SFS2022-596.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:596
om ändring i ellagen (1997:857) den 31 maj 2022 publicerad
utfärdad den 25 maj 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om ellagen (1997:857)3
dels att 1, 3 och 4 kap. och 11 kap. 21 § ska upphöra att gälla,
1 prop. 2021/22:153, bet. 2021/22:nu21, rskr. 2021/22:309.
2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv (eu) 2018/2001 av den 11 december 2018 om främ-
jande av användningen av energi från förnybara energikällor och europaparlamentets och rådets
direktiv (eu) 2019/944 av den 5 juni 2019 om gemensamma regler för den inre marknaden för
el och om ändring av direktiv 2012/27/eu.
3 senaste lydelse av
1 kap. 1 § 2016:733 3 kap. 17 b § 2012:335
1 kap. 4 § 1999:770 3 kap. 18 § 2010:164
1 kap. 4 a § 2018:1448 3 kap. 19 § 2010:164
1 kap. 5 a § 2011:712 3 kap. 20 § 2010:164
1 kap. 5 b § 2018:1448 3 kap. 21 § 2010:164
1 kap. 6 § 1999:770 3 kap. 22 § 2010:164
1 kap. 7 § 1999:770 3 kap. 23 § 2011:712
3 kap. 1 § 2005:404 4 kap. 1 § 2018:1448
3 kap. 1 a § 2018:1448 4 kap. 1 a § 2012:335
3 kap. 1 b § 2009:1045 4 kap. 2 § 2018:1448
3 kap. 1 c § 2009:1045 4 kap. 3 § 2009:892
3 kap. 1 d § 2009:1045 4 kap. 4 § 2015:259
3 kap. 1 e § 2009:1045 4 kap. 4 a § 2018:1448
3 kap. 1 f § 2018:1448 4 kap. 4 b § 2018:1448
3 kap. 1 g § 2018:1448 4 kap. 5 § 2009:892
3 kap. 1 h § 2011:712 4 kap. 8 § 2019:902
3 kap. 1 i § 2018:1448 4 kap. 9 § 2018:1448
3 kap. 1 j § 2018:1448 4 kap. 9 a § 2009:892
3 kap. 1 k § 2018:1448 4 kap. 9 b § 2014:391
3 kap. 2 § 2008:265 4 kap. 10 § 2010:164
3 kap. 3 § 2021:741 4 kap. 11 § 2018:1448
3 kap. 3 a § 2015:259 4 kap. 11 a § 2018:1448
3 kap. 4 § 2008:265 4 kap. 11 b § 2018:1448
3 kap. 5 § 2008:265 4 kap. 11 c § 2018:1448
3 kap. 6 § 2005:404 4 kap. 12 § 2018:1448
3 kap. 7 § 2005:404 4 kap. 13 § 2010:602
3 kap. 7 a § 2014:270 11 kap. 21 § 2014:270
3 kap. 7 b § 2014:270 rubriken närmast före 3 kap. 1 § 2005:404
3 kap. 9 § 2005:1110 rubriken närmast före 3 kap. 2 § 2008:265
3 kap. 9 a § 2005:1110 rubriken närmast före 3 kap. 9 c § 2005:1110
3 kap. 9 b § 2005:1110 rubriken närmast före 3 kap. 10 § 1999:770
3 kap. 9 c § 2010:164 rubriken närmast före 3 kap. 11 § 1999:770
3 kap. 9 d § 2005:1110 rubriken närmast före 3 kap. 16 § 2014:270
3 kap. 9 e § 2010:164 rubriken närmast före 3 kap. 16 a § 2014:270
3 kap. 10 § 2017:196 rubriken närmast före 3 kap. 17 § 2005:404
3 kap. 10 a § 2017:196 rubriken närmast före 3 kap. 18 § 2010:164
3 kap. 10 b § 2017:196 rubriken närmast före 3 kap. 23 § 2011:712
3 kap. 11 § 2017:196 rubriken närmast före 4 kap. 3 § 2009:892
3 kap. 14 § 2003:117 rubriken närmast efter 4 kap. 4 b § 2009:892
3 kap. 15 § 2002:121 rubriken närmast före 4 kap. 5 § 2009:892
3 kap. 16 § 2014:270 rubriken närmast före 4 kap. 9 § 2018:1448
3 kap. 16 a § 2014:270 rubriken närmast före 4 kap. 9 a § 2009:892
3 kap. 17 § 2011:712 rubriken närmast före 11 kap. 21 § 2014:270.
3 kap. 17 a § 2011:712 1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
dels att rubriken närmast före 11 kap. 21 § ska utgå, sfs 2022:596
dels att 2 kap. 54 §, 5 kap. 13–15, 19 och 30 §§, 8 kap. 14 §, 12 kap. 1–1 b
och 14 §§, 13 kap. 8 § och rubrikerna närmast före 5 kap. 15 § och 12 kap.
14 § ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas fyra nya kapitel, 1, 3, 4 och 6 kap., tre nya
paragrafer, 5 kap. 12 a och 12 b §§ och 12 kap. 17 §, och närmast före 5 kap.
12 a § och 12 kap. 17 § nya rubriker av följande lydelse.
1 kap. inledande bestämmelser
lagens innehåll
1 § i denna lag finns bestämmelser om elnätsverksamhet, ansvaret för det
nationella elsystemet och handel med el.
2 § lagen är indelad i följande kapitel:
– 1 kap. inledande bestämmelser,
– 2 kap. nätkoncession och ledningar vid trafikleder,
– 3 kap. nätföretag och drift av elnät,
– 4 kap. anslutning till elnätet och överföring av el,
– 5 kap. intäktsram för nätverksamhet,
– 6 kap. mätning av överförd el,
– 7 kap. kommunala elföretag,
– 8 kap. övergripande systemansvar och balansansvar m.m.,
– 10 kap. avbrottsersättning,
– 11 kap. särskilda bestämmelser om överföring och leverans av el till
konsumenter,
– 12 kap. tillsyn m.m., och
– 13 kap. övriga bestämmelser.
