SFS 2018:1397 Lag om ändring i lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
SFS2018-1397.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
svensk författningssamling
lag
om ändring i lagen (2004:297) om bank- och
finansieringsrörelse
utfärdad den 28 juni 2018
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om lagen (2004:297) om bank-
och finansieringsrörelse
dels att 1 kap. 5 §, 8 kap. 5 §, 15 kap. 1 a och 10 §§ och 16 kap. 1 § ska
ha följande lydelse,
dels att det ska införas en ny paragraf, 6 a kap. 7 a §, och närmast före
6 a kap. 7 a § en ny rubrik av följande lydelse.
1 kap.
5 §3 i denna lag betyder
1. anknutet företag: ett svenskt eller utländskt företag vars huvudsakliga
verksamhet består i att äga eller förvalta fast egendom, tillhandahålla data-
tjänster eller driva annan liknande verksamhet som har samband med den
huvudsakliga verksamheten i ett eller flera kreditinstitut, värdepappersbolag
eller motsvarande utländska företag,
2. bank: bankaktiebolag, sparbank och medlemsbank,
3. bankaktiebolag: ett aktiebolag som har fått tillstånd att driva bankrörelse,
4. behörig myndighet: en utländsk myndighet som har behörighet att ut-
öva tillsyn över utländska kreditinstitut,
5. ees: europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
6. filial: ett avdelningskontor med självständig förvaltning, varvid även
ett utländskt kreditinstituts etablering av flera driftställen ska anses som en
enda filial,
7. finansiellt institut: ett företag som inte är kreditinstitut, värdepappers-
bolag eller motsvarande utländskt företag och vars huvudsakliga verksamhet
är att
a) förvärva eller inneha aktier eller andelar,
b) driva värdepappersrörelse utan att vara tillståndspliktigt enligt 2 kap.
1 § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, eller
c) driva en eller flera av de verksamheter som anges i 7 kap. 1 § andra
stycket 2–10, 12 och 15 utan att vara tillståndspliktigt enligt 2 kap. 1 §,
8. hemland: det land där ett företag har fått tillstånd till rörelse som avses
i denna lag,
1 prop. 2017/18:137, bet. 2017/18:fiu47, rskr. 2017/18:438.
2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv 2014/59/eu av den 15 maj 2014 om inrättande av
en ram för återhämtning och resolution av kreditinstitut och värdepappersföretag och om ändring av rådets direktiv 82/891/eeg och europaparlamentets och rådets direktiv 2001/24/eg,
2002/47/eg, 2004/25/eg, 2005/56/eg, 2007/36/eg, 2011/35/eu, 2012/30/eu och 2013/36/eu samt europaparlamentets och rådets förordningar (eu) nr 1093/2010 och (eu) nr 648/2012, i den
ursprungliga lydelsen. 3 senaste lydelse 2015:1029.
