881385.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1988:1385 lag
utkom från trycket om sverigcs riksbank;
den 19 december 1988
utfärdad den 8 december 1988.
enligt riksdagens beslut' föreskrivs följande.
inledande bestämmelser
1 § sveriges riksbank, som enligt 9 kap. 12 § regeringsformen är landets
centralbank och en myndighet under riksdagen, får endast bedriva eller ta
del i sådan verksamhet som enligt lag ankommer på riksbanken,
2 § riksbanken skall ha en grundfond som uppg år till ettuse n miljoner
kronor, en reservfond som uppgår till femhundra miljoner kronor samt en
dispositionsfond.
3 § med bankinstitut förstås i denna lag bankaktiebolag, sparbanker och
centrala föreningsbanker.
med kreditinstitut förstås bankinstitut, lokala föreningsbanker, kredit
aktiebolag, finansbolag, fondkommissionsbolag, allmänna pensionsfon
den, försäkringsföretag med svensk koncession, landshypoteks- och stads-
hypoteksinstitutionerna samt svenska skeppshypotekskassan.
ändamål
4 § riksbanken har enligt 9 kap. 12 § regeringsformen ansvar för valuta-
och kreditpolitik. den sk all också främja ett säkert och effek tivt betal
ningsväsende.
3016 ' prop. 1986/87; 143, 1988/89: fiu4, rskr. 30.
¬
betalningsväsendet sfs 1988; 1385
5 § enligt 9 kap. 13 § regeringsformen har riksbanken ensam rätt att ge
ut sedlar och mynt sa mt att bestämma om utformningen av de sedlar och
mynt som banken ger ut.
sedlar och mynt som ges ut av riksbanken är lagliga betalningsmedel.
penningenheten i sverige kallas krona. kronan delas i etthundra öre.
6 § sedlar får ges ut med valörern a tio, tjugo, femti o, etthundra, fem
hundra, ettusen och tiotusen kronor.
mynt får ges ut med valörerna tio öre, femtio öre, en krona, fem kronor
och tio kronor.
dessutom får minnes- och jubileumsmynt med andra valörer ges ut.
7 § riksbanken skall svara för landets försörjning med sedlar och mynt.
8 § sedlar och mynt som är skadade e ller förslitna får lösas in av rik s
banken. för sedlar som bliv it helt förstör da får riksban ken betala ersätt
ning.
om särsk ilda skä l finns, får riksbanken lösa in sedlar och mynt som
upphört att vara lagliga betalningsmedel.
valuta- och kreditpolitik
9 § riksbanken skall följa utvecklingen på valuta- och kreditmarknader
na samt vidta erforderliga penningpolitiska åtgärder.
10 § riksbanken skall bestämma det system som skall gälla för att fast
ställa kronans värde i forhållande till utländs ka valutor samt bestämma
om tillämpningen av detta system.
11 § det ankommer på riksbanken att i valutapolitiskt syfte håll a till
gångar i utländsk valuta, utländska fordringar och guld.
12 § riksbanken får i valutapolitiskt syfte köpa, sälja och formedla
utländsk valuta, utländs ka statspapper, andra lätt omsättningsbara skul
debrev i utländs k valuta och gul d samt rättigheter och skyldigheter som
anknyter till nämnda tillgångar.
13 § i valutapolitiskt syfte får riksbanken ta upp utländsk kredit och
kredit i utländsk valuta, bevilja kredit till annan centralbank och till
internationella valutafonden samt bevilja kredit inom ramen for verksam
heten i banken for internationell betalningsutjämning.
efter medgivande av riksdagen får riksbanken i valutapolitiskt syfte
bevilja kredit till andra internationella fmansorgan som sverige är medlem
i och sluta avtal om långsiktiga internationella låneåtaganden.
riksbanken får också efter medgivande av riksdagen av egna medel
tillskjuta insatskapital i internatio nella finansorgan som sverige är med
lem i.
