Lag (2011:745) med instruk­tion för Riks­dags­för­valt­ningen

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2011:745
Depar­te­ment: Justi­tie­de­par­te­men­tet L6
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2021:1121
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2011:745
Depar­te­ment/myn­dig­het: Justi­tie­de­par­te­men­tet L6
Utfär­dad: 2011-​06-09
Änd­rad: t.o.m. SFS

2021:1121
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


Upp­gif­ter

1 §   Riks­dags­för­valt­ningen är en myn­dig­het under riks­da­gen med upp­gift att biträda riks­da­gen.

Riks­dags­för­valt­ningen ska
   1. till­han­da­hålla resur­ser och ser­vice för tal­man­nens, kam­ma­rens, utskot­tens och övriga riks­dags­or­gans verk­sam­het samt för riks­dags­le­da­mö­terna och par­ti­kans­li­erna,
   2. svara för de myn­dig­hets­funk­tio­ner och för­valt­nings­upp­gif­ter som anges i 14 kap. 2 § riks­dags­ord­ningen,
   3. infor­mera om riks­da­gens arbete och frå­gor som rör EU och
   4. vårda och bevara de bygg­na­der och sam­lingar som riks­da­gen och Riks­dags­för­valt­ningen dis­po­ne­rar.

Riks­dags­för­valt­ningen ska där­ut­ö­ver biträda riks­da­gens nämnd­myn­dig­he­ter enligt vad som sägs i 2 och 7 a §§. Riks­da­gens nämnd­myn­dig­he­ter är
      a. Par­ti­bi­drags­nämn­den,
      b. Riks­da­gens arvo­des­nämnd,
      c. Stats­rådsar­vo­des­nämn­den,
      d. Nämn­den för pröv­ning av stats­råds och vissa andra befatt­nings­ha­vares över­gångs­re­strik­tio­ner,
      e. Nämn­den för lön till riks­da­gens ombuds­män och riks­re­vi­sorn,
      f. Riks­da­gens över­kla­gan­de­nämnd,
      g. Val­pröv­nings­nämn­den, och
      h. Riks­da­gens ansvars­nämnd.
Lag (2020:774).

2 §   Riks­dags­för­valt­ningen ska om annat inte är sär­skilt före­skri­vet
   1. upp­rätta för­slag till anslag på sta­tens bud­get för riks­da­gen och Riks­dags­för­valt­ningen,
   2. utfärda anvis­ningar för utar­be­tan­det av för­slag till anslag på sta­tens bud­get för riks­da­gens myn­dig­he­ter utom Riks­ban­ken,
   3. upp­rätta anslags­di­rek­tiv för var och en av riks­da­gens myn­dig­he­ter, utom Riks­ban­ken, över de finan­si­ella vill­kor som gäl­ler för respek­tive myn­dig­het med anled­ning av riks­da­gens beslut om sta­tens bud­get,
   4. besluta i frå­gor om eko­no­miska för­må­ner enligt lagen (2016:1108) om ersätt­ning till riks­da­gens leda­mö­ter respek­tive den upp­hävda lagen (1996:304) om arvode m.m. till Sve­ri­ges leda­mö­ter av Euro­pa­par­la­men­tet,
   5. ansvara för löner, arvo­den och andra ersätt­ningar till arbets­ta­gare och arvo­des­be­rät­ti­gade hos Riks­dags­för­valt­ningen, riks­da­gens nämn­der och övriga riks­dags­or­gan samt svara för han­te­ringen av pen­sio­ner och andra för­må­ner till dessa och deras efter­le­vande,
   6. ingå cen­trala kol­lek­tivav­tal samt i övrigt utöva arbets­gi­va­rens befo­gen­he­ter enligt dessa när det gäl­ler riks­da­gens myn­dig­he­ter samt före­träda riks­da­gens myn­dig­he­ter som arbets­gi­vare i arbets­tvis­ter om kol­lek­tivav­tal som har slu­tits av Riks­dags­för­valt­ningen,
   7. svara för de utbe­tal­ningar som föl­jer av beslut av riks­da­gens nämnd­myn­dig­he­ter, om kost­na­derna ska belasta anslag som anvi­sats till Riks­dags­för­valt­ningen,
   8. utföra övriga eko­no­mi­ad­mi­nist­ra­tiva upp­gif­ter för riks­da­gens nämnd­myn­dig­he­ter,
   9. ansvara för att leda­mö­ter erbjuds par­ke­rings­plats, över­natt­nings­bo­stä­der, arbets­rum, vida­re­ut­bild­ning, tek­nisk och elektro­nisk utrust­ning, barn­verk­sam­het, för­säk­ring och före­tags­häl­so­vård, och
   10. ansvara för att leda­mö­ter som läm­nar riks­da­gen erbjuds stöd för över­gång till för­värvs­ar­bete.