sfs 2018:1397
publicerad
den 4 juli 2018
2
sfs 9. kapitalbas: detsamma som i artikel 72 i tillsynsförordningen,
10. kreditinstitut: bank och kreditmarknadsföretag,
11. kapitaltäckningsdirektivet: europaparlamentets och rådets direktiv
2013/36/eu av den 26 juni 2013 om behörighet att utöva verksamhet i
kreditinstitut och om tillsyn av kreditinstitut och värdepappersföretag, om
ändring av direktiv 2002/87/eg och om upphävande av direktiv 2006/48/eg
och 2006/49/eg, i lydelsen enligt europaparlamentets och rådets direktiv
2014/59/eu,
12. kreditmarknadsbolag: ett aktiebolag som har fått tillstånd att driva
finansieringsrörelse,
13. kreditmarknadsförening: en ekonomisk förening som har fått tillstånd
att driva finansieringsrörelse,
14. kreditmarknadsföretag: kreditmarknadsbolag och kreditmarknadsför-
ening,
15. kvalificerat innehav: ett direkt eller indirekt ägande i ett företag, om
innehavet beräknat på det sätt som anges i 5 a § representerar tio procent
eller mer av kapitalet eller av samtliga röster eller annars möjliggör ett
väsentligt inflytande över ledningen av företaget,
16. medlemsbank: en ekonomisk förening som avses i lagen (1995:1570)
om medlemsbanker,
17. sparbank: ett företag som avses i sparbankslagen (1987:619),
18. startkapital: det kapital som för kreditinstitut avses i artikel 4.51 i
tillsynsförordningen,
19. utländskt bankföretag: ett utländskt företag som i hemlandet har till-
stånd att driva bankrörelse,
20. utländskt kreditföretag: ett utländskt företag som i hemlandet har till-
stånd att driva finansieringsrörelse,
21. utländskt kreditinstitut: ett utländskt bankföretag och ett utländskt
kreditföretag,
22. betydande filial: en filial som är betydande enligt artikel 51.1 i kapital-
täckningsdirektivet,
23. blandat finansiellt holdingföretag: ett holdingföretag enligt artikel
4.1.21 i tillsynsförordningen,
24. blandat finansiellt moderholdingföretag inom ees: ett inom ees
etablerat blandat finansiellt holdingföretag som inte självt är ett dotterföre-
tag till ett
a) kreditinstitut, värdepappersbolag eller ees-institut, eller
b) annat blandat finansiellt holdingföretag eller ett finansiellt holding-
företag som är etablerat i något land inom ees,
25. ees-institut: ett utländskt kreditinstitut eller ett utländskt värdepap-
persföretag som är hemmahörande i något annat land inom ees än sverige,
26. finansiellt holdingföretag: ett holdingföretag enligt artikel 4.1.20 i
tillsynsförordningen,
27. finansiellt moderholdingföretag inom ees: ett inom ees etablerat
finansiellt holdingföretag som inte självt är ett dotterföretag till ett
a) kreditinstitut, värdepappersbolag eller ees-institut, eller
b) annat finansiellt holdingföretag eller ett blandat finansiellt holdingföre-
tag som är etablerat i något land inom ees,
28. holdingföretag med blandad verksamhet: holdingföretag enligt artikel
4.1.22 i tillsynsförordningen,
29. koncern:
a) i 6 a, 6 b och 15 b kap., detsamma som i 2 kap. 1 § lagen (2015:1016)
om resolution,
2018:1397
3
sfs b) i övriga kapitel, detsamma som i 1 kap. 11 och 12 §§ aktiebolagslagen
(2005:551), varvid det som sägs om moderbolag tillämpas även på andra
juridiska personer än aktiebolag,
30. koncernåterhämtningsplan: en plan som upprättas av ett moderföretag
inom ees i syfte att identifiera åtgärder som de företag i en koncern som
omfattas av gruppbaserad tillsyn avser att vidta för att bevara eller återställa
koncernens eller ett i koncernen ingående kreditinstituts eller utländskt kre-
ditinstituts finansiella ställning och livskraft efter en betydande försämring
