SFS2023-238.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2023:238
om ändring i ellagen (1997:857) den 9 maj 2023 publicerad
utfärdad den 4 maj 2023
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om ellagen (1997:857)3
dels att 8 och 11 kap. och 4 kap. 40–44 §§ ska upphöra att gälla,
dels att rubrikerna närmast före 4 kap. 40 och 43 §§ ska utgå,
dels att 1 kap. 2 och 4 §§, 3 kap. 6, 7, 11, 41 och 42 §§, 6 kap. 3 §, 12 kap.
1 och 3 §§ och 13 kap. 1 och 7 §§ ska ha följande lydelse,
1 prop. 2022/23:59, bet. 2022/23:nu9, rskr. 2022/23:170.
2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv (eu) 2018/2001 av den 11 december 2018 om
främjande av användningen av energi från förnybara energikällor, i den ursprungliga lydelsen,
och europaparlamentets och rådets direktiv (eu) 2019/944 av den 5 juni 2019 om gemensamma
regler för den inre marknaden för el och om ändring av direktiv 2012/27/eu, i den ursprungliga
lydelsen.
3 senaste lydelse av
4 kap. 40 § 2022:596 8 kap. 11 b § 2016:914
4 kap. 41 § 2022:596 8 kap. 11 c § 2015:598
4 kap. 42 § 2022:596 8 kap. 12 § 2010:602
4 kap. 43 § 2022:596 8 kap. 13 § 2005:404
4 kap. 44 § 2022:596 8 kap. 14 § 2022:596
8 kap. 1 § 2018:435 8 kap. 15 § 2014:270
8 kap. 2 § 2011:476 8 kap. 16 § 2017:18
8 kap. 3 a § 2014:270 8 kap. 17 § 2017:18
8 kap. 3 b § 2018:1448 8 kap. 18 § 2017:18
8 kap. 3 c § 2018:435 11 kap. 3 § 2018:1448
8 kap. 3 d § 2018:435 11 kap. 4 § 2018:1448
8 kap. 3 e § 2018:435 11 kap. 5 § 2018:1448
8 kap. 4 § 2015:598 11 kap. 12 a § 2016:733
8 kap. 4 a § 2015:598 11 kap. 13 § 2016:914
8 kap. 4 b § 2015:598 11 kap. 14 § 2011:712
8 kap. 4 c § 2015:598 11 kap. 15 § 2014:270
8 kap. 4 d § 2006:926 11 kap. 16 § 2011:712
8 kap. 4 e § 2009:580 11 kap. 17 § 2011:712
8 kap. 4 f § 2009:580 11 kap. 18 § 2014:270
8 kap. 4 g § 2009:580 11 kap. 19 § 2011:712
8 kap. 5 § 2009:580 11 kap. 20 § 2011:712
8 kap. 5 a § 2014:1467 rubriken närmast före 4 kap. 40 § 2022:596
8 kap. 6 § 2011:712 rubriken närmast före 4 kap. 43 § 2022:596
8 kap. 7 § 1999:770 rubriken närmast före 8 kap. 1 § 2005:404
8 kap. 8 § 2017:18 rubriken närmast före 8 kap. 3 b § 2018:435
8 kap. 8 a § 2017:18 rubriken närmast före 8 kap. 12 § 2005:404
8 kap. 8 b § 2017:18 rubriken närmast före 8 kap. 14 § 2014:270
8 kap. 8 c § 2017:18 rubriken närmast före 11 kap. 13 § 2011:712
8 kap. 8 d § 2017:18 rubriken närmast före 11 kap. 15 § 2011:712
8 kap. 8 e § 2017:18 rubriken närmast före 11 kap. 16 § 2011:712
8 kap. 9 § 2011:712 rubriken närmast före 11 kap. 17 § 2011:712
8 kap. 10 § 2009:580 rubriken närmast före 11 kap. 18 § 2011:712
8 kap. 11 § 2015:598 rubriken närmast före 11 kap. 19 § 2011:712
8 kap. 11 a § 2015:598 rubriken närmast före 11 kap. 20 § 2011:712. 1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
dels att det ska införas tre nya kapitel, 8, 9 och 11 kap., åtta nya para- sfs 2023:238
grafer, 4 kap. 40–47 §§, och närmast före 4 kap. 40, 41, 43 och 46 §§ nya
rubriker av följande lydelse.
1 kap.
2 §4 lagen är indelad i följande kapitel:
– 1 kap. inledande bestämmelser,
– 2 kap. nätkoncession och ledningar vid trafikleder,
– 3 kap. nätföretag och drift av elnät,
– 4 kap. anslutning till elnätet och överföring av el,
– 5 kap. intäktsram för nätverksamhet,
– 6 kap. mätning av överförd el,
– 7 kap. kommunala elföretag,
– 8 kap. övergripande systemansvar och balansansvar,
– 9 kap. leverans av el och aggregeringstjänster,
– 10 kap. avbrottsersättning,
– 11 kap. avbrytande av överföring av el till konsumenter,
– 12 kap. tillsyn m.m., och
– 13 kap. övriga bestämmelser.
4 §5 ord och uttryck i lagen har samma betydelse som i elsäkerhetslagen
(2016:732).
i övrigt avses i lagen med
acer: den byrå som inrättats genom europaparlamentets och rådets för-
ordning (eg) nr 713/2009 av den 13 juli 2009 om inrättande av en byrå för
samarbete mellan energitillsynsmyndigheter,
aggregering: en sammanslagning av flera elanvändares förbrukning eller
sammanslagning av producerad el för försäljning, anskaffning eller
auktionering på elmarknader,
aggregeringstjänst: en tjänst som förutsätter aggregering,
balansansvar: det ekonomiska ansvaret för att det nationella elsystemet
tillförs lika mycket el som tas ut i en uttagspunkt eller att lika mycket el tas
ut från systemet som det tillförs i en inmatningspunkt,
distribution: överföring av el för någon annans räkning genom ett lokalnät
eller ett regionnät,
distributionsnätsföretag: ett nätföretag som innehar ett lokalnät eller ett
regionnät,
dynamiska elpriser: priser som återspeglar de priser som vid varje tid-
punkt gäller på spotmarknaderna med ett intervall som minst motsvarar
frekvensen för avräkning på marknaden,
efterfrågeflexibilitet: att en elanvändare ändrar sin förbrukning jämfört
med sitt normala eller nuvarande förbrukningsmönster som ett svar på mark-
nadssignaler eller med anledning av att någon har antagit elanvändarens
anbud att minska eller öka sin förbrukning mot en bestämd ersättning på en
sådan organiserad marknad som avses i artikel 2.4 i kommissionens genom-
förandeförordning (eu) nr 1348/2014 av den 17 december 2014 om
rapportering av uppgifter för att genomföra artikel 8.2 och 8.6 i europa-
parlamentets och rådets förordning (eu) nr 1227/2011 om integritet och
öppenhet på grossistmarknaderna för energi,
4 senaste lydelse 2022:596.
