Driv­me­delslag (2011:319)

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2011:319
Depar­te­ment: Klimat-​ och närings­livs­de­par­te­men­tet
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2022:1125
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2011:319
Depar­te­ment/myn­dig­het: Klimat-​ och närings­livs­de­par­te­men­tet
Utfär­dad: 2011-​03-24
Änd­rad: t.o.m. SFS

2022:1125
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)


Syfte

1 §   Denna lag syf­tar till att före­bygga att bräns­len avsedda för motor­drift ska­dar eller orsa­kar olä­gen­he­ter för män­ni­skors hälsa eller mil­jön.

Ord­för­kla­ringar

2 §   I denna lag avses med

alter­na­tivt bränsle: ett bränsle avsett för motor­drift som inte är ben­sin eller die­sel­bränsle och som inte till över­vä­gande del har sitt ursprung i råolja,

ben­sin: ett bränsle som är avsett för motor­drift och omfat­tas av nr 2710 11 41, 2710 11 45, 2710 11 49, 2710 11 51 eller 2710 11 59 i kom­mis­sio­nens för­ord­ning (EG) nr 2031/2001 av den 6 augusti 2001, om änd­ring av bilaga I till rådets för­ord­ning (EEG) nr 2658/87 om tulltaxe-​ och sta­tistik­no­men­kla­tu­ren och om Gemen­samma tull­taxan,
bio­driv­me­del: ett väts­ke­for­migt eller gas­for­migt bränsle som är fram­ställt av bio­massa och avsett för motor­drift,

die­sel­bränsle: ett bränsle som är avsett för motor­drift och omfat­tas av nr 2710 19 41 eller 2710 19 45 i för­ord­ning (EG) nr 2031/2001,
driv­me­del: ett bränsle som är avsett för motor­drift eller energi i annan form som också är avsedd för motor­drift,

driv­me­delsle­ve­ran­tör: den som genom att leve­rera ett driv­me­del är skyl­dig att betala skatt enligt lagen (1994:1776) om skatt på energi,
kol­di­ox­i­de­kvi­va­lent: den mängd dik­vä­ve­oxid eller metan som med­för en lika stor kli­mat­på­ver­kan som kol­di­oxid,
som­mar: tiden
   - från och med den 16 maj till och med den 31 augusti i Gäv­le­borgs, Väs­ter­norr­lands, Jämt­lands, Väs­ter­bot­tens och Norr­bot­tens län, och
   - från och med den 1 maj till och med den 15 sep­tem­ber i övriga Sve­rige, och

vin­ter: tiden
   - från och med den 16 okto­ber till och med den 31 mars i Gäv­le­borgs, Väs­ter­norr­lands, Jämt­lands, Väs­ter­bot­tens och Norr­bot­tens län, och
   - från och med den 1 novem­ber till och med den 15 mars i övriga Sve­rige.

I övrigt har ord och uttryck i denna lag samma inne­börd som i lagen (1998:1707) om åtgär­der mot bul­ler och avga­ser från mobila maski­ner, lagen (2001:559) om väg­tra­fik­de­fi­ni­tio­ner och lagen (2016:96) om fri­tids­bå­tar och vat­ten­skot­rar.
Lag (2020:261).

Mil­jö­klas­ser för ben­sin

3 §   Den som till­ver­kar en ben­sin eller yrkes­mäs­sigt för in en ben­sin till Sve­rige ska ange ben­si­nens mil­jö­klass med hän­syn till de tek­niska krav enligt 4-6 §§ som ben­si­nen upp­fyl­ler.

Om någon mil­jö­klass inte kan anges, ska ben­si­nen betrak­tas som annan ben­sin och den avsedda använd­ningen ska spe­ci­fi­ce­ras. Lag (2012:340).

