SFS 2014:797 Lag om ändring i lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder
140797.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling lag om ändring i lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder; utfärdad den 19 juni 2014. enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs 2 i fråga om lagen (2013:561) om för- valtare av alternativa investeringsfonder dels att 5 kap. 4§ ska upphöra att gälla, dels att 1 kap. 1, 8 och 12§§, 4 kap. 2–6 och 8–11§§, 5 kap. 3, 6, 7 och 11–13§§, 8 kap. 28§, 13 kap. 4 och 13§§, 14 kap. 4 och 22§§, 15 kap. 2§, 16 kap. 2§ samt rubriken till 5 kap. och rubriken närmast före 5 kap. 3§ ska ha följande lydelse, dels att det i lagen ska införas 25 nya paragrafer, 1 kap. 6 a och 11a§§, 4 kap. 8a§, 5 kap. 10a–10 j och 14–18§§, 6 kap. 4a och 4b§§ och 8 kap. 32–36§§, samt närmast före 5 kap. 10a, 10b, 10c, 10d, 10e, 10g, 10i och 14§§ och 8 kap. 32§ nya rubriker av följande lydelse, dels att det i lagen ska införas ett nytt kapitel, 5 a kap., av följande lydelse. 1 kap. 1§ i denna lag finns bestämmelser om tillstånd för, registrering av och till- syn över förvaltare av alternativa investeringsfonder (aif-förvaltare) samt hur deras verksamhet ska drivas. i lagen finns även bestämmelser om förvaringsinstitut och externa värdera- res skadeståndsansvar. lagen är indelad i sjutton kapitel. dessa är –lagens innehåll, definitioner, tillä mpningsområde och allmänna bestäm- melser om förvaltning av alternativa investeringsfonder (1 kap.), –registrering vid förvaltning av alte rnativa investeringsfonder som inte överstiger vissa tröskelvärden (2 kap.), –tillstånd för svenska aif-förvaltare (3 kap.), –svenska aif-förvaltares mar knadsföring i sverige (4 kap.), –utländska aif-förvaltares verksamhet i sverige och utomlands (5 kap.), –referensland för icke ees-baserade aif-förvaltare (5 a kap.), –svenska aif-förvaltares verk samhet utomlands (6 kap.), –startkapital och kapitalbas (7 kap.), 1 prop. 2013/14:113, bet. 2013/14:fiu30, rskr. 2013/14:330. 2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv 2011/61/eu av den 8 juni 2011 om förval- tare av alternativa investeringsfonder sa mt om ändring av direktiv 2003/41/eg och 2009/65/eg och förordningarna (eg) nr 1060/2009 och (eu) nr 1095/2010 (eut l 174, 1.7.2011, s. 1, celex 32011l0061). sfs 2014:797 utkom från trycket den 27 juni 2014 2 sfs 2014:797 – skydd för investerare och andra rörelseregler (8 kap.), – förvaringsinstitut (9 kap.), – informationskrav (10 kap.), – särskilt om förvärv av onoterade företag och emittenter (11 kap.), – särskilt om specialfonder (12 kap.), – tillsyn och myndighetssamarbete (13 kap.), – ingripanden (14 kap.), – bemyndiganden (15 kap.), och – överklagande (16 kap.). 6a§ för icke ees-baserade aif-förvalta re ska hänvisningar i denna lag till förvaltarens hemland i stället av se förvaltarens referensland. 8§ med en icke ees-baserad aif-förvaltares värdland avses det land, an- nat än referenslandet, i vilket förvaltaren 1.förvaltar en alternativ investeringsfond som har det landet som sitt hem- land, eller 2.marknadsför andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond, obero- ende av vilket land som utgör fondens hemland. 11a§ i denna lag betyder 1. etablerad a)för rättsliga representanter som är juridiska personer: där deras stadgeen- liga säte finns, b)för rättsliga representanter som är fysiska personer: där de har sin hem- vist, 2. referensland : det land inom ees som fastställs i enlighet med 5 a kap. eller i enlighet med lagstiftningen i ett annat land inom ees som genomför reglerna om referensland i direktivet om förvaltare av alternativa investe- ringsfonder, 3. rättslig representant : en fysisk person som har sin hemvist i ett land inom ees eller en juridisk person som har sitt stadgeenliga säte i ett land inom ees, och som uttryckligen är utsedd av en icke ees-baserad aif-för- valtare att handla för en sådan förvaltares räkning gentemot myndigheter, kunder, andra enheter och motparter till förvaltaren inom ees när det gäller förvaltarens skyldigheter enligt denna lag och direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder. 12§ denna lag gäller för aif-förvaltare som är etablerade i sverige och som förvaltar en eller flera alternativa investeringsfonder, oberoende av om dessa fonder är ees-baserade eller icke ees-baserade. för utländska aif-förvaltare gäller bestämmelserna i denna lag i den ut- sträckning som framgår av 5 kap., 5 a kap., 8 kap. 28, 30–36§§ och 14 kap. 19–22§§. för filialer till utländska aif-förvaltare gäller i övrigt lagen (1992:160) om utländska filialer m.m. i 2 kap. finns särskilda bestämmelser för aif-förvaltare som förvaltar port- följer av fonder vars sammanlagda tillgå ngar inte överstiger vissa tröskelvär- den. 3 sfs 2014:797 4 kap. 2§ en aif-förvaltare med tillstånd enlig t 3 kap. 1§ får, efter tillstånd av finansinspektionen, marknadsföra andela r eller aktier i en av förvaltaren för- valtad utländsk ees-baserad alternativ investeringsfond till icke-professio- nella investerare i sverige. tillstånd får ges bara om 1.fondens enda syfte är att göra kollektiva investeringar i sådana tillgångar som avses i 12 kap. 13§ med kapital från allmänheten eller från en särskilt angiven och avgränsad krets investerare, 2. fonden tillämpar principen om riskspridning, 3.fondens andelar eller aktier på begäran av andels- eller aktieägarna åter- köps eller inlöses med medel ur fondens tillgångar, 4.aif-förvaltaren vidtar nödvändiga åtgärder för att här i landet kunna –göra utbetalningar till andels- eller aktieägarna, –lösa in andelar eller aktier, och –lämna den information som förvaltaren är skyldig att tillhandahålla, och 5.det finns ett faktablad för fonden som uppfyller kraven i 10 kap. 2§. om marknadsföringen avser andelar eller aktier i en matarfond till en alter- nativ investeringsfond vars mottagarfond, eller dess förvaltare, inte är ees- baserad, krävs dessutom att kraven fö r marknadsföring till professionella in- vesterare i sverige är uppfyllda. 3§ 3 en aif-förvaltare med tillstånd enlig t 3 kap. 1§ får, efter tillstånd av finansinspektionen, marknadsföra andela r eller aktier i en av förvaltaren för- valtad icke ees-baserad alternativ investeringsfond till icke-professionella investerare i sverige. tillstå nd får ges bara om kraven i 2§ första stycket och kraven för marknadsföring till professionella investerare i sverige är upp- fyllda. 4§ 4 en aif-förvaltare med tillstånd enlig t 3 kap. 1§ får, efter tillstånd av finansinspektionen, marknadsföra andela r eller aktier i en av förvaltaren för- valtad alternativ investeringsfond till ic ke-professionella investerare i sverige i andra fall än som avses i 1–3§§, om 1.kraven för marknadsföring till prof essionella investerare i sverige är uppfyllda, 2.andelarna eller aktierna i fonden är upptagna till handel på en reglerad marknad eller motsvarande marknad utanför ees, och 3.det finns ett faktablad för fonden som uppfyller kraven i 10 kap. 2§. 