Kungl. Maj:ts kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform
740152.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
kungl. maj ;ts kungörelse sfs 1974:152
om beslutad ny regeringsform;
utfärdad den 28 februari 1974'.
kungl. maj:t har med riksdagen^ i grundlagsenlig ordning beslutat
ny regeringsform av nedan angivna lydelse.
utkom från trycket
den 23 april 1974
' öppet brev om u tfärdandet av denna kungörelse uppläst i riksdagen den 6
mars 1974.
2 prop. 1973:90. ku 26, rskr 265 , ku 1974:8, rskr 19. 327
¬
sfs 1974:152 regeringsform
1 och 2 kap.
1 kap . statsskickets grunder
1 § all offentlig makt i sverige utgär från folket.
den sven.ska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän
och lika rösträtt. den förverkligas genom ett representativt och
parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.
den offentliga makten utövas under lagarna.
2§ regeringsformen, successionsordningen och tryckfrihetsförord
ningen är rikets grundlagar.
3 § riksdagen är folkets främsta företrädare.
riksdagen stiftar lag, beslutar om skatt till staten och bestämmer hur
statens medel skall användas. riksdagen granskar rikets styrelse och
förvaltning.
4 § konungen är rikets statschef.
5 § regeringen styr riket. den är ansvarig inför riksdagen.
6 § 1 riket finns primärkommuner och landstingskommuner. be
slutanderätten i kom munerna utövas av valda församlingar.
kommunerna får taga ut skatt för skötseln av sina uppgifter.
7 § för rättskipningen finns domstolar och för den offentliga förvalt
ningen statliga och kommunala förvaltningsmyndigheter.
8 § domstolar och förvaltningsmyndigheter skall i sin verksamhet
iakttaga saklighet och opartiskhet. de får ej utan rättsligt stöd
särbehandla någon på grund av hans personliga förhållanden, såsom
tro. åskådning, ras, hudfärg, ursprung, kön, ålder, nationalitet, språk,
samhällsställning eller förmögenhet.
2 kap. grundläggande fri- och rättigheter
1 § varje medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad
1. yttrande- och tryckfrihet: frihet alt i tal, skrift eller bild eller på
annat sätt meddela uppgifter och framföra åsikter,
2. rätt till information: rätt att inhämta och mottaga uppgifter och
upplysningar.
3. mötesfrihet: frihet att anordna och att deltaga i mö ten,
4. demonstrationsrält: rätt att ensam eller i g rupp framföra åsikter
328 på allmän plats.
¬
5. föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra till sfs 1974:152
förening, 2 och 3 kap.
6. religionsfrihet; frihet att sammansluta sig med andra till trossam
fund och att utöva sin religion,
7. rörelsefrihet: frihet att röra sig inom riket och att lämna riket.
2 § varje medborgare är skyddad mot att myndighet tvingar honom
att tillhöra förening eller trossamfund eller att ge sina åsikter till
känna.
3 § varje medborgare är skyddad mot att myndighet utsätter honom
för kroppsvisitation eller annat påtvingat kroppsligt ingrepp, för
husrannsakan, för intrång i ha ns brev-, post- eller teleförbindelser eller
för hemlig avlyssning.
4§ beträffande tryckfriheten och rätten att taga del av allmän
handling gäller vad som är föreskrivet i try ckfrihetsförordningen. före
skrifter som i ö vrigt närmare utformar de fri- och rättigheter och det
skydd som avses i 1-3 §§ beslutas i den ordning som föreskrives i 8 kap.
5 § förening av arbetstagare samt arbetsgivare och förening av
arbetsgivare äger rätt att vidtaga fackliga stridsåtgärder, om annat ej
följer av lag eller avtal.
3 kap. riksdagen
1 § riksdagen utses genom fria, hemliga och direkta val.
riksdagen beslår av en kammare med trehundrafyrtionio ledamöter.
för ledamöterna skall finnas ersättare.
2 § rösträtt vid val till riksdagen tillkommer svensk medborgare som
är bosatt i riket. om rösträtt för svensk medborgare som ej är bosatt i
riket finns bestämmelser i lag. den som icke har uppnått aderton års
ålder senast på valdagen eller som är omyndigförklarad av domstol har
ej rösträtt.
frågan huruvida rösträtt enligt första stycket föreligger avgöres pa
grundval av en före valet upprättad röstlängd.
3 § ordinarie val till riksdagen förrättas vart tredje år.
4 § regeringen får förordna om extra val till riksdagen mellan
ordinarie val. extra val hålles inom tre månader efter förordnandet.
efter val till riksdagen får regeringen icke förordna om extra val
förrän tre månader har förflutit från den nyvalda riksdagens första
sammanträde. ej heller får regeringen förordna om extra val under tid
då dess ledamöter, efter det att samtliga har entledigats, uppehåller
sina befattningar i avbidan på att ny regering skall tillträda. 329
bestämmelser om extra val i visst fall finns i 6 kap. 3 §.
¬
sfs 1974:152 5 § nyvaid riksdag samlas på femtonde dagen efter valdagen, dock
3 kap. tidigast på fjärde dagen efter det att valets utgång har kungjorts.
varje val gäller för tiden från det att den nyvalda riksdagen har
samlats till dess den närmast därefter valda riksdagen samlas. denna
tid är riksdagens valperiod.
6 § för val till riksdagen är riket indelat i valkrets ar.
mandaten i riksdagen utgöres av trehundratio fasta valkretsmandat
och trettionio utjämningsmandat.
de fasta valkretsmandaten fördelas mellan valkretsarna på grundval
av en beräkning av förhållandet mellan antalet röstberättigade i va rje
valkrets och antalet röstberättigade i hela riket. fördelningen
fastställes för tre år i sänder.
7 § mandaten fördelas mellan partier. med parti avses varje samman
slutning eller grupp av väljare, som uppträder i val under särskild
beteckning.
endast parti som har fått minst fyra procent av rösterna i hela riket
är berättigat att deltaga i fö rdelningen av mandaten. parti som har fått
färre röster deltager dock i förd elningen av de fasta valkretsmandaten i
valkrets, där partiet har fått minst tolv procent av rösterna.
8 § de fasta valkretsmandaten fördelas för varje valkrets pro
portionellt mellan partierna på grundval av valresultatet i valkretse n.
utjämningsmandaten fördelas mellan partierna så, att fördelningen
av alla mandat i riksdagen, med undantag av de fasta valkretsmandat
som har tillfallit parti med mindre än fyra procent av rösterna, blir
proportionell mot de i fördelningen deltagande partiernas röstetal i
hela riket. har parti vid fördelningen av de fasta valkretsmandaten
erhållit flera mandat än som motsvarar den proportionella representa
tionen i riksdagen för partiet, bortses vid fördelningen av utjämnings
mandaten från partiet och de fasta valkretsmandat det har erhållit.
sedan utjämningsmandaten har fördelats mellan partierna, tillföres de
valkretsar.
vid mandatfördelningen mellan partierna användes udda-
talsmetoden med första divisorn jämkad till 1,4.
9 § för varje mandat som ett parti har erhållit utses en riks
dagsledamot samt ersättare för honom.
10 § endast den som uppfyller villkoren för rösträtt och som är
myndig kan vara ledamot av riksdagen eller ersättare för ledamot.
