SFS 2015:920 Lag om ändring i lagen (2015:62) om identifiering av rapporteringspliktiga konton med anledning av FATCA-avtalet
150920.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling lag om ändring i lagen (2015:62) om identifiering av rapporteringspliktiga konton med anledning av fatca-avtalet; utfärdad den 10 december 2015. enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs att 2 kap. 2, 6 och 7§§, 3 kap. 17§, 6 kap. 5§ samt 8 kap. 4, 6 och 8§§ lagen (2015:62) om identifiering av rap- porteringspliktiga konton med anledning av fatca-avtalet ska ha följande lydelse. 2 kap. 2§ med aktiv icke-finansiell enhet avse s en enhet som inte har hemvist i usa, inte är ett finansiellt institut och 1.vars intäkter under det föregående kalenderåret eller annan lämplig rap- porteringsperiod till mindre än 50 procent utgörs av intäkter från annan verk- samhet än rörelse och vars tillgångar som innehades under det föregående kalenderåret eller annan lämplig rap porteringsperiod till mindre än 50 procent utgjordes av tillgångar som genererar elle r innehas i syfte att generera sådana intäkter, 2.vars andelar är föremål för regelmässig handel på en etablerad värde- pappersmarknad, 3.som är närstående till en enhet vars andelar är föremål för regelmässig handel på en etablerad värdepappersmarknad, 4.som har sitt säte i ett amerikansk t territorium och där samtliga personer med ägarintresse i enheten har sin fak tiska hemvist i detta amerikanska terri- torium, 5.som är a)en annan regering än usa:s regering, b)ett politiskt förvaltningsområde under en sådan regering som avses i a, c)ett offentligt organ som utför uppgifter för en sådan regering som avses i a eller för ett sådant politiskt förvaltningsområde som avses i b, d)en regering i ett amerikanskt territorium, e)en internationell organisation, f)en sedelutgivande centralbank som inte är amerikansk, eller g)en enhet som ägs uteslutande av någon som avses i a–f, 6.vars verksamhet uteslutande eller nästan uteslutande består i att 1 prop. 2015/16:29, bet. 2015/16:sku9, rskr. 2015/16:66. sfs 2015:920 utkom från trycket den 18 december 2015 2 sfs 2015:920 a)äga hela eller delar av det utestående innehavet i ett eller flera dotterföre- tag som bedriver handel eller affärsve rksamhet som inte utgör verksamhet i ett finansiellt institut, eller b)att tillhandahålla finansiering och tjänster till ett eller flera sådana dot- terföretag som avses i a, 7.som inte bedriver eller tidigare har bedrivit någon affärsverksamhet och som investerar kapital i tillgångar i sy fte att bedriva näringsverksamhet som inte utgör verksamhet i ett finansiellt institut samt har etablerats inom de senaste 24 månaderna, 8.som inte varit ett finansiellt institut under de senaste fem åren och som håller på att avveckla sina tillgångar eller genomgår en omorganisation i syfte att fortsätta eller återuppta näringsverksamhet som inte utgör verksamhet i ett finansiellt institut, eller 9.som huvudsakligen ägnar sig åt finansiering eller hedgingtransaktioner med eller åt närstående enheter som inte är finansiella institut, och som inte tillhandahåller finansierings- eller hedgingtjänster till någon enhet som inte är närstående, under förutsättning att den grupp som de närstående enheterna ingår i ägnar sig åt affärsverksamhet som inte utgör verksamhet i ett finan- siellt institut. en enhet ska dock inte anses vara en aktiv icke-finansiell enhet enligt första stycket 6 om den fungerar som eller utger sig för att vara någon form av investeringsenhet vars syfte är att förvärva eller finansiera bolag och sedan inneha andelar i dessa bolag som anläggningstillgångar för investeringsända- mål. 6§ med finansiellt institut avses en enhet som anges i 7, 8, 9 eller 10§. med finansiellt institut avses dock inte en enhet vars verksamhet uteslutande eller så gott som uteslutande består 1.i att direkt eller indirekt äga hela eller delar av det utestående aktieinne- havet i ett eller flera dotte rföretag som bedriver hand el eller affärsverksamhet som inte utgör verksamhet i ett finans iellt institut eller att tillhandahålla finan- siering och tjänster till ett eller fl era sådana dotterföretag, eller 2.av finansiering eller hedgingtransaktioner med eller åt närstående enhe- ter som inte är finansiella institut me n inte tillhandahållande av finansierings- eller hedgingtjänster till någon enhet som inte är närstående, om den grupp som de närstående enheterna ingår i ägnar sig åt affärsverksamhet som inte utgör verksamhet i ett finansiellt institut. med finansiellt institut avses inte helle r i något fall en enhet som är ett treasurycenter enligt definitionen av detta begrepp i relevanta amerikanska författningar i sin lydelse den 8 augusti 2014. en enhet som avses i första stycket 1 ska dock anses vara ett finansiellt institut om den fungerar som eller utger sig för att vara någon form av inves- teringsenhet vars syfte är att förvärva eller finansiera bolag och sedan inneha andelar i dessa bolag som anläggningstillgångar för investeringsändamål. 