3 § bestämmelser om elsäkerhet finns i elsäkerhetslagen (2016:732).
ord och uttryck i lagen
4 § ord och uttryck i lagen har samma betydelse som i elsäkerhetslagen
(2016:732).
i övrigt avses i lagen med
acer: den byrå som inrättats genom europaparlamentets och rådets för-
ordning (eg) nr 713/2009 av den 13 juli 2009 om inrättande av en byrå för
samarbete mellan energitillsynsmyndigheter,
aggregering: en sammanslagning av flera elanvändares förbrukning eller
sammanslagning av producerad el för försäljning, anskaffning eller auktio-
nering på elmarknader,
distribution: överföring av el för någon annans räkning genom ett lokalnät
eller ett regionnät,
distributionsnätsföretag: ett nätföretag som innehar ett lokalnät eller ett
regionnät,
elleverantör: den som yrkesmässigt levererar el,
elmarknadsdirektivet: europaparlamentets och rådets direktiv (eu)
2019/944 av den 5 juni 2019 om gemensamma regler för den inre marknaden
för el och om ändring av direktiv 2012/27/eu, i den ursprungliga lydelsen,
energilagringsanläggning: en sådan anläggning i elsystemet som används
för att i systemet skjuta upp den slutliga användningen av el till en senare
tidpunkt än produktionstillfället eller för omvandling av elenergi till en form 2
av energi som kan lagras, lagringen av den energin och den följande åter- sfs 2022:596
omvandlingen av energin till el eller någon annan energibärare,
eu:s elmarknadsförordning: europaparlamentets och rådets förordning
(eu) 2019/943 av den 5 juni 2019 om den inre marknaden för el,
icke frekvensrelaterad stödtjänst: en stödtjänst som används av ett nät-
företag för spänningsreglering i stationärt tillstånd, snabba inmatningar av
reaktiv effekt, tröghet för upprätthållande av stabiliteten i lokalnät, kortslut-
ningsström samt förmåga till dödnätsstart och till ödrift,
intäktsram: de samlade intäkter som en nätkoncessionshavare högst får
uppbära från nätverksamheten under en tillsynsperiod,
laddningspunkt: ett gränssnitt där el kan överföras till ett elfordon i taget
eller där batteriet på ett elfordon i taget kan bytas ut,
lokalnät: ett ledningsnät som omfattas av en nätkoncession för område
utan en lägsta tillåtna spänning,
nätföretag: den som bedriver nätverksamhet,
nätverksamhet: att med stöd av en nätkoncession ställa en starkströmsled-
ning till förfogande för överföring av el för någon annans räkning och vidta
de åtgärder som behövs för överföringen,
regionnät: en ledning eller ett ledningsnät som inte ingår i ett transmis-
sionsnät och som omfattas av en nätkoncession för linje eller av en nätkon-
cession för område med en lägsta tillåtna spänning,
stödtjänst: en tjänst som behövs för driften av ett nätföretags elnät med
undantag för hantering av överbelastning,
transmission: överföring av el för någon annans räkning genom ett trans-
missionsnät,
transmissionsnät: ett tekniskt och driftsmässigt sammanhängande led-
ningsnät som har en spänning om 220 kilovolt eller mer, sträcker sig över
flera nätregioner i sverige och länkar samman det nationella elnätet med
elnät i andra länder,
transmissionsnätsföretag: ett nätföretag som innehar en ledning som in-
går i ett transmissionsnät.
nätmyndighet
5 § den myndighet som regeringen bestämmer ska vara nätmyndighet
enligt denna lag och föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen.
elanvändare som importerar el
6 § en elanvändare som importerar el ska fullgöra de skyldigheter som en
elleverantör har.
leverans av el inom en byggnad eller ett begränsat område
7 § regeringen får meddela föreskrifter om att en verksamhet inom en
byggnad eller ett begränsat område inte ska omfattas av det som enligt lagen
gäller för en elleverantör.
2 kap.
54 §4 om en skyldighet enligt 51 eller 53 § inte fullgörs, får nätmyndighe-
ten
1. förelägga den som är skyldig att vidta återställningsåtgärder att fullgöra
skyldigheten, eller
4 senaste lydelse 2021:741.
3
2. besluta att sådana åtgärder ska vidtas på den åtgärdsskyldiges bekost- sfs 2022:596
nad.
ett föreläggande får förenas med vite.
ett beslut om att åtgärderna ska vidtas på den åtgärdsskyldiges bekostnad
får verkställas.
3 kap. nätföretag och drift av elnät
nätföretagets grundläggande skyldigheter
1 § ett nätföretag ska i fråga om sitt elnät ansvara för
1. drift och underhåll,
2. utbyggnad vid behov,
3. eventuella anslutningar till andra ledningsnät,
4. att nätet är säkert, tillförlitligt och effektivt, och
5. att nätet på lång sikt kan uppfylla rimliga krav på överföring av el.
organisation av driften
2 § driften av en ledning eller ett ledningsnät ska vara organiserad så att
följande åtgärder utförs i sverige:
1. övervakning och styrning av ledningen eller ledningsnätet, och
2. utfärdande av arbetsbegäran och driftorder.
el som ett nätföretag använder i nätverksamheten
3 § ett nätföretag ska anskaffa den el som är avsedd att täcka nätförluster
eller som behövs för driften av ledningsnätet på ett öppet, icke-diskrimine-
rande och marknadsorienterat sätt.
nätföretaget får inte med hänvisning endast till kraftslag ställa upp villkor
som utesluter elproducenter från att tillhandahålla el som är avsedd att täcka
nätförluster eller behövs för driften av ledningsnätet.
stödtjänster
4 § ett nätföretag ska anskaffa icke frekvensrelaterade stödtjänster på ett
öppet, icke-diskriminerande och marknadsorienterat sätt.
första stycket ska inte tillämpas om
1. lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna gäller
för anskaffningen,
2. anskaffningen gäller en nätkomponent som är integrerad i elnätet och
används uteslutande för att säkerställa en säker och tillförlitlig drift av nätet,
dock inte för balansering eller hantering av överbelastning, eller
3. nätmyndigheten har beviljat dispens i det enskilda fallet.
5 § nätmyndigheten får bevilja dispens enligt 4 § andra stycket 3 endast
om det är ekonomiskt ineffektivt att anskaffa stödtjänsten på ett öppet, icke-
diskriminerande eller marknadsorienterat sätt.
6 § ett nätföretag som anskaffar stödtjänster ska i förhållande till el-
producenter behandla aktörer som tillhandahåller tjänster i form av ändrad
elförbrukning genom aggregering på ett icke-diskriminerande sätt på
grundval av aktörernas tekniska kapacitet.
4
7 § ett nätföretag får inte ingå avtal om stödtjänster förrän nätmyndig- sfs 2022:596
heten har godkänt de metoder som har använts för att utforma avtalen.
första stycket gäller inte avtal enligt 8 kap. 4 § andra stycket.
8 § nätmyndigheten ska godkänna de metoder som avses i 7 § första
stycket, om metoderna kan antas leda till att stödtjänster
1. utförs så effektivt som möjligt,
2. ger lämpliga incitament för nätanvändarna att balansera inmatning och
uttag, och
3. tillhandahålls på ett objektivt och icke-diskriminerande sätt.
nätmyndighetens beslut i fråga om godkännande gäller omedelbart. nät-
myndigheten ska delge beslutet enligt 49 § första stycket 1 och andra stycket
delgivningslagen (2010:1932).
9 § ett nätföretag ska offentliggöra de villkor som företaget tillämpar i
avtalen enligt 7 § första stycket och utan dröjsmål ge den som begär det
skriftlig information om villkoren.
