021023.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
sfs 2002:1023
lag med instruktion för riksrevisionen;
utfärdad den 5 december 2002. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs följande.
utkom från trycket den 17 december 2002
inledande bestämmelser
1 § riksrevisionen är enligt 12 kap. 7 § regeringsformen en myndighet under riksdagen med uppgift att granska den verksamhet som bedrivs av staten. i lagen (2002:1022) om revision av statlig verksamhet m.m. finns bestämmelser om riksrevisionens granskning. bestämmelser om riksrevisionens granskning finns även i andra lagar. 2 § riksrevisionen leds av tre riksrevisorer. en av riksrevisorerna svarar för den administrativa ledningen av myndigheten. vid riksrevisionen finns också en styrelse. i 8 kap. 11 och 13 §§ riksdagsordningen finns bestämmelser om val av riksrevisorer och styrelse. 3§ vid riksrevisionen finns ett vetenskapligt råd.
riksrevisorerna
4 § riksrevisorerna beslutar gemensamt om fördelningen av granskningsområden mellan sig. de beslutar vidare gemensamt om verksamhetens inriktning och organisation samt om arbetsordning. riksrevisorerna beslutar inom sina respektive granskningsområden vad de skall granska. de skall dessförinnan samråda med varandra. riksrevisorernas beslut skall redovisas i en granskningsplan. 5 § riksrevisorerna beslutar var för sig i sina granskningsärenden. en riksrevisor får uppdra åt en tjänsteman vid riksrevisionen att i riksrevisorns ställe avgöra granskningsärenden. av 12 § lagen (2002:1022) om revision av statlig verksamhet m.m. framgår att de viktigaste granskningsärendena skall samlas i en årlig rapport. den rapporten beslutar riksrevisorerna gemensamt.
1
prop. 2001/02:190, bet. 2002/03:ku12, rskr. 2002/03:22.
1
sfs 2002:1023
6 § riksrevisorerna skall för styrelsen redovisa arbetet i de viktigaste granskningarna och hur granskningsplanen följs. 7 § genom arbetsordning eller särskilda beslut får riksrevisorerna föreskriva att administrativa ärenden som inte behöver beslutas av dem gemensamt får avgöras av den riksrevisor som svarar för den administrativa ledningen av myndigheten eller av någon annan tjänsteman vid myndigheten. 8 § ett ärende som riksrevisorerna skall avgöra gemensamt får avgöras av endast två riksrevisorer, om det finns särskilda skäl för det. ett sådant ärende får avgöras av endast en riksrevisor, om det är så brådskande att ett beslut inte utan väsentlig olägenhet kan avvaktas. 9 § vid sammanträde med riksrevisorerna förs ordet av den riksrevisor som svarar för den administrativa ledningen av riksrevisionen. om han eller hon inte är närvarande vid sammanträdet, förs ordet i första hand av den som har varit riksrevisor längst tid och i andra hand av den som är äldst. som riksrevisorernas mening gäller den som två enar sig om eller, vid lika röstetal, ordförandens mening. endast den som är riksrevisor har rätt att få avvikande mening antecknad. 10 § av 3 kap. 8 § första och tredje styckena riksdagsordningen framgår att riksrevisorerna gemensamt eller var för sig får väcka förslag hos riksdagen i frågor som rör riksrevisionens kompetens, organisation, personal och verksamhetsformer. en riksrevisor får väcka förslag enligt första stycket först efter samråd med övriga riksrevisorer.
styrelsen
11 § styrelsen följer granskningsverksamheten.
12 § styrelsen beslutar om 1. förslag och redogörelser till riksdagen med anledning av riksrevisorernas beslut i granskningsärenden avseende effektivitetsrevisionen och den årliga rapporten samt revisionsberättelserna över årsredovisningen för staten, riksbanken och stiftelsen riksbankens jubileumsfond, 2. yttranden till riksrevisorerna över granskningsplan, och 3. årsredovisning, delårsrapport och förslag till anslag på statsbudgeten för riksrevisionen. innan styrelsen beslutar om förslag till anslag på statsbudgeten skall den inhämta riksdagsförvaltningens yttrande över förslaget. 13 § styrelsen är beslutför när ordföranden och minst hälften av övriga ledamöter är närvarande.
