710437.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1971; 437 rennäringslag;
utkom från trycket gjygn sofiero den 18 juni 1971. den 28 juni 1971
v i gustaf adolf, med guds nåde, sveriges, götes
och vendes konung, göra veterligt; att vi, med riks
dagen^, funnit gott förordna som följer.
renskötselrätt m. m.
1 § rätt att enligt denna lag begagna mark och vatten till underhåll
för sig och sina renar (renskötselrätt) har den som är av samisk här
komst, om hans f ader eller moder eller någon av hans far- eller morför
äldrar haft renskötsel som stadigvarande yrke.
adoptivbarns och dess b arns rätt till renskötsel bedömes efter adop-
tantens härkomst samt dennes och hans föräldrars befattning med ren
skötsel.
om särskilda skäl föreligger, kan länsstyrelsen medge person med sa
misk härkomst renskötselrätt, även i annat fall än som avses i första
stycket.
2 § den som ingår äktenskap med renskötselberättigad förvärvar ren
skötselrätt.
upplöses äktenskapet genom äktenskapsskillnad eller dömes till åter
gång i äktenskapet, kan länsstyrelsen upphäva renskötselrätt som förvär
vats enligt första stycket, om särskilda skäl föreligger.
3 § renskötsel får bedrivas
1. hela året
i norrbottens och västerbottens läns lappmarker dels ovanför od
lingsgränsen, dels nedanför denna gräns på mark som tillhör staten (kro
nomark) och renbetesland där skogsrenskötsel av ålder bedrives under
våren, sommaren eller hösten,
på renbetesfjällen i jämtlands län,
inom de områden i jämtlands och kopparbergs län som särskilt upp
låtits till renbete,
2. den 1 oktober—den 30 april
i övriga delar av lappmarkerna nedanför odlingsgränsen,
1060 1 prop. i97i: 51, jou 37, rskr 216.
¬
inom sådana trakter utanför lappmarkerna och renbetesfjällen där ren- sfs 1971: 437
skötsel av ålder bedrives vissa tider av året.
med renbetesland förstås mark som vid awittringen förklarats utgöra
renbetesland eller av ålder använts som sådant land. med renbetesfjäl
len förstås de vid awittringen för samema avsatta renbetesfjällen och de
områden som sedermera upplåtits till utvidgning av dessa fjäll.
4 § betestid enligt 3 § första stycket 2 kan av lantbruksnämnden för
längas, om det behövs på grund av ogynnsamma väderleks- eller betes
förhållanden eller av annat särskilt skäl.
5 § om rätt att efter särskilt tillstånd driva renskötsel under hela året
inom vissa områden nedanför lappmarksgränsen finns bestämmelser i
85—89 §§.
6 § för renskötseln finns samebyar.
mark som anges i 3 § första stycket 1 fördelas mellan samebyar i sär
skilda byområden. byområde kan omfatta även mark som anges i 3 §
första stycket 2.
om särskilda skäl föreligger, kan del av byområde vara gemensam för
samebyar.
7 § indelning i byområden göres av lantbruksnämnden.
indelningen skau göras så, att områdena bur lämpade för sitt ändamål
med hänsyn till betestillgång och övriga omständigheter.
8 § med samebys betesområde förstås byområdet och övriga områden
som samebyn begagnar för renskötsel.
sameby
ändamål och medlemmar m. m.
9 § sameby har till ändamål att enligt denna lag för medlemmarnas
gemensamma bästa ombesörja renskötseln inom byns betesområde.
det åligger sameby särskilt att svara för att renskötseln drives på eko
nomiskt bästa sätt och att utföra, underhålla och driva anläggningar som
behövs för renskötseln.
sameby får ej driva annan ekonomisk verksamhet än renskötsel.
10 § sameby kan förvärva rättigheter och åtaga sig skyldigheter när
registrering skett enligt 39 §.
sameby företräder medlemmarna i frågor som rör renskötselrätten el
ler medlemmarnas gemensamma intressen inom rennäringen i övrigt.
11 § medlem i sameby är
1. renskötselberättigad som deltar i renskötseln inom byns betesom
råde, 1061
¬
sfs 1971: 437 2. renskötselberättigad som har deltagit i renskötsel inom byns betes
område och haft detta som stadigvarande yrke samt ej övergått till an
nat huvudsakligt förvärvsarbete,
3. renskötselberättigad som är make eller hemmavarande barn till
medlem som avses under 1 eller 2 eller som är efterlevande make eller
underårigt barn till avliden sådan medlem,
12 § sameby kan som medlem antaga annan renskötselberättigad än
som anges i 11 §, om han avser att med egna renar driva renskötsel in
om byns betesområde.
vägras sökanden inträde som medlem, kan länsstyrelsen medge ho
nom inträde, om särskilda skäl föreligger.
13 § med renskötande medlem i sameby förstås medlem som själv el
ler genom sitt husfolk driver renskötsel med egna renar inom byns betes
område.
renar som tillhör renskötande medlems husfolk anses i denna lag till
höra den renskötande medlemmen.