10 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om
1. hur ett distributionsnätsföretag ska ta fram och utforma riktlinjer för att
anskaffa stödtjänster,
2. skyldighet för ett transmissionsnätsföretag att ta fram specifikationer
för de icke frekvensrelaterade stödtjänster som företaget anskaffar och stan-
dardiserade marknadsprodukter för sådana tjänster och lämna specifikatio-
nerna och marknadsprodukterna till nätmyndigheten för godkännande,
3. vilka krav som ska vara uppfyllda för att nätmyndigheten ska godkänna
sådana specifikationer och marknadsprodukter som avses i 2, och
4. vilka tekniska villkor i övrigt som ett nätföretag får ställa i fråga om
stödtjänster.
samarbete och informationsutbyte
11 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om skyldighet för
1. nätföretag att samarbeta med varandra i frågor som rör möjligheten för
den som är ansluten till elnätet att delta på marknader för el,
2. nätföretag och andra företag som är verksamma på elmarknaden att
samarbeta i frågor som rör möjligheten att delta på marknader för stödtjäns-
ter, och
3. nätföretag att utbyta information.
tillåten verksamhet för ett nätföretag
12 § ett nätföretag får inte bedriva någon annan verksamhet än nätverk-
samhet.
företaget får dock
1. förvalta eller driva andra nät än elnät,
2. producera el, om produktionen sker tillfälligt för att ersätta utebliven el
vid elavbrott, och
3. reparera och underhålla ett annat företags nät.
13 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om vad som är tillåten verksamhet enligt 12 § första stycket.
5
14 § nätmyndigheten får i det enskilda fallet bevilja dispens från förbudet sfs 2022:596
i 12 § första stycket, om ett nätföretag behöver bedriva annan verksamhet
än nätverksamhet för att kunna fullgöra sina skyldigheter enligt denna lag
eller andra föreskrifter som genomför elmarknadsdirektivet eller enligt eu:s
elmarknadsförordning.
flexibilitet i distributionsnät
15 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om
1. skyldighet för ett distributionsnätsföretag att
a) ta fram specifikationer för de flexibilitetstjänster som företaget anskaf-
far och standardiserade marknadsprodukter för sådana tjänster,
b) lämna specifikationerna och marknadsprodukterna till nätmyndigheten
för godkännande, och
c) offentliggöra en förteckning över marknadsprodukterna, och
2. vilka krav som specifikationer och marknadsprodukter ska uppfylla.
nätutvecklingsplan för distributionsnätsföretag
16 § ett distributionsnätsföretag ska vartannat år
1. ta fram en plan för hur nätverksamheten ska utvecklas (nätutvecklings-
plan),
2. offentliggöra planen, och
3. ge in planen till nätmyndigheten.
17 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om
1. vad en nätutvecklingsplan ska innehålla och hur den ska tas fram,
2. offentliggörandet av nätutvecklingsplanen och vilka uppgifter som ska
offentliggöras tillsammans med planen, och
3. undantag från kraven i 16 §.
investeringsplan för transmissionsnätsföretag
18 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om skyldighet för ett transmissionsnätsföretag att ta
fram en investeringsplan och ge in den till nätmyndigheten.
laddinfrastruktur för elfordon
19 § ett distributionsnätsföretag får inte äga, utveckla, förvalta eller driva
en laddningspunkt. detta gäller inte laddningspunkter som företaget innehar
uteslutande för eget bruk.
20 § regeringen får meddela föreskrifter om att nätmyndigheten får be-
vilja dispens i enskilda fall från förbudet i 19 §.
åtskillnad av distribution
21 § ett distributionsnätsföretag som ingår i en koncern vars samlade elnät
har minst 100 000 elanvändare
1. ska ha en organisation och ett beslutsfattande som är åtskilda från
företag som producerar eller handlar med el, och
2. får inte ha en styrelseledamot, verkställande direktör eller firmateck-
nare som samtidigt är styrelseledamot, verkställande direktör eller firma-
tecknare i ett företag som producerar eller handlar med el. 6
med elanvändare avses i första stycket den som enligt avtal med distri- sfs 2022:596
butionsnätsföretaget tar ut el från elnätet i en eller flera uttagspunkter.
22 § ett distributionsnätsföretag som avses i 21 § får inte ge anställda i
ledande ställning i nätföretaget löner eller andra förmåner som grundar sig
på resultatet i de delar av koncernen som producerar eller handlar med el.
23 § ett distributionsnätsföretag som avses i 21 § och dess moderföretag
ska se till att nätföretaget har den faktiska beslutanderätten när det gäller de
tillgångar som nätföretaget behöver för att trygga drift, underhåll och
utbyggnad av nätet och att den beslutanderätten är självständig i förhållande
till övriga delar av koncernen.
trots första stycket får distributionsnätsföretagets ägare ha sådan insyn
och utöva sådan styrning som krävs för att säkerställa en rimlig avkastning
på de investeringar som gjorts i nätföretaget. ett moderföretag får dock ge
instruktioner för den löpande förvaltningen eller för särskilda beslut om
byggande eller modernisering av ledningsnät endast om instruktionerna
avser beslut som går utöver de ekonomiska ramar som fastställts av bolags-
stämman eller motsvarande organ i ett dotterföretag.
24 § ett distributionsnätsföretag som ingår i samma koncern som ett
företag som producerar eller handlar med el ska ha en övervakningsplan och
se till att planen följs.
25 § ett distributionsnätsföretag ska i en övervakningsplan enligt 24 §
1. ange vilka åtgärder som distributionsnätsföretaget ska vidta för att för-
hindra diskriminerande beteende gentemot andra aktörer på elmarknaden,
och
2. särskilt ange de särskilda skyldigheter som företagets anställda har för
att förhindra sådan diskriminering som avses i 1.
26 § ett distributionsnätsföretag som ska ha en övervakningsplan enligt
24 § ska
1. utse en övervakningsansvarig som
a) självständigt bevakar att planen finns och följs,
b) har de befogenheter och den tillgång till information som krävs för att
utföra uppdraget, och
c) årligen upprättar en rapport över de åtgärder som vidtagits enligt planen
och ger in rapporten till nätmyndigheten, och
2. offentliggöra den rapport som avses i 1 c.
27 § om ett distributionsnätsföretag och ett företag som producerar eller
handlar med el ingår i samma koncern, ska företagen när de vänder sig till
enskilda elanvändare eller allmänheten ange sin identitet på ett sådant sätt
att det tydligt framgår vilken verksamhet som vart och ett av företagen
bedriver.
28 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om undantag från kraven i 24–27 §§ i fråga om distri-
butionsnätsföretag vars ledningar i huvudsak matar in el från anläggningar
för produktion av förnybar el. undantag får dock inte göras för distributions-
nätsföretag som avses i 21 §.