14 § riksbanken får förvärva de särskilda dragningsrätter som tillko m
mer sverige genom deltagandet i internationella valutafonden. det åligger 3017
¬
sfs 1988; 1385 vidare riksbanken att fullgöra de skyldigheter som följer av sveriges deltä"-,
gande i detta system. ^
15 § riksbanken får verka som förbindelseorgan i förhållande till inter
nationella finansorgan som sverige är medlem i.
16 § riksbanken får med eller utan räntegottgörelse ta emot insättningar
i valuta eller gu ld från andra stater, mellanstatliga organ och ban kinrätt
ningar. riksbanken får göra sådana insättningar hos bankinrättningar.
riksbanken får även ingå avtal om skyldigheter och rättigheter som
anknyter till de insättningar som anges i första stycket.
17 § bestämmelser om riksbankens ytterligare uppgifter och befogenhe
ter inom det valutapolitiska området finns i valutalagen (1939; 350).
18 § riksbanken får på pennin gpolitiskt motiverade villkor bevilja kre-^
dit till och ta emot inlåning från svenska bankinstitut samt medverka i
betalningsutjämning. räntevillkoren för denna ut- och inlåning skall of
fentliggöras.
om det finns synne rliga skäl, får riksbanken även på andra villkor än
som avses i första styck et bevilja kredit till svenska bankinst itut och ti ll
andra företag som står under tillsyn av bank- eller försäkringsinspek
tionen.
19 § i syfte att påverka kreditmarknaden får riksbanken
1. köpa, sälja och förmedla svenska statspapper, andra lätt omsättnings
bara skuldebrev samt rättigheter och skyldigheter som anknyter till sådana
tillgångar,
2. om särskilda skäl finns ge ut egna skuldebrev med kort löptid.
20 § i kreditpolitiskt syfte får riksbanken genom beslut i enskilda fall
uppställa kassakrav gentemot kreditinstitut.
med kassakrav avses att viss andel, högst femton procent, av kreditinsti
tutets placeringar eller förbindelser, beräknade på det sätt riksbanken i det
enskilda fallet bestämmer, skall under angiven tid motsvaras av medel
som med eller utan räntegottgörelse skall innestå på räkning för institutet i
riksbanken. i d en utsträckning riksbanken i det en skilda fallet bestämmer
likställs med sådana med el kreditinstitutets inneliggande kassa.
21 § bestämmelser om möjlighet för riksbanken att använda vissa andra
kreditpolitiska medel finns i lagen (1974:922) om kreditpolitiska medel.
22 § efter anmodan av riksbanken skall ett kreditinstitut till r iksbanken
lämna de uppgifter som riksbanken anser nödvändiga för att bedöma om
en penningpolitisk åtgärd behöver vidtas eller för att utforma ett beslut om
en sådan åtgärd.
övriga uppgifter
23 § riksbanken skall ta emot betalningar till och göra utbetalningar för
3018 staten.
¬
för att täcka statens kortfristiga medelsbehov får riksbanken bevilja sfs 1988:1385
staten kontokredit.
24 § inom ramen för riksbankens uppgifter som centralbank får riksban
ken förvärva aktier, andelar i ek onomiska föreningar och liknande rättig
heter och ta på sig de förpliktelser som är förenade med dessa rättigheter.
25 § riksbanken får själv eller genom bolag som ägs av banken bedriva
tryckerirörelse, papperstillverkning och tillverkning av sedlar samt till
verkning av mynt, medaljer och liknande föremål.
26 § riksbanken får förvärva fastigheter och inventarier som är avsedda
för den verksamhet som banken bedriver eller har del i.
för att skydd a en fordran får riksbanken förvärva vaije slag av ege n
dom, sådan egendom skall avyttras så snart det är lämpligt och senast när
det kan ske utan förlust.
27 § riksbanken får mot betalnin g utföra tjänster som har ankny tning
till bankens verksamhet som centralbank.
28 § riksbanken får efter prövning i varje enskilt fall medge acko rd
samt besluta om avskriv ning, nedsättning eller eftergift av fordran som
banken har.
