SFS2022-1100.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:1100
om ändring i miljöbalken den 29 juni 2022 publicerad
utfärdad den 22 juni 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om miljöbalken3
dels att nuvarande 26 kap. 13 a § ska betecknas 26 kap. 13 b §,
dels att 9 kap. 6 e §, 15 kap. 15, 21, 22 och 35 §§, 16 kap. 3 §, 19 kap. 5 §,
21 kap. 1 §, 22 kap. 1 och 1 d §§, 24 kap. 5 §, 26 kap. 2 §, 27 kap. 5 § och
29 kap. 9 § ska ha följande lydelse,
dels att rubriken närmast före 26 kap. 13 a § ska sättas närmast före
26 kap. 13 b §,
dels att det ska införas åtta nya paragrafer, 15 kap. 16 b och 36 a–36 c §§,
22 kap. 1 f, 13 a och 25 h §§ och 26 kap. 13 a §, och närmast före 15 kap.
36 a § en ny rubrik av följande lydelse.
9 kap.
6 e §4 tillstånd till täkt får ges endast om tillståndet förenas med en
skyldighet att ställa säkerhet enligt 16 kap. 3 § för uppfyllandet av de villkor
som ska gälla för tillståndet. staten, kommuner, regioner och kommunal-
förbund behöver dock inte ställa säkerhet.
kravet på säkerhet gäller inte de delar av verksamheten som omfattas av
kravet i 15 kap. 36 a § på säkerhet vid utvinningsverksamhet.
15 kap.
15 §5 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om
1. skyldighet för producenter att tillhandahålla eller anlita en producent-
ansvarsorganisation,
2. förbud att yrkesmässigt överlåta eller saluföra produkter om produktens
producent inte tillhandahåller eller har anlitat en producentansvars-
organisation,
1 prop. 2021/22:219, bet. 2021/22:mju26, rskr. 2021/22:415.
2 jfr europaparlamentets och rådets direktiv 2006/21/eg av den 15 mars 2006 om hantering av
avfall från utvinningsindustrin och om ändring av direktiv 2004/35/eg, i lydelsen enligt
europaparlamentets och rådets förordning (eg) 596/2009 samt europaparlamentets och rådets
direktiv 2008/98/eg av den 19 november 2008 om avfall och om upphävande av vissa direktiv,
i lydelsen enligt europaparlamentets och rådets direktiv (eu) 2018/851.
3 senaste lydelse av
26 kap. 13 a § 2019:496
rubriken närmast före 26 kap. 13 a § 2019:496.
4 senaste lydelse 2019:842.
5 senaste lydelse 2021:881.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
3. tillstånd, godkännande eller anmälan för yrkesmässig drift av en sfs 2022:1100
producentansvarsorganisation,
4. kriterier för hur ersättning som en producentansvarsorganisation tar ut
från producenterna ska bestämmas,
5. att de intäkter som en producentansvarsorganisation för förpackningar
har får användas endast för verksamhet som har samband med organisa-
tionens skyldigheter enligt 6 och 7 eller för att göra en utbetalning till de
producenter som har anlitat organisationen,
6. skyldighet för en producentansvarsorganisation att fullgöra sådana
skyldigheter som kan föreskrivas för producenter enligt 12 och 13 §§, och
7. skyldighet för en producentansvarsorganisation att hantera mer avfall
än vad som motsvarar organisationens marknadsandel, under förutsättning
att hanteringen avser avfall som producentansvarsorganisationen har rätt att
få ersättning för.
16 b § om flera producentansvarsorganisationer för förpackningar har
godkänts, men endast en av organisationerna ska ansvara för insamling av
förpackningsavfall från verksamheter och för information om avfalls-
hanteringen, ska de övriga producentansvarsorganisationerna betala skälig
ersättning till den ansvariga organisationen för dess kostnader. ersättningens
storlek ska beräknas utifrån den ersättningsskyldiga organisationens marknads-
andel.
den myndighet som regeringen bestämmer får besluta hur stor en
producentansvarsorganisations marknadsandel ska anses vara.