Riks­dags­för­valt­ningen ska ge ett arbets­givar­kol­le­gium med repre­sen­tan­ter för riks­da­gens myn­dig­he­ter möj­lig­het att fram­föra syn­punk­ter i för­hand­lings­frå­gor som rör dessa myn­dig­he­ter inför att ett centralt kol­lek­tivav­tal ska slu­tas samt när Riks­dags­för­valt­ningen i övrigt före­trä­der riks­da­gens myn­dig­he­ter som arbets­gi­vare.

Riks­dags­för­valt­ningen får till en av riks­da­gens myn­dig­he­ter över­lämna hand­lägg­ningen av en avtals­fråga som är av bety­delse för den myn­dig­he­ten.

Riks­dags­för­valt­ningen ska bereda riks­da­gens nämnd­myn­dig­he­ter till­fälle att lämna syn­punk­ter på beho­vet av resur­ser.
Lag (2021:1121).

3 §   Riks­dags­för­valt­ningen ska i sin verk­sam­het beakta total­för­sva­rets krav samt svara för säker­he­ten och kris­be­red­ska­pen i riks­da­gen.

4 §   Riks­dags­för­valt­ningen får inom myn­dig­he­tens fas­tig­he­ter upp­låta lägen­he­ter och loka­ler. Riks­dags­för­valt­ningen får även ingå hyres­av­tal avse­ende lägen­he­ter i syfte att upp­låta dessa. För upp­lå­tel­ser av lägen­he­ter och loka­ler får hyra tas ut. Hyran ska, om inte annat föl­jer av 12 kap. jor­da­bal­ken, beräk­nas på mark­nads­mäs­siga grun­der.

Riks­dags­för­valt­ningen får även inom sitt verk­sam­hets­om­råde till­han­da­hålla varor och tjäns­ter för vilka avgif­ter får tas ut. Riks­dags­för­valt­ningen bestäm­mer avgif­ter­nas stor­lek.
Lag (2017:1158).

5 §   Riks­dags­för­valt­ningen får delta i inter­na­tio­nellt bistånds­ar­bete inom det par­la­men­ta­riska områ­det.

6 §   Riks­dags­för­valt­ningen får över­lämna en upp­gift att hand­lägga frå­gor som anges i 2 § första styc­ket 4 till en annan myn­dig­het. Vad som sägs om Riks­dags­för­valt­ningen ska i sådant fall gälla den myn­dig­he­ten när det gäl­ler det som före­skrivs i 9 kap. 18-22 §§ den upp­hävda lagen (1996:304) om arvode m.m. till Sve­ri­ges leda­mö­ter av Euro­pa­par­la­men­tet.
Lag (2016:1113).

7 §   Riks­dags­för­valt­ningen får
   1. med­dela de före­skrif­ter som behövs för tillämp­ningen av cen­trala kol­lek­tivav­tal som Riks­dags­för­valt­ningen ingått,
   2. med­dela per­so­nal­ad­mi­nist­ra­tiva före­skrif­ter i övrigt för riks­da­gens myn­dig­he­ter utom Riks­re­vi­sio­nen,
   3. med­dela före­skrif­ter om att endast den som är svensk med­bor­gare får ha en viss anställ­ning vid Riks­dags­för­valt­ningen,
   4. med­dela före­skrif­ter om regi­stre­ring och gall­ring av all­männa hand­lingar samt arkiv-​ och doku­menthan­te­ring för riks­da­gens myn­dig­he­ter och organ utom Riks­ban­ken, Riks­re­vi­sio­nen, Stif­tel­sen Riks­ban­kens Jubi­le­ums­fond och Utri­kes­nämn­den, och
   5. inom sitt verk­sam­hets­om­råde med­dela före­skrif­ter utö­ver vad som föl­jer av punk­terna 1-4. Lag (2018:606).

7 a §   Riks­dags­för­valt­ningen ska träffa en över­ens­kom­melse med var och en av riks­da­gens nämnd­myn­dig­he­ter om för­valt­ning­ens kans­li­stöd till nämnd­myn­dig­he­ten.

