SFS 2008:391 Förordning om ändring i specialskoleförordningen (1995:401)
080391.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
sfs 2008:391
förordning om ändring i specialskoleförordningen (1995:401);
utfärdad den 29 maj 2008. regeringen föreskriver i fråga om specialskoleförordningen (1995:401) 1 dels att 2 kap. ska upphöra att gälla, dels att 1 kap. 2–5 och 8–11 §§, 3 kap. 2, 5 och 7 §§, 4 kap. 3 §, 5 kap. 1, 3 och 4 §§, 6 kap. 3, 4 och 7 §§, 7 kap. 1, 5–8 och 11 §§, 8 kap. 8 §, 10 kap. 1–3 §§, rubrikerna närmast före 1 kap. 8 och 10 §§ samt bilagan till förordningen ska ha följande lydelse, dels att punkt 3 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna ska ha följande lydelse, dels att det i förordningen ska införas tre nya paragrafer, 1 kap. 13 och 14 §§ och 3 kap. 5 a §, samt närmast före 1 kap. 13 och 14 §§ två nya rubriker av följande lydelse.
utkom från trycket den 11 juni 2008
1 kap.
2 §2 i 5 § förordningen (2008:390) med instruktion för specialpedagogiska skolmyndigheten anges att specialpedagogiska skolmyndigheten är den styrelse för specialskolan som avses i 7 kap. 5 § skollagen (1985:1100). 3 §3 specialskolan ska ha fem skolenheter med regionala upptagningsområden (regionskolor) och tre skolenheter för elever från hela landet (riksskolor).
1 senaste lydelse av 2 kap. 1 § 2000:448 2 kap. 2 § 2000:448 2 kap. 4 § 2000:448 2 kap. 5 § 2000:448 2 kap. 5 a § 2007:943 2 kap. 5 b § 2007:943 2 kap. 6 § 2000:448 2 kap. 7 § 2007:943 2 kap. 8 § 2000:448 2 kap. 9 § 2000:448 2 kap. 10 § 2007:943 rubriken till 2 kap. 2000:448 rubriken närmast före 2 kap. 1 § 2000:448 rubriken närmast före 2 kap. 4 § 2000:448 2 senaste lydelse 2000:448. 3 senaste lydelse 2000:448.
rubriken närmast före 2 kap. 5 § 2000:448 rubriken närmast före 2 kap. 5 a § 2007:943 rubriken närmast före 2 kap. 5 b § 2007:943 rubriken närmast före 2 kap. 6 § 2000:448 rubriken närmast före 2 kap. 7 § 2000:448 rubriken närmast före 2 kap. 8 § 2000:448 rubriken närmast före 2 kap. 9 § 2000:448.
1
sfs 2008:391
4 §4 specialpedagogiska skolmyndigheten får efter avtal med en kommun fullgöra kommunens uppgifter inom förskoleklassen och fritidshemsverksamheten. 5 §5 i denna förordning avses med – funktionshinder: fysiska funktionshinder; medicinskt, psykiskt eller neurologiskt betingade funktionsnedsättningar; svåra läs- och skrivsvårigheter (dyslexi) samt utvecklingsstörning och andra funktionshinder som avses i 1 kap. 16 § skollagen (1985:1100), – hemskola: den skola där eleven skulle ha fullgjort sin skolgång om eleven inte hade mottagits för utbildning vid specialskolan, – hörselskada: nedsättning av hörseln, – skoldagar: de dagar under ett läsår under vilka utbildning ska äga rum, – språkstörning: specifik störning av tal- och språkutvecklingen, – synskada: nedsättning av synförmågan, – undervisningstid: arbete som planerats av lärare och elever tillsammans och som eleverna genomför under lärares ledning, och – ämne: ämne för vilket regeringen eller statens skolverk har meddelat föreskrifter om en kursplan. riksskolor6 8 §7 riksskolor ska finnas för 1. döva eller hörselskadade elever som på grund av utvecklingsstörning inte kan få sin utbildning i en regionskola (åsbackaskolan), 2. elever med synskada och ytterligare funktionshinder (ekeskolan), och 3. elever med grav språkstörning (hällsboskolan). 9 §8 vid åsbackaskolan ska också tas emot elever som är dövblindfödda. uppgiftslämnande9 10 §10 skolorna är skyldiga att lämna de uppgifter som specialpedagogiska skolmyndigheten begär. 11 §11 specialpedagogiska skolmyndigheten ska, om det är lämpligt för att främja en övergång till utbildning i hemkommunen, i slutet av varje läsår underrätta elevernas hemkommuner om elevernas kunskapsutveckling. samverkan med elevernas hemkommuner 13 § om en elev ska gå över till grundskolan eller särskolan enligt 3 kap. 4 eller 6 § skollagen (1985:1100) ska specialpedagogiska skolmyndigheten
4 5 6
2
senaste lydelse 2000:448. senaste lydelse 2000:448. senaste lydelse 2000:448. 7 senaste lydelse 2002:238. 8 senaste lydelse 2000:448. 9 senaste lydelse 2000:448. 10 senaste lydelse 2000:448. 11 senaste lydelse 2000:448.