21 §6 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om
1. undantag från kommunens ansvar enligt 20 och 20 a §§ i fråga om
avfall som ska samlas in eller behandlas av en producent eller en producent-
ansvarsorganisation enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 12
eller 15 §, och
2. skyldigheter för kommuner att vidta de åtgärder som krävs för att
avfallshanteringen ska fungera när ansvaret för hanteringen är uppdelat
mellan kommunen och producenter eller producentansvarsorganisationer.
22 §7 regeringen eller den myndighet eller kommun som regeringen
bestämmer får meddela föreskrifter om att kommunen ska ansvara för att
annat avfall än sådant som avses i 20 § behandlas och transporteras från den
fastighet där avfallet finns.
föreskrifterna får avse endast
1. avfall som av hälso- eller miljöskäl behöver hanteras av kommunen,
eller
2. avfall som omfattas av producentansvar och som av samordningsskäl
bör hanteras tillsammans med sådant avfall som kommunen ansvarar för
enligt 20 § eller enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 1.
35 §8 ett tillstånd till en verksamhet som omfattar deponering av avfall får
ges endast om tillståndet förenas med en skyldighet att ställa säkerhet enligt
16 kap. 3 § för fullgörandet av de skyldigheter som gäller för verksamheten
6 senaste lydelse 2021:881.
7 senaste lydelse 2020:601.
8 senaste lydelse 2016:782.
2
eller om verksamhetsutövaren vidtar någon annan lämplig åtgärd för sådant sfs 2022:1100
säkerställande.
kravet på säkerhet gäller inte de delar av verksamheten som omfattas av
kravet i 36 a § på säkerhet vid utvinningsverksamhet.
säkerhet vid utvinningsverksamhet
36 a § tillstånd enligt balken eller enligt föreskrifter som har meddelats
med stöd av balken till en verksamhet som omfattas av krav på en avfalls-
hanteringsplan för utvinningsavfall får ges endast om tillståndet förenas med
en skyldighet att ställa säkerhet för fullgörandet av de skyldigheter som
gäller för verksamheten.
tillståndsmyndigheten får medge att säkerheten ställs efter hand enligt en
plan som innebär att säkerheten vid varje tidpunkt tillgodoser det aktuella
behovet.
36 b § en säkerhet enligt 36 a § ska godtas av tillståndsmyndigheten om
den, ensam eller tillsammans med andra säkerheter, visas vara betryggande
för sitt ändamål.
36 c § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om säkerhet enligt 36 a och 36 b §§. sådana före-
skrifter får avse
1. hur säkerhetens storlek ska beräknas och vad underlaget för beräkningen
av säkerhetens storlek ska innehålla, och
2. när och hur en säkerhet får tas i anspråk.
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får också
meddela ytterligare föreskrifter om vad som krävs för att en säkerhet ska
kunna godtas enligt 36 b §.
16 kap.
3 §9 tillstånd, godkännande eller dispens enligt balken eller enligt före-
skrifter meddelade med stöd av balken, får för sin giltighet göras beroende
av att den som avser att bedriva verksamheten ställer säkerhet för kostna-
derna för det avhjälpande av en miljöskada och de andra återställnings-
åtgärder som kan komma att behövas med anledning av verksamheten.
staten, kommuner, regioner och kommunalförbund behöver dock inte
ställa säkerhet. den som är skyldig att betala avgift eller ställa säkerhet
enligt lagen (2006:647) om finansiella åtgärder för hanteringen av rest-
produkter från kärnteknisk verksamhet behöver inte ställa säkerhet för
åtgärder som omfattas av sådana avgifter och säkerheter.
en säkerhet ska godtas av prövningsmyndigheten om den, ensam eller
tillsammans med andra säkerheter, visas vara betryggande för sitt ändamål.
säkerheten kan ställas efter hand enligt en plan som innebär att säkerheten
vid varje tidpunkt tillgodoser det aktuella behovet.
