SFS 2010:1620 Förordning om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
101620.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
sfs 2010:1620
förordning om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.;
utfärdad den 3 december 2010. regeringen föreskriver i fråga om förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.1 dels att 10 kap. 4 § ska upphöra att gälla, dels att nuvarande 9 kap. 9–11 §§ och 10 kap. 11–13 §§ ska betecknas 9 kap. 8–10 §§ respektive 10 kap. 14–16 §§, dels att 7 kap. 1 och 2 §§, 8 kap. 2 §, 9 kap. 5–7 §§, 10 kap. 2 och 3 §§ samt de nya 9 kap. 8–10 §§ och 10 kap. 16 § ska ha följande lydelse, dels att rubrikerna närmast före 10 kap. 11, 12 och 13 §§ ska sättas närmast före 10 kap. 14, 15 respektive 16 §§, dels att det i förordningen ska införas fem nya paragrafer, 8 kap. 2 a §, 9 kap. 11 § och 10 kap. 11–13 §§, närmast före 10 kap. 11 § en ny rubrik samt en ny bilaga av följande lydelse.
utkom från trycket den 14 december 2010
7 kap.
1 § behörig kontrollmyndighet i fråga om kontroller på väg är polismyndighet och behörig kontrolltjänsteman är polisman eller bilinspektör. behörig kontrollmyndighet i fråga om kontroller i företags lokaler är transportstyrelsen och behörig kontrolltjänsteman är tjänsteman vid styrelsen med särskilt förordnande. 2 §2 kontroller ska ske regelbundet, både på vägarna och i företagens lokaler, på sådant sätt att de varje år täcker minst tre procent av arbetsdagarna för förare av fordon som omfattas av förordningarna (eg) nr 561/2006 och (eeg) nr 3821/85. av de kontrollerade arbetsdagarna ska minst 30 procent kontrolleras på vägarna och minst 50 procent i företagens lokaler. transportstyrelsen ansvarar för att det finns en enhetlig tillsynsstrategi för sådana kontroller.
1 2
senaste lydelse av 10 kap. 4 § 2009:1374. senaste lydelse 2008:1288.
1
sfs 2010:1620
8 kap.
2 §3 rikspolisstyrelsen ska senast den 15 februari varje år förse transportstyrelsen med de uppgifter om kontroller på väg som styrelsen behöver för att kunna uppfylla sina skyldigheter enligt 1 § i fråga om artikel 17.2 i förordning (eg) nr 561/2006. uppgifterna ska vara indelade i följande kategorier: 1. typ av väg, som kan vara motorväg, riksväg eller annan väg, samt vilket land det kontrollerade fordonet är registrerat i. 2. typ av färdskrivare, analog eller digital. rikspolisstyrelsen ska samtidigt upplysa om hur många färdskrivare som har kontrollerats vid vägkontroller under det föregående året samt antalet konstaterade överträdelser mot bestämmelserna i 9 kap. 1–5 §§ i denna förordning och vad dessa överträdelser bestått i. 2 a § skatteverket ska på begäran av transportstyrelsen lämna de uppgifter som styrelsen behöver för sin prövning eller kontroll.
9 kap.
5 §4 till penningböter döms den förare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 1. artikel 6, 7 första stycket, 8.1–8.6, 8.6 a första stycket eller 12 andra meningen i förordning (eg) nr 561/2006, 2. artikel 3.1, 14.4 a tredje stycket, 15.1–15.3, 15.5, 15.5 a, 15.7, 16.1 andra stycket, 16.2 eller 16.3 första–tredje styckena i förordning (eeg) nr 3821/85, 3. 5 kap. 4 eller 5 §, eller 4. förbud mot att bruka fordon enligt 4 kap. 5 § andra stycket eller 6 § andra stycket. till straff enligt första stycket 2 för brott mot artikel 3.1 i förordning (eeg) nr 3821/85 ska inte dömas om fordonet är utrustat med färdskrivare i enlighet med 2 kap. 1 §. bestämmelser om att påföra sanktionsavgift för vissa överträdelser som har begåtts utanför sverige finns i 9 §. 6 §5 sanktionsavgift ska påföras den arbetsgivare som bryter mot artikel 14.1 eller 16.1 första stycket i förordning (eeg) nr 3821/85. 7 §6 sanktionsavgift ska påföras den näringsidkare som bryter mot 1. artikel 10.1, 10.2 eller 10.4 i förordning (eg) nr 561/2006, 2. artikel 14.2 i förordning (eeg) nr 3821/85, 3. 6 kap. 2 §, 4. 5 kap. 5 eller 6 §, eller 5. 5 kap. 7 § andra stycket i fråga om företagskort eller verkstadskort. sanktionsavgift enligt första stycket 2 eller 3 och avsnitt 3 i bilagan ska påföras bara om kontrollmyndigheten inte har fått del av efterfrågade upp3 4
2
senaste lydelse 2008:1288. senaste lydelse 2010:224. 5 senaste lydelse 2007:216. 6 senaste lydelse 2010:1117.