5§ en aif-förvaltare som är registrera d enligt 2 kap. 3§ eller har tillstånd enligt 3 kap. 1§ får, efter tillstånd av finansinspektionen, marknadsföra an- delar eller aktier i en av förvaltaren fö rvaltad ees-baserad alternativ investe- ringsfond till sådana icke-professi onella investerare som anges i andra stycket, om fonden 1.saknar rätt till inlösen under minst fem år från den första investeringen, och 2.enligt sin investeringspolicy generellt investerar i emittenter eller onote- rade företag för att förvärva kontroll enligt 11 kap. 3 ändringen innebär bl.a. att andra stycket upphävs. 4 ändringen innebär bl.a. att andra stycket upphävs. 4 sfs 2014:797 andelar eller aktier i en sådan alternativ investeringsfond som anges i för- sta stycket får, under de förutsättni ngar som anges där, marknadsföras till så- dana icke-professionella investerare i sverige som 1. utfäster sig att investera ett belopp som motsvarar minst 100 000 euro, och 2. skriftligen, i en annan handling än avtalet som ingås för investeringsåta- gandet, uppger att de är medvetna om riskerna med det avsedda åtagandet el- ler investeringen. en sådan aif-förvaltare får även, efter tillstånd av finansinspektionen, marknadsföra en av förvaltaren förvalta d icke ees-baserad alternativ investe- ringsfond som uppfyller kraven i förs ta stycket 1 och 2 till investerare som avses i andra stycket, om kraven i 8§ andra stycket 2 och 3 är uppfyllda. för en aif-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1§ ska även kraven i 8§ andra stycket 1 och tredje stycket eller kraven i 8 a§ vara uppfyllda. 6§ en aif-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1§ får utöver sådana ande- lar eller aktier i alternativa investeringsfonder som får marknadsföras enligt 1, 2, 4 eller 5§, efter underrättelse till finansinspektionen, marknadsföra ande- lar eller aktier i en av förvaltaren fö rvaltad ees-baserad alternativ investe- ringsfond till professionella investerare i sverige. en aif-förvaltare ska fastställa och vi dta åtgärder som förhindrar att ande- lar eller aktier i en alternativ investeringsfond marknadsförs till icke-professi- onella investerare i sverige. det gäller dock inte sådana fonder som förvalta- ren får marknadsföra till icke-professione lla investerare enligt 1, 2 eller 4§. det gäller inte heller för marknadsföring av sådana fonder som anges i 5§ första stycket i förhållande till såda na investerare som anges i 5§ andra stycket. ytterligare bestämmelser om marknadsföring av matarfonder till alterna- tiva investeringsfonder finns i 7–8 a§§. 8§ en aif-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1§ får, utöver sådana an- delar eller aktier i alternativa invester ingsfonder som får marknadsföras enligt 3 eller 4§, efter tillstånd av finansinsp ektionen, till professionella investerare i sverige marknadsföra andelar eller aktier i en av förvaltaren förvaltad 1. icke ees-baserad alterna tiv investeringsfond, eller 2.matarfond till en alternativ investeringsfond vars mottagarfond, eller dess förvaltare, in te är ees-baserad. tillstånd får ges, om 1.det finns skäl att anta att aif-förvaltaren kommer att uppfylla samtliga krav enligt denna lag och andra författningar som reglerar verksamheten, 2.det mellan finansinspektionen och tillsynsmyndigheten i det land där fonden eller mottagarfonden eller dess förvaltare är etablerad finns lämpliga samarbetsarrangemang avseende övervakningen av systemrisker, och 3.det land där fonden eller mottagarfonden eller dess förvaltare är etable- rad har vidtagit nödvändiga åtgärder för att motverka penningtvätt och finan- siering av terrorism. tillstånd får ges även om kraven i 9 kap. inte är uppfyllda, om aif-förval- taren har sett till att en eller flera enheter har utsetts för att utföra uppgifterna enligt 9 kap. 9, 10 och 12§§. förvaltaren ska informera finansinspektionen om vem som ansvarar för dessa uppgifter. vid marknadsföring enligt första stycket gäller även 6§ andra stycket. 5 sfs 2014:797 8a§ en aif-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1§ får, efter underrät- telse till finansinspektionen, till profes sionella investerare i sverige mark- nadsföra andelar eller aktier i en av förvaltaren förvaltad 1.icke ees-baserad alterna tiv investeringsfond, eller 2.matarfond till en alternativ investeringsfond vars mottagarfond, eller dess förvaltare, inte är ees-baserad. sådan marknadsföring får ske bara om 1.det mellan finansinspektionen och tillsynsmyndigheten i det land där fonden eller mottagarfonden eller dess förvaltare är etablerad finns lämpliga samarbetsarrangemang, 2.det land där fonden eller mottagarfonden eller dess förvaltare är etable- rad har vidtagit nödvändiga åtgärder för att motverka penningtvätt och finan- siering av terrorism, och 3.det mellan sverige och det land där den icke ees-baserade alternativa investeringsfonden eller mottagarfonden är etablerad finns en skriftlig över- enskommelse som uppfyller kraven i artikel 26 i oecd:s modellavtal för skatter på inkomst och förmögenhet och som säkerställer ett effektivt infor- mationsutbyte i skatteärenden mellan sverige och det landet. vid marknadsföring enligt första stycket gäller även 6§ andra stycket. 9§ en underrättelse om marknadsföring enligt 6 eller 8 a§ ska innehålla 1.en verksamhetsplan med uppgifter om vilken alternativ investeringsfond som ska marknadsföras och var den är etablerad, 2.fondens fondbestämmelser eller bolagsordning eller motsvarande hand- lingar, 3. uppgift om fondens förvaringsinstitut, 4.uppgift om var mottagarfonden är etablerad, om marknadsföringen avser en matarfond till en alternativ investeringsfond, 5. en informationsbroschyr enligt 10 kap. 1§, och 6.uppgifter om vilka åtgärder som har fastställts för att förhindra att mark- nadsföring sker till icke-professionella investerare. 10§ finansinspektionen ska senast 20 arbetsdagar efter det att en fullstän- dig underrättelse som avses i 6 och 8 a§§ togs emot meddela aif-förvaltaren om marknadsföringen får påbörjas eller inte. bara om förvaltaren eller dess förvaltning av den alternativa investeringsfonden inte uppfyller eller kan an- tas komma att uppfylla kraven i denna lag eller andra författningar som regle- rar verksamheten får inspektionen besluta att marknadsföringen inte får på- börjas. marknadsföringen får påbörjas tidigast när finansinspektionen meddelat aif-förvaltaren om detta. om den alternativa investeringsfondens hemland är ett annat land inom ees, ska finansinspektionen lämna information till behörig myndighet i det landet om att marknadsföring av andelarna eller aktierna i fonden får påbörjas här i landet. om underrättelsen rör en icke ees-base rad alternativ investeringsfond, ska finansinspektionen lämna information till europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten om att marknadsföring av andelarna eller aktierna i fonden får påbörjas här i landet. 