Ben­sin i mil­jö­klass 1

4 §   För klas­si­fi­ce­ring i mil­jö­klass 1 ska en ben­sin upp­fylla föl­jande tek­niska krav:
   1. rese­ar­chok­tan­ta­let ska vara lägst 95,
   2. moto­rok­tan­ta­let ska vara lägst 85,
   3. ång­tryc­ket ska vid 37,8 gra­der Celsius vara lägst 45 kilo­pa­scal och högst 95 kilo­pa­scal, dock lägst 65 kilo­pa­scal under vin­tern och högst 70 kilo­pa­scal under som­ma­ren,
   4. des­til­la­tio­nen ska inne­bära att
      a) under vin­tern minst 50 pro­cent och under övrig tid minst 47 volym­pro­cent har förång­ats vid 100 gra­der Celsius,
      b) minst 75,0 volym­pro­cent har förång­ats vid 150 gra­der Celsius, och
      c) slut­kok­punk­ten är högst 205 gra­der Celsius,
   5. ole­fi­ner får före­komma med högst 13,0 volym­pro­cent,
   6. aro­ma­ter får före­komma med högst 35,0 volym­pro­cent,
   7. ben­sen får före­komma med högst 1,0 volym­pro­cent,
   8. syre får före­komma med högst 3,7 vikt­pro­cent,
   9. i fråga om oxy­ge­na­ter får
      a) meta­nol före­komma med högst 3,0 volym­pro­cent (sta­bi­li­se­rings­me­del måste till­sät­tas),
      b) eta­nol före­komma med högst 10,0 volym­pro­cent (sta­bi­li­se­rings­me­del kan vara nöd­vän­digt),
      c) iso­propy­lal­ko­hol före­komma med högst 12,0 volym­pro­cent,
      d) tertiär-​butylalkohol före­komma med högst 15,0 volym­pro­cent,
      e) iso­bu­ty­lal­ko­hol före­komma med högst 15,0 volym­pro­cent,
      f) etrar som inne­hål­ler fem eller flera kola­to­mer per mole­kyl före­komma med högst 22,0 volym­pro­cent, och
      g) andra pri­mära alko­ho­ler och etrar med en slut­lig kok­punkt som högst mot­sva­rar den som anges i euro­pas­tan­dar­den SS-EN 228:2013 före­komma med högst 15,0 volym­pro­cent,
   10. sva­vel får före­komma med högst 10,0 mil­li­gram per kilo­gram,
   11. bly får före­komma med högst 0,005 gram per liter,
   12. metyl­cyklo­penta­dienyl­mangantrikar­bo­nyl (MMT) får före­komma med högst 2 mil­li­gram mangan per liter,
   13. fos­for får inte före­komma i någon mät­bar mängd,
   14. ben­si­nen ska upp­fylla skä­liga funk­tions­krav i fråga om ren­het för insugnings-​ och insprut­nings­ven­ti­ler, och
   15. ben­si­nen får inte inne­hålla ask­bildande ämnen, om den är avsedd för for­don med kata­ly­tisk avgasre­ning. Lag (2014:536).

Alky­lat­ben­sin i mil­jö­klass 1

5 §   För klas­si­fi­ce­ring i mil­jö­klass 1 ska en alky­lat­ben­sin upp­fylla föl­jande tek­niska krav:
   1. ång­tryc­ket ska vid 37,8 gra­der Celsius vara lägst 50 kilo­pa­scal och högst 95 kilo­pa­scal, dock högst 65 kilo­pa­scal under som­ma­ren,
   2. des­til­la­tio­nen ska inne­bära att
      a) mel­lan 15 och 42 volym­pro­cent har förång­ats vid 70 gra­der Celsius,
      b) minst 75,0 volym­pro­cent har förång­ats vid 150 gra­der Celsius,
      c) minst 46,0 och högst 72,0 volym­pro­cent har förång­ats vid 100 gra­der Celsius, om inte annat föl­jer av d,
      d) om skill­na­den i tem­pe­ra­tur mel­lan den tem­pe­ra­tur då 45 volym­pro­cent har förång­ats och den tem­pe­ra­tur då 72 volym­pro­cent har förång­ats under­sti­ger 10 gra­der Celsius, gäl­ler i stäl­let för c att den tem­pe­ra­tur då 50 volym­pro­cent har förång­ats (T50-​värdet) ska ligga mel­lan 90 och 105 gra­der Celsius, och
      e) slut­kok­punk­ten är högst 200 gra­der Celsius,
   3. ole­fi­ner får före­komma med högst 1,0 volym­pro­cent,
   4. aro­ma­ter får före­komma med högst 1,0 volym­pro­cent,
   5. ben­sen får före­komma med högst 0,1 volym­pro­cent,
   6. cyklo­hex­a­ner får före­komma med högst 2,0 volym­pro­cent,
   7. nor­mal­hexan får före­komma med högst 0,5 volym­pro­cent,
   8. sva­vel får före­komma med högst 10,0 mil­li­gram per kilo­gram,
   9. bly får före­komma med högst 0,002 gram per liter,
   10. metyl­cyklo­penta­dienyl­mangantrikar­bo­nyl (MMT) får före­komma med högst 2 mil­li­gram mangan per liter, och
   11. den­si­te­ten ska vid 15 gra­der Celsius vara mel­lan 680 och 720 kilo­gram per kubik­me­ter. Lag (2016:876).

