SFS2022-656.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:656
om ändring i marknadsföringslagen (2008:486) den 3 juni 2022 publicerad
utfärdad den 25 maj 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om marknadsföringslagen
(2008:486)
dels att 3, 12, 22 a, 29 och 30–32 §§ ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas fyra nya paragrafer, 12 a–12 c och 14 a §§, och
närmast före 12 b, 12 c och 14 a §§ nya rubriker av följande lydelse.
3 §3 i denna lag avses med
affärsbeslut: ett beslut som fattas av en konsument eller en näringsidkare
om huruvida, hur och under vilka förutsättningar en produkt ska köpas, om
hela eller delar av köpesumman ska betalas, om produkten ska behållas eller
överlåtas, eller om en avtalsenlig rättighet i samband med produkten ska
utnyttjas, oavsett om konsumenten eller näringsidkaren beslutar att handla
eller att avstå från att handla,
digitalt innehåll: data som framställs och tillhandahålls i digital form,
digital tjänst: en tjänst som gör det möjligt för konsumenten att skapa,
bearbeta, lagra eller få tillgång till uppgifter i digital form, eller att utbyta
uppgifter eller interagera på annat sätt med uppgifter i digital form som
laddas upp eller skapas av konsumenten eller av andra användare av tjänsten,
driftskompatibilitet: förmåga att fungera med annan hårdvara eller
programvara än sådan som normalt används med samma typ av varor med
digitala delar, digitalt innehåll eller digitala tjänster,
elektronisk post: ett adresserat eller på något annat sätt individualiserat
elektroniskt meddelande i form av text, röst, ljud eller bild som sänds via ett
allmänt elektroniskt kommunikationsnät och som kan lagras i nätet eller i
mottagarens terminalutrustning tills mottagaren hämtar det,
god marknadsföringssed: god affärssed eller andra vedertagna normer
som syftar till att skydda konsumenter och näringsidkare vid marknads-
föring av produkter,
kompatibilitet: förmåga att utan konvertering fungera med sådan hårdvara
eller programvara som normalt används med samma typ av varor med
digitala delar, digitalt innehåll eller digitala tjänster,
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som
faller utanför näringsverksamhet,
1 prop. 2021/22:174, bet. 2021/22:cu19, rskr. 2021/22:308.
2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv (eu) 2019/2161 av den 27 november 2019 om
ändring av rådets direktiv 93/13/eeg och europaparlamentets och rådets direktiv 98/6/eg,
2005/29/eg och 2011/83/eu vad gäller bättre upprätthållande och modernisering av unionens
konsumentskyddsregler, i den ursprungliga lydelsen. 1
3 senast lydelse 2022:494.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
marknadsföring: reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är sfs 2022:656
ägnade att främja avsättningen av och tillgången till produkter inbegripet en
näringsidkares handlande, underlåtenhet eller någon annan åtgärd eller
beteende i övrigt före, under eller efter försäljning eller leverans av
produkter till konsumenter eller näringsidkare,
marknadsplats online: en tjänst som använder programvara, inbegripet en
webbplats, en del av en webbplats eller en applikation, som administreras
av en näringsidkare eller för dennes räkning och som gör det möjligt för
konsumenten att ingå distansavtal med andra näringsidkare eller konsu-
menter,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål
som har samband med den egna näringsverksamheten,
produkter: alla typer av varor och tjänster, även digitala tjänster, digitalt
innehåll, fast egendom och rättigheter och skyldigheter,
rankning: den relativa position som en näringsidkare tilldelar produkter
så som de presenteras, organiseras eller vidarebefordras, oberoende av vilka
tekniska medel som används för sådan presentation, organisation eller
vidarebefordran,
vara: lös sak, med eller utan digitala delar,
vara med digitala delar: lös sak som är integrerad eller sammankopplad
med ett digitalt innehåll eller en digital tjänst på ett sådant sätt att
avsaknaden av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten gör att varan
inte kan användas på det sätt som är avsett.
12 § marknadsföringen är vilseledande om näringsidkaren i en framställning
erbjuder konsumenter en bestämd produkt med en prisangivelse utan att
följande väsentliga information framgår:
1. produktens utmärkande egenskaper i den omfattning som är lämplig för
mediet och produkten,
2. pris och jämförpris angivet på det sätt som framgår av 7–10 §§ pris-
informationslagen (2004:347),
3. näringsidkarens identitet och geografiska adress,
4. villkor för betalning, leverans och fullgörande om de avviker från vad
som är normalt för branschen eller produkten i fråga,
5. information om ångerrätt eller rätt att häva ett köp som ska lämnas till
konsumenten enligt lag.
marknadsföringen är också vilseledande om näringsidkaren i en fram-
ställning erbjuder konsumenter flera bestämda produkter med en uppgift om
ett gemensamt pris, utan att erbjudandet innehåller väsentlig information
enligt punkterna 1–5 i första stycket.