14 § renskötande medlems dödsbo får fortsätta den av medlemmen
bedrivna renskötseln under tre år från dödsfallet. är renskötselberätti
gad dödsbodelägare under 20 år, räknas tiden från det han fyller 20 år.
renskötselrättens utövande
15 § sameby får för medlemmarnas gemensamma behov begagna
byns betesområde för renbete.
lantbruksnämnden bestämmer det högsta antal renar som får hållas
på bete inom byns betesområde.
om det behövs för att bevara renbetet eller eljest främja renskötseln,
kan lantbruksnämnden förordna om inskränkning i betesrätten.
16 § sameby får inom byns betesområde utföra arbetshage eller annat
stängsel för renarna, renslakteri eller annan anläggning som behövs för
renskötseln.
sameby eller medlem i byn får på utmark inom byns betesområde
uppföra renvaktarstuga, kåta, förvaringsbod eller annan mindre bygg
nad som behövs för renskötseln.
är anläggning som anges i första stycket avsedd för stadigvarande
bruk, skall den förläggas till plats som anvisas av markens ägare. det
samma gäller i fråga om byggnad som anges i andra stycket, om den
skau uppföras för stadigvarande bruk nedanför odlingsgränsen eller
utanför renbetesfjällen på annan mark än kronomark under statens ome
delbara disposition eller mark som vid awittring utlagts till allmän-
ningsskog.
vill sameby eller, om byggnad skall uppföras av medlem i byn, denne
icke godtaga anvisad plats, bestämmer lan tbruksnämnden platsen.
17 § behövs virke till anläggning eller byggnad som avses i 16 § första
1062 eller andra stycket, får skog avverkas på de delar av betesområdet som
¬
hör till lappmarkerna eller renbetesfjällen. inom samma delar av betes- sfs 1971: 437
området får medlem i samebyn för eget behov taga bränsle och slöjd
virke.
växande barrträd får avverkas endast efter anvisning av markens
ägare eller brukare, om ej denne medger annat.
på sådan mark utanför lappmarkerna och renbetesfjällen som hör till
samebys betesområde får byn eller medlem i byn för ändamål som an
ges i första stycket taga endast torra träd, vindfällen, skogsavfall, tall-
och grantjur eller, för tillfälligt behov, på utmark växande lövträd.
18 § medlem i sameby har rätt att inom byns betesområde på krono
mark under statens omedelbara disposition eller mark som vid awittring
utlagts till allmänningsskog taga virke till uppförande eller ombyggnad
av familjebostad. avverkning får ske endast efter anvisning av mark
ägare.
19 § medlem i sameby som tillfälligt uppehåller sig inom annan bys
betesområde för renskiljning eller annat ändamål som har samband med
renarnas skötsel får där taga bränsle för eget behov.
20 § om det är oundgängligen nödvändigt för att skaffa foder till re
narna, får sameby fäua lavbevuxna träd, i första hand torra eller oväxt
liga träd, inom byns betesområde. sådan avverkning skall om möjligt
ske efter anvisning av markens ägare eller brukare.
21 § för skog som avverkas på kronomark under statens omedelbara
disposition eller mark som vid awittring utlagts till allmänningsskog be
höver ersättning ej lämnas. detsamma gäller växande lövträd som el
jest tages inom lappmarkerna eller på renbetesfjällen.
i andra fall än som avses i första stycket skall ersättning lämnas för
rotvärdet av växande träd som tages. kan överenskommelse ej uppnås
om ersättningen, utser länsstyrelsen på begäran av part någon att söka
förlika parterna.
22 § konungen eller myndighet som konungen bestämmer kan för
viss tid förbjuda awerkning enligt 17 eller 18 § av växande tall, gran
eller björk, om det behövs för att bevara skogen eller för skogens åter-
växt.
23 § sameby har rätt att flytta byns renar mellan skilda delar av byns
betesområde.
24 § flyttningsvägs sträckning fastställes av lantbruksnämnden, om
sameby begär det eller fråga om sträckningen eljest uppkommer.
föreligger särskilda skäl för ändring av fastställd eller eljest gällande
flyttningsväg och kan ändringen ske utan väsentlig olägenhet för ren
skötseln, kan lantbruksnämnden förordna om ändring av vägens sträck
ning.
25 § medlem i sameby får jaga och fiska på utmark inom de delar av
byns betesområde som hör till renbetesfjällen eller lappmarkerna, när
renskötsel är tillåten där. 1063
..il;.
¬
sfs 1971: 437 första stycket äger motsvarande tillämpning på medlem i sameby som
tillfälligt uppehåller sig in om annan samebys betesområde för renskilj-
ning eller annat ändamål som har samband med renarnas skötsel. han
får dock jaga och fiska endast för sitt uppehälle.
uppehåller sig björn, varg, järv eller lo bevisligen i trakten, får jakt
efter sådant djur företagas på mark som anges i första stycket inom an
nan samebys betesområde, i den mån konungen eller myndighet, som
konungen bestämmer, tillåter det.
renskötselrättens upphörande i vissa fall m. ni.
