SFS 2023:815 Lag om ändring i lagen (2016:1145) om offentlig upphandling
SFS2023-815.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2023:815
om ändring i lagen (2016:1145) om offentlig upphandling publicerad
utfärdad den 7 december 2023
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om lagen (2016:1145) om
offentlig upphandling3
dels att 21 och 22 kap. ska upphöra att gälla,
dels att 1 kap. 1 §, 12 kap. 14 och 16 §§, 19 kap. 1 och 22 §§ och
19 a kap. 1 och 11 §§ ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas ett nytt kapitel, 21 kap., av följande lydelse.
1 kap.
1 §4 innehållet i denna lag är uppdelat enligt följande:
– lagens innehåll, tillämpningsområde och definitioner (1 kap.),
– blandad upphandling (2 kap.),
– undantag från lagens tillämpningsområde (3 kap.),
– allmänna bestämmelser (4 kap.),
– tröskelvärden (5 kap.),
– upphandlingsförfaranden (6 kap.),
– ramavtal, inköpscentraler och annan samordnad upphandling (7 kap.),
– elektroniska metoder för upphandling (8 kap.),
– tekniska krav (9 kap.),
– annonsering av upphandling och inbjudan till anbudssökande (10 kap.),
– tidsfrister för anbudsansökningar och anbud (11 kap.),
– kommunikation, information till leverantörer och dokumentation
(12 kap.),
– uteslutning av leverantörer (13 kap.),
– kvalificering (14 kap.),
– egen försäkran och utredning om leverantörer (15 kap.),
– utvärdering av anbud och tilldelning av kontrakt (16 kap.),
– fullgörande av kontrakt (17 kap.),
– projekttävlingar (18 kap.),
– annonspliktiga upphandlingar under tröskelvärdena och annonspliktiga
upphandlingar av tjänster enligt bilaga 2 (19 kap.),
– direktupphandling (19 a kap.),
– avtalsspärr, överprövning och skadestånd (20 kap.), och
– tillsyn och upphandlingsskadeavgift (21 kap.).
1 prop. 2023/24:3, bet. 2023/24:fiu12, rskr. 2023/24:61.
2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv 2014/24/eu av den 26 februari 2014 om offentlig
upphandling och om upphävande av direktiv 2004/18/eg, i lydelsen enligt kommissionens
delegerade förordning (eu) 2021/1952.
3 senaste lydelse av
21 kap. 1 § 2021:1110
21 kap. 4 § 2021:1110. 1
4 senaste lydelse 2021:1110.
den 9 december 2023
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
till lagen hör följande bilagor: sfs 2023:815
– förteckning över byggentreprenadkontrakt (bilaga 1),
– förteckning över sociala tjänster och andra särskilda tjänster (bilaga 2),
och
– definitioner av vissa tekniska specifikationer (bilaga 3).
12 kap.
14 § en upphandlande myndighet ska löpande dokumentera genom-
förandet av en upphandling. dokumentationen ska vara tillräcklig för att
myndigheten ska kunna motivera sina beslut under upphandlingens samtliga
skeden.
dokumentationen ska vara slutförd senast 30 dagar efter att myndigheten
har ingått avtal eller fattat beslut om att avbryta upphandlingen.
16 § av en individuell rapport ska följande framgå:
1. skäl till att ett anbud som har förkastats har ansetts vara onormalt lågt,
2. skäl till att ett kontrakt eller ramavtal inte har tilldelats en leverantör,
3. skäl till att en leverantör inte har godkänts som deltagare i ett dynamiskt
inköpssystem,
4. skäl till att förhandlat förfarande med föregående annonsering, för-
handlat förfarande utan föregående annonsering eller konkurrenspräglad
dialog har tillämpats,
5. skäl till att inlämning av anbud med andra medel än elektroniska har
godkänts, och
6. intressekonflikter och åtgärder som vidtagits till följd av dem.
en individuell rapport ska ha upprättats senast 30 dagar efter att myndig-
heten har ingått avtal eller fattat beslut om avbrytande av upphandlingen.
den individuella rapporten eller huvuddragen i den ska på begäran
skickas till europeiska kommissionen eller den tillsynsmyndighet som avses
i 21 kap. 1 §.
regeringen kan med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen meddela närmare
föreskrifter om vilka uppgifter en individuell rapport ska innehålla.