19 kap.
5 §10 i ett ärende som prövas av länsstyrelsen eller en kommunal nämnd
ska styrelsen eller nämnden tillämpa bestämmelserna
1. i 22 kap. 1 och 1 d–1 f §§ om ansökans form och innehåll,
9 senaste lydelse 2019:842.
10 senaste lydelse 2018:1407.
3
2. i 22 kap. 2 § om en ansökans ingivande och brister i den, sfs 2022:1100
3. i 22 kap. 2 a § om prövningar som avses i 24 kap. 3, 5, 8, 9 och 13 §§,
4. i 22 kap. 3 § om kungörelses innehåll,
5. i 22 kap. 6 § om talerätt,
6. i 22 kap. 9 § om rätt att företräda fastighet,
7. i 22 kap. 12 och 13 §§ om sakkunniga och om att inhämta yttrande,
8. i 3 kap. 4 § lagen (2010:921) om mark- och miljödomstolar om under-
sökning på platsen,
9. i 22 kap. 25 § första stycket 1–3 och 5–11, andra stycket sista meningen
och tredje stycket samt 25 a–25 c och 25 f–25 h §§ om en tillståndsdoms
innehåll,
10. i 22 kap. 26 § om särskild dom,
11. i 22 kap. 27 § första stycket, andra stycket andra meningen samt tredje
stycket första meningen om uppskjutna frågor och provisoriska föreskrifter,
12. i 22 kap. 28 § första stycket första meningen om verkställighets-
förordnande, och
13. i 23 kap. 3 § när det gäller särskilt överklagande i frågor om sak-
kunniga som avses i 22 kap. 12 §.
21 kap.
1 §11 mark- och miljödomstol prövar som första instans mål om
1. miljöfarlig verksamhet som är ansökningsmål enligt 1 a § första
stycket,
2. vattenverksamhet och vattenanläggningar enligt 11 kap. samt lagen
(1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet, utom
verksamheter som avser markavvattning vilka ska prövas av länsstyrelsen
och säkerhetsklassificering av dammar,
3. markavvattningar som enligt lagen med särskilda bestämmelser om
vattenverksamhet har överlämnats från länsstyrelsen eller anmälts av en
lantmäterimyndighet,
4. ersättning för skada och intrång enligt 28 kap. 2–5 §§,
5. ersättning och inlösen vid ingripande av det allmänna enligt denna balk
och vid vattenverksamhet, om inte annat har särskilt föreskrivits,
6. ersättning för miljöskador och inlösen enligt 32 kap., talan om förbud
eller försiktighetsmått enligt 32 kap. 12 § samt grupptalan enligt 32 kap. 13 §,
7. fördelning av solidariskt ansvar mellan flera enligt 10 kap. 6 och 7 §§
på talan av någon av de solidariskt ansvariga,
8. utdömande av vite enligt ett föreläggande som har förenats med vite
med stöd av balken, efter särskild ansökan av den myndighet som har
beslutat vitesföreläggandet eller, om vitesföreläggandet har beslutats i för-
farandet, med tillämpning av 6 § andra stycket lagen (1985:206) om viten,
9. kostnadsansvar för fastighetsägare enligt 10 kap. 9 §,
10. fördelning av kostnader för gemensamt utnyttjande av information
enligt det som följer av artiklarna 27.6 och 30.3 i europaparlamentets och
rådets förordning (eg) nr 1907/2006 av den 18 december 2006 om
registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier
(reach), inrättande av en europeisk kemikaliemyndighet, ändring av
direktiv 1999/45/eg och upphävande av rådets förordning (eeg) 793/93
och kommissionens förordning (eg) nr 1488/94 samt rådets direktiv
76/769/eeg och kommissionens direktiv 91/155/eeg, 93/67/eeg, 93/105/eg
och 2000/21/eg,
11 senaste lydelse 2016:781.
