SFS 2014:982 Lag om ändring i lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
140982.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling lag om ändring i lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse; utfärdad den 26 juni 2014. enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs 2 i fråga om lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse 3 dels att 7 kap. 9–11§§ och 9 kap. 3§ ska upphöra att gälla, dels att 1 kap. 5, 8 och 10§§, 3 kap. 2§, 7 kap. 2§, 9 kap. 1§, 10 kap. 37§, 12 kap. 20§, 13 kap. 3, 4, 6a och 6b, 7 och 11§§, 14 kap. 2 och 6§§, 15 kap. 1–3, 5 och 7–15§§ och 16 kap. 1§ samt rubrikerna närmast före 15 kap. 7 och 11§§ ska ha följande lydelse, dels att det i lagen ska införas tolv nya paragrafer, 6 kap. 2a och 4c§§, 10 kap. 8a–8c§§, 12 kap. 6a–6c§§, 13 kap. 6c§ och 15 kap. 1a–1c§§, samt närmast före 6 kap. 4c§ en ny rubrik av följande lydelse. 1 kap. 5§ 4 i denna lag betyder 1. anknutet företag : ett svenskt eller utländskt företag vars huvudsakliga verksamhet består i att äga eller förvalta fast egendom, tillhandahålla data- tjänster eller driva annan liknande verksamhet som har samband med den huvudsakliga verksamheten i ett eller flera kreditinstitut, värdepappersbolag eller motsvarande utländska företag, 2. bank : bankaktiebolag, sparbank och medlemsbank, 3. bankaktiebolag : ett aktiebolag som har fått tillstånd att driva bank- rörelse, 4. behörig myndighet : en utländsk myndighet som har behörighet att utöva tillsyn över utländska kreditinstitut, 5. ees : europeiska ekonomiska samarbetsområdet, 6. filial : ett avdelningskontor med självständig förvaltning, varvid även ett utländskt kreditinstituts etablering av fl era driftställen ska anses som en enda filial, 1 prop. 2013/14:228, bet. 2013/14:fiu19, rskr. 2013/14:390. 2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv 2013/36/eu av den 26 juni 2013 om be- hörighet att utöva verksamhet i kreditinstitut och om tillsyn av kreditinstitut och värde- pappersföretag, om ändring av direktiv 2002/87/eg och om upphävande av direktiv 2006/48/eg och 2006/49/eg. 3 senaste lydelse av 7 kap. 9 § 2006:543 7 kap. 11§ 2006:1387. 4 senaste lydelse 2011:768. sfs 2014:982 utkom från trycket den 8 juli 2014 2 sfs 2014:982 7. finansiellt institut : ett företag som inte är kreditinstitut, värdepappers- bolag eller motsvarande utländskt företag och vars huvudsakliga verksamhet är att a)förvärva eller inneha aktier eller andelar, b)driva värdepappersrörelse utan att vara tillståndspliktigt enligt 2 kap. 1§ lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, eller c)driva en eller flera av de verksamheter som anges i 7 kap. 1§ andra stycket 2–10, 12 och 15 utan att vara tillståndspliktigt enligt 2 kap. 1§, 8. hemland : det land där ett företag har fått tillstånd till rörelse som avses i denna lag, 9. kapitalbas : detsamma som avses i artikel 72 i europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr 575/2013 av den 26 juni 2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och värdepappersföretag oc h om ändring av förordning (eu) nr 648/2012 5 , 10. kreditinstitut : bank och kreditmarknadsföretag, 11. kapitaltäckningsdirektivet : europaparlamentets och rådets direktiv 2013/36/eu av den 26 juni 2013 om behörighet att utöva verksamhet i kredit- institut och om tillsyn av kreditinstitut oc h värdepappersföretag, om ändring av direktiv 2002/87/eg och om upphävande av direktiv 2006/48/eg och 2006/49/eg 6 , 12. kreditmarknadsbolag : ett aktiebolag som har fått tillstånd att driva finansieringsrörelse, 13. kreditmarknadsförening : en ekonomisk förening som har fått tillstånd att driva finansieringsrörelse, 14. kreditmarknadsföretag : kreditmarknadsbolag och kreditmarknadsför- ening, 