26 § konungen kan förordna om upphävande av renskötselrätten för
visst markområde, när området behövs för ändamål som avses i 1 § la
gen (1917: 189) om expropriation eller för annat ändamål av väsentlig
betydelse från allmän sjmpunkt. för område som väsentligen är utan be
tydelse för renskötseln får sådant förordnande meddelas, när området be
hövs för allmänt ändamål.
upphävande kan begränsas till att avse viss tid eller vissa i renskötsel
rätten ingående befogenheter.
27 § meddelas förordnande enligt 26 §, kan konungen föreskriva åt
gärder för att motverka skada eller olägenhet för renskötseln.
28 § medför upphävande av renskötselrätt skada eller olägenhet för
renskötseln eller för sådan rätt till jakt eller fiske som avses i 25 §, ut
går ersättning därför.
ersättning för skada eller olägenhet som ej drabbar bestämd person
tillfaller till hälften sameby som beröres av upphävandet och till hälften
samefonden, om ej särskilda skäl föreligger.
29 § i fråga om upphävande av renskötselrätt och ersättning med an
ledning därav gäller, utöver bestämmelserna i 26—28 §§, i tillämpliga
delar de allmänna bestämmelserna om expropriation av särskild rätt till
fast egendom i lagen (1917: 189) om exp ropriation.
30 § den som inom område som avses i 3 § 1 äger eller brukar mark
där renskötsel bedrives får e j ändra användningen av marken på sätt som
medför avsevärd olägenhet för renskötseln i annan mån än som följer
av förordnande enligt 26 §.
första stycket hindrar ej att mark användes i enlighet med fastställd
stadsplan eller byggnadsplan eller för företag vars tillåtlighet skall prö- •
vas i särskild ordning.
31 g sameby eller medlem i sameby får ej upplåta rättighet som ingår
i renskötselrätten.
sameby får dock åt den som har varit medlem i byn upplåta rätt att
utan avgift till sitt husbehov jaga eller fiska på byns område enligt
1064 25 §.
¬
32 § på sådan kronomark ovanför odlingsgränsen som står under sta- sfs 1971: 437
tens omedelbara disposition och på renbetesfjällen får nyttjanderätt upp
låtas endast om upplåtelsen kan ske utan avsevärd olägenhet för ren
skötseln.
avser upplåtelsen rätt till jakt eller fiske, kräves dessutom att upplå
telsen är förenlig med god jaktvård eller fiskevård och kan ske utan be
svärande intrång i rätten till jakt eller fiske enligt 25 §. upplåtelse av
hela fisket i visst vatten får ske endast om samebyn medger det.
33 § fråga om upplåtelse enligt 32 § prövas av konungen eller myn
dighet som konungen bestämmer.
34 § upplåtelse enligt 32 §, som ej avser tillgodogörande av natur
tillgångar eller skogsavverkning, skall ske mot avgift, om ej särskilda
skäl föreligger för avgiftsfrihet. avgiften fördelas mellan samefonden
och sameby som beröres av upplåtelsen enligt bestämmelser som med
delas av konungen.
avser upplåtelsen tillgodogörande av naturtillgångar, skall staten utge
ersättning för den skada eller olägenhet för renskötseln som upplåtelsen
medför. i fråga om fördelning av ersättning som ej utgår till bestämd
person äger 28 § andra stycket motsvarande tillämpning.
samebys förvaltning m. m.
allmänna bestämmelser
35 § om det är påkallat med hänsyn till vad som bestämts om högsta
renantalet enligt 15 § andra stycket eller om det behövs för att främja
renskötseln, kan sameby bestämma hur många renar medlem högst får
inneha eller meddela andra föreskrifter om innehavet.
föreskrifter enligt första stycket får ej ges sådant innehåll att ren-
skötande medlems fortsatta verksamhet omöjliggöres eller väsentligt
försvåras.
36 § om sameby medger det, får inom byns betesområde hållas renar
som tillhör annan än renskötande medlem i byn (skötesrenar). fråga
om sådant medgivande avgöres efter samråd med lantbruksnämnden.
skötseln av skötesrenar handhas av samebyn.
37 § sameby får endast om medlem medger det låta slakta dennes re
nar eller försälja vid slakt utvimna produkter.
renmärkning ombesörjes av samebyn, om ej byn beslutar annat.
renägare får dock efter anmälan till byns styrelse själv märka sina re
nar.
stadgar
38 § sameby skall antaga stadgar för byn.
stadgarna skall ange
1. samebyns benämning, 1065
¬
sfs 1971: 437 2. den ort inom byns betesområde, där byns styrelse skall ha sitt säte,
3. antalet styrelseledamöter och revisorer, tiden för deras uppdrag
och, om suppleanter skall finnas, motsvarande uppgifter beträffande
dem,
4. samebyns räkenskapsår,
5. hur ofta ordinarie bystämma skall hållas och tiden för sådan stäm
ma,
6. hur kallelse till bystämma skall ske och andra meddelanden till
medlemmarna skall tillställas dem och när föreskrivna kallelseåtgärder
senast skall vidtagas,
7. tid för betalning av debiterad förskottslikvid,
8. tid för betalning av belopp som enligt 44 § kommer samebyn eller
renskötande medlem till godo,
9. vilka fonder byn skall ha, deras ändamål och hur avsättning till
dem skall ske,
10. de närmare föreskrifter om renskötseln som behövs.