11 § val till riksdagen får överklagas hos en av riksdagen utsedd
valprövningsnämnd. den som har valts till riksd agsledamot utövar sitt
uppdrag utan hinder av att valet har överklagats. ändras valet, intager
ny ledamot sin plats så snart ändringen har kungjorts. vad nu sagts om
ledamot äger motsvarande tillämpning på ersättare.
valprövningsnämnden består av ordförande, som skall vara eller ha
330 varit ordinarie domare och som oj får tillhöra riksdagen, och sex andra
¬
ledamöter. ledamöterna väljes efter varje ordinarie val, så snart valet sfs 1974:152
har vunnit laga kraft, för tiden till dess nytt val till nämnden har ägt 3 och 4 kap.
rum. ordföranden väljes särskilt. nämndens beslut får ej överklagas.
12 § ytterligare bestämmelser i de ä mnen som angives i 2-11 §§ samt
om utseende av ersättare för riksdagsledamöterna meddelas i riksdags
ordningen eller annan lag.
4 kap. riksdagsarbetet
1 § riksdagen sammanträder till riksmöte årligen. riksmöte hålles i
stockholm, om icke riksdagen eller talmannen bestämmer annat av
hänsyn till riksdagens säkerhet eller frihet.
2 § riksdagen utser inom sig för varje valperiod en talman samt en
förste, en andre och en tredje vice talman.
3 § regeringen och varje riksdagsledamot får i enli ghet med vad som
närmare angives i riksdagsordningen väcka förslag i fråga om allt som
kan komma under riksdagens prövning, om ej annat är bestämt i denna
regeringsform.
riksdagen väljer inom sig utskott, däribland ett konstitutionsutskott,
ett finansutskott och ett skatteutskott, enligt bestämmelser i
riksdagsordningen. ärende som väckes av regeringen eller riksdags
ledamot beredes före avgörandet av utskott, om ej annat är bestämt i
denna regeringsform.
4 § när ärende skall avgöras i kammaren, får varje riksdagsledamot
och varje statsråd yttra sig i enlighet med vad som närmare angives i
riksdagsordningen. bestämmelser om jäv finns i riksdagsordningen.
5 § vid omröstning i riksdagen gäller som riksdagens beslut den
mening varom mer än hälften av de röstande förenar sig, om ej annat
särskilt angives i denna regeringsform eller, beträffande frågor som hör
till förfarandet i riksdagen, i huvudbestämmelse i riksdagsordningen.
om förfarandet vid lika röstetal finns bestämmelser i riksdags
ordningen.
6 § riksdagsledamot och ersättare får fullgöra uppdrag som ledamot
utan hinder av tjänsteuppgift eller annan sådan förpliktelse som åligger
honom.
7 § riksdagsledamot eller ersättare får icke lämna sitt uppdrag utan
riksdagens medgivande.
när det finns anledning till det, skall valprövningsnämnden själv
mant pröva om ledamot eller ersättare är behörig enligt 3 kap. 10 §.
den som förklaras obehörig är därmed skild från sitt uppdrag. 331
¬
sfs 1974: 152 ledamot eller ersättare får i ann at fall än som avses i an dra stycket
4 och 5 kap. skiljas från uppdraget endast om han genom brott har visat sig
uppenbarligen olämplig för uppdraget. beslut härom fattas av domstol.
8 § ingen får väcka talan mot den som utövar eller har utövat
uppdrag som riksdagsledamot eller beröva honom friheten eller hindra
honom att resa inom riket på grund av hans yttranden eller gärningar
under utövandet av uppdraget, utan att riksdagen har medgivit det
genom beslut om vilket minst fem sjättedelar av de röstande har
förenat sig.
misstankes riksdagsledamot för brott i annat fall, skall bestämmelser
i lag om gripande, anhållande eller häktning tillämpas endast om han
erkänner brottet eller har tagits på bar gärning eller fråga är om brott
för vilket ej är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år.
9§ under tid då riksdagsledamot är riksdagens talman eller tillhör
regeringen utövas hans uppdrag som riksdagsledamot av ersättare.
riksdagen kan i riksdagsordningen föreskriva att ersättare skall träda i
riksdagsledamots ställe när denne är ledig.
bestämmelserna i 6 § och 8 § första stycket om skydd för utövandet
av uppdrag som riksdagsledamot gäller även talmannen och hans
uppdrag.
för ersättare som utövar uppdrag som riksdagsledamot gäller
bestämmelserna om ledamot.
10 § ytterligare bestämmelser om riksdagsarbetet meddelas i
riksdagsordningen.
5 kap. statschefen
1 § statschefen hålles av statsministern underrättad om rikets ange
lägenheter. när så erfordras sammanträder regeringen i konselj under
statschefens ordförandeskap.
2 § som statschef får endast den tjänstgöra som är svensk med
borgare och har fyllt tjugofem år. han får icke samtidigt vara statsråd
eller utöva uppdrag såsom talman eller riksdagsledamot.
statschefen skall samräda med statsministern, innan han reser
utrikes,
3 § är konungen av sjukdom, utrikes resa eller annan orsak hindrad
att fullgöra sina uppgifter, inträder enligt gällande tronföljd medlem
av konungahuset, som ej är hindrad, för att såsom tillfällig
riksföreståndare fullgöra statschefens uppgifter.
4 § utslocknar konungahuset, utser riksdagen en riksföreståndare att
fullgöra statschefens uppgifter tills vidare. riksdagen utser samtidigt
332 en vice riksföreståndare.
¬
detsamma gäller, om konungen dör eller avgår och tronföljaren sfs 1974: 152
ännu ej har fyllt tj ugofem år. 5 och 6 kap.
5 § har konungen under sex månader utan avbrott varit hindrad att
fullgöra sina uppgifter eller underlåtit att fullgöra dem, skall
regeringen anmäla det till riksdagen. riksdagen bestämmer, om
konungen skall anses ha avgått.
6§ riksdagen kan utse någon att efter regeringens förordnande
tjänstgöra som tillfällig riksföreståndare när ingen med behörighet
enligt 3 eller 4 § kan tjänstgöra.
talmannen eller, vid förfall för honom, vice talman tjänstgör efter
regeringens förordnande som tillfällig riksföreståndare, när ingen
annan behörig kan tjänstgöra.
7 § konungen kan ej åtalas för sina gärningar. riksföreståndare kan
ej åtalas för sina gärningar som statschef.
6 kap. regeringen
1 § regeringen består av statsministern och övriga statsråd.
statsministern utses i den ordning som angives i 2-4 §§. stats
ministern tillsätter övriga statsråd.
2 § när statsminister skall utses, kallar talmannen företrädare för
varje partigrupp inom riksdagen till samråd. talmannen överlägger
med vice talmännen och avgiver sedan förslag till riksdagen.
riksdagen skall senast på fjärde dagen härefter, utan beredning i
utskott, pröva förslaget genom omröstning. röstar mer än hälften av
riksdagens ledamöter mot förslaget, är det förkastat. i an nat fall är det
godkänt.
3 § förkastar riksdagen talmannens förslag, förfares på nytt enligt
2 §. har riksdagen fyra gånger förkastat talmannens förslag, skall
förfarandet för utseende av statsminister avbrytas och återupptagas
först sedan val till riksdagen har hållits. om ej ordinarie val ändå skall
hållas inom tre månader, skall extra val förrättas inom samma tid.
4§ när riksdagen har godkänt förslag om ny statsminister, anmäler
denne så snart det kan ske de av honom utsedda statsråden för
riksdagen. därefter äger regeringsskifte rum vid en särskild konselj
inför statschefen eller, vid förfall för denne, inför talmannen.
talmannen kallas alltid till k onseljen.
talmannen utfärdar förordnande för statsministern på riksdagens
vägnar.