Riks­dags­för­valt­ningen får efter sam­råd med nämnd­myn­dig­he­ten träffa över­ens­kom­melse med en annan myn­dig­het under riks­da­gen om att den myn­dig­he­ten ska lämna kans­li­stöd till nämnd­myn­dig­he­ten. En sådan över­ens­kom­melse får även träf­fas med en dom­stol eller en för­valt­nings­myn­dig­het under rege­ringen.

När Riks­dags­för­valt­ningen läm­nar kans­li­stöd till en nämnd­myn­dig­het ska för­valt­ningen beakta nämn­dens intresse av obe­ro­ende. Lag (2012:888).

Myn­dig­he­tens led­ning

8 §   Riks­dags­för­valt­ningen leds av en sty­relse. Bestäm­mel­ser om val av leda­mö­ter och om ord­fö­rande i riks­dags­sty­rel­sen finns i riks­dags­ord­ningen.

Sty­rel­sens ansvar

9 §   Sty­rel­sen ansva­rar inför riks­da­gen för verk­sam­he­ten och ska se till att den bedrivs effek­tivt och enligt gäl­lande rätt, att den redo­vi­sas på ett till­för­lit­ligt och rätt­vi­sande sätt samt att Riks­dags­för­valt­ningen hus­hål­lar väl med sta­tens medel.

10 §   Sty­rel­sen beslu­tar om
   1. fram­ställ­ningar och redo­gö­rel­ser till riks­da­gen,
   2. Riks­dags­för­valt­ning­ens års­re­do­vis­ning och för­slag till bud­get för riks­da­gen och Riks­dags­för­valt­ningen,
   3. åtgär­der med anled­ning av Riks­re­vi­sio­nens rap­por­ter över Riks­dags­för­valt­ning­ens verk­sam­het och den redo­vis­ning som sty­rel­sen ska lämna till riks­da­gen enligt 9 kap. 6 § lagen (2016:1091) om bud­get och eko­no­mi­ad­mi­nist­ra­tion för riks­da­gens myn­dig­he­ter,
   4. Riks­dags­för­valt­ning­ens arbets­ord­ning och verk­sam­hets­plan,
   5. före­skrif­ter som enligt denna lag eller andra för­fatt­ningar får med­de­las av Riks­dags­för­valt­ningen och som inte enligt 21 § får med­de­las av riks­dags­di­rek­tö­ren,
   6. slu­tande av huvud­av­tal med arbets­ta­gar­nas huvud­or­ga­ni­sa­tio­ner,
   7. anställ­ning av en biträ­dande riks­dags­di­rek­tör, avdel­nings­che­fer, che­fer för utskotts­kans­lier och en chef för EU-​nämndens kansli,
   8. lön och andra anställ­nings­för­må­ner för riks­dags­di­rek­tö­ren, och
   9. sådana frå­gor som är av större vikt eller prin­ci­piell bety­delse eller som riks­dags­di­rek­tö­ren hän­skju­ter till sty­rel­sen. Lag (2021:1121).

10 a §   Riks­dags­sty­rel­sen får med­dela före­skrif­ter om utskot­tens och EU-​nämndens utri­kes­re­sor. Lag (2014:807).

11 §   Bestäm­mel­ser om sty­rel­sens ansvar för intern­re­vi­sion och intern styr­ning och kon­troll finns i lagen (2016:1097) om bud­get och eko­no­mi­ad­mi­nist­ra­tion för riks­da­gens myn­dig­he­ter. Lag (2016:1096).

Sty­rel­sens arbets­for­mer

12 §   Bestäm­mel­ser om riks­dags­sty­rel­sens sam­man­sätt­ning finns i riks­dags­ord­ningen.

13 §   Riks­dags­sty­rel­sen är besluts­för när ord­fö­ran­den och där­ut­ö­ver minst sex leda­mö­ter är när­va­rande.

Vid omröst­ning tilläm­pas 28 och 29 §§ för­valt­nings­la­gen (2017:900). Lag (2018:849).

Leda­mots­rå­det

14 §   Riks­dags­sty­rel­sen utser för val­pe­ri­o­den ett råd för bered­ning av leda­motsnära frå­gor.

I leda­mots­rå­det ska en repre­sen­tant för varje par­tigrupp ingå.
Riks­dags­sty­rel­sen utser även ersät­tare för leda­mö­terna i rådet.

Leda­mots­rå­det sam­man­trä­der på kal­lelse av riks­dags­di­rek­tö­ren.

15 §   Innan riks­dags­di­rek­tö­ren avgör ett ärende av större vikt eller prin­ci­piell bety­delse för riks­da­gens leda­mö­ter ska han eller hon sam­råda med leda­mots­rå­det.