5 senaste lydelse 2022:596.
2
elleverantör: den som yrkesmässigt levererar el, sfs 2023:238
elmarknadsdirektivet: europaparlamentets och rådets direktiv
(eu) 2019/944 av den 5 juni 2019 om gemensamma regler för den inre
marknaden för el och om ändring av direktiv 2012/27/eu, i den ursprungliga
lydelsen,
energilagringsanläggning: en sådan anläggning i elsystemet som används
för att i systemet skjuta upp den slutliga användningen av el till en senare
tidpunkt än produktionstillfället eller för omvandling av elenergi till en form
av energi som kan lagras, lagringen av den energin och den följande åter-
omvandlingen av energin till el eller någon annan energibärare,
eu:s elmarknadsförordning: europaparlamentets och rådets förordning
(eu) 2019/943 av den 5 juni 2019 om den inre marknaden för el,
fastkraftsavtal: avtal om att under en angiven tid leverera en fastställd
mängd el,
icke frekvensrelaterad stödtjänst: en stödtjänst som används av ett nät-
företag för spänningsreglering i stationärt tillstånd, snabba inmatningar av
reaktiv effekt, tröghet för upprätthållande av stabiliteten i lokalnät, kort-
slutningsström samt förmåga till dödnätsstart och till ödrift,
inmatningspunkt: den punkt på elnätet där en elproducent, enligt avtal
med ett nätföretag, matar in el från en produktionsanläggning,
intäktsram: de samlade intäkter som en nätkoncessionshavare högst får
uppbära från nätverksamheten under en tillsynsperiod,
konsument: en fysisk person som el överförs eller levereras till huvud-
sakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
laddningspunkt: ett gränssnitt där el kan överföras till ett elfordon i taget
eller där batteriet på ett elfordon i taget kan bytas ut,
leveranspunkt: en inmatnings- eller uttagspunkt,
lokalnät: ett ledningsnät som omfattas av en nätkoncession för område
utan en lägsta tillåtna spänning,
nätföretag: den som bedriver nätverksamhet,
nätverksamhet: att med stöd av nätkoncession ställa en starkströmsled-
ning till förfogande för överföring av el för någon annans räkning och vidta
de åtgärder som behövs för överföringen,
regionnät: en ledning eller ett ledningsnät som inte ingår i ett trans-
missionsnät och som omfattas av en nätkoncession för linje eller av en
nätkoncession för område med en lägsta tillåtna spänning,
små företag: företag som sysselsätter färre än 50 personer och vars om-
sättning eller balansomslutning inte överstiger 10 miljoner euro per år,
stödtjänst: en tjänst som behövs för driften av ett nätföretags elnät med
undantag för hantering av överbelastning,
transmission: överföring av el för någon annans räkning genom ett trans-
missionsnät,
transmissionsnät: ett tekniskt och driftsmässigt sammanhängande
ledningsnät som har en spänning om 220 kilovolt eller mer, sträcker sig över
flera nätregioner i sverige och länkar samman det nationella elnätet med
elnät i andra länder,
transmissionsnätsföretag: ett nätföretag som innehar en ledning som in-
går i ett transmissionsnät,
uttagspunkt: den punkt på ett elnät där en elanvändare, enligt avtal med
ett nätföretag, tar ut el för förbrukning.
3
3 kap. sfs 2023:238
6 §6 ett nätföretag som anskaffar stödtjänster ska i förhållande till el-
producenter behandla aktörer som tillhandahåller efterfrågeflexibilitet
genom aggregering på ett icke-diskriminerande sätt på grundval av
aktörernas tekniska kapacitet.
7 §7 ett nätföretag får inte ingå avtal om stödtjänster förrän nätmyndig-
heten har godkänt de metoder som har använts för att utforma avtalen.
första stycket gäller inte avtal enligt 8 kap. 14 §.
11 §8 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om skyldighet för
1. nätföretag att samarbeta med varandra i frågor som rör möjligheten för
den som är ansluten till elnätet att delta på marknader för el,
2. nätföretag och andra företag som är verksamma på elmarknaden att
samarbeta i frågor som rör möjligheten att delta på marknader för
stödtjänster,
3. nätföretag att utbyta information, och
4. nätföretag att sända underrättelser med anledning av att en elleverantör
påbörjar eller övertar leveranserna av el i en uttagspunkt.
41 §9 ett nätföretag får inte ställa tekniska krav eller andra villkor som
försvårar efterfrågeflexibilitet. dock får de villkor ställas som behövs för en
säker, tillförlitlig och effektiv drift av ledningsnätet.
42 §10 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om vilka tekniska krav som nätföretag får ställa i fråga
om efterfrågeflexibilitet.
4 kap.
hantering av klagomål
40 § ett nätföretag ska ha fastställda rutiner för hanteringen av klagomål
från kunder som är konsumenter.
information om avtalsvillkor och andra uppgifter
41 § ett avtal mellan en konsument och ett nätföretag ska innehålla upp-
gifter om
1. nätföretagets namn, adress, telefonnummer och webbplats,
2. när avtalet träffas och dess giltighetstid,
3. nätföretagets åtagande gentemot konsumenten,
4. villkoren för fakturering och betalning,
5. villkoren för uppsägning av avtalet,
6. villkoren för ersättning om nätföretaget inte uppfyller sitt åtagande
enligt avtalet,
7. var konsumenten kan hitta information om nätföretagets priser och
övriga villkor, och
8. hur konsumentrelaterad information tillhandahålls.
6 senaste lydelse 2022:596.