5 § förklarar riksdagen att statsministern eller annat statsråd icke
åtnjuter riksdagens förtroende, skall talmannen entlediga statsrådet, 333
¬
sfs 1974:152 kan regeringen förordna om extra val till riksdagen, skall dock beslut
6 och 7 kap. entledigande ej meddelas om regeringen inom en vecka från
misstroendeförklaringen förordnar om extra val.
6 § statsråd skall entledigas om han begär det, statsministern av
talmannen och annat statsråd av statsministern. statsministern får även
i annat fall entlediga annat statsråd.
7 § om statsministern entledigas eller dör, skall talmannen entlediga
övriga statsråd.
8 § har regeringens samtliga ledamöter entledigats, uppehåller de
sina befattningar till dess ny regering har tillträtt. har annat statsråd än
statsministern entledigats på egen begäran, uppehåller han sin
befattning till dess efterträdare har tillträtt, om statsministern begär
det.
9 § endast den får vara statsråd som är svensk medborgare sedan
minst tio år.
statsråd får icke utöva allmän eller enskild tjänst. han får ej heller
inneha uppdrag eller utöva verksamhet som kan rubba förtroendet för
honom.
10 § vid förfall för talmannen övertager vice talman de uppgifter
som enligt detta kapitel ankommer på talmannen.
7 kap. regeringsarbetet
1 § för beredning av regeringsärenden skall finnas ett re
geringskansli. i d etta ingår departement för skilda verksamhetsgrenar.
regeringen fördelar ärendena mellan departementen. statsministern
utser bland statsråden chefer för departementen.
2 § vid beredningen av regeringsärenden skall behövliga upp
lysningar och yttranden inhämtas från berörda myndigheter. 1 den om
fattning som behövs skall tillfälle lämnas sammanslutningar och en
skilda att yttra sig.
3 § regeringsärenden avgöres av regeringen vid regeringssamman
träde. regeringsärenden som gäller verkställighet inom försvarsmakten
av författningar eller särskilda regeringsbeslut kan dock, i den
omfattning som angives i lag, under statsministerns överinseende
avgöras av chefen för det departement till vilket ären dena hör,
4§ statsministern kallar övriga statsråd till regeringssammanträde
och är ordförande vid sammanträdet. minst fem statsråd skall dellaga i
334 regeringssammanträde.
¬
5 § departementschef är vid regeringssammanträde föredragande i sfs 1974: 152
ärende som hör till hans departement. statsministern kan dock för- ^ g
ordna att ärende eller grupp av ärenden, som hör till visst de partement,
skall föredragas av annat statsräd än departementschefen.
6§ vid regeringssammanträde föres protokoll. skiljaktig mening
skall antecknas i prot okollet.
7 § författningar, förslag till riksdagen och andra expeditioner av-
regeringens beslut skall för att bliva gällande skrivas under av
statsministern eller annat statsråd på regeringens vägnar. regeringen
kan dock genom förordning föreskriva att tjänsteman i särskilda fall far
skriva under expedition.
8 § statsministern kan utse ett av de övriga statsråden att i egen skap
av ställföreträdare vid förf all för statsministern fullgöra hans uppgifter.
har statsministern ej utsett ställföreträdare eller har också denne
förfall, övertages statsministerns uppgifter i stället av det av de
tjänstgörande statsråden som har varit statsråd längst tid. om två e ller
flera har varit statsråd lika länge, har den äldste av dem företräde.
8 kap. lagar och andra föreskrifter
1 § lag eller annan föreskrift får ej innebära att dödsstraff skall
kunna ådömas.
lag eller annan föreskrift får ej innebära att svensk medborgare
skall k unna landsförvisas eller eljest hindras att återvända till riket eller
att svensk medborgare som är bosatt i riket skall kunna berövas sitt
medborgarskap i anna t fall än då han är eller samtidigt blir medborgare
i annan stat.
lag eller annan föreskrift får ej innebära att straff eller annan
brottspåföljd skall kunna ådömas för gärning som icke var belagd med
brottspåföljd, när den förövades, eller att svårare brottspåföljd skall
kunna ådömas för gärningen än den som var föreskriven då. vad nu
sagts om brottspåföljd gäller även förverkande eller annan särskild
rättsverkan av b rott.
enskild skall vara tillförsäkrad ersättning enligt grunder som
bestämmes i lag för det fall att hans egendom läges i anspråk genom
expropriation eller annat sådant förfogande.
2§ föreskrifter om enskildas personliga ställning samt om deras
personliga och ekonomiska förhållanden inbördes meddelas genom lag.
sådana föreskrifter är bland andra:
1. föreskrifter om svenskt medborgarskap,
2. föreskrifter om rätt till släktnamn, om äktenskap och
föräldraskap, om arv och testamente samt om familjeförhållanden i
övrigt,
3. föreskrifter om rätt till fast och lös egendom, om avtal samt om 335
bolag, föreningar, samfälligheter och stiftelser.
¬
\
sfs 1974: 152 3 § föreskrifter om förhållandel mellan enskilda och det allmänna,
8 kap. som gäller åligganden för enskilda eller i övrigt avser ingrepp i
enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden, meddelas genom
lag.
sadana föreskrifter är bland andra föreskrifter som begränsar de fri-
och rättigheter och det skydd i övrigt som enligt 2 kap. 1-3 §§
tillkommer svensk medborgare, föreskrifter om brott och rättsverkan
av brott, föreskrifter om skatt till staten samt föreskrifter om
rekvisition och annat sådant förfogande.
4 § föreskrifter om rådgivande folkomröstning i hela riket meddelas
genom lag.
5§ grunderna för ändringar i rikets indelning i kommuner samt
grunderna för kommunernas organisation och verksamhetsformer och
för den kommunala beskattningen bestämmes i lag. i lag meddelas
också föreskrifter om kommunernas befogenheter i övrigt och om
deras åligganden.
6§ under tid då riksmöte ej pågår kan finans- och skatteutskotten,
efter bemyndigande i lag om annan skatt än skatt pä inkomst,
förmögenhet, arv eller gåva, pä förslag av regeringen bestämma om
skattesatsen eller besluta att skatt som avses i lagen skall börja eller
upphöra att utgå. bemyndigande kan innefatta rätt att göra skillnad
mellan olika slag av verksamhet och olika delar av riket. finans- och
skatteutskotten utövar sin beslutanderätt vid gemensamt sammanträde.
beslut fattas på riksdagens vägnar genom lag.
lag som finans- och skatteutskotten har beslutat med stöd av första
stycket skall av regeringen underställas riksdagen inom en månad från
början av närmast följande riksmöte. riksdagen prövar lagen inom en
månad härefter.
7 § utan hinder av 3 eller 5 § kan regeringen efter bemyndigande i
lag genom förordning meddela föreskrifter om annat än skatt, om
föreskrifterna avser något av följande ämnen:
1. skydd för liv, personlig säkerhet eller hälsa,
2. utlännings vistelse i riket,
3. in- eller utförsel av varor, av pengar eller av andra tillgångar,
tillverkning, kommunikationer, kreditgivning eller näringsverksamhet,
4. jakt, fiske eller natur- och miljövård,
5. trafik eller ordningen på allmän plats,
6. undervisning och utbildning.
utan hinder av 3 § kan regeringen efter bemyndigande i lag genom
förordning meddela föreskrifter om förbud att röja sådant som någon
har erfarit i allmän tjänst eller under utövande av tjänsteplikt.
bemyndigande som avses i denna paragraf medför ej rätt att med
dela föreskrifter som i ann at hänseende än som angives i andr a stycket
begränsar någon av de fri- och rättigheter eller det skydd i ö vrigt som
enligt 2 kap. 1-3 §§ tillkommer svensk medborgare. sådant bemyn-
33^ digande medför ej heller rätt att meddela föreskrifter om annan
¬
rättsverkan av brott än böter. riksdagen kan i lag, som innehåller sfs 1974: 152
bemyndigande med stöd av denna paragraf, föreskriva även annan 8 kap.
rättsverkan än böter för överträdelse av föreskrift som regeringen
meddelar med stöd av bemyndigandet.
