SFS 2015:397 Lag om ändring i lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder
150397.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling lag om ändring i lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder; utfärdad den 17 juni 2015. enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs 2 att 1 kap. 7 och 11§§, 2 kap. 6§, 3 kap. 2§, 5 kap. 1 och 8§§ och 6 kap. 1§ och rubrikerna närmast före 5 kap. 1§ och 6 kap. 1§ lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investerings- fonder ska ha följande lydelse. 1 kap. 7§ med en ees-baserad aif-förvaltares värdland avses det land, annat än hemlandet, i vilket förvaltaren 1.förvaltar en alternativ investerin gsfond som har det landet som sitt hem- land, 2.marknadsför andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond, obero- ende av vilket land som utgör fondens hemland, eller 3.erbjuder och tillhandahåller de tjänster som avses i 3 kap. 2§. 11§ 3 i denna lag betyder 1. arbetstagarrepresentanter : detsamma som i artikel 2 e i europaparla- mentets och rådets direktiv 2002/14/eg av den 11 mars 2002 om inrättande av en allmän ram för information till och samråd med arbetstagare i euro- peiska gemenskapen, i den ursprungliga lydelsen, 2. direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder : europa- parlamentets och rådets direktiv 2011/61/eu av den 8 juni 2011 om förvaltare av alternativa investeringsfonder samt om ändring av direktiv 2003/41/eg och 2009/65/eg och förordningarna (eg) nr 1060/2009 och (eu) nr 1095/2010, i lydelsen enligt europaparlamentets och rådets direktiv 2014/65/eu, 3. ees : europeiska ekonomiska samarbetsområdet, 4. emittent : ett företag som har sitt stadgeenliga säte i ett land inom ees och vars aktier är upptagna till ha ndel på en reglerad marknad, 1 prop. 2014/15:115, bet. 2014/15:fiu19, rskr. 2014/15:242. 2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv 2011/61/eu av den 8 juni 2011 om förval- tare av alternativa investeringsfonder sa mt om ändring av direktiv 2003/41/eg och 2009/65/eg och förordningarna (eg) nr 1060/ 2009 och (eu) nr 1095/2010, i lydelsen enligt europaparlamentets och rådets direktiv 2014/65/eu. 3 senaste lydelse 2014:991. sfs 2015:397 utkom från trycket den 26 juni 2015 2 sfs 2015:397 5. etablerad : a)för en alternativ investeringsfond: där fonden har tillstånd eller är regist- rerad eller, om fonden varken har tillstånd eller är registrerad, där dess stadge- enliga säte eller huvudkontor finns, eller, om fonden inte har något stadge- enligt säte eller huvudkontor, det land till vilket fonden har starkast anknyt- ning, b)för en aif-förvaltare: där dess stadgeenliga säte finns, c)för ett förvaringsinstitut: där dess st adgeenliga säte eller en filial finns, 6. filial : avdelningskontor med självständig förvaltning, varvid även en aif-förvaltares etablering av flera drif tställen i ett annat land inom ees än hemlandet eller i ett land utanför ees ska anses som en enda filial, 7. finansiell hävstång : en metod genom vilken en aif-förvaltare ökar exponeringen för en förvaltad alternativ investeringsfond genom lån av kon- tanter eller värdepapper, eller med användning av derivatinstrument eller på något annat sätt, 8. finansiellt instrument : detsamma som i 1 kap. 4§ första stycket 1 lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, 9. fondföretag : detsamma som i 1 kap. 1§ första stycket 9 lagen (2004:46) om värdepappersfonder, 10. holdingbolag : ett företag med aktieinnehav i ett eller flera andra före- tag, vars affärsidé är att fullfölja en e ller flera affärsstrategier genom sina dot- terföretag, närstående företag eller äg arintressen för att bidra till deras värde på lång sikt, och som är ett företag som antingen a)handlar för egen räkning och vars aktier är upptagna till handel på en reglerad marknad, eller b)har etablerats inte huvudsakligen för att generera avkastning åt sina investerare genom avyttring av sina dotterföretag eller närstående företag, vil- ket framgår av företagets årsredovisning eller andra offentliga handlingar, 11. kapitalbas : detsamma som i artikel 72 i europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr 575/2013 av den 26 juni 2013 om tillsynskrav för kre- ditinstitut och värdepappersföretag och om ändring av förordning (eu) nr 648/2012, i den ursprungliga lydelsen, 12. kommissionens delegerade förordning : kommissionens delegerade för- ordning (eu) nr 231/2013 av den 19 december 2012 om komplettering av europaparlamentets och rådets direktiv 2011/61/eu vad gäller undantag, all- männa