och hemkommunen gemensamt planera övergången. eleven och elevens vårdnadshavare ska beredas tillfälle att delta i planeringen. föräldraråd 14 § specialpedagogiska skolmyndigheten får meddela föreskrifter om att det vid varje skolenhet ska finnas ett föräldraråd.
sfs 2008:391
3 kap.
2 §12 kursplanerna för grundskolan ska också tillämpas i specialskolan, om inte något annat följer av 3 eller 4 §. föreskrifterna i grundskolans kursplaner om mål som ska ha uppnåtts i slutet av det femte och det nionde skolåret ska dock i stället avse mål som ska ha uppnåtts i slutet av det sjätte respektive tionde skolåret. föreskrifterna i grundskolans kursplaner för ämnena matematik, svenska och svenska som andraspråk om mål som ska ha uppnåtts i slutet av det tredje skolåret ska i stället avse mål som ska ha uppnåtts i slutet av det fjärde skolåret. 5 §13 för birgittaskolan, kristinaskolan, manillaskolan, vänerskolan, östervångsskolan, åsbackaskolan och hällsboskolan gäller den timplan som framgår av bilagan. timplanen anger den minsta totala undervisningstid i timmar som ska erbjudas elever i årskurserna 1–10. specialpedagogiska skolmyndigheten får meddela föreskrifter om hur undervisningstiden ska fördelas på ämnen, ämnesgrupper, språkval och elevens val. när särskolans kursplaner ska tillämpas gäller dock i stället 6 §. 5 a § i ekeskolan ska eleverna i årskurserna 1–10 erbjudas en minsta total undervisningstid om 7 465 timmar. när de kursplaner som avses i 2 och 3 §§ ska tillämpas, ska specialpedagogiska skolmyndigheten besluta om hur undervisningstiden ska fördelas på ämnen eller ämnesgrupper som finns i grundskolans timplan, samt på språkval och elevens val. 7 §14 det ska anordnas friluftsverksamhet som bedrivs under en lärares ledning. specialpedagogiska skolmyndigheten får meddela föreskrifter om skyldighetens omfattning.
4 kap.
3 §15 i elevvårdskonferensen ska som ledamöter ingå 1. rektorn, 2. företrädare för elevvården, och 3. berörd klassföreståndare och annan berörd personal. specialpedagogiska skolmyndigheten får meddela föreskrifter om den närmare sammansättningen av elevvårdskonferensen.
12 13 14
senaste lydelse 2002:238. senaste lydelse 2000:448. senaste lydelse 2000:448. 15 senaste lydelse 2000:448.
3
sfs 2008:391
elevvårdskonferensen får tillåta att även andra än ledamöter är närvarande och yttrar sig vid sammanträdena.
5 kap.