39 § sameby och dess stadgar registreras hos länsstyrelsen i det län där
byns styrelse enligt stadgarna skall ha sitt säte, om ej annat följer av
102 §. innan stadgarna registrerats är de ej giltiga.
länsstyrelsen prövar att stadgarna tillkommit i föreskriven ordning
och att de ej innehåller något som strider mot lag eller författning.
första och andra styckena gäller även vid ändring av stadgarna.
ekonomiska förhållanden
40 § kostnaderna för renskötseln fördelas mellan de renskötande
medlemmarna efter reninnehavet.
om samebyn beslutar det, får kostnad som ej avser alla renarna för
delas mellan ägarna till de renar på vilka kostnaden belöper i förhållan
de tul innehavet av dessa renar. sådant beslut får ej avse kostnad som
uppkommit före beslutet.
41 § renskötande medlem som lämnar renskötseln svarar ej för kost
nader som belöper på tiden därefter. motsvarande gäller ny renskötan
de medlem för tiden före det han börjar driva renskötsel.
42 § de renskötande medlemmarna har att förskottera de medel som
behövs för renskötseln.
styrelsen utdebiterar sådana medel på grundval av debiteringslängd.
utdebiteringen göres efter vad som är skäligt med hänsyn till medlems
reninnehav och omfattningen av det arbete han och hans husfolk kan
antagas komma att utföra för byn under räkenskapsåret.
i debiteringslängden skall anges det belopp som utdebiteras, vad som
belöper på varje renskötande medlem och när betalning skall ske.
43 § om tillgängliga medel ej förslår till betalning av klar och för
fallen skuld för vilken samebyn svarar, skall styrelsen ofördröjligen ut-
1066 debitera förskott enligt 42 §.
¬
jföföummar styrelsen vad som åligger den enligt första stycket, är le- sfs 1971: 437
damöterna solidariskt ansvariga for skulden. är försummelsen uppen
bar, skall länsstyrelsen på borgenärens yrkande förordna syssloman att
debitera och uttaga erforderligt belopp. syssloman har rätt att av same
byn uppbära arvode, som bestämmes av länsstyrelsen.
44 § samebys kostnader för renskötseln fördelas slutligt mellan de
renskötande medlemmarna för varje räkenskapsår. vid kostnadsfördel
ningen bestämmes de belopp som renskötande medlem för räkenskaps
året skall utge till byn eller mottaga av byn.
slutlig kostnadsfördelning sker på grundval av avräkning som styrel
sen har att upprätta enligt 53 § tredje stycket. kostnaderna fördelas en
ligt vad som anges i 40 och 41 §§. vid fördelningen gottskrives ren
skötande medlem erlågt förskott och värdet av arbete som han och hans
husfolk utfört för byn. samebyn bestämmer i förväg värde för dag eller
timme av sådant arbete.
45 § kan förskotts- eller slutlikvid som påförts renskötande medlem
enligt 42-—44 § ej uttagas hos honom, fördelas bristen mellan övriga
renskötande medlemmar i förhållande till deras inbördes skyldighet att
svara för liltviden. bristen utdebiteras genom debiteringslängd enligt
42 §. i den mån sådan likvid senare inbetalas, skall det influtna belop
pet tillgodoräknas dem som täckt bristen i förhållande till vad de be
talat.
debiterad och till betalning förfallen likvid får uttagas enligt bestäm
melserna 1 utsökningslagen (1877: 31 s. 1) om fordran, för vilken be
talningsskyldighet ålagts genom dom som äger laga kraft, om ej besvärs
myndigheten i samband med besvärstalan förordnar annat.
46 § sameby får ej upptaga lån som skall återbetalas senare än under
nästkommande räkenskapsår, om ej amorteringsplan för lånets återbe
talning har antagits av bystämma. lånetiden får uppgå till högst tio år
eller den längre tid för vilken statlig kreditgaranti för lånet kan ha be
viljats.
beslut om upptagande av lån enligt första stycket är giltigt endast om
det på bystämma biträdes av minst två tredjedelar av det på stämman av
renskötande medlemmar företrädda röstetalet och av flertalet sådana
medlemmar i byn.