Ben­sin i mil­jö­klass 2

6 §   För klas­si­fi­ce­ring i mil­jö­klass 2 ska en ben­sin upp­fylla föl­jande tek­niska krav:
   1. rese­ar­chok­tan­ta­let ska vara lägst 95,
   2. moto­rok­tan­ta­let ska vara lägst 85,
   3. ång­tryc­ket ska vid 37,8 gra­der Celsius vara lägst 45 kilo­pa­scal och högst 95 kilo­pa­scal, dock högst 70,0 kilo­pa­scal under som­ma­ren,
   4. des­til­la­tio­nen ska inne­bära att minst 46,0 volym­pro­cent har förång­ats vid 100 gra­der Celsius och minst 75,0 volym­pro­cent har förång­ats vid 150 gra­der Celsius,
   5. ole­fi­ner får före­komma med högst 18,0 volym­pro­cent,
   6. aro­ma­ter får före­komma med högst 35,0 volym­pro­cent,
   7. ben­sen får före­komma med högst 1,0 volym­pro­cent,
   8. syre får före­komma med högst 3,7 vikt­pro­cent,
   9. i fråga om oxy­ge­na­ter får
      a) meta­nol före­komma med högst 3,0 volym­pro­cent (sta­bi­li­se­rings­me­del måste till­sät­tas),
      b) eta­nol före­komma med högst 10,0 volym­pro­cent (sta­bi­li­se­rings­me­del kan vara nöd­vän­digt),
      c) iso­propy­lal­ko­hol före­komma med högst 12,0 volym­pro­cent,
      d) tertiär-​butylalkohol före­komma med högst 15,0 volym­pro­cent,
      e) iso­bu­ty­lal­ko­hol före­komma med högst 15,0 volym­pro­cent,
      f) etrar som inne­hål­ler fem eller flera kola­to­mer per mole­kyl före­komma med högst 22,0 volym­pro­cent, och
      g) andra pri­mära alko­ho­ler och etrar med en slut­lig kok­punkt som högst mot­sva­rar den som anges i euro­pas­tan­dar­den SS-EN 228:2013 eller mot­sva­rande före­komma med högst 15,0 volym­pro­cent,
   10. sva­vel får före­komma med högst 10,0 mil­li­gram per kilo­gram,
   11. bly får före­komma med högst 0,005 gram per liter, och
   12. metyl­cyklo­penta­dienyl­mangantrikar­bo­nyl (MMT) får före­komma med högst 2 mil­li­gram mangan per liter.
Lag (2014:536).

Mil­jö­klas­ser för die­sel­bräns­len

7 §   Den som till­ver­kar ett die­sel­bränsle eller yrkes­mäs­sigt för in ett die­sel­bränsle till Sve­rige ska ange die­sel­bräns­lets mil­jö­klass med hän­syn till de tek­niska krav enligt 8-10 §§ som die­sel­bräns­let upp­fyl­ler.

Om någon mil­jö­klass inte kan anges, ska die­sel­bräns­let betrak­tas som annat die­sel­bränsle och den avsedda använd­ningen ska spe­ci­fi­ce­ras. Lag (2012:340).

Die­sel­bränsle i mil­jö­klass 1

8 §   För klas­si­fi­ce­ring i mil­jö­klass 1 ska ett die­sel­bränsle upp­fylla föl­jande tek­niska krav:
   1. ceta­nin­dexet ska vara lägst 50,
   2. cetan­ta­let ska vara lägst 51,0, om bräns­let omfat­tas av nr 2710 19 41 i Kom­bi­ne­rade nomen­kla­tu­ren (KN-nr) enligt rådets för­ord­ning (EEG) 2658/87,
   3. den­si­te­ten ska vid 15 gra­der Celsius vara lägst 800,0 och högst 830,0 kilo­gram per kubik­me­ter,
   4. des­til­la­tio­nen ska inne­bära att begyn­nel­se­kok­punk­ten är lägst 180 gra­der Celsius och att minst 95 volym­pro­cent har förång­ats vid 340,0 gra­der Celsius,
   5. aro­ma­tiska kolvä­ten får före­komma med högst 5 volym­pro­cent,
   6. poly­cykliska aro­ma­tiska kolvä­ten får inte före­komma i någon mät­bar mängd enligt Svensk Stan­dard SS 155116, utgåva 2 eller mot­sva­rande, före inbland­ning av fett­sy­ra­me­ty­lest­rar,
   7. sva­vel får före­komma med högst 10,0 mil­li­gram per kilo­gram,
   8. fett­sy­ra­me­ty­lest­rar får före­komma med högst 7,0 volym­pro­cent och ska upp­fylla kra­ven i Svensk Stan­dard SS-EN 14214:2012+A1:2014, utgåva 1 eller mot­sva­rande, och
   9. metyl­cyklo­penta­dienyl­mangantrikar­bo­nyl (MMT) får före­komma med högst 2 mil­li­gram mangan per liter. Lag (2015:593).

Die­sel­bränsle i mil­jö­klass 2

9 §   För klas­si­fi­ce­ring i mil­jö­klass 2 ska ett die­sel­bränsle upp­fylla föl­jande tek­niska krav:
   1. ceta­nin­dexet ska vara lägst 47,
   2. aro­ma­tiska kolvä­ten får före­komma med högst 20 volym­pro­cent,
   3. poly­cykliska aro­ma­tiska kolvä­ten får före­komma med högst 0,1 volym­pro­cent enligt Svensk Stan­dard SS 155116, utgåva 2 eller mot­sva­rande, före inbland­ning av fett­sy­ra­me­ty­lest­rar, och
   4. i övrigt ska bräns­let upp­fylla de krav som anges i 8 § 2-4 och 7-9. Lag (2015:593).