7 senaste lydelse 2022:596.
8 senaste lydelse 2022:596.
9 senaste lydelse 2022:596.
10 senaste lydelse 2022:596.
4
42 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med- sfs 2023:238
dela föreskrifter om vilken konsumentrelaterad information ett nätföretag
ska tillhandahålla och hur informationen ska tillhandahållas.
fakturering och information som nätföretag ska lämna till
elanvändare
43 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om nätföretags fakturering av elanvändare och om skyldig-
het för nätföretag att lämna viss information till elanvändaren i samband
med fakturering.
44 § ett nätföretag får inte ta ut någon avgift för att tillhandahålla el-
användaren fakturor och information enligt 43 §.
45 § om ett nätföretag tillämpar ett system med förskottsbetalning, ska
villkoren vara skäliga.
förhandsprövning av villkor
46 § ett nätföretag får inte ingå avtal i frågor om anslutning till elnätet
eller överföring av el förrän de metoder som ska användas för att utforma
avtalsvillkoren har prövats av nätmyndigheten. prövningen ska dock inte
omfatta metoder för att utforma avgifter för anslutning eller överföring.
47 § nätmyndigheten ska godkänna de metoder som ska prövas enligt
46 §, om de kan antas leda till att villkoren i avtalen blir objektiva och icke-
diskriminerande.
om nätmyndigheten inte godkänner en metod, ska myndigheten ange i
beslutet hur villkoren i stället ska utformas.
beslut enligt denna paragraf gäller omedelbart. nätmyndigheten ska del-
ge sådana beslut enligt 49 § första stycket 1 och andra stycket delgivnings-
lagen (2010:1932).
6 kap.
3 §11 ett nätföretag ska på begäran rapportera resultaten av de mätningar
som görs enligt 1 § till ett företag som elanvändaren eller elproducenten har
utsett. på begäran av elanvändaren ska nätföretaget även lämna uppgifter om
elanvändarens historiska elförbrukning till ett företag som elanvändaren har
utsett.
8 kap. övergripande systemansvar och balansansvar
övergripande systemansvar
1 § den myndighet som regeringen bestämmer har det övergripande
ansvaret för att elektriska anläggningar samverkar driftsäkert så att balans
inom hela eller delar av landet kortsiktigt upprätthålls mellan produktion och
förbrukning av el (systemansvarig myndighet).
11 senaste lydelse 2022:596.
5
särskilda åtgärder för att öka eller minska produktionen eller sfs 2023:238
förbrukningen av el
2 § i den utsträckning som det behövs för att den systemansvariga myndig-
heten ska kunna utöva det övergripande systemansvaret får myndigheten
beordra
1. balansansvariga att öka eller minska produktionen eller förbrukningen
av el, och
2. elproducenter att öka eller minska produktionen av el.
3 § den som enligt 2 § ska öka eller minska produktionen eller förbruk-
ningen av el har rätt att av den systemansvariga myndigheten få marknads-
mässig ersättning för ökningen eller minskningen.
4 § den systemansvariga myndigheten beslutar om ersättning enligt 3 §.
5 § om det övergripande systemansvaret inte kan utövas med åtgärder
enligt 2 §, får den systemansvariga myndigheten i den utsträckning som be-
hövs beordra nätföretag att begränsa eller avbryta överföring av el till elan-
vändare.
i den utsträckning det övergripande systemansvaret medger det ska be-
gränsningen eller avbrytandet genomföras så att samhällsviktiga elanvändare
prioriteras.
6 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om de åtgärder som får vidtas enligt 2 och 5 §§.
skyldighet att lämna uppgifter till den systemansvariga myndigheten
7 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om skyldighet för balansansvariga och innehavare av
elektriska anläggningar att till den systemansvariga myndigheten lämna de
uppgifter om produktion, överföring eller förbrukning av el som behövs för
utövandet av det övergripande systemansvaret.
tjänster med anknytning till det övergripande systemansvaret
8 § den systemansvariga myndigheten ska anskaffa tjänster med anknyt-
ning till det övergripande systemansvaret från elproducenter på ett öppet,
icke-diskriminerande och marknadsorienterat sätt.
myndigheten får inte med hänvisning enbart till kraftslag ställa upp
villkor som utesluter elproducenter från att tillhandahålla tjänster med an-
knytning till det övergripande systemansvaret.
driftsäkerhet
9 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om sådana generellt tillämpliga krav för anslutning av an-
läggningar till elnätet som avses i
1. artikel 7.1 i kommissionens förordning (eu) 2016/631 av den 14 april
2016 om fastställande av nätföreskrifter med krav för nätanslutning av gene-
ratorer, i den ursprungliga lydelsen,
2. artikel 6.1 i kommissionens förordning (eu) 2016/1388 av den
17 augusti 2016 om fastställande av nätföreskrifter för anslutning av för-
brukare, i den ursprungliga lydelsen, och
6
3. artikel 5.1 i kommissionens förordning (eu) 2016/1447 av den 26 augusti sfs 2023:238
2016 om fastställande av nätföreskrifter med krav för nätanslutning av
system för högspänd likström och likströmsanslutna kraftparksmoduler, i
den ursprungliga lydelsen.
10 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om kontroll, provning, besiktning eller andra krav för att
säkerställa driftsäkerheten hos det nationella elsystemet när det gäller
1. elektriska anläggningar,
2. anordningar avsedda att anslutas till en elektrisk anläggning,
3. elektrisk materiel, och
4. elektriska installationer.
11 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om sådant datautbyte som avses i artikel 40.5 i kommis-
sionens förordning (eu) 2017/1485 av den 2 augusti 2017 om fastställande
av riktlinjer för driften av elöverföringssystem, i den ursprungliga lydelsen.
krav på balansansvar
12 § en elleverantör får leverera eller ta emot el endast i en leveranspunkt
där någon har åtagit sig balansansvaret.
detta gäller dock inte under den tidsfrist som anges i 33 § första stycket.
13 § en leverantör av aggregeringstjänster får tillhandahålla sådana tjänster
i en leveranspunkt endast om någon har åtagit sig ett balansansvar i leverans-
punkten som särskilt avser de obalanser som tjänsterna kan medföra.
avtal om balansansvar
14 § den som åtar sig balansansvar ska ingå avtal dels med den system-
ansvariga myndigheten, dels med den som enligt 22 § utför avräkningen
mellan de balansansvariga.
villkoren i avtalen ska vara objektiva och icke-diskriminerande.