47 § ersättning som tillfaller sameby enligt 28 eller 34 § eller eljest
med anledning av intrång i renskötselrätten skall användas för att täcka
byns utgifter under räkenskapsåret eller fonderas.
styrelse
48 § för sameby skall finnas styrelse.
styrelsen skall i överensstämmelse med medlemmarnas beslut, i den
mån dessa ej strider mot lag eller samebyns stadgar, leda renskötseln
inom byns betesområde, ombesörja de gemensamma arbeten som be- 1067
¬
sfs 1971: 437 hövs för byn, tillse att medlemmarnas gemensamma intressen tillvarata
ges utan att någon medlem missgynnas, uttaga de medel som ren-
skötande medlem är skyldig att erlägga och i övrigt handha byns ange
lägenheter.
styrelsen företräder samebyn mot tredje man och för byns talan inför
domstol och andra myndigheter,
49 § styrelsen består av ordförande och ytterligare en eller flera leda
möter som utses på bystämma. styrelseledamot skall vara myndig.
styrelseledamot kan skiljas från sitt uppdrag före utgången av den tid
för vilken han blivit utsedd.
val av styrelse eller ändring i dess sammansättning skall anmälas till
länsstyrelsen.
50 § finns ej styrelse, kan länsstyrelsen på yrkande av någon vars
rätt är beroende av att behörig styrelse finns förordna syssloman att
handha byns angelägenheter och företräda byn såsom styrelse. sysslo
man har rätt att av byn erhålla arvode som bestämmes av länsstyrelsen.
51 § styrelsen sammanträder så ofta det behövs. som styrelsens beslut
gäller den mening varom de flesta röstande förenar sig. vid lika röstetal
gäller den mening som ordfö randen biträder.
styrelseledamot får ej taga befattning med angelägenhet vari han har
ett väsentligt intresse som strider mot samebyns.
52 § styrelsen kan uppdraga åt särskild arbetsledare att under styrel
sens inseende leda renskötseln.
styrelsen kan bemyndiga särskild person att företräda samebyn, om ej
annat beslutats. sådant bemyndigande och återkallelse därav skall an
mälas till länsstyrelsen.
53 § för varje räkenskapsår skall styrelsen i förvaltningsberättelse re
dovisa sin förvaltning. i förvaltningsberättelsen redogöres för verksam
heten under räkenskapsåret och för byns ekonomiska ställning.
i berättelsen skall särsldlt uppges
1. ägarna till de renar som under året hållits på byns betesområde
och antalet renar för varje ägare,
2. årets utgifter för arbetskraft i renskötseln,
3. vad under året utbetalats i anledning av skador genom renar och
vad i detta hänseende vid årets slut återstod att utkräva av annan same
by,
4. under året gjorda investeringar och sättet för deras finansiering,
5. samebyns övriga kostnader under året,
6. vilka belopp som under året influtit till och utbetalats från byns
fonder,
7. under året inträffade ändringar i byns upplåning,
8. storleken av de förskott som utdebiterats enligt 42 eller 43 §,
9. samebyns övriga inkomster under året,
10. vilket belopp envar renskötande medlem påförts i bidrag till byns
1068 utgifter under året.
¬
i berättelsen skall vidare ingå avräkning som för varje renskötande sfs 1971: 437
medlem utvisar det saldo för redovisningsåret som kommer samebyn
eller medlemmen till godo.
54 § minst en månad före den första ordinarie bystämman efter rä
kenskapsårets utgång skall styrelsen lämna förvaltningsberättelsen till
revisor. berättelsen skall vara underskriven av styrelsens samtliga leda
möter.
revision
55 § styrelsens förvaltning och räkenskaper skall årligen granskas av
en eller flera revisorer. revisor utses på bystämma.
medlem, som hos styrelsen påkallar granskning av samebyns böcker,
räkenskaper eller andra handlingar, har rätt att få del av dessa på lämp
ligt sätt.
56 § revisor skall avge berättelse, som skall innehålla redogörelse för
resultatet av hans granskning och uttalande hiuuvida anmärkning
framställes eller ej i fråga om räkenskapernas förande eller förvaltningen
i övrigt. framställes anmärkning, skall anledningen till denna anges i be
rättelsen. revisionsberättelse skall även innehålla särskilt uttalande hu
ruvida ansvarsfrihet för styrelsen tillstyrkes eller ej.
57 § revisionsberättelse skall lämnas till styrelsen senast två veckor
före första ordinarie bystämman efter räkenskapsårets utgång.
bystämma m.m.
58 § medlems rätt att deltaga i handhavandet av samebyns angelägen
heter utövas på bystämma.
medlem som underlåtit att i rätt tid fullgöra sin betalningsskyldighet
enligt denna lag gentemot byn får deltaga i förhandlingarna men har ej
rösträtt innan han fullgjort sin skyldighet.
medlem eller annan får icke, själv eller genom ombud eller som om
bud för annan, deltaga i behandling av fråga vari han har ett väsentligt
intresse som strider mot samebyns.