6 sfs 2014:797 11§ en aif-förvaltare som avser att göra en väsentlig ändring av något som har angetts i en underrättelse elle r i en ansökan om tillstånd för mark- nadsföring efter det att marknadsföringe n har påbörjats, ska skriftligen an- mäla detta till finansinspektionen senast en månad innan ändringen genom- förs. om det är fråga om en redan genomförd, oplanerad ändring, ska dock en anmälan göras omedelbart efter det att ändringen har genomförts. om en planerad ändring skulle innebära att aif-förvaltaren eller dess för- valtning av en alternativ investeringsfond inte längre uppfyller kraven i denna lag eller andra författningar som reglerar verksamheten, ska finansinspektio- nen utan dröjsmål meddela förvaltaren att ändringen inte får genomföras. om finansinspektionen godtar en ändring som innebär att andelar eller ak- tier i en sådan alternativ investeringsf ond som avses i 8 a§ inte längre ska marknadsföras eller att andelar eller aktier i ytterligare en sådan fond ska marknadsföras här i landet, ska inspektionen utan dröjsmål informera europe- iska värdepappers- och marknadsmyndigheten om ändringen. i 14 kap. finns bestämmelser om ingripanden mot en aif-förvaltare som har genomfört en väsentlig ändr ing i strid med denna paragraf. 5 kap. utländska aif-förvalta res verksamhet i sverige och utomlands marknadsföring till professionella investerare 3§ en utländsk ees-baserad aif-förva ltare som i sitt hemland har tillstånd som avses i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder får, utan tillstånd enligt denna lag, till professione lla investerare i sverige marknads- föra andelar eller aktier i en av förvaltaren förvaltad 1. ees-baserad alterna tiv investeringsfond, 2. icke ees-baserad alternativ investeringsfond, eller 3.matarfond till en alternativ investeringsfond vars mottagarfond, eller dess förvaltare, in te är ees-baserad. marknadsföring av andelar eller aktier i andra alternativa investeringsfon- der än specialfonder får inledas när behörig myndighet i förvaltarens hemland har meddelat förvaltaren att en underrättelse om verksamheten och ett intyg om att förvaltaren har tillstånd som avses i direktivet om förvaltare av alterna- tiva investeringsfonder och där tillståndets omfattning och eventuella be- gränsningar avseende investeringsstrate gier framgår har lämnats till finansin- spektionen. 6§ en utländsk ees-baserad aif-förva ltare som i sitt hemland har tillstånd som avses i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder får, ef- ter tillstånd av finansinspektionen, mar knadsföra andelar eller aktier i en av förvaltaren förvaltad alternativ invest eringsfond till icke-professionella inves- terare i sverige. tills tånd får ges bara om 1. fonden uppfyller kraven i 4 kap. 2§ första stycket, eller 2.andelarna eller aktierna i fonden är upptagna till handel på en reglerad marknad eller motsvarande marknad utanför ees och det finns ett faktablad för fonden som uppfyller kraven i 10 kap. 2§. om marknadsföringen avser andelar eller aktier i en icke ees-baserad al- ternativ investeringsfond eller en matarfond till en alternativ investeringsfond vars mottagarfond, eller dess förvaltare , inte är ees-baserad, krävs dessutom 7 sfs 2014:797 att kraven för marknadsföring till professionella investerare i sverige är upp- fyllda. 7§ 5 en utländsk ees-baserad aif-förvaltare som i sitt hemland har till- stånd eller är registrerad i enlighet med nationell lagstiftning som genomför direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder får, efter underrät- telse enligt 3§ eller efter tillstånd av fi nansinspektionen, marknadsföra ande- lar eller aktier i en av förvaltaren fö rvaltad ees-baserad alternativ investe- ringsfond som uppfyller kraven i 4 ka p. 5§ första stycket till professionella investerare i sverige samt, efter tills tånd av finansinspektionen, till sådana icke-professionella investerare som anges i 4 kap. 5§ andra stycket. en sådan aif-förvaltare med tillstånd i sitt hemland får 1.efter tillstånd av finansinspektionen ma rknadsföra en av förvaltaren för- valtad icke ees-baserad alternativ investeringsfond som uppfyller kraven i första stycket till investerare som avses i första stycket, om kraven i 5§ andra stycket 2 och 3 är uppfyllda, eller 2.efter underrättelse enligt 3§ marknadsföra en av förvaltaren förvaltad icke ees-baserad alternativ investeringsfond som uppfyller kraven i första stycket till professionella investerare oc h, efter tillstånd av finansinspektio- nen, till sådana icke-professionella in vesterare som avses i första stycket. för en aif-förvaltare som avses i andra stycket 1 gäller även 5§ andra stycket 1 och tredje stycket. en sådan aif-förvaltare som är regi strerad i sitt hemland får, efter tillstånd av finansinspektionen, marknadsföra en av förvaltaren förvaltad icke ees- baserad alternativ investeringsfond som uppfyller kraven i första stycket för marknadsföring till professionella invest erare och sådana icke-professionella investerare som avses i första stycket, om kraven i 5§ andra stycket 2 och 3 är uppfyllda. tillstånd för icke ees-baserade aif-förvaltare 10a§ tillstånd som avses i direktivet om förvaltare av alternativa investe- ringsfonder krävs för att en icke ees-baserad aif-förvaltare, efter underrät- telse till behörig myndighet, ska få förvalta en alternativ investeringsfond som är etablerad i sverige eller ett annat land inom ees och marknadsföra ande- larna eller aktierna i en av förvaltaren förvaltad alternativ investeringsfond till professionella investerare i sverige eller ett annat land inom ees. tillstånd ska sökas hos finansinspekti onen, om sverige är förvaltarens referensland. bestämmelser om referens land finns i 5 a kap. om finansin- spektionen finner att valet av referensland inte uppfyller kriterierna i 5 a kap. 1 eller 9§, ska inspektionen avslå förvaltarens ansökan om tillstånd. tillstånd enligt andra stycket får inte ges för förvaltning av en specialfond. för icke ees-baserade aif-förvaltare med tillstånd enligt andra stycket gäller denna lag i tillämpliga delar. förutsättningar för tillstånd 10b§ finansinspektionen ska ge en icke ees-baserad aif-förvaltare till- stånd enligt 10 a§ andra stycket, om 5 senaste lydelse 2014:796. 