12 a § om en konsument i en framställning på en marknadsplats online
erbjuds en bestämd produkt med en prisangivelse eller flera bestämda
produkter med en uppgift om ett gemensamt pris, ska den näringsidkare som
tillhandahåller marknadsplatsen informera konsumenten om huruvida den
som erbjuder produkten är näringsidkare eller inte, baserat på den uppgift
om det som denne lämnat. informationen ska anses vara väsentlig enligt 10 §
tredje stycket.
rankning av produkter
12 b § en näringsidkare som ger konsumenter möjlighet att söka digitalt
efter produkter ska informera om de kriterier som främst bestämmer
rankningen av produkter som presenteras och deras betydelse jämfört med 2
andra kriterier. informationen ska ges i ett särskilt avsnitt i onlinegränssnittet sfs 2022:656
och vara direkt och lätt tillgängligt från den plats där sökresultaten presen-
teras.
informationen ska anses vara väsentlig enligt 10 § tredje stycket.
information om hur rankningen går till behöver inte lämnas av leve-
rantörer av sökmotorer enligt artikel 2.6 i europaparlamentets och rådets
förordning (eu) 2019/1150 av den 20 juni 2019 om främjande av rättvisa
villkor och transparens för företagsanvändare av onlinebaserade för-
medlingstjänster.
konsumentrecensioner
12 c § en näringsidkare som ger tillgång till konsumentrecensioner av
produkter ska informera om huruvida näringsidkaren säkerställer att recen-
sionerna kommer från konsumenter som har använt eller köpt produkterna
och i så fall på vilket sätt det görs. informationen ska anses vara väsentlig
enligt 10 § tredje stycket.
marknadsföring av varor som identiska
14 a § en näringsidkare får vid marknadsföring av en vara inte framställa
den som identisk med en vara som marknadsförs i andra medlemsstater i
europeiska unionen, om varornas sammansättning eller egenskaper väsentligt
skiljer sig åt och det inte är motiverat av legitima och objektiva skäl.
22 a §4 vid andra avtal än distansavtal och avtal utanför affärslokaler
enligt 1 kap. 2 § lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärs-
lokaler ska näringsidkaren innan avtalet ingås ge konsumenten klar och
begriplig information om
1. sitt namn och telefonnummer samt sin gatuadress och e-postadress,
2. produktens huvudsakliga egenskaper i den omfattning som är lämplig
med hänsyn till produkten och till hur informationen ges,
3. produktens pris, inbegripet skatter och avgifter, eller, om priset inte kan
anges i förväg, hur priset beräknas,
4. kostnader för leverans eller porto och andra tillkommande kostnader,
5. villkoren för betalning samt för leverans eller fullgörande på något
annat sätt och tidpunkt för leverans eller fullgörande,
6. den rätt som konsumenten har att reklamera enligt lag och hur
reklamation kan göras,
7. åtaganden från näringsidkaren eller tillverkaren om att, utöver vad som
följer av lag, betala tillbaka det som betalats för produkten, byta ut eller
reparera den eller utföra någon form av service på den, ifall produkten inte
överensstämmer med uppgifter som lämnats i utfästelser eller marknads-
föring eller om det finns andra avvikelser från uppgifter som lämnats på ett
sådant sätt,
8. den assistans och service som gäller efter försäljningen,
9. avtalets löptid,
10. villkoren för att säga upp avtalet, om det gäller tills vidare eller för-
nyas automatiskt,
11. funktionen hos en vara med digitala delar, digitalt innehåll eller en
digital tjänst, inbegripet tekniska skyddsåtgärder, och
4 senaste lydelse 2020:170.
3
12. kompatibilitet och driftskompatibilitet mellan varor med digitala sfs 2022:656
delar, digitalt innehåll och digitala tjänster, i den utsträckning närings-
idkaren känner till eller borde känna till det.