1 §16 läsåret ska börja i augusti och sluta i juni samt ha minst 178 skoldagar och minst 12 lovdagar. därutöver får högst fem studiedagar inom läsåret läggas ut för planering av skolarbetet eller för fortbildning av lärare. specialpedagogiska skolmyndigheten får meddela föreskrifter om 1. när höst- och vårterminen börjar respektive slutar, och 2. hur lång skoldagen ska vara och när den tidigast får börja och senast får sluta. 3 §17 specialpedagogiska skolmyndigheten får besluta att antalet skoldagar i veckan ska begränsas till fyra för en klass eller en grupp i årskurs 1 eller 2, om det finns särskilda skäl. 4 §18 specialpedagogiska skolmyndigheten får efter att ha hört elevvårdskonferensen och efter samråd med en elevs vårdnadshavare besluta om andra lärotider för eleven än de som anges i 1–3 §§, om det finns särskilda skäl med hänsyn till elevens fysiska och psykiska förutsättningar. ett sådant beslut får omfatta högst ett läsår.
6 kap.
3 § en elev ska ges stödundervisning, om det kan befaras att eleven inte kommer att nå de mål som enligt kursplanerna ska ha uppnåtts i slutet av det fjärde, det sjätte och det tionde skolåret eller om eleven av andra skäl behöver särskilt stöd. stödundervisning kan även omfatta insatser avsedda att kompensera elevens funktionshinder. stödundervisning kan anordnas antingen i stället för utbildning enligt timplanerna eller som ett komplement till sådan utbildning. 4 §19 i 10 kap. 3 § skollagen (1985:1100) finns bestämmelser om särskild undervisning. huvudmannen för ett sjukhus eller en motsvarande institution får i skolhuvudmannens ställe anordna särskild undervisning för skolpliktiga barn som vistas på institutionen, om berörda huvudmän kommer överens om det. bestämmelserna i denna förordning om specialpedagogiska skolmyndigheten gäller också för sådana huvudmän och för sådana institutioners ledning.
16 17 18
4
senaste lydelse 2000:448. senaste lydelse 2000:448. senaste lydelse 2000:448. 19 senaste lydelse 2000:448.
7 §20 om en elev inte kan få utbildning som i rimlig grad är anpassad efter elevens situation och förutsättningar, får specialpedagogiska skolmyndigheten efter att ha hört elevvårdskonferensen besluta om anpassad studiegång för eleven. den anpassade studiegången får avvika från timplanen. specialpedagogiska skolmyndigheten ansvarar för att en elev med anpassad studiegång får en utbildning som så långt det är möjligt är likvärdig med övrig utbildning inom skolan. i de högre årskurserna får utbildningen delvis förläggas till en arbetsplats utanför skolan. eleven ska i dessa fall ha en handledare och stöd av skolans personal.
sfs 2008:391
7 kap.
1 §21 i 3 kap. 4 § skollagen (1985:1100) finns bestämmelser om mottagande av elever i specialskolan. beslut i sådana ärenden fattas av nämnden för mottagande i specialskolan och för rh-anpassad utbildning. 5 §22 specialpedagogiska skolmyndigheten får efter samråd med en elevs vårdnadshavare besluta att eleven inte ska flyttas, om detta med hänsyn till elevens allmänna utveckling och i övrigt är lämpligast för eleven. 6 §23 om en elev har goda förutsättningar att delta i utbildningen i en högre årskurs än den som eleven redan tillhör eller normalt ska tillhöra, får specialpedagogiska skolmyndigheten besluta att eleven ska flyttas till den högre årskursen. en förutsättning för detta är dock att elevens vårdnadshavare medger det. 7 §24 specialpedagogiska skolmyndigheten får på begäran av en elevs vårdnadshavare besluta att eleven får gå om en årskurs. 8 §25 om en elev på grund av sjukdom eller av någon annan orsak inte kan delta i skolarbetet, ska hindret snarast anmälas till skolan. specialpedagogiska skolmyndigheten får meddela föreskrifter om hur anmälningsskyldigheten ska fullgöras. 11 §26 om en elev fortsätter att uppträda olämpligt eller gör sig skyldig till upprepade förseelser eller en allvarligare förseelse, ska saken dels anmälas för rektorn, dels hänskjutas till elevvårdskonferensen. konferensen ska efter kontakt med elevens vårdnadshavare försöka få eleven att bättra sig genom åtgärder som är avpassade efter elevens individuella förhållanden. om detta inte hjälper ska elevvårdskonferensen anmäla förhållandet till specialpedagogiska skolmyndigheten för övervägande om lämplig åtgärd.