29 § uppkommer i riksbankens verksamhet anledning att väcka en fråga
om författningsändring eller annan åtgärd från statens sida, får fullmäktige
göra framställning i ämnet till riksdagen eller regeringen.
30 § vid planeringen och genom förandet av riksbankens verksamhet i
fred skall de krav beaktas som totalförsvaret ställer.
det åligger riksbanken att ansvara för beredskapsplanläggningen på
bank- och betalningsväsendets område. härvid skall riksbanken i erforder
lig utsträc kning samråda med berörda myndigheter, kreditinstitut och
andra företag. överstyrelsen för civil beredskap skall hållas underrättad
om beredskapsplanläggningen.
organisation m. m.
31 § enligt 9 kap. 12 § regeringsformen förvaltas riksbanken av åtta
fullmäktige av vilka sju väljs av riksdagen och en, som är riksbankens chef,
väljs av de övriga fullmäktige. de sistnämnda väljer även inom sig ordfö
rande.
fullmäktige väljer inom sig en eller fle ra vice ordförande. riksbanks
chefen får inte väljas till vice ordförande.
32 § enligt 8 kap. 6 § riksda gsordningen väljer fullmäktige utom sig
högst två vice riksba nkschefer och bestämmer i vilken inbörd es ordning
dessa, vid förhinder för riksbankschefen, skall vara suppleant för denne i
fullmäktige.
vice riksbankschef utövar även i övrigt riksbankschefens tjänst när
denne har förhinder. efter beslu t av riksbankschefen inträder vice riks- 3019
¬
sfs 1988:1385 bankschef också i andra fa ll i riksb ankschefens ställe vid beh andlingen av
vissa ärenden eller grupper av ärenden. i?
33 § fullmäktig får inte vara statsråd eller ledamot eller suppleant i
styrelsen för ett kreditinstitut. fullmäktig får inte heller vara und erårig
eller i konk urs eller ha förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken.
första stycket gäller också vice riksbankschef.
34 § riksbankens verksamhet bedrivs vid ett huvudkontor i stockholm,
där också fullmäktige har sitt säte.
riksbanken bedriver dessutom verksamhet vid regi onkontor, kassakon
tor och sedeldepåer till det antal och på de orter so m riksbanken bestäm
mer.
35 § vid huvudkontoret finns en revisionsenhet samt de övriga enheter
som fullmäktige beslutar.
under fullmäktige leds riksbankens verksamhet av riksbankschefen.
verksamheten vid revisionsen heten leds dock av fullmäktige, om ann at
inte följer av lagen (1988:46) om revision av riksdagsförvaltningen m. m.
ärendenas fördelning mellan enheterna skall framgå av en arbetsord
ning för riksbanken.
revisionsenheten vid riksbanken utför också revision av riksdagens
förvaltningskontor, riksdagens ombudsmän, riksdagens revisorer och nor
diska rådets svenska delegation enligt revisionsplaner som fastställs av
respektive myndighet.
36 § hos riksbanken finns personal enligt upprättad personalförteck
ning samt annan personal i mån av behov och tillgå ng på medel enligt
gällande budget.
riksbanken får anlita utomstående för särskilda uppdrag i mån av
behov och tillgång på medel enligt gällande budget.
utöver vad som följer av 9 § anställningsförordningen^ (1965:601) får
tjänster som tillsätts av fullmäktige tillsättas utan att de kungörs lediga till
ansökan.
tjänster med beteckningen p enligt 8 § anställningsförordningen
(1965:601) inrättas av riksdagen. tjänsterna som riksb ankschef och vice
riksbankschefer tillsätts med förordnande för fem år. tjänsterna som
riksbanksdirektörer och biträdande riksbanksdirektörer tillsätts med för
ordnande för högst tre år.
37 § enligt förutsättningar som anges i 4 kap. 2 § punkterna 2 och 3
lagen (1976:600) om offentlig anställn ing får riksbanken i särski lda fall
besluta att endast svensk medborgare får inneha eller utöva tjänst ino m
riksbanken.
