SFS 2014:16 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
140016.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486); utfärdad den 16 januari 2014. enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs 2 i fråga om marknadsföringslagen (2008:486) dels att 1 och 37§§ ska ha följande lydelse, dels att det i lagen ska införas en ny paragraf, 22a§, samt närmast före 22a§ en ny rubrik av följande lydelse. 1§ 3 denna lag har till syfte att främja konsumenternas och näringslivets intressen i samband med marknadsföring av produkter och att motverka marknadsföring som är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare. bestämmelser om marknadsföring finns bl.a. i –lagen (1992:1672) om paketresor, –tobakslagen (1993:581), –lagen (1995:1571) om insättningsgaranti, –lagen (1996:1006) om anmälningsplikt avseende viss finansiell verksam- het, –lagen (1996:1118) om marknadsföring av kristallglas, –lagen (1999:268) om betalningsöverföringar inom europeiska ekono- miska samarbetsområdet, –lagen (1999:158) om investerarskydd, –lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhäl- lets tjänster, –lagen (2004:299) om inlåningsverksamhet, –prisinformationslagen (2004:347), –lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, –försäkringsavtalslagen (2005:104), –lagen (2005:405) om försäkringsförmedling, –lagen (2006:484) om franchisegivares informationsskyldighet, –lagen (2010:510) om lufttransporter, –radio- och tv-lagen (2010:696), –alkohollagen (2010:1622), –konsumentkreditlagen (2010:1846), 1 prop. 2013/14:15, bet. 2013/14:cu7, rskr. 2013/14:118. 2 jfr europaparlamentets och rådets dire ktiv 2011/83/eu av den 25 oktober 2011 om konsumenträttigheter och om ändring av rådets direktiv 93/ 13/eeg och europa- parlamentets och rådets direktiv 1999/44 /eg och om upphävande av rådets direktiv 85/577/eeg och europaparlamentets och rå dets direktiv 97 /7/eg (eut l 304, 22.11.2011, s.64, celex 32011l0083). 3 senaste lydelse 2013:1055. sfs 2014:16 utkom från trycket den 28 januari 2014 2 sfs 2014:16 –lagen (2011:914) om konsumentskydd vid avtal om tidsdelat boende eller långfristig semesterprodukt, och –lagen (2013:1054) om marknadsföring av modersmjölksersättning och tillskottsnäring. information innan ett konsumentavtal ingås 22a§ vid andra avtal än distansavtal och avtal utanför affärslokaler enligt 1 kap. 2§ lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ska näringsidkaren innan avtalet ingås ge konsumenten klar och begriplig infor- mation om 1.sitt namn och telefonnummer samt sin gatuadress och e-postadress, 2.produktens huvudsakliga egenskaper i den omfattning som är lämplig med hänsyn till produkten och till hur informationen ges, 3.produktens pris, inbegripet skatter och avgifter, eller, om priset inte kan anges i förväg, hur priset beräknas, 4.kostnader för leverans eller por to och andra tillkommande kostnader, 5.villkoren för betalning samt för leverans eller fullgörande på något annat sätt och tidpunkt för leverans eller fullgörande, 6.den rätt som konsumenten har att reklamera enligt lag och hur reklama- tion kan göras, 7.garantier eller liknande utfästelser samt den assistans och service som gäller efter försäljningen, 8.avtalets löptid, 9.villkoren för att säga upp avtalet, om det gäller tills vidare eller förnyas automatiskt, och 10.funktionen hos digitalt innehåll, inbegripet tekniska skyddsåtgärder, och vilken maskin- och programvara som krävs för att använda det digitala innehållet. informationsskyldigheten enligt första stycket gäller inte, om informatio- nen framgår av sammanhanget. informationsskyldigheten gäller inte heller i fråga om 1.vardagliga avtal som fullgörs omedelbart, 2.andra avtal om fast egendom än sådana som avser uthyrning av fast egendom, eller 3.avtal som anges i 2 kap. 1§ andra stycket 1, 2 och 6–8 samt fjärde stycket och i 3 kap. lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. 37§ den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot ett förbud eller ett åläggande som har meddelats med stöd av 23, 24 eller 25§, eller mot 7§, eller mot 8§ och någon av bestämmelserna i 9, 10, 12–17§§, eller mot någon av bestämmelserna i 18–22a§§, eller mot någon av punkterna i bilaga i till direktiv 2005/29/eg, ska ersätta den skada som därigenom uppkommer för en konsument eller någon annan näringsidkare. när ersättningen till näringsidkare best äms får hänsyn tas även till omstän- digheter av annan än ekonomisk art. 3 sfs 2014:16 denna lag träder i kraft den 13 juni 2014. på regeringens vägnar birgitta ohlsson linda utterberg (justitiedepartementet) norstedts juridik ab/fritzes elanders sverige ab, 2014
Viktiga lagar inom markands- och immaterialrätten
Marknadsföringslag (2008:486)
Mönsterskyddslag (1970:485)
Patentlag (1967:837)
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
Varumärkeslag (2010:1877)
Viktiga lagar inom markands- och immaterialrätten
Konkurrenslag (2008:579)Marknadsföringslag (2008:486)
Mönsterskyddslag (1970:485)
Patentlag (1967:837)
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
Varumärkeslag (2010:1877)
JP Infonets tjänster inom marknad och immaterialrätt
JP Infonets tjänster inom marknad och immaterialrätt
Kommer du i kontakt med upphovs- och marknadsrättsliga frågor i ditt arbete? JP Infonet förser dagligen ett stort antal kunder med det juridiska underlag de behöver för att kunna fatta rättssäkra beslut. Oavsett om du har behov av juridiskt grundmaterial, fördjupande analyser eller nyhetsbevakning kring patentlagen, varumärkeslagen, marknadsföringslagen eller liknande, så har vi tjänsterna som passar för dig. Se allt inom marknad och immaterialrätt.