4
11. fördelning av kostnader för utbyte av information enligt det som följer sfs 2022:1100
av artikel 62.6 i europaparlamentets och rådets förordning (eg)
nr 1107/2009 av den 21 oktober 2009 om utsläppande av växtskyddsmedel
på marknaden och om upphävande av rådets direktiv 79/117/eeg och
91/414/eeg,
12. fördelning av kostnader för gemensamt utnyttjande av information
enligt det som följer av artikel 63.3 i europaparlamentets och rådets
förordning (eu) nr 528/2012 av den 22 maj 2012 om tillhandahållande på
marknaden och användning av biocidprodukter, och
13. ersättningsansvar enligt 15 kap. 16 b § första stycket för godkända
producentansvarsorganisationer för förpackningar.
mark- och miljödomstol prövar, om inte annat är föreskrivet, efter
överklagande enligt 19 kap. 1 § tredje stycket, länsstyrelsens och andra
statliga myndigheters beslut enligt denna balk eller föreskrifter som har
meddelats med stöd av balken samt enligt lagen med särskilda bestämmelser
om vattenverksamhet. att mark- och miljödomstol efter överklagande
prövar kronofogdemyndighetens beslut om handräckning framgår av
26 kap. 17 § andra stycket.
22 kap.
1 §12 en ansökan i ett ansökningsmål ska vara skriftlig. den ska innehålla
1. ritningar och tekniska beskrivningar med uppgifter om förhållandena
på platsen, om produktionsmängd eller liknande, om användningen av
råvaror, andra insatsvaror och ämnen och om energianvändning,
2. uppgifter om utsläppskällor, om arten och mängden av alla förutsebara
utsläpp och om förslag till de åtgärder som kan behövas dels för att före-
bygga uppkomsten av avfall, dels för att förbereda för återanvändning,
materialåtervinning och annan återvinning av det avfall som anläggningen
ger upphov till,
3. en miljökonsekvensbeskrivning när det krävs enligt 6 kap.,
4. förslag till skyddsåtgärder eller andra försiktighetsmått samt de övriga
uppgifter som behövs för att bedöma hur de allmänna hänsynsreglerna i
2 kap. följs,
5. förslag till övervakning och kontroll av verksamheten,
6. det handlingsprogram och den säkerhetsrapport som krävs enligt lagen
(1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av
allvarliga kemikalieolyckor, om den verksamhet eller åtgärd som målet
avser omfattas av den lagen,
7. en statusrapport när det krävs enligt föreskrifter som har meddelats med
stöd av 10 kap. 21 § första stycket 5,
8. en avfallshanteringsplan för utvinningsavfall när en sådan krävs enligt
föreskrifter som har meddelats med stöd av 15 kap. 40 §, och
9. en icke-teknisk sammanfattning av de uppgifter som anges i 1–8.
1 d §13 en ansökan om omprövning eller om tillstånd att ändra en verk-
samhet ska innehålla en redogörelse för alla tillståndsbestämmelser och
villkor som gäller för verksamheten enligt tidigare tillstånd.
om ansökan avser ett ändringstillstånd enligt 16 kap. 2 a §, ska ansökan
också innehålla
12 senaste lydelse 2017:955.
13 senaste lydelse 2018:1407.
5
1. de uppgifter som behövs för att bedöma om ett sådant ändringstillstånd sfs 2022:1100
är lämpligt, och
2. en avfallshanteringsplan för utvinningsavfall när en sådan krävs enligt
föreskrifter som har meddelats med stöd av 15 kap. 40 §.
1 f § en ansökan om tillstånd till en verksamhet som omfattas av krav på
säkerhet enligt 9 kap. 6 e § eller 15 kap. 35, 36 a eller 37 § ska innehålla en
beräkning av vilket belopp säkerheten bör uppgå till och ett underlag för
denna beräkning.