informationsskyldigheten enligt första stycket gäller inte, om informationen
framgår av sammanhanget. informationsskyldigheten gäller inte heller i
fråga om
1. avtal som inte innebär en betalningsförpliktelse för konsumenten eller,
i fråga om avtal om digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på
ett fysiskt medium eller digitala tjänster, att konsumenten ska tillhandahålla
personuppgifter på det sätt som anges i 2 kap. 1 § andra stycket lagen om
distansavtal och avtal utanför affärslokaler,
2. vardagliga avtal som fullgörs omedelbart,
3. andra avtal om fast egendom än sådana som avser uthyrning av fast
egendom, eller
4. avtal som anges i 2 kap. 1 a § första stycket 1, 2 och 6–8 samt andra
stycket och i 3 kap. lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
29 §5 en näringsidkare får åläggas att betala en särskild avgift (marknads-
störningsavgift) om näringsidkaren, eller någon som handlar på närings-
idkarens vägnar, uppsåtligen eller av oaktsamhet har brutit mot någon
bestämmelse i denna lag eller i bilaga i till direktiv 2005/29/eg.
vid överträdelser av 5 § får marknadsstörningsavgift åläggas endast om
överträdelsen omfattas av ett beslut om förbud eller åläggande enligt denna
lag som har fått laga kraft.
det som anges i första och andra styckena gäller också en näringsidkare
som uppsåtligen eller av oaktsamhet väsentligt har bidragit till överträdelsen.
avgiften tillfaller staten.
30 § talan om att påföra en marknadsstörningsavgift för en överträdelse
får inte tas upp till prövning, om överträdelsen omfattas av ett förbud eller
ett åläggande som har förenats med vite enligt denna lag och talan om ut-
dömande av vitet har väckts.
31 §6 marknadsstörningsavgiften ska fastställas till lägst tio tusen kronor
och högst fyra procent av näringsidkarens omsättning räkenskapsåret innan
överträdelsen upphörde eller när näringsidkaren delgavs stämningsansökan,
om den inte har upphört dessförinnan.
om överträdelsen har inträffat under näringsidkarens första verksamhetsår
eller om uppgifter om årsomsättningen annars saknas eller är bristfälliga, får
årsomsättningen uppskattas. avgiften får i ett sådant fall fastställas till ett
belopp i kronor motsvarande högst två miljoner euro.
riktas talan mot flera näringsidkare ska avgiften fastställas särskilt för var
och en av dem.
32 §7 när marknadsstörningsavgiften fastställs ska domstolen ta hänsyn
till
1. överträdelsens allvar med beaktande särskilt av dess art, varaktighet
och omfattning,
5 senaste lydelse 2020:1035.
6 senaste lydelse 2016:793.
7 senaste lydelse 2016:793.
4
2. åtgärder som näringsidkaren har vidtagit för att lindra eller avhjälpa sfs 2022:656
den skada som en konsument eller en annan näringsidkare har lidit,
3. tidigare överträdelser som näringsidkaren har gjort sig skyldig till,
4. i den utsträckning det framgår, den vinst som näringsidkaren har gjort
eller förlust som undvikits genom överträdelsen,
5. i gränsöverskridande fall, sanktioner som har påförts näringsidkaren för
samma överträdelse i andra medlemsstater i europeiska unionen, ifall in-
formation om sådana sanktioner finns tillgänglig via den mekanism som in-
rättats genom europaparlamentets och rådets förordning (eu) 2017/2394 av
den 12 december 2017 om samarbete mellan de nationella myndigheter som
har tillsynsansvar för konsumentskyddslagstiftningen och om upphävande
av förordning (eg) nr 2006/2004, och
6. försvårande eller förmildrande omständigheter utöver dem i 1–5.
näringsidkaren får befrias från att betala avgiften om det finns synnerliga
skäl för det.
1. denna lag träder i kraft den 1 september 2022.
2. äldre bestämmelser gäller för marknadsföring som har vidtagits före
ikraftträdandet.
på regeringens vägnar
max elger
linda utterberg
(finansdepartementet)
5
Viktiga lagar inom markands- och immaterialrätten
Marknadsföringslag (2008:486)
Mönsterskyddslag (1970:485)
Patentlag (1967:837)
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
Varumärkeslag (2010:1877)
Viktiga lagar inom markands- och immaterialrätten
Konkurrenslag (2008:579)Marknadsföringslag (2008:486)
Mönsterskyddslag (1970:485)
Patentlag (1967:837)
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
Varumärkeslag (2010:1877)
JP Infonets tjänster inom marknad och immaterialrätt
JP Infonets tjänster inom marknad och immaterialrätt
Kommer du i kontakt med upphovs- och marknadsrättsliga frågor i ditt arbete? JP Infonet förser dagligen ett stort antal kunder med det juridiska underlag de behöver för att kunna fatta rättssäkra beslut. Oavsett om du har behov av juridiskt grundmaterial, fördjupande analyser eller nyhetsbevakning kring patentlagen, varumärkeslagen, marknadsföringslagen eller liknande, så har vi tjänsterna som passar för dig. Se allt inom marknad och immaterialrätt.