15. kvalificerat innehav : ett direkt eller indirekt ägande i ett företag, om innehavet beräknat på det sätt som anges i 5a§ representerar tio procent eller mer av kapitalet eller av samtliga röster eller annars möjliggör ett väsentligt inflytande över ledningen av företaget, 16. medlemsbank : en ekonomisk förening som avses i lagen (1995:1570) om medlemsbanker, 17. sparbank : ett företag som avses i sparbankslagen (1987:619), 18. startkapital : det kapital som för kreditinstitut avses i artikel 4.51 i för- ordning (eu) nr 575/2013, 19. utländskt bankföretag : ett utländskt företag som i hemlandet har till- stånd att driva bankrörelse, 20. utländskt kreditföretag : ett utländskt företag som i hemlandet har till- stånd att driva finansieringsrörelse, och 21. utländskt kreditinstitut : ett utländskt bankföretag och ett utländskt kre- ditföretag. 8§ 7 om ett kreditinstitut står under tillsyn på gruppnivå i enlighet med ar- tiklarna 11–23 i förordning (eu) nr 575/2013, ska bestämmelserna i 6–9, 13 och 15 kap. denna lag samt bestämmelserna i lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappers bolag om ett instituts rörelse och om tillsyn över ett institut, gälla i tillämpliga delar för övriga företag i före- 5 eut l 176, 27.6.2013, s.1 (celex 32013r0575). 6 eut l 176, 27.6.2013, s.338 (celex 32013l0036). 7 senaste lydelse 2013:455. 3 sfs 2014:982 tagsgruppen. begränsningarna i fråga om ett instituts rörelse ska avse företa- gen i företagsgruppen gemensamt. om det finns särskilda skäl får ett fö retag undantas från bestämmelserna i första stycket. frågor om sådana undantag prövas av finansinspektionen. 10§ 8 enskildas förhållanden till kreditins titut får inte obehörigen röjas. detsamma gäller en uppgift i en anmälan eller en utsaga om en misstänkt överträdelse av en bestämmelse som gä ller för kreditinstitutets verksamhet, om uppgiften kan avslöja anmälarens identitet. i det allmännas verksamhet tillämpas i stället bestämmelserna i offentlig- hets- och sekretesslagen (2009:400). ansvar enligt 20 kap. 3§ brottsbalken ska inte följa för den som bryter mot förbudet i första stycket. i 5a§ kreditupplysningslagen (1973:1173) finns bestämmelser som inne- bär att vad som gäller om tystnadsplikt enligt första stycket inte hindrar att uppgifter i vissa fall utväxlas för kreditupplysningsändamål. 3 kap. 2§ 9 ett svenskt företag ska ges tillstånd att driva bankrörelse eller finansie- ringsrörelse, om 1.bolagsordningen, stadgarna eller reglementet stämmer överens med denna lag och andra författningar och i övrigt innehåller de särskilda bestäm- melser som behövs med hänsyn till omfattningen och arten av den planerade verksamheten, 2.det finns skäl att anta att den planerade rörelsen kommer att drivas enligt bestämmelserna i denna lag och andra författningar som reglerar företagets verksamhet, 3.den som har eller kan förväntas komma att få ett kvalificerat innehav i företaget bedöms lämplig att utöva e tt väsentligt inflytande över ledningen av ett kreditinstitut, 4.den som ska ingå i styrelsen för företaget eller vara verkställande direk- tör i det, eller vara ersättare för någon av dem, har tillräcklig insikt och erfa- renhet för att delta i ledningen av ett kr editinstitut och även i övrigt är lämplig för en sådan uppgift, och 5.styrelsen i sin helhet har tillräckliga kunskaper och erfarenheter för att leda företaget. vid bedömningen enligt första stycket 3 av om en innehavare är lämplig ska dennes anseende och kapitalstyrka beaktas. det ska också beaktas om det finns skäl att anta att 1.innehavaren kommer att motverka a tt kreditinstitutets verksamhet drivs på ett sätt som är förenligt med kraven i denna lag och andra författningar som reglerar företage ts verksamhet, eller 2.innehavet har samband med eller kan öka risken för a)penningtvätt enligt 1 kap. 5§ 6 lagen (2009:62) om åtgärder mot pen- ningtvätt och finansiering av terrorism, eller 8 senaste lydelse 2009:504. 