120353.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
svensk författningssamling
lag
om ändring i sjölagen (1994:1009);
utfärdad den 31 maj 2012.
enligt riksdagens beslut
1
föreskrivs
2
i fråga om sjölagen (1994:1009)
dels att nuvarande 20 kap. 13, 14 och 15 §§ ska betecknas 20 kap. 16,
15 och 14 §§,
dels att 2 kap. 1 och 7 §§, 9 kap. 5 och 10 §§, 10 kap. 5, 17 och 19 §§,
16 kap. 11 § och nya 20 kap. 16 § samt rubriken till 7 kap. ska ha följande
lydelse,
dels att det i lagen ska införas tre nya paragrafer, 7 kap. 2 och 3 §§ och
20 kap. 13 § samt närmast före 7 kap. 2 och 3 §§ nya rubriker av följande
lydelse,
dels att det i lagen närmast före 7 kap. 1 § ska införas en ny rubrik som
ska lyda ”redarens ansvar”.
2 kap.
1§
3
ett skepp som ska anses som svenskt enligt 1 kap. 1 § eller 1 b § första
stycket ska vara infört i fartygsregistrets skeppsdel.
följande andra skepp ska föras in i fartygsregistrets skeppsdel, om ägaren
begär det:
1. skepp som ingår i en ekonomisk verksamhet som har etablerats i sve-
rige, om
– skeppets drift leds och kontrolleras från sverige, och
– skeppet till hälften eller mer ägs av fysiska personer som är medborgare
i ett land inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller av juridiska
personer som har bildats enligt lagstiftningen i ett sådant land och som har
sitt säte, sitt huvudkontor eller sin huvudsakliga verksamhet inom samar-
betsområdet,
2. skepp som inte ingår i en ekonomisk verksamhet, om skeppet
– vanligen finns i sverige, och
– till hälften eller mer ägs av fysiska personer som vistas i sverige och
som antingen är svenska medborgare eller vistas i sverige med stöd av reg-
lerna om fri rörlighet för personer inom europeiska unionen eller europeiska
ekonomiska samarbetsområdet.
1
prop. 2011/12:111, bet. 2011/12:cu24, rskr. 2011/12:242.
2
jfr europaparlamentets och rådets direktiv 2009/20/eg av den 23 april 2009 om far-
tygsägares försäkring för sjörättsliga skadeståndsanspråk (eut l 131, 28.5.2009,
s. 128, celex 32009l0020).
3
senaste lydelse 2001:384.
sfs 2012:353
utkom från trycket
den 13 juni 2012
2
sfs 2012:353 regeringen kan bestämma att skepp som ägs av staten och som används
uteslutande för statsändamål inte ska vara införda i fartygsregistrets skepps-
del.
ett skepp som är under byggnad i sverige får föras in i fartygsregistrets
skeppsbyggnadsdel. registrering får ske även innan bygget har påbörjats,
förutsatt att det kan identifieras genom byggnadsnummer, ritning eller på an-
nat betryggande sätt.
ett skepp ska registreras under sin igenkänningssignal. ett skeppsbygge
ska registreras under signalbokstäver. dessa ska tilldelas det fullbordade
skeppet som igenkänningssignal om skeppet förs in i fartygsregistrets
skeppsdel. en tilldelad registerbeteckning får inte ändras.
7§
4
om ett skepp ska avregistreras enligt 6 § första stycket 3, får skeppet
ändå inte avföras ur fartygsregistrets skeppsdel, om
1. skeppet ägs av flera,
2. delägare har lösningsrätt enligt 5 kap. 13 eller 16 §, och
3. en lösen skulle medföra att skeppet kan registreras i fartygsregistrets
skeppsdel.
om lösen sker i ett sådant fall, ska skeppet inte avföras ur fartygsregistrets
skeppsdel. i stället ska det förvärv skrivas in som föranlett anmälan för avre-
gistrering. om lösningsrätten förfaller, ska skeppet avföras ur fartygsregist-
rets skeppsdel.
