SFS 2017:1342 Lag om ändring i lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
171342.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling lag om ändring i lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse; utfärdad den 21 december 2017. enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs i fråga om lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse dels att 6a kap. 3§, 15 kap. 1a och 10§§ och 16 kap. 1§ ska ha följande lydelse, dels att det ska införas två nya paragrafer, 6 kap. 3c och 3d§§, och när- mast före 6 kap. 3 c och 3 d§§ nya rubriker av följande lydelse. 6 kap. finansiella obalanser på kreditmarknaden 3c§ ett kreditinstituts rörelse ska, utöve r vad som i övrigt följer av denna lag och andra författningar som reglerar verksamheten, drivas på ett sådant sätt att institutet inte bidrar till fina nsiella obalanser på kreditmarknaden. erkännande av utländska krav 3d§ krav som ställs upp i en offentlig reglering i ett annat land inom ees och som motsvarar kravet i 3b eller 3c§ får erkännas i sverige. när ett sådant krav har erkänts gäller det för den verksamhet som ett svenskt kredit- institut driver i det landet. 6 a kap. 3§ 2 av innehållet i en återhämtningsplan och en koncernåterhämtningsplan ska det framgå att 1.de åtgärder som identifieras rimlig en kan förväntas leda till att kredit- institutet eller koncernen kan bevara eller återställa sin finansiella ställning och livskraft, och 2.planen och de åtgärder som identifieras i den rimligen kan förväntas bli genomförda snabbt och effektivt vid fina nsiell stress och utan att leda till en allvarlig störning i det finansiella systemet. en återhämtningsplan och en koncernåterhämtningsplan ska innehålla de ytterligare uppgifter som framgår av föreskrifter som meddelats med stöd av 1 prop. 2017/18:22, bet. 2017/18:fiu19, rskr. 2017/18:120. 2 senaste lydelse 2015:1029. sfs 2017:1342 utkom från trycket den 2 januari 2018 2 sfs 2017:1342 16 kap. 1§ 6 eller tekniska standard er beslutade av europeiska kommis- sionen enligt artikel 5.10 i krishanteringsdirektivet. de åtgärder som identifieras i en återhämtningsplan och en koncernåter- hämtningsplan får inte leda till att det uppkommer väsentliga hinder mot att rekonstruera eller avveckla ett kreditinstitut eller, i förekommande fall, ett annat koncernföretag som omfattas av planen. 15 kap. 1a§ 3 finansinspektionen ska ingripa mot någon som ingår i ett kredit- instituts styrelse eller är dess verkstä llande direktör, eller ersättare för någon av dem, om kreditinstitutet 1.har fått tillstånd att driva bank- eller finansieringsrörelse genom att lämna falska uppgifter eller på annat otillbörligt sätt, 2. i strid med 14 kap. 4§ första styc ket låter bli att till finansinspektionen anmäla sådana förvärv och avyttringar som avses där, 3. i strid med 14 kap. 4§ tredje stycket låter bli att till finansinspektionen anmäla namnen på de ägare som har ett kvalificerat innehav av aktier eller andelar i institutet samt storleken på innehaven, 4. inte uppfyller kraven i 6 kap. 1–3 c, 4, 4 a, 4 c eller 5§ eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 1§ 4, 5. låter bli att lämna information till finansinspektionen eller lämnar ofull- ständig eller felaktig information om efterlevnaden av skyldigheten att upp- fylla kapitalbaskraven enligt artikel 92 i tillsynsförordningen, i strid med arti- kel 99.1 i den förordningen, 6. låter bli att rapportera eller lämnar ofullständig eller felaktig information till finansinspektionen när det gäller data som avses i artikel 101 i tillsynsför- ordningen, 7. låter bli att lämna information till finansinspektionen eller lämnar ofull- ständig eller felaktig information om en stor exponering i strid med artikel 394.1 i tillsynsförordningen, 8. låter bli att lämna information till finansinspektionen eller lämnar ofull- ständig eller felaktig information om likviditet i strid med artikel 415.1 och 415.2 i tillsynsförordningen, 9. låter bli att lämna uppgifter till finansinspektionen eller lämnar ofull- ständig eller felaktig information om sin bruttosoliditet i strid med artikel 430.1 i tillsynsförordningen, 10. vid upprepade tillfällen eller systematiskt låter bli att hålla likvida till- gångar i strid med artikel 412 i tillsynsförordningen, 11. utsätter sig för en exponering som överskrider gränserna enligt artikel 395 i tillsynsförordningen, 12. är exponerat för kreditrisken i en värdepapperiseringsposition utan att uppfylla villkoren i artikel 405 i tillsynsförordningen, 13. låter bli att lämna information e ller lämnar ofullständig eller felaktig information i strid med någon av artiklarna 431.1–431.3 och 451.1 i tillsyns- förordningen, 14. gör betalningar till innehavare av instrument som ingår i institutets kapitalbas i strid med 8 kap. 3 och 4§§ lagen (2014:966) om kapitalbuffertar 3 senaste lydelse 2017:646. 