9 senaste lydelse 2009:361. 4 sfs 2014:982 b)brott enligt 2§ 2, 3§ eller 4§ lage n (2002:444) om straff för finansie- ring av särskilt allvarlig brottslighet i vissa fall, såvitt avser brott enligt 2§ lagen (2003:148) om straff för terroristbrott. om den som kommer att ha ett kvalificer at innehav i företaget är ett finan- siellt holdingföretag eller ett blandat finansiellt holdingföretag, ska det vid bedömningen av innehavarens anseende särskilt beaktas om dess ledning uppfyller de krav som ställs på ledningen i ett sådant företag enligt 3 kap. 5§ lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappers- bolag respektive 5 kap. 16§ lagen (2006:531) om särskild tillsyn över finan- siella konglomerat. om företaget har eller kan förväntas komma att få nära förbindelser med någon annan, får tillstånd ges bara om förbindelserna inte hindrar en effektiv tillsyn av företaget. 6 kap. 2a§ ett kreditinstitut ska tillhandahålla ändamålsenliga rapporterings- system för anställda som vill göra anmälningar om misstänkta överträdelser av bestämmelser som gäller för kreditinstitutets verksamhet. personuppgiftslagen (1998:204) gäller vid behandling av personuppgifter inom ramen för sådana rapporteringssystem som avses i första stycket. rörlig ersättning 4c§ den rörliga ersättningen till en anställd vars funktion eller totala ersättningsnivå innebär att han eller hon kan ha en väsentlig inverkan på ett kreditinstituts riskprofil får inte vara större än den fasta ersättningen . 7 kap. 2§ ett kreditinstitut får inneha bara 1.egendom som behövs för att driva sådan verksamhet som avses i 1§, 2.egendom som förvärvats till skyddande av fordran enligt 3–8§§, och 3.aktier och andelar med de begränsningar som anges i tillsynsförord- ningen. 9 kap. 1§ 10 bestämmelser om kapitaltäckning och stora exponeringar finns i europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr 575/2013, lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag och lagen (2014:966) om kapitalbuffertar. 10 kap. 8a§ den som är ledamot i styrelsen för ett bankaktiebolag eller är dess verkställande direktör får utöver detta uppdrag ha det antal uppdrag som sty- relseledamot eller verkställande direkt ör i andra företag som bedöms lämpligt 10 senaste lydelse 2006:1387. 5 sfs 2014:982 med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet samt till arten, omfatt- ningen och komplexiteten hos bolagets verksamhet. om ett bankaktiebolag är betydande i fråga om storlek, intern organisation samt verksamhetens art, omfattning och komplexitet, får en styrelseledamot eller verkställande direktör endast inneha en av följande kombinationer av uppdrag: 1.ett uppdrag som verkställande direktör och två uppdrag som styrelsele- damot, eller 2.fyra uppdrag som styrelseledamot. 8b§ vid tillämpningen av 8a§ andra stycket ska 1.uppdrag inom samma koncern eller i företag där bankaktiebolaget har ett kvalificerat innehav räknas som ett enda uppdrag, och 2.uppdrag i verksamheter och organisationer som inte huvudsakligen har ett kommersiellt syfte inte beaktas. om styrelseledamoten representerar svenska staten gäller inte 8a§ andra stycket. en styrelseledamot eller verkställande direktör i ett bankaktiebolag som är betydande får, efter tillstå nd av finansinspektionen, ha ytterligare ett uppdrag som styrelseledamot utöver de som anges i 8a§ andra stycket 1 eller 2. 8c§ den som är styrelseledamot eller verkställande direktör i ett bank- aktiebolag ska avsätta tillräckligt med tid för att kunna utföra sitt uppdrag. 