SFS 2022:462 Lag om ändring i lagen (1999:678) om utstationering av arbetstagare
SFS2022-462.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:462
om ändring i lagen (1999:678) om utstationering av den 25 maj 2022 publicerad
arbetstagare
utfärdad den 19 maj 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om lagen (1999:678) om
utstationering av arbetstagare
dels att punkt 6 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till lagen
(2020:594) om ändring i den lagen ska upphöra att gälla,
dels att 1, 5 och 27 §§ ska ha följande lydelse,
dels att rubriken närmast efter 3 § ska lyda ”utstationering”,
dels att det ska införas sexton nya paragrafer, 5 a–5 f, 14 a och 45 a–
45 i §§, och närmast före 5 a, 45 a–45 d, 45 f, 45 h och 45 i §§ nya rubriker
av följande lydelse,
dels att det närmast före 4 § ska införas en ny rubrik som ska lyda
”utstationering i allmänhet”.
1 §3 denna lag gäller när en arbetsgivare som är etablerad i ett annat land
än sverige utstationerar arbetstagare här i landet i samband med att arbets-
givaren tillhandahåller tjänster över gränserna. vid bedömningen av om en
arbetsgivare är etablerad i ett annat land än sverige ska de omständigheter
som rör arbetsgivarens verksamhet i det andra landet och, vid behov,
arbetsgivarens verksamhet i sverige beaktas.
dessutom finns i 23 § bestämmelser om arbetsgivare som har sin hemvist
eller sitt säte i sverige och utstationerar arbetstagare till ett annat medlems-
land inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet (ees) eller schweiz.
lagen gäller även när en arbetsgivare enligt 4 § tredje stycket eller 23 §
andra stycket hyr ut eller ställer en arbetstagare till förfogande till ett
användarföretag som i sin tur sänder arbetstagaren till ett annat land än det
där användarföretaget är etablerat.
lagen innehåller även särskilda bestämmelser som ska tillämpas vid
utstationering av förare på vägtransportområdet i vissa fall.
1 prop. 2021/22:166, bet. 2021/22:tu15, rskr. 2021/22:303.
2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv 96/71/eg av den 16 december 1996 om utstatio-
nering av arbetstagare i samband med tillhandahållande av tjänster, i lydelsen enligt europa-
parlamentets och rådets direktiv (eu) 2018/957 och europaparlamentets och rådets direktiv (eu)
2020/1057 av den 15 juli 2020 om fastställande av särskilda regler med avseende på direktiv
96/71/eg och direktiv 2014/67/eu för utstationering av förare inom vägtransportsektorn och om
ändring av direktiv 2006/22/eg vad gäller tillsynskrav och förordning (eu) nr 1024/2012.
3 senaste lydelse 2020:594.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
5 §4 med utstationerad arbetstagare avses varje arbetstagare som vanligen sfs 2022:462
arbetar i ett annat land men som under en begränsad tid utför arbete enligt
4 § i sverige, om inte annat följer av 5 c, 5 d eller 5 e §.
vid bedömningen av om en arbetstagare under en begränsad tid utför
arbete i sverige ska de omständigheter som kännetecknar arbetet och
arbetstagarens situation beaktas.
vissa särskilda bestämmelser om utstationering av förare
5 a § med förare avses en arbetstagare som utför yrkesmässiga gods-
transporter med personbil eller lastbil eller yrkesmässiga persontransporter
med buss.
5 b § utstationering föreligger när en arbetsgivare sänder en förare, som
vanligen arbetar i ett annat land, till sverige för att åt ett transportföretag
som är etablerat i ett annat land än sverige under en begränsad tid utföra
1. en gods- eller persontransport där all lastning och lossning av gods
respektive all på- och avstigning av passagerare sker i sverige, eller
2. en persontransport där både på- och avstigning av passagerare sker i
sverige i samband med internationell linjetrafik.
ett anställningsförhållande ska råda mellan arbetsgivaren och föraren
under utstationeringstiden.
5 c § utstationering enligt 4 § första stycket 1 föreligger inte när en förare
vid utförandet av en transport passerar genom sverige utan att lasta eller
lossa gods eller ta upp eller släppa av passagerare.
