SFS2022-1799.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:1799
om ändring i miljöbalken publicerad
utfärdad den 15 december 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om miljöbalken
dels att 17 kap. 3 § och 29 kap. 9, 12 och 13 §§ ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas en ny paragraf, 29 kap. 4 b §, av följande lydelse.
17 kap.
3 §2 regeringen får för ett visst fall förbehålla sig att pröva tillåtligheten
av en verksamhet som inte omfattas av kravet på prövning enligt 1 §, om
1. verksamheten i betraktande av de intressen som denna balk enligt
1 kap. 1 § ska främja kan antas få betydande omfattning eller bli av in-
gripande slag,
2. verksamheten utanför ett område som har förtecknats enligt 7 kap. 27 §
kan antas mer än obetydligt skada naturvärdet inom området, eller
3. verksamheten omfattas av 4 kap. 6 § andra stycket.
rätten till förbehåll enligt första stycket 2 gäller enbart verksamhet som
är tillståndspliktig enligt balken eller enligt föreskrifter som har meddelats
med stöd av balken.
om ett mål eller ärende enligt denna balk pågår om tillståndsprövning av
verksamheten, ska regeringen omedelbart lämna besked om förbehållet till
den tillståndsprövande mark- och miljödomstolen eller myndigheten.
29 kap.
4 b § för otillåten fartygsåtervinning döms till böter eller fängelse i högst
två år den som med uppsåt eller av oaktsamhet, i egenskap av fartygsägare
enligt artikel 3.1.14 i europaparlamentets och rådets förordning (eu) nr
1257/2013 av den 20 november 2013 om återvinning av fartyg och om
ändring av förordning (eg) nr 1013/2006 och direktiv 2009/16/eg, inte
fullgör skyldigheten i artikel 6.2 a i samma förordning att se till att fartyg
som ska återvinnas endast återvinns vid sådana fartygsåtervinningsanlägg-
ningar som avses i artikeln.
för försök till uppsåtligt brott döms till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken.
ansvar ska inte dömas ut enligt denna paragraf, om ansvar för gärningen
kan dömas ut enligt 1 §.
den 20 december 2022
1 prop. 2022/23:4, bet. 2022/23:mju3, rskr. 2022/23:49.
2 senaste lydelse 2017:955.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
9 §3 till böter döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet sfs 2022:1799
1. bryter mot bestämmelsen i artikel 6.3 i förordning (eg) nr 338/97 om
skyldighet att i en ansökan lämna uppgift om tidigare beslut om avslag,
2. bryter mot en föreskrift eller ett beslut i ett enskilt fall om tomgångs-
körning eller gatumusik som regeringen eller, efter regeringens bemyn-
digande, en myndighet har meddelat med stöd av 9 kap. 12 §,
3. bryter mot en föreskrift om skötsel av jordbruksmark som regeringen
eller, efter regeringens bemyndigande, en myndighet har meddelat med stöd
av 12 kap. 8 §,
4. bryter mot en föreskrift om hantering av gödsel som regeringen eller,
efter regeringens bemyndigande, en myndighet har meddelat med stöd av
12 kap. 10 §,
5. vid en sådan odling av genetiskt modifierade organismer som omfattas
av ett tillstånd enligt 13 kap. 12 § bryter mot en föreskrift om försiktighets-
mått som regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, en myndighet
har meddelat med stöd av 13 kap. 11 §,
6. bryter mot en föreskrift om märkning av genetiskt modifierade orga-
nismer som regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, en myndig-
het har meddelat med stöd av 13 kap. 18 §,
7. bryter mot en bestämmelse om spårbarhet eller märkning enligt
artikel 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.6, 5.1 eller 5.2 i europaparlamentets och rådets
förordning (eg) nr 1830/2003 av den 22 september 2003 om spårbarhet och
märkning av genetiskt modifierade organismer och spårbarhet av livsmedel
och foderprodukter som är framställda av genetiskt modifierade organismer
och om ändring av direktiv 2001/18/eg,
8. bryter mot en bestämmelse om information, identifiering, dokumen-
tation eller anmälan enligt artikel 6, 12 eller 13 i europaparlamentets och
rådets förordning (eg) nr 1946/2003 av den 15 juli 2003 om gränsöver-
skridande förflyttning av genetiskt modifierade organismer,
9. på marknaden släpper ut en kosmetisk produkt som inte uppfyller
kraven om märkning enligt artikel 19.1 eller 19.2 i förordning (eg)
nr 1223/2009, eller på marknaden tillhandahåller en kosmetisk produkt som
inte uppfyller kraven om märkning enligt artikel 19.1 a, e eller g i samma
förordning,
10. bryter mot skyldigheten att lämna information enligt artikel 9 i för-
ordning (eg) nr 648/2004,
11. bryter mot en bestämmelse om information eller dokumentation enligt
artikel 32, 34 eller 36 i förordning (eg) nr 1907/2006,
12. i fråga om ett växtskyddsmedel som är godkänt i ett annat land i
europeiska unionen men som inte är godkänt i sverige bryter mot artikel 52
i förordning (eg) nr 1107/2009 genom att föra in medlet till sverige, släppa
ut det på marknaden eller använda det utan att medlet omfattas av ett sådant
parallellhandelstillstånd som krävs enligt artikeln,
13. i fråga om en biocidprodukt som är godkänd i ett annat land i
europeiska unionen men som inte är godkänd i sverige tillhandahåller
produkten eller använder den utan att produkten omfattas av ett sådant
parallellhandelstillstånd som avses i artikel 53 i förordning (eu)
nr 528/2012,
14. bryter mot bestämmelsen i 15 kap. 24 § första stycket eller en före-
skrift som regeringen har meddelat med stöd av 15 kap. 39 § genom att
yrkesmässigt eller annars i stor omfattning transportera avfall,
3 senaste lydelse 2022:1100.
