20. vad aif-förvaltaren ska iaktta för att uppfylla bestämmelserna i sfs 2022:196
12 kap. 3 §,
21. innehåll i årsberättelser och halvårsredogörelser enligt 12 kap. 10 §,
22. kriterier för de finansiella tillgångar som medel i en specialfond får
placeras i, vilka tekniker och instrument en aif-förvaltare får använda samt
villkor och gränser för sådan användning, det system för riskhantering som
en aif-förvaltare som förvaltar specialfonder ska ha och beräkning av
exponeringar enligt 12 kap. 13 §,
23. på vilket sätt underrättelse ska lämnas, vilka fel och försummelser
som ska rapporteras till finansinspektionen samt förutsättningar för över-
föring av finansiella instrument och förvaltning enligt 12 kap. 14 §,
24. hur beräkning och redovisning av en specialfonds risknivå ska utföras
enligt 12 kap. 15 §,
25. vilken information som ska lämnas till andelsägare, hur den ska ut-
formas, på vilket sätt den ska tillhandahållas och vad som ska bifogas infor-
mationen enligt 12 kap. 16 §,
26. vad som vid förvaltning av specialfonder ska iakttas för att uppfylla
skyldigheterna i 12 kap. 19 §,
27. vilka upplysningar aif-förvaltare ska lämna till finansinspektionen
enligt 13 kap. 6 §,
28. avgifter enligt 13 kap. 15 §, samt
29. på vilket språk handlingar som avses i denna lag ska upprättas.
denna lag träder i kraft den 1 april 2022.
på regeringens vägnar
max elger
rebecca appelgren
(finansdepartementet)
12