38 § riksbanken beslutar o m arbetsordning och de föres krifter i öv rigt
som behövs för arbetet inom banken.
mfr rfs 1987:3 med föreskrift om tillämpningen av anställningsförordningen 3020 (1965:601) vid riksdagen och dess myndigheter.
¬
riksbanken beslutar också i ens kilda fall i frå gor som rör perso nal och sfs 1988:1385
uppdragstagare hos banken, i de n mån inte annat f öljer av lag eller beslut
av riksdagen eller av riksdagens förvaltningskontor.
39 § beträffande ersättning till fullmä ktige och suppleante r finns före
skrifter i lagen (1987:576) om arvoden m. m. för uppdrag inom riksdagen,
dess myndigheter och organ.
40 § 1 mom. till ledamöter i den i 6 a § valutalagen (1939:350) nämnda
valutastyrelsen skall fullmäk tige utse dels från riksbanken en vice riks
bankschef, en fullmäktig eller suppleant för fullmäktig och en riksbanksdi
rektör, dels utanför banken fyra ledamöter, av vilka två skall representera
bankväsendet och näringslivet i övrigt och två arbetstagarna. fullmäktige
skall dessutom utse högst två suppleanter för vaije ledamot.
vice riksbankschefen är valutastyrelsens ordförande. fullmäktige för
ordnar en av de övriga inom riksbanken utsedda ledamöterna att vara vice
ordförande.
valutastyrelsen är beslutför när minst fem ledamöter är närvarande.
2 mom. ärend e som valutastyrelsen skall ta befattning med avgör s i
valutastyrelsen, i valutastyrelsens direktion (valutadirektionen) eller av
enskilda tjänstemän, en eller två i förening.
valutastyrelen avgör ärenden rörande tillämpningsföreskrifter enligt
6 a § andra stycket valutalagen (1939:350) samt övriga ärenden som inne
fattar väsentliga principfrågor eller på annat sätt är av större betydelse.
valutadirektionen skall förbereda ärenden som skall avgöras av valuta
styrelsen och under styrels en leda valutaregleringen. i valutadire ktionen
avgörs ärenden som utan att kräva valutastyrelsens avgörande bedöms
betydelsefulla.
enskilda tjänstemän, en eller två i förening, vilka därtill erhållit valuta-
styrelsens bemyndigande, avgör de ärenden som inte ankommer på valuta
styrelsen eller valutadirektionen.
3 mom. valutadirektionen består av den vice riksbankschef och riks
banksdirektör som ingår i valutastyrelsen, två av deras suppleanter i
styrelsen samt den gruppchef eller motsvarande tjänsteman till var s verk
samhetsområde ärendet hör. har för vice riksbankschefen eller riksbanks
direktören utsetts mer än en supple ant bestämmer valutastyrelsen vilken
av de två som skall ingå i va lutadirektionen. valutastyrelsen skall utse två
tjänstemän i riksbank en som suppleanter för valutadirektionens ständiga
ledamöter. vice riksba nkschefen är ordförande och riksbanksdirektören
vice ordförande i valutadi rektionen. beslutförhet kräver att tre är närva
rande.
4 mom. har på sätt som föreskrivs i 6 a § femte stycket valutalagen
(1939:350) ett yrkande framställts om att beslut som valutastyrelsen fattar
skall underställas fullmäktiges prövning, skall sökanden i ärendet under
rättas om detta snarast möjligt och senast i samband med att han får
meddelande om innehållet i styrelsens beslut.
fullmäktig eller supplean t för fullmäktig får inte delta i fullmäktiges
handläggning av ett ärende som han tagit befattning med i va lutastyrelsen.
5 mom. beträffande arvoden till valutastyrelsen finns föreskrifter i lagen
(1987:576) om arvoden m. m. för uppdrag inom riksdagen, dess myndig- 3021
¬
sfs 1988:1385 heter och organ. vid resa, som föranleds av uppdrage t, har ledamot och
suppleant rätt till resekostnadsersättning och traktamente en ligt vad soiii
gäller för riksbanksdirektör.
