150593.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling lag om ändring i drivme delslagen (2011:319); utfärdad den 22 oktober 2015. enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs 2 att 8–10§§ drivmedelslagen (2011:319) ska ha följande lydelse. 8§ för klassificering i miljöklass 1 ska ett dieselbränsle uppfylla följande tekniska krav: 1.cetanindexet ska vara lägst 50, 2.cetantalet ska vara lägst 51,0, om bränslet omfattas av nr 2710 19 41 i kombinerade nomenklaturen (kn-nr) enligt rådets förordning (eeg) 2658/ 87, 3.densiteten ska vid 15 grader celsius vara lägst 800,0 och högst 830,0 kilogram per kubikmeter, 4.destillationen ska innebära att begynnelsekokpunkten är lägst 180 grader celsius och att minst 95 volymprocent har förångats vid 340,0 grader celsius, 5.aromatiska kolväten får förekomma med högst 5 volymprocent, 6.polycykliska aromatiska kolväten får inte förekomma i någon mätbar mängd enligt svensk standard ss 155116, utgåva 2 eller motsvarande, före inblandning av fettsyrametylestrar, 7.svavel får förekomma med högst 10,0 milligram per kilogram, 8.fettsyrametylestrar får förekomma med högst 7,0 volymprocent och ska uppfylla kraven i svensk standard ss-en 14 214:2012+a1:2014, utgåva 1 eller motsvarande, och 9.metylcyklopentadienylmangantrikarbonyl (mmt) får förekomma med högst 2 milligram mangan per liter. 9§ för klassificering i miljöklass 2 ska ett dieselbränsle uppfylla följande tekniska krav: 1.cetanindexet ska vara lägst 47, 2.aromatiska kolväten får förekomma med högst 20 volymprocent, 3.polycykliska aromatiska kolväten får förekomma med högst 0,1 volym- procent enligt svensk standard ss 155116, utgåva 2 eller motsvarande, före inblandning av fettsyrametylestrar, och 1 prop. 2014/15:113, bet. 2015/16:mju3, rskr. 2015/16:3. 2 jfr europaparlamentets och rådets direkt iv 2009/30/eg av den 23 april 2009 om änd- ring av direktiv 98/70/eg, va d gäller specifikationer för bensin, diesel och gasoljor och införande av ett system för hur växthusgasu tsläpp ska övervakas och minskas, om änd- ring av rådets direktiv 1999/32/eg, vad gä ller specifikationen för bränsle som används av fartyg på inre vattenvägar, och om upphävande av direktiv 93/12/eeg, i den ursprungliga lydelsen. sfs 2015:593 utkom från trycket den 3 november 2015 2 sfs 2015:593 wolters kluwer elanders sverige ab, 2015 4.i övrigt ska bränslet uppfylla de krav som anges i 8§ 2–4 och 7–9. 10§ för klassificering i miljöklass 3 ska ett dieselbränsle uppfylla följande tekniska krav: 1.cetantalet ska vara lägst 51,0, 2.densiteten ska vid 15 grader celsius vara högst 845,0 kilogram per kubikmeter, 3.destillationen ska innebära att minst 95 volymprocent har förångats vid 360,0 grader celsius, 4.polycykliska aromatiska kolväten får förekomma med högst 8,0 procent av bränslets massa enligt svensk standard ss-en 12916, utgåva 2, och 5.i övrigt ska bränslet uppfylla de krav som anges i 8§ 7–9 . denna lag träder i kraft den 1 januari 2016. på regeringens vägnar åsa romson egon abresparr (miljö- och energidepartementet)
Viktiga lagar inom miljörätten
JP Infonets miljörättsliga tjänster
JP Infonets miljörättsliga tjänster
Jobbar du med miljörättsliga frågor? JP Infonets tjänster ger dig en komplett bevakning av miljörätten. Oavsett om du jobbar med frågor om små enskilda avlopp eller tillståndsfrågor som rör gigantiska miljöfarliga verksamheter hittar du all information du behöver hos oss. Se allt inom miljörätt.