SFS 2005:1123 Lag om ändring i lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares verksamhet i Sverige
051123.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag om ändring i lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares verksamhet i sverige;
utfärdad den 8 december 2005. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares verksamhet i sverige dels att rubriken till lagen, 1 kap. 1, 4–10 och 13 §§, 2 kap. 1–3 §§, 3 kap. 1–4, 6, 7 och 9 §§, 8 kap. 1 a §, 10 kap. 1, 3, 4 a och 5 §§, rubrikerna närmast före rubrikerna till 2 och 8 kap., rubriken till 3 kap. samt rubriken närmast före 10 kap. 3 § skall ha följande lydelse, dels att det i lagen skall införas två nya paragrafer, 2 kap. 1 a § och 8 kap. 1 b §, av följande lydelse.
sfs 2005:1123
utkom från trycket den 20 december 2005
lag (1998:293) om utländska försäkringsgivares och tjänstepensionsinstituts verksamhet i sverige
1 kap. 1 §3 utländska försäkringsgivare och utländska tjänstepensionsinstitut har rätt att bedriva verksamhet i sverige i enlighet med denna lag. regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela särskilda föreskrifter om bedrivande av försäkringsrörelse för att uppfylla sveriges åtaganden till följd av avtal mellan europeiska gemenskaperna (eg) och schweiz. 4 § en utländsk försäkringsgivare och ett utländskt tjänstepensionsinstitut skall i sin verksamhet i sverige följa svensk lag och svenska myndigheters beslut och föreskrifter samt svara inför svensk domstol. 5 § i denna lag avses med 1. ees-försäkringsgivare: utländsk försäkringsgivare vars hemland hör till europeiska ekonomiska samarbetsområdet (ees) och vars verksamhet inom ees står under finansiell tillsyn endast av den behöriga myndigheten i hemlandet,
prop. 2004/05:165, bet. 2005/06:fiu7, rskr. 2005/06:92. jfr europaparlamentets och rådets direktiv 2003/41/eg av den 3 juni 2003 om verksamhet i och tillsyn över tjänstepensionsinstitut (egt l 235, 23.09.2003, s. 10, celex 32003l0041). 3 senaste lydelse 1999:602.
2
1
1
sfs 2005:1123
2. försäkringsgivare från tredje land: annan utländsk försäkringsgivare än ees-försäkringsgivare som enligt sitt hemlands lag är en juridisk person, 3. utländskt tjänstepensionsinstitut: utländskt institut vars hemland hör till ees och som utan att vara försäkringsgivare enligt denna lag omfattas av europaparlamentets och rådets direktiv 2003/41/eg av den 3 juni 2003 om verksamhet i och tillsyn över tjänstepensionsinstitut 4, 4. hemland: det land där försäkringsgivaren eller det utländska tjänstepensionsinstitutet har sitt säte och, när det gäller försäkringsgivaren i en försäkringssammanslutning, det land där sammanslutningens ledning finns, 5. behörig myndighet: den nationella myndighet utomlands som enligt lag eller annan författning har behörighet att utöva tillsyn över ees-försäkringsgivare, utländskt tjänstepensionsinstitut eller försäkringsgivare från tredje land. bestämmelserna i 2 och 3 kap. i denna lag tillämpas på ees-försäkringsgivare och bestämmelserna i 4–7 kap. på försäkringsgivare från tredje land. bestämmelserna i 8–10 kap. gäller både ees-försäkringsgivare och försäkringsgivare från tredje land. för utländska tjänstepensionsinstitut gäller bestämmelserna i 2, 3, 8 och 10 kap. i tillämpliga delar. 6 §5 med skadeförsäkring förstås i denna lag sådan försäkring som avses i 2 kap. 3 a § försäkringsrörelselagen (1982:713). med livförsäkring förstås i denna lag sådan försäkring som avses i 2 kap. 3 b § försäkringsrörelselagen. med tjänstepensionsförsäkring förstås i denna lag sådan försäkring som avses i 1 kap. 3 a § försäkringsrörelselagen. med tjänstepension förstås i denna lag sådana avtal som ett utländskt tjänstepensionsinstitut ingår med arbetsgivare här i landet och som syftar till att trygga förmåner som har samband med yrkesutövning och som 1. betalas ut i form av engångsbelopp eller periodiska utbetalningar