SFS 2024:1283 Lag om ändring i lagen (2004:46) om värdepappersfonder
SFS2024-1283.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2024:1283
om ändring i lagen (2004:46) om värdepappersfonder publicerad
utfärdad den 12 december 2024
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 att 2 kap. 17 §, 12 kap. 1 a § och 13 kap.
1 § lagen (2004:46) om värdepappersfonder3 ska ha följande lydelse.
2 kap.
17 §4 ett fondbolag ska ha sunda rutiner för
1. förvaltning av verksamheten och redovisning,
2. intern kontroll, och
3. drift och förvaltning av sina nätverks- och informationssystem.
rutinerna enligt första stycket 3 ska uppfylla kraven i europaparlamentets
och rådets förordning (eu) 2022/2554 av den 14 december 2022 om digital
operativ motståndskraft för finanssektorn och om ändring av förordningarna
(eg) nr 1060/2009, (eu) nr 648/2012, (eu) nr 600/2014, (eu) nr 909/2014
och (eu) 2016/1011.
fondbolaget ska särskilt
1. upprätta och tillämpa regler för styrelseledamöters och anställdas egna
affärer med finansiella instrument,
2. dokumentera samtliga transaktioner som bolaget har genomfört för en
värdepappersfonds räkning eller för ett sådant fondföretags räkning som
avses i 12 § andra stycket eller 15 § andra stycket, och
3. ha en organisation som minskar risken för intressekonflikter som kan
påverka fondandelsägares eller andra kunders intressen negativt.
12 kap.
1 a §5 finansinspektionen ska ingripa mot någon som ingår i ett fond-
bolags styrelse eller är dess verkställande direktör, eller ersättare för någon
av dem, om fondbolaget
1. har fått tillstånd att driva fondverksamhet genom att lämna falska
uppgifter eller på annat otillbörligt sätt,
2. tillhandahåller diskretionär portföljförvaltning i strid med 1 kap. 4 §,
1 prop. 2024/25:44, bet. 2024/25:fiu13, rskr. 2024/25:96.
2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv 2009/65/eg av den 13 juli 2009 om samordning av
lagar och andra författningar som avser företag för kollektiva investeringar i överlåtbara
värdepapper (fondföretag), i lydelsen enligt europaparlamentets och rådets direktiv (eu)
2022/2556.
3 senaste lydelse av lagens rubrik 2013:563.
4 senaste lydelse 2013:563. 1
5 senaste lydelse 2023:234.
den 17 december 2024
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 : ;
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 : ;
3. påbörjar marknadsföring av en av bolaget förvaltad värdepappersfond sfs 2024:1283
i ett annat land inom ees innan en underrättelse om detta gjorts hos finans-
inspektionen i enlighet med 2 kap. 15 c §,
4. inte uppfyller grundläggande krav på organisation och drift av
verksamheten enligt 2 kap. 17 § första stycket 1 eller 2 eller tredje stycket
eller 17 f § eller föreskrifter som har meddelats med stöd av 13 kap. 1 § 11
avseende dessa bestämmelser,
5. åsidosätter sina skyldigheter eller på annat sätt överträder det som
anges om uppdragsavtal i någon av 4 kap. 4–6 §§ eller 7 § första stycket,
6. påbörjar förvaltning och marknadsföring av en värdepappersfond utan
att fondbestämmelserna godkänts enligt 4 kap. 9 §,
7. vid upprepade tillfällen låter bli att upprätta eller tillhandahålla
informationsbroschyr, faktablad, årsberättelse och halvårsberättelse i
enlighet med 4 kap. 15–21 §§,
8. vid upprepade tillfällen placerar medel i en värdepappersfond i strid
med det som anges i någon av 5 kap. 1, 3–22, 24 eller 25 §§ eller i
föreskrifter som har meddelats med stöd av 13 kap. 1 § 21, 22, 24 och 25
avseende dessa bestämmelser,
9. inte uppfyller kraven på hantering av risker i 5 kap. 2 § första eller
andra stycket eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av 13 kap.
1 § 23 avseende dessa bestämmelser,
10. i strid med 11 kap. 5 § första stycket låter bli att till finans-
inspektionen anmäla sådana förvärv och avyttringar som avses där,
11. i strid med 11 kap. 5 § tredje stycket låter bli att till finans-
inspektionen anmäla namnen på de ägare som har ett kvalificerat innehav av
aktier i bolaget samt storleken på innehavet,
12. har befunnits ansvarigt för en allvarlig, upprepad eller systematisk
överträdelse av lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och
finansiering av terrorism eller föreskrifter som har meddelats med stöd av
den lagen, eller
13. har åsidosatt sina skyldigheter enligt någon av artiklarna 5–10,
11.1–11.10, 12–14, 16.1, 16.2, 17, 18.1, 18.2, 19.1, 19.3, 19.4, 23–25,
26.1–26.8, 27, 28.1–28.8, 29, 30.1–30.4, 31.12 eller 45 i europaparlamentets
och rådets förordning (eu) 2022/2554.
om en sådan person som anges i första stycket omfattas av tillstånds- eller
underrättelseskyldighet enligt 11 kap. 1 eller 4 § för förvärv eller avyttring
av aktier i bolaget, ska första stycket 10 och 11 inte gälla för den personen i
fråga om dessa aktier.
ett ingripande enligt första stycket får ske bara om bolagets överträdelse
är allvarlig och den fysiska personen i fråga uppsåtligen eller av grov oakt-
samhet har orsakat överträdelsen.
ingripande får ske genom en eller båda av följande sanktioner:
1. beslut att personen i fråga under en viss tid, lägst tre och högst tio år,
eller, för upprepade allvarliga överträdelser, permanent inte får vara styrelse-
ledamot eller verkställande direktör i ett fondbolag, eller ersättare för någon
av dem, eller
2. beslut om sanktionsavgift.