20 21
senaste lydelse 2000:448. senaste lydelse 2000:448. 22 senaste lydelse 2000:448. 23 senaste lydelse 2000:448. 24 senaste lydelse 2000:448. 25 senaste lydelse 2000:448. 26 senaste lydelse 2000:448.
5
sfs 2008:391
8 kap.
8 §27 när betyg sätts efter det att ett ämne eller ämnesblock har avslutats, ska betyget bestämmas med hjälp av 1. de mål som eleverna enligt kursplanerna ska ha uppnått i specialskolan, och 2. de betygskriterier som har fastställts för ämnena och ämnesblocken. betyget godkänt ska motsvara de mål som eleverna enligt kursplanerna ska ha uppnått i ämnena i slutet av det tionde skolåret. statens skolverk får meddela föreskrifter om betygskriterier för betygen väl godkänt och mycket väl godkänt. betygskriterierna ska precisera vilka kunskaper enligt kursplanerna som krävs för respektive betyg. om det finns särskilda skäl, får läraren vid betygssättningen bortse från enstaka mål som eleven ska ha uppnått i slutet av det tionde skolåret. med särskilda skäl avses andra funktionshinder än de som enligt 3 kap. 3 § skollagen (1985:1100) är grund för mottagande i specialskolan, eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som utgör ett direkt hinder för att eleven ska kunna nå ett visst mål.
10 kap.
1 §28 av 3 kap. 5 § skollagen (1985:1100) följer att beslut av nämnden för mottagande i specialskolan och för rh-anpassad utbildning enligt 7 kap. 1 § om mottagande i specialskolan får överklagas hos skolväsendets överklagandenämnd. 2 §29 av 21 § anställningsförordningen (1994:373) följer att beslut i anställningsärenden enligt denna förordning får överklagas hos statens överklagandenämnd. av 21 § anställningsförordningen följer vidare att beslut om att avbryta ett anställningsförfarande inte får överklagas. 3 §30 beslut av specialpedagogiska skolmyndigheten i andra ärenden enligt denna förordning än sådana som avses i 2 § får inte överklagas. 3. för lärare som är anställda med konstitutorial, eller med ett förordnande på vilket äldre bestämmelser om konstitutorial ska tillämpas, ska tjänstgöringen tills vidare vara förlagd till en viss skolenhet. förläggningen av tjänstgöringen får ändras av rektorn, om det fordras på grund av omorganisation av skolenheten eller om det annars finns särskilda skäl till det. ett sådant beslut får överklagas hos specialpedagogiska skolmyndigheten. myndighetens beslut får inte överklagas. 1. denna förordning träder i kraft den 15 juli 2008 i fråga om 3 kap. 2 § samt 6 kap. 3 § och i övrigt den 1 juli 2008.
27 28 29
6
senaste lydelse 2007:55. senaste lydelse 2000:448. senaste lydelse 2000:448. 30 senaste lydelse 2000:448.
2. i fråga om synskadade eller talskadade elever som avses i punkterna 2, 3 och 7 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till lagen (1999:886) om ändring i skollagen (1985:1100) ska punkt 2 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till förordningen (2002:238) om ändring i specialskoleförordningen (1995:401) fortfarande gälla. på regeringens vägnar jan björklund nils cederstierna (utbildningsdepartementet)
sfs 2008:391
7
sfs 2008:391
timplan för specialskolan för döva och hörselskadade elever undervisningstid i timmar om 60 minuter ämnen: bild hem- och konsumentkunskap idrott och hälsa rörelse och drama slöjd teckenspråk svenska engelska matematik geografi historia religionskunskap samhällskunskap biologi fysik kemi teknik språkval elevens val totalt därav skolans val
bilaga31
300 140 600 260 380 710 1 360 480 1 040 905
830
320 520 7 845 600
vid skolans val får antalet timmar i timplanen för ett ämne eller en ämnesgrupp minskas med högst 20 procent. antalet timmar för svenska, engelska, matematik, språkval och elevens val får dock inte minskas. för hörande elever med grav språkstörning gäller följande. musik ersätter rörelse och drama. svenska ersätter teckenspråk.
8
31
senaste lydelse 2000:448.
thomson förlag ab, tel. 08-587 671 00 elanders, vällingby 2008