av den finansiella situationen,
31. krishanteringsdirektivet: europaparlamentets och rådets direktiv
2014/59/eu av den 15 maj 2014 om inrättande av en ram för återhämtning
och resolution av kreditinstitut och värdepappersföretag och om ändring av
rådets direktiv 82/891/eeg och europaparlamentets och rådets direktiv
2001/24/eg, 2002/47/eg, 2004/25/eg, 2005/56/eg, 2007/36/eg,
2011/35/eu, 2012/30/eu och 2013/36/eu samt europaparlamentets och
rådets förordningar (eu) nr 1093/2010 och (eu) nr 648/2012, i den ur-
sprungliga lydelsen,
32. moderföretag inom ees: ett moderinstitut inom ees, ett finansiellt
moderholdingföretag inom ees eller ett blandat finansiellt moderholding-
företag inom ees,
33. moderinstitut inom ees: ett kreditinstitut, värdepappersbolag eller
ees-institut som är ett moderföretag och som inte självt är ett dotterföretag
till ett
a) annat kreditinstitut, värdepappersbolag eller ees-institut, eller
b) finansiellt holdingföretag eller ett blandat finansiellt holdingföretag
som är etablerat i något land inom ees,
34. samordnande tillsynsmyndighet: en behörig myndighet som ansvarar
för att utöva gruppbaserad tillsyn av moderinstitut inom ees och av institut
som kontrolleras av finansiella moderholdingföretag inom ees eller blan-
dade finansiella moderholdingföretag inom ees,
35. tillsynsförordningen: europaparlamentets och rådets förordning (eu)
nr 575/2013 av den 26 juni 2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och värde-
pappersföretag och om ändring av förordning (eu) nr 648/2012,
36. utländskt värdepappersföretag: ett utländskt företag som i hemlandet
har tillstånd att driva värdepappersrörelse, och
37. återhämtningsplan: en plan som upprättas av ett kreditinstitut i syfte
att identifiera åtgärder som institutet avser att vidta för att bevara eller åter-
ställa sin finansiella ställning och livskraft efter en betydande försämring av
den finansiella situationen.
6 a kap.
avvikelse från en plan
7 a § om det är lämpligt med hänsyn till omständigheterna, får ett kredit-
institut eller moderföretag inom ees avvika från en återhämtningsplan eller
en koncernåterhämtningsplan genom att
– vidta en åtgärd före den tidpunkt då åtgärden ska vidtas enligt planen,
eller
– avstå från åtgärden.
om ett kreditinstitut eller moderföretag inom ees gör en sådan avvikelse
från en plan, ska institutets eller moderföretagets styrelse godkänna avvikel-
sen. finansinspektionen ska utan dröjsmål skriftligen underrättas om att en
avvikelse från en plan görs.
2018:1397
4
sfs om ett moderföretag inom ees har åsidosatt sina skyldigheter enligt
denna paragraf, ska finansinspektionen ingripa enligt 15 kap.
8 kap.
5 §4 ett kreditinstitut får inte ingå avtal om tjänster på andra villkor än
sådana som institutet normalt tillämpar eller ingå andra avtal på villkor som
inte är affärsmässigt betingade med eller till förmån för
1. en styrelseledamot,
2. en person i ledande ställning som ensam eller i förening med någon
annan får avgöra kreditärenden som annars ska avgöras av styrelsen,
3. en anställd som har en ledande ställning inom institutet,
4. någon annan aktie- eller andelsägare än staten med ett innehav som
motsvarar minst tre procent av hela kapitalet,
5. den som är make eller sambo till någon som avses i 1–4, eller
6. en juridisk person i vilken någon som avses i 1–5 har ett väsentligt
ekonomiskt intresse i egenskap av delägare eller medlem.
en medlemsbank får inte heller ingå sådana avtal som avses i första
stycket med eller till förmån för en lekmannarevisor i banken.
15 kap.
