SFS 2013:453 Lag om ändring i lagen (1995:1570) om medlemsbanker
130453.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling lag om ändring i lagen (1995:1570) om medlemsbanker; utfärdad den 30 maj 2013. enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs att 6 kap. 3, 4 och 14§§, 10 kap. 5 och 8§§ samt 13 kap. 3§ lagen (1995:1570) om medlemsbanker ska ha följande lydelse. 6 kap. 3§ 2 minst hälften av styrelseledamötern a ska vara bosatta inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet, om inte något annat tillåts i särskilda fall. frågor om sådant tillstånd prövas av finansinspektionen. den som är under- årig eller i konkurs eller som har förvaltare enligt 11 kap. 7§ föräldrabalken kan inte vara styrelseledamot. att detsamma gäller den som är underkastad näringsförbud följer av 6§ lagen (1986:436) om näringsförbud. styrelseledamöterna ska vara medlemmar i medlemsbanken, om inte stad- garna i särskilt angivna fall tillåter annat. den som enligt lag är ställföreträ- dare för en medlem eller, om en juridisk person är medlem, den som är leda- mot av styrelsen för den juridiska personen eller delägare i denna får dock vara styrelseledamot utan att vara medlem i banken, även om stadgarna sak- nar föreskrift om det. bestämmelserna i andra stycket gäller inte arbetstagarrepresentanter som har utsetts enligt lagen (1987:1245) om styrelserepresentation för de privat- anställda. av styrelseledamöterna får högst en för varje påbörjat femtal vara anställd i medlemsbanken. vid denna beräkning ska hänsyn inte tas till arbetstagar- representanter som har utsetts enligt lagen om styrelserepresentation för de privatanställda. en juridisk person kan inte vara styrelseledamot. 4§ 3 styrelsen ska utse en eller, om det behövs, flera verkställande direktö- rer att under styrelsens inseende leda verksamheten i banken. styrelsen får även utse ställföreträdare för verkställande direktör. om någon annan än en styrelseledamot utses till verkställande direktör, ska han eller hon ingå som ledamot i styrelsen. om någon annan än en styrelseledamot eller en styrelse- suppleant utses till ställföreträdare för verkställande direktör, ska han eller 1 prop. 2012/13:95, bet. 2012/13:fiu36, rskr. 2012/13:211. 2 senaste lydelse 2006:608. 3 senaste lydelse 1999:224. sfs 2013:453 utkom från trycket den 12 juni 2013 2 sfs 2013:453 hon ingå som suppleant i styrelsen. verkställande direktör ska vara bosatt inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet, om inte något annat tillåts i särskilda fall. frågor om sådant tillstånd prövas av finansinspektionen. vad som sägs i denna lag om verkställande direktör ska i tillämpliga delar gälla också för ställföreträdare för verkställande direktör. 14§ 4 styrelsen företräder medlemsbanken och tecknar dess firma. styrelsen kan bemyndiga en styrelseledamot eller någon annan att före- träda medlemsbanken och teckna dess firma, om inte ett förbud mot sådant bemyndigande har tagits in i stadgarna. minst en av dem som bemyndigas att företräda banken och teckna dess firma ska vara bosatt inom europeiska eko- nomiska samarbetsområdet, om inte något annat tillåts i särskilda fall. frågor om sådant tillstånd prövas av finans inspektionen. i övrigt gäller i fråga om den som inte är styrelseledamot vad som sägs i 3§ första och andra styckena och 13§ om styrelseledamot. rätten att teckna medlemsbankens firma får utövas endast av två eller flera personer i förening. ingen annan inskränkning får registreras. styrelsen kan när som helst återkalla ett bemyndigande som avses i andra stycket. om medlemsbanken inte har någon behörig ställföreträdare som är bosatt i sverige, ska styrelsen bemyndiga en person som är bosatt här att på bankens vägnar ta emot delgivning. ett sådant bemyndigande får inte lämnas till någon som är underårig eller har förvaltare enligt 11 kap. 7§ föräldrabalken. 