gäller inteckning i ett skepp eller skeppsbygge som ska avregistreras, får
egendomen inte avföras ur registret förrän borgenär, för vars fordran pant-
brev på grund av inteckningen utgör säkerhet, ger in pantbrevet och skriftli-
gen samtycker till åtgärden.
ett skeppsbygge får avregistreras för att föras över till fartygsregistrets
skeppsdel utan samtycke enligt tredje stycket. för avregistrering av ett skepp
enligt 6 § första stycket 5 eller av ett skeppsbygge enligt 6 § andra stycket
andra meningen fordras inte heller samtycke av en inteckningsborgenär som
inte har sökt betalning ur egendomen inom en månad från det att register-
myndigheten underrättat borgenären om avregistreringsgrunden.
7 kap. allmänna bestämmelser om ansvar och
försäkringsskyldighet
försäkringsskyldighet
2§ redaren för ett svenskt fartyg med en dräktighet av minst 300 ska ha
en försäkring, eller ställa en annan betryggande säkerhet, som täcker det an-
svar för redaren som omfattas av rätt till ansvarsbegränsning enligt 9 kap.
1–4 §§, intill det ansvarsbelopp som följer av 9 kap. 5 §. som försäkring an-
ses också en betryggande självförsäkring. försäkringen eller säkerheten ska
även täcka fordran på ränta och ersättning för rättegångskostnader.
skyldigheten enligt första stycket att ha en försäkring eller ställa en annan
säkerhet gäller även redaren för ett utländskt fartyg med en dräktighet av
minst 300, om fartyget på svenskt sjöterritorium
1. används för någon annan verksamhet än transport,
4
senaste lydelse 2001:384.
3
sfs 2012:3532. anlöper eller lämnar hamn, eller
3. anlöper eller lämnar tilläggs- eller ankarplats.
första och andra styckena gäller inte fartyg som ägs eller brukas av en stat
och som används uteslutande för statsändamål.
med fartygets dräktighet avses bruttodräktigheten beräknad enligt be-
stämmelserna om skeppsmätning i bilaga 1 till 1969 års internationella
skeppsmätningskonvention (sö 1979:6).
försäkringsbevis
3§ befälhavaren ska ombord på fartyget medföra ett bevis om att redarens
skyldighet enligt 2 § är fullgjord.
regeringen får meddela ytterligare föreskrifter om beviset.
9 kap.
5§
5
om rätt till ansvarsbegränsning föreligger, ska ansvarsbeloppen be-
stämmas på följande sätt.
1. för fordringar med anledning av personskada som har tillfogats farty-
gets egna passagerare är ansvarsgränsen 175 000 särskilda dragningsrätter
(sdr) multiplicerat med det antal passagerare som fartyget enligt sitt certifi-
kat har tillstånd att befordra.
2. för andra fordringar med anledning av personskada är ansvarsgränsen
2 miljoner sdr, om fartygets dräktighet inte överstiger 2 000. är dräktighe-
ten högre, höjs ansvarsgränsen
för varje dräktighetstal från 2 001 till 30 000 med 800 sdr,
för varje dräktighetstal från 30 001 till 70 000 med 600 sdr, och
för varje dräktighetstal över 70 000 med 400 sdr.
3. för andra slag av fordringar samt fordringar som avses i 2, i den ut-
sträckning de inte tillgodoses med de belopp som anges där, är ansvarsgrän-
sen 1 miljon sdr, om fartygets dräktighet inte överstiger 2 000. är dräktig-
heten högre, höjs ansvarsgränsen
för varje dräktighetstal från 2 001 till 30 000 med 400 sdr,
för varje dräktighetstal från 30 001 till 70 000 med 300 sdr, och
för varje dräktighetstal över 70 000 med 200 sdr.
4. ansvarsgränserna i 1–3 gäller summan av alla fordringar som på grund
av en och samma händelse har uppkommit mot redaren, ägare av fartyg som
inte är redare, den som i redarens ställe har hand om fartygets drift, fartygets
befraktare, godsets avsändare samt mot någon som dessa svarar för.