8 § utan hinder av 2, 3 eller 5 § kan regeringen efter bemyndigande i
lag genom förordning meddela föreskrifter om anstånd med att
fullgöra förpliktelse.
9 § utan hinder av 3 § kan regeringen efter bemyndigande i lag
genom förordning meddela föreskrifter om tull på införsel av vara.
regeringen eller kommun kan efter riksdagens bemyndigande med
dela sådana föreskrifter om avgifter, som på grund av 3 § annars skall
meddelas av riksdagen.
10 § regeringen kan efter bemyndigande i lag i ä mne som angives i
7 § första stycket eller 9 § genom förordning bestämma att föreskrift i
lagen skall börja eller upphöra att tillämpas. detta gäller även om
föreskriften begränsar någon av de fri- och rättigheter eller det skydd i
övrigt som enligt 2 kap. 1-3 §§ tillkommer svensk medborgare.
11 § bemyndigar riksdagen enligt denna regeringsform regeringen att
meddela föreskrifter i visst ämne, kan riksdagen därvid medgiva att
regeringen överlåter åt förvaltningsmyndighet eller kommun att
meddela bestämmelser i ämnet. i fall so m nu sagts kan riksdagen också
uppdraga åt förvaltningsmyndighet under riksdagen att meddela
sådana bestämmelser.
12 § föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av be
myndigande som avses i denna regeringsform skall underställas riks
dagen för prövning, om riksdagen bestämmer det.
13 § regeringen får utöver vad som följer av 7-10 §§ genom
förordning besluta
1. föreskrifter om verkställighet av lag,
2. föreskrifter som ej enligt grundlag skall meddelas av riksdagen.
regeringen får ej på grund av första stycket besluta föreskrifter som
avser riksdagen eller dess myndigheter. den får ej heller på grund av
bestämmelsen i första stycket 2 besluta föreskrifter som avser den
kommunala beskattningen.
regeringen får i förordning som avses i första stycket överlåta åt
underordnad myndighet att meddela bestämmelser i ämn et.
14 § behörighet för regeringen att besluta föreskrifter i visst ämne
utgör ej hinder för riksdagen att genom lag meddela föreskrifter i
samma ämne.
15 § grundlag stiftas genom två likalydande beslut. det andra be
slutet får ej fattas, förrän det efter det första beslutet har hållits val till
riksdagen i hela riket och den nyvalda riksdagen har samlats. riksdagen 337
22—sfs 1974
¬
sfs 1974: 152 får icke såsom vilande antaga ett förslag om stiftande av grundlag, som
8 och 9 kap. oförenligt med annat vilande grundlagsförslag, utan att samtidigt
förkasta det först antagna förslaget.
16 § riksdagsordningen stiftas på samma sätt som grundlag. den kan
också stiftas genom endast ett beslut, om minst tre fjärdedelar av de
röstande och mer än hälften av riksdagens ledamöter förenar sig om
beslutet. tilläggsbestämmelse i riksdagsordningen beslutas dock i
samma ordning som lag i allm änhet.
17 § lag får ej ändras eller upphävas annat än genom lag. 1 fråga om
ändring eller upphävande av grundlag eller av riksdagsordningen äger
15 och 16 §§ mot svarande tillämpning.
18 § för att avge yttrande till regeringen över lagförslag skall finnas
ett lagråd, vari ingår domare i högsta domstolen och regeringsrätten.
även riksdagsutskott får inhämta yttrande från lagrådet enligt vad som
närmare angives i riksdagsordningen. närmare bestämmelser om
lagrådet meddelas i lag.
19 § beslutad lag skall utfärdas av regeringen utan dröjsmål. lag med
sådana föreskrifter om riksdagen eller dess myndigheter som ej skall
intagas i grundlag eller riksdagsordningen kan dock utfärdas av
riksdagen.
lagar och förordningar skall kungöras så snart det kan ske.
9 kap. finansmakten
1 § om rätten att besluta om skatter och avgifter till staten finns
bestämmelser i 8 ka p.
2 § statens medel får icke användas på annat sätt än riksdagen har
bestämt.
om användningen av statsmedel för skilda behov bestämmer riks
dagen genom budgetreglering enligt 3-5 §§. riksdagen får dock
bestämma att medel tages i ans pråk i annan ordning.
3 § riksdagen företager budgetreglering för närmast följande
budgetår eller, om särskilda skäl föranleder det, för annan
budgetperiod. riksdagen bestämmer därvid till vilka belopp
statsinkomsterna skall beräknas och anvisar anslag till angivna
ändamål. besluten härom upptages i en stat sbudget.
riksdagen kan besluta att särskilt anslag på statsbudgeten skall utgå
för annan tid än budgetperioden.
vid budgetreglering enligt denna paragraf skall riksdagen beakta
behovet under krig, krigsfara eller andra utomordentliga förhållanden
338 av medel för rikets försvar.
¬
4 § kan budgetreglering enligt 3 § icke avslutas före budgetperiodens sfs 1974: 152
början, bestämmer riksdagen eller, om riksmöte ej pågår, 9
finansutskottet i den omfattning som behövs om anslag för tiden till
dess budgetregleringen för perioden slutföres.
5 § för löpande budgetår kan riksdagen på tilläggsbudget göra ny
beräkning av statsinkomster samt ändra anslag och anvisa nya anslag,
6 § regeringen avgiver förslag till statsbudget till rik sdagen.
7 § riksdagen kan i samband med budgetreglering eller annars
besluta riktlinjer för viss st atsverksamhet för längre tid än anslag till
verksamheten avser.
8 § statens medel och dess övriga tillgångar står till regeringens
disposition. vad nu sagts gäller dock icke tillgångar som är avsedda för
riksdagen eller dess myndigheter eller som i lag har avsatts till särskild
förvaltning.
9 § riksdagen fastställer i den omfattning som behövs grunder för
förvaltningen av statens egendom och förfogandet över den. riksdagen
kan därvid föreskriva att åtgärd av visst slag ej får vidtagas utan
riksdagens tillstånd.
10 § regeringen får icke utan riksdagens bemyndigande taga upp lån
eller i övrigt ikläda staten ekonomisk förpliktelse.
under riksdagen skall finnas myndighet med uppgift att i enlighet
med riksdagens bemyndigande taga upp och förvalta lån till staten.
närmare bestämmelser härom meddelas i lag.
11 § en inom riksdagen utsedd lönedelegation överlägger i
förhandlingsfrågor rörande anställningsvillkor, som skajl gälla för
statens arbetstagare eller i övrigt tillhör riksdagens prövning, med
statsråd som regeringen bestämmer. beträffande arbetstagare hos riks
dagen eller dess myndigheter överlägger lönedelegationen dock i stället
med den som riksdagen bestämmer. lönedelegationen får på riks
dagens vägnar godkänna avtal i sådan fråga eller, om frågan har
undantagits frän avtal, förslag till reglering av den. vad nu sagts gäller
ej om riksdagen för visst fall har beslutat annat.
närmare bestämmelser om lönedelegationens sammansättning
meddelas i riksdagsordningen.