37§ 11 vad som i 29 kap. 1–3§§ aktiebolagslagen (2005:551) föreskrivs om ansvar vid överträdelse av där angivna bestämmelser gäller för bankaktie- bolag även vid överträdelse av denna lag, förordning (eu) nr 575/2013, lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag och lagen (2014:966) om kapitalbuffertar. 12 kap. 6a§ den som är ledamot i styrelsen fö r en kreditmarknadsförening eller är dess verkställande direktör får utöver detta uppdrag ha det antal uppdrag som styrelseledamot eller verkställande direktör i andra företag som bedöms lämp- ligt med hänsyn till omständigheterna i de t enskilda fallet samt till arten, om- fattningen och komplexiteten hos föreningens verksamhet. om en kreditmarknadsförening är betydande i fråga om storlek, intern organisation samt verksamhetens art, omfattning och komplexitet, får en sty- relseledamot eller verkställande direktör endast inneha en av följande kombi- nationer av uppdrag: 1.ett uppdrag som verkställande direktör och två uppdrag som styrelse- ledamot, eller 2.fyra uppdrag som styrelseledamot. 6b§ vid tillämpningen av 6a§ andra stycket ska 1.uppdrag inom samma koncern eller i företag där kreditmarknads- föreningen har ett kvalificerat innehav räknas som ett enda uppdrag, och 11 senaste lydelse 2006:1387. 6 sfs 2014:982 2.uppdrag i verksamheter och organisationer som inte huvudsakligen har ett kommersiellt syfte inte beaktas. om styrelseledamoten representerar svenska staten, gäller inte 6a§ andra stycket. en styrelseledamot eller verkställande direktör i en kreditmarknads- förening som är betydande får, efter tills tånd av finansinspektionen, ha ytter- ligare ett uppdrag som styrelseledamot utöver de som anges i 6a§ andra stycket 1 eller 2. 6c§ den som är styrelseledamot eller verkställande direktör i en kredit- marknadsförening ska avsätta tillräckligt med tid för att kunna utföra sitt upp- drag. 20§ 12 vad som i 13 kap. 1–3§§ lagen (1987:667) om ekonomiska fören- ingar föreskrivs om ansvar vid överträdelse av den lagen, av tillämplig lag om årsredovisning och av stadgarna gäller beträffande kreditmarknadsföreningar även vid överträdelse av denna lag, förordning (eu) nr 575/2013, lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag och lagen (2014:966) om kapitalbuffertar. 13 kap. 3§ ett kreditinstitut och sådana utländska kreditinstitut som inrättat filial i sverige ska lämna finansinspektionen de upplysningar om sin verksamhet och därmed sammanhängande omständigheter som inspektionen begär. finansinspektionen får även begära sådana upplysningar som avses i första stycket av personer som är anställda hos de institut som avses i första stycket samt av personer som är anställda i fö retag som avses i 6 kap. 1§ lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappersbolag. 4§ finansinspektionen får när inspektionen anser att det är nödvändigt genomföra en undersökning hos ett kreditinstitut och sådana utländska kredit- institut som inrättat filial i sverige. innan en undersökning genomförs hos ett utländskt kreditinstitut som har inrättat filial enligt 4 kap. 1§, ska finansinspektionen samråda med behörig myndighet i det land inom ees som har auktoriserat det utländska kreditinsti- tutet. 6a§ 13 finansinspektionen ska i sin tillsynsverksamhet samarbeta och ut- byta information med utländska behöriga myndigheter, europeiska bankmyn- digheten, europeiska systemrisknämnden och europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten i den utsträckning som följer av sveriges medlemskap i europeiska unionen. 6b§ 14 finansinspektionen får hänskjuta frågor som rör ett förfarande av en annan behörig myndighet inom ees till europeiska bankmyndigheten för 12 senaste lydelse 2006:1387. 13 senaste lydelse 2012:193. 