8 sfs 2014:797 1. sverige har fastställts som förvaltarens referensland, 2. det finns en utsedd rättslig repr esentant för förva ltaren här i landet, 3.det mellan finansinspektionen, de behöriga myndigheterna för berörda ees-baserade fonder och tillsynsmyndigheten i det land där förvaltaren är etablerad finns lämpliga samarbetsarrangemang, 4.det land där förvaltaren är etablerad har vidtagit nödvändiga åtgärder för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism, 5.det mellan sverige och det land där förvaltaren är etablerad finns en skriftlig överenskommelse som uppfyller kraven i artikel 26 i oecd:s mo- dellavtal för skatter på inkomst och förmögenhet och som säkerställer ett ef- fektivt informationsutbyte i skatteär enden mellan sverige och det landet, 6.finansinspektionens och övriga behöriga myndigheters effektiva utö- vande av sina tillsynsuppgifter inte hindras av de lagar och författningar som förvaltaren omfattas av i det land där fö rvaltaren är etablerad eller av att un- dersöknings- eller tillsynsbehörigheten hos tillsynsmyndigheten i det land där förvaltaren är etablerad är begränsad, 7.förvaltaren har tillräckligt startkapital och tillräcklig kapitalbas enligt 7 kap., 8.förvaltarens aktieägare eller medle mmar, som har eller kan förväntas få kvalificerade innehav, bedöms lämpliga att utöva ett väsentligt inflytande över förvaltarens ledning, 9.de personer som ingår i ledningen för förvaltarens verksamhet har till- räcklig insikt och erfarenhet för att delta i ledningen av en aif-förvaltare samt även i övrigt är lämpliga för en sådan uppgift, och 10.det finns skäl att anta att den planerade verksamheten kommer att dri- vas enligt bestämmelserna i denna lag och andra författningar som reglerar förvaltarens verksamhet. aif-förvaltaren är dock inte skyldig att följa en bestämmelse i denna lag eller annan författning, om förvaltaren kan visa 1.att det är omöjligt att samtidigt följa både bestämmelsen och den tving- ande lagstiftning som gäller för a) förvaltaren, eller b)den icke ees-baserade alternativa investeringsfond som ska marknads- föras, och 2.att den lagstiftning som gäller för förvaltaren eller fonden i det land där de är etablerade innehåller en likvärdig regel som har samma regleringssyfte och som innebär samma skyddsnivå för fondens investerare. ansökan om tillstånd och tillståndsprövning 10c§ en ansökan om tillstånd som avses i 10 a§ andra stycket ska inne- hålla 1.en motivering till valet av referens land och information om marknadsfö- ringsstrategin för den alternativa investeringsfonden, 2.en förteckning över de eventuella bestämmelser i denna lag som är oför- enliga med tvingande lagstiftning som gä ller för aif-förvaltaren eller den al- ternativa investeringsfonden där dessa är etablerade, 3.ett skriftligt intyg som a)innehåller en beskrivning av de regler i den tvingande lagstiftningen i det land där aif-förvaltaren eller den alternativa investeringsfonden är eta- 9 sfs 2014:797 blerad som är likvärdiga med de bestäm melser som avses i 2 och ett rättsutlå- tande som styrker detta, och b) visar att förvaltaren följe r dessa regler i det landet, 4.namn på förvaltarens rättsliga representant och uppgift om var denne är etablerad, och 5.de uppgifter och handlingar som anges i 3 kap. 5§ första stycket. uppgifter och handlingar enligt första stycket 5 behöver bara lämnas för de ees-baserade alternativa investeringsfonder som förvaltaren avser att för- valta och de alternativa investerings fonder som förvaltaren ska marknadsföra inom ees med stöd av denna lag. för underrättelseförfarande t, väsentliga ändringar av något som har angetts i en underrättelse och finansinspektionens handläggning tillämpas 3 kap. 6– 10§§. för att en ansökan om tillstånd ska anses fullständig enligt 3 kap. 8§ andra stycket, ska aif-förvaltaren även ha lämnat in det som anges i första stycket 1–4. underrättelse inför tillståndsbeslut 10d§ finansinspektionen ska utan dröjsmål underrätta europeiska värde- pappers- och marknadsmyndigheten, om inspektionen finner att villkoren i 10b§ andra stycket är uppfyllda. tidsfristen i 3 kap. 8§ första stycket ska inte löpa under tiden från det att finansinspektionen har underrättat europeiska värdepappers- och marknads- myndigheten till dess att myndigheten har lämnat sitt besked till inspektionen. om finansinspektionen avser att inte följa det råd som europeiska värde- pappers- och marknadsmyndigheten har lämnat i fråga om tillämpningen av undantaget i 10b§ andra stycket, ska inspektionen underrätta myndigheten om detta. inspektionen ska även underrätta behörig myndighet i varje annat land inom ees i vilket aif-förvaltare n avser att marknadsföra en alternativ investeringsfond. förvaltning av en alternativ investeringsfond som är etablerad i sverige 10e§ en icke ees-baserad aif-förvalta re som har ett annat referensland än sverige får, utan tillstånd enligt denna lag, förvalta en alternativ investe- ringsfond som är etablerad i sverige och inte är en specialfond, om förvalta- ren i sitt referensland har tillstånd som av ses i direktivet om förvaltare av al- ternativa investeringsfonder och som omfattar förvaltning av en alternativ in- vesteringsfond av motsvarande slag som den som ska förvaltas här i landet. verksamheten får inledas den dag då behörig myndighet i förvaltarens re- ferensland har meddelat förvaltaren att en underrättelse om verksamheten och ett intyg om att förvaltaren har tillstånd som avses i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder har lämnats till finansinspektionen. 10f§ verksamhet i sverige enligt 10 e§ får drivas genom att en aif-för- valtare inrättar en filial här i landet e ller erbjuder och utför tjänster i sverige från det land där förvaltaren är etablera d. för aif-förvaltarens verksamhet i sverige tillämpas 4 kap. 6§ andra stycket vid marknadsföring av andra alter- nativa investeringsfonder än 1.sådana fonder som får marknadsföras till icke-professionella investerare efter tillstånd enligt 11§, och 10 sfs 2014:797 2.sådana fonder som får marknadsfö ras efter tillstånd enligt 12§, till så- dana icke-professionella investerare som anges i 4 kap. 5§ andra stycket. i fråga om verksamhet som drivs genom filial här i landet ska även 8 kap. 1, 19–21 och 23§§ tillämpas. marknadsföring av ees-baserade alternativa investeringsfonder till professionella investerare i sverige 10g§ en icke ees-baserad aif-förvalta re med tillstånd enligt 10 a§ andra stycket ska underrätta finansinspektionen innan förvaltaren påbörjar mark- nadsföring av andelar eller aktier i en av förvaltaren förvaltad ees-baserad alternativ investeringsfond till professionella investerare i sverige. för underrättelsens innehåll, underrättelseförfarandet, väsentliga ändringar av något som har angetts i en underrättelse och finansinspektionens hand- läggning tillämpas 4 kap. 9–11§§. finansinspektionen ska, utöver det som anges i 4 kap. 10§ tredje stycket, lämna information till europeiska värde- pappers- och marknadsmyndigheten om förvaltarens marknadsföring i sve- rige samt informera myndigheten och berörda behöriga myndigheter om in- spektionen finner att en ändring som avses i 4 kap. 11§ är godtagbar och medför antingen att vissa alternativa i nvesteringsfonder inte längre marknads- förs eller att ytterligare alternativa investeringsfonder kommer att marknads- föras. 