15 § ett avtal enligt 14 § mellan den balansansvarige och den system-
ansvariga myndigheten ska innehålla ett åtagande av den balansansvarige
1. att säkerställa balans mellan tillförsel och uttag av el, och
2. att betala en ersättning till den systemansvariga myndigheten om
balansansvaret omfattar sådana obalanser som kan uppkomma genom
tillhandahållande av tjänster för efterfrågeflexibilitet.
ersättning enligt första stycket 2 ska motsvara sådana kostnader som
myndigheten enligt 26 § första stycket ska kompensera elleverantörer för.
16 § när det gäller tillhandahållande av tjänster för efterfrågeflexibilitet
ska metoden för att beräkna omfattningen av balansansvaret enligt 13 § eller
den ersättning som avses i 15 § första stycket 2 utformas så att
1. den inte hindrar aggregering eller efterfrågeflexibilitet,
2. kompensationen för balansansvariga och elleverantörer avser endast de
kostnader för att anskaffa el som uppkommer under aktiveringen av efter-
frågeflexibiliteten, och
3. hänsyn tas till de fördelar som aggregeringstjänsten kan innebära för
någon annan som åtagit sig balansansvar eller som levererar el i leverans-
punkten.
7
17 § ett avtal enligt 14 § mellan balansansvariga och den som utför avräk- sfs 2023:238
ningen mellan de balansansvariga ska innehålla villkoren för avräkningen.
förhandsprövning av villkor för balansansvar
18 § den systemansvariga myndigheten och den som utför avräkningen
mellan de balansansvariga får inte ingå avtal enligt 14 § förrän de metoder
som ska användas för att utforma avtalen har godkänts av nätmyndigheten.
19 § nätmyndigheten ska godkänna de metoder som avses i 18 §, om
metoderna kan antas leda till att villkoren i avtalen blir objektiva och icke-
diskriminerande.
nätmyndighetens beslut i fråga om godkännande gäller omedelbart. nät-
myndigheten ska delge beslutet enligt 49 § första stycket 1 och andra stycket
delgivningslagen (2010:1932).
offentliggörande av villkor för balansansvar
20 § den systemansvariga myndigheten och den som utför avräkningen
mellan de balansansvariga ska offentliggöra villkoren i sådana avtal som
avses i 14 § och på begäran utan dröjsmål ge den som begär det skriftlig
information om villkoren.
anskaffning av produktionskapacitet för att fullgöra ett åtagande
21 § en balansansvarig som använder någon annans produktionskapacitet
särskilt för att fullgöra sina åtaganden enligt sådana avtal som avses i 14 §
får inte ställa upp villkor som utesluter elproducenter från att tillhandahålla
sådan kapacitet med hänvisning endast till kraftslag. den balansansvarige
ska anskaffa kapacitet på ett öppet, icke-diskriminerande och marknads-
orienterat sätt.
balansavräkning
22 § den systemansvariga myndigheten ska ansvara för att avräkning sker
mellan de balansansvariga. myndigheten får uppdra åt någon annan att ut-
föra avräkningen.
23 § en elleverantör som har levererat eller tagit emot el i en leverans-
punkt där det saknas någon som är balansansvarig ska vid avräkning enligt
22 § anses som balansansvarig för leveranspunkten.
24 § den som utför aggregeringstjänster i en leveranspunkt för vilken det
saknas någon som har åtagit sig balansansvar för obalanser som tjänsterna
kan medföra ska vid avräkning enligt 22 § anses ha åtagit sig ett sådant
ansvar.
25 § den som anses vara balansansvarig enligt 23 eller 24 § ska betala
ersättning till den systemansvariga myndigheten enligt villkor som mot-
svarar villkor för balansansvariga enligt sådana avtal som avses i 14 §.
ersättning till elleverantörer
26 § den systemansvariga myndigheten ska ersätta elleverantörer som har
anmält till myndigheten att de levererar el i en uttagspunkt för sådana kost-
nader för att anskaffa el som en leverantör av aggregeringstjänster orsakar
8
genom att tillhandahålla tjänster för efterfrågeflexibilitet i uttagspunkten, sfs 2023:238
om kostnaderna uppkommer under aktiveringen av efterfrågeflexibiliteten.
ersättningen ska beräknas enligt grunder som anges i sådana avtal som
avses i 15 §.
övertagande av balansansvar i en leveranspunkt
27 § ett övertagande av balansansvaret enligt 12 § i en leveranspunkt där
någon har åtagit sig balansansvaret får, när det inte samtidigt sker ett byte
av elleverantör, göras endast från och med den första dagen i en kalender-
månad.
balansansvaret får i ett sådant fall övertas endast om den elleverantör som
vill byta balansansvarig har informerat nätföretaget om bytet senast en
månad före övertagandet.
28 § den systemansvariga myndigheten får i det enskilda fallet medge att
balansansvaret i en leveranspunkt ska börja gälla tidigare än vad som följer
av 27 §, om det finns särskilda skäl.
29 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om skyldighet för ett nätföretag att sända underrättelser
med anledning av en anmälan enligt 27 § andra stycket.
underrättelser om att balansansvaret upphör
30 § om den systemansvariga myndigheten får kännedom om att ett avtal
enligt 14 § ska upphöra att gälla, ska myndigheten genast underrätta de nät-
företag på vilkas ledningsnät de leveranspunkter är belägna för vilka balans-
ansvaret kommer att upphöra. detta gäller dock endast om det rör sig om ett
avtal som har ingåtts med någon som i ett avtal med en elleverantör har åtagit
sig balansansvaret i leveranspunkter där elleverantören levererar eller tar
emot el.
31 § den som i ett avtal med en elleverantör har åtagit sig balansansvaret
i de leveranspunkter där elleverantören levererar eller tar emot el ska, när
den får kännedom om att avtalet ska upphöra att gälla, utan dröjsmål under-
rätta den systemansvariga myndigheten och de nätföretag på vars lednings-
nät de leveranspunkter är belägna där balansansvaret kommer att upphöra
att gälla.