gifter i sådan grad, eller om uppgifterna har varit så bristfälliga, att en företagskontroll inte har kunnat genomföras. i fråga om den totala avgiftens storlek för översträdelsen ska 10 kap. 3 § andra stycket 2 och tredje stycket tilllämpas på motsvarande sätt. 8 §7 i de fall som avses i 4, 5 eller 9 § ska sanktionsavgift påföras arbetsgivaren, om denne inte har gjort vad som har ankommit på honom eller henne för att hindra överträdelsen. i de fall föraren brutit mot artikel 5, 6, 7 första stycket, 8.1–8.6 eller 8.6 a första stycket i förordning (eg) nr 561/2006 eller mot artikel 3.1, 14.4 a tredje stycket, 15.1–15.3, 15.5, 15.5 a, 15.7, 16.1 andra stycket, 16.2 eller 16.3 första–tredje styckena i förordning (eeg) nr 3821/85 gäller arbetsgivarens ansvar även om förarens överträdelse av förordningsbestämmelsen har begåtts i en annan stat inom ees eller i schweiz. det som sägs i första stycket om arbetsgivare ska i stället gälla annan näringsidkare om överträdelsen skett i dennes transportverksamhet. 9 §8 sanktionsavgift ska påföras den förare som har brutit mot artikel 6, 7 första stycket, 8.1–8.6, 8.6 a första stycket eller 12 andra meningen i förordning (eg) nr 561/2006, om överträdelsen har begåtts i en annan stat inom ees eller i schweiz och överträdelsen upptäcks i sverige. sanktionsavgift ska inte påföras om en sanktion tidigare har beslutats för överträdelsen. 10 §9 ansvar enligt denna förordning inträder inte, om straff kan dömas ut enligt brottsbalken eller enligt lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott eller om sanktionsavgift kan påföras enligt förordningen. 11 § den avgiftsskyldige ska helt eller delvis befrias från sanktionsavgift om det skulle vara oskäligt att ta ut avgiften med fullt belopp. vid prövningen av denna fråga ska det särskilt beaktas 1. om överträdelsen har berott på sjukdom som medfört att den avgiftsskyldige inte förmått att på egen hand göra det som ålegat honom eller henne och inte heller förmått att uppdra åt någon annan att göra det, 2. om överträdelsen annars berott på en omständighet som den avgiftsskyldige varken kunnat eller bort förutse och inte heller kunnat påverka, eller 3. vad den avgiftsskyldige gjort för att undvika att en överträdelse skulle inträffa.
sfs 2010:1620
10 kap.
2 §10 frågor om påförande av sanktionsavgift enligt 9 kap. 6–9 §§ prövas av transportstyrelsen. sanktionsavgiften tillfaller staten. innan sanktionsavgift påförs någon ska denne ges tillfälle att yttra sig. 3 §11 sanktionsavgift enligt 9 kap. 6–9 §§ ska påföras med de belopp som anges i bilagan till denna förordning.
7 8 9
senaste lydelse av tidigare 9 § 2010:224. senaste lydelse av tidigare 10 § 2010:224. senaste lydelse av tidigare 11 § 2009:1374. 10 senaste lydelse 2009:1374. 11 senaste lydelse 2009:1374.