10h§ en icke ees-baserad aif-förvaltare med tillstånd som avses i direk- tivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder som har ett annat refe- rensland än sverige får, utan tillstånd en ligt denna lag, marknadsföra andelar eller aktier i en av förvaltaren förvalta d ees-baserad alternativ investerings- fond till professionella investerare här i landet. marknadsföringen får inledas när behörig myndighet i referenslandet har meddelat förvaltaren att en under- rättelse om verksamheten och ett intyg om att förvaltaren har tillstånd som av- ses i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder och där till- ståndets omfattning och eventuella begränsningar avseende investeringsstra- tegier framgår har lämnats till finansinspektionen. marknadsföring av icke ees-baserade alternativa investeringsfonder till professionella investerare i sverige 10i§ en icke ees-baserad aif-förvaltare med tillstånd enligt 10a§ andra stycket får, efter att ha underrättat fi nansinspektionen, marknadsföra andelar eller aktier i en av förvaltaren förvaltad icke ees-baserad alternativ investe- ringsfond till professionella investerar e i sverige. vid sådan marknadsföring krävs att 1.det mellan finansinspektionen och tillsynsmyndigheten i det land där fonden är etablerad finns lämpliga samarbetsarrangemang, 2.det land där fonden är etablerad har vidtagit nödvändiga åtgärder för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism, och 3.det mellan sverige och det land där fonden är etablerad finns en skriftlig överenskommelse som uppfyller kraven i artikel 26 i oecd:s modellavtal för skatter på inkomst och förmögenhet och som säkerställer ett effektivt infor- mationsutbyte i skatteärenden mellan sverige och det landet. 11 sfs 2014:797 för underrättelsens innehåll, underrättelseförfarandet, väsentliga ändringar av något som har angetts i en underrättelse och finansinspektionens hand- läggning tillämpas 4 kap. 9–11§§. finansinspektionen ska, utöver det som anges i 4 kap. 10§ tredje stycket, lämna information till europeiska värde- pappers- och marknadsmyndigheten om förvaltarens marknadsföring i sve- rige samt informera myndigheten om inspektionen finner att en ändring som avses i 4 kap. 11§ är godtagbar och medför antingen att vissa alternativa in- vesteringsfonder inte längre marknadsfö rs eller att ytter ligare fonder kommer att marknadsföras. 10j§ en icke ees-baserad aif-förvalta re med tillstånd som avses i direk- tivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder som har ett annat refe- rensland än sverige får, utan tillstånd en ligt denna lag, marknadsföra andelar eller aktier i en av förvaltaren förvaltad icke ees-baserad alternativ investe- ringsfond till professionella investerare hä r i landet. marknadsföringen får in- ledas när behörig myndighet i referenslandet har meddelat förvaltaren att en underrättelse om verksamheten och ett intyg om att förvaltaren har tillstånd som avses i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder och där tillståndets omfattning och eventuella be gränsningar avseende förvaltnings- strategier framgår har lämnats till finansinspektionen. 11§ en icke ees-baserad aif-förvaltare får, efter tillstånd av finansin- spektionen, marknadsföra andelar eller ak tier i en av förvaltaren förvaltad al- ternativ investeringsfond till icke-profess ionella investerare i sverige. för till- stånd krävs att 1. fonden uppfyller kraven i 4 kap. 2§ första stycket, eller 2.andelarna eller aktierna i fonden är upptagna till handel på en reglerad marknad eller en motsvarande marknad utanför ees och det finns ett fakta- blad för fonden som uppfyller kraven i 10 kap. 2§, och 3. förvaltaren a)uppfyller kraven som anges i 10§ och driver motsvarande verksamhet och står under betryggande tillsyn av en tillsynsmyndighet i det land där för- valtaren är etablerad, eller b)får marknadsföra andelar eller aktier i fonden till professionella investe- rare enligt 10 g, 10 h, 10 i eller 10 j§. 12§ en icke ees-baserad aif-förvaltare får, efter tillstånd av finansin- spektionen, marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond som uppfyller kraven i 4 kap. 5§ första stycket till sådana icke-professionella investerare som anges i 4 kap. 5§ a ndra stycket. tillstånd får ges bara om kraven i 10§ är uppfyllda eller f onden får marknadsföras till professionella investerare i sverige enligt 10 g, 10 h, 10 i eller 10 j§. 13§ verksamheten i sverige får drivas genom att en icke ees-baserad aif-förvaltare inrättar en filial här i landet eller er bjuder och utför tjänster i sverige från det land där förvaltaren är etablerad. för aif-förvaltarens verk- samhet i sverige tillämpas 4 kap. 6§ andra stycket vid marknadsföring av andra alternativa investeringsfonder än 1.sådana fonder som får marknadsföras till icke-professionella investerare efter tillstånd enligt 11§, och 12 sfs 2014:797 2.sådana fonder som får marknadsfö ras efter tillstånd enligt 12§, såvitt gäller sådana icke-professionella investerare som anges i 4 kap. 5§ andra stycket. i fråga om verksamhet som drivs genom filial här i landet ska även 8 kap. 1, 19–21 och 23§§ tillämpas. vid en planerad eller en redan genomförd, oplanerad väsentlig ändring av något som har angetts i en ansökan om tillstånd enligt 10, 11 eller 12§ ska 9§ tillämpas. förvaltning och marknadsföring av alternativa investeringsfonder i ett annat land inom ees 14§ en icke ees-baserad aif-förvalta re med tillstånd enligt 10 a§ andra stycket som avser att förvalta en alternativ investeringsfond som är etablerad i ett annat land inom ees, ska underrätta finansinspektionen innan sådan verk- samhet inleds första gången. vid förvaltning av en sådan fond krävs att aif- förvaltaren enligt sitt tillstånd enligt 10 a§ andra stycket har rätt att förvalta fonder av motsvarande slag som den som ska förvaltas i värdlandet. om förvaltaren avser att förvalta fonden från sverige (gränsöverskridande verksamhet), ska underrättelsen innehålla 1.uppgift om i vilket land aif-förvaltaren avser att förvalta fonden, och 2.en verksamhetsplan med uppgifter om vilka tjänster som förvaltaren av- ser att utföra och vilken fond som förvaltaren avser att förvalta. om förvaltaren avser att erbjuda och ut föra sina tjänster genom en filial i värdlandet (filialverksamhet), ska underrättelsen, utöver det som anges i andra stycket, innehålla uppgifter om 1. filialens organisation, 2. på vilken adress i fondens hemland handlingar kan erhållas, samt 3. namn och kontaktuppgifter för filialens ansvariga ledning. 15§ för underrättelseförfarandet, väse ntliga ändringar av något som har angetts i en underrättelse och finansinspektionens handläggning tillämpas 6 kap. 2 och 6§§. finansinspektionen ska, utöver det som anges i 6 kap. 2§ tredje stycket, lämna information till europeiska värdepappers- och mark- nadsmyndigheten om att förvaltaren får börja förvalta den alternativa investe- ringsfonden i värdlandet samt informera myndigheten och berörda behöriga myndigheter om inspektionen finner att en ändring som avses i 6 kap. 6§ är godtagbar. för underrättelseförfarandet avseende filialverksamhet gäller även 16 kap. 2§ andra–fjärde styckena. 