32 § ett nätföretag som tar emot en underrättelse enligt 30 eller 31 § ska
utan dröjsmål underrätta berörda elleverantörer om att balansansvaret kom-
mer att upphöra.
återställande av balansansvar
33 § en elleverantör som med omedelbar verkan förlorat sitt balansansvar
får återställa balansansvaret inom en tidsfrist om tio vardagar, dock högst
femton kalenderdagar. tidsfristen börjar löpa dagen efter den dag då el-
leverantören har tagit del av eller haft möjlighet att ta del av den först mot-
tagna underrättelsen enligt 32 §.
den tidsfrist för att återställa balansansvaret som anges i första stycket
gäller också en elleverantör vars avtal om balansansvar sagts upp och upphör
att gälla före fristens utgång.
9
34 § en elleverantör kan inte återställa sitt balansansvar enligt 33 § om sfs 2023:238
elleverantören har trätt i likvidation, ställt in betalningarna, försatts i kon-
kurs eller har förklarat sig inte ha för avsikt att återställa balansansvaret.
om elleverantören under tidsfristen träder i likvidation, ställer in betal-
ningarna, försätts i konkurs eller förklarar sig inte ha för avsikt att återställa
balansansvaret, upphör tidsfristen omedelbart att löpa.
35 § för att balansansvaret ska bli återställt ska elleverantören underrätta
berörda nätföretag om vem som har åtagit sig balansansvaret i de leverans-
punkter där elleverantören levererar eller tar emot el. underrättelsen ska ha
tagits emot inom tidsfristen.
36 § ett återställt balansansvar gäller från och med dagen efter det att en
underrättelse enligt 35 § har tagits emot.
anvisning av elleverantör när ett balansansvar har upphört
37 § om nätföretaget inte har tagit emot en underrättelse från elleveran-
tören om vem som är ny balansansvarig i berörda leveranspunkter innan den
tidsfrist som anges i 33 § har löpt ut, ska nätföretaget dagen efter fristens
utgång anvisa berörda elanvändare eller elproducenter en elleverantör. den
elleverantören ska gentemot nätföretaget ha åtagit sig att leverera el till el-
användare eller ta emot el från elproducenter som saknar en elleverantör.
38 § om en elleverantör inte får återställa balansansvaret enligt 33 § eller
om den tidsfrist som anges där upphör att löpa enligt 34 § andra stycket, ska
nätföretaget så snart som möjligt anvisa berörda elanvändare eller elprodu-
center en elleverantör. den elleverantören ska gentemot nätföretaget ha
åtagit sig att leverera el till elanvändarna eller ta emot el från elprodu-
centerna.
39 § nätföretaget ska utan dröjsmål underrätta
1. elanvändarna och elproducenterna om den elleverantör som har an-
visats enligt 37 eller 38 §, och
2. elanvändarna om bestämmelserna i denna lag om byte av elleverantör.
40 § en elleverantör som har anvisats enligt 37 eller 38 § ska utan dröjs-
mål underrätta
1. elanvändarna om leverantörens villkor för leveransen, och
2. elproducenterna om leverantörens villkor för mottagande av el.
41 § om ett nätföretag enligt 37 eller 38 § anvisar en elleverantör, gäller ett
balansansvar som en ny balansansvarig åtagit sig från och med dagen för
anvisningen.
skyldighet för nätföretag att underrätta den systemansvariga
myndigheten
42 § ett nätföretag ska hålla den systemansvariga myndigheten under-
rättad om vem som har åtagit sig balansansvaret för nätföretagets egna
inköp.
43 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om skyldighet för ett nätföretag att hålla den system-
10
ansvariga myndigheten underrättad om byte av balansansvariga enligt detta sfs 2023:238
kapitel.
9 kap. leverans av el och aggregeringstjänster
leverans av el enligt leveransavtal
1 § en elleverantör får ingå avtal om leverans av el i en uttagspunkt enbart
med den elanvändare som enligt avtal med det berörda nätföretaget har rätt
att ta ut el i uttagspunkten.
2 § en elleverantör, som ska börja leverera el i en uttagspunkt eller överta
leveranserna till en elanvändare i dennes uttagspunkt, ska omedelbart an-
mäla till det berörda nätföretaget att leverans ska påbörjas. anmälan ska
även innehålla en uppgift om vem som har åtagit sig balansansvaret i ut-
tagspunkten.
en elleverantör får överta leveranserna till en elanvändare i dennes uttags-
punkt fjorton dagar efter anmälan.
första och andra styckena gäller inte elleverantörer som avser att leverera
el enligt fastkraftsavtal. leverans får i dessa fall påbörjas endast efter att
elleverantören anmält det till den elleverantör som enligt 14 § första stycket
är leveransskyldig i elanvändarens uttagspunkt och till den som åtagit sig
balansansvaret i den uttagspunkten.
leverans av el om leveransavtal saknas
3 § nätföretaget ska anvisa en elleverantör till en elanvändare som saknar
ett leveransavtal med en elleverantör.
den elleverantör som anvisas ska ha åtagit sig gentemot nätföretaget att
leverera el till elanvändaren på skäliga villkor. metoderna för att utforma
leveransvillkoren ska framgå av avtalet mellan nätföretaget och elleverantören.
4 § regeringen får meddela föreskrifter om att de priser som en anvisad
elleverantör tillämpar för leverans till en elanvändare enligt 3 § under en viss
tid efter det att elleverantören har anvisats inte får överstiga vissa nivåer.
5 § nätföretaget ska utan dröjsmål underrätta elanvändaren om
1. vilken elleverantör som anvisats enligt 3 §,
2. innebörden av en sådan anvisning, och
3. bestämmelserna i denna lag om byte av elleverantör.
6 § en anvisad elleverantör ska utan dröjsmål underrätta elanvändaren om
de villkor för leveransen som elleverantören avser att tillämpa och om den
dag då elleverantören avser att påbörja leveransen enligt det anvisade av-
talet. i underrättelsen ska det anges att avtalet är anvisat.
7 § en anvisad elleverantör ska minst en gång per kvartal lämna följande
information till elanvändaren:
1. en redogörelse för vilka olika avtal som elleverantören erbjuder samt
uppgifter om priser och leveransvillkor för de olika avtalen, och
2. uppgifter om var elanvändaren, oberoende av elleverantören, kan hitta
information om priser och leveransvillkor som andra elleverantörer tilläm-
par för leverans av el till elanvändare.