3
sfs 2010:1620
om sanktionsavgift ska beslutas gemensamt för flera överträdelser, får det sammanlagda beloppet uppgå till högst 1. tiotusen kronor för en förare, och 2. tvåhundratusen kronor för en näringsidkare eller arbetsgivare. sanktionsavgift enligt andra stycket 2 får inte överstiga tio procent av näringsidkarens eller arbetsgivarens årsomsättning. årsomsättningen ska avse omsättningen närmast föregående räkenskapsår. om överträdelsen har skett under det första verksamhetsåret eller om uppgifter om årsomsättning annars saknas eller är bristfälliga, får årsomsättningen uppskattas. 5 §12 om den som enligt 9 kap. 9 § ska påföras sanktionsavgift inte har hemvist i sverige, ska en polisman vid vägkontrollen besluta om förskott för sanktionsavgiften. förskottet ska betalas till polismyndigheten. verkställighet 11 §13 när ett beslut om sanktionsavgift har vunnit laga kraft får det verkställas enligt utsökningsbalken. 12 §14 sanktionsavgift får påföras bara om den som anspråket riktas mot har getts tillfälle att yttra sig inom två år från det att förutsättningarna att besluta om avgift har uppfyllts. 13 §15 en sanktionsavgift faller bort, om beslutet om avgiften inte har verkställts inom fem år från det att beslutet vann laga kraft. 16 § transportstyrelsen får meddela föreskrifter om 1. det system för riskvärdering som avses i 7 kap. 13 §, 2. verkställigheten av förordning (eeg) nr 3821/85, förordning (eg) nr 561/2006 och denna förordning, samt 3. avgifter för kontroll i företags lokaler och för ärendehandläggning enligt denna förordning och enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av förordningen. föreskrifter om kontroll ska meddelas efter att rikspolisstyrelsen har hörts. 1. denna förordning träder i kraft den 1 januari 2011. 2. äldre föreskrifter gäller fortfarande för överträdelser som ägt rum före den 1 januari 2011. på regeringens vägnar catharina elmsäter-svärd lennart renbjer (näringsdepartementet)
12 13
4
senaste lydelse 2009:1374. senaste lydelse av tidigare 11 § 2009:1374. 14 senaste lydelse av tidigare 12 § 2009:1374. 15 senaste lydelse av tidigare 13 § 2009:1374.
bilaga
sfs 2010:1620
sanktionsavgifter enligt 9 kap. 6–9 §§
1. sanktionsavgifter enligt 9 kap. 6–8 §§ överträdelser av förordning (eg) nr 561/2006 nr rättslig grund typ av överträdelse avgift i kronor per allvarlighetsgrad (*) maö aö a a1 b b1 artikel 6.1 artikel 5.1 besättning brott mot lägsta ålder för konduktörer körtider överskriden daglig körtid (9 timmar) om en förlängning till 10 timmar inte medgetts 9 tim <…< 10 tim 1 000 2 000 mö
b2
10 tim <…< 11 tim 11 tim <… överskriden daglig körtid (10 timmar) om förlängning medgetts 10 tim <…< 11 tim 11 tim <…< 12 tim 12 tim <… artikel 6.2 överskriden körtid per vecka 56 tim <…< 60 tim 60 tim <…< 70 tim 70 tim <… 4 000 4 000 4 000
2 000
b3 b4
1 000
b5
2 000
b6 b7
1 000
b8
2 000
b9
5
sfs 2010:1620
b10 artikel 6.3
överskriden sammanlagd körtid under två veckor i följd
90 tim <…< 100 tim 100 tim <…< 112 tim 30 min 112 tim 30 min <… raster 4 000 2 000
1 000
b11
b12
c c1 artikel 7 överskriden oavbruten körtid
4 tim 30 min <… 5 tim 5 tim <…< 6 tim 6 tim <… 4 000 2 000
1 000
c2
c3 d d1 artikel 8.1–8.4
viloperioder otillräcklig dygns- 10 tim vila (mindre än 11 <…< timmar) om reduce- 11 tim rad dygnsvila inte har medgetts 8 tim 30 min <…< 10 tim …< 8 tim 30 min otillräcklig reduce- 8 tim <…< rad dygnsvila 9 tim (mindre än 9 timmar) om reducerad dygnsvila medgetts 7 tim <…< 8 tim 2 000 4 000 2 000 1 000
d2
d3
d4
1 000
d5
6
d6 d7 otillräcklig uppdelning av dygnsvilan (mindre än 3 + 9 timmar)