19 kap.
1 §5 detta kapitel gäller för
1. upphandling eller projekttävling vars värde beräknas understiga det
tröskelvärde som avses i 5 kap. 1 eller 2 §, och
2. upphandling eller projekttävling av en tjänst av sådant slag som anges
i bilaga 2.
vid upphandling enligt detta kapitel gäller även bestämmelserna i
1–3 kap., 5 kap., 20 och 21 kap.
om direktupphandling får användas enligt 19 a kap. gäller endast be-
stämmelserna i det kapitlet.
22 §6 en upphandlande myndighet ska löpande dokumentera genom-
förandet av en upphandling. dokumentationen ska vara tillräcklig för att
myndigheten ska kunna motivera sina beslut under upphandlingens samtliga
skeden.
5
6 senaste lydelse 2021:1110.
senaste lydelse 2021:1110. 2
vid upphandling av en tjänst av sådant slag som anges i bilaga 2 ska en sfs 2023:815
upphandlande myndighet dokumentera upphandlingen med tillämpning av
12 kap. 15 och 16 §§ om individuella rapporter.
dokumentationen ska vara slutförd senast 30 dagar efter att myndigheten
har ingått avtal eller fattat beslut om att avbryta upphandlingen.
19 a kap.
1 §7 detta kapitel gäller vid direktupphandling. med direktupphandling
avses ett förfarande för tilldelning av kontrakt eller ingående av ramavtal
utan krav på att den upphandlande myndigheten först ska informera om sin
avsikt att upphandla genom en annons om anbudsinfordran.
vid direktupphandling gäller även 1–3 kap., 5 kap., 20 och 21 kap.
11 §8 en upphandlande myndighet ska löpande dokumentera genom-
förandet av en direktupphandling om upphandlingens värde överstiger
100 000 kronor. dokumentationen ska vara tillräcklig för att myndigheten
ska kunna motivera sina beslut under upphandlingens samtliga skeden.
dokumentationen ska vara slutförd senast 30 dagar efter att myndigheten
har ingått avtal eller fattat beslut om att avbryta upphandlingen.
21 kap. tillsyn och upphandlingsskadeavgift
tillsyn
allmänna bestämmelser om tillsyn
1 § den myndighet som regeringen bestämmer ska utöva tillsyn över att
denna lag följs.
2 § tillsynsmyndigheten får hämta in upplysningar som är nödvändiga för
tillsynsverksamheten från en upphandlande myndighet eller den som till-
synsmyndigheten bedömer vara en upphandlande myndighet. om det
behövs på grund av brådska, materialets omfång eller något annat för-
hållande, får upplysningarna hämtas in genom besök hos den upphandlande
myndigheten.
3 § en upphandlande myndighet eller den som tillsynsmyndigheten be-
dömer vara en upphandlande myndighet är skyldig att lämna de upp-
lysningar som tillsynsmyndigheten begär för sin tillsyn.
förelägganden
4 § tillsynsmyndigheten får förelägga en upphandlande myndighet eller
den som tillsynsmyndigheten bedömer vara en upphandlande myndighet att
besluta om riktlinjer för direktupphandling enligt 19 a kap. 15 §.
5 § om det behövs för att tillsynsmyndigheten ska kunna utöva tillsyn får
myndigheten förelägga en upphandlande myndighet eller den som tillsyns-
myndigheten bedömer vara en upphandlande myndighet att lämna uppgifter,
visa upp en handling eller lämna över en kopia av handlingen.