59 § i fråga om rösträtt och beslut på bystämma gäller, om ej annat
följer av särskild bestämmelse i denna lag,
1. att varje myndig medlem har en röst i fråga som rör utseende av
ordförande på bystämma eller av revisor, beviljande av ansvarsfrihet för
styrelsen eller ändring av sådan föreskrift i stadga som avses i 38 § andra
stycket 1—6,
2. att i övriga frågor rösträtt tillkommer endast renskötande medlem,
som därvid har en röst för varje påbörjat hundratal renar som enligt gäl
lande renlängd innehas av honom,
3. att medlems rösträtt kan utövas genom annan medlem såsom om
bud, 1069
¬
sfs 1971: 437 4. att ingen får för egen eller annans del rösta för sammanlagt mer än
en femtedel av det på stämman företrädda röstetalet,
5. att den mening som erhållit det högsta röstetalet gäller som stäm-^
mans beslut,
6. att vid lika röstetal val avgöres genom lottning och i andfa frågor
den mening gäller som biträdes av de flesta röstande eller, om även an
talet röstande är lika, av stämmans ordförande,
7. att beslut om ändring av stadgarna ej är giltigt, pm det ej biträdes
av minst två tredjedelar av det på stämman av renskötande medlemmar
företrädda röstetalet och dessutom, såvitt gäller före§krift som avses i
38 § andra stycket 1—6, av flertalet av byns myndiga medlemmar,
60 § bystämma öppnas av den som styrelsen utser. därefter tttses ord
förande.
ordföranden skall upprätta och till godkännande av gtämman fram
lägga en förteckning över närvarande medlemmar och ombud fued upp
gift om den rösträtt som tillkommer envar av dem. sedan förteckningen
enhälligt eller efter omröstning, företagen bland de renskötande medlem
marna på grundval av förteckningen, blivit godkänd med euer utap änd
ring, gäller den som röstlängd vid stämman.
över beslut som f attas på stämman skall genom styrelsens försorg fö
ras protokoll, som skall hållas tillgängligt fö r medlemmarna senast två
veckor efter stämman.
61 § förvaltningsberättelse och revisionsberättelse för det sengste rä
kenskapsåret skall framläggas på första ordinarie bystämman efter rä
kenskapsårets utgång. på stämman skall avgöras fråga om godkännan
de av styrelsens försla g till fördelning av kostnaderna för byns rensköt
sel och om beviljande av ansvarsfr ihet för styrelsen.
förvaltningsberättelsen och revisionsberättelsen skall under min§t tio
dagar före stämman hållas tillgängliga för medlemmarna.
62 § byns medlemmar kallas till ordinarie bystämma av styrelsen,
styrelsen kan kalla medlemmarna till extra bystämma.
revisor kan begära att styrelsen skall kalla till extra bystämma, om
hans granskning ger anledning därtjll,
om minst en femtedel av samtliga myndiga medlemmar eder det
mindre antal som kan vara ö§stämt i stadgarna skriftligen begär det,
skall styrelsen kalla till extra stgmma.
finns ej styrelse eller underlåter styrelsen att i föreskriven ordning
kalla medlemmarna till ordinarie eller extra stämma, skall länsstyrelsen
på anmälan av röstberättigad mgdlem eller revisor ofördröjligen ptlysa
stämma,
63 § i kallelse till bystämma skall anges tid och plats för stämman oph
de ärenden som skall förekomma på stämman.
64 § i fråga om skyldighet för styrelseledamot eller annan som ägt fö
reträda saraebyn eller för revisor eller medlem att ersätta skada som vål-
1070 lats byn, medlem eller tredje man och i fråga om talan om sådan ersätt-
¬
ning tillämpas vad som för motsvarande fall är föreskrivet i fråga om sfs 1971: 437
ekonomisk förening.
renarnas skötsel m. m.
65 § vid renskötselns utövande skall skälig hänsyn tagas till andra in
tressen.
renarna skall såvitt möjligt hindras från att komma utanför same
byns betesområde eller att eljest vålla skada eller olägenhet.
flyttning av renarna skall ske i samlade flockar. väg skall tagas där
minsta skada vållas. vid flyttning skall tillses att renar icke lämnas kvar
på område där renskötsel icke är tillåten. flyttning som äger rum utan
för samebys betesområde skall ske utan onödig tidsutdräkt,
66 § räkning av samebys renar skall ske årligen vid ungefär samma
tidpunkt. om sameby begär det, kan lantbruksnämnden medge att räk
ningen får ske med större tidsmellanrum.
lantbruksnämnden kan på begäran av renskötande medlem förordna
om extra renräkning, om denne gör sannolikt att resultatet av räkning
enligt första stycket är oriktigt och kostnaderna för den extra renräk
ningen ej är oskäliga i förhållande till den betydelse det kan ha för med
lemmen att rättelse kommer till stånd.
67 § kostnaden för renräkning enligt 66 § första stycket är en gemen
sam utgift för samebyn.
kostnaden för extra renräkning fördelas mellan den som begärt räk
ningen och samebyn efter vad lantbruksnämnden finner skäligt.