14 senaste lydelse 2012:193. 7 sfs 2014:982 tvistlösning i de fall som framgår av artiklarna 112.2, 116 och 133 i kapital- täckningsdirektivet. 6c§ finansinspektionen får även hänskjuta sådana frågor som avses i 6b§ till europeiska bankmyndigheten för tvistlösning i enlighet med artiklarna 41.2, 43.5, 50.4 och 51.2 i kapitaltäckningsdirektivet. 7§ 15 efter anmälan till finansinspektionen kan en behörig myndighet i ett annat land inom ees genomföra en undersökning hos en i sverige inrättad filial till utländskt kreditinstitut som avse s i 4 kap. 1§ och hos en filial till ett sådant företag som avses i 4 kap. 3§. 11§ 16 styrelsen i en sparbank, en medlemsbank eller i en kreditmarknads- förening är skyldig att genast låta upprätta en särskild balansräkning, om det finns skäl att anta att institutet inte kan uppfylla kapitalbaskravet enligt 2 kap. 1§ lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värdepappers- bolag. balansräkningen ska granskas av institu tets revisor. om granskningen visar att kravet inte är uppfyllt, ska institutets styrelse genast underrätta finans- inspektionen. 14 kap. 2§ 17 tillstånd ska ges till förvärv som avses i 1§, om förvärvaren bedöms lämplig att utöva ett väsentligt inflyt ande över ledningen av ett kreditinstitut och det kan antas att det tilltänkta förvärvet är ekonomiskt sunt. hänsyn ska tas till förvärvarens sannolika påverkan på verksamheten i kreditinstitutet. vid bedömningen enligt första stycket ska förvärvarens anseende och kapi- talstyrka beaktas. det ska också beaktas 1.om den som till följd av förvärvet ko mmer att ingå i styrelsen för kredit- institutet eller vara verkställande direktör i det, eller vara ersättare för någon av dem, har tillräcklig insikt och erfare nhet för att delta i ledningen av ett kre- ditinstitut och även i övrigt är lämplig för en sådan uppgift samt om styrelsen i sin helhet har tillräckliga kunskaper och erfarenheter för att leda institutet, 2.om det finns skäl att anta att förvärvaren kommer att motverka att kredit- institutets rörelse drivs på ett sätt so m är förenligt med denna lag och andra författningar som re glerar institutets verksamhet, och 3.om det finns skäl att anta att förvärvet har samband med eller kan öka risken för a)penningtvätt enligt 1 kap. 5§ 6 lagen (2009:62) om åtgärder mot pen- ningtvätt och finansiering av terrorism, eller b)brott enligt 2§ 2, 3§ eller 4§ lagen (2002:444) om straff för finansie- ring av särskilt allvarlig brottslighet i vissa fall, såvitt avser brott enligt 2§ lagen (2003:148) om straff för terroristbrott. om förvärvaren är ett finansiellt holdi ngföretag eller ett blandat finansiellt holdingföretag ska det vid bedömningen av förvärvarens anseende särskilt beaktas om dess ledning uppfyller de krav som ställs på ledningen i ett sådant 15 ändringen innebär bl. a. att första stycket upphävs. 16 senaste lydelse 2006:1387. 17 senaste lydelse 2009:361. 8 sfs 2014:982 företag enligt 3 kap. 5§ lagen (2014: 968) om särskild tillsyn över kreditinsti- tut och värdepappersbolag respektive 5 kap. 16§ lagen (2006:531) om sär- skild tillsyn över finansiella konglomerat. om förvärvet skulle leda till nära förbindelser mellan kreditinstitutet och någon annan, får tillstånd ges bara om förbindelserna inte hindrar en effektiv tillsyn av institutet. 