Die­sel­bränsle i mil­jö­klass 3

10 §   För klas­si­fi­ce­ring i mil­jö­klass 3 ska ett die­sel­bränsle upp­fylla föl­jande tek­niska krav:
   1. cetan­ta­let ska vara lägst 51,0,
   2. den­si­te­ten ska vid 15 gra­der Celsius vara högst 845,0 kilo­gram per kubik­me­ter,
   3. des­til­la­tio­nen ska inne­bära att minst 95 volym­pro­cent har förång­ats vid 360,0 gra­der Celsius,
   4. poly­cykliska aro­ma­tiska kolvä­ten får före­komma med högst 8,0 pro­cent av bräns­lets massa enligt Svensk Stan­dard SS-EN 12916, utgåva 2, och
   5. i övrigt ska bräns­let upp­fylla de krav som anges i 8 § 7-9. Lag (2015:593).

Mil­jö­klas­ser för alter­na­tiva bräns­len

11 §   Den som till­ver­kar ett alter­na­tivt bränsle eller yrkes­mäs­sigt för in ett alter­na­tivt bränsle till Sve­rige får ange att bräns­let hör till någon av de mil­jö­klas­ser som anges i 12-15 §§, om bräns­let upp­fyl­ler de krav som gäl­ler för mil­jö­klas­sen.

Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer prö­var om bräns­let upp­fyl­ler kra­ven.

Eta­nol­bränsle i mil­jö­klass 1 för gnist­tända moto­rer

12 §   För klas­si­fi­ce­ring i mil­jö­klass 1 ska ett eta­nol­bränsle för gnist­tända moto­rer som är avsett att ersätta en ben­sin upp­fylla föl­jande tek­niska krav:
   1. rese­ar­chok­tan­ta­let ska vara lägst 95,
   2. moto­rok­tan­ta­let ska vara lägst 85,
   3. ång­tryc­ket ska vara lägst 35 kilo­pa­scal och högst 95 kilo­pa­scal, dock högst 70 kilo­pa­scal under som­ma­ren och lägst 50 kilo­pa­scal under vin­tern,
   4. eta­nol eller högre alko­ho­ler ska före­komma med minst 75 volym­pro­cent under som­ma­ren och annars med minst 70 volym­pro­cent,
   5. ben­sin ska upp­fylla mil­jö­klass 1 enligt 4 § och före­komma med mel­lan 14 och 25 volym­pro­cent under som­ma­ren och annars med mel­lan 14 och 30 volym­pro­cent,
   6. des­til­la­tio­nen ska inne­bära att slut­kok­punk­ten är högst 205 gra­der Celsius och att des­til­la­tions­res­ten upp­går till högst 2 volym­pro­cent,
   7. högre alko­ho­ler med mel­lan tre och åtta kola­to­mer per mole­kyl får före­komma med högst 2 volym­pro­cent,
   8. meta­nol får före­komma med högst 1 volym­pro­cent,
   9. etrar med fem eller fler kola­to­mer per mole­kyl får före­komma med högst 5,2 volym­pro­cent,
   10. vat­ten får före­komma med högst 0,3 volym­pro­cent,
   11. oor­ga­niskt klor får före­komma med högst 1 mil­li­gram per liter,
   12. sva­vel får före­komma med högst 10 mil­li­gram per kilo­gram,
   13. bly får före­komma med högst 5 mil­li­gram per liter, men inget bly­hal­tigt ämne får ha till­satts bräns­let,
   14. fos­for får före­komma med högst 0,2 mil­li­gram per liter, men inget fos­for­hal­tigt ämne får ha till­satts bräns­let,
   15. inget järn­hal­tigt eller mangan­hal­tigt ämne får ha till­satts bräns­let,
   16. oxi­da­tions­sta­bi­li­te­ten ska vara minst 360 minu­ter enligt en stan­dar­di­se­rad metod för bestäm­ning av oxi­da­tions­sta­bi­li­tet hos ben­sin,
   17. hart­sta­let får vara högst 5 mil­li­gram per 100 mil­li­li­ter,
   18. kor­ro­si­vi­te­ten, uttryckt som pHe-​värde, ska vara mel­lan 6,5 och 9,0 enligt en stan­dar­di­se­rad metod för bestäm­ning av pH-​värde i eta­nol,
   19. den kor­ro­siva inver­kan på kop­par under tre tim­mar vid 50 gra­der Celsius ska vara klass 1 i en skala enligt en stan­dar­di­se­rad metod för bedöm­ning av kor­ro­siv inver­kan på kop­par, och
   20. syra­ta­let får vara
      a) högst 0,005 pro­cent av bräns­lets massa, eller
      b) högst 40 mil­li­gram per liter räk­nat som ättiksyra.