och beror av att en eller flera personer uppnår eller förväntas uppnå en viss ålder, eller 2. kompletterar förmåner enligt 1 och tillhandahålls sekundärt i form av utbetalningar vid dödsfall, invaliditet eller upphörande av anställning eller i form av bidrag eller tjänster vid sjukdom, medellöshet eller dödsfall. fjärde stycket gäller inte sådana avtal om tjänstepension som tecknas för egen räkning av egenföretagare. ersättning som betalas i form av livränta eller sjukränta tillhör livförsäkring, om ersättningen betalas från en livförsäkring, och skadeförsäkring, om ersättningen betalas från en skadeförsäkring. om en sådan ränta har köpts i ett livförsäkringsföretag, skall den dock i detta företag höra till livförsäkring. för sådan livränta eller sjukränta som tillhör skadeförsäkring gäller de särskilda bestämmelserna om livförsäkring i 5 kap. 2, 5 och 11 §§ samt 7 kap. 4–12 §§.
4
2
5
egt l 235, 23.09.2003, s. 10 (celex 32003l0041). senaste lydelse 1999:602.
7 § med skadeförsäkringsrisk som är belägen i sverige avses 1. risk som är hänförlig till egendom som finns i sverige, när försäkringen avser antingen en byggnad eller en byggnad och dess lösöre, till den del byggnaden och lösöret täcks av samma försäkring, 2. risk som är hänförlig till ett fordon som har registrerats i sverige, 3. risk i samband med resa eller semester, när försäkringen har ingåtts för högst fyra månader och försäkringstagaren har tecknat den i sverige. när försäkringen inte avser försäkringsobjekt som avses i första stycket eller motsvarande försäkringsobjekt i utlandet anses skadeförsäkringsrisken vara belägen i sverige, om försäkringstagaren är en fysisk person som har sin vanliga vistelseort här eller, om försäkringstagaren är en juridisk person, det etableringsställe som försäkringen gäller finns i sverige. när det gäller livförsäkring anses sverige vara det land där åtagandet skall fullgöras om, i det fall då försäkringstagaren är en fysisk person, denne har sin vistelseort här eller, om försäkringstagaren är en juridisk person, det etableringsställe som försäkringen gäller finns i sverige. när det gäller tjänstepensionsförsäkring anses sverige vara det land där åtagandet skall fullgöras, om det uppdragsgivande företag som åtagandet avser och som i egenskap av arbetsgivare skall göra inbetalningar till ees-försäkringsgivaren, har sitt etableringsställe i sverige. när det gäller tjänstepension anses sverige vara det land där åtagandet skall fullgöras, om det uppdragsgivande företag som åtagandet avser och som i egenskap av arbetsgivare skall göra inbetalningar till det utländska tjänstepensionsinstitutet, har sitt etableringsställe i sverige. 8 § med sekundäretablering avses i denna lag en utländsk försäkringsgivares etablering i sverige genom 1. generalagent, 2. filial, eller 3. generalrepresentation för försäkringsgivare i en försäkringssammanslutning. beträffande ett utländskt tjänstepensionsinstitut avses med sekundäretablering ett sådant instituts etablering i sverige genom generalagent eller filial. med företrädare avses i denna lag generalagent, verkställande direktör för en filial samt ombud för generalagent eller för försäkringsgivare i en försäkringssammanslutning. 9 §6 med generalagent avses i denna lag en fysisk eller juridisk person som har till uppgift att leda och sköta en utländsk försäkringsgivares försäkringsrörelse i sverige. en utländsk försäkringsgivare får i sverige inte representeras av mer än en generalagent. generalagenten skall vara bosatt eller ha sitt säte i sverige. den som är underårig, i konkurs eller underkastad näringsförbud eller som har förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken kan inte vara generalagent. den utländska försäkringsgivaren skall utfärda fullmakt för generalagenten att ingå för försäkringsgivaren bindande rättshandlingar med tredje man
sfs 2005:1123
6
senaste lydelse 2001:1188.