5 d § utstationering enligt 4 § första stycket 1 föreligger inte när en förare
utför bilaterala transporter till eller från sverige.
med en bilateral transport avses en gods- eller persontransport mellan
transportföretagets etableringsland och ett annat land, där
1. lastning av gods eller påstigning av passagerare sker i det ena landet
och lossning av gods eller avstigning av passagerare sker i det andra landet,
eller
2. både på- och avstigning av passagerare sker i transportföretagets
etableringsland, när transporten utförs i syfte att genomföra lokala utflykter
i ett annat land.
5 e § utstationering enligt 4 § första stycket 1 föreligger inte när en förare
under en resa till eller från det land där transportföretaget är etablerat lastar
gods eller tar upp passagerare vid högst ett tillfälle och lossar gods eller
släpper av passagerare vid högst ett tillfälle samtidigt som föraren därutöver
enbart utför bilaterala transporter. om det är fråga om en godstransport,
föreligger utstationering inte heller när föraren under återresan till
etableringslandet lastar gods vid högst två tillfällen och lossar gods vid högst
två tillfällen, om enbart bilaterala transporter utfördes under resan från
etableringslandet.
första stycket gäller endast om på- och avstigningen av passagerare
respektive lastningen och lossningen av gods sker i olika länder.
5 f § det som sägs i 5 e § gäller endast om det fordon som används för
transporten är utrustat med en smart färdskrivare i enlighet med artiklarna 8,
9 och 10 i europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr 165/2014 av
4 senaste lydelse 2020:594.
2
den 4 februari 2014 om färdskrivare vid vägtransporter, om upphävande av sfs 2022:462
rådets förordning (eeg) nr 3821/85 av den 20 december 1985 om färd-
skrivare vid vägtransporter och om ändring av europaparlamentets och
rådets förordning (eg) nr 561/2006 av den 15 mars 2006 om harmonisering
av viss sociallagstiftning på vägtransportområdet.
14 a § vid utstationering av en förare gäller, om transportföretaget är
förarens arbetsgivare, i fråga om 11–14 §§ att
1. utstationeringen anses upphöra när föraren vid utförandet av en inter-
nationell transport lämnar sverige, och
2. utstationeringstiden inte ska slås samman med den tid under vilken
föraren, eller en annan förare som han eller hon ersätter, tidigare har varit
utstationerad för att utföra transporter.
27 §5 en behörig myndighet i sverige ska på begäran av en behörig
myndighet i ett annat land inom ees lämna bistånd till den myndigheten.
en behörig myndighet i sverige får begära att en behörig myndighet i ett
annat land inom ees lämnar bistånd när det kan underlätta handläggningen
av ett ärende eller om det i något annat fall behövs för att kontrollera att
denna lag eller villkor i kollektivavtal har följts.
begäran om bistånd får särskilt avse information samt utförande av
kontroller, inspektioner och utredningar när det gäller utstationering av
arbetstagare.
anmälningsskyldighet och skyldighet att tillhandahålla dokumenta-
tion vid vissa vägtransporter
särskilda bestämmelser vid utstationering av förare
45 a § vid utstationering av förare till sverige för att utföra transporter åt
ett transportföretag som är etablerat i ett annat land än sverige tillämpas inte
29–31 §§ om anmälningsskyldighet.
om transportföretaget är förarens arbetsgivare tillämpas inte heller någon
av
1. 22 § om skyldighet att tillhandahålla handlingar,
2. 32 och 33 §§ om skyldighet att utse en kontaktperson, eller
3. 45 § om skyldighet att utse en företrädare som har behörighet att
förhandla om och sluta kollektivavtal.
i sådana fall tillämpas i stället 45 b–45 h §§.
skyldighet för arbetsgivare att ge in en utstationeringsdeklaration
45 b § en arbetsgivare som utstationerar en förare till sverige för att utföra
en transport åt ett transportföretag som är etablerat i ett annat land än sverige
ska lämna in en utstationeringsdeklaration till arbetsmiljöverket senast när
föraren påbörjar arbetet i sverige.
om förändringar sker i verksamheten på ett sätt som har betydelse för de
uppgifter som har lämnats i utstationeringsdeklarationen, ska arbetsgivaren
omgående anmäla de ändrade uppgifterna till arbetsmiljöverket.
skyldighet för arbetsgivare att ge in dokumentation efter utstationerings-
perioden
45 c § en arbetsgivare som ska ge in en utstationeringsdeklaration enligt
45 b § ska efter utstationeringsperioden på begäran av arbetsmiljöverket
5 senaste lydelse 2020:594.