FAME i mil­jö­klass 1

13 §   För klas­si­fi­ce­ring i mil­jö­klass 1 ska ett bränsle av fett­sy­ra­me­ty­lest­rar (FAME) upp­fylla föl­jande tek­niska krav:
   1. cetan­ta­let ska vara lägst 51,0,
   2. ester­hal­ten ska vara lägst 96,5 vikt­pro­cent,
   3. den­si­te­ten ska vid 15 gra­der Celsius vara lägst 860 och högst 900 kilo­gram per kubik­me­ter,
   4. vis­ko­si­te­ten ska vid 40 gra­der Celsius vara mel­lan 3,50 och 5,00 kvadrat­mil­li­me­ter per sekund,
   5. flam­punk­ten ska vara lägst 101 gra­der Celsius,
   6. sul­fataska får före­komma med högst 0,02 vikt­pro­cent,
   7. vat­ten­hal­ten får vara högst 500 mil­li­gram per kilo­gram,
   8. sva­vel­hal­ten får vara högst 10,0 mil­li­gram per kilo­gram,
   9. kolå­ter­sto­den vid 10 pro­cents des­til­la­tions­å­ter­stod får vara högst 0,30 vikt­pro­cent,
   10. för­ore­nings­hal­ten får vara högst 24 mil­li­gram per kilo­gram,
   11. den kor­ro­siva inver­kan på kop­par under tre tim­mar vid 50 gra­der Celsius ska vara klass 1 i en skala enligt en stan­dar­di­se­rad metod för bedöm­ning av kor­ro­siv inver­kan på kop­par,
   12. oxi­da­tions­sta­bi­li­te­ten vid 110 gra­der Celsius ska vara lägst 6,0 tim­mar enligt en stan­dar­di­se­rad metod för oxi­da­tions­sta­bi­li­tet hos bräns­let,
   13. syra­ta­let får vara högst 0,50 mil­li­gram kali­um­hyd­roxid per gram,
   14. jod­ta­let får vara högst 120 gram jod per 100 gram,
   15. lino­lensy­ra­me­ty­les­ter får före­komma med högst 12,0 vikt­pro­cent,
   16. flero­mät­tade mety­lest­rar (fler än tre dub­bel­bind­ningar) får före­komma med högst 1 vikt­pro­cent,
   17. meta­nol­hal­ten får vara högst 0,20 vikt­pro­cent,
   18. mono­gly­ce­rid­hal­ten får vara högst 0,80 vikt­pro­cent,
   19. dig­ly­ce­rid­hal­ten får vara högst 0,20 vikt­pro­cent,
   20. trig­ly­ce­rid­hal­ten får vara högst 0,20 vikt­pro­cent,
   21. fri gly­ce­rol får före­komma med högst 0,02 vikt­pro­cent,
   22. total gly­ce­rol får före­komma med högst 0,25 vikt­pro­cent,
   23. natrium och kalium får sam­man­lagt före­komma med högst 5,0 mil­li­gram per kilo­gram,
   24. kal­cium och mag­ne­sium får sam­man­lagt före­komma med högst 5,0 mil­li­gram per kilo­gram, och
   25. fos­for får före­komma med högst 4,0 mil­li­gram per kilo­gram.

Eta­nol­bränsle i mil­jö­klass 1 för kom­pres­sions­tända moto­rer

14 §   För klas­si­fi­ce­ring i mil­jö­klass 1 ska eta­nol­bränsle för kom­pres­sions­tända moto­rer upp­fylla föl­jande tek­niska krav:
   1. mass­hal­ten alko­hol får vara lägst 92,4 pro­cent varav mass­hal­ten andra alko­ho­ler än eta­nol får uppgå till högst 2 pro­cent,
   2. den­si­te­ten vid 15 gra­der Celsius ska vara lägst 795 och högst 815 kilo­gram per kubik­me­ter,
   3. mass­hal­ten aska får uppgå till högst 0,001 pro­cent,
   4. flam­punk­ten får vara lägst 10 gra­der Celsius,
   5. sur­hets­gra­den, uttryckt som mass­halt ättiksyra, får vara högst 0,0025 pro­cent,
   6. neut­ra­li­se­rings­ta­let för stark syra uttryckt som mil­li­gram kali­um­hyd­roxid per liter får vara högst 1,
   7. färg får enligt stan­dar­di­se­rad metod för färg­be­stäm­ning enligt skala vara högst 10,
   8. torr­hal­ten vid 100 gra­der Celsius uttryckt i mil­li­gram per kilo­gram får vara högst 15,
   9. vat­ten får före­komma med högst 6,5 vikt­pro­cent,
   10. mäng­den fos­for får uppgå till högst 0,2 gram per liter,
   11. alde­hyd, uttryckt som mass­halt ättiksyra, får vara högst 0,0025 pro­cent,
   12. sva­vel­hal­ten får vara högst 10 mil­li­gram per kilo­gram, och
   13. ester, uttryckt som mass­halt ety­la­ce­tat, får vara högst 0,1.

Tänd­för­bätt­rings­me­del får till­sät­tas i ett bränsle som upp­fyl­ler kra­ven i första styc­ket, om det till­satta med­let upp­går till högst 10 pro­cent av bräns­lets vikt före till­sätt­ningen. Vidare får denaturerings-​ och fär­gäm­nen till­sät­tas.

Syn­te­tiska die­sel­bräns­len i mil­jö­klass 1

15 §   Ett syn­te­tiskt die­sel­bränsle i mil­jö­klass 1 är ett bränsle som huvud­sak­li­gen består av paraf­fin­kolvä­ten fram­ställda ur bio­massa eller fos­sil råvara och upp­fyl­ler föl­jande tek­niska krav:
   1. cetan­ta­let får vara lägst 51,
   2. den­si­te­ten vid 15 gra­der Celsius får vara högst 845 kilo­gram per kubik­me­ter,
   3. des­til­la­tio­nen ska inne­bära att minst 95 volym­pro­cent har förång­ats vid 360 gra­der Celsius,
   4. aro­ma­tiska kolvä­ten får inte före­komma med mer än 5 volym­pro­cent,
   5. volym­hal­ten poly­cykliska aro­ma­tiska kolvä­ten får enligt Svensk Stan­dard SS 155116, utgåva 1, inte vara mät­bar, och
   6. sva­vel­hal­ten får vara högst 10 mil­li­gram per kilo­gram.

För­bud

16 §   En ben­sin som inte upp­fyl­ler kra­ven för mil­jö­klass 2 enligt 6 § och ett die­sel­bränsle som inte upp­fyl­ler kra­ven för mil­jö­klass 3 enligt 10 § får inte salu­fö­ras.

Första styc­ket gäl­ler inte i fråga om kra­vet i 6 § 1 och 2, om ben­si­nen är blyfri med ett rese­ar­chok­tan­tal som är lägst 91 och ett moto­rok­tan­tal som är lägst 81.

Till­gång till ben­sin med låga hal­ter av syre och eta­nol

17 §   Den som till­ver­kar en ben­sin eller yrkes­mäs­sigt för in en ben­sin till Sve­rige ska se till att det på mark­na­den finns till­gång till ben­sin med en högsta syre­halt av 2,7 vikt­pro­cent och en högsta eta­nol­halt av 5 volym­pro­cent.

Infor­ma­tion om fel­ak­tiga driv­me­del

18 §   Om ett driv­me­del inte upp­fyl­ler kra­ven enligt denna lag eller före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen och kan antas påverka utsläpps­be­grän­sande anord­ningar så att det med­för risk för skada eller olä­gen­he­ter för män­ni­skors hälsa eller mil­jön, ska driv­me­delsle­ve­ran­tö­ren se till att de som äger eller till­ver­kar motor­for­don eller moto­rer och de som yrkes­mäs­sigt för in motor­for­don eller moto­rer till Sve­rige får infor­ma­tion om detta.

Kva­li­tets­rap­port

19 §   En driv­me­delsle­ve­ran­tör ska en gång per år till den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer i en kva­li­tets­rap­port lämna upp­gif­ter om sålda kva­li­te­ter och mäng­der ben­sin och die­sel­bräns­len. Lag (2017:903).

Utsläpps­rap­port

20 §   En driv­me­delsle­ve­ran­tör ska i en utsläpps­rap­port till den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer en gång per år lämna upp­gif­ter om de leve­re­rade driv­med­lens
   1. typ,
   2. volym,
   3. ener­gi­mängd,
   4. inne­håll,
   5. ursprung,
   6. inköps­ställe, och
   7. utsläpp av växt­hus­ga­ser från hela livscy­keln.
Lag (2017:903).

Åtgär­der för att minska utsläpp av växt­hus­ga­ser

21 §   En driv­me­delsle­ve­ran­tör ska vidta de åtgär­der som behövs för att de utsläpp av växt­hus­ga­ser som avses i 20 § 7 senast under år 2020 upp­går till högst 88,5 gram kol­di­oxid eller kol­di­ox­i­de­kvi­va­len­ter per mega­joule leve­re­rade driv­me­del.

Driv­me­delsle­ve­ran­tö­ren får till­go­do­räkna sig åtgär­der som vid­tas i sam­ar­bete med andra driv­me­delsle­ve­ran­tö­rer, om sam­ar­be­tet redo­vi­sas i utsläpps­rap­por­ten. Lag (2017:903).