3
sfs 2005:1123
samt att ta emot stämning för den utländska försäkringsgivaren och själv eller genom annan tala och svara för denna. om den utländska försäkringsgivaren använder en juridisk person som generalagent skall den juridiska personen utse en fysisk person som ombud. denne skall uppfylla de krav som ställs i andra stycket. i ett sådant fall skall den fullmakt som avses i tredje stycket ställas till ombudet. för verksamhet som drivs genom generalagent gäller, förutom bestämmelserna i denna lag, 14 b § lagen (1992:160) om utländska filialer m.m. det som sägs i första–fjärde styckena skall tillämpas även i fråga om utländska tjänstepensionsinstitut. 10 § med filial avses i denna lag ett avdelningskontor med självständig förvaltning som en utländsk försäkringsgivare eller ett utländskt tjänstepensionsinstitut etablerar i sverige. för verksamhet som drivs genom filial gäller, förutom bestämmelserna i denna lag, lagen (1992:160) om utländska filialer m.m. den verkställande direktören för en filial skall dock vara bosatt i sverige. 13 § med gränsöverskridande verksamhet avses i denna lag att en eesförsäkringsgivare från ett utländskt driftsställe meddelar försäkring, utan förmedling av en sekundäretablering eller ett dotterbolag här i landet, avseende en risk som är belägen i sverige eller ett åtagande som skall fullgöras här i enlighet med 1 kap. 7 §. med gränsöverskridande verksamhet avses också att ett utländskt tjänstepensionsinstitut, utan förmedling av en sekundäretablering eller ett dotterbolag här i landet, ingår avtal om tjänstepension som skall fullgöras här i enlighet med 1 kap. 7 §.
bestämmelser om ees-försäkringsgivare och utländska tjänstepensionsinstitut
2 kap. 1 § en ees-försäkringsgivare som i sitt hemland har tillstånd att driva försäkringsrörelse får bedriva verksamhet i sverige 1. från en sekundäretablering här i landet med början två månader efter det att finansinspektionen från den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens hemland tagit emot en underrättelse med sådant innehåll som anges i 2 § eller dessförinnan, om finansinspektionen medger att verksamheten får påbörjas, 2. genom gränsöverskridande verksamhet, så snart finansinspektionen från den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens hemland tagit emot en underrättelse med sådant innehåll som anges i 3 §. utöver vad som anges i första stycket skall följande gälla beträffande en ees-försäkringsgivare som meddelar tjänstepensionsförsäkring. verksamhet avseende tjänstepensionsförsäkring får inledas så snart försäkringsgivaren tagit emot de uppgifter från finansinspektionen som avses i 3 kap. 2 § tredje stycket, eller i varje fall två månader efter det att inspektionen från den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens hemland tagit emot en un4
derrättelse med sådant innehåll som anges i 2 § andra stycket eller 3 § tredje stycket. 1 a § ett utländskt tjänstepensionsinstitut som i sitt hemland har tillstånd eller är registrerat för att bedriva verksamhet avseende tjänstepension får bedriva sådan verksamhet i sverige 1. från en sekundäretablering här i landet, 2. genom gränsöverskridande verksamhet. tjänstepensionsverksamheten får inledas så snart tjänstepensionsinstitutet tagit emot de uppgifter från finansinspektionen som avses i 3 kap. 2 § tredje stycket, eller i varje fall två månader efter det att inspektionen från den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens hemland tagit emot en underrättelse med sådant innehåll som anges i 2 § tredje stycket eller 3 § fjärde stycket. 