16§ en icke ees-baserad aif-förvalta re med tillstånd enligt 10 a§ andra stycket som avser att marknadsföra andela r eller aktier i en av förvaltaren för- valtad ees-baserad alternativ investeri ngsfond till professionella investerare i ett annat land inom ees, ska underrätta finansinspektionen innan verksamhe- ten inleds. 17§ en icke ees-baserad aif-förvalta re med tillstånd enligt 10 a§ andra stycket som avser att marknadsföra andela r eller aktier i en av förvaltaren för- valtad icke ees-baserad alternativ investeringsfond till professionella inves- 13 sfs 2014:797 terare i ett annat land inom ees, ska underrätta finansinspektionen innan verksamheten inleds. vid sådan marknadsföring krävs att 1.det mellan finansinspektionen och tillsynsmyndigheten i det land där fonden är etablerad finns lämpliga samarbetsarrangemang, 2.det land där fonden är etablerad har vidtagit nödvändiga åtgärder för att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism, och 3.det mellan det land där fonden är etablerad samt sverige och de länder inom ees där fonden ska marknadsföras finns en skriftlig överenskommelse som uppfyller kraven i artikel 26 i oecd:s modellavtal för skatter på inkomst och förmögenhet och som säkerställer ett effektivt informationsutbyte i skat- teärenden mellan berörda länder. 18§ en underrättelse om marknadsföring enligt 16 eller 17§ ska innehålla 1.en verksamhetsplan med uppgifter om vilken fond som ska marknadsfö- ras, var den är etablerad och i v ilka länder marknadsföringen ska ske, 2.fondens fondbestämmelser, bolagsordning eller motsvarande handlingar, 3.uppgift om fondens förvaringsinstitut, 4.uppgift om var mottagarfonden är etablerad, om marknadsföringen avser en matarfond till en alternativ investeringsfond, 5.en informationsbroschyr enligt 10 kap. 1§, och 6.information om de arrangemang so m har fastställts för marknadsfö- ringen och, i tillämpliga fall, vilka åtgärder som har fastställts för att förhindra att marknadsföring sker till ic ke-professionella investerare. för underrättelseförfarande t, väsentliga ändringar av något som har angetts i en underrättelse och finansinspektionens handläggning tillämpas 6 kap. 5 och 6§§. finansinspektionen ska, utöver det som anges i 6 kap. 5§ tredje stycket, lämna information till europeiska värdepappers- och marknadsmyn- digheten om att förvaltaren får börja marknadsföra den alternativa investe- ringsfonden i värdlandet samt informera myndigheten och berörda behöriga myndigheter om inspektionen finner att en ändring som avses i 6 kap. 6§ är godtagbar och medför antingen att vissa alternativa investeringsfonder inte längre marknadsförs eller att ytterligare alternativa investeringsfonder kom- mer att marknadsföras. 5 a kap. referensland för icke ees-baserade aif-förvaltare sverige som obligatoriskt referensland 1§ sverige är referensland för en icke ees-baserad aif-förvaltare, när för- valtaren ska 1.förvalta men inte marknadsföra fl era ees-baserade alternativa investe- ringsfonder som samtliga är etablerade här i landet, 2.marknadsföra endast en ees-baserad alternativ investeringsfond, som varken har tillstånd eller är registrera d men som är avsedd att marknadsföras enbart här i landet, 3.marknadsföra endast en icke ees-baserad alternativ investeringsfond och enbart här i landet, 4.marknadsföra flera ees-baserade alternativa investeringsfonder inom ees, och de flesta av dessa fonder är avsedda att aktivt marknadsföras här i landet, förutsatt att inte samtliga har tillstånd eller är registrerade i något annat land, eller 14 sfs 2014:797 5.marknadsföra flera icke ees-baserade eller flera ees-baserade och icke ees-baserade alternativa investeringsfonder inom ees, och de flesta av dessa fonder är avsedda att aktivt marknadsföras här i landet. sverige som referensland efter särskilt beslut 2§ sverige får även vara referensland fö r en icke ees-baserad aif-förval- tare i de fall som anges i 3–7§§. 3§ sverige får vara referensland vid förvaltning, utan marknadsföring, av flera ees-baserade alternativa investeringsfonder i flera länder inom ees, om 1.de flesta av fonderna är etablerade här i landet, eller 2.den största andelen av fondtillgångarna förvaltas här i landet. 4§ sverige får vara referensland vid marknadsföring av endast en ees- baserad alternativ investeringsfond i ett enda land inom ees, om 1.fonden har tillstånd eller är re gistrerad här i landet, eller 2.fonden är avsedd att marknadsföras här i landet. 5§ sverige får vara referensland vid marknadsföring av endast en ees- baserad alternativ investeringsfond i flera olika länder inom ees, om 1.fonden har tillstånd eller är re gistrerad här i landet, eller 2.sverige är ett av de länder där fonden är avsedd att aktivt marknadsföras. 6§ sverige får vara referensland vid marknadsföring av endast en icke ees-baserad alternativ investeringsfond i flera olika länder inom ees, om sverige är ett av de länder inom ees där fonden är avsedd att marknadsföras. 7§ sverige får vara referensland vid ma rknadsföring av flera ees-baserade alternativa investeringsfonder inom ees som alla har tillstånd eller är regist- rerade i samma land inom ees, om 1.fonderna har tillstånd eller är registrerade här i landet, eller 2.sverige är det land där de flesta av dessa fonder är avsedda att aktivt marknadsföras. beslut om referensland 8§ i sådana fall som avses i 3–7§§ ska aif-förvaltaren begära att finansinspektionen och behörig myndighet i samtliga övriga länder som är möjliga som referensland beslutar om att fastställa ett referensland. 9§ om ett gemensamt beslut enligt 8§ inte har fattats inom en månad från det att aif-förvaltarens begäran lämnades in eller om förvaltaren inte har in- formerats om beslutet inom sju dagar från det att det fattades, får förvaltaren själv välja sitt referensland på grundval av kriterierna i någon av 3–7§§. 15 sfs 2014:797 prövning av aif-förvaltarens val av referensland 10§ finansinspektionen ska pröva aif-förvaltarens val av referensland en- ligt 1 eller 9§ i samband med prövningen av förvaltarens ansökan om till- stånd enligt 5 kap. 10 a§ andra stycket. om finansinspektionen finner att aif-förvaltarens val av referensland uppfyller kriterierna i 1 eller 9§, ska inspektionen underrätta europeiska vär- depappers- och marknadsmyndigheten samt lämna uppgifter om förvaltarens motivering och marknadsföringsstrategi. tidsfristen i 3 kap. 8§ första stycket ska inte löpa under tiden från det att finansinspektionen har underrättat europeiska värdepappers- och marknads- myndigheten till dess att myndigheten har lämnat sitt besked till inspektionen. 