13 a § i mål om tillstånd till gruvdrift eller gruvanläggning för brytning,
provbrytning, bearbetning eller anrikning där en säkerhet ska ställas enligt
15 kap. 36 a § ska mark- och miljödomstolen hämta in ett yttrande från
riksgäldskontoret i fråga om beräkningen av storleken på säkerheten.
före prövningen av om säkerheten ska godtas enligt 15 kap. 36 b § ska ett
yttrande i fråga om godtagandet hämtas in från riksgäldskontoret.
25 h § en dom som omfattar tillstånd att driva verksamhet som omfattas
av krav på en avfallshanteringsplan för utvinningsavfall ska dessutom alltid
innehålla
1. villkor om det belopp som säkerheten enligt 15 kap. 36 a § ska uppgå
till,
2. villkor om att den säkerhet som ska ställas enligt 15 kap. 36 a § ska
godtas innan den verksamhet som omfattas av krav på en avfallshanterings-
plan för utvinningsavfall påbörjas och att säkerheten därefter fortlöpande
ska vara betryggande, och
3. de villkor som behövs för att minimera verksamhetens påverkan på
omgivningen vid oförutsedda avbrott i verksamheten.
24 kap.
5 §14 i fråga om miljöfarlig verksamhet eller vattenverksamhet får till-
ståndsmyndigheten ompröva tillstånd när det gäller en bestämmelse om
tillåten produktionsmängd eller annan liknande bestämmelse om verksam-
hetens omfattning, samt ändra eller upphäva villkor eller andra bestämmelser
eller meddela nya sådana
1. när, från det tillståndsbeslutet fick laga kraft, det förflutit tio år eller
den kortare tid som, på grund av vad som följer av sveriges medlemskap i
europeiska unionen, föreskrivs av regeringen eller den myndighet som
regeringen bestämmer,
2. om verksamheten med någon betydelse medverkar till att en miljö-
kvalitetsnorm inte följs,
3. om den som har sökt tillståndet har vilselett tillståndsmyndigheten
genom att lämna oriktiga uppgifter eller låta bli att lämna uppgifter av
betydelse för tillståndet eller villkoren,
4. när tillståndet eller villkor som gäller för verksamheten inte har följts,
5. om det genom verksamheten uppkommit en olägenhet av någon
betydelse som inte förutsågs när verksamheten tilläts,
6. om förhållandena i omgivningen har ändrats väsentligt,
7. om en från hälso- eller miljösynpunkt väsentlig förbättring kan uppnås
med användning av någon ny process- eller reningsteknik,
14 senaste lydelse 2019:295.
6
8. om användandet av någon ny teknik för mätning eller uppskattning av sfs 2022:1100
förorening eller annan störning skulle medföra väsentligt bättre förutsätt-
ningar för att kontrollera verksamheten,
9. om verksamheten helt eller till väsentlig del är förlagd inom ett område
där förbud råder enligt en föreskrift eller ett beslut som har meddelats med
stöd av 9 kap. 4 §,
10. för att förbättra en anläggnings säkerhet,
11. om det visar sig att anordningar som har vidtagits eller villkor som har
meddelats till skydd för fisket med stöd av 11 kap. 8 § eller enligt 6 kap. 5 §
lagen (1998:812) med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet är
mindre ändamålsenliga, eller
12. om det kan antas att en säkerhet som ställts enligt 9 kap. 6 e §, 15 kap.
35, 36 a eller 37 § eller 16 kap. 3 § inte längre är tillräcklig eller är större än
vad som behövs.
i fall som avses i första stycket 5 får tillståndsmyndigheten också besluta
om andra åtgärder som behövs för att förebygga eller minska olägenheter
för framtiden.
26 kap.
2 §15 tillsynsmyndigheten ska skyndsamt anmäla överträdelser av
bestämmelser i balken eller i föreskrifter som har meddelats med stöd av
balken till polismyndigheten eller åklagarmyndigheten, om det finns
anledning att anta att ett brott har begåtts.
om tillsynsmyndigheten finner att villkoren i ett tillstånd till en miljö-
farlig verksamhet eller vattenverksamhet inte är tillräckliga och det finns
förutsättningar enligt 24 kap. 5, 7, 8 eller 9 §, ska myndigheten ansöka om
prövning eller ta upp frågan om att ändra eller upphäva villkor utan någon
särskild framställning om detta enligt det som sägs i 24 kap. 11 §.
