SFS2023-111.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2023:111
om ändring i försäkringsrörelselagen (2010:2043) den 14 mars 2023 publicerad
utfärdad den 9 mars 2023
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 att 1 kap. 19–19 b och 19 f §§, 2 kap.
4 § och 19 kap. 67 § försäkringsrörelselagen (2010:2043) ska ha följande
lydelse.
1 kap.
19 §3 ett försäkringsföretag får beviljas undantag från 5–9, 16 och 19 kap.
om
1. företagets årliga tecknade bruttopremieinkomster inte överstiger ett
belopp som motsvarar fem miljoner euro,
2. företagets totala försäkringstekniska avsättningar brutto, inklusive
belopp som kan återvinnas enligt återförsäkringsavtal och från special-
företag, inte överstiger ett belopp som motsvarar tjugofem miljoner euro,
3. företaget ingår i en grupp, om gruppens totala försäkringstekniska
avsättningar, inklusive belopp som kan återvinnas brutto enligt återförsäk-
ringsavtal och från specialföretag, inte överstiger ett belopp som motsvarar
tjugofem miljoner euro,
4. företagets verksamhet inte omfattar försäkrings- eller återförsäkrings-
risker som täcker kredit- och borgensförbindelser,
5. företagets verksamhet inte omfattar försäkrings- eller återförsäkrings-
risker som täcker ansvarsförbindelser, såvida de inte utgör underordnade
risker,
6. företagets verksamhet inte omfattar mottagen återförsäkring
a) med premier som överstiger ett belopp som motsvarar en halv miljon
euro eller tio procent av bruttopremieinkomsterna, eller
b) där de försäkringstekniska avsättningar brutto, för belopp som kan åter-
vinnas enligt återförsäkringsavtal och från specialföretag, inte överstiger ett
belopp som motsvarar två och en halv miljon euro eller tio procent av de
försäkringstekniska avsättningarna, och
7. inte något av de belopp som anges i 1–3 och 6 har överskridits under
de föregående tre på varandra följande åren och inte heller förväntas göra
detta inom de följande fem åren.
undantag enligt första stycket får inte beviljas för ett försäkringsföretag
som driver gränsöverskridande verksamhet eller verksamhet som sekundär-
etablering.
1 prop. 2022/23:47, bet. 2022/23:fiu19, rskr. 2022/23:138.
2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv 2009/138/eg av den 25 november 2009 om upp-
tagande och utövande av försäkrings- och återförsäkringsverksamhet (solvens ii), i lydelsen enligt
europaparlamentets och rådets direktiv (eu) 2022/2556. 1
3 senaste lydelse 2015:700.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
19 a §4 om något av de belopp som anges i 19 § första stycket 1–3 och 6 sfs 2023:111
har överskridits under tre på varandra följande år, ska ett beviljat undantag
upphöra att gälla från och med det fjärde året. ett försäkringsföretag ska
snarast möjligt anmäla ett sådant överskridande till finansinspektionen.
19 b §5 ett företag får beviljas undantag från 5–9, 16 och 19 kap. i sam-
band med att det får tillstånd att bedriva försäkringsrörelse, om företagets
tecknade bruttopremieinkomster eller försäkringstekniska avsättningar
brutto, inklusive belopp som kan återvinnas enligt återförsäkringsavtal och
från specialföretag, inte förväntas överskrida något av de belopp som anges
i 19 § första stycket 1–3 och 6 inom de följande fem åren.
19 f §6 om något av de belopp som anges i 19 § första stycket 1–3 och 6
har överskridits under tre på varandra följande år, ska ett undantag enligt
19 d § upphöra att gälla från och med det fjärde året. en försäkringsförening
ska snarast möjligt anmäla ett sådant överskridande till finansinspektionen.
finansinspektionen får besluta att ett beviljat undantag enligt 19 d § ska
upphöra att gälla om en försäkringsförening väsentligen ändrar inriktningen
eller utökar omfattningen av sin verksamhet. en försäkringsförening ska
snarast möjligt anmäla en sådan ändring till finansinspektionen.
2 kap.
4 §7 ett företag ska ges tillstånd att driva försäkringsrörelse, om
1. bolagsordningen eller stadgarna stämmer överens med denna lag och
andra författningar som reglerar ett företags bolagsordning eller stadgar
samt i övrigt innehåller de särskilda bestämmelser som behövs med hänsyn
till omfattningen och arten av den planerade verksamheten,
2. den planerade verksamheten kan antas komma att uppfylla kraven
enligt bestämmelserna i denna lag och andra författningar som reglerar före-
tagets verksamhet,
3. den som kommer att ha ett kvalificerat innehav i ett försäkringsaktie-
bolag bedöms lämplig att utöva ett väsentligt inflytande över ledningen av
försäkringsaktiebolaget, och
4. de som avses ingå i styrelsen för företaget eller vara verkställande
direktör i det, eller vara ersättare för någon av dem, eller de som avses
ansvara för en sådan central funktion som avses i 10 kap. 4 § har de insikter
och den erfarenhet som måste krävas av den som deltar i styrningen av ett
försäkringsföretag och även i övrigt är lämpliga för en sådan uppgift.
vid bedömningen enligt första stycket 3 ska kriterierna i 15 kap. 5 § första
stycket 1, 3 och 4 samt 6 § beaktas.
19 kap.
67 §8 innan finansinspektionen beslutar i frågan om likvärdighet, ska
inspektionen samråda med berörda behöriga myndigheter. inspektionen ska
också före ställningstagandet ha rådfrågat europeiska försäkrings- och
tjänstepensionsmyndigheten. om en annan myndighet har fattat beslut om
likvärdighet, får finansinspektionen fatta ett beslut som avviker från det
4 senaste lydelse 2015:700.
5 senaste lydelse 2015:700.
6 senaste lydelse 2020:660.
7 senaste lydelse 2015:700.
8 senaste lydelse 2015:700.
2
bara om det har skett väsentliga förändringar i tillsynsordningen i det sfs 2023:111
tredjeland som avses.
om europeiska kommissionen inte har bedömt att tillsynen är likvärdig,
ska 71 och 72 §§ tillämpas.
denna lag träder i kraft den 1 april 2023.
på regeringens vägnar
niklas wykman
johan hedberg
(finansdepartementet)
3
Viktiga lagar inom ersättningsrätten
Skadeståndslag (1972:207)
Viktiga lagar inom ersättningsrätten
Försäkringsavtalslag (2005:104)Skadeståndslag (1972:207)
JP Infonets tjänster inom ersättningsrätt
JP Infonets tjänster inom ersättningsrätt
Arbetar du med ersättningsrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom ersättningsrätt.