12 § riksbanken är myndighet under riksdagen.
riksbanken förvaltas av sju fullmäktige. en av dessa och en sup
pleant för honom förordnas av regeringen för tre år i sänder. övriga
sex väljes av riksdagen. den fullmäktig som regeringen har förordnat
är ordförande. han får ej utöva annat uppdrag eller inneha tjänst inom
riksbankens ledning. bestämmelser om riksdagens val av fullmäktige,
om riksbankens ledning i öv rigt samt om dess verksamhet meddelas i
riksdagsordningen och annan lag. 339
¬
sfs 1974:152 fullmäktig som riksdagen vägrar ansvarsfrihet är därmed skild från
9 och 10 kap. sitt uppdrag. regeringen kan återkalla förordnandet för ordföranden
eller för dennes suppleant.
13 § endast riksbanken har rätt att utgiva sedlar. bestämmelser om
penning- och betalningsväsendet meddelas i övrigt genom lag.
10 kap. förhållandet till andra stater
1 § överenskommelse med annan stat eller med mellanfolklig
organisation ingås av regeringen.
2 § regeringen får ej ingå för riket bindande internationell över
enskommelse utan att riksdagen har godkänt denna, om överens
kommelsen förutsätter att lag ändras eller upphäves eller att ny lag
stiftas eller om den i övrigt gäller ämne i vilket riksdagen skall besluta.
är i fall som avses i första stycket särskild ordning föreskriven för
det riksdagsbeslut som förutsättes, skall samma ordning iakttagas vid
godkännandet av överenskommelsen.
regeringen får ej heller i ann at fall än som avses i första stycket ingå
för riket bindande internationell överenskommelse utan att riksdagen
har godkänt denna, om överenskommelsen är av större vikt.
regeringen kan dock underlåta alt inhämta riksdagens godkännande av
överenskommelsen, om rikets intresse kräver det. 1 sådant fall skall
regeringen i stället överlägga med utrikesnämnden innan över
enskommelsen ingås.
3 § regeringen får uppdraga åt förvaltningsmyndighet att ingå
internationell överenskommelse i fråga där överenskommelsen ej
kräver riksdagens eller utrikesnämndens medverkan.
4§ bestämmelserna i 1-3 §§ äger motsvarande tillämpning på åta
gande av internationell förpliktelse för riket i an nan form än överens
kommelse samt på uppsägning av internationell överenskommelse eller
förpliktelse.
5 § beslutanderätt som enligt denna regeringsform tillkommer riks
dagen, regeringen eller annat i regeringsformen angivet organ och ej
avser fråga om stiftande, ändring eller upphävande av grundlag kan i
begränsad omfattning överlåtas till mellanfolklig organisation för
fredligt samarbete, till vilken riket är eller skall bliva anslutet, eller till
mellanfolklig domstol. om sådan överlåtelse beslutar riksdagen i den
ordning som är föreskriven för stiftande av gr undlag eller, om beslut i
sådan ordning ej kan avvaktas, genom ett beslut varom minst fem
sjättedelar av de röstande och minst tre fjärdedelar av ledamöterna
förenar sig.
rättskipnings- eller förvaltningsuppgift som ej enligt denna rege-
¬
ringsform tillkommer riksdagen, regeringen eller annat i rege- sfs 1974:15l
ringsformen angivet organ kan överlåtas till annan stat, till mellan- xo kap.
folklig organisation eller till utländsk eller internationell inrättning
eller samfällighet, om riksdagen förordnar om det genom ett beslut,
varom minst tre fjärdedelar av de röstande förenar sig, eller genom
beslut i den ordning som gäller för stiftande av grundlag.
6 § regeringen skall fortlöpande hålla utrikesnåmnden underrättad
om de utrikespolitiska förhållanden, som kan få betydelse för riket, och
överlägga med nämnden om dessa så ofta det erfordras. 1 alla
utrikesärenden av större vikt skall regeringen före avgörandet
överlägga med nämnden, om det kan ske.
7 § utrikesnämndeh består av talmannen samt nio andra ledamöter,
som riksdagen väljer inom sig. närmare bestämmelser om utrikes-
nämndens sammansättning meddelas i riksd agsordningen.
utrikesnämnden sammanträder på kallelse av regeringen.
regeringen är skyldig att sammankalla nämnden om minst fyra av
nämndens ledamöter begär överläggning i viss fråga. ordförande vid
sammanträde med nämnden är statschefen eller, om han har förfall,
statsministern.
ledamot av utrikesnämnden och den som i övrigt är knuten till
nämnden skall visa varsamhet i fråga om meddelanden till andra om
vad han har erfarit i denna egenskap. ordföranden kan besluta om
ovillkorlig tystnadsplikt.
8 § chefen för det departement till vilket utrikesärendena hör skall
hällas underrättad, när fråga som är av betydelse för förhållandet till
annan stat eller till mellanfolklig organisation uppkommer hos annan
statlig myndighet.
9 § regeringen får insätta rikets försvarsmakt eller del därav i st rid
för att möta väpnat angrepp mot riket. svensk väpnad styrka får i
övrigt insättas i strid elle r sändas till annat land endast om
1. riksdagen medgiver det,
2. det är medgivet i lag som an giver förutsättningarna för åtgärden,
3. skyldighet att vidtaga åtgärden följer av internationell över
enskommelse eller förpliktelse som har godkänts av riksdagen.
förklaring att riket är i krig får, utom vid vä pnat angrepp mot riket,
icke givas utan riksdagens medgivande.
regeringen får bemyndiga försvarsmakten att använda våld i
enlighet med internationell rätt och sedvänja för att hindra kränkning
av r ikets territorium i fred e ller under krig mellan främmande stater.
341
¬
sfs 1974:152 11 kap. rättskipning och förvaltning
11 kap.
1 § högsta domstolen är högsta allmänna domstol och regerings
rätten högsta förvaltningsdomstol. rätten att få mål prövat av högsta
domstolen eller regeringsrätten kan begränsas genom lag. 1 högsta
domstolen och regeringsrätten får endast den tjänstgöra såsom leda
mot som har utnämnts till ordinarie domare i domst olen.
annan domstol än högsta domstolen eller regeringsrätten inrättas
med stöd av lag. domstol får icke inrättas för redan begången gärning
och ej heller för viss tvist eller i övrigt för visst mål.
vid doms tol som avses i andra stycket skall finnas ordinarie domare.
1 fråga om domstol som har inrättats för handläggning av en viss
bestämd grupp eller vissa bes tämda grupper av mål får dock i lag göras
undantag härifrån.
2 § ingen myndighet, ej heller riksdagen, får bestämma, hur domstol
skall döma i det enskilda fallet eller hur domstol i övrigt skall tillämpa
rättsregel i särskilt fall.
3 § rättstvist mellan enskilda får icke utan stöd av lag avgöras av
annan myndighet än domstol.
har annan myndighet än domstol berövat någon friheten med anled
ning av brott eller misstanke om brott, skall den beslutet rör kunna få
saken prövad av domsto! utan oskäligt dröjsmål. detsamma gäller om
svensk medborgare av annan anledning än nu sagts har blivit
omhändertagen tvångsvis. med prövning av domstol likställes i
sistnämnda fall prövning av nämnd, om nämndens sammansättning är
bestämd i lag och ordföranden i nämnden skall vara eller ha varit
ordinarie domare.
4§ om domstolarnas rättskipningsuppgifter, om huvuddragen av
deras organisation och om rättegången föreskrives i lag.
5§ den som har utnämnts till ordinarie domare far skiljas fran
tjänsten endast
1. om han genom brott eller grovt eller upprepat åsidosättande av
tjänsteåliggande har visat sig uppenbarligen olämplig att inneha
tjänsten.