1 a §5 finansinspektionen ska ingripa mot någon som ingår i ett kredit-
instituts styrelse eller är dess verkställande direktör, eller ersättare för någon
av dem, om kreditinstitutet
1. har fått tillstånd att driva bank- eller finansieringsrörelse genom att
lämna falska uppgifter eller på annat otillbörligt sätt,
2. i strid med 14 kap. 4 § första stycket låter bli att till finansinspektionen
anmäla sådana förvärv och avyttringar som avses där,
3. i strid med 14 kap. 4 § tredje stycket låter bli att till finansinspektionen
anmäla namnen på de ägare som har ett kvalificerat innehav av aktier eller
andelar i institutet samt storleken på innehaven,
4. inte uppfyller kraven i 6 kap. 1–3 c, 4, 4 a, 4 c eller 5 § eller i föreskrifter
som har meddelats med stöd av 16 kap. 1 § 4,
5. låter bli att lämna information till finansinspektionen eller lämnar
ofullständig eller felaktig information om efterlevnaden av skyldigheten att
uppfylla kapitalbaskraven enligt artikel 92 i tillsynsförordningen, i strid med
artikel 99.1 i den förordningen,
6. låter bli att rapportera eller lämnar ofullständig eller felaktig informa-
tion till finansinspektionen när det gäller data som avses i artikel 101 i
tillsynsförordningen,
7. låter bli att lämna information till finansinspektionen eller lämnar
ofullständig eller felaktig information om en stor exponering i strid med
artikel 394.1 i tillsynsförordningen,
8. låter bli att lämna information till finansinspektionen eller lämnar
ofullständig eller felaktig information om likviditet i strid med artikel 415.1
och 415.2 i tillsynsförordningen,
9. låter bli att lämna uppgifter till finansinspektionen eller lämnar ofull-
ständig eller felaktig information om sin bruttosoliditet i strid med artikel
430.1 i tillsynsförordningen,
10. vid upprepade tillfällen eller systematiskt låter bli att hålla likvida till-
gångar i strid med artikel 412 i tillsynsförordningen,
4 ändringen innebär bl.a. att tredje stycket tas bort.
5 senaste lydelse 2017:1342.
2018:1397
5
sfs 11. utsätter sig för en exponering som överskrider gränserna enligt artikel
395 i tillsynsförordningen,
12. är exponerat för kreditrisken i en värdepapperiseringsposition utan att
uppfylla villkoren i artikel 405 i tillsynsförordningen,
13. låter bli att lämna information eller lämnar ofullständig eller felaktig
information i strid med någon av artiklarna 431.1–431.3 och 451.1 i tillsyns-
förordningen,
14. gör betalningar till innehavare av instrument som ingår i institutets
kapitalbas i strid med 8 kap. 3 och 4 §§ lagen (2014:966) om kapitalbuffertar
eller artikel 28, 51 eller 63 i tillsynsförordningen, när dessa artiklar förbjuder
sådana betalningar till innehavare av instrument som ingår i kapitalbasen,
15. har befunnits ansvarigt för en allvarlig, upprepad eller systematisk över-
trädelse av lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering
av terrorism eller föreskrifter som har meddelats med stöd av den lagen,
16. har befunnits ansvarigt för en allvarlig, upprepad eller systematisk
överträdelse av europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2015/847
av den 20 maj 2015 om uppgifter som ska åtfölja överföringar av medel och
om upphävande av förordning (eg) nr 1781/2006,
17. har tillåtit en styrelseledamot, verkställande direktören eller ersättare
för någon av dem att åta sig ett sådant uppdrag i institutet eller kvarstå i
institutet trots att kraven i 3 kap. 2 § första stycket 4 eller 5, 10 kap.
8 a–8 c §§, 12 kap. 6 a–6 c §§ eller i föreskrifter som har meddelats med
stöd av 16 kap. 1 § 2 inte är uppfyllda,
18. i strid med 6 a kap. 1 eller 2 § låter bli att upprätta eller lämna in en
återhämtningsplan eller en koncernåterhämtningsplan,
19. i strid med 6 b kap. 11 § låter bli att anmäla att koncerninternt finan-
siellt stöd ska lämnas,
20. i strid med 13 kap. 4 a och 5 a §§ låter bli att underrätta finansin-
spektionen om institutet fallerar eller sannolikt kommer att fallera, eller
21. i strid med 28 kap. 1 § lagen (2015:1016) om resolution låter bli att
lämna begärda upplysningar till riksgäldskontoret.
om en sådan person som anges i första stycket omfattas av tillstånds- eller
underrättelseskyldighet enligt 14 kap. 1 eller 3 § för förvärv eller avyttring
av aktier eller andelar i institutet, ska första stycket 2 och 3 inte gälla för den
personen i fråga om dessa aktier eller andelar.
ett ingripande enligt första stycket får ske endast om institutets överträ-
delse är allvarlig och personen i fråga uppsåtligen eller av grov oaktsamhet
orsakat överträdelsen.
ingripande sker genom
1. beslut att personen i fråga under en viss tid, lägst tre år och högst tio år,
inte får vara styrelseledamot eller verkställande direktör i ett kreditinstitut,
eller ersättare för någon av dem, eller
2. beslut om sanktionsavgift.