ärendenas handläggning
41 § av fullmäktige avgörs
1. författningsfrågor,
2. frågan om fastställande av arbetsordning samt andra viktigare frågor
om riksbankens organisation och arbetsformer,
3. frågor om systemet för att bestämma kronans värde i förhållande till
andra valutor,
4. frågor om riktlinjer för förvaltningen av de tillgångar som ang es i
11 §,
5. frågor om viktigare internationella kreditavtal,
6. frågor om diskonto och om räntevillkor vid ut- och inlånin g enligt
18 § första stycket samt villkor v id utlåning enligt 18 § andra stycket,
7. frågor om viktigare rekommendationer till eller öve renskommelser
med kreditinstitut,
8. frågor om kassakrav och särskild avgift när kassakrav inte uppfylls,
9. frågor om statens kontokredit,
10. frågor om förvärv av aktier eller andelar enligt 24 §,
11. viktigare frågor om ackord , avskrivning, nedsättning e ller eftergift
av fordran,
12. frågor om upprättande av personalförteckning, om beslut som avses
i 37 § samt om tillsättande a v tjänster som riksbanksdirektör, avdelnings
chef eller direktör för regionkontor,
13. frågor om skiljande från annan anställning än provanställning eller
om skiljande från uppdrag eller om disciplinansvar, åtalsanmälan, av
stängning eller läkarundersökning,
14. övriga frågor som enligt denna eller annan lag skall avgör as av
fullmäktige, samt
15. frågor som fullmäkt ige finner vara av större vikt eller som rik s
bankschefen hänskjuter till fullmäktige.
ärenden som inte ska ll avgöras av fullmäktige avgörs av riksbanksche
fen. i den mån sådana ärenden inte är av det slag att de behöver prövas av
riksbankschefen, får de avgöras av annan tjänsteman enligt vad som anges
i arbetsordningen eller i särskilda beslut.
42 § innan riksbanken fattar beslut av större penning politisk vikt s kall
samråd ske med det statsråd so m regeringen bestämmer.
kan samråd inte komma till stånd och finns det synnerliga skäl får
riksbanken besluta uta n samråd.
43 § fullmäktige skall sammanträda minst en gång varannan vecka. vid
sammanträdena skall protokoll föras.
fullmäktige är beslutföra när minst sex ledamöter är närvarande. ären
den som kräver ett skyndsamt besl ut får doc k avgöras av fem led amöter,
om minst fyra av dem är ense om beslutet. vid omröstning skall varje
3022 ledamot ge sin mening till känna.
¬
/
om omröstning i vissa personalfrågor finns bestämmelser i 5 § lagen sfs 1988:1385
(rfs 1980:4) om beslutande organ i frågor om disciplinansvar m.m.
beträffande arbetstagare hos riksd agen och dess myndi gheter och i 26 §
anställningsförordningen' (1965:601).
44 § om ett ärende som skall behandlas av fullmäktige är av ringa
betydelse eller av särskilt brådskande art får ärendet avgöras genom med
delanden mellan ledamöterna.
45 § fullmäktige får inte sammanträda på ett område som är ockuperat
av främmande makt.
46 § i skrivelse som fullmäktige avger till riksdagen eller regeringen skall
det anges vilka ledamöter som deltagit i beslutet och vem som varit
föredragande. har skiljaktig mening anmälts i ärendet, skall den ang es i
skrivelsen eller framgå av bifogat protokollsutdrag.
budget, redovisning och vinstdisposition
47 § kalenderår är riksbankens räkenskapsår.
vaije år före utgången av december månad skall fullmäktige fastställa en
budget för riksbankens förvaltningsverksamhet under det följan de räken
skapsåret. budgeten skall tillställas riksdagens finansutskott och riksda
gens revisorer för kännedom.
48 § riksbanken är bokföringsskyldig och det åligger banken att fullgöra
denna skyldighet på ett sätt som ger erforderlig information för en bedöm
ning av bankens verksamhet.
vaije år före den 15 februari skall fullmäktige till riksdagen och riksda
gens revis orer avge redovisning för det föregående räkensk apsåret samt
förslag till disposition av riksbankens vinst. redovisningen skall omfatta
resultaträkning, balansr äkning, förvaltningsberättelse och en redogörelse
för valuta- och kreditpolitiken.