Om två eller flera leda­mö­ter i rådet är emot riks­dags­di­rek­tö­rens för­slag till avgö­rande av ett före­lagt ärende ska riks­dags­di­rek­tö­ren hän­skjuta ären­det till riks­dags­sty­rel­sen för beslut.

Dele­ge­ring

16 §   Ären­den som inte enligt 10 och 25 §§ ska beslu­tas av riks­dags­sty­rel­sen eller per­so­na­l­an­svars­nämn­den beslu­tas av riks­dags­di­rek­tö­ren eller, om inte riks­dags­sty­rel­sen bestämt något annat, av den som riks­dags­di­rek­tö­ren utser.

17 §   Riks­dags­sty­rel­sen får över­låta till riks­dags­di­rek­tö­ren att avgöra ären­den som avses i 10 § 7.

Riks­dags­sty­rel­sen får även över­låta till riks­dags­di­rek­tö­ren att avgöra ären­den som avses i 10 § 3 och 6 samt vidta åtgär­der med anled­ning av intern­re­vi­sio­nens redo­vis­ning och revi­sions­plan när sty­rel­sens beslut inte utan olä­gen­het kan avvak­tas.

Sådana beslut ska anmä­las för sty­rel­sen vid dess näst­kom­mande sam­man­träde.

Riks­dags­di­rek­tö­rens ansvar inför sty­rel­sen

18 §   Riks­dags­di­rek­tö­ren är chef för Riks­dags­för­valt­ningen.
Riks­dags­di­rek­tö­ren ansva­rar inför sty­rel­sen och ska svara för den löpande verk­sam­he­ten enligt de direk­tiv som sty­rel­sen beslu­tar.

Riks­dags­di­rek­tö­ren ska hålla sty­rel­sen infor­me­rad om verk­sam­he­ten, förse sty­rel­sen med under­lag för beslut och verk­ställa sty­rel­sens beslut.

19 §   När riks­dags­di­rek­tö­ren inte är i tjänst eller är på tjäns­te­resa ska upp­gif­terna som chef för Riks­dags­för­valt­ningen i första hand skö­tas av den biträ­dande riks­dags­di­rek­tö­ren och i andra hand av en tjäns­te­man inom Riks­dags­för­valt­ningen som riks­dags­di­rek­tö­ren utsett efter sam­råd med tal­man­nen.

Den biträ­dande riks­dags­di­rek­tö­ren ersät­ter även i övrigt riks­dags­di­rek­tö­ren i den utsträck­ning som riks­dags­di­rek­tö­ren bestäm­mer.

Riks­dags­di­rek­tö­rens upp­gif­ter

20 §   Riks­dags­di­rek­tö­ren ska för­u­tom att svara för den löpande verk­sam­he­ten även
   1. fort­lö­pande följa upp och pröva Riks­dags­för­valt­ning­ens verk­sam­het och kon­se­kven­serna av de före­skrif­ter och sär­skilda beslut som rör verk­sam­he­ten samt vidta de åtgär­der som behövs,
   2. se till att riks­dags­le­da­mö­ter­nas, all­män­he­tens och and­ras kon­tak­ter med Riks­dags­för­valt­ningen under­lät­tas genom en god ser­vice och till­gäng­lig­het, genom infor­ma­tion och genom ett vår­dat, enkelt och begrip­ligt språk i Riks­dags­för­valt­ning­ens skri­vel­ser och beslut,
   3. verka för att Riks­dags­för­valt­ningen genom sam­ver­kan med andra stat­liga myn­dig­he­ter och på annat sätt tar till vara de för­de­lar som kan vin­nas för sta­ten som hel­het.

21 §   Riks­dags­di­rek­tö­ren får före­skriva och för sär­skilda fall besluta om Riks­dags­för­valt­ning­ens orga­ni­sa­tion i de delar detta inte är regle­rat i riks­dags­ord­ningen eller annan för­fatt­ning.

22 §   Riks­dags­di­rek­tö­ren ska svara för Riks­dags­för­valt­ning­ens arbets­gi­var­po­li­tik enligt 23 § och före­träda Riks­dags­för­valt­ningen som arbets­gi­vare.

Riks­dags­di­rek­tö­ren slu­ter cen­trala kol­lek­tivav­tal på riks­da­gens myn­dig­he­ters väg­nar utom huvud­av­tal samt beslu­tar om lock­ou­ter eller andra strids­åt­gär­der. Lag (2021:1121).