7
8 senaste lydelse 2021:1110.
senaste lydelse 2021:1110. 3
upphandlingsskadeavgift sfs 2023:815
beslut om upphandlingsskadeavgift
6 § tillsynsmyndigheten ska besluta att en upphandlande myndighet ska
betala en särskild avgift (upphandlingsskadeavgift) om en allmän förvalt-
ningsdomstol i ett avgörande som fått laga kraft har fastställt
1. att ett avtal får bestå, trots att det har slutits i strid med bestämmelserna
om avtalsspärr i 20 kap. 1, 3 eller 8 §, eller
2. att ett avtal får bestå på grund av tvingande hänsyn till ett allmän-
intresse enligt 20 kap. 14 §.
7 § tillsynsmyndigheten får besluta att en upphandlande myndighet ska
betala en upphandlingsskadeavgift om den upphandlande myndigheten har
slutit ett avtal med en leverantör utan föregående annonsering enligt 10 kap.
1, 2 eller 3 §, 18 kap. 2 § eller 19 kap. 6 §.
8 § i ringa fall ska någon upphandlingsskadeavgift inte påföras. vidare får
eftergift beviljas om det finns synnerliga skäl.
upphandlingsskadeavgiftens storlek
9 § upphandlingsskadeavgiften ska uppgå till lägst 10 000 kronor och
högst 20 000 000 kronor. avgiften får inte överstiga tio procent av upphand-
lingens värde enligt 5 kap.
vid fastställande av upphandlingsskadeavgiftens storlek ska särskild
hänsyn tas till hur allvarlig överträdelsen är.
tidsfrister för beslut om avgift
10 § ett beslut om upphandlingsskadeavgift enligt 6 § ska meddelas inom
sex månader från den tidpunkt då det avgörande som beslutet grundas på
fick laga kraft.
11 § ett beslut om upphandlingsskadeavgift enligt 7 § ska meddelas inom
två år från det att avtalet slöts. beslutet får dock inte meddelas innan tiden
för att ansöka om överprövning av ett avtals giltighet har löpt ut.
om en eller flera leverantörer har ansökt om överprövning av avtalets
giltighet får ett beslut om upphandlingsskadeavgift inte meddelas förrän
samtliga beslut med anledning av överprövningen har fått laga kraft.
beslutet ska då meddelas inom sex månader från den tidpunkt då samtliga
beslut med anledning av överprövningen fick laga kraft.
betalning av avgift
12 § upphandlingsskadeavgiften tillfaller staten.
13 § en upphandlingsskadeavgift ska betalas till tillsynsmyndigheten
inom 30 dagar från det att beslutet fick laga kraft eller inom den längre tid
som anges i beslutet.
om avgiften inte betalas i tid, ska tillsynsmyndigheten lämna den
obetalda avgiften till indrivning. bestämmelser om indrivning finns i lagen
(1993:891) om indrivning av statliga fordringar m.m.
14 § en beslutad upphandlingsskadeavgift faller bort, om beslutet inte har
kunnat verkställas inom fem år från att det fick laga kraft.
4
överklagande sfs 2023:815
15 § tillsynsmyndighetens beslut om upphandlingsskadeavgift eller före-
lägganden får överklagas till den förvaltningsrätt i vars domkrets den som
beslutet riktar sig till har sin hemvist. när ett beslut överklagas är tillsyns-
myndigheten motpart i domstolen.
prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
1. denna lag träder i kraft den 1 januari 2024.
2. äldre bestämmelser gäller fortfarande för sådana upphandlingar som
har påbörjats före ikraftträdandet.
på regeringens vägnar
erik slottner
andreas hamrén
(finansdepartementet)
5
Viktiga lagar inom upphandlingsrätten
Lag (2016:1145) om offentlig upphandling
Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna
Viktiga lagar inom upphandlingsrätten
Konkurrenslag (2008:579)Lag (2016:1145) om offentlig upphandling
Lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna
JP Infonets tjänster inom upphandlingsrätt
JP Infonets tjänster inom upphandlingsrätt
Stöter du på utmaningar gällande upphandlingar i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som ett stöd och praktisk vägledning för dig som arbetar som upphandlare, leverantör till offentlig sektor, konsult eller på annat sätt med offentliga inköp. Vi har stor expertis inom konkurrens och upphandlingsområdet och ger dig en komplett bevakning av upphandlingsjuridiken. Se allt inom konkurrens och upphandlingsrätt.