…< 7 tim 3 tim + (8 tim <…< 9 tim) 3 tim + (7 tim <…< 8 tim) 3 tim + (…< 7 tim) otillräcklig dygns- 8 tim vila (mindre än <…< 9 timmar) vid multi- 9 tim bemanning 7 tim <…< 8 tim …< 7 tim otillräcklig veckovila (mindre än 24 timmar) 22 tim <…< 24 tim 20 tim <…< 22 tim …< 20 tim otillräcklig veckovila (mindre än 45 timmar) om reducerad veckovila inte har medgetts 42 tim <…< 45 tim
4 000 1 000
sfs 2010:1620
d8
2 000
d9
4 000
d10 artikel 8.5
1 000
d11
2 000
d12 d13 artikel 8.6 d14
4 000 1 000
2 000
d15 d16
4 000 1 000
d17
36 tim <…< 42 tim …< 36 tim otillräcklig veckovila (mindre än 90 timmar) vid uppskjuten veckovila 84 tim <…< 90 tim 4 000
2 000
d18 d 19 artikel 8.6 a
1 000 7
sfs 2010:1620
d20
76 tim <…< 84 tim …< 76 tim otillräcklig veckovila (mindre än 69 timmar) vid uppskjuten veckovila om reducerad veckovila inte har medgetts 65 tim <…< 69 tim 4 000
2 000
d21 d22
1 000
d23
57 tim <…< 65 tim …< 57 tim 4 000
2 000
d24 e e1 artikel 10.1
betalning och organisation av arbetet samband mellan lön och tillryggalagda sträckor eller transporterad godsmängd inte organiserat arbetet, informerat förare och företagit kontroll så att förordning (eeg) nr 3821/85 och kapitel ii i förordning (eg) nr 561/2006 följs inte tillsett att avtalade transporttidsscheman är förenliga med förordning (eg) nr 561/2006 skäl för avvikelse artikel inte iakttagit regler 12 andra om att ange skäl för meningen avvikelse från artiklarna 6–9 1 000 4 000
e2
artikel 10.2
4 000
e3
artikel 10.4
4 000
f f1
(*) maö = mycket allvarlig överträdelse, aö = allvarlig överträdelse, mö = mindre överträdelse 8
överträdelser av förordning (eeg) nr 3821/85 nr rättslig grund typ av överträdelse avgift i kronor per allvarlighetsgrad (*) maö aö g g1 h h1 h2 h3 h4 artikel 14.2 artikel 3.1 installation av färdskrivare ingen typgodkänd färdskrivare har installerats och använts 4 000 mö
sfs 2010:1620
användning av färdskrivare, förarkort eller diagramblad artikel 14.1 otillräckligt antal diagramblad ej godkänd typ av diagramblad otillräckligt med papper för utskrifter inte iakttagit regler om att bevara, överlämna eller uppvisa diagramblad, kopierade uppgifter eller utskrifter för behörig kontrolltjänsteman och sanktionsavgift enligt avsnitt 3 kan inte påföras föraren har fler än ett giltigt förarkort 4 000 2 000 2 000 1 000
h5 h6 h7
artikel 14.4 a tredje stycket
4 000
användning av ett förarkort som 4 000 inte är förarens eget giltiga kort användning av ett förarkort som 4 000 är skadat eller vars giltighet har gått ut
h8
artikel 15.1
användning av smutsiga eller skadade blad eller förarkort, med läsliga uppgifter användning av smutsiga eller 4 000 skadade blad eller förarkort, med oläsliga uppgifter utebliven ansökan, inom 7 kalenderdagar, om ersättning av förarkort som skadats, inte fungerar på fullgott sätt, förkommit eller stulits 2 000
1 000
h9
h10
9
sfs 2010:1620
h11 artikel 15.2 h12
felaktig användning av diagram- 4 000 blad/förarkort otillåtet avlägsnande av blad eller förarkort, vilket påverkar registreringen av relevanta uppgifter otillåtet avlägsnande av blad eller förarkort, vilket inte påverkar registreringen av uppgifter användning av diagramblad eller förarkort under en längre tid än de är avsedda för, utan försvunna uppgifter användning av diagramblad eller förarkort under en längre tid än de är avsedda för, och försvunna uppgifter ingen manuell inmatning trots att detta krävs 4 000 4 000
h13
1 000
h14
1 000
h15
h16 h17 h18 artikel 15.3
4 000
fel blad eller förarkort i fel kort- 4 000 plats (multibemanning) den tid som registrerats på bladet överensstämmer inte med den officiella tiden i fordonets registreringsland felaktig användning av omställ- 4 000 ningsanordningen ifylld information artikel 15.5 efternamn saknas på diagrambladet förnamn saknas på diagrambladet datum då användningen av bladet inleddes eller avslutades saknas orten där användningen av bladet inleddes eller avslutades saknas registreringsnummer saknas på diagrambladet 4 000 4 000 2 000 2 000