2
15. bryter mot en föreskrift som regeringen har meddelat med stöd av sfs 2022:1799
15 kap. 30 § genom att lämna avfall till någon som inte har gjort de
anmälningar eller har de tillstånd som krävs för avfallshanteringen,
16. i egenskap av fartygsägare lämnar oriktig eller vilseledande informa-
tion om sitt fartyg som underlag till den återvinningsplan som den drifts-
ansvariga ska ta fram för fartyget enligt artikel 7 i förordning (eu) nr
1257/2013, eller
17. i egenskap av driftsansvarig på en sådan fartygsåtervinningsanlägg-
ning som avses i förordning (eu) nr 1257/2013 återvinner ett fartyg på ett
sätt som inte överensstämmer med den återvinningsplan som har tagits fram
för fartyget enligt artikel 7 i förordningen.
ansvar ska inte dömas ut enligt denna paragraf, om ansvar för gärningen
kan dömas ut enligt 1 §.
12 §4 egendom får förklaras förverkad, om det inte är uppenbart oskäligt
och egendomen
1. har varit föremål för brott enligt 1, 2, 2 b, 2 c, 3, 4, 4 a, 4 b, 5, 6 eller
8 § och är
a) ett djur, en växt eller en annan organism eller en produkt som utvunnits
av ett djur eller en växt,
b) en sådan genetisk resurs som avses i förordning (eu) nr 511/2014,
c) utbrutet material vid täktverksamhet,
d) en kemisk produkt, en bioteknisk organism eller en vara som innehåller
en kemisk produkt,
e) en genetiskt modifierad organism eller en produkt som innehåller eller
består av en genetiskt modifierad organism, eller
f) avfall,
2. är utbytet av ett brott som avses i 1,
3. är ett fortskaffningsmedel eller annan egendom som har använts som
hjälpmedel vid ett brott som avses i 1, eller
4. varit avsedd att användas som hjälpmedel vid ett brott som avses i 1
och brottet har fullbordats eller förfarandet har utgjort ett straffbart försök
eller en straffbar förberedelse.
egendomen får förklaras förverkad enligt första stycket 3 eller 4 endast
om det behövs för att förebygga brott eller om det finns andra särskilda skäl.
i stället för egendomen får dess värde helt eller delvis förklaras förverkat.
13 §5 svensk domstol är behörig att döma över brott enligt 4 b § eller 8 §
första stycket 12 även om det inte finns domsrätt enligt 2 kap. 3 § brotts-
balken. har brottet begåtts i sveriges ekonomiska zon, får åtal väckas vid
den tingsrätt vars domkrets är närmast den plats där brottet begicks.
denna lag träder i kraft den 1 mars 2023.
på regeringens vägnar
paulina brandberg
maria jonsson
(miljödepartementet)
4 senaste lydelse 2019:496.
5 senaste lydelse 2021:1018.
3
Viktiga lagar inom miljörätten
JP Infonets miljörättsliga tjänster
JP Infonets miljörättsliga tjänster
Jobbar du med miljörättsliga frågor? JP Infonets tjänster ger dig en komplett bevakning av miljörätten. Oavsett om du jobbar med frågor om små enskilda avlopp eller tillståndsfrågor som rör gigantiska miljöfarliga verksamheter hittar du all information du behöver hos oss. Se allt inom miljörätt.