2 § en underrättelse enligt 1 § 1 om sekundäretablering skall innehålla 1. uppgifter om sekundäretableringens adress och om vem som skall vara dess företrädare, 2. en plan över den tilltänkta verksamheten där det framgår hur etableringen är organiserad och vilket slags försäkringsrörelse som skall drivas där, och 3. ett intyg utfärdat av hemlandsmyndigheten om ees-försäkringsgivarens kapitalbas. varje gång en ees-försäkringsgivare åtar sig ett uppdrag att från en sekundäretablering här i landet meddela tjänstepensionsförsäkring skall en särskild underrättelse lämnas till den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens hemland. underrättelsen skall innehålla 1. uppgift om den som i egenskap av arbetsgivare skall betala försäkringspremierna, och 2. uppgift om det huvudsakliga innehållet i de överenskommelser som skall ligga till grund för försäkringarna. varje gång ett utländskt tjänstepensionsinstitut åtar sig ett uppdrag att från en sekundäretablering här i landet ingå avtal om tjänstepension skall en särskild underrättelse med de uppgifter som anges i andra stycket lämnas till den behöriga myndigheten i tjänstepensionsinstitutets hemland. för verksamhet rörande försäkringar som avses i 2 kap. 3 a § första stycket 10 försäkringsrörelselagen (1982:713) (motorfordonsansvar) och som inte uteslutande gäller försäkring av fraktförares ansvar skall underrättelsen enligt första stycket dessutom innehålla en försäkran att ees-försäkringsgivaren är medlem i trafikförsäkringsföreningen. om försäkringsgivaren avser att ändra sin verksamhet i fråga om förhållanden som anges i första stycket 1 och 2, får ändringen göras tidigast en månad efter det att försäkringsgivaren underrättat finansinspektionen om ändringen. om ändringen innebär att verksamhet avseende tjänstepensionsförsäkring skall inledas, skall dock bestämmelserna i 1 § andra stycket samt andra stycket i denna paragraf tillämpas. om ett utländskt tjänstepensionsinstitut avser att ändra sin verksamhet på ett sådant sätt som innebär att verksamhet avseende tjänstepension skall inledas, skall bestämmelserna i 1 a § andra stycket samt tredje stycket i denna paragraf tillämpas.
sfs 2005:1123
5
sfs 2005:1123
3 § en underrättelse enligt 1 § 2 om gränsöverskridande verksamhet skall innehålla 1. uppgifter om vilket eller vilka slag av risker eller åtaganden försäkringarna skall täcka, och 2. ett intyg utfärdat av hemlandsmyndigheten om a) försäkringsgivarens kapitalbas, och b) de försäkringsklasser försäkringsgivarens koncession omfattar. för verksamhet rörande försäkringar som avses i 2 kap. 3 a § första stycket 10 i försäkringsrörelselagen (1982:713) (motorfordonsansvar) och som inte uteslutande gäller försäkring av fraktförares ansvar skall underrättelsen dessutom innehålla 1. uppgifter om vem som är försäkringsgivarens representant enligt 5 § trafikskadelagen (1975:1410), och 2. en försäkran att försäkringsgivaren är medlem i trafikförsäkringsföreningen. varje gång en ees-försäkringsgivare åtar sig ett uppdrag att genom gränsöverskridande verksamhet meddela tjänstepensionsförsäkring skall en särskild underrättelse lämnas till den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens hemland. underrättelsen skall innehålla 1. uppgift om den som i egenskap av arbetsgivare skall betala försäkringspremierna, och 2. uppgift om det huvudsakliga innehållet i de överenskommelser som skall ligga till grund för försäkringarna. varje gång ett utländskt tjänstepensionsinstitut åtar sig ett uppdrag att genom gränsöverskridande verksamhet ingå avtal om tjänstepension skall en särskild underrättelse med de uppgifter som anges i tredje stycket lämnas till den behöriga myndigheten i tjänstepensionsinstitutets hemland. om försäkringsgivaren avser att ändra sin verksamhet i fråga om förhållanden som anges i första och andra styckena, får ändringen göras tidigast en månad efter det att finansinspektionen underrättats om ändringen av den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens hemland. om ändringen innebär att verksamhet avseende tjänstepensionsförsäkring skall inledas, skall dock bestämmelserna i 1 § andra stycket samt tredje stycket i denna paragraf tilllämpas.