7
29 § nätmyndigheten ska, på ansökan av ett företag som bedriver eller sfs 2022:596
avser att bedriva distribution, ge ett bindande besked i frågan om huruvida
företaget omfattas av undantag från kraven i 24–27 §§.
beskedet får förenas med villkor. villkoren ska framgå av beskedet.
åtskillnad av transmission
30 § ett transmissionsnätsföretag ska vara oberoende av företag som pro-
ducerar eller handlar med el eller naturgas.
31 § den som ensam eller tillsammans med någon annan utövar kontroll
över ett företag som producerar eller handlar med el eller naturgas får inte
utöva kontroll över ett transmissionsnätsföretag eller använda någon rättig-
het gentemot företaget.
den som ensam eller tillsammans med någon annan utövar kontroll över
ett transmissionsnätsföretag får inte utöva kontroll över ett företag som pro-
ducerar eller handlar med el eller naturgas eller använda någon rättighet gen-
temot företaget.
32 § den som ensam eller tillsammans med någon annan får utse leda-
möter till styrelsen eller motsvarande organ hos ett transmissionsnätsföretag
får inte utöva kontroll över ett företag som producerar eller handlar med el
eller använda någon rättighet gentemot företaget.
33 § förbuden i 31 och 32 §§ gäller inte kontroll eller en rättighet som
utövas av staten genom regeringen.
34 § det som anges i 31 § om företag som producerar eller handlar med el
gäller inte en elanvändare som själv producerar eller levererar el eller ensam
eller tillsammans med någon annan kontrollerar ett företag som bedriver
sådan verksamhet, om elanvändaren är nettoförbrukare och värdet av den el
som elanvändaren säljer till någon annan är obetydligt i förhållande till
elanvändarens näringsverksamhet i övrigt.
en elanvändare ska anses vara nettoförbrukare enligt första stycket om
den genomsnittliga elförbrukningen är större än produktionen per år räknat.
vid beräkningen ska i produktionen ingå den el som elanvändaren själv
producerar och elanvändarens andel i den el som produceras av ett företag
som elanvändaren kontrollerar ensam eller tillsammans med någon annan.
35 § trots 30–32 §§ får ett transmissionsnätsföretag bedriva sådan elpro-
duktion som avses i 12 § andra stycket 2 och ingå i samma koncern som ett
företag vars elproduktion uteslutande är knuten till driften av transmissions-
nätsföretagets ledningsnät.
36 § en styrelseledamot, verkställande direktör, firmatecknare eller annan
person med liknande ställning i ett transmissionsnätsföretag får samtidigt ha
en motsvarande ställning i ett företag som producerar eller handlar med el
endast om det sistnämnda företaget är ett sådant produktionsföretag som
avses i 35 §.
8
37 § om ett transmissionsnätsföretag ingår i en koncern där ett annat före- sfs 2022:596
tag producerar eller handlar med el, får åtgärder som vidtas av företag i kon-
cernen för att säkerställa att kraven i 30–32 och 36 §§ är uppfyllda inte inne-
bära att personal eller kommersiellt känsliga uppgifter överförs från trans-
missionsnätsföretaget till ett företag som producerar eller handlar med el.
certifiering av transmissionsnätsföretag
38 § i lagen (2011:710) om certifiering av transmissionsnätsföretag för el
finns bestämmelser om certifiering av transmissionsnätsföretag.
energilagring
39 § ett nätföretag får inte äga, utveckla, förvalta eller driva en energilag-
ringsanläggning.
40 § regeringen får meddela föreskrifter om att nätmyndigheten får be-
vilja dispens i enskilda fall från förbudet i 39 §.
förbud mot att försvåra efterfrågeflexibilitet
41 § ett nätföretag får inte ställa tekniska krav eller andra villkor som
försvårar tillhandahållandet av tjänster i form av ändrad elförbrukning. dock
får de villkor ställas som behövs med hänsyn till en säker, tillförlitlig och
effektiv drift av ledningsnätet.
42 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om vilka tekniska krav som nätföretag får ställa i fråga
om sådana tjänster som avses i 41 §.
ersättning vid inmatning av el
43 § den som har en elproduktionsanläggning har rätt till ersättning av det
nätföretag till vars ledningsnät anläggningen är ansluten.
ersättningen ska motsvara
1. värdet av den minskning av energiförluster som inmatning av el från
anläggningen medför i nätföretagets ledningsnät, och
2. värdet av den reduktion av nätföretagets avgifter för att ha sitt lednings-
nät anslutet till ett annat nätföretags ledningsnät som blir möjlig genom att
anläggningen är ansluten till ledningsnätet.
44 § nätmyndigheten ska ta upp en tvist om vilken rätt till ersättning för
inmatad el som finns enligt 43 §.
en tvist ska inte prövas om ansökan om prövning kommit in till nätmyn-
digheten senare än två år efter det att nätföretaget skickat ett skriftligt ställ-
ningstagande till den berörda parten under partens senaste kända adress.
underlag och information om leveranssäkerheten i distributionsnäten
45 § ett distributionsnätsföretag ska årligen
1. upprätta en risk- och sårbarhetsanalys avseende leveranssäkerheten i
elnätet,
2. upprätta en åtgärdsplan som visar hur leveranssäkerheten i det egna
elnätet ska förbättras, och
3. till nätmyndigheten ge in en redovisning som baseras på analysen och
planen.
9
46 § ett distributionsnätsföretag ska informera elanvändarna om sfs 2022:596
1. leveranssäkerheten i elnätet,
2. rätten till avbrottsersättning enligt 10 kap., och
3. rätten till skadestånd enligt 11 kap.
47 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om
1. innehållet i samt redovisning och offentliggörande av analyser och åt-
gärdsplaner enligt 45 §,
2. information till elanvändarna enligt 46 §,
3. skyldighet att rapportera elavbrott till den myndighet som regeringen
bestämmer, och
4. undantag från kraven i 45 och 46 §§ i fråga om ledningar som i huvud-
sak matar in el från anläggningar för produktion av förnybar el.
48 § nätmyndigheten ska ge ett bindande besked om huruvida en ledning
omfattas av undantag enligt 47 § 4, om innehavaren av ledningen eller den
som avser att bygga den begär det.
ett bindande besked får förenas med villkor. villkoren ska framgå av be-
skedet.
redovisning av nätverksamhet
49 § nätverksamhet ska ekonomiskt redovisas skilt från annan verksam-
het. transmission och distribution ska redovisas var för sig.
50 § redovisning av nätverksamhet som grundas på nätkoncession för
område ska avse varje område för sig.
51 § trots 50 § ska nätmyndigheten besluta att ett distributionsnätsföre-
tags samtliga områden utan en lägsta tillåtna spänning ska redovisas samlat,
om inte områdena sammantagna utgör en olämplig enhet för nätverksamhet.
nätmyndigheten ska, om det behövs, fatta beslut i frågan om samlad redo-
visning när det finns ett beslut som har fått laga kraft och som innebär att
1. en nätkoncession har beviljats,
2. gränserna för en nätkoncession för område har ändrats,
3. ett tillstånd till överlåtelse av en nätkoncession har beviljats, eller
4. en nätkoncession har återkallats.
nätmyndigheten får besluta om samlad redovisning även i andra fall, om
det är motiverat med hänsyn till ändrade förhållanden.
52 § i ett beslut om samlad redovisning eller om ändring av ett sådant be-
slut ska nätmyndigheten ange när den samlade redovisningen ska påbörjas
eller upphöra.
53 § en nätkoncession för linje ska redovisas skilt från en nätkoncession
för område utan en lägsta tillåtna spänning.
om en nätkoncession för linje avser en ledning som organisatoriskt,
tekniskt och funktionellt ingår i ett lokalnät och ledningen helt eller delvis
är belägen inom koncessionsområdet, ska linjen dock redovisas inom ramen
för områdeskoncessionen.
10
54 § en ledning som ingår i ett lokalnät ska redovisas som regionnät, om sfs 2022:596
ledningen och regionnätet sammantagna utgör en organisatoriskt och tek-
niskt sammanhållen enhet.
55 § en nätkoncession för område med en lägsta tillåtna spänning ska
redovisas tillsammans med nätföretagets nätkoncessioner för linje.
56 § en ledning som byggs och används av ett nätföretag med stöd av ett
medgivande enligt 2 kap. 11 §, ska utifrån sin funktion redovisas som lokal-
nät eller regionnät hos det nätföretag som har fått medgivandet.
nätföretaget ska inom sex månader från medgivandet meddela nät-
myndigheten hur ledningen ska redovisas.
57 § i 4 kap. 29 och 30 §§ finns bestämmelser om avgifter för överföring
av el för sådana nätkoncessioner som redovisas samlat.
58 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
1. ytterligare föreskrifter om redovisning av nätverksamhet, och
2. föreskrifter om skyldighet att ge in redovisningshandlingar till nät-
myndigheten.
revision av nätverksamhet
59 § den som är revisor hos ett nätföretag ska
1. göra en särskild granskning av redovisningen av nätverksamheten, och
2. årligen i ett särskilt intyg avge ett utlåtande i frågan om huruvida redo-
visningen av nätverksamheten skett enligt gällande bestämmelser.
60 § nätföretaget ska ge in det intyg som avses i 59 § 2 till nätmyndig-
heten.
61 § regeringen får meddela ytterligare föreskrifter om revision av nät-
verksamhet.
4 kap. anslutning till elnätet och överföring av el
skyldighet att ansluta en anläggning till elnätet
1 § den som har en nätkoncession ska på objektiva, icke-diskriminerande
och i övrigt skäliga villkor ansluta en elektrisk anläggning till ledningen eller
ledningsnätet, om innehavaren av den elektriska anläggningen begär att den
ska anslutas.
i fråga om lokalnät gäller anslutningsskyldigheten endast anläggningar
inom koncessionsområdet.
2 § avsteg från skyldigheten enligt 1 § får göras, om det
1. saknas ledig kapacitet och inte finns förutsättningar att åtgärda kapaci-
tetsbristen på ett sätt som är samhällsekonomiskt motiverat utan att förstärka
ledningen eller ledningsnätet, eller
2. finns andra särskilda skäl.
trots första stycket får ett distributionsnätsföretag, i fråga om en an-
läggning för produktion av förnybar el vars inmatning kan ske med en effekt
om högst 43,5 kilowatt, göra avsteg från anslutningsskyldigheten endast om
1. företaget underrättar den som begär anslutning om detta, och
2. underrättelsen lämnas inom en månad från det att företaget har tagit 11
emot begäran.
3 § om någon vill ansluta en elektrisk anläggning till ett region- eller sfs 2022:596
transmissionsnät i stället för till lokalnätet, får innehavaren av region- eller
transmissionsnätet ansluta anläggningen endast om
1. innehavaren av lokalnätet har medgett det, eller
2. nätmyndigheten har beviljat tillstånd till anslutningen efter ansökan av
innehavaren av region- eller transmissionsnätet.
4 § nätmyndigheten får bevilja ett sådant tillstånd som avses i 3 § 2 endast
om det finns särskilda skäl.
anslutning inom skälig tid
5 § ett nätföretag som ska ansluta en anläggning enligt 1 § ska genomföra
anslutningen inom skälig tid från det att företaget har tagit emot en begäran
om anslutning. tiden får vara längre än två år endast om det är nödvändigt
med hänsyn till anslutningens omfattning och tekniska utformning eller det
finns andra särskilda skäl.
standardiserade rutiner för anslutning
6 § ett nätföretag ska ha standardiserade rutiner för anslutning av elpro-
duktionsanläggningar och energilagringsanläggningar. sådana rutiner ska,
så långt det är möjligt och ändamålsenligt, säkerställa en snabb och enkel
anslutning.
uppgifter om villkor för anslutning
7 § ett nätföretag ska utan dröjsmål ge den som begär det skriftlig infor-
mation om de allmänna villkor som företaget tillämpar för anslutning.
i samband med en begäran om en ny anslutning ska uppgifter om avgift
och övriga villkor för anslutningen lämnas inom skälig tid.
tidsplaner för anslutning
8 § ett nätföretag som har tagit emot en begäran om anslutning av en el-
produktionsanläggning ska ta fram en tidsplan för sin handläggning av ären-
det och lämna planen till den som vill ansluta anläggningen.
när uppgifter enligt 7 § andra stycket lämnas i fråga om anslutning av en
elproduktionsanläggning, ska nätföretaget även ange en tidsplan för anslut-
ningen.
information om åtgärder som krävs för att förstärka elnätet
9 § ett nätföretag som har vägrat ansluta en anläggning till en ledning eller
ett ledningsnät med hänvisning till att ledningen eller nätet saknar kapacitet,
ska mot skälig ersättning ge den som begär det information om vilka åtgär-
der som krävs för att anslutningen ska kunna genomföras.
om anläggningen är en laddningspunkt, ska nätföretaget utan särskild be-
gäran lämna informationen tillsammans med meddelandet om att anslutning
vägras. nätföretaget ska lämna informationen utan ersättning.
anslutningsavgifter
10 § avgiften för anslutning till en ledning eller ett ledningsnät ska ut-
formas så att nätkoncessionshavarens skäliga kostnader för anslutningen
täcks. särskild hänsyn ska tas till anslutningspunktens geografiska läge och
den avtalade effekten i anslutningspunkten. 12
om staten enligt ett avtal med ett nätföretag har finansierat åtgärder som sfs 2022:596
är nödvändiga för att öka elnätets kapacitet för att underlätta anslutningen
av anläggningar för produktion av förnybar el, ska avgiften för anslutning
utformas så att den som vill ansluta en anläggning ersätter nätföretagets
kostnader för sådana åtgärder i den del som svarar mot anläggningens andel
av den totala kapacitetsökningen. detta gäller även om nätkoncessionen
överlåts.
11 § en elanvändare som har ett abonnemang för en säkring om högst
63 ampere ska inte betala någon avgift för att ansluta en produktionsanlägg-
ning som
1. producerar el vars inmatning kan ske med en effekt om högst 43,5
kilowatt, och
2. ansluts
a) där en anläggning för användning av el redan är ansluten, och
b) med en effekt som inte överstiger uttagsabonnemangets effekt.
principer för kostnadsfördelning
12 § ett nätföretag ska offentliggöra principer för hur kostnaderna för tek-
nisk anpassning ska fördelas vid anslutning till elnätet.
tvister om anslutning till elnätet
13 § nätmyndigheten ska ta upp en tvist om vilka skyldigheter en nät-
koncessionshavare har enligt 1 § eller ett nätföretag har enligt 5 eller 9 §.
en tvist ska inte prövas, om ansökan om prövning kommit in till nätmyn-
digheten senare än två år efter det att nätkoncessionshavaren eller nätföre-
taget skickat ett skriftligt ställningstagande till den berörda parten under
partens senaste kända adress.
14 § nätmyndigheten ska fatta sitt slutliga beslut i ett ärende enligt 13 §
inom två månader från det att ansökan om prövning kommit in till myndig-
heten. om myndigheten behöver ytterligare tid för att avgöra ärendet, får
myndigheten förlänga tiden med två månader eller, om sökanden medger
det, med den ytterligare tid som kan behövas för att ärendet ska kunna av-
göras.
nätmyndighetens beslut gäller omedelbart.
återinkoppling och höjning av avtalad effekt
15 § det som anges i detta kapitel om anslutning av en elektrisk anlägg-
ning till en ledning eller ett ledningsnät gäller också återinkoppling av en
befintlig anläggning och höjning av avtalad effekt i en anslutningspunkt.
skyldighet att överföra el
16 § en nätkoncessionshavare är skyldig att överföra el för någon annans
räkning på objektiva, icke-diskriminerande och i övrigt skäliga villkor.
rätt att använda elnätet inom sverige
17 § ett nätföretag ska utforma sina villkor för överföring av el så att en
betald anslutningsavgift ger rätt att använda elnätet inom sverige, med un-
dantag för utlandsförbindelser med en spänning som understiger 220 kilo-
volt.
13
god kvalitet på överföringen av el sfs 2022:596
18 § ett nätföretags överföring av el för någon annans räkning ska ha god
kvalitet.
nätföretaget ska avhjälpa brister i överföringen i den utsträckning kost-
naderna för att avhjälpa bristerna är rimliga i förhållande till de olägenheter
för elanvändarna som är förknippade med bristerna.
19 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om innebörden av att överföringen av el har god kva-
litet.
funktionskrav vid överföring av el
20 § ett nätföretag ska se till att avbrott i överföringen av el till en elan-
vändare aldrig överstiger tjugofyra timmar eller den kortare tid som följer
av 18 § eller av föreskrifter som meddelats med stöd av 19 §.
detta gäller inte om nätföretaget visar att avbrottet beror på ett hinder
utanför företagets kontroll som företaget inte skäligen kunde förväntas ha
räknat med och vars följder det inte heller skäligen kunde ha undvikit eller
övervunnit.
21 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om undantag från kravet i 20 §.
22 § nätmyndigheten får i det enskilda fallet bevilja dispens från kravet i
20 § i en del av ett koncessionsområde om
1. kravet är oskäligt betungande med hänsyn till nätföretagets ekonomis-
ka situation, eller
2. det finns synnerliga skäl.
dispens får ges i sammanlagt högst tre år.
uppgifter om villkor för överföring
23 § ett nätföretag ska
1. utan dröjsmål ge den som begär det skriftlig information om avgifter
och övriga villkor för överföring av el, och
2. offentliggöra sådana uppgifter.
24 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om skyldighet för nätföretag att lämna uppgifter till nät-
myndigheten om avgifter och övriga villkor för överföring av el.
25 § ett nätföretag ska informera elanvändarna om
1. hur avgifterna för överföring av el är utformade, och
2. vilka möjligheter elanvändarna har att påverka sina kostnader för över-
föring av el genom att välja andra avtalsvillkor eller ändra förbruknings-
mönster.
allmänt om avgifter för överföring av el
26 § ett nätföretag ska utforma sina avgifter för överföring av el på ett sätt
som är förenligt med ett effektivt utnyttjande av elnätet och en effektiv el-
produktion och elanvändning.
14
27 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med- sfs 2022:596
dela föreskrifter om hur avgifterna för överföring av el ska utformas för att
främja ett effektivt utnyttjande av elnätet eller en effektiv elproduktion och
elanvändning.
avgift för lokal distribution
28 § en avgift för överföring av el på ett lokalnät får inte utformas med
hänsyn till var en anslutning finns inom ett koncessionsområde.
om ett eller flera koncessionsområden slås samman helt eller delvis, ska
avgifterna för det nya området vara enhetliga senast tre år efter sammanslag-
ningen.
29 § i områden som redovisas samlat enligt 3 kap. 51 § ska enhetliga av-
gifter för överföring av el på ett lokalnät tillämpas från den dag som nätmyn-
digheten beslutar. den dagen får inte infalla senare än fem år från beslutet
om samlad redovisning eller beslutet om ändring av ett sådant beslut.
30 § när detta kapitel tillämpas ska en ledning som omfattas av en nät-
koncession för linje anses omfattas av nätkoncessionen för område, om sam-
lad redovisning sker enligt 3 kap. 53 § andra stycket.
31 § trots 28 och 29 §§ får inom ett koncessionsområde eller inom flera
koncessionsområden som redovisas samlat särskilda avgifter för överföring
av el gälla för en begränsad krets av elanvändare, om
1. det behövs för att utveckla sådana avgifter för överföring av el som
främjar ett effektivt utnyttjande av elnätet, och
2. nätföretaget har informerat nätmyndigheten.
sådana avgifter får inte tillämpas under en längre tid än tre år utan tillstånd
av nätmyndigheten.
32 § nätmyndigheten ska bevilja tillstånd enligt 31 § andra stycket, om
avgifterna
1. uppfyller kraven i 16 och 26 §§, och
2. behöver tillämpas under en längre tid än tre år med hänsyn till det
ändamål som anges i 31 § första stycket 1.
tillstånd ska beviljas för viss tid.
avgift för regional distribution
33 § på ett regionnät får en avgift för överföring av el för varje spännings-
nivå inte utformas med hänsyn till var en uttagspunkt finns i förhållande till
nätets anslutning till ett annat nätföretags region- eller transmissionsnät.
34 § om en avgift för överföring av el på ett regionnät avser en elektrisk
anläggning som tar ut el direkt från en transformator på ett regionnät, ska
avgiften utformas med utgångspunkt i avgiften för spänningsnivån omedel-
bart före transformatorn med ett skäligt tillägg för nedtransformeringen.
35 § avgiften för överföring av el på ett regionnät inom varje normalt
spänningsintervall ska utformas utifrån de samlade kostnader som nätföre-
taget har för regionnät i sverige i den utsträckning som kostnaderna kan
hänföras till spänningsintervallet.
15
den del av de beräknade kostnaderna som avser betalning för överföring sfs 2022:596
på transmissionsnät och på andra regionnät ska dock läggas till grund för
avgiften endast i den utsträckning som kostnaderna avser nätföretagets kost-
nader för regionnät inom den nätregion där den ledning finns som avgiften
tas ut på.
avgift för transmission
36 § på ett transmissionsnät får avgiften för överföring av el utformas med
hänsyn till var på nätet en anslutningspunkt finns.
avgifter från småskalig elproduktion
37 § trots 26–36 §§ ska avgiften för inmatning av el från en produktions-
anläggning som kan leverera en effekt om högst 1 500 kilowatt motsvara
endast den årliga kostnaden för sådan mätning, registrering, beräkning och
rapportering som nätföretaget är skyldigt att utföra enligt 6 kap. eller före-
skrifter som har meddelats i anslutning till det kapitlet.
om flera sådana anläggningar finns i närheten av varandra och gemen-
samt matar in el på ledningsnätet, ska anläggningarna betraktas som separata
anläggningar när första stycket tillämpas.
38 § trots 26–37 §§ ska en elanvändare som har ett abonnemang för en
säkring om högst 63 ampere och producerar el som kan matas in med en
effekt om högst 43,5 kilowatt inte betala någon avgift för inmatningen.
tvister om avgifter vid småskalig elproduktion
39 § nätmyndigheten ska ta upp en tvist om avgiftens storlek enligt 37 §
eller avgiftsbefrielse enligt 38 §.
en tvist ska inte prövas, om ansökan om prövning kommit in till nätmyn-
digheten senare än två år efter det att nätföretaget skickat ett skriftligt ställ-
ningstagande till den berörda parten under partens senaste kända adress.
fakturering
40 § ett nätföretags faktura till en elanvändare ska vara tydlig.
nätföretaget ska ge den elanvändare som begär det en förklaring till hur
det belopp som anges i fakturan har beräknats.
41 § ett nätföretag får inte ta ut någon avgift för fakturor och fakturerings-
information till elanvändare.
nätföretaget ska erbjuda elanvändaren fakturor i elektronisk form.
42 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om vilken information ett nätföretags faktura till en
elanvändare ska innehålla och hur fakturan ska utformas.
förhandsprövning av villkor
43 § ett nätföretag får inte ingå avtal i frågor om anslutning till elnätet
eller överföring av el förrän de metoder som används för att utforma avtals-
villkoren har prövats av nätmyndigheten. prövningen ska dock inte omfatta
metoder för att utforma avgifter för anslutning eller överföring.
16
44 § nätmyndigheten ska godkänna de metoder som ska prövas enligt sfs 2022:596
43 §, om de kan antas leda till att villkoren i avtalen blir objektiva och icke-
diskriminerande.
om nätmyndigheten inte godkänner en metod, ska myndigheten i beslutet
ange hur villkoren i stället ska utformas.
beslut enligt denna paragraf gäller omedelbart. nätmyndigheten ska
delge sådana beslut enligt 49 § första stycket 1 och andra stycket delgiv-
ningslagen (2010:1932).
5 kap.
användning av flexibilitetstjänster
12 a § när intäktsramen bestäms ska hänsyn tas till i vilken utsträckning
flexibilitetstjänster används och förbättrar effektiviteten i nätverksamheten.
bedömningen får medföra en ökning eller minskning av intäktsramen.
12 b § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om vilka krav som ska vara uppfyllda för att flexi-
bilitetstjänster ska anses förbättra effektiviteten i nätverksamheten.
13 §5 en intäktsram för intäkter från ett lokalnät ska bestämmas för varje
koncessionsområde för sig.
om nätmyndigheten enligt 3 kap. 51 § har beslutat att flera nätkoncessio-
ner för område ska redovisas samlat, ska dock de områdena anses vara ett
koncessionsområde när intäktsramen bestäms.
14 §6 om en nätkoncession för linje innefattas i redovisningen av en
nätkoncession för område enligt 3 kap. 53 § andra stycket, ska koncessio-
nerna anses vara en nätkoncession för område när intäktsramen bestäms.
intäktsram för regionnät7
15 §8 en intäktsram ska bestämmas för intäkter från en nätkoncessionsha-
vares regionnät i sverige.
19 §9 om ett transmissionsnätsföretag är en statlig myndighet och har fi-
nansierat en förstärkning av elnätet enligt ett sådant avtal som avses i 4 kap.
10 § andra stycket, ska, när intäktsramen bestäms, företagets kostnader med
anledning av avtalet anses ha uppstått i företagets nätverksamhet.
30 §10 om ett transmissionsnätsföretag är en statlig myndighet och har fi-
nansierat en förstärkning av elnätet enligt ett sådant avtal som avses i 4 kap.
10 § andra stycket, ska intäkter med anledning av avtalet anses vara intäkter
från överföring av el vid avstämning mot intäktsramen.
6 kap. mätning av överförd el
skyldighet att mäta överförd el
1 § ett nätföretag ska mäta och registrera mängden överförd el.
5 senaste lydelse 2018:1448.
6 senaste lydelse 2018:1448.
7 senaste lydelse 2018:1448.
8 senaste lydelse 2018:1448.
9 senaste lydelse 2018:1448.
10 senaste lydelse 2018:1448.
17
2 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med- sfs 2022:596
dela föreskrifter om
1. mätning och registrering enligt 1 §,
2. skyldighet för nätföretag att beräkna mängden överförd el, och
3. de funktionskrav som mätsystem och mätutrustning ska uppfylla.
rapportering av mätresultat
3 § ett nätföretag ska på begäran rapportera resultaten av de mätningar
som görs enligt 1 § till ett företag som elanvändaren eller elproducenten har
utsett.
4 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om skyldighet för nätföretag att rapportera
1. mätresultat, och
2. beräkningar av mängden överförd el.
kostnader för mätning
5 § en elanvändare som begär att elförbrukningen ska mätas på något
annat sätt än enligt föreskrifter som meddelats med stöd av 2 § 1 ska av nät-
företaget debiteras merkostnaden för denna mätning och för rapporteringen
av resultaten av dessa mätningar. om mätningen av elanvändarens förbruk-
ning då kräver en annan mätutrustning än vid mätning enligt de nämnda
föreskrifterna, ska elanvändaren betala kostnaden för mätaren med tillhö-
rande insamlingsutrustning och för dess installation i uttagspunkten.
en elanvändare får inte debiteras merkostnader för att den har
1. ingått ett avtal om leverans av el som förutsätter att mängden överförd
el ska mätas per timme, eller
2. begärt att nätföretaget ska lämna information som visar elanvändarens
förbrukning per timme.
6 § ett nätföretag ska debitera en elproducent kostnaden för en mätare med
tillhörande insamlingsutrustning och för dess installation i inmatnings-
punkten hos elproducenten. detta gäller dock inte de elproducenter som av-
ses i 4 kap. 37 §.
7 § ett nätföretag får debitera enskilda elanvändare och elproducenter
kostnader för mätning endast i den utsträckning som anges i 5 och 6 §§.
tvister om kostnader för mätning
8 § nätmyndigheten ska ta upp en tvist om vilka kostnader som ska debi-
teras enligt 5 eller 6 §.
en tvist ska dock inte prövas om ansökan om prövning kommit in till nät-
myndigheten senare än två år efter det att nätföretaget skickat ett skriftligt
ställningstagande till den berörda parten under partens senaste kända adress.
installation av nya mätare
9 § ett nätföretag ska se till att elanvändare får lämplig information i sam-
band med installation av nya mätare.
10 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om skyldigheten att lämna information enligt 9 §.
18
8 kap. sfs 2022:596
14 §11 elleverantörer får inte debitera någon avgift för att tillhandahålla
elanvändarna fakturor och faktureringsinformation om energianvändningen.
12 kap.
1 §12 den eller de myndigheter som regeringen bestämmer utövar tillsyn
över att denna lag och föreskrifter eller villkor som har meddelats i anslut-
ning till lagen följs när det gäller frågor om driftsäkerheten hos det nationella
elsystemet.
i övrigt utövar nätmyndigheten tillsyn över att lagen och föreskrifter eller
villkor som har meddelats i anslutning till lagen följs. tillsynen omfattar
inte 7 och 10 kap. samt 11 kap. 1–12 §§ och inte heller att elleverantörerna
följer sina skyldigheter enligt 8 kap. 1–4 §§, 5 § första och andra styckena,
6, 7, 9 och 11 a §§.
nätmyndigheten är tillsynsmyndighet enligt eu:s elmarknadsförordning.
1 a §13 ärenden om undantag enligt artikel 63.1, 63.2 och 63.3 i eu:s el-
marknadsförordning prövas av regeringen.
nätmyndigheten ska utreda sådana ärenden och därefter, med eget yttran-
de, överlämna ärendet till regeringens prövning. nätmyndigheten ska i sam-
band med överlämnandet offentliggöra sitt yttrande.
i fall som avses i artikel 63.5 i eu:s elmarknadsförordning ska regeringen
meddela beslut efter yttrande från acer.
1 b §14 i ett beslut av nätmyndigheten enligt en sådan genomförandeakt
eller delegerad akt som avses i artikel 58.1 i eu:s elmarknadsförordning ska
det anges att beslutet kan komma att upphävas efter begäran av europeiska
kommissionen.
tidsfrister för beslut efter anmälan mot ett nätföretag15
14 §16 nätmyndigheten ska fatta beslut i ett ärende inom två månader från
det att en anmälan kom in till myndigheten om anmälan
1. har lämnats in av någon som har ett intresse i saken, och
2. innehåller ett påstående om att ett nätföretag inte följer bestämmelser
som omfattas av nätmyndighetens tillsyn enligt 1 §.
om nätmyndigheten behöver ytterligare tid för att avgöra ärendet, får
myndigheten förlänga tiden med två månader eller, om sökanden medger
det, med den ytterligare tid som kan behövas för att ärendet ska kunna
avgöras.
första och andra styckena gäller inte om en tvist i fråga om den skyldighet
som anmälan avser ska tas upp av nätmyndigheten enligt 3 kap. 44 §, 4 kap.
13 eller 39 § eller 6 kap. 8 §.
11 senaste lydelse 2014:270.
12 senaste lydelse 2017:19.
13 senaste lydelse 2011:712.
14 senaste lydelse 2011:712.
15 senaste lydelse 2011:712.
16 senaste lydelse 2011:712.
19
information som nätmyndigheten behöver enligt elmarknadsdirektivet sfs 2022:596
17 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om skyldighet för nätföretag att till nätmyndigheten lämna
information som myndigheten behöver för att fullgöra sina uppgifter enligt
artikel 59.1 i elmarknadsdirektivet.
13 kap.
8 §17 en sådan ideell förening eller annan juridisk person som avses i
16 kap. 13 § miljöbalken får överklaga nätmyndighetens beslut enligt 2 kap.
1, 6–9, 22, 26–31, 44 och 48 §§ samt beslut att inte inleda en omprövning
efter en ansökan som avses i 2 kap. 32 §.
1. denna lag träder i kraft den 1 juli 2022.
2. bestämmelsen i 3 kap. 7 § första stycket tillämpas inte på sådana avtal
om stödtjänster som
a) ett nätföretag ingår före den 1 januari 2023, eller
b) nätföretaget ingår under tiden från det att en ansökan om metodpröv-
ning lämnas in till nätmyndigheten till dess att myndigheten har meddelat
beslut i ärendet, om ansökan lämnas in före utgången av augusti 2022.
3. trots 3 kap. 12 § får ett nätföretag bedriva annan verksamhet än nät-
verksamhet till och med den 31 december 2023, om företaget bedriver verk-
samheten vid ikraftträdandet.
4. trots 3 kap. 19 § får ett distributionsnätsföretag, som innehar en ladd-
ningspunkt vid ikraftträdandet, äga, utveckla, förvalta och driva laddnings-
punkten till och med den 31 december 2023.
5. bestämmelsen i 3 kap. 49 § andra meningen tillämpas första gången i
fråga om redovisning för ett räkenskapsår som börjar den 1 juli 2022 eller
närmast därefter.
6. i fråga om en uttagspunkt som omfattas av ett tillstånd som har lämnats
före ikraftträdandet gäller 4 kap. 6 och 7 §§ i den äldre lydelsen.
7. för en intäktsram som har bestämts före ikraftträdandet tillämpas inte
5 kap. 12 a och 12 b §§.
8. allmän domstol får pröva ett mål som har inletts före ikraftträdandet
trots 3 kap. 44 §, 4 kap. 13 och 39 §§ och 6 kap. 8 §.
på regeringens vägnar
tomas eneroth
pontus söderström
(infrastrukturdepartementet)
17 senaste lydelse 2021:741.
20
Viktiga lagar inom miljörätten
JP Infonets miljörättsliga tjänster
JP Infonets miljörättsliga tjänster
Jobbar du med miljörättsliga frågor? JP Infonets tjänster ger dig en komplett bevakning av miljörätten. Oavsett om du jobbar med frågor om små enskilda avlopp eller tillståndsfrågor som rör gigantiska miljöfarliga verksamheter hittar du all information du behöver hos oss. Se allt inom miljörätt.