5. ansvarsgränserna för bärgare som inte utför bärgning från fartyg eller
som uteslutande arbetar från det fartyg som bärgningen avser, ska motsvara
de ansvarsgränser som gäller för fartyg med en dräktighet av 1 500. an-
svarsgränserna gäller summan av alla fordringar som på grund av en och
samma händelse har uppkommit mot en sådan bärgare och mot någon som
bärgaren svarar för.
6. vad som avses med fartygets dräktighet anges i 7 kap. 2 § fjärde
stycket. vad som avses med sdr anges i 22 kap. 3 §.
5
senaste lydelse 2004:651.
4
sfs 2012:353 10 §
6
ansvarsgränserna för örlogsfartyg och andra fartyg, som vid tiden
för händelsen ägs eller brukas av en stat och används uteslutande för statsän-
damål, får inte i något fall understiga de gränser som gäller för ett fartyg med
en dräktighet av 5 000. om en fordran avser ersättning för skada som har or-
sakats av ett sådant fartygs särskilda egenskaper eller användning, finns
dock inte någon rätt till ansvarsbegränsning. bestämmelserna i detta stycke
gäller inte fartyg som huvudsakligen används för isbrytning eller bärgning.
ansvarsgränserna för ett fartyg som är byggt eller anpassat för borrning
efter havsbottnens naturtillgångar ska vara 36 miljoner sdr för fordringar
som avses i 5 § 2 och 60 miljoner sdr för fordringar som avses i 5 § 3, om
fordringarna gäller skada som har orsakats medan fartyget används i borr-
ningsverksamhet. för fordran på ersättning för oljeskada gäller särskilda be-
stämmelser.
flyttbara plattformar som är avsedda för utforskning eller utvinning av
havsbottnens naturtillgångar anses som fartyg vid tillämpningen av bestäm-
melserna i detta kapitel. ansvarsgränserna för sådana plattformar ska dock
alltid motsvara de belopp som anges i andra stycket.
10 kap.
5§
7
fartygets ägare har rätt att för varje olycka begränsa sitt ansvar enligt
bestämmelserna i detta kapitel till ett belopp motsvarande 4 510 000
särskilda dragningsrätter (sdr) för ett fartyg vars dräktighet, beräknad
enligt 7 kap. 2 § fjärde stycket, inte överstiger 5 000. är dräktigheten högre,
höjs beloppet med 631 sdr för varje dräktighetstal därutöver. ansvaret ska
dock inte i något fall överstiga 89 770 000 sdr. rätt till begränsning finns
inte i fråga om ränta eller ersättning för rättegångskostnad. vad som avses
med sdr anges i 22 kap. 3 §.
fartygets ägare har inte rätt att begränsa sitt ansvar, om ägaren har vållat
oljeskadan uppsåtligen eller av grov vårdslöshet och med insikt om att sådan
skada sannolikt skulle uppkomma.
17 §
8
om ansvar för åsidosättande av försäkringsplikten och vissa andra
skyldigheter i detta kapitel finns bestämmelser i 20 kap. 14 §.
19 §
9
bestämmelserna i detta kapitel gäller inte i fråga om en oljeskada
som orsakats av ett örlogsfartyg eller av ett annat fartyg som vid tiden för
olyckan ägs eller brukas av en stat och som används uteslutande för statsän-
damål. har ett sådant fartyg orsakat en oljeskada i sverige eller dess ekono-
miska zon eller har förebyggande åtgärder vidtagits för att förhindra eller
begränsa en sådan skada i sverige eller dess ekonomiska zon, ska dock
bestämmelserna i 1 §, 2 § fjärde stycket och 3–5 §§ i detta kapitel samt 19
kap. 1 § första stycket 9 och 21 kap. 5 § tillämpas.
har ett fartyg som inte omfattas av bestämmelserna i 2 § första stycket
orsakat en oljeskada i sverige eller dess ekonomiska zon eller har förebyg-
gande åtgärder vidtagits för att förhindra eller begränsa en oljeskada i sve-
6
senaste lydelse 2004:651.
7
senaste lydelse 2002:610.
8
senaste lydelse 1995:1081.
9
senaste lydelse 1995:1081.