3 kap. tillsyn över ees-försäkringsgivare och utländska tjänstepensionsinstitut
1 § den behöriga myndigheten i hemlandet har ansvaret för den finansiella tillsynen över en ees-försäkringsgivares eller ett utländskt tjänstepensionsinstituts verksamhet i sverige. den finansiella tillsynen omfattar kontroll av, i tillämpliga delar, försäkringsgivarens eller tjänstepensionsinstitutets solvens, försäkringstekniska avsättningar och skuldtäckning. finansinspektionen skall ansvara för tillsynen i övrigt över ees-försäkringsgivarens eller det utländska tjänstepensionsinstitutets verksamhet i sverige.
6
2 §7 finansinspektionen skall, i samarbete med den behöriga myndigheten i hemlandet, utöva tillsyn över att en ees-försäkringsgivare eller ett utländskt tjänstepensionsinstitut bedriver sin verksamhet i sverige i enlighet med denna lag och andra författningar som reglerar deras näringsverksamhet. finansinspektionen skall lämna uppgifter till de behöriga myndigheterna i hemländerna, om dessa myndigheter behöver uppgifterna för sin tillsyn över försäkringsgivares och utländska tjänstepensionsinstituts verksamheter, samt i övrigt ha ett nära samarbete med dessa myndigheter. vad gäller ees-försäkringsgivare som meddelar tjänstepensionsförsäkring och utländska tjänstepensionsinstitut skall finansinspektionen, om det behövs, senast två månader efter det att inspektionen tagit emot en underrättelse enligt 2 kap. 2 § andra eller tredje stycket eller 3 § tredje eller fjärde stycket till den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens eller tjänstepensionsinstitutets hemland lämna uppgifter om i sverige tillämplig arbetsrätt på tjänstepensionsområdet samt om de bestämmelser om information som gäller här i landet gentemot dem som ingår eller avser att ingå ett avtal om tjänstepensionsförsäkring eller tjänstepension, liksom gentemot dem som annars är ersättningsberättigade på grund av ett sådant avtal. finansinspektionen skall, när försäkringsgivaren eller tjänstepensionsinstitutet påbörjat sin verksamhet här i landet, underrätta den behöriga myndigheten i hemlandet om väsentliga ändringar i de bestämmelser som anges i tredje stycket. 3 §8 en ees-försäkringsgivare eller ett utländskt tjänstepensionsinstitut som driver verksamhet här i landet skall lämna finansinspektionen de uppgifter om verksamheten som behövs för tillsynen. finansinspektionen har rätt att granska den verksamhet som en ees-försäkringsgivares sekundäretablering bedriver. försäkringsgivaren skall även hålla tillgångar, räkenskaper och andra handlingar tillgängliga för granskning. regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vilka upplysningar som försäkringsgivaren eller tjänstepensionsinstitutet skall lämna till inspektionen enligt första stycket. 4 § skyldighet enligt 3 § att lämna upplysningar och hålla tillgångar och handlingar tillgängliga för granskning gäller även för 1. styrelsen och den verkställande direktören eller motsvarande organ i företag vars verksamhet uteslutande skall vara att biträda ees-försäkringsgivare eller ett utländskt tjänstepensionsinstitut eller som en sådan försäkringsgivare eller ett sådant institut har ett bestämmande inflytande i, 2. ordföranden och den verkställande direktören eller motsvarande befattningshavare i en skaderegleringsnämnd, villkorsnämnd eller annat liknande organ, som här i landet biträder en ees-försäkringsgivare eller ett utländskt tjänstepensionsinstitut i dess rörelse.
sfs 2005:1123
7 8
senaste lydelse 1999:602. senaste lydelse 1999:602.