2. om han har uppnått gällande pensionsålder eller annars enligt lag
är skyldig att avga med pension.
har ordinarie domare skilts från tjänsten genom beslut av annan
myndighet än domstol, skall han kunna påkalla domstols prövning av
beslutet. detsamma gäller beslut varigenom ordinarie domare har av
stängts frän utövning av sin tjänst eller ålagts att undergå läkar
undersökning.
om det pakallas av organisatoriska skäl, får den som har utnämnts
till ordinarie domare förflyttas till annan jämställd domartjänst.
6§ under regeringen lyder justitiekanslern, riksåklagaren, de cen
trala ämbetsverken och länsstyrelserna. annan statlig förvallnings-
342 myndighet lyder under regeringen, om myndigheten ej enligt denna
¬
regeringsform eller annan lag är myndighet under riksdagen. sfs 1974: 152
förvaltningsuppgift kan anförtros åt kommun. 11 kap.
förvaltningsuppgift kan överlämnas till bolag, förening, sam-
fällighet eller stiftelse. innefattar uppgiften myndighetsutövning, skall
del ske genom lag.
7 § ingen myndighet, ej heller riksdagen eller kommuns beslutande
organ, får bestämma, hur förvaltningsmyndighet skall i särskilt fall
besluta i ärende som rör myndighetsutövning mot enskild eller mot
kommun eller som ror tillämpning av lag.
8 § rättskipnings- eller förvaltningsuppgift får ej fullgöras av riks
dagen i vidare mån än som följer av grundlag eller riksdagsordningen.
9 § tjänst vid domstol eller vid förvaltningsmyndighet som lyder
under regeringen tillsättes av regeringen eller av myndighet som
regeringen bestämmer.
vid tillsättning av statlig tjänst skall avseende fästas endast vid
sakliga grunder, såsom förtjänst och skicklighet.
endast den som är svensk medborgare får inneha eller utöva domar
tjänst, ämbete som lyder omedelbart under regeringen, tjänst eller
uppdrag såsom chef för myndighet som lyder omedelbart under riks
dagen eller regeringen eller såsom ledamot av sådan myndighet eller
dess styrelse, tjänst i regeringskansliet närmast under statsråd eller
tjänst såsom svenskt sändebud. även i annat fall får endast den som är
svensk medborgare inneha tjänst eller uppdrag, om tjänsten eller
uppdraget tillsättes genom val av riksdagen. i övrigt får krav på svenskt
medborgarskap för behörighet att inneha eller utöva tjänst eller
uppdrag hos staten eller kommun uppställas endast i lag eller enligt
förutsättningar som angives i lag.
10 § grundläggande bestämmelser om statstjänstemännens rätts
ställning i andra hänseenden än som beröres i denna regeringsform
meddelas i lag.
11 § resning i avgjort ärende samt återställande av försutten tid
beviljas av regeringsrätten när fråga är om ärende för vilket
regeringen, förvaltningsdomstol eller förvaltningsmyndighet är högsta
instans samt i a nnat fall av högsta domstolen. närmare bestämmelser
härom kan meddelas i lag.
12 § regeringen får medgiva undantag från föreskrift i förordning
eller från bestämmelse som har meddelats med stöd av beslut av
regeringen, om ej annat följer av lag eller beslut om utgiftsanslag.
13 § regeringen får genom nåd eftergiva eller mildra brottspåföljd
eller annan sådan rättsverkan av brott samt eftergiva eller mildra annat
liknande av myndighet beslutat ingrepp avseende enskilds person eller
egendom.
när synnerliga skäl föreligger, får regeringen förordna att vidare
åtgärd för alt utreda eller lagföra brottslig gärning ej skall äga rum.
¬
sfs 1974: 152
12 kap.
12 kap. icontroilmakten
1 § konstitutionsutskottet skall granska statsrådens tjänsteutövning
och regeringsärendenas handläggning. utskottet har rätt att för detta
ändamål utfå protokollen över beslut i regeringsärenden och de
handlingar som hör till dessa ärenden. varje annat utskott och varje
riksdagsledamot får hos konstitutionsutskottet skriftligen väcka fråga
om statsråds tjänsteutövning eller handläggningen av regeringsärende.
2 § det åligger konstitutionsutskottet att när skäl föreligger till det,
dock minst en gång om året, meddela riksdagen vad utskottet vid sin
granskning har funnit förtjäna uppmärksamhet. riksdagen kan med
anledning därav göra framställning till regeringen.
3 § den som är eller har varit statsråd får fällas till ans var för brott i
utövningen av statsrådstjänsten endast om han därigenom grovt har
åsidosatt sin tjänsteplikt. åtal beslutas av konstitutionsutskottet och
prövas av högsta domstolen.
344
4 § riksdagen kan avgiva förklaring, att statsråd icke åtnjuter
riksdagens förtroende. för sådan förklaring, misstroendeförklaring,
fordras att mer än hälften av riksdagens ledamöter förenar sig därom.
yrkande om misstroendeförklaring upptages till prövning endast om
det väckes av minst en tiondel av riksdagens ledamöter. det upptages
icke till prövning under tiden från det att ordinarie val har ägt rum
eller beslut om extra val har meddelats till dess den genom valet
utsedda riksdagen samlas. yrkande avseende statsråd som efter att ha
entledigats uppehåller sin befattning enligt 6 kap. 8 § får ej i något fall
upplagas till prövni ng.
yrkande om misstroendeförklaring skall icke beredas i utsk ott.
5 § riksdagsledamot får, enligt bestämmelser i riksdagsordningen,
framställa interpellation eller fråga till statsråd i angelägenhet som
angar dennes tjänsteutövning.
6 § riksdagen väljer en eller flera ombudsmän att i enlighet med
instruktion som riksdagen beslutar utöva tillsyn över tillämpningen i
offentlig verksamhet av lagar och andra författningar. ombudsman får
föra talan i de fall som angive s i in struktionen.
ombudsman får närvara vid domstols eller förvaltningsmyndighets
överläggningar och har tillgång till myndighetens protokoll och
handlingar. domstol och förvaltningsmyndighet samt tjänsteman hos
staten eller kommun skall tillhandagå ombudsman med de upp
lysningar och yttranden han begär. sådan skyldighet åligger även
annan, om han står under ombudsmans tillsyn. allmän åklagare skall
på begä ran biträda ombudsman.
närmare bestämmelser om ombudsman finns i riksdagsordningen.
7§ riksdagen väljer inom sig revisorer att granska den statliga
¬
.verksamheten. riksdag en kan besluta att revisorernas granskning skall sfs 1974:152
omfatta också annan verksamhet. riksdagen fastställer instrukti on för och 13 kap.
revisorerna.
revisorerna får enligt bestämmelser i lag infordra handlingar,
uppgifter och yttranden som behövs för granskningen.
närmare bestämmelser om revisorerna finns i riksda gsordningen.
8 § åtal för brott i utövningen av tjänst som ledamot av högsta
domstolen eller regeringsrätten väckes i högsta domstolen av riks
dagens ombudsman eller justitiekanslern.
högsta domstolen prövar också om ledamot av högsta domstolen
eller regeringsrätten enligt vad därom är föreskrivet skall skiljas eller
avstängas från sin tjänst eller vara skyldig att undergå
läkarundersökning. talan väckes av riksdagens ombudsman eller
justitiekanslern.
13 kap. krig och krigsfara
1 § kommer riket i krig eller krigsfara och pågår icke riksmöte, skall
regeringen eller talmannen kalla till riksmöte. den som utfärdar
kallelsen kan besluta att riksdagen skall sammanträda på annan ort än
stockholm. pågår riksmöte, kan riksdagen eller talmannen besluta om
sammanträdesort.