8 § ett anvisat elavtal får inte ha 11
1. en längre uppsägningstid än 14 dagar, eller
2. dynamiskt elpris. sfs 2023:238
9 § nätföretaget ska anvisa en elleverantör till en elanvändare fastän el-
användaren redan har ett leveransavtal med en elleverantör, om elanvändaren
1. har förbrukat el som inte har levererats enligt ett leveransavtal med en
elleverantör som är leveransskyldig enligt 14 §, och
2. inte har anvisats en ny elleverantör enligt 3 §.
anvisningen ska avse den tid som elanvändaren har saknat ett leverans-
avtal.
10 § en elanvändare som har förbrukat el som inte har levererats enligt ett
leveransavtal med en elleverantör som är leveransskyldig enligt 14 § ska
betala för elen till den elleverantör som elanvändaren anvisas enligt 3 eller
9 § och enligt de villkor som den anvisade elleverantören tillämpar.
byte av elleverantör
11 § en elleverantör ska på ett icke-diskriminerande sätt i fråga om kost-
nader, arbete och tidsåtgång säkerställa att en elanvändare kan byta el-
leverantör inom tre veckor från begäran om byte.
ett byte av elleverantör ska vara kostnadsfritt för konsumenter och små
företag.
12 § när konsumenter eller små företag i förtid säger upp tidsbestämda
avtal om att el helt eller delvis ska levereras till fast pris, får elleverantören,
trots vad som sägs i 11 § andra stycket, ta ut en avgift. avgiften får endast
avse kostnader som hänför sig till den el som levereras till fast pris, den ska
vara skälig och får inte överstiga den direkta ekonomiska förlust som den
förtida uppsägningen orsakar.
avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av elleveransavtalet att
den får tas ut och vad den omfattar.
13 § vid byte av elleverantör ska den frånträdande elleverantören se till
att elanvändaren får en slutfaktura inom sex veckor från den dag då el-
leveransen upphörde.
elleverantörens leveransskyldighet
14 § en elleverantör som levererar el till en elanvändare i en uttagspunkt
är, oavsett vad som avtalats, skyldig att fortsätta leverera el till dess
1. elanvändaren slutar att ta ut el i uttagspunkten,
2. någon annan elleverantör börjar leverera el till elanvändaren i uttags-
punkten, eller
3. överföringen av el enligt 11 kap. 2 eller 3 § eller enligt avtal får av-
brytas på grund av att elanvändaren har åsidosatt sina skyldigheter gentemot
elleverantören.
första stycket gäller inte leverans av el enligt ett fastkraftsavtal.
15 § en elleverantör som har ett tidsbestämt avtal med elanvändaren om
leverans av el ska tidigast 90 dagar och senast 60 dagar innan avtalet löper
ut informera elanvändaren om
1. tidpunkten för avtalets upphörande, och
2. konsekvenserna av att avtalet upphör.
första stycket gäller inte leverans av el enligt ett fastkraftsavtal.
12
elleverantörens skyldighet att ta emot el sfs 2023:238
16 § en elleverantör som levererar el till en elanvändare som enligt 67 kap.
inkomstskattelagen (1999:1229) kan få skattereduktion för mikroproduktion
av förnybar el ska på villkor som är skäliga ta emot den el som matas in från
elanvändarens produktionsanläggning.
första stycket gäller inte om elanvändaren har ingått avtal med någon
annan om att ta emot elen.
dynamiska elpriser
17 § innan en elleverantör och en elanvändare ingår ett avtal med dyna-
miskt elpris ska elleverantören informera elanvändaren om vilka möjlig-
heter, kostnader och risker som finns med ett sådant avtal och särskilt in-
hämta elanvändarens samtycke till de villkor som ett dynamiskt elpris innebär.
ett gällande elavtal får inte omvandlas till ett avtal med dynamiskt elpris
utan att elanvändaren har fått den information som avses i första stycket och
lämnat sitt samtycke.
18 § en elleverantör som har leveransavtal med fler än 200 000 elanvän-
dare ska kunna erbjuda avtal med dynamiska elpriser till elanvändare som
har en mätare och mätutrustning som kan mäta mängden överförd el och
registrera den med ett tidsintervall som minst motsvarar frekvensen för av-
räkning på marknaden.
rutiner för hantering av klagomål
19 § en elleverantör ska ha fastställda rutiner för att kunna hantera klago-
mål från elanvändare på ett snabbt, enkelt och rättvist sätt.
elleverantörens skyldighet att lämna uppgifter till nätmyndigheten om
priser och leveransvillkor
20 § en elleverantör ska lämna uppgifter till nätmyndigheten om de priser
och leveransvillkor som företaget tillämpar för leverans av el i en elanvän-
dares uttagspunkt.
uppgifter i avtal mellan en elleverantör och en elanvändare
21 § ett avtal mellan en elleverantör och en elanvändare om leverans av
el i elanvändarens uttagspunkt ska innehålla uppgifter om
1. elleverantörens namn, adress, telefonnummer och webbplats,
2. när avtalet träffas och vid vilken tidpunkt elleverantören planerar att
påbörja leveranserna till elanvändaren,
3. den tid som avtalet löper på eller om det löper tills vidare,
4. vilka tjänster som avtalet omfattar,
5. elleverantörens åtagande gentemot elanvändaren,
6. villkoren för fakturering och betalning,
7. vad som gäller i fråga om förlängning av ett avtal som löper under en
viss tid,
8. villkoren för uppsägning av avtalet och om avtalet kan sägas upp
avgiftsfritt,
9. hur ersättningen beräknas vid uppsägning i förtid av ett avtal som löper
under viss tid,
10. villkoren för ersättning om elleverantören inte uppfyller sitt åtagande
enligt avtalet,
13
11. var elanvändaren kan hitta information om elleverantörens priser, sfs 2023:238
övriga tjänster och villkor samt om konsumenträttigheter, och
12. hur tvistlösning utanför domstol inleds.
elleverantören ska lämna information om avtalsvillkoren till elanvändaren
innan avtalet ingås eller bekräftas, även i de fall avtalet ingås genom en
mellanhand.
elleverantören ska tillhandahålla elanvändaren en kortfattad och lättill-
gänglig sammanfattning av de viktigaste avtalsvillkoren.