11§ om finansinspektionen avser att, i strid med ett besked från europe- iska värdepappers- och marknadsmyndigheten som avses i 10§ tredje stycket, ge aif-förvaltare n tillstånd enligt 5 kap. 10 a§ andra stycket, ska in- spektionen underrätta myndigheten och ange sina skäl för detta. i tillämpliga fall ska inspektionen även underrätta behörig myndighet i det land där en av förvaltaren förvaltad alternativ investeringsfond ska marknadsföras och behö- rig myndighet i det land där fonden är etablerad. ändring av referensland 12§ en aif-förvaltare som, inom två år från det att tillstånd enligt 5 kap. 10 a§ andra stycket bevilja des, avser att ändra sin marknadsföringsstrategi på ett sådant sätt att ett nytt referensland kan behöva utses, ska anmäla detta till finansinspektionen innan ändringen genomförs. 13§ i en anmälan enligt 12§ ska aif-förvaltaren 1.ange och motivera valet av nytt referensland utifrån kriterierna i någon av 1 och 3–7§§, 2. redovisa den nya marknadsföringsstrategin, samt 3.lämna uppgifter om namn på den rättsliga representanten och plats i det nya referenslandet där denne är etablerad. 14§ finansinspektionen ska pröva aif-fö rvaltarens motivering enligt 13§ och underrätta europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten om sin bedömning. underrättelsen ska innehålla uppgifter om förvaltarens motive- ring till val av nytt referensland och den nya marknadsföringsstrategin. om europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten och finansin- spektionen finner att aif-förvaltarens val av nytt referensland uppfyller krite- rierna i någon av 1 och 3–7§§, ska inspektionen underrätta myndigheten samt förvaltaren och dess ursprungliga rättslig a representant om sitt beslut. finans- inspektionen ska även underrätta behörig myndighet i det nya referenslandet om ändringen samt utan dröjsmål överlämna en kopia av tillstånds- och till- synsdokumentationen för aif-förvaltaren. 15§ om finansinspektionens beslut enligt 14§ står i strid med beskedet från europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten, ska inspektionen underrätta myndigheten om beslutet och ange sina skäl för det. i tillämpliga fall ska inspektionen även underrätta behörig myndighet i det land där en av 16 sfs 2014:797 förvaltaren förvaltad alternativ investeringsfond ska marknadsföras och behö- rig myndighet i det land där fonden är etablerad. 16§ finansinspektionen ska begära att en aif-förvaltare lämnar in en an- mälan om ändring av referensland enligt 12§, om det inom två år från det att tillstånd beviljades framgår av den faktiska utvecklingen av förvaltarens verk- samhet inom ees att förvaltaren 1. inte har följt den ursprungliga marknadsföringsstrategin, 2. har lämnat felaktiga uppgifter om den, eller 3.har genomfört ändringar av den utan att först ha underrättat inspektio- nen. i 14 kap. finns bestämmelser om ingripanden mot en aif-förvaltare som inte har följt en begäran enligt första stycket. 17§ om aif-förvaltaren ändrar sin marknadsföringsstrategi efter den tid- punkt som anges i 12§, får förvaltaren lämna in en begäran till finansinspek- tionen om ändring av referensland med anledning av den nya strategin. i så- dant fall tillämpas 13–15§§. 6 kap. 4a§ en aif-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1§ får, efter underrät- telse till finansinspektionen, till profes sionella investerare i ett annat land inom ees marknadsföra andelar eller ak tier i en av förvaltaren förvaltad icke ees-baserad alternativ investeringsf ond. vid sådan marknadsföring krävs att 1.förvaltaren och dess verksamhet kan antas komma att uppfylla kraven i denna lag och andra författningar som reglerar verksamheten, 2.det mellan finansinspektionen och tillsynsmyndigheten i det land där fonden är etablerad finns lämpliga samarbetsarrangemang, 3.det land där fonden är etablerad har vidtagit nödvändiga åtgärder för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism, och 4.det mellan det land där fonden är etablerad samt sverige och de länder inom ees där fonden ska marknadsföras finns en skriftlig överenskommelse som uppfyller kraven i artikel 26 i oecd:s modellavtal för skatter på inkomst och förmögenhet och som säkerställer ett effektivt informationsutbyte i skat- teärenden mellan berörda länder. 4b§ för underrättelseförfarandet, väsentliga ändringar av något som har angetts i en underrättelse och finansinspektionens handläggning tillämpas 5 och 6§§. finansinspektionen ska, utöver det som anges i 5§ tredje stycket, lämna in- formation till europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten om aif- förvaltarens marknadsföring i ett annat land inom ees samt informera myn- digheten om inspektionen finner att en ändring som avses i 6§ är godtagbar och medför antingen att vissa alternativa investeringsfonder inte längre mark- nadsförs eller att ytterligare alterna tiva investeringsfonder kommer att mark- nadsföras. 17 sfs 2014:797 8 kap. 28§ en sådan aif-förvaltare som avses i 3 kap. eller 5 kap. 1§, 2§, eller 10a§ andra stycket ska ersätta en skada som förvaltaren eller en uppdragsta- gare har tillfogat den alternativa invest eringsfonden eller dess investerare ge- nom att överträda 1.denna lag, andra författningar som reglerar aif-förvaltarens verksamhet eller nationella bestämmelser i förva ltarens hemland som genomför direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder, 2.fondens fondbestämmelser, bolagsordning eller motsvarande regelverk, eller 3.bolagsordningen eller interna instruktioner som har sin grund i en för- fattning som reglerar förvaltarens verksamhet. avtal som inskränker en icke-profess ionell investerares rätt enligt första stycket är utan verkan. det gäller dock inte sådana icke-professionella inves- terare som anges i 4 kap. 5§ andra stycket. lagval, behörig domstol och delgivning 32§ på ett rättsförhållande mellan en investerare som har hemvist inom ees och en icke ees-baserad aif-förvaltare ska lagen i förvaltarens refe- rensland tillämpas, om rättsförhållandet rör investerarens rättigheter eller skyldigheter i egenskap av ägare av andelar eller aktier i en alternativ investe- ringsfond. på ett sådant rättsförhållande som avse s i första stycket mellan en investe- rare som avses där och en icke ees-baserad alternativ investeringsfond som marknadsförs i sverige, ska lagen i hemlandet eller referenslandet för den aif-förvaltare som förvaltar fonden tillämpas. i de fall som avses i första och andra styckena får det dock avtalas att lagen i ett annat bestämt land inom ees ska tillä mpas. ett avtalsvill kor om att lagen i ett land utanför ees ska tillämpas på rättsförhållandet är ogiltigt. 33§ en tvist om ett rättsförhållande som rör en investerares rättigheter eller skyldigheter i egenskap av ägare av andelar eller aktier i en alternativ investe- ringsfond får tas upp av svensk domstol om, tvisten är mellan en investerare som har hemvist inom ees och 1.en icke ees-baserad aif-förvalta re som har sverige som referensland, eller 2.en icke ees-baserad alternativ investeringsfond som marknadsförs i sverige. 