2 § är riket i krig eller omedelbar krigsfara, skall en inom riksdagen
utsedd krigsdelegation träda i riksdagens ställe, om förhållandena
kräver det.
om riket är i krig, meddelas förordnande att krigsdelegationen skall
träda i riksdagens ställe av utrikesnämndens ledamöter enligt närmare
bestämmelser i riksdagsordningen. innan förordnande meddelas skall
samråd ske med statsministern, om det är möjligt. hindras nämndens
ledamöter av krigsförhållandena'' att sammanträda, meddelas
förordnandet av regeringen. om riket är i omedelbar krigsfara,
meddelas förordnande som nu sagts av utrikesnämndens ledamöter i
förening med statsministern. för förordnande fordras därvid att
statsministern och sex av nämndens ledamöter är ense.
krigsdelegationen och regeringen kan i samråd eller var för sig
besluta att riksdagen skall återtaga sina befogenheter.
krigsdelegationens sammansättning bestämmes i riksdagsordningen.
3§ medan krigsdelegationen är i riksdagens ställe utövar den de
befogenheter som annars tillkommer riksdagen. krigsdelegationen far
dock ej fatta beslut på ockuperat område. den får ej heller fatta beslut
som avses i 11 § första stycket första punkten eller andra eller fjärde
stycket.
krigsdelegationen beslutar själv om formerna för sin verksamhet. 345
¬
sfs 1974:152 4 § är riket i krig och kan till följd därav regeringen icke fullgöra sina
13 kap. uppgifter, kan riksdagen bestämma om bildande av regering och om
regeringens arbetsformer,
5 § är riket i krig och kan till följd därav varken riksdagen eller
krigsdelegationen fullgöra sina uppgifter, skall regeringen handha
dessa i den mån den finner det behövligt för all skydda riket och
slutföra kriget.
regeringen får ej på grund av första stycket stifta, ändra eller
upphäva grundlag, riksdagsordningen eller lag om val till riksdagen.
6§ är riket i krig eller krigsfara eller råder sådana utomordentliga
förhållanden som är föranledda av krig eller av krigsfara vari riket har
befunnit sig, kan regeringen med stöd av bemyndigande i lag genom
förordning meddela sådana föreskrifter i visst ämne som enligt
grundlag annars skall meddelas genom lag. erfordras del även i anna t
fall med hänsyn till försvarsberedskapen, kan regeringen med stöd av
bemyndigande i lag genom förordning bestämma att i lag meddelad
föreskrift om rekvisition eller annat sådant förfogande skall börja eller
upphöra att tillämpas.
i lag med bemyndigande som avses i fö rsta stycket skall noga angivas
under vilka förutsättningar bemyndigandet får utnyttjas. be
myndigande medför ej rätt att stifta, ändra eller upphäva grundlag,
riksdagsordningen eller lag om val till riksdagen,
7 § är riket i krig elle r omedelbar krigsfara, kan regeringen med stöd
av riksdagens bemyndigande besluta att uppgift, som enligt grundlag
ankommer på regeringen, skall fullgöras av annan myndighet. sådant
bemyndigande får icke omfatta befogenhet enligt 5 eller 6 §, om ej
fråga är endast om beslut att lag i visst ämn e skall börja tillämpas.
under krig, krigsfara eller andra av krig föranledda utomordentliga
förhållanden får med avseende på domstol för avdelning av försvars
makten göras undantag från föreskriften i 11 kap. 1 § att vid domstol
skall finnas ordinarie domare.
8 § regeringen får ingå överenskommelse om vapenstillestånd utan
alt inhämta riksdagens godkännande och utan att rådgöra med
utrikesnämnden, om uppskov med överenskommelsen skulle innebära
fara för riket,
9 § på ockuperat område får ej fattas beslut som innebär stiftande,
ändring eller upphävande av grundlag, riksdagsordningen, lag om val
till riksdagen eller lag om högmålsbrott, brott mot rikets säkerhet,
ämbetsbrott, brott av krigsmän, sabotage, upplopp, uppvigling eller
samhällsfarlig ryktesspridning.
på ockuperat område får icke något offentligt organ meddela beslut
eller vidtaga åtgärd som ålägger någon rikets medborgare att lämna
ockupationsmakten sådant bistånd som denna icke får kräva enligt
folkrättens regler.
346 intet ärende får avgöras av riksdagen på ockuperat område, såvida
icke minst tre fjärdedelar av ledamöterna deltager i avgöran det.
¬
10 § är riket i krig, bör statschefen följa regeringen. befinner han sig sfs 1974: 152
på annan ort än regeringen, skall han anses hindrad att fullgöra sina j3
uppgifter som statschef.
11 § är riket i krig, får val till riksdagen hållas endast efter beslut av
riksdagen. är riket i krigsfara, när ordinarie val skall hållas, kan
riksdagen besluta att uppskjuta valet. sådant beslut skall omprövas
inom ett år och därefter med högst ett års mellanrum. beslut som avses
i detta stycke blir gällande endast om minst tre fjärdedelar av
riksdagens ledamöter förenar sig om det.
är riket till någon del ockuperat, när val skall hållas, beslutar
riksdagen de jämkningar av reglerna i 3 kap. som är påkallade.
undantag får dock ej göras från 3 kap. 1 § första stycket, 2 §, 6 § första
stycket och 7-11 §§. vad som sägs i 3 kap. 6 § första stycket, 7 § andra
stycket och 8 § andra stycket om riket skall i stället gälla den del av
riket för vilken val skall hållas. minst en tiondel av alla mandaten skall
vara u'jåmningsmandat.
ordinarie val, som till följd av första stycket icke hålles på
föreskriven tid, skall hållas så snart det kan ske sedan kriget eller
krigsfaran har upphört. det åligger regeringen och talmannen att i
samråd eller var för sig se till att de åtgärder som behövs härför blir
vidtagna.
har ordinarie val till följd av denna paragraf hållits på annan tid än
när det annars skulle ha ägt rum, skall riksdagen bestämma tiden för
därnäst följande ordinarie val till den månad under tredje eller fjärde
året efter det först nämnda valet, då ordinarie val skall hållas enligt
riksdagsordningen.
övergångsbestämmelser
1. genom denna regeringsform upphäves den äldre rege
ringsformen. den äldre regeringsformen skall dock med nedan angivna
undanlag tillämpas i ställ et för den nya regeringsformen till utgången
av det år under vilket riksdagen slutligt antager denna samt, i de fall
som angives nedan, åven därefter.
2. de föreskrifter i den äldre regeringsformen angående konungens
ställning och befogenheter som angives under 4 skall, så länge gustaf
vi adolf är konung, tillämpas i st ället för motsvarande föreskrifter i
denna regeringsform. under samma tid skall i övrigt vad i denna
regeringsform eller, om ej annat särskilt angives, i annan författning
föreskrives om regeringen i ställ et gälla konungen i stat srådet och vad
i denna regeringsform föreskrives om statschefen i stället gälla
konungen.
utan hinder av bestämmelsen i 3 kap. 1 § i den na regeringsform skall
riksdagen bestå av trehundrafemtio ledamöter intill utgången av
löpande valperiod. bestämmelserna om rösträtt i "3 kap. 2§ i denna
regeringsform skall börja tillämpas i samband med att röstlängd
upprättas året efter det under vilket riksdagen slutligt antager
regeringsformen.
skall nytt val till riksdagen hållas före den tidpunkt då denna 34-7
¬
sfs 1974: 152 regeringsform enligt i skall börja tillämpas, skall bestämmelserna i 3
kap. om antalet ledamöter i riksdagen och om ersättare för dem. om tid
för extra val, om tiden för nyvald riksdags första sammanträde, om den
nyvalda riksdagens valperiod, om fördelning av mandaten mellan
valkretsar och mellan partier, om riksdagsledamots behörighet och om
överklagande av val till riksdagen samt motsvarande bestämmelser i
annan lag tillämpas. efter sådant val skall även bestämmelserna i 4 kap.