68 § på grundval av renräkning enligt 66 § första stycket skall ren
längd upprättas. fel i längden som påvisats vid extra renräkning skall
genast rättas.
i renlängden skall upptagas ägarna till de renar som hålles på b3ms be
tesområde, det räknade eller uppskattade antalet renar för varje ägare
och, om föreskrift meddelats om reninnebavet enligt 35 §, förhållande
som är av betydelse för kontroll av att föreskriften efterföljts.
bystämman fastställer renlängden och beslutar om rättelse däri.
69 § när renägares rättigheter eller skyldigbeter enligt denna lag beror
på antalet renar, bar gällande renlängd vitsord, om det ej visas a tt äga
rens reninnebav förändrats väsentligt sedan renlängden upprättades.
70 § har främmande renar kommit in på samebys betesområde, skall
de skiljas ut så snart det kan ske. underrättelse om tid och plats för
skiljningen skall i god tid dessförinnan lämnas till sameby till vilken re
narna kan antagas böra. sådan sameby är skyldig att avdela den arbets
personal som behövs för skiljningen och för att återföra renarna.
uteblir sameby som underrättats om skilj ning och kan renarna ej åter
föras utan väsentlig olägenhet, får den by som ombesörjer skiljningen
låta slakta renarna och försälja dem för ägarnas räkning. 1071
¬
sfs 1971: 437 om ej annat avtalats, är den by till vilken renarna hör skyldig att ut
ge ersättning för kostnaden för renarnas omhändertagande samt återfö
rande eller slakt och försäljning.
71 § uppehåller sig renar utanför renskötselområdet eller på mark
inom detta område under tid då renskötsel icke får bedrivas där, kan
länsstyrelsen på framställning av lantbruksnämnden eller markägare som
därigenom lider skada eller olägenhet av någon betydelse förordna att
renarna skall slaktas och säljas.
är det känt till vilken sameby renarna hör, får förordnande enligt
första stycket meddelas endast om samebyn underlåter att inom skäug
tid efter anmaning taga hand om renarna.
kostnaden för renarnas omhändertagande, slakt och försäljning skall
uttagas ur köpeskillingen. återstoden tillfaller renamas ägare, om han
är känd, och annars den eller de samebyar till vilka renarna kan antagas
ha hört.
72 § ar renskötseln inom samebys betesområde bristfällig, skall lant
bruksnämnden på begäran av medlem i byn eller annan vars rätt är be
roende därav söka att träffa överenskommelse med byn om rättelse inom
viss tid.
kan överenskommelse ej träffas eller vidtages ej rättelse, kan länssty
relsen efter anmälan av lantbruksnämnden förordna syssloman att om
händertaga renskötseln i byn och förvalta byns övriga ekonomiska ange
lägenheter.
syssloman har rätt att av byn erhålla arvode som bestämmes av läns
styrelsen.
renmärken
73 § ren som föres på bete enligt denna lag skall vara märkt i öronen
med renmärke som registrerats för renens ägare, om ej annat följer av
79—82 §.
om renmärkes utformning meddelas bestämmelser av konungen eller
myndighet som konungen bestämmer.
registrerat märke får användas för att niärka renar endast vid ren
skötsel som bedrives inom den sameby som anges i registreringsbeslutet.
74 § fråga om registrering av renmärke prövas av länsstyrelsen i det
län där byns styrelse har sitt säte. register över renmärken föres hos
länsstyrelsen.
ansökan om registrering av renmärke göres skriftligen. ansöknings
handlingen skall inneh ålla uppgift om sökandens namn och hemvist och
om den sameby där märket skall användas vid renskötsel. vid ansök
ningshandlingen skall fogas avbildning av märket.
75 § renmärke får ej registreras för annan renägare än den som är
medlem i den sameby ansö kningen avser eller som har rätt att ha skötes-
1072 renar där.
¬
renmärke får registreras för sameby. sfs 1971:437
renägare får ej ha mer än ett märke registrerat.
76 § renmärke av gemensam grundtyp för viss släkt eller släktgren
(släktmärke) får ej utan särskilda skäl registreras för någon som ej till
hör släkten eller släktgrenen.
77 § renmärke får registreras endast om det
1. tydligt skiljer sig från annat giltigt märke som får användas på re
nar med vilka sökandens renar kan sammanblandas,
2. har en form som såvitt möjligt skyddar mot olovlig ommärkning.
utan hinder av första stycket 2 får släktmärke registreras med sam
tycke av sådan innehavare av äldre märke av samma grundtyp som kan
ha olägenhet av registreringen.
78 § den som genom avtal eller på annat sätt förvärvat rätt till annans
registrerade renmärke får ej använda märket vid renmärkning förrän det
registrerats för hans räkning.