22 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om
1. att elleverantörer ska vara skyldiga att lämna viss information till el-
användare på sina webbplatser, i reklam eller på något annat sätt, och
2. vilka delar av avtalsinnehållet enligt 21 § som ska finnas med i den
sammanfattning som elleverantörer ska tillhandahålla enligt tredje stycket
samma paragraf och hur sammanfattningen ska tillhandahållas.
information om ändrade avtalsvillkor
23 § en elleverantör som avser att ändra villkoren för ett avtal som löper
tills vidare ska i ett särskilt meddelande underrätta elanvändaren om änd-
ringen och om elanvändarens rätt att säga upp avtalet. om villkorsändringen
gäller priset för leverans av el, ska även skälen och villkoren för ändringen
redovisas i meddelandet.
elleverantören ska underrätta elanvändaren senast två veckor innan de
nya villkoren börjar tillämpas. om elanvändaren är konsument ska el-
leverantören underrätta elanvändaren senast två månader innan de nya vill-
koren börjar tillämpas.
fakturering och information som elleverantörer ska lämna till
elanvändare
24 § en elleverantörs fakturering av elanvändare ska baseras på uppmätt
faktisk förbrukning eller, vid avsaknad av mätvärden, på beräknade mängder.
första stycket gäller inte leverans av el enligt ett fastkraftsavtal.
25 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om elleverantörers fakturering av elanvändare och om skyl-
dighet för elleverantörer att lämna viss information till elanvändaren i sam-
band med fakturering.
26 § på begäran av elanvändaren ska elleverantören lämna uppgifter om
elanvändarens historiska elförbrukning till ett företag som elanvändaren har
utsett.
27 § en elleverantör får inte ta ut någon avgift för att tillhandahålla elan-
vändaren fakturor och information enligt 25 §.
28 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om de uppgifter som en elproducent eller annan aktör ska
offentliggöra för att information ska kunna lämnas till elanvändaren om
vilka energikällor som bidrar till den köpta elen.
14
betalningssätt sfs 2023:238
29 § elleverantörer ska erbjuda flera betalningssätt vid fakturering och får
inte missgynna en elanvändare på grund av det betalningssätt som denne har
valt.
de avgifter som tas ut för ett visst betalningssätt eller för ett system för
förskottsbetalning får inte överstiga betalningsmottagarens kostnader för
användningen av betalningssättet eller systemet.
aggregeringstjänster
30 § en leverantör av aggregeringstjänster får inte hindras av andra mark-
nadsaktörer från att få tillträde till elmarknaderna.
31 § en elanvändare ska, oberoende av sitt avtal med en elleverantör och
utan dennes godkännande, kunna köpa och sälja andra eltjänster än el-
leverans.
32 § innan en leverantör av aggregeringstjänster börjar tillhandahålla så-
dana tjänster i en elanvändares uttagspunkt ska leverantören göra en an-
mälan till det nätföretag som elanvändaren har avtal med. motsvarande
gäller innan leverantören övertar leveranser av aggregeringstjänster från en
annan leverantör av sådana tjänster.
33 § en elleverantör får inte ta ut oskäliga avgifter eller ställa oskäliga
krav på en elanvändare med anledning av att elanvändaren har ett avtal om
tillhandahållande av en aggregeringstjänst.
34 § en leverantör av aggregeringstjänster ska på ett icke-diskriminerande
sätt i fråga om kostnader, arbete och tidsåtgång
1. lämna information till elanvändare om avtalsvillkor innan ett avtal om
aggregeringstjänster träffas,
2. på begäran av en elanvändare lämna uppgifter om elanvändarens efter-
frågeflexibilitet, och
3. säkerställa att en elanvändare kan byta leverantör av aggregerings-
tjänster inom tre veckor från begäran om byte.
uppgifterna enligt första stycket 2 ska lämnas till elanvändaren utan
kostnad. ett byte av leverantör av aggregeringstjänster ska vara kostnadsfritt
för konsumenter och små företag.
11 kap. avbrytande av överföring av el till konsumenter
1 § detta kapitel gäller avbrytande av överföring av el till konsumenter.
avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i kapitlet är till nack-
del för konsumenten är utan verkan mot denne.
avbrytande av överföring av el på grund av konsumentens avtalsbrott
2 § överföring av el till en konsument får avbrytas, om
1. konsumenten har åsidosatt sina skyldigheter enligt avtalet med nätföre-
taget eller elleverantören om överföring eller leverans av el,
2. det rör sig om ett väsentligt avtalsbrott,
3. konsumenten har uppmanats att inom en viss skälig tid vidta rättelse
och, om det inte rör sig om utebliven betalning, tillsammans med upp-
maningen informerats om att överföringen annars kan komma att avbrytas,
4. den tid som avses i 3 har löpt ut, 15
5. rättelse inte har skett, och sfs 2023:238
6. omständigheterna är sådana att det saknas anledning att befara att ett
avbrott skulle medföra en personskada som inte är obetydlig eller en om-
fattande sakskada.
om konsumenten har handlat otillbörligt, får överföringen avbrytas trots
att omständigheterna inte är sådana som anges i första stycket 6.
3 § vid utebliven betalning får överföringen av el till en konsument av-
brytas endast om
1. betalningen avser överföring eller leverans av el,
2. förutsättningarna för avbrytande enligt 2 § är uppfyllda och konsumen-
ten i god tid har informerats om vilka alternativ som finns för att undvika att
överföringen avbryts,
3. konsumenten efter att den tid för rättelse som avses i 2 § första stycket 3
löpt ut har uppmanats att betala inom tre veckor från det att konsumenten
har delgetts uppmaningen tillsammans med information om att överföringen
annars kan avbrytas,
4. ett meddelande om den uteblivna betalningen samtidigt med upp-
maningen enligt 3 har lämnats till socialnämnden i den kommun där konsu-
menten får elen överförd,
5. de tre veckorna som avses i 3 har löpt ut,
6. socialnämnden inte inom de tre veckorna skriftligen har meddelat den
som lämnade meddelandet enligt 4 att nämnden tar på sig betalningsansvaret
för skulden,
7. betalningen inte har skett, och
8. fordringen inte är tvistig.