10 §6 om ett kreditinstitut underlåter att i tid lämna de upplysningar som
föreskrivits med stöd av 16 kap. 1 § första stycket 15, får finansinspektionen
besluta att institutet ska betala en förseningsavgift med högst 100 000 kro-
nor.
avgiften tillfaller staten.
6 senaste lydelse 2017:1342.
2018:1397
6
sfs 16 kap.
1 §7 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om
1. vilken information ett kreditinstitut ska lämna till sina kunder eller till
dem som institutet erbjuder sina tjänster,
2. de krav som ska gälla för deltagande i ledningen av ett kreditinstitut
enligt 3 kap. 2 § första stycket 4 och 5 och 14 kap. 2 § andra stycket 1,
3. vilka poster som får räknas in i startkapitalet enligt 3 kap. 5–7 §§,
4. vilka åtgärder ett kreditinstitut ska vidta för att uppfylla de krav på
soliditet och likviditet, riskhantering, genomlysning, system för hantering
av uppgifter om insättare och deras insättningar, amortering, sundhet, att inte
bidra till finansiella obalanser på kreditmarknaden samt riktlinjer och instruk-
tioner som avses i 6 kap. 1–5 §§,
5. erkännande av utländska krav enligt 6 kap. 3 d §,
6. innehållet i en återhämtningsplan enligt 6 a kap. 1 § och en koncern-
återhämtningsplan enligt 6 a kap. 2 §, när planerna ska upprättas och hur
ofta de ska uppdateras,
7. innehållet i en ansökan om godkännande av avtal gällande koncern-
internt finansiellt stöd enligt 6 b kap. 3 § första stycket,
8. vad det beslut som styrelsen i det stödgivande företaget fattar enligt
6 b kap. 8 § ska innehålla,
9. innehållet i en anmälan om givande av koncerninternt finansiellt stöd
enligt 6 b kap. 11 §,
10. offentliggörandet av information enligt 6 b kap. 16 §,
11. vilka åtgärder ett kreditinstitut ska vidta för att uppfylla de krav på
kreditprövning, dokumentation och beslutsunderlag som avses i 8 kap.
1–4 §§ i fråga om
– krediter till andra än konsumenter, och
– sådana krediter till konsumenter som är bostadskrediter,
12. tillhandahållande av tjänster till en jävskrets som avses i 8 kap. 5 och
6 §§,
13. kreditinstituts mångfaldspolicy vid tillsättandet av styrelse samt resur-
ser för introduktion och utbildning av styrelseledamöter,
14. vilka begränsningar som gäller när ett bankaktiebolag eller ett kredit-
marknadsbolag tar emot egna aktier eller aktier i sitt moderbolag som pant
enligt 10 kap. 12 §,
15. vilka upplysningar ett kreditinstitut och sådana utländska kreditinsti-
tut som inrättat filial i sverige ska lämna till finansinspektionen för dess
tillsynsverksamhet,
16. vilka kreditinstitut som ska upprätta register som avses i 13 kap. 8 a §,
vad registren ska innehålla och inom vilken tid kreditinstitutet ska ge in
registren för olika typer av avtal, och
17. sådana avgifter för tillsyn, ansökningar, anmälningar och underrättel-
ser som avses i 13 kap. 16 §.
denna lag träder i kraft den 1 augusti 2018.
på regeringens vägnar
ibrahim baylan
fredrik opander
(finansdepartementet)
7 senaste lydelse 2017:1342.
2018:1397