SFS 2022:198 Lag om ändring i lagen (2014:797) om ändring i lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder
SFS2022-198.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:198
om ändring i lagen (2014:797) om ändring i lagen den publicerad 18 mars 2022
(2013:561) om förvaltare av alternativa
investeringsfonder
utfärdad den 17 mars 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs att 4 kap. 2 § och 5 kap. 6, 11 och 18 §§
lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder i stället för
lydelsen enligt lagen (2014:797) om ändring i den lagen ska ha följande
lydelse.
4 kap.
2 § en aif-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1 § får, efter tillstånd av
finansinspektionen, marknadsföra andelar eller aktier i en av förvaltaren
förvaltad utländsk ees-baserad alternativ investeringsfond till icke-
professionella investerare i sverige. tillstånd får ges bara om
1. fondens enda syfte är att göra kollektiva investeringar i sådana till-
gångar som avses i 12 kap. 13 § med kapital från allmänheten eller från en
särskilt angiven och avgränsad krets investerare,
2. fonden tillämpar principen om riskspridning,
3. fondens andelar eller aktier på begäran av andels- eller aktieägarna
återköps eller inlöses med medel ur fondens tillgångar,
4. aif-förvaltaren här i landet tillhandahåller funktioner för att utföra
följande uppgifter:
a) behandla order om att teckna, återköpa eller lösa in andelar eller aktier
och göra utbetalningar till andels- eller aktieägarna,
b) tillhandahålla investerare information om hur order kan göras och om
betalning för återköp eller inlösen av andelar eller aktier,
c) underlätta hanteringen av information om hur investerarna kan utöva
de rättigheter som följer av deras investeringar i den alternativa investerings-
fonden,
d) tillhandahålla den information som förvaltaren är skyldig att tillhanda-
hålla, och
e) tillhandahålla investerare relevant information om de uppgifter som
funktionerna utför, och
5. det finns ett faktablad för fonden som uppfyller kraven i 10 kap. 2 §.
uppgifterna enligt första stycket 4 ska utföras av aif-förvaltaren eller en
tredje part som omfattas av regler och tillsyn för de uppgifter som ska ut-
föras, eller av båda. om en tredje part utför någon av uppgifterna ska
1. detta dokumenteras genom ett skriftligt avtal där det anges vilka av
uppgifterna som inte utförs av aif-förvaltaren, och
1 prop. 2021/22:102, bet. 2021/22:fiu18, rskr. 2021/22:185.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
2. aif-förvaltaren tillhandahålla den tredje parten alla relevanta uppgifter sfs 2022:198
och handlingar.
om marknadsföringen avser andelar eller aktier i en matarfond till en
alternativ investeringsfond vars mottagarfond, eller dess förvaltare, inte är
ees-baserad, krävs dessutom att kraven för marknadsföring till profes-
sionella investerare i sverige är uppfyllda.
5 kap.
6 § en utländsk ees-baserad aif-förvaltare som i sitt hemland har till-
stånd som avses i direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder
får, efter tillstånd av finansinspektionen, marknadsföra andelar eller aktier
i en av förvaltaren förvaltad alternativ investeringsfond till icke-professio-
nella investerare i sverige. tillstånd får ges bara om
1. aif-förvaltaren och fonden uppfyller kraven i 4 kap. 2 § första stycket
och aif-förvaltaren här i landet tillhandahåller funktioner för att fungera
som kontaktpunkt för kommunikation med finansinspektionen, eller
2. andelarna eller aktierna i fonden är upptagna till handel på en reglerad
marknad eller motsvarande marknad utanför ees och det finns ett faktablad
för fonden som uppfyller kraven i 10 kap. 2 §.
för aif-förvaltaren gäller 4 kap. 2 § andra stycket, även i fråga om
tillhandahållande enligt första stycket 1.
om marknadsföringen avser andelar eller aktier i en icke ees-baserad
alternativ investeringsfond eller en matarfond till en alternativ investerings-
fond vars mottagarfond, eller dess förvaltare, inte är ees-baserad, krävs
dessutom att kraven för marknadsföring till professionella investerare i
sverige är uppfyllda.
11 § en icke ees-baserad aif-förvaltare får, efter tillstånd av finans-
inspektionen, marknadsföra andelar eller aktier i en av förvaltaren förvaltad
alternativ investeringsfond till icke-professionella investerare i sverige. för
tillstånd krävs att
1. aif-förvaltaren och fonden uppfyller kraven i 4 kap. 2 § första stycket
och förvaltaren här i landet tillhandahåller funktioner för att fungera som
kontaktpunkt för kommunikation med finansinspektionen, eller
2. andelarna eller aktierna i fonden är upptagna till handel på en reglerad
marknad eller en motsvarande marknad utanför ees och det finns ett fakta-
blad för fonden som uppfyller kraven i 10 kap. 2 §, och
3. förvaltaren
a) uppfyller kraven som anges i 10 § och driver motsvarande verksamhet
och står under betryggande tillsyn av en tillsynsmyndighet i det land där
förvaltaren är etablerad, eller
b) får marknadsföra andelar eller aktier i fonden till professionella
investerare enligt 10 g, 10 h, 10 i eller 10 j §.
för aif-förvaltaren gäller 4 kap. 2 § andra stycket, även i fråga om till-
handahållande enligt första stycket 1.
18 § en underrättelse om marknadsföring enligt 16 eller 17 § ska innehålla
1. en verksamhetsplan med uppgifter om vilken fond som ska marknads-
föras, var den är etablerad och i vilka länder marknadsföringen ska ske,
2. fondens fondbestämmelser, bolagsordning eller motsvarande hand-
lingar,
3. uppgift om fondens förvaringsinstitut,
2
4. uppgift om var mottagarfonden är etablerad, om marknadsföringen sfs 2022:198
avser en matarfond till en alternativ investeringsfond,
5. en informationsbroschyr enligt 10 kap. 1 §,
6. information om de arrangemang som har fastställts för marknads-
föringen och, i tillämpliga fall, vilka åtgärder som har fastställts för att för-
hindra att marknadsföring sker till icke-professionella investerare, och
7. den information som är nödvändig, inbegripet aif-förvaltarens adress,
för att behörig myndighet i det land där verksamheten ska bedrivas ska
kunna fakturera eller meddela förvaltaren eventuella avgifter som myndig-
heten tar ut.
om aif-förvaltaren avser att marknadsföra andelarna eller aktierna i den
alternativa investeringsfonden till icke-professionella investerare, ska
underrättelsen även innehålla uppgift om de funktioner som behövs för att
utföra de uppgifter som avses i artikel 43a i direktivet om förvaltare av alter-
nativa investeringsfonder.
för underrättelseförfarandet, väsentliga ändringar av något som har an-
getts i en underrättelse och finansinspektionens handläggning tillämpas
6 kap. 5 och 6 §§. finansinspektionen ska, utöver det som anges i 6 kap. 5 §
tredje stycket, lämna information till europeiska värdepappers- och
marknadsmyndigheten om att förvaltaren får börja marknadsföra den alter-
nativa investeringsfonden i värdlandet samt informera myndigheten och
berörda behöriga myndigheter om inspektionen finner att en ändring som
avses i 6 kap. 6 § är godtagbar och medför antingen att vissa alternativa
investeringsfonder inte längre marknadsförs eller att ytterligare alternativa
investeringsfonder kommer att marknadsföras.
på regeringens vägnar
max elger
rebecca appelgren
(finansdepartementet)
3
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Konsumentkreditlag (2010:1846)Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
Arbetar du med bank- och finansmarknadsrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom bank- och finansmarknadsrätt.