7§ en enhet är ett finansiellt institut om förvaring av finansiella tillgångar för någon annans räkning utgör en så väsentlig del av verksamheten att de av enhetens intäkter som härrör från sådan förvaring och därtill knutna finan- siella tjänster motsvarar eller överstig er 20 procent av enhetens sammanlagda intäkter under den kortaste perioden av 3 sfs 2015:920 1.den treårsperiod som avslutas vid utgången av det räkenskapsår som föregår tidpunkten då bedömningen görs, eller 2.den period som enheten har existerat. 3 kap. 17§ med konto som innehas av dödsbo avses ett konto i sverige som inne- has uteslutande av ett dödsbo, om en kopia på den avlidnes testamente eller dödsbevis finns med i dokumentationen för kontot eller om uppgift om döds- fallet har inhämtats från st atens personadressregister. 6 kap. 5§ om det rapporteringsskyldiga finansiella institutet efter att gransk- ningen enligt 1–4§§ har genomförts få r tillgång till ytterligare information som medför att det finns skäl att anta att ett intygande eller annan dokumenta- tion med avseende på kontot är oriktig eller inte tillförlitlig, ska institutet på nytt genomföra granskningen enligt 1–4§§. kontot är rapporteringspliktigt om det därefter fortfarande finns skäl att anta att intygande eller annan doku- mentation är oriktig eller otillförlitlig, eller om ett intygande som ska inhäm- tas vid den nya granskningen inte kommer in inom 90 dagar från det att det begärts. 8 kap. 4§ ett rapporteringsskyldigt finansiellt institut får utgå från att en fysisk person som är förmånstagare men inte försäkringstagare i ett försäkringsavtal med kontantvärde och som tar emot en dödsfallsförmån i enlighet med för- säkringsavtalet inte är en specificerad amerikansk person. detta gäller dock inte om det rapporteringsskyldiga finansie lla institutet har skäl att anta att den förmånstagaren är en specificerad amerikansk person. om det finns skäl att anta att förmånstagaren är en specificer ad amerikansk person, ska 4 kap. 1, 2 och 5§§ tillämpas på försäkringsavtalet. 6§ vid tillämpning av 4–7 kap., ska som styrkande dokumentation räknas 1.ett intyg om bosättning utfärdat av en behörig myndighet i den stat eller jurisdiktion där betalningsmottagaren uppger sig vara bosatt, 2.när det gäller en fysisk person, en giltig identifikationshandling utfärdad av en behörig myndighet som innehåller uppgift om personens namn och typiskt sett används för identifiering, 3.när det gäller en enhet, officiell dokumentation utfärdad av en behörig myndighet som innehåller uppgift om den juridiska personens namn samt adressen till dess huvudkontor i den stat eller jurisdiktion där den uppger sig vara hemmahörande eller i den stat elle r jurisdiktion enligt vars lagstiftning den har upprättats, 4.de dokument som enligt bilaga till ett avtal om att ett rapporteringsskyl- digt finansiellt institut ska agera som kvalificerad förmedlare godtas för iden- tifiering av fysiska personer respektive enheter, eller 5.kontoutdrag eller liknande sammanställningar, kreditupplysning, kon- kursansökan eller rapport från u.s. securities and exchange commission. 4 sfs 2015:920 wolters kluwer elanders sverige ab, 2015 8§ handlingar och uppgifter om åtgärder som vidtagits för att identifiera om ett konto är rapporteringspliktigt eller inte ska bevaras i minst fem år från att kontot avslutas. denna lag träder i kraft den 1 januari 2016. på regeringens vägnar magdalena andersson lena gustafson (finansdepartementet)
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
Viktiga lagar inom bank- och finansmarknadsrätten
Konsumentkreditlag (2010:1846)Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
Lag (2010:751) om betaltjänster
Lag (1995:1571) om insättningsgaranti
Lag (2003:1223) om utgivning av säkerställda obligationer
Lag (2004:46) om värdepappersfonder
Lag (2007:528) om värdepappersmarknaden
Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
JP Infonets tjänster inom bank- och finansmarknadsrätt
Arbetar du med bank- och finansmarknadsrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom bank- och finansmarknadsrätt.