verksamhetsvillkor, förvaringsinstitut, finansiell hävstång, öppenhet och tillsyn, i den ursprungliga lydelsen, 13. kvalificerat innehav : ett direkt eller indirekt ägande i en aif-förvaltare, om innehavet beräknat på det sätt som anges i 1 kap. 1 a§ lagen om värde- pappersfonder representerar tio procent eller mer av kapitalet eller av samt- liga röster eller annars möjliggör ett väsentligt inflytande över ledningen av förvaltaren, 14. marknadsföring : direkt eller indirekt erbjudande eller placering, på aif-förvaltarens initiativ e ller för aif-förvaltarens räkning, av andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond som denne förvaltar och som riktar sig till investerare med hemvist eller stadgeenligt säte inom ees, 15. matarfond till en alternativ investeringsfond : en alternativ investe- ringsfond som a)placerar minst 85 procent av sina tillgångar i andelar eller aktier i en annan alternativ investeringsfond (mottagarfond till en alternativ investe- ringsfond), eller 3 sfs 2015:397 b)placerar minst 85 procent av sina tillgångar i fler än en mottagarfond till en alternativ investeringsfond förutsa tt att dessa fonder har identiska investe- ringsstrategier, eller c)på annat sätt har en exponering på minst 85 procent av sina tillgångar mot en sådan mottagarfond till en alternativ investeringsfond, 16. moderföretag och dotterföretag : detsamma som i 1 kap. 4§ års- redovisningslagen (1995:1554), 17. mottagarfond till en alternativ investeringsfond : en alternativ investe- ringsfond i vilken en annan alternativ investeringsfond investerar eller mot vilken denna fond har en exponering i enlighet med 15, 18. nära förbindelser : detsamma som i 1 kap. 2§ lagen om värdepap- persfonder, med den skillnaden att det som anges om fondbolag i stället ska tillämpas på aif-förvaltare, 19. onoterat företag : ett företag som har sitt stadgeenliga säte i ett land inom ees och vars aktier inte är upptagna till handel på en reglerad marknad, 20. primärmäklare : kreditinstitut, värdepappersbolag, värdepappers- företag eller annan lagreglerad enhet som står under fortlöpande tillsyn, vilka erbjuder professionella investerare tjänste r för att främst finansiera eller som motpart utföra transaktioner med finansiella instrument, och som även kan tillhandahålla andra tjänster, såsom clear ing, avveckling, depåtjänster, värde- papperslån, skräddarsydda tekniska lösningar och stödtjänster, 21. professionell investerare : en investerare som avses i 8 kap. 16 eller 17§ lagen om värdepappersmarknaden, 22. reglerad marknad : detsamma som i 1 kap. 5§ 20 lagen om värde- pappersmarknaden, 23. specialfond : en alternativ investeringsfond som förvaltas enligt denna lag och uppfyller de särskilda villkoren i 12 kap., 24. specialföretag för värdepapperisering : ett företag vars enda syfte är att genomföra en eller flera värdepapperiseringstransaktioner i den mening som avses i artikel 1.2 i europeiska centralbankens förordning (eg) nr 24/2009 av den 19 december 2008 om statistik över tillgångar och skulder hos finansiella företag som deltar i värdepapperiseringstransaktioner, i den ursprungliga lydelsen, och annan lämplig verksamhet för att uppnå detta mål, 25. startkapital : detsamma som i 1 kap. 5§ 18 lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse, 26. särskild vinstandel : en andel av en alternativ investeringsfonds vinst som tillfaller aif-förvaltaren som ersä ttning för förvaltningen, exklusive eventuell andel av fondens vinst som tillfaller förvaltaren som avkastning på en investering som gjorts i fonden av förvaltaren, och 27. värdepappersfond : detsamma som i 1 kap. 1§ första stycket 25 lagen om värdepappersfonder. 2 kap. 6§ av bestämmelserna om tillsyn i 13 ka p. ska bara 1§ första och andra styckena, 3, 7, 9, 10 och 15§§ tillämpas på aif-förvaltare som avses i 2§ men som inte har tillstånd som ai f-förvaltare enligt denna lag. 4 sfs 2015:3973 kap. 2§ en extern aif-förvaltare med tillstånd enligt 1§, får av finansinspek- tionen ges tillstånd att utföra diskretionär förvaltning av investeringsport- följer. en aif-förvaltare med tillstånd för diskretionär förvaltning av investe- ringsportföljer får efter tills tånd av finansinspektionen 1.förvara och administrera andelar eller aktier i företag för kollektiva investeringar, 2.ta emot medel med redovisningsskyldighet, 3.ta emot och vidarebefordra order i fråga om finansiella instrument, och 4.lämna investeringsråd. vid erbjudande och tillhandahållande av tjänster enligt första och andra styckena ska 8 kap. 1, 9–12, 14, 21–27 och 34§§ samt 35§ första stycket lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden tillämpas. medel som tas emot med redovisningsskyldighet enligt andra stycket 2 ska omedelbart avskiljas från aif-förvaltarens egna tillgångar. 5 kap. förvaltning av en alternativ investeringsfond som är etablerad i sverige, diskretionär förvaltning av investeringsportföljer och tillhandahållande av sidotjänster 1§ en utländsk ees-baserad aif-förvalta re får, utan tillstånd enligt denna lag, 1.förvalta en alternativ investeringsfond som är etablerad i sverige och inte är en specialfond, om förvaltaren i sitt hemland har tillstånd som avses i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder och som omfattar förvaltning av en alternativ investeringsfond av motsvarande slag som den som ska förvaltas här i landet, och 2.i sverige erbjuda och tillhandahålla tjänster som avses i 3 kap. 2§ första stycket och andra stycket 1, 3 och 4, om förvaltaren i sitt hemland har tillstånd som avses i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder och som omfattar de tjänster som ska er bjudas och tillhandahållas här i landet. verksamheten får inledas den dag då behörig myndighet i förvaltarens hemland har meddelat förvaltaren att en underrättelse om verksamheten och ett intyg om att förvaltaren har tillstånd som avses i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder har lämnats till finansinspektionen. 8§ verksamhet enligt 1–3 och 5–7§§ får drivas genom att aif-förvaltaren inrättar en filial i sverige eller erbj uder och tillhandahåller tjänster i sverige från sitt hemland. för aif-förvaltarens verksamhet i sverige tillämpas 4 kap. 6§ andra stycket vid marknadsföring av andra alternativa investeringsfonder än 1.specialfonder, 2.sådana fonder som får marknadsföras till icke-professionella investerare efter tillstånd enligt 6§, och 3.sådana fonder som får marknadsföra s efter tillstånd enligt 7§, såvitt gäl- ler sådana icke-professionella investerare som anges i 4 kap. 5§ andra stycket. 5 sfs 2015:397 vid förvaltning av en specialfond tillämpas 12 kap. i fråga om verksamhet som drivs genom filial här i landet ska även 8 kap. 1, 19–21 och 23§§ tilläm- pas. vid förvaltning enligt 1§ första stycket 1 och 2§ tillämpas även 8 kap. 28§. för förvaringsinstitut till alternativa investeringsfonder som förvaltas enligt 1§ första stycket 1 eller 2§ tillämpas 9 kap. 6 kap. förvaltning av en alternativ investeringsfond i ett land inom ees, diskretionär förvaltning av invester ingsportföljer och tillhandahållande av sidotjänster 1§ en aif-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1§ som avser att förvalta en alternativ investeringsfond som är etablerad i ett annat land inom ees eller erbjuda och tillhandahålla sådana tjänster som avses i 3 kap. 2§ första stycket och andra stycket 1, 3 och 4 i ett annat land inom ees, ska underrätta finans- inspektionen innan sådan verksamhet inleds första gången. vid förvaltning av en sådan fond krävs att aif-förvalta ren enligt sitt tillstånd enligt 3 kap. 1§ har rätt att förvalta fonder av motsva rande slag som den som ska förvaltas i värdlandet. vid erbjudande och tillhandahå llande av sådana tjänster krävs att aif-förvaltaren har tillstånd enligt 3 kap. 2§ och enligt det har rätt att tillhan- dahålla tjänster av samma slag som de m som ska erbjudas och tillhandahållas i värdlandet. om förvaltaren avser att förvalta fonden eller erbjuda och tillhandahålla tjänsterna från sverige (gränsöverskrid ande verksamhet), ska underrättelsen innehålla 1.uppgift om i vilket land förvaltaren avser att förvalta fonden eller erbjuda och tillhandahålla tjänsterna, samt 2.en verksamhetsplan med uppgifter om vilka tjänster som förvaltaren avser att utföra och vilken fond so m förvaltaren avser att förvalta. om förvaltaren avser att erbjuda oc h tillhandahålla sina tjänster genom en filial i värdlandet (filialverksamhet), ska underrättelsen, utöver det som anges i andra stycket, innehålla uppgifter om 1.filialens organisation, 2.på vilken adress i fondens hemland handlingar kan erhållas, samt 3.namn och kontaktuppgifter för filialens ansvariga ledning. denna lag träder i kraft den 3 juli 2015. på regeringens vägnar per bolund katarina back (finansdepartementet) norstedts juridik ab/fritzes elanders sverige ab, 2015
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Konsumentkreditlag (2010:1846)Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
Arbetar du med bank- och finansmarknadsrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom bank- och finansmarknadsrätt.