79 § länsstyrelsen skall avlysa registrerat renmärke
1. om märkeshavaren anmäler att han ej längre ämnar använda mär
ket vid renmärkning,
2. om märket under tio år ej har använts vid renmärkning,
3. om märket efter flyttning av renar till annan sameby ej längre
skall användas i någon hos länsstyrelsen registrerad sameby,
4. om märkeshavaren eller hans dödsbo ej längre har rätt att ha re
nar i sameby.
avlyses märke efter anmälan enligt första stycket 1, får det behållas
på redan märkt ren under tio år från dagen för avlysningen.
80 § är två eller flera registrerade renmärken helt lika eller så lika att
de lätt kan förväxlas eller genom ändring komma att överensstämma
med v arandra, kan länsst3telsen på ansökan av sameby eller märkesha-
vare för vilken likheten medför olägenhet förordna att något eller några
av märkena skall avlysas eller ändras.
avlyses eller ändras märke, får det behållas oförändrat på redan märkt
ren under tid som länsstyrelsen bestämmer.
första och andra styckena äger tillämpning på avlyst märke som får
behållas på ren enligt 79 § andra stycket och på avbrottsmärke enugt
81 §. i stället för avlysning skall dock föreskrivas förkortning av märkets
giltighetstid.
81 § byter märkt ren ägare, får ommärkning tul den nye ägarens mär
ke ske endast om styrelsen i den sameby där ommärkningen skall äga
rum medger det. lämnas ej sådant medgivande, kan renens märke för
ses med avbrott for att skilja renen från andra renar med samma märke.
för avbrottsmärkning fordras medgivande av styrelsen för den sameby
där renen i fortsättningen skall hållas.
för ommärkning eller avbrottsmärlcning av ren som förvärvats på an
nan grund än giftorätt, arv eller testamente fordras dessutom överlåta
rens samtycke. 1073
68—sfs 1971
¬
sfs 1971:437 ommärkning eller avbrottsmärkning får ske endast i närvaro av den
som samebyns styrelse utser eller inför två vittnen.
avbrottsmärke får behållas på ren högst tio år efter det styrelsens
medgivande gavs,
82 § dödsbo efter avliden renägare får begagna det renmärke som re
gistrerats för den avlidne.
83 § renkalv skall märkas med ägarens registrerade märke före ut
gången av det år då kalven fötts. märkning får dock ske intill utgång
en av april nästföljande år, om märkningen ombesörjes av samebyn eller
utföres i närvaro av någon som byns styrelse utser euer inför två vittnen.
även efter utgången av april får märkning ske, om samebyns styrelse
medger det.
om den som märker egna renar anträffar annans renko med omärkt
kalv, bör han märka kalven med moderns märke. är märket avbrotts
märke eller avlyst märke, skall i stället ägarens registrerade märke, om
det är känt, åsättas kalven. den som sålunda märkt annans kalv har rätt
till gottgörelse av ägaren.
84 § anträffas inom samebys betesområde ren som ej blivit märkt
inom den i 83 § första stycket andra punkten angivna tiden och märkes
ej renen enligt andra stycket i samma paragraf, skall den tagas om hand
av samebyn och säljas levande eller slaktas och säljas. köpeskillingen
tillfaller samebyn.
anträffas inom betesområdet ren med förfalskat, förstört eller okänt
märke eller med märke som icke är rätt utformat, skall renen omhänder
tagas av samebyn för slakt och försäljning. köpeskillingen tillfaller byn.
den som inom två år från försäljningsdagen styrker sig vara ägare till
renen har rätt att av byn utfå ett belopp som motsvarar köpeskillingen
med avdrag för kostnaden för renens omhändertagande, slakt och för
säljning.
koncessionsrenskötsel
85 § den som är renskötselberättigad kan få tillstånd (koncession) att
driva renskötsel i norrbottens län nedanför lappmarksgränsen inom
område där renskötsel av ålder förekommer under hela året. koncession
kan innefatta rätt att mottaga skötesrenar från ägare eller brukare av
jordbruksfastighet inom koncessionsområdet.
koncession får lämnas endast om fortsatt renskötsel inom området är
till gagn fö r ortsbefolkningen och endast om den som söker koncession
kan antagas komma att driva renskötseln på ett ändamålsenligt sätt.
koncession meddelas för viss tid, högst tio år.
86 § för renskötseln inom koncessionsområde skall finnas sameby.
medlem i sådan sameby är koncessionshavaren, dennes make och hem
mavarande barn, renskötselberättigad som biträder koncessionshavaren
1074 i renskötseln och ägare av sköte srenar inom koncessionsområdet.
¬
bestämmelserna om sameby och dess förvaltning gäller i tillämpliga sfs 1971: 437
delar i fråga om sameby för koncessionsrenskötsel. skötesrenägare anses
därvid som renskötande medlem. koncessionshavaren leder under sty
relsens inseende renskötseln inom byn.
87 § fråga om koncession prövas av lantbruksnämnden.
88 § i beslut varigenom koncession beviljas skall anges
1. koncessionsområdet,
2. flyttningsvägs sträckning,
3. det högsta antal renar som får hållas inom koncessionsