SFS 1996_1118 Lag om marknadsföring av kristallglas
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1996:1118
utkom från trycket den 3 december 1996
lag om marknadsföring av kristallglas;
utfärdad den 21 november 1996. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs följande.
lagens tillämpningsområde 1 § denna lag gäller näringsidkares marknadsföring av sådana produkter av glas som omfattas av nummer 7013 i europeiska gemenskapens tulltaxa som finns intagen i bilaga 1 i rådets förordning (eeg) nr 2658/872.
1 prop. 1995/96:225, bet. 1996/97:lu 1, rskr. 1996/97:33. jfr rådets direktiv 69/493/eeg av den 15 december 1969 om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om kristallglas (egt nr l 326, 29.12.1969 s. 36, celex 369l0493), senast ändrat genom rådets beslut av den 11 juni 1985 (egt nr l 302, 15.11.1985, s. 5, celex 1851). 2 jfr rådets förordning (eeg) nr 2658/87 av den 23 juli 1987 om tulltaxe- och statistiknomenklaturen och om gemensamma tulltaxan (egt nr l 256, 7.9.1987, s. 1, celex 387r2658, senast ändrad genom kommissionens förordning (eg) nr 1359/95 (egt nr l 142, 26.6.1995, s. 1, celex 395r1359).
1916
beteckningar på och symboler för kristallglas 2 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om beteckningar och symboler som skall vara skyddade i marknadsföringen av sådana produkter som avses i 1 § och om förutsättningarna för att de skall få användas. kompletterande information i vissa fall 3 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om hur en framställning med ett varumärke som innehåller en sådan beteckning som avses i 2 § skall kompletteras så att det inte uppstår missförstånd om egenskaperna hos den vara som marknadsförs. detsamma gäller om varumärket innehåller en beteckning som kan förväxlas med en beteckning som avses i 2 §. det som sägs om varumärke skall också gälla ett företagsnamn eller annan text som används i marknadsföringen av sådana produkter som avses i 1§. analysmetoder 4 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om hur en analys skall genomföras för att fastställa om förutsättningarna är uppfyllda för att en produkt skall få bära beteckningar och symboler av det slag som avses i 2 §. tillsyn och sanktioner 5 § den myndighet som regeringen bestämmer skall se till att föreskrifter som har meddelats med stöd av denna lag följs. 6 § vid en prövning av om föreskrifter som har meddelats med stöd av denna lag har överträtts tillämpas marknadsföringslagen (1995:450). denna lag träder i kraft den 1 januari 1997. på regeringens vägnar göran persson leif blomberg (inrikesdepartementet)
sfs 1996:1118
1917
Viktiga lagar inom markands- och immaterialrätten
Marknadsföringslag (2008:486)
Mönsterskyddslag (1970:485)
Patentlag (1967:837)
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
Varumärkeslag (2010:1877)
Viktiga lagar inom markands- och immaterialrätten
Konkurrenslag (2008:579)Marknadsföringslag (2008:486)
Mönsterskyddslag (1970:485)
Patentlag (1967:837)
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
Varumärkeslag (2010:1877)
JP Infonets tjänster inom marknad och immaterialrätt
JP Infonets tjänster inom marknad och immaterialrätt
Kommer du i kontakt med upphovs- och marknadsrättsliga frågor i ditt arbete? JP Infonet förser dagligen ett stort antal kunder med det juridiska underlag de behöver för att kunna fatta rättssäkra beslut. Oavsett om du har behov av juridiskt grundmaterial, fördjupande analyser eller nyhetsbevakning kring patentlagen, varumärkeslagen, marknadsföringslagen eller liknande, så har vi tjänsterna som passar för dig. Se allt inom marknad och immaterialrätt.