Bemyn­di­gande

22 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om
   1. skyl­dig­het för den som bedri­ver verk­sam­het med att till­han­da­hålla ett fly­tande eller gas­for­migt driv­me­del, eller i en sådan verk­sam­het till­han­da­hål­ler el som driv­me­del, att infor­mera kon­su­men­ter om
      a) driv­med­lets utsläpp av växt­hus­ga­ser och andra för­hål­lan­den som har bety­delse för att bedöma driv­med­lets mil­jöpå­ver­kan, och
      b) hur stor andel bio­driv­me­del som en ben­sin eller ett die­sel­bränsle har, om metall­till­sat­ser i driv­med­let och om lämp­lig använd­ning av olika bräns­le­bland­ningar,
   2. märk­ning, utform­ning, prov­ning och kon­troll av anord­ningar för bräns­le­på­fyll­ning,
   3. hur kol­di­ox­i­de­kvi­va­len­ter ska beräk­nas,
   4. undan­tag från kra­ven i 6 § för ben­sin som är avsedd endast för drift av kolv­mo­to­rer i luft­far­tyg,
   5. sådana undan­tag från salu­fö­rings­för­bu­det i 16 § som avser för­sälj­ning för for­donsin­du­strins forsknings-​ och test­nings­verk­sam­het eller för for­donsin­du­strins påfyll­ning av nytill­ver­kade for­don inför leve­rans,
   6. skyl­dig­he­ten enligt 17 § att se till att det finns till­gång till sådan ben­sin som avses i den para­gra­fen,
   7. skyl­dig­het för den som ska infor­mera om ett fel­ak­tigt driv­me­del enligt 18 § att betala kost­na­derna för att en myn­dig­het infor­me­rar i leve­ran­tö­rens ställe,
   8. rap­por­te­ringen enligt 19 och 20 §§ och undan­tag från rap­por­te­rings­skyl­dig­he­ten,
   9. hur åtgär­der får till­go­do­räk­nas som minsk­ning av utsläpp enligt 21 § och hur minsk­ning av utsläpp ska beräk­nas, och
   10. avgif­ter för till­syn och för ären­de­hand­lägg­ning enligt denna lag och före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen.

Av lagen (2014:140) med bemyn­di­gande att med­dela vissa före­skrif­ter om mark­nads­kon­troll av varor och annan när­lig­gande till­syn fram­går att före­skrif­ter om avgif­ter för mark­nads­kon­troll enligt Euro­pa­par­la­men­tets och rådets för­ord­ning (EU) 2019/1020 av den 20 juni 2019 om mark­nads­kon­troll och över­ens­stäm­melse för pro­duk­ter och om änd­ring av direk­tiv 2004/42/EG och för­ord­ning­arna (EG) nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011 får med­de­las.
Lag (2022:1125).

Till­syn

23 §   Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer ansva­rar för till­sy­nen över att denna lag och de före­skrif­ter som med­de­lats i anslut­ning till lagen följs.

24 §   Till­syns­myn­dig­he­ten har rätt att få de upp­lys­ningar och hand­lingar som behövs för till­sy­nen.

Till­syns­myn­dig­he­ten får med­dela de före­läg­gan­den som behövs för att denna lag och före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen ska föl­jas. Före­läg­gan­dena får för­e­nas med vite.

Mark­nads­kon­troll

24 a §   Bestäm­mel­ser om mark­nads­kon­troll finns i för­ord­ning (EU) 2019/1020.

Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer är mark­nads­kon­troll­myn­dig­het. Lag (2022:1125).

24 b §   Vid mark­nads­kon­troll enligt för­ord­ning (EU) 2019/1020 har mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten befo­gen­het
   1. att enligt arti­kel 14.4 a-14.4 c kräva att eko­no­miska aktö­rer ska till­han­da­hålla hand­lingar, spe­ci­fi­ka­tio­ner, data eller upp­gif­ter,
   2. att enligt arti­kel 14.4 d utföra oan­mälda inspek­tio­ner på plats och fysiska kon­trol­ler av pro­duk­ter,
   3. att enligt arti­kel 14.4 e få till­träde till loka­ler, mark eller trans­port­me­del,
   4. att enligt arti­kel 14.4 f inleda under­sök­ningar på eget ini­ti­a­tiv,
   5. att enligt arti­kel 14.4 g kräva att eko­no­miska aktö­rer ska vidta lämp­liga åtgär­der för att få en bris­tande över­ens­stäm­melse att upp­höra eller att eli­mi­nera en risk,
   6. att enligt arti­kel 14.4 h själv vidta åtgär­der,
   7. att enligt arti­kel 14.4 j inför­skaffa, inspek­tera och demon­tera varu­pro­ver, och
   8. att enligt arti­kel 14.4 k kräva att inne­håll på ett onli­ne­gräns­snitt ska avlägs­nas, att en var­ning ska visas eller att åtkoms­ten ska begrän­sas.

Mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten får inför­skaffa ett varu­prov under dold iden­ti­tet enligt arti­kel 14.4 j i för­ord­ning (EU) 2019/1020 endast om det är nöd­vän­digt för att syf­tet med kon­trol­len ska upp­nås. Myn­dig­he­ten ska under­rätta den eko­no­miska aktö­ren om att inför­skaf­fan­det har skett under dold iden­ti­tet, så snart det går utan att syf­tet med åtgär­den går för­lo­rat.

Befo­gen­he­ten enligt första styc­ket 8 gäl­ler inte i fråga om data­ba­ser som omfat­tas av tryck­fri­hets­för­ord­ning­ens eller ytt­ran­de­fri­hets­grund­la­gens skydd.

När änd­rade för­hål­lan­den ger anled­ning till det, ska mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten besluta att en sådan skyl­dig­het som avses i första styc­ket 8 inte längre ska gälla.
Lag (2022:1125).

24 c §   Mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten får besluta de före­läg­gan­den som behövs för att för­ord­ning (EU) 2019/1020 ska föl­jas. Lag (2022:1125).