h19 i i1 i2 i3
i4
1 000
i5
1 000
10
i6 i7 i8 i9 i10 artikel 15.5 a artikel 15.7
vägmätarställning (start) saknas på diagrambladet vägmätarställning (slut) saknas på diagrambladet tid för fordonsbyte saknas på diagrambladet symbolen för landet ej angiven i färdskrivaren inte kunnat uppvisa förarkort, diagramblad, manuell registrering eller utskrift driftavbrott artikel 16.1 ej reparerad av en godkänd montör eller verkstad ej reparerad under resans gång utskrifter artikel 16.2 föraren för inte in all informa4 000 tion för de tidsperioder som inte längre registreras när färdskrivaren inte är i funktion eller inte fungerar på fullgott sätt förarkortets nummer, namn eller 4 000 körkortsnummer saknas på utskriften underskrift saknas på utskriften artikel 16.3 förkommet eller stulet förarkort 4 000 har inte formellt rapporterats till de behöriga myndigheterna i den medlemsstat där stölden inträffade 4 000 4 000
2 000 1 000 1 000 1 000
sfs 2010:1620
j j1 j2 k k1
2 000
k2
k3 k4
2 000
(*) maö = mycket allvarlig överträdelse, aö = allvarlig överträdelse, mö = mindre överträdelse
11
sfs 2010:1620
överträdelser av denna förordning nr l l1 rättslig grund typ av överträdelse avgift i kronor
färdskrivarutrustning m.m. 4 kap. inte undantagen transport efter 4 000 5 § andra utebliven besiktning av färdskristycket varutrustning 4 kap. inte undantagen transport då 4 000 6 § andra färdskrivarutrustningen visats ha stycket brister 5 kap. 4§ 5 kap. 5§ 5 kap. 6§ fört fordon med färdskrivare utan att inneha förarkort 4 000
l2
l3 l4
användning av färdskrivarkort i 4 000 strid med förordning (eeg) nr 3821/85 inte upprättat förteckning över innehavare av verkstadskort 4 000
l5 l6
5 kap. inte anmält stulet eller förkom- 4 000 7 § andra met företagskort eller verkstadsstycket kort till transportstyrelsen 6 kap. för sent utförd kopiering 2 § första stycket inte iakttagit regler om att bevara och för behörig kontrolltjänsteman tillgängliggöra uppgifter från fordonsenhet och förarkort och sanktionsavgift enligt avsnitt 3 kan inte påföras 1 000
l7
l8
4 000
2. sanktionsavgifter enligt 9 kap. 9 § överträdelser av förordning (eg) nr 561/2006 rättslig grund artikel 6 artikel 7 första stycket artikel 8.1–8.5 typ av överträdelse avgift i kronor
inte iakttagit regler om kör- 3 000 tid inte iakttagit regler om ras- 3 000 ter inte iakttagit regler om dygnsvila och annan viloperiod 3 000
12
artikel 8.6 artikel 8.6 a första stycket artikel 12 andra meningen
inte iakttagit regler om veckovila otillräcklig veckovila vid uppskjuten veckovila
3 000 3 000
sfs 2010:1620
inte iakttagit regler om att 1 800 på färdskrivardiagramblad eller på utskrift från färdskrivaren eller i sin tjänstgöringslista redovisa avsteg från förordningens bestämmelser
3. sanktionsavgifter då företagskontroll inte har kunnat genomföras rättslig grund typ av överträdelse avgift i kronor per fordon som används i transportverksamhet som omfattas av förordning (eg) nr 561/ 2006
6 kap. 2 § andra stycket
inte iakttagit regler om att 20 000 bevara och för behörig kontrolltjänsteman tillgängliggöra uppgifter från fordonsenhet och förarkort 20 000
artikel 14.2 i förord- inte iakttagit regler om att ning (eeg) nr 3821/ bevara, överlämna eller 85 uppvisa diagramblad, kopierade uppgifter eller utskrifter för behörig kontrolltjänsteman
13
thomson reuters professional ab, tel. 08-587 671 00 edita västra aros, västerås 2010