13 kap.
1 §6 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om
6 senaste lydelse 2023:234.
2
1. vilka åtgärder ett fondbolag ska vidta om det tar emot medel med sfs 2024:1283
redovisningsskyldighet enligt 1 kap. 4 § eller 7 kap. 1 §,
2. hur ett förvaltningsbolag eller fondföretag ska tillhandahålla information
om de uppgifter som avses i 1 kap. 6 c § första stycket och 8 § första stycket,
3. på vilket språk ett förvaltningsbolag eller fondföretag ska tillhandahålla
funktionerna i 1 kap. 6 c § första stycket och 8 § första stycket,
4. på vilket språk ett fondföretag ska tillhandahålla information enligt
1 kap. 9 § första stycket 1 och 2 och 9 a § första stycket,
5. hur ett fondföretag ska offentliggöra avsikten att upphöra med
marknadsföringen av andelar i företaget enligt 1 kap. 9 § första stycket 2,
6. hur medel för distanskommunikation får användas när ett fondföretag
som har upphört med marknadsföring i sverige av andelar i företaget ska
tillhandahålla kvarvarande andelsägare här i landet information enligt 1 kap.
9 a § första stycket,
7. vilka poster som får räknas in i startkapitalet enligt 2 kap. 4 §,
8. vilka poster som får räknas in i egna medel enligt 2 kap. 8–10 §§,
9. på vilket språk underrättelsen enligt 2 kap. 15 c § första stycket ska
skrivas,
10. hur fondbolaget ska offentliggöra handlingarna enligt 2 kap. 15 c §
fjärde stycket,
11. vad ett fondbolag ska iaktta för att uppfylla skyldigheterna i 2 kap.
17 § första stycket 1 och 2 och tredje stycket, 17 c och 17 f §§,
12. vilka åtgärder ett fondbolag ska vidta för att uppfylla de krav som
följer av 2 kap. 17 g §,
13. hur uppgifter enligt 2 kap. 20 § första stycket ska lämnas,
14. vilken information som ska lämnas i underrättelsen till andelsägare
enligt 4 kap. 9 a § och på vilket sätt underrättelsen ska lämnas,
15. villkor som en andelsklass får vara förenad med enligt 4 kap. 10 §
andra stycket 2 och under vilka förutsättningar en andelsklass får vara
förenad med ett visst villkor,
16. utformningen och tillämpningen av metoder för justerat fondandels-
värde enligt 4 kap. 10 b § och vilka krav som ska uppfyllas när ett justerat
fondandelsvärde beräknas och används,
17. tillhandahållande av informationsbroschyr och faktablad enligt 4 kap.
20 §,
18. på vilket språk informationen enligt 4 kap. 20 § ska tillhandahållas,
19. hur volatiliteten i skillnaden mellan fondens avkastning och jämförelse-
indexets avkastning enligt 4 kap. 26 § ska beräknas,
20. hur informationen enligt 4 kap. 28 § ska presenteras,
21. kriterier för de finansiella tillgångar som medel i en värdepappersfond
får placeras i enligt 5 kap. 1 § andra stycket första meningen,
22. vilka tekniker och instrument ett fondbolag får använda enligt 5 kap.
1 § tredje stycket samt villkor och gränser för sådan användning,
23. det system för riskhantering ett fondbolag ska ha enligt 5 kap. 2 §
första och andra styckena,
24. kriterier för indexfonder enligt 5 kap. 7 §,
25. beräkning av exponeringar enligt 5 kap. 13 och 14 §§,
26. på vilket sätt underrättelsen till andelsägarna enligt 5 a kap. 7 § ska
lämnas,
27. vilka fel och försummelser som ska rapporteras enligt 5 a kap. 18 §,
28. förutsättningar för överföring av finansiella instrument och förvaltning
enligt 5 a kap. 37 och 46 §§,
29. vilka åtgärder ett fondbolag ska vidta för att uppfylla de krav som
följer av bestämmelserna i 7 kap. 3 §, 3
30. vad informationen enligt 8 kap. 8 § ska innehålla, hur den ska utformas, sfs 2024:1283
på vilket sätt den ska tillhandahållas och vad som ska bifogas informationen,
31. på vilket språk de handlingar som ska lämnas tillsammans med
ansökan enligt 8 kap. 19 § ska upprättas,
32. vilka upplysningar fondbolag, förvaltningsbolag, fondföretag samt
förvaringsinstitut ska lämna till finansinspektionen enligt 10 kap. 2 § första
stycket och när upplysningarna ska lämnas, och
33. sådana avgifter som avses i 10 kap. 11 §.
denna lag träder i kraft den 17 januari 2025.
på regeringens vägnar
niklas wykman
nils friberg
(finansdepartementet)
4
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Konsumentkreditlag (2010:1846)Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
Arbetar du med bank- och finansmarknadsrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom bank- och finansmarknadsrätt.