13 a § regeringen får meddela föreskrifter om att den verksamhetsutövare
som bedriver eller avser att bedriva en miljöfarlig verksamhet som omfattas
av anmälningsplikt ska ställa säkerhet för kostnaderna för det avhjälpande
av en miljöskada och de andra återställningsåtgärder som kan komma att
behövas med anledning av verksamheten.
föreskrifterna får inte avse staten, kommuner, regioner eller kommunal-
förbund.
27 kap.
5 §16 en avgift som avses i 4 § första stycket ska vara årlig eller på annat
sätt periodisk. om avgiften avser insamling, transport och behandling vid
enstaka tillfällen, får kommunen besluta att avgiften ska betalas särskilt för
varje tillfälle.
den avgift som avses i 4 § första stycket 1 ska bestämmas till högst det
belopp som behövs för att täcka nödvändiga kostnader för den infrastruktur
som behövs för avfallshantering samt nödvändiga planerings-, kapital- och
driftskostnader för renhållningen. från dessa kostnader ska kostnaderna för
användning av anläggningar eller utrustning för andra ändamål än renhåll-
ning räknas av. även ersättning för avfallshantering som producenter eller
producentansvarsorganisationer betalar enligt föreskrifter som har med-
delats med stöd av denna balk ska räknas av. avgiften får tas ut på ett sådant
15 senaste lydelse 2018:1407.
16 senaste lydelse 2020:601.
7
sätt att återanvändning, återvinning eller annan miljöanpassad avfalls- sfs 2022:1100
hantering främjas.
avtalar kommunen med någon annan att utföra renhållningen, får avtalet
läggas till grund för beräkning av avgiften, om kostnaden därigenom inte
blir väsentligt högre än om kommunen själv utför renhållningen.
29 kap.
9 §17 till böter döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. bryter mot bestämmelsen i artikel 6.3 i förordning (eg) nr 338/97 om
skyldighet att i en ansökan lämna uppgift om tidigare beslut om avslag,
2. bryter mot en föreskrift eller ett beslut i ett enskilt fall om tomgångs-
körning eller gatumusik som regeringen eller, efter regeringens bemyndigande,
en myndighet har meddelat med stöd av 9 kap. 12 §,
3. bryter mot en föreskrift om skötsel av jordbruksmark som regeringen
eller, efter regeringens bemyndigande, en myndighet har meddelat med stöd
av 12 kap. 8 §,
4. bryter mot en föreskrift om hantering av gödsel som regeringen eller,
efter regeringens bemyndigande, en myndighet har meddelat med stöd av
12 kap. 10 §,
5. vid en sådan odling av genetiskt modifierade organismer som omfattas
av ett tillstånd enligt 13 kap. 12 § bryter mot en föreskrift om försiktighets-
mått som regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, en myndighet
har meddelat med stöd av 13 kap. 11 §,
6. bryter mot en föreskrift om märkning av genetiskt modifierade organismer
som regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, en myndighet har
meddelat med stöd av 13 kap. 18 §,
7. bryter mot en bestämmelse om spårbarhet eller märkning enligt
artikel 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.6, 5.1 eller 5.2 i europaparlamentets och rådets
förordning (eg) nr 1830/2003 av den 22 september 2003 om spårbarhet och
märkning av genetiskt modifierade organismer och spårbarhet av livsmedel
och foderprodukter som är framställda av genetiskt modifierade organismer
och om ändring av direktiv 2001/18/eg,
8. bryter mot en bestämmelse om information, identifiering, dokumenta-
tion eller anmälan enligt artikel 6, 12 eller 13 i europaparlamentets och
rådets förordning (eg) nr 1946/2003 av den 15 juli 2003 om gränsöver-
skridande förflyttning av genetiskt modifierade organismer,
9. på marknaden släpper ut en kosmetisk produkt som inte uppfyller
kraven om märkning enligt artikel 19.1 eller 19.2 i förordning (eg) nr
1223/2009, eller på marknaden tillhandahåller en kosmetisk produkt som
inte uppfyller kraven om märkning enligt artikel 19.1 a, e eller g i samma
förordning,
10. bryter mot skyldigheten att lämna information enligt artikel 9 i för-
ordning (eg) nr 648/2004,
11. bryter mot en bestämmelse om information eller dokumentation enligt
artikel 32, 34 eller 36 i förordning (eg) nr 1907/2006,
12. i fråga om ett växtskyddsmedel som är godkänt i ett annat land i
europeiska unionen men som inte är godkänt i sverige bryter mot artikel 52
i förordning (eg) nr 1107/2009 genom att föra in medlet till sverige, släppa
ut det på marknaden eller använda det utan att medlet omfattas av ett sådant
parallellhandelstillstånd som krävs enligt artikeln,
17 senaste lydelse 2022:946.