7
sfs 2005:1123
6 § om en ees-försäkringsgivare överträder denna lag eller en föreskrift som har meddelats med stöd av denna lag eller på annat sätt visar sig olämplig att driva verksamhet här, får finansinspektionen förelägga försäkringsgivaren att vidta rättelse. om försäkringsgivaren inte följer föreläggandet skall inspektionen underrätta den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens hemland. om rättelse ändå inte sker, får finansinspektionen förbjuda försäkringsgivaren att fortsätta sin marknadsföring och att ingå nya försäkringsavtal om risker som är belägna här i landet eller, när det gäller livförsäkring, om försäkringsåtaganden som skall fullgöras här i landet. innan ett förbud meddelas skall inspektionen underrätta den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens hemland. i brådskande fall får finansinspektionen, utan att den behöriga myndigheten underrättats, vidta åtgärder som anges i andra stycket för att hindra ytterligare överträdelser. finansinspektionen får i brådskande fall, och utan att den utländska behöriga myndigheten underrättats, även förordna ett ombud att på försäkringsgivarens vägnar ta emot stämning och i övrigt företräda denne när det gäller redan meddelade försäkringar. inspektionen skall genast införa kungörelse enligt 10 kap. 1 § 1 om förordnandet. till dess att en sådan kungörelse har införts får en försäkringstagare, om försäkringsgivaren inte är en försäkringssammanslutning, sätta in förfallna försäkringspremier hos inspektionen med samma verkan som om de har betalats till försäkringsgivaren. om en ees-försäkringsgivare som meddelar tjänstepensionsförsäkring överträder sådana bestämmelser som anges i 2 § tredje stycket, skall finansinspektionen genast underrätta den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens hemland. om en ees-försäkringsgivare, trots de åtgärder som vidtagits av den behöriga myndigheten i hemlandet, fortsätter att överträda den i sverige tilllämpliga arbetsrätten på tjänstepensionsområdet, får finansinspektionen förbjuda försäkringsgivaren att fortsätta sin marknadsföring och att ingå nya avtal om tjänstepensionsförsäkring som skall fullgöras här i landet. innan ett förbud meddelas skall inspektionen underrätta den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens hemland. ett förbud enligt sjätte stycket får meddelas först sedan finansinspektionen har förelagt ees-försäkringsgivaren att vidta rättelse, om inte motsvarande åtgärd har vidtagits av den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens hemland. det som sägs i femte–sjunde styckena om ees-försäkringsgivare skall tillämpas på motsvarande sätt beträffande utländska tjänstepensionsinstitut. 7 § om den behöriga myndigheten i en ees-försäkringsgivares hemland inskränker försäkringsgivarens rätt att förfoga över sina tillgångar, skall finansinspektionen på begäran av myndigheten vidta motsvarande åtgärder i fråga om försäkringsgivarens tillgångar i sverige. finansinspektionen skall biträda den behöriga myndigheten i ees-försäkringsgivarens hemland vid verkställighet av ett beslut om hur verksamheten skall drivas efter det att den myndigheten beslutat 1. att försäkringsgivaren inte får fortsätta sin marknadsföring eller ingå nya försäkringsavtal, eller
8
2. att inskränka försäkringsgivarens rätt att förfoga över sina tillgångar. det som sägs i första och andra styckena om ees-försäkringsgivare skall tillämpas på motsvarande sätt beträffande utländska tjänstepensionsinstitut. 9 § om en ees-försäkringsgivare till följd av ett beslut av den behöriga myndigheten i hemlandet inte längre får driva verksamhet här i landet, skall finansinspektionen vidta de åtgärder som behövs för att hindra att försäkringsgivaren fortsätter verksamheten eller inleder ny verksamhet. inspektionen skall, på begäran av och i samarbete med den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens hemland, 1. förbjuda försäkringsgivaren att förfoga över sina tillgångar i sverige eller begränsa försäkringsgivarens förfoganderätt, eller 2. förbjuda försäkringsgivaren att fortsätta sin marknadsföring eller att ingå nya försäkringsavtal. finansinspektionen skall i övrigt vidta de åtgärder som behövs till skydd för de försäkrades intressen. inspektionen skall också biträda hemlandets myndighet i angelägenheter som rör avveckling av försäkringsgivarens verksamhet här i landet. inspektionen får därvid vidta sådana åtgärder som inspektionen kan besluta i fråga om ett svenskt försäkringsbolag. det som sägs i första och andra styckena om ees-försäkringsgivare skall tillämpas på motsvarande sätt beträffande utländska tjänstepensionsinstitut.