3
lämna in kopior av anställningsavtal, lönespecifikationer, tidrapporter och sfs 2022:462
intyg över gjorda löneutbetalningar samt bevis om utförda transporter och
färdskrivardata.
skyldigheten enligt första stycket ska fullgöras inom åtta veckor från det
att begäran framställdes.
skyldighet för transportföretag och förare att tillhandahålla
dokumentation vid vägkontroll
45 d § ett transportföretag som är etablerat i ett annat land än sverige och
som utför en transport med en utstationerad förare ska säkerställa att föraren
för en kontrolltjänsteman vid en vägkontroll på begäran visar upp
1. en kopia av den inlämnade utstationeringsdeklarationen,
2. bevis om de transporter som har betydelse för bedömningen av
utstationeringsfrågan, och
3. färdskrivardata.
45 e § en förare som utför en transport som avses i 5 c, 5 d eller 5 e § ska
för en kontrolltjänsteman vid en vägkontroll visa upp
1. bevis om de transporter som har betydelse för bedömningen av
utstationeringsfrågan, och
2. färdskrivardata.
sanktionsavgift
45 f § en sanktionsavgift ska tas ut om ett transportföretag har överträtt
bestämmelsen om att på begäran visa upp en utstationeringsdeklaration i
45 d § 1.
i fråga om sanktionsavgiften tillämpas 38 §.
45 g § när ett beslut om sanktionsavgift enligt 45 f § har fått laga kraft får
det verkställas enligt utsökningsbalken.
beställaransvar
45 h § om ett transportföretag som är etablerat i ett annat land än sverige
utför en transport med en utstationerad förare utan att en utstatio-
neringsdeklaration har lämnats in enligt 45 b §, döms den som yrkesmässigt
för egen eller annans räkning har beställt transporten till böter eller fängelse
i högst ett år, om han eller hon
1. vid tidpunkten för beställningen kände till eller hade skälig anledning
att anta att föraren var utstationerad eller skulle utstationeras och att en
utstationeringsdeklaration inte har lämnats in eller skulle lämnas in, eller
2. beställt en transport som avses i 5 b § av transportföretaget och uppsåt-
ligen eller av oaktsamhet inte senast en dag efter det att transporten har
utförts underrättat arbetsmiljöverket om utstationeringen.
det ska inte dömas till ansvar enligt första stycket 2 om beställaren gjort
vad som skäligen kan begäras av honom eller henne för att kontrollera att en
utstationeringsdeklaration har lämnats in.
rätt att meddela föreskrifter
45 i § regeringen får meddela föreskrifter om vilka uppgifter en
utstationeringsdeklaration ska innehålla.
regeringen får meddela ytterligare föreskrifter om sanktionsavgifter
enligt 45 f §. 4
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela sfs 2022:462
ytterligare föreskrifter om
1. inlämning av utstationeringsdeklaration och anmälan om ändrade
uppgifter enligt 45 b §,
2. inlämning av dokumentation enligt 45 c §, och
3. tillhandahållande av dokumentation vid vägkontroller enligt 45 d och
45 e §§.
1. denna lag träder i kraft den 21 augusti 2023 i fråga om 5 f § och i övrigt
den 15 juni 2022.
2. de nya bestämmelserna i 5 c–5 e och 45 a–45 h §§ ska inte tillämpas
på utstationering som har påbörjats före ikraftträdandet.
på regeringens vägnar
eva nordmark
catharina nordlander
(arbetsmarknadsdepartementet)
5
Viktiga lagar inom arbetsrätten
JP Infonets arbetsrättsliga tjänster
JP Infonets arbetsrättsliga tjänster
Hanterar du arbetsrättsliga frågeställningar i ditt arbete? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd för såväl arbetsrättsjurister och fackliga ombudsmän som chefer och personalansvariga. Här hittar du allt för att hålla dig uppdaterad inom arbetsrättens område. Se allt inom arbetsrätt.