6§ 18 finansinspektionen får besluta att den som har ett kvalificerat innehav av aktier eller andelar i ett kreditinstitut vid stämman inte får företräda fler aktier eller andelar än som motsvarar ett innehav som inte är kvalificerat 1.om innehavaren motverkar eller kan antas komma att motverka att kre- ditinstitutets verksamhet drivs på ett sätt som är förenligt med kraven i denna lag och andra författningar som reglerar institutets verksamhet, 2.om innehavaren i väsentlig utsträckning har åsidosatt sina skyldigheter i näringsverksamhet eller i andra ekonomiska angelägenheter eller gjort sig skyldig till allvarlig brottslighet, 3.om innehavaren är ett finansiellt hol dingföretag eller ett blandat finan- siellt holdingföretag och dess ledning inte uppfyller de krav som ställs på led- ningen i ett sådant företag enligt 3 kap. 5§ lagen (2014:968) om särskild till- syn över kreditinstitut och värdepappers bolag respektive 5 kap. 16§ lagen (2006:531) om särskild tillsyn över finansiella konglomerat, eller 4.om det finns skäl att anta att innehavet har samband med eller kan öka risken för a)penningtvätt enligt 1 kap. 5§ 6 lagen (2009:62) om åtgärder mot pen- ningtvätt och finansiering av terrorism, eller b)brott enligt 2§ 2, 3§ eller 4§ lage n (2002:444) om straff för finansie- ring av särskilt allvarlig brottslighet i vissa fall, såvitt avser brott enligt 2§ lagen (2003:148) om straff för terroristbrott. om den som har ett kvalificerat inneha v av aktier eller andelar inte har ansökt om tillstånd till ett förvärv som avses i 1§, får fina nsinspektionen be- sluta att innehavaren vid stämman inte får företräda aktierna eller andelarna till den del de omfattas av ett krav på tillstånd. om någon i strid med ett beslut av finansinspektionen har ett kvalificerat innehav av aktier eller andelar, får i nnehavaren inte företräda aktierna eller andelarna vid stämman till den del inne havet står i strid med beslutet. 15 kap. 1§ 19 om ett kreditinstitut har åsidosatt sina skyldigheter enligt denna lag, andra författningar som reglerar institu tets verksamhet, institutets bolagsord- ning, stadgar eller reglemente eller interna instruktioner som har sin grund i författningar som reglerar institutets verksamhet, ska finansinspektionen in- gripa. finansinspektionen ska då utfärda ett föreläggande att inom viss tid be- gränsa eller minska riskerna i rörelsen i något avseende, begränsa eller helt underlåta utdelning eller räntebetalningar eller vidta någon annan åtgärd för att komma till rätta med situationen, medde la ett förbud att verkställa beslut 18 senaste lydelse 2009:361. 19 senaste lydelse 2006:1387. 9 sfs 2014:982 eller genom att göra en anmärkning. om överträdelsen är allvarlig ska kredit- institutets tillstånd återkallas eller, om det är tillräckligt, varning meddelas. finansinspektionen ska även ingripa genom att utfärda ett föreläggande i enlighet med andra stycket, om det är sannolikt att ett kreditinstitut inom tolv månader inte längre kommer att uppfylla sina skyldigheter enligt denna lag eller andra författningar som regl erar institutets verksamhet. 1a§ vid valet av sanktion ska finansinspektionen ta hänsyn till hur allvar- lig överträdelsen är och hur länge den pågått. särskild hänsyn ska tas till över- trädelsens art, överträdelsens konkreta och potentiella effekter på det finan- siella systemet, skador som uppstått och graden av ansvar. finansinspektionen får avstå från ingripande om en överträdelse är ringa eller ursäktlig, om kreditinstitutet gör rättelse eller om någon annan myndig- het har vidtagit åtgärder mot institute t och dessa åtgärd er bedöms tillräckliga. 1b§ utöver det som anges i 1a§ ska i försvårande riktning beaktas om kreditinstitutet tidigare har begått en överträdelse. vid denna bedömning bör särskild vikt fästas vid om överträdels erna är likartade och den tid som har gått mellan de olika överträdelserna. i förmildrande riktning ska beaktas om institutet 1.i väsentlig mån genom ett aktivt samarbete har underlättat finansinspek- tionens utredning, och 2.snabbt upphört med överträdelsen sedan den anmälts till eller påtalats av finansinspektionen. 