49 § riksbankens resultaträkning och balansräkning fastställs av riksda
gen, som också beslutar hur bankens vinst skall disponeras. har reservfon
den gått ned under fem hundra miljoner kronor skall minst tio procent av
årets vinst avsättas till reservfonden tills denna åter nått upp till detta
belopp.
riksdagen beslutar om ansvarsfrihet för fullmäktige för förvaltningen av
riksbanken.
avslutande bestämmelser
50 § riksbanken skall löpande offentliggöra statistiska uppgifter om
valuta- och kreditförhållanden. riksbanken skall även offentliggöra beslut
om diskontoförändringar.
'jfr rfs 198 7:3 med föreskrift om tillämpningen av anställningsförordningen (1965:601) vid riksdagen och dess myndigheter. 3023
!:i'
¬
sfs 1988:1385 51 § ett kreditinstitut som inte uppfyller uppställda kassakrav skall be
tala särskild avgift till staten. ,,
frågan om särskild avgift prövas av riksbanken.
52 § den särskilda avgiften enligt 51 § skall svara mot en ränta på
underskottet för vaije dag som får uppgå till högst två gånger diskontot vid
varje tid.
om det finns särskilda skäl, fiir avgiften nedsättas eller efterges.
53 § den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet lämnar oriktig upp
gift i samband med fullgöra nde av skyld ighet enligt 22 § skall dömas till
böter, om gärningen inte är belagd med straff i brottsbalken.
i ringa fall skall inte dömas till ansvar.
54 § riksbanken skall utan hinder av vad som föreskrivs i 8 kap. 8 §
sekretesslagen (1980:100) underrätta polismyndighet eller åklagarmyndig
het om det i riksbankens kassarörelse, valutahandel, in- och utlåningsrörel
se, betalningsutjämning eller handel med värdepapper eller rättigheter och
skyldigheter som anknyter till sådana tillgångar framkommer uppgifter
som ger anledning att anta att ett brott har begåtts.
om det finns särskilda skäl får riksbanken underlåta att lämna sådan
underrättelse.
55 § åtal mot vice riks bankschef för brott som han begå tt i utöv ningen
av sin tjänst får beslutas endast av finansutskottet eller av fullmäktige.
detta gäller dock inte i fråga om brott som begåtts i utövningen av
riksbankens beslutanderätt enligt valutalagen (1939:350).
56 § riksbankens beslut enligt denna lag får överklagas endast i den
utsträckning och i den ordning som sägs i besvärsstadgan (rfs 1970; 3) för
riksdagen och dess verk.
ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
1. denna lag träder, med i 2 angivet undantag, i kraft den 1 janu ari
1989.
2. bestämmelserna i 35 § qärde stycket träder i kraft den 1 j uli 1989.
3. genom lagen upphävs lagen (1934:437) för sveriges riksbank, lagen
(rfs 1975:6) med reglemente för riksbanken och lage n (1970:1028) om
rikets mynt.
4. verksamhet som inte föreskrivs i den nya lagen eller i annan lag men
som påböljats med stöd av äldre lag får bedrivas till dess verks amheten
kan avslutas.
5. befogenheten a tt åtala brott skall bedömas efter äldre lag om, när
handlingen företogs, för åtal gällde förutsättning som inte har upptagits i
den nya lagen.
6. övergångsbestämmelserna till lagen (1970:1028) om rikets mynt,
punkterna 3 — 6, gäller fortfarande,
7. om det i lag eller annan författning hänvisas till en föreskrift som har
3024
¬
ersatts genom
melserna.
bestämmelser i denna lag tillämpas i stället de nya bestäm sfs 1988
på regeringens vägnar
ingvar carlsson kjell-olof feldt
(finansdepartementet)
¬
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Konsumentkreditlag (2010:1846)Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
Arbetar du med bank- och finansmarknadsrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom bank- och finansmarknadsrätt.