sfs 2005:1123
gemensamma bestämmelser för utländska försäkringsgivare och tjänstepensionsinstitut
8 kap. 1 a §9 information till försäkringstagare och dem som erbjuds att teckna en försäkring skall vara anpassad efter försäkringens art och tydligt visa försäkringens villkor och värdeutveckling. även andra ersättningsberättigade på grund av försäkringar skall ges den information de behöver. i fråga om tjänstepensionsförsäkring skall informationen innehålla uppgifter om försäkringsgivaren och dennes verksamhet samt om de överenskommelser som ligger till grund för försäkringarna. regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela närmare föreskrifter om vilken information som en försäkringsgivare skall lämna till försäkringstagarna, andra ersättningsberättigade på grund av försäkringarna och till dem som erbjuds att teckna en försäkring hos försäkringsgivaren. 1 b § de personer, vilkas pensioner tryggas av ett utländskt tjänstepensionsinstitut, skall ges den information som behövs om institutet och dess verksamhet samt om tjänstepensionerna och de överenskommelser som ligger till grund för pensionerna. även de som erbjuds att ingå avtal om tjänstepension skall ges sådan information. regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela närmare föreskrifter om vilken information som ett utländskt tjänstepensionsinstitut skall lämna.
9
senaste lydelse 1999:602.
9
sfs 2005:1123
10 kap.
1 §10 finansinspektionen skall i post- och inrikes tidningar kungöra 1. förordnande av ett ombud enligt 3 kap. 6 § fjärde stycket, 8 § eller 6 kap. 12 §, 2. beslut om att förbjuda eller begränsa en utländsk försäkringsgivares eller ett utländskt tjänstepensionsinstituts rätt att förfoga över sina tillgångar här i landet enligt 3 kap. 7 § första stycket, 9 § första stycket eller 6 kap. 11 § första stycket, 3. koncession som beviljas en försäkringsgivare från tredje land enligt 4 kap. 5 § första stycket, 4. förlängning av koncession som beviljas en försäkringsgivare från tredje land enligt 4 kap. 6 §, 5. godkännande av en företrädare för en försäkringsgivare från tredje land enligt 4 kap. 5 § första stycket eller 8 §, 6. ändring av firma för en försäkringsgivare från tredje land enligt 6 kap. 3 § första stycket 5, 7. förverkande av koncession enligt 6 kap. 2 eller 13 § eller återkallande av koncession enligt 7 kap. 1 § för en försäkringsgivare från tredje land, 8. godkännande eller förordnande av ett ombud enligt 7 kap. 2 § andra stycket, 9. anbud om övertagande av ett försäkringsbestånd i ett administrationsbo enligt 7 kap. 6 § första stycket, 10. beslut om antagande av anbud enligt 7 kap. 7 § första stycket, 11. ansökan om tillstånd till överlåtelse av försäkringsbestånd enligt 9 kap. 5 §, och 12. tillstånd till överlåtelse enligt 9 kap. 8 § första stycket. i 7 kap. 7 § fjärde stycket och 9 kap. 8 § andra stycket finns bestämmelser om offentliggörande av vissa överlåtelsebeslut i andra ees-länder. otillåten försäkrings- eller tjänstepensionsverksamhet 3 § om det kan antas att någon driver