1c§ i lagen (2014:968) om särskild tillsyn över kreditinstitut och värde- pappersbolag finns bestämmelser om möjlighet att ingripa genom beslut om särskilt kapitalbaskrav och särskilt likviditetskrav. i lagen (2014:966) om kapitalbuffertar finns bestämmelser om ingripande mot ett kreditinstitut som inte uppfyller kapitalbaskraven enligt den lagen. 2§ om någon som ingår i ett kreditinstituts styrelse eller är dess verkstäl- lande direktör inte uppfyller de krav som anges i 3 kap. 2§ 4, ska finansin- spektionen återkalla institutets tillstånd. det får dock ske bara om inspektio- nen först beslutat att anmärka på personen eller personerna och om denne el- ler dessa, sedan en av inspektionen bestämd tid om högst tre månader har gått, fortfarande finns kvar i styrelsen eller som verkställande direktör första stycket gäller också om styrelsen i sin helhet inte uppfyller de krav som anges i 3 kap. 2§ 5. i stället för att återkalla tillståndet, får finansinspektionen besluta att en styrelseledamot eller verkställande direkt ör inte längre får vara det. finans- inspektionen får då förordna en ersättare. ersättarens uppdrag gäller till dess institutet utsett en ny styrelseledamot eller verkställande direktör. 3§ 20 finansinspektionen ska återkalla e tt kreditinstituts tillstånd om institu- tet 1.inte har anmälts för registrering inom föreskriven tid eller anmälan har avskrivits eller avslagits genom ett beslut som har vunnit laga kraft, 20 senaste lydelse 2005:1055. 10 sfs 2014:982 2.inte inom ett år från det tillstånd be viljades har börjat driva sådan rörelse som tillståndet avser, 3.har förklarat sig avstå från tillståndet, 4.har överlåtit hela sin rörelse, 5.under en sammanhängande tid av sex månader inte har drivit sådan rörelse som tillståndet avser, 6.försatts i konkurs eller om beslut fattats om att institutet ska träda i tvångslikvidation, eller 7.har fått tillståndet genom att lämna falska uppgifter eller på något annat otillbörligt sätt. i fall som avses i första stycket 2, 5 och 7 får i stället varning meddelas, om det är tillräckligt. 5§ har finansinspektionen av en behörig myndighet underrättats om att ett svenskt kreditinstitut överträtt föreskri fter som gäller i det landet för sådana institut, ska inspektionen genast vidta de åtgärder som anges i 1–4§§ mot institutet, om det föreligger någon omständighet som avses där. inspektionen ska genast underrätta den behöriga myndigheten om vilka åtgärder som vid- tas. sanktionsavgift 7§ 21 om ett kreditinstitut har meddelats beslut om anmärkning eller varning enligt 1§ eller varning enligt 3§ första stycket 7 jämfört med andra stycket, får finansinspektionen besluta att institutet ska betala en sanktions- avgift. avgiften tillfaller staten. 8§ sanktionsavgiften ska fastställas till högst 1.tio procent av kreditinstitutets omsättning närmast föregående räken- skapsår, 2.två gånger den vinst som erhållits till följd av regelöverträdelsen, om beloppet går att fastställa, eller 3.två gånger de kostnader som undvikits till följd av regelöverträdelsen, om beloppet går att fastställa. sanktionsavgiften får inte bestämmas till ett lägre belopp än 5000 kronor. om överträdelsen har skett under institutets första verksamhetsår eller om uppgifter om omsättningen annars saknas eller är bristfälliga, får den uppskat- tas. avgiften får inte vara så stor att institutet därefter inte uppfyller kraven enligt 6 kap. 1§. 9§ när sanktionsavgiftens storlek fast ställs, ska särskild hänsyn tas till sådana omständigheter som anges i 1a och 1b§§ samt till institutets finan- siella ställning och, om det går att fa stställa, den vinst som institutet erhållit till följd av regelöverträdelsen eller de kostnader som undvikits. 21 senaste lydelse 2013:455. 