34§ om det inte finns någon domstol som enligt rättegångsbalken är behö- rig att ta upp en tvist som avses i 33§ när svensk domsrätt föreligger enligt denna lag, är stockholms tingsrätt behörig. 35§ ett avtalsvillkor om att domstolarna i ett land utanför ees ska vara be- höriga att pröva en sådan tvist som avses i 33§ är ogiltigt. 36§ en icke ees-baserad aif-förvaltare som har sverige som referensland får delges genom förvaltarens rättsliga representant. 18 sfs 2014:79713 kap. 4§ en aif-förvaltare som förvaltar alte rnativa investeringsfonder som i be- tydande grad använder finansiell hävstång ska för varje sådan fond regelbun- det informera finansinspektionen om den samlade nivån på finansiell häv- stång och den finansiella hävstångens sammansättning. informationen ska innehålla uppgift om fondens fem mest betydande långivare och om de be- lopp som lånats från dessa. första stycket ska även tillämpas av ic ke ees-baserade aif-förvaltare med tillstånd enligt 5 kap. att i sverige markna dsföra eller förvalta alternativa in- vesteringsfonder. 13§ finansinspektionen får hänskjuta frågor som rör ett förfarande av en annan behörig myndighet inom ees till europeiska värdepappers- och mark- nadsmyndigheten för tvistlösning i de fall som framgår av artiklarna 21.6, 35.2, 35.15, 37.6, 37.7, 37. 8, 37.9, 37.12, 37.19, 40.2, 40.15, 42.1, 45.10, 50.4 och 55 i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder. 14 kap. 4§ finansinspektionen ska återkalla en aif-förvaltares tillstånd om förval- taren 1.har fått tillståndet genom att lämna falska uppgifter eller på något annat otillbörligt sätt, 2.inte inom ett år från det att tills tånd beviljades har börjat driva sådan verksamhet som tillståndet avser, 3. har förklarat sig avstå från tillståndet, 4.under en sammanhängande tid av sex månader inte har drivit sådan verk- samhet som tillståndet avser, eller 5.är icke ees-baserad och inte längre har sverige som referensland. i de fall som avses i första stycket 1, 2 och 4 får i stället varning meddelas om det är tillräckligt. 22§ 6 om en icke ees-baserad aif-förva ltare som driver verksamhet i sve- rige med stöd av tillstånd enligt 5 kap. åsidosätter sina skyldigheter enligt denna lag eller andra författningar som reglerar förvaltarens verksamhet i sverige, gäller 1 och 2§§. om finansinspektionen har skäl att anse att en icke ees-baserad aif-för- valtare som driver verksamhet i sverige efter underrättelse enligt 5 kap. inte borde ha fått tillstånd i sitt referensland en ligt direktivet om förvaltare av al- ternativa investeringsfonder, tillämpas 21§. finansinspektionen ska underrätta behörig tillsynsmyndighet i det land där förvaltaren är etablerad om de åtgärder som enligt 1§ har vidtagits med stöd av denna paragraf. 15 kap. 2§ regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om 6 senaste lydelse 2014:796. 19 sfs 2014:797 1.vilka åtgärder en aif-förvaltare ska vidta för att uppfylla de krav som följer av 3 kap. 2§ tredje stycket, 2.vad en aif-förvaltare ska iaktta för att uppfylla skyldigheterna i 4 kap. 2§ första stycket 4 och 8§ tredje stycket och 5 kap. 5§ tredje stycket, 3.vilka poster som får räknas in i startkapitalet och kapitalbasen enligt 7 kap. 1–4§§, 4.vilka uppgifter som ska ingå i en underrättelse enligt 8 kap. 14§ och i en ansökan om godkännande enligt 8 kap. 16§, samt vilken information och vilka handlingar som samtidigt ska lämnas till finansinspektionen, 5.en aif-förvaltares ersättningssystem och vad förvaltaren ska iaktta för att uppfylla villkoren enligt 8 kap. 22§, 6.vilka uppgifter som ska ingå i en informationsbroschyr enligt 10 kap. 1§ och 12 kap. 7§, 7.vilka uppgifter som ska ingå i ett faktablad enligt 10 kap. 2§ och 12 kap. 8§, 8.tillhandahållande av informationsbroschyr och faktablad enligt 10 kap. 3§, 9.vilka uppgifter som ska ingå i underrättelser enligt 11 kap. 4, 5 och 7§§ samt vilken information och vilka handlingar som samtidigt ska lämnas till finansinspektionen, 10.vad aif-förvaltaren ska iaktta för att uppfylla bestämmelserna i 12 kap. 3§, 11.innehåll i årsberättelser och halvårsredogörelser enligt 12 kap. 10§, 12.kriterier för de finansiella tillgångar som medel i en specialfond får pla- ceras i, vilka tekniker och instrument en aif-förvaltare får använda samt vill- kor och gränser för sådan användning, det system för riskhantering som en aif-förvaltare som förvaltar specialfonder ska ha och beräkning av expone- ringar enligt 12 kap. 13§, 13.på vilket sätt underrättelse ska lämnas, vilka fel och försummelser som ska rapporteras till finansinspektionen samt förutsättningar för överföring av finansiella instrument och förvaltning enligt 12 kap. 14§, 14.hur beräkning och redovisning av en specialfonds risknivå ska utföras enligt 12 kap. 15§, 15.vilken information som ska lämnas till andelsägare, hur den ska utfor- mas, på vilket sätt den ska tillhandahållas och vad som ska bifogas informa- tionen enligt 12 kap. 16§, 16.vad som vid förvaltning av specialfonder ska iakttas för att uppfylla skyldigheterna i 12 kap. 19§, 17.vilka upplysningar som aif-förvaltare ska lämna till finansinspektio- nen enligt 13 kap. 6§, 18.avgifter enligt 13 kap. 15§, samt 19.på vilket språk handlingar som avses i denna lag ska upprättas. 16 kap. 2§ om finansinspektionen i ett ärende om tillstånd enligt 3 kap. 1§ första stycket eller 5 kap. 10 a§ andra stycket inte meddelar beslut inom sex måna- der från det att ansökan gavs in, ska inspektionen underrätta sökanden om skälen för detta. sökanden får därefter begära förklaring av domstol att ären- det onödigt uppehålls. 20 sfs 2014:797 norstedts juridik ab/fritzes elanders sverige ab, 2014 om finansinspektionen inte lämnar över en underrättelse som avses i 6 kap. 2§ första stycket 2 till behörig myndighet i utlandet inom den tid som anges i paragrafen från det att underrättelsen togs emot och inte heller inom samma tid meddelar beslut enligt fjärde stycket 2 samma paragraf, ska in- spektionen underrätta sökanden om skälen för detta. sökanden får därefter be- gära förklaring av domstol att ärendet onödigt uppehålls. en begäran om en förklaring som avses i första eller andra stycket ska göras hos allmän förvaltningsdomstol. prövningstillstånd krävs vid överkla- gande till kammarrätten. om finansinspektionen inte har meddelat ett beslut som avses i första stycket inom sex månader från det att en förklaring har lämnats, ska ansökan anses ha avslagits. om en underrättelse som avses i andra stycket inte har lämnats över inom två månader från det att en förklaring har lämnats, ska be- slut enligt 6 kap. 2§ fjärde stycket 2 anses ha meddelats. denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer. på regeringens vägnar peter norman katarina back (finansdepartementet)
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Konsumentkreditlag (2010:1846)Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
Arbetar du med bank- och finansmarknadsrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom bank- och finansmarknadsrätt.