4 § ett nätföretag och en elleverantör har rätt till skälig ersättning av en
konsument för kostnaderna för
1. uppmaningar och information till konsumenten enligt 2 och 3 §§, dock
inte i fråga om information som rör vilka alternativ som finns för att undvika
att överföringen avbryts,
2. meddelanden till socialnämnden enligt 3 §, och
3. avstängningsåtgärden.
avbrytande av överföring av el av säkerhetsskäl
5 § nätföretaget får avbryta överföringen av el till en konsument om det
behövs för att företaget ska kunna
1. vidta åtgärder som är motiverade av elsäkerhetsskäl, eller
2. upprätthålla en god drift- och leveranssäkerhet.
ett sådant avbrott får inte pågå längre än vad åtgärden kräver.
om nätföretaget kan förutse annat än kortvariga avbrott i överföringen,
ska konsumenten underrättas om detta i god tid före avbrottet. konsumenten
ska underrättas personligen eller, om det är lämpligt, genom anslag.
skadestånd vid avbruten överföring av el
6 § om överföringen av el avbryts med hänvisning till konsumentens av-
talsbrott utan att förutsättningarna i 2 eller 3 § är uppfyllda har konsumenten
rätt till ersättning för skada som har orsakats av nätföretaget.
om överföringen av el har avbrutits på begäran av elleverantören, ska i
stället denne ersätta konsumenten för den uppkomna skadan.
16
7 § om nätföretaget inte har underrättat konsumenten enligt 5 § tredje sfs 2023:238
stycket, har konsumenten rätt till ersättning för skada som har orsakats av
nätföretaget.
8 § en konsument har rätt till ersättning för skada som har orsakats av nät-
företaget, om överföringen av el avbryts utan att det beror på konsumentens
avtalsbrott och utan att det finns rätt att avbryta överföringen enligt 5 § första
stycket. detta gäller dock inte om nätföretaget visar att avbrottet beror på ett
hinder utanför dess kontroll som nätföretaget inte skäligen kunde förväntas
ha räknat med och vars följder företaget inte heller skäligen kunde ha und-
vikit eller övervunnit.
om avbrottet beror på någon som nätföretaget har anlitat för att utföra
underhåll, reparation eller liknande arbete, är nätföretaget fritt från skade-
ståndsskyldighet endast om också den som företaget har anlitat skulle vara
fri enligt första stycket.
9 § skadestånd enligt 6–8 §§ omfattar ersättning för utgifter och inkomst-
bortfall samt för annan förlust på grund av avbrottet.
10 § konsumenten ska underrätta motparten om anspråk på ersättning
enligt 6–8 §§ inom två år från det att skadan inträffade. om konsumenten
inte gör det, går rätten till ersättning för den uppkomna skadan förlorad.
skada som orsakas av el
11 § bestämmelser om ansvar för skada som orsakas av el finns i elsäker-
hetslagen (2016:732).
12 kap.
1 §12 den eller de myndigheter som regeringen bestämmer utövar tillsyn
över att denna lag och föreskrifter eller villkor som har meddelats i anslut-
ning till lagen följs när det gäller frågor om driftsäkerheten hos det nationella
elsystemet.
i övrigt utövar nätmyndigheten tillsyn över att lagen och föreskrifter eller
villkor som har meddelats i anslutning till lagen följs. tillsynen omfattar
inte att 7, 10 och 11 kap. följs. när det gäller elleverantörers skyldigheter
enligt 8 kap. omfattar tillsynen endast att elleverantörerna följer 8 kap. 40 §.
nätmyndigheten är tillsynsmyndighet enligt eu:s elmarknadsförordning.
3 §13 en tillsynsmyndighet får meddela de förelägganden som behövs för
att trygga efterlevnaden av de föreskrifter och villkor som omfattas av
tillsynen. ett föreläggande får förenas med vite.
ett föreläggande gäller omedelbart, om det
1. avser driftsäkerheten hos det nationella elsystemet,
2. avser riktigheten av lämnade uppgifter enligt 9 kap. 20 §, eller
3. har meddelats med anledning av en anmälan enligt 14 § första stycket.
13 kap.
1 §14 till böter eller fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller
av oaktsamhet
12 senaste lydelse 2022:596.
13 senaste lydelse 2016:733.
14 senaste lydelse 2021:741.
17
1. bryter mot 2 kap. 1 eller 3 §, eller sfs 2023:238
2. bryter mot villkor som meddelats med stöd av 2 kap. 18 §.
till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. bryter mot 2 kap. 47 §, eller
2. bryter mot föreskrifter som har meddelats med stöd av 8 kap. 10 §.
i ringa fall ska gärningen inte utgöra brott.
7 §15 andra beslut av en förvaltningsmyndighet enligt denna lag än de som
avses i 5 och 6 §§ får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
den systemansvariga myndighetens beslut enligt 8 kap. 2 och 5 §§ får
dock inte överklagas.
prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
1. denna lag träder i kraft den 1 juni 2023.
2. bestämmelserna i 8 kap. 13, 24 och 26 §§ ska inte tillämpas i fråga om
aggregeringstjänster som tillhandahålls i en leveranspunkt innan nätmyndig-
heten för första gången har godkänt metoder för att utforma avtal enligt
8 kap. 14 § när det gäller de obalanser som aggregeringstjänsterna kan med-
föra.
3. äldre föreskrifter gäller fortfarande i fråga om vilka uppgifter ett avtal
mellan en elleverantör och en elanvändare om leverans av el ska innehålla,
om avtalet är tidsbegränsat och har träffats före ikraftträdandet.
på regeringens vägnar
peter kullgren
pontus söderström
(klimat- och
näringslivsdepartementet)
15 senaste lydelse 2018:1448.
18
Viktiga lagar inom miljörätten
JP Infonets miljörättsliga tjänster
JP Infonets miljörättsliga tjänster
Jobbar du med miljörättsliga frågor? JP Infonets tjänster ger dig en komplett bevakning av miljörätten. Oavsett om du jobbar med frågor om små enskilda avlopp eller tillståndsfrågor som rör gigantiska miljöfarliga verksamheter hittar du all information du behöver hos oss. Se allt inom miljörätt.