10 kap. 5§ 5 senast två månader efter det att avtalet om fusion har registrerats ska såväl överlåtande som övertagande me dlemsbanker ansöka om tillstånd att verkställa avtalet. frågor om såda nt tillstånd prövas av finansinspektionen. tillstånd att verkställa fu sionsavtalet ska meddelas, om fusionen kan anses förenlig med deras intressen som är insättare i de berörda bankerna eller i öv- rigt har fordringar på dessa banker, samt om fusionen framstår som ändamåls- enlig från allmän synpunkt. när beslut om sådant tillstånd som avses i första stycket meddelas ska stad- geändringar eller, i fall som avses i 2§, den nybildade medlemsbankens stad- gar godkännas och tillstånd att driva bankrörelse beviljas. finansinspektionen ska underrätta registreringsmyndigheten om ansök- ningar enligt första stycket och om lagakraftvunna beslut som meddelats med anledning av sådana ansökningar. har inte ansökan om tillstånd att verkstä lla fusionsavtalet gjorts inom den i första stycket föreskrivna tiden eller har ansökan avslagits, ska registrerings- myndigheten förklara att frågan om fusion har fallit. 8§ 6 om en medlemsbank äger samtliga aktier i ett dotterbolag, kan med- lemsbankens och bolagets styrelser träffa ett fusionsavtal som innebär att dot- terbolaget ska gå upp i medlemsbanken. styrelserna ska anmäla avtalet för 4 senaste lydelse 1999:224. 5 senaste lydelse 2004:318. 6 senaste lydelse 2000:820. 3 sfs 2013:453 registrering hos registreringsmyndigheten. därvid gäller 5–7§§ i tillämpliga delar. fusion får ske endast om medlemsbanken och bolaget har samma redovis- ningsvaluta. dotterbolaget är upplöst när finansinspektionens beslut om tillstånd enligt 5§ har registrerats. registreringsmyndigheten ska registrera tillståndet även i aktiebolagsregistret. fusion enligt första stycket får ske även om det i dotterbolaget finns egen- dom som medlemsbanken inte får förvärva. sådan egendom måste avyttras senast ett år från registreringen. om det finns särskilda skäl, kan finans- inspektionen förlänga denna frist. 13 kap. 3§ 7 om en sökande vid anmälan för registrering inte har följt vad som är föreskrivet om anmälan, ska finansinspektionen förelägga sökanden att inom viss tid yttra sig eller göra rättelse. detsamma gäller om registreringsmyndig- heten finner att ett beslut, som anmäls för registrering och för vars giltighet finansinspektionens godkännande inte krävs, eller en handling som bifogas anmälan 1.inte har kommit till i behörig ordning, 2.till sitt innehåll strider mot denna lag eller annan författning eller stad- garna, eller 3.i något viktigare hänseende har en otydlig eller vilseledande avfattning. om föreläggandet inte följs, ska ärendet om registrering skrivas av. en upplysning om denna påföljd ska tas in i föreläggandet. om yttrande har läm- nats men det fortfarande finns hinder för registrering, ska sökanden ges till- fälle att yttra sig över hindret. finns hindret ändå kvar ska registrering vägras, om det inte finns anledning att ge sökanden ett nytt föreläggande. bestämmelserna i första stycket hindrar inte registrering av ett beslut av stämman, om rätten till talan mot beslutet har gått förlorad enligt 7 kap. 18§ andra stycket. 1.denna lag träder i kraft den 15 juli 2013. 2.äldre bestämmelser gäller för ärenden som har kommit in till finans- inspektionen före ikraftträdandet. på regeringens vägnar peter norman eva-lena norgren (finansdepartementet) 7 senaste lydelse 2004:318. norstedts juridik ab/fritzes elanders sverige ab, 2013
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Konsumentkreditlag (2010:1846)Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
Arbetar du med bank- och finansmarknadsrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom bank- och finansmarknadsrätt.