8
13. i fråga om en biocidprodukt som är godkänd i ett annat land i sfs 2022:1100
europeiska unionen men som inte är godkänd i sverige tillhandahåller
produkten eller använder den utan att produkten omfattas av ett sådant
parallellhandelstillstånd som avses i artikel 53 i förordning (eu)
nr 528/2012,
14. bryter mot bestämmelsen i 15 kap. 24 § första stycket eller en
föreskrift som regeringen har meddelat med stöd av 15 kap. 39 § genom att
yrkesmässigt eller annars i stor omfattning transportera avfall,
15. bryter mot en föreskrift som regeringen har meddelat med stöd av
15 kap. 30 § genom att lämna avfall till någon som inte har gjort de
anmälningar eller har de tillstånd som krävs för avfallshanteringen,
16. i egenskap av fartygsägare lämnar oriktig eller vilseledande
information om sitt fartyg som underlag till den återvinningsplan som den
driftsansvariga ska ta fram för fartyget enligt artikel 7 i europaparlamentets
och rådets förordning (eu) nr 1257/2013 av den 20 november 2013 om
återvinning av fartyg och om ändring av förordning (eg) nr 1013/2006 och
direktiv 2009/16/eg, eller
17. i egenskap av driftsansvarig på en sådan fartygsåtervinningsanlägg-
ning som avses i förordning (eu) nr 1257/2013 återvinner ett fartyg på ett
sätt som inte överensstämmer med den återvinningsplan som har tagits fram
för fartyget enligt artikel 7 i förordningen.
ansvar ska inte dömas ut enligt denna paragraf, om ansvar för gärningen
kan dömas ut enligt 1 §.
1. denna lag träder i kraft den 1 juli 2023 i fråga om 9 kap. 6 e §, 15 kap.
35 och 36 a–36 c §§, 16 kap. 3 §, 19 kap. 5 §, 22 kap. 1, 1 d, 1 f, 13 a och
25 h §§ och 24 kap. 5 § och i övrigt den 1 januari 2023.
2. äldre föreskrifter gäller fortfarande för mål eller ärenden om tillstånd
som har inletts i mark- och miljödomstol eller hos länsstyrelsens miljö-
prövningsdelegation före ikraftträdandet.
på regeringens vägnar
hans dahlgren
maria jonsson
(miljödepartementet)
9
Viktiga lagar inom miljörätten
JP Infonets miljörättsliga tjänster
JP Infonets miljörättsliga tjänster
Jobbar du med miljörättsliga frågor? JP Infonets tjänster ger dig en komplett bevakning av miljörätten. Oavsett om du jobbar med frågor om små enskilda avlopp eller tillståndsfrågor som rör gigantiska miljöfarliga verksamheter hittar du all information du behöver hos oss. Se allt inom miljörätt.