24 d §   Ett beslut om före­läg­gande enligt 24 b eller 24 c § får för­e­nas med vite. Lag (2022:1125).

24 e §   Mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten får, när den fat­tar beslut enligt 24 b eller 24 c §, bestämma att beslu­tet ska gälla ome­del­bart. Lag (2022:1125).

24 f §   Polis­myn­dig­he­ten ska på begä­ran av mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten lämna den hjälp som behövs för att mark­nads­kon­troll­myn­dig­he­ten ska kunna vidta åtgär­der enligt 24 b §.

Hjälp enligt första styc­ket får begä­ras endast om
   1. det på grund av sär­skilda omstän­dig­he­ter kan befa­ras att åtgär­den inte kan utfö­ras utan att en polis­mans sär­skilda befo­gen­he­ter enligt 10 § polisla­gen (1984:387) behö­ver till­gri­pas, eller
   2. det annars finns syn­ner­liga skäl.
Lag (2022:1125).

24 g §   Den som har tagit befatt­ning med ett ärende som gäl­ler mark­nads­kon­troll enligt denna lag får inte obe­hö­ri­gen röja eller utnyttja vad denne har fått veta om någons affärs-​ eller drift­för­hål­lan­den.

I det all­män­nas verk­sam­het tilläm­pas i stäl­let bestäm­mel­serna i offentlighets-​ och sek­re­tess­la­gen (2009:400).
Lag (2022:1125).

För­se­nings­av­gift

25 §   En driv­me­delsle­ve­ran­tör som inte har läm­nat utsläpps­rap­port i rätt tid, ska betala en för­se­nings­av­gift med 1 000 kro­nor. Lag (2017:903).

26 §   Driv­me­delsle­ve­ran­tö­ren får befrias från för­se­nings­av­gif­ten, om
   1. för­se­ningen är ursäkt­lig med hän­syn till omstän­dig­he­ter som leve­ran­tö­ren inte har kun­nat råda över, eller
   2. det annars finns syn­ner­liga skäl. Lag (2017:903).

Utsläpps­av­gift

27 §   Den som leve­re­rar driv­me­del i strid med 21 § ska betala en utsläpps­av­gift med 7 kro­nor per kilo kol­di­oxid eller kol­di­ox­i­de­kvi­va­len­ter som över­sti­ger den utsläpps­mängd som anges i den para­gra­fen.

Driv­me­delsle­ve­ran­tö­rer som har redo­vi­sat gemen­samma åtgär­der ska ansvara soli­da­riskt för att avgif­ten beta­las.
Lag (2017:903).

28 §   Driv­me­delsle­ve­ran­tö­ren får helt eller del­vis befrias från utsläpps­av­gif­ten, om det finns syn­ner­liga skäl.
Lag (2017:903).

Pröv­ning av avgif­ter

29 §   Till­syns­myn­dig­he­ten prö­var frå­gor om för­se­nings­av­gift och utsläpps­av­gift. Lag (2017:903).

Avgif­ter­nas betal­ning

30 §   En för­se­nings­av­gift eller utsläpps­av­gift ska beta­las till till­syns­myn­dig­he­ten inom tret­tio dagar efter det att beslu­tet om att ta ut avgif­ten fick laga kraft eller inom den längre tid som anges i beslu­tet.

Avgif­terna till­fal­ler sta­ten. Lag (2017:903).

31 §   Om en för­se­nings­av­gift eller utsläpps­av­gift inte beta­las i rätt tid, ska till­syns­myn­dig­he­ten lämna den obe­talda avgif­ten för indriv­ning.

Bestäm­mel­ser om indriv­ning finns i lagen (1993:891) om indriv­ning av stat­liga ford­ringar m.m. Vid indriv­ning får ford­ran verk­stäl­las enligt utsök­nings­bal­ken. Lag (2017:903).

32 §   En för­se­nings­av­gift eller utsläpps­av­gift fal­ler bort om den inte har verk­ställts inom fem år från det att beslu­tet att ta ut avgif­ten fick laga kraft. Lag (2017:903).

Ansvar

33 §   Den som med upp­såt eller av oakt­sam­het bry­ter mot för­bu­det i 16 § döms till böter eller fäng­else i högst två år.
Lag (2017:903).

34 §   Den som inte har följt ett vites­före­läg­gande enligt 24 eller 24 d § får inte dömas till ansvar enligt denna lag för en gär­ning som omfat­tas av före­läg­gan­det. Lag (2022:1125).

Över­kla­gande

35 §   En för­valt­nings­myn­dig­hets beslut enligt denna lag eller enligt före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen får över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol.

Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rät­ten. Lag (2018:848).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2017:903
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 novem­ber 2017.
   2. Bestäm­mel­serna i de nya 20 och 25 §§ ska tilläm­pas första gången i fråga om rap­por­te­ring som avser kalen­derå­ret 2018.
   3. Bestäm­mel­sen i den nya 27 § ska tilläm­pas första gången i fråga om driv­me­del som leve­re­rats under 2020.