7 § om prövning av riksdagsledamots eller ersättares behörighet och
bestämmelserna i 4 kap. 9 § om ersättare för riksdagsledamot äga
tillämpning.
riksdagen skall, sä snart denna regeringsform har fått kraft av
grundlag, välja ledamöter i valp rövningsnämnden samt, enligt vad som
föreskrives därom i den nya riksdagsordningen, ersättare för dem.
bestämmelserna i 8 kap. 16 och 17 §§ i denna regeringsform skall
tillämpas i fråga om den nya riksdagsordningen, sä snart denna
regeringsform har fått kraft av grundlag.
för domstol i vilken endast en ordinarie tjänst som domare finns
inrättad, då denna regeringsform träder i tillämpning, skall
bestämmelsen i 11 kap. 1 § tred je stycket första punkten tillämpas först
sedan pågående ändringar i dom kretsindelningen har genomförts i vad
de berör domstolen.
3. ordinarie val till riksdagen enligt 3 kap. 3 § i denn a regeringsform
skall äga rum på tid under år 1976, som bestämmes i riks
dagsordningen.
den valperiod för riksdagens ledamöter som pågår, när denna rege
ringsform får kraft av grundlag, upphör när den närmast därefter valda
riksdagen har samlats.
4. bestämmelsen i 2 först a stycket skall omfatta följande föreskrifter
i den äldre regeringsformen: 1 och 3 §§, bestämmelsen i 4§ att
konungen skall u tnämna ett statsråd, 5 § tredje stycket första punkten,
bestämmelsen i 6 § första stycket att statsrådet skall bestå av cheferna
för departementen samt statsråd utan departement, 6 § andra och
tredje styckena, 7 och 8 §§, 9 § första stycket första punkten, 14, 15, 38,
39 och 40 §§, 42 § andra stycket, 43, 91 och 92 §§ samt bestämmelsen i
108 § första stycket första punkten om förordnande om nytt val.
bestämmelsen i 2 första stycket skall vidare omfatta 9 § andra
stycket i den äldre regeringsformen, varvid hänvisningen till 106 och
107 §§ skall gälla 12 kap. 3 och 4 §§ i denna regeringsform, samt 35 § i
den äldre regeringsformen, varvid hänvisningen till 107 § skall gälla 12
kap. 4 § i denna regeringsform.
5. under den i 2 första stycket angivna tiden kan finnas en av
konungen utsedd ställföreträdare för statsministern med de uppgifter,
som angives i 7 kap, 8 § i den na regeringsform,
6. äldre författning eller föreskrift äger fortsatt giltighet utan
hinder av att den icke har tillkommit i den ordning som skulle ha
iakttagits vid ti llämpning av denna regeringsform. bemyndigande, som
har beslutats av konungen och riksdagen gemensamt eller av riksdagen
ensam, får utnyttjas även efter den under 1 angivna tidpunkten, tills
riksdagen bestämmer annorlunda.
bestämmelserna i 8 kap. 17 § i denna regeringsform skall gälla i fråga
¬
om äldre författning, som har tillkommit genom beslut av konungen sfs 1974:152
och riksdagen gemensamt eller genom beslut av riksdagen ensam.
7. bestämmelser i äldre lag eller annan författning om konungen
eller kungl. maj:t skall efter utgången av den i 2 förs ta stycket angivna
tiden gälla regeringen, såvida det icke följer av författning eller i övrigt
framgår av omständigheterna att konungen personligen, högsta
domstolen, regeringsrätten eller kammarrätt åsyftas.
föreskrift som enligt äldre lag eller annan författning skall beslutas
av konungen och riksdagen gemensamt skall i st ället beslutas genom
lag.
8. förekommer i lag eller annan författning hänvisning till eller
avses där eljest föreskrift som har ersatts genom bestämmelse i den na
regeringsform, tillämpas i stäl let den nya bestämmelsen.
9. ombud för svenska kyrkan sammanträder till al lmänt kyrkomöte
enligt vad som är särskilt föreskrivet.
till prästerlig befattning inom svenska kyrkan får ej annan
utnämnas än den som bekänner kyrkans lära. medför annan befattning
skyldighet att undervisa i kristendom eller teologisk vetenskap, skall
tagas den hänsyn till de sökandes trosåskådning som därav kan
påkallas. befattningshavare, som ej tillhör svenska kyrkan, får icke del
taga i av görande av mål eller ärende, som angår kyrkans religionsvård
eller religionsundervisning, utövning av prästämbetet, befordring eller
ämbetsansvar inom kyrkan. när sådant ärende avgöres av regeringen,
skall dock hinder som nu sagts icke gälla för annan än föredraganden.
till ärkebiskop eller biskop utnämner regeringen en av de tre som
har föreslagits i den ordning som kyrkolag föreskriver. om tillsättning
av prästerliga tjänster i församlingarna och den rätt som därvid till
kommer regeringen och församlingarna föreskrives i kyrkolag.
utan hinder av vad denna regeringsform föreskriver om att lag
stiftas, ändras eller upphäves av riksdagen skall i fraga om kyrkolag
gälla, att sådan lag stiftas, ändras eller upphäves av regeringen
gemensamt med riksdagen; dock att därvid erfordras samtycke jämväl
av allmänt kyrkomöte. har av riksdagen antaget förslag angående
kyrkolag ej utfärdats som lag före närmast följande lagtima riksmötes
början, är förslaget förfallet.
vad i denna regeringsform föreskrives om primärkommuner skall,
med undantag av 1 kap. 6 § första stycket andra punkten, äga
motsvarande tillämpning i fråga om kyrkliga kommuner.
genom denna regeringsform göres ej ändring i vad som hittills har
gällt enligt 2 § i den äl dre regeringsformen.
det forna prästeståndets privilegier, förmåner, rättigheter och
friheter skall fortfarande gälla, om de ej har ägt oskiljaktigt
sammanhang med den ståndet förut tillkommande representations
rätten och således upphört med denna. ändring eller upphävande av
dessa privilegier, förmåner, rättigheter och friheter får ej ske på annat
sätt än genom regeringens och riksdagens sammanstämmande beslut
och med bifall av allmänt kyrkomöte.
carl gustaf
lennart geijer 349
(justitiedepartementet)
¬
Viktiga lagar inom förvaltningsrätten
Kommunallag (2017:725)
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
Viktiga lagar inom förvaltningsrätten
Förvaltningslag (2017:900)Kommunallag (2017:725)
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
JP Infonets förvaltningsrättsliga tjänster
JP Infonets förvaltningsrättsliga tjänster
Hanterar du förvaltningsrättsliga frågeställningar i ditt arbete? Vi på JP Infonet kan hjälpa dig att reda ut förvaltningsrättsliga frågor oavsett om du arbetar på en kommun, statlig myndighet, domstol eller advokatbyrå. Vi ger råd och stöd med bland annat handläggning, kommunalrätt, delegationsordningar, offentlighet och sekretess, omprövning av beslut och laglighetsprövning. Se allt inom förvaltningsrätt.