3 sfs 2017:1342 eller artikel 28, 51 eller 63 i tillsynsföro rdningen, när dessa artiklar förbjuder sådana betalningar till innehavare av instrument som ingår i kapitalbasen, 15. har befunnits ansvarigt för en allvarlig, upprepad eller systematisk överträdelse av lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansie- ring av terrorism eller föreskrifter som har meddelats med stöd av den lagen, 16. har befunnits ansvarigt för en allvarlig, upprepad eller systematisk överträdelse av europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2015/847 av den 20 maj 2015 om uppgifter som ska åtfölja överföringar av medel och om upphävande av förordning (eg) nr 1781/2006, 17. har tillåtit en styrelseledamot, verk ställande direktören eller ersättare för någon av dem att åta sig ett sådant uppdrag i institutet eller kvarstå i insti- tutet trots att kraven i 3 kap. 2§ första stycket 4 eller 5, 10 kap. 8 a–8 c§§, 12kap. 6 a–6 c§§ eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 1§ 2 inte är uppfyllda, 18. i strid med 6 a kap. 2§ låter bli att upprätta eller lämna in en kon- cernåterhämtningsplan, 19. i strid med 6 b kap. 11§ låter bli att anmäla att koncerninternt finansi- ellt stöd ska lämnas, 20. i strid med 13 kap. 4 a och 5 a§§ låter bli att underrätta finansinspek- tionen om institutet fallerar eller sannolikt kommer att fallera, eller 21. i strid med 28 kap. 1§ lagen (2015:1016) om resolution låter bli att lämna begärda upplysningar till riksgäldskontoret. om en sådan person som anges i första stycket omfattas av tillstånds- eller underrättelseskyldighet enligt 14 kap. 1 eller 3§ för förvärv eller avyttring av aktier eller andelar i institutet, ska förs ta stycket 2 och 3 inte gälla för den per- sonen i fråga om dessa aktier eller andelar. ett ingripande enligt första stycket få r ske endast om institutets överträ- delse är allvarlig och personen i fråg a uppsåtligen eller av grov oaktsamhet orsakat överträdelsen. ingripande sker genom 1.beslut att personen i fråga under en viss tid, lägst tre år och högst tio år, inte får vara styrelseledamot eller ve rkställande direktör i ett kreditinstitut, eller ersättare för någon av dem, eller 2.beslut om sanktionsavgift. 10§ 4 om ett kreditinstitut underlåter att i tid lämna de upplysningar som föreskrivits med stöd av 16 kap. 1§ fö rsta stycket 13, får finansinspektionen besluta att institutet ska betala en förseningsavgift med högst 100000 kronor. avgiften tillfaller staten. 16 kap. 1§ 5 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med- dela föreskrifter om 1.vilken information ett kreditinstitut ska lämna till sina kunder eller till dem som institutet erbjuder sina tjänster, 2.de krav som ska gälla för deltagande i ledningen av ett kreditinstitut enligt 3 kap. 2§ första stycket 4 och 5 och 14 kap. 2§ andra stycket 1, 4 senaste lydelse 2017:231. 5 senaste lydelse 2016:346. 4 sfs 2017:1342 wolters kluwer elanders sverige ab, 2017 3.vilka poster som får räknas in i startkapitalet enligt 3 kap. 5–7§§, 4.vilka åtgärder som ett kreditinstitut ska vidta för att uppfylla de krav på soliditet och likviditet, riskhantering, genomlysning, system för hantering av uppgifter om insättare och deras insättningar, amortering, sundhet, att inte bidra till finansiella obalanser på kred itmarknaden samt riktlinjer och instruk- tioner som avses i 6 kap. 1–5§§, 5.erkännande av utländska krav enligt 6 kap. 3 d§, 6.innehållet i en återhämtningsplan enligt 6 a kap. 1§ och en koncern- återhämtningsplan enligt 6 a kap. 2§, när planerna ska upprättas och hur ofta de ska uppdateras, 7.innehållet i en ansökan om godkännande av avtal gällande koncern- internt finansiellt stöd enligt 6 b kap. 3§ första stycket, 8.vad det beslut som styrelsen i det stödgivande företaget fattar enligt 6 b kap. 8§ ska innehålla, 9.innehållet i en anmälan om givande av koncerninternt finansiellt stöd enligt 6 b kap. 11§, 10.offentliggörandet av information enligt 6 b kap. 16§, 11.kreditinstituts mångfaldspolicy vid tillsättandet av styrelse samt resur- ser för introduktion och utbildning av styrelseledamöter, 12.vilka begränsningar som gäller när ett bankaktiebolag eller ett kredit- marknadsbolag tar emot egna aktier e ller aktier i sitt moderbolag som pant enligt 10 kap. 12§, 13.vilka upplysningar ett kreditinstitut och sådana utländska kreditinstitut som inrättat filial i sverig e ska lämna till finansinspektionen för dess tillsyns- verksamhet, 14.vilka kreditinstitut som ska upprätta register som avses i 13 kap. 8a§, vad registren ska innehålla och inom vilken tid kreditinstitutet ska ge in registren för olika typer av avtal, och 15.sådana avgifter för tillsyn, ansökningar, anmälningar och underrättelser som avses i 13 kap. 16§. 1.denna lag träder i kraft den 1 februari 2018. 2.bestämmelserna i 6 kap. 3c och 3d§§ tillämpas på krediter som lämnas efter ikraftträdandet. på regeringens vägnar per bolund erik eldhagen (finansdepartementet)