SFS 2020:874 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
SFS2020-874.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
svensk författningssamling
lag
om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
utfärdad den 29 oktober 2020
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs att 2 och 29 §§ marknadsföringslagen
(2008:486) ska ha följande lydelse.
2 §2 lagen tillämpas
1. när näringsidkare marknadsför eller själva efterfrågar produkter i sin
näringsverksamhet,
2. på tv-sändningar, beställ-tv och videodelningsplattformar som omfattas
av radio- och tv-lagen (2010:696),
3. när konsumentombudsmannen fullgör sina skyldigheter enligt europa-
parlamentets och rådets förordning (eu) 2017/2394 av den 12 december
2017 om samarbete mellan de nationella myndigheter som har tillsynsansvar
för konsumentskyddslagstiftningen och om upphävande av förordning (eg)
nr 2006/2004, och
4. när behörig myndighet fullgör sina skyldigheter enligt europaparla-
mentets och rådets direktiv 2006/123/eg av den 12 december 2006 om
tjänster på den inre marknaden.
bestämmelserna om garantier i 22 § tillämpas inte i fråga om en tjänst
som tillhandahålls av en näringsidkare som är etablerad i en annan stat än
sverige inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet (ees). detsamma
gäller 4 § tredje stycket och 7 § när en näringsidkare, som är etablerad i en
annan stat än sverige inom ees, riktar marknadsföring mot en annan
näringsidkare.
29 §3 en näringsidkare får åläggas att betala en särskild avgift (marknads-
störningsavgift) om näringsidkaren, eller någon som handlar på närings-
idkarens vägnar, uppsåtligen eller av oaktsamhet har brutit mot
– 7 §,
– 8 § och någon av bestämmelserna i 9, 10, 12–17 §§,
– 18 §,
– 20 §, eller
– någon av bestämmelserna i bilaga i till direktiv 2005/29/eg.
detsamma gäller om en näringsidkare uppsåtligen eller av oaktsamhet
bryter mot någon av bestämmelserna i
– 64 kap. 46 § socialförsäkringsbalken,
– 7 kap. 3 § alkohollagen (2010:1622),
1 prop. 2019/20:168, bet. 2020/21:ku3, rskr. 2020/21:16.
2 senaste lydelse 2020:338.
3 senaste lydelse 2020:338.
sfs 2020:874
publicerad
den 3 november 2020
sfs 2020:874
2
– 8 kap. 7 § första stycket, 8, 9 eller 14 § första eller andra stycket,
9 a kap. 10 och 11 §§ eller 15 kap. 4 § radio- och tv-lagen (2010:696),
– 11 § lagen (1995:1571) om insättningsgaranti eller 8 § lagen (2004:299)
om inlåningsverksamhet när det gäller ett erbjudande som inte är riktat bara
till andra än konsumenter,
– 4 kap. 1 § 2 eller 3, 3 §, 4 § första stycket 2 eller 5 § 2 eller 3
lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter.
vad som sägs i första och andra styckena gäller också en näringsidkare
som uppsåtligen eller av oaktsamhet väsentligt har bidragit till över-
trädelsen.
avgiften tillfaller staten.
denna lag träder i kraft den 1 december 2020.
på regeringens vägnar
anna ekström
linda utterberg
(finansdepartementet)
Viktiga lagar inom markands- och immaterialrätten
Marknadsföringslag (2008:486)
Mönsterskyddslag (1970:485)
Patentlag (1967:837)
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
Varumärkeslag (2010:1877)
Viktiga lagar inom markands- och immaterialrätten
Konkurrenslag (2008:579)Marknadsföringslag (2008:486)
Mönsterskyddslag (1970:485)
Patentlag (1967:837)
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
Varumärkeslag (2010:1877)
JP Infonets tjänster inom marknad och immaterialrätt
JP Infonets tjänster inom marknad och immaterialrätt
Kommer du i kontakt med upphovs- och marknadsrättsliga frågor i ditt arbete? JP Infonet förser dagligen ett stort antal kunder med det juridiska underlag de behöver för att kunna fatta rättssäkra beslut. Oavsett om du har behov av juridiskt grundmaterial, fördjupande analyser eller nyhetsbevakning kring patentlagen, varumärkeslagen, marknadsföringslagen eller liknande, så har vi tjänsterna som passar för dig. Se allt inom marknad och immaterialrätt.