anmälningsskyldighet
2 14 § en riksrevisor skall skriftligen anmäla följande förhållanden till riksdagen
1. innehav av aktier i ett aktiebolag som avses i 2 § 4 lagen (2002:1022) om revision av statlig verksamhet m.m., 2. avtal av ekonomisk karaktär med tidigare arbetsgivare, såsom avtal om löne- eller pensionsförmån som utges under tid som omfattas av uppdraget i riksrevisionen, 3. avlönad anställning som inte är av endast tillfällig karaktär, 4. inkomstbringande självständig verksamhet som bedrivs vid sidan av uppdraget som riksrevisor, 5. uppdrag hos en kommun eller ett landsting, om uppdraget inte är av endast tillfällig karaktär, och 6. annan anställning, uppdrag eller annat ägande som kan antas påverka uppdragets utförande.
sfs 2002:1023
personalansvarsnämnd
15 § vid riksrevisionen skall det finnas en personalansvarsnämnd med den riksrevisor som har det administrativa ledningsansvaret som ordförande. nämnden skall därutöver bestå av, förutom personalföreträdarna, de ledamöter som myndigheten utser. följande frågor skall prövas av personalansvarsnämnden: 1. skiljande från anställning på grund av personliga förhållanden, dock inte i fråga om provanställning, 2. disciplinansvar, 3. åtalsanmälan, och 4. avstängning. 16 § personalansvarsnämnden är beslutför när ordföranden och minst hälften av övriga ledamöter är närvarande.
ersättningar
17 § föreskrifter om arvoden till ledamöterna och suppleanterna i styrelsen finns i lagen (1989:185) om arvoden m.m. för uppdrag inom riksdagen, dess myndigheter och organ. under resor och förrättningar som ledamöterna och suppleanterna gör för sitt uppdrag har de rätt till ersättning enligt 4 och 5 kap. lagen (1994:1065) om ekonomiska villkor för riksdagens ledamöter och tillämpningsföreskrifterna till denna. vid bedömningen av rätten till ersättning skall ledamöternas och suppleanternas bostad på hemorten anses som tjänsteställe.
övriga bestämmelser
18 § riksrevisionen svarar för att intern revision sker av myndigheten.
19 § varje år senast den 22 februari skall riksrevisionen till riksdagen avge årsredovisning för det senaste budgetåret. varje år senast den 15 augusti skall riksrevisionen avge delårsrapport till riksdagen avseende de första sex månaderna av räkenskapsåret. riksdagens finansutskott svarar för att revision sker av riksrevisionen. 3
sfs 2002:1023
20 § riksrevisionen skall planera för sin verksamhet under kris- och krigsförhållanden. 21 § riksrevisionen företräder sverige som det nationella revisionsorganet i internationella sammanhang. 22 § riksrevisionen får inom sitt verksamhetsområde utföra uppdrag och tillhandahålla tjänster på det internationella området. riksrevisionen får ta betalt för sådana uppdrag och tjänster. riksrevisionen bestämmer avgifternas storlek och får disponera avgiftsinkomsterna.
överklagande
23 § bestämmelser om överklagande av riksrevisionens beslut finns i lagen (1989:186) om överklagande av administrativa beslut av riksdagsförvaltningen och riksdagens myndigheter. denna lag träder i kraft den 1 juli 2003. genom lagen upphävs lagen (1987:518) med instruktion för riksdagens revisorer. på regeringens vägnar göran persson pär nuder (justitiedepartementet)
4
thomson fakta, tel. 08-587 671 00 elanders gotab, stockholm 2002
Viktiga lagar inom förvaltningsrätten
Kommunallag (2017:725)
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
Viktiga lagar inom förvaltningsrätten
Förvaltningslag (2017:900)Kommunallag (2017:725)
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
JP Infonets förvaltningsrättsliga tjänster
JP Infonets förvaltningsrättsliga tjänster
Hanterar du förvaltningsrättsliga frågeställningar i ditt arbete? Vi på JP Infonet kan hjälpa dig att reda ut förvaltningsrättsliga frågor oavsett om du arbetar på en kommun, statlig myndighet, domstol eller advokatbyrå. Vi ger råd och stöd med bland annat handläggning, kommunalrätt, delegationsordningar, offentlighet och sekretess, omprövning av beslut och laglighetsprövning. Se allt inom förvaltningsrätt.