11 sfs 2014:982 10§ 22 om ett kreditinstitut underlåter att i tid lämna de upplysningar som föreskrivits med stöd av 16 kap. 1§ första stycket 7, får finansinspektionen besluta att institutet ska betala en förseningsavgift med högst 100000 kronor. avgiften tillfaller staten. verkställighet av beslut om sanktionsavgift och förseningsavgift 11§ sanktionsavgiften eller förseningsavgiften ska betalas till finans- inspektionen inom trettio dagar efter det att beslutet om den vunnit laga kraft eller den längre tid som anges i beslutet. 12§ finansinspektionens beslut att påföra sanktionsavgift eller försenings- avgift får verkställas utan föregående dom eller utslag om avgiften inte har betalts inom den tid som anges i 11§. 13§ om sanktionsavgiften eller förseningsavgiften inte betalas inom den tid som anges i 11§, ska finansinspektionen lämna den obetalda avgiften för indrivning. bestämmelser om indrivni ng av statliga fordringar finns i lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar m.m. 14§ en sanktionsavgift eller förseningsavgift som påförts faller bort i den utsträckning verkställighet inte har skett inom fem år från det att beslutet vann laga kraft. 15§ om ett utländskt kreditinstitut som driver verksamhet i sverige enligt 4kap. 1, 2 eller 3§ inte driver sin ve rksamhet i enlighet med de bestämmelser som avses i 1§ eller om det finns en vä sentlig risk för att bestämmelserna inte följs, ska finansinspektionen underrätta den behöriga myndigheten i institu- tets hemland. i brådskande fall får inspektionen, i avvaktan på åtgärder som vidtas av hemlandets behöriga myndigheter, själv vidta åtgärder mot institutet i syfte att värna den finansiella stabiliteten i sverige. åtgärderna ska stå i proportion till syftet och upphöra så snart de inte längre behövs eller hemmedlemsstatens myndigheter vidtar en sådan rekonstruktionsåtgärd som avses i artikel 3 i direktiv 2001/24/eg 23 . 16 kap. 1§ 24 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med- dela föreskrifter om 1.vilken information ett kreditinstitut ska lämna till sina kunder eller till dem som institutet erbjuder sina tjänster, 2.de krav som ska gälla för deltagande i ledningen av ett kreditinstitut enligt 3 kap. 2§ första stycket 4 och 5 och 14 kap. 2§ andra stycket 1, 3.vilka poster som får räknas in i startkapitalet enligt 3 kap. 5–7§§, 22 senaste lydelse 2005:197. 23 jfr europaparlamentets och rådets direktiv 2001/24/eg av den 4 april 2001 om re- konstruktion och likvidati on av kreditinstitut. 24 senaste lydelse 2011:830. 12 sfs 2014:982 norstedts juridik ab/fritzes elanders sverige ab, 2014 4.vilka åtgärder som ett kreditinstitut ska vidta för att uppfylla de krav på soliditet och likviditet, riskhantering, genomlysning, system för hantering av uppgifter om insättare och deras insättningar, sundhet samt riktlinjer och instruktioner som avses i 6 kap. 1–5§§, 5.kreditinstituts mångfaldspolicy vid tills ättandet av styrelse samt resurser för introduktion och utbildning av styrelseledamöter, 6.vilka begränsningar som gäller när ett bankaktiebolag eller ett kredit- marknadsbolag tar emot egna aktier e ller aktier i sitt moderbolag som pant enligt 10 kap. 12§, 7.vilka upplysningar som ett kreditin stitut och sådana utländska kredit- institut som inrättat filial i sverige ska lämna till finansinspektionen för dess tillsynsverksamhet, och 8.sådana avgifter för tillsyn som avses i 13 kap. 16§. 1.denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer i fråga om 13kap. 6c och 7§§ samt 15 kap. 15§ och i övrigt den 2 augusti 2014. 2.äldre föreskrifter gäller för överträd elser som inträffat före ikraftträdan- det. på regeringens vägnar peter norman eva-lena norgren (finansdepartementet)