Riks­dags­för­valt­ning­ens arbets­gi­var­po­li­tik

23 §   Riks­dags­för­valt­ningen ska
   1. se till att de anställda är väl för­trogna med myn­dig­he­tens upp­drag,
   2. skapa goda arbets­för­hål­lan­den och ta till vara och utveckla de anställ­das kom­pe­tens och erfa­ren­het, och
   3. verka för jäm­ställd­het mel­lan kvin­nor och män samt för mång­fald i arbets­li­vet.

Anställ­ningar och upp­drag

24 §   Riks­dags­di­rek­tö­ren väljs och ent­le­di­gas av riks­da­gen enligt bestäm­mel­ser i riks­dags­ord­ningen.

Annan per­so­nal anställs av Riks­dags­för­valt­ningen.
Lag (2014:807).

Per­so­na­l­an­svars­nämnd

25 §   Vid myn­dig­he­ten ska det fin­nas en per­so­na­l­an­svars­nämnd.

Riks­dags­för­valt­ning­ens per­so­na­l­an­svars­nämnd prö­var föl­jande frå­gor när det gäl­ler anställda i Riks­dags­för­valt­ningen:
   1. skil­jande från anställ­ning på grund av per­son­liga för­hål­lan­den, dock inte i fråga om pro­vanställ­ning,
   2. disci­pli­n­an­svar,
   3. åtal­san­mä­lan, och
   4. avstäng­ning.

Riks­dags­di­rek­tö­ren är ord­fö­rande i per­so­na­l­an­svars­nämn­den.

Riks­dags­för­valt­ningen får med­dela före­skrif­ter om nämn­dens sam­man­sätt­ning i övrigt och om dess verk­sam­het.

26 §   Per­so­na­l­an­svars­nämn­den är besluts­för när ord­fö­ran­den och minst hälf­ten av de andra leda­mö­terna är när­va­rande.

Ären­de­nas hand­lägg­ning

27 §   Ären­dena ska avgö­ras efter före­drag­ning.

Riks­dags­för­valt­ningen får i arbets­ord­ningen eller i sär­skilda beslut bestämma att ären­den som avgörs av någon annan än riks­dags­di­rek­tö­ren inte behö­ver före­dras.

Riks­dags­di­rek­tö­ren får utan före­drag­ning fatta sådana beslut som inte kan skju­tas upp till dess att man har hun­nit att före­dra ären­det.

28 §   För varje beslut i ett ärende ska det upp­rät­tas en hand­ling som visar
   1. dagen för beslu­tet,
   2. beslu­tets inne­håll,
   3. vem som fat­tat beslu­tet,
   4. vem som varit före­dra­gande, och
   5. vem som varit med vid den slut­liga hand­lägg­ningen utan att delta i avgö­ran­det.

Pro­to­koll ska föras när det före­kom­mer skilj­ak­tiga meningar eller när pro­to­koll behövs av någon annan orsak.

Om en skilj­ak­tig mening finns ska den all­tid anges när en under­rät­telse läm­nas om inne­hål­let i ett beslut fat­tat av Riks­dags­för­valt­ningen.

Riks­dags­för­valt­ning­ens rätt att före­träda sta­ten vid dom­stol

29 §   Inom sitt verk­sam­hets­om­råde före­trä­der Riks­dags­för­valt­ningen sta­ten vid dom­stol.

Riks­dags­för­valt­ningen får upp­dra åt en annan myn­dig­het eller åt ett ombud att föra Riks­dags­för­valt­ning­ens talan.

Över­kla­gande

30 §   Bestäm­mel­ser om över­kla­gande av beslut av Riks­dags­för­valt­ningen finns i lagen (1989:186) om över­kla­gande av admi­nist­ra­tiva beslut av Riks­dags­för­valt­ningen och riks­da­gens myn­dig­he­ter.
Vik­tiga lagar inom för­valt­nings­rät­ten
JP Info­nets för­valt­nings­rätts­liga tjäns­ter

JP Info­nets för­valt­nings­rätts­liga tjäns­ter

Han­te­rar du för­valt­nings­rätts­liga frå­ge­ställ­ningar i ditt arbete? Vi på JP Info­net kan hjälpa dig att reda ut för­valt­nings­rätts­liga frå­gor oav­sett om du arbe­tar på en kom­mun, stat­lig myn­dig­het, dom­stol eller advo­kat­byrå. Vi ger råd och stöd med bland annat hand­lägg­ning, kom­mu­nal­rätt, dele­ga­tions­ord­ningar, offent­lig­het och sek­re­tess, ompröv­ning av beslut och lag­lig­hets­pröv­ning. Se allt inom för­valt­nings­rätt.