en verksamhet som omfattas av denna lag, får finansinspektionen förelägga denne att lämna de upplysningar om verksamheten som behövs till inspektionen för att den skall kunna bedöma om lagen är tillämplig. om finansinspektionen finner att någon bedriver verksamhet enligt denna lag utan att förutsättningarna enligt 2 kap. 1 § eller 1 a § eller 4 kap. 1 § är uppfyllda, skall inspektionen förelägga denne att inom bestämd tid ändra sin verksamhet enligt inspektionens anvisningar eller upphöra med verksamheten. ett föreläggande enligt denna paragraf får riktas såväl mot den utländska försäkringsgivaren eller det utländska tjänstepensionsinstitutet som mot den som här i landet, i syfte att förmå någon att teckna försäkring hos försäkringsgivaren eller ingå avtal om tjänstepension med tjänstepensionsinstitutet, är verksam för försäkringsgivarens eller tjänstepensionsinstitutets räkning. inspektionen skall genast underrätta den behöriga myndigheten i försäkringsgivarens eller tjänstepensionsinstitutets hemland om föreläggandet.
10
10
senaste lydelse 1999:602.
4 a §11 finansinspektionen får bestämma att följande beslut skall gälla omedelbart, nämligen beslut 1. att förbjuda en ees-försäkringsgivare eller ett utländskt tjänstepensionsinstitut att fortsätta med sin marknadsföring eller ingå nya försäkringsavtal eller avtal om tjänstepension, 2. att inskränka en ees-försäkringsgivares eller ett utländskt tjänstepensionsinstituts rätt att förfoga över sina tillgångar enligt 3 kap. 6, 7 eller 9 §, 3. att inte lämna sitt samtycke till en överlåtelse av ett försäkringsbestånd enligt 9 kap. 2 §, 4. att meddela föreläggande, eller 5. om hur verksamheten skall bedrivas enligt 6 kap. 11 § andra stycket. 5 § finansinspektionen kan förena ett föreläggande eller förbud enligt denna lag med vite. har inspektionen förelagt vite skall den utländska försäkringsgivaren eller det utländska tjänstepensionsinstitutet genast skriftligen underrättas om detta. finansinspektionen kan vid vite förelägga företrädaren för en försäkringsgivare från tredje land att fullgöra sina skyldigheter enligt denna lag eller andra författningar att sända in behöriga redovisningshandlingar och revisionsberättelser. följs inte ett sådant vitesföreläggande kan inspektionen döma ut vitet. 1. denna lag träder i kraft den 1 januari 2006. 2. en ees-försäkringsgivare som är verksam i sverige när denna lag träder i kraft har rätt att utan tillämpning av de nya bestämmelserna i 2 kap. 1 § fortsätta den verksamheten här. på regeringens vägnar sven-erik österberg johan lundström (finansdepartementet)
sfs 2005:1123
11
senaste lydelse 1999:226.
11
thomson fakta, tel. 08-587 671 00 elanders gotab, stockholm 2005
Viktiga lagar inom ersättningsrätten
Skadeståndslag (1972:207)
Viktiga lagar inom ersättningsrätten
Försäkringsavtalslag (2005:104)Skadeståndslag (1972:207)
JP Infonets tjänster inom ersättningsrätt
JP Infonets tjänster inom ersättningsrätt
Arbetar du med ersättningsrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom ersättningsrätt.