5
sfs 2012:353rige eller dess ekonomiska zon, tillämpas bestämmelserna i 1 §, 2 § fjärde
och sjätte styckena och 3 § i detta kapitel samt 19 kap. 1 § första stycket 9
och 21 kap. 5 §. i fråga om ägarens rätt att begränsa sitt ansvar gäller i sådant
fall bestämmelserna i 9 kap.
16 kap.
11 §
10
om ett fartyg som är registrerat i sverige har bärgat något under en
resa ska av bärgarlönen först betalas
1. ersättning för skada som bärgningen orsakade på fartyget, lasten eller
någon annan egendom ombord,
2. ersättning för sådana kostnader för bränsle samt löner och kost åt befäl-
havaren och besättningen som uppkom på grund av bärgningen, och
3. ersättning till sjöman som under bärgningen gjorde en synnerligen vär-
defull insats eller utsatte sig för synnerlig fara och som har framställt krav
om ersättning till redaren eller befälhavaren inom tre månader efter det att
bärgningen avslutades.
av det som återstår efter betalning enligt första stycket (nettobärgarlönen)
ska redaren få tre femtedelar. resten ska med en tredjedel tillfalla befälhava-
ren och med två tredjedelar den egentliga besättningen, att fördelas i förhål-
lande till besättningsmedlemmarnas löner. befälhavarens andel ska dock all-
tid vara minst dubbelt så stor som den högst avlönade besättningsmedlem-
mens andel. en lots på fartyget har rätt att ta del i bärgarlönen som om han
eller hon tillhörde besättningen och, om lotsen inte var anställd hos redaren,
hade lön som främste styrman. i 19 kap. 1 § första stycket 2 finns en bestäm-
melse om att fordringar enligt detta stycke kan upphöra på grund av pre-
skription.
bärgarlönen får fördelas på något annat sätt än som sägs i första och andra
styckena, om det finns särskilda skäl för detta med hänsyn till ändamålet
med fartygets resa, sättet att beräkna ersättning åt dem som arbetar i farty-
gets tjänst eller av någon annan anledning.
om ett avtal säger att en mindre andel ska tillfalla befälhavaren eller be-
sättningen av den bärgarlön som kan förtjänas med ett fartyg än det som
anges i första och andra styckena, är avtalet giltigt bara om
1. fartyget driver bärgningsverksamhet och är särskilt utrustat för detta, el-
ler
2. avtalet ingicks i samband med påmönstring och avser en viss bärgning.
om bärgningen utfördes av ett svenskt statsfartyg som används uteslu-
tande för statsändamål, kan staten utan ansvarighet mot de ombordvarande
avstå från bärgarlön.
om bärgningen utfördes från ett fartyg som inte är registrerat i sverige,
ska bärgarlönen fördelas mellan redaren, befälhavaren och andra som tjänst-
gjorde på det fartyg som utförde bärgningen enligt lagen i den stat där farty-
get är registrerat. om bärgningen inte utfördes från ett fartyg, ska bärgarlö-
nen fördelas enligt den lag som är tillämplig på avtalet mellan bärgaren och
de anställda.
10
senaste lydelse 1995:1314.
6
sfs 2012:353
karnov group sweden ab, tel. 08-587 671 00
edita västra aros, västerås 2012
20 kap.
13 § en redare som uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter skyldighe-
ten enligt 7 kap. 2 § att ha en försäkring eller ställa en annan betryggande
säkerhet, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.
en befälhavare som åsidosätter skyldigheten att medföra ett bevis som av-
ses i 7 kap. 3 § ombord på fartyget, döms till böter. i ringa fall ska inte dö-
mas till ansvar.
16 § vid tillämpning av bestämmelserna i detta kapitel jämställs med
befälhavare den som har trätt i befälhavarens ställe och med redare den som
i redarens ställe har haft befattning med fartyget. detta gäller dock inte vid
tillämpningen av 13 § första stycket.
denna lag träder i kraft den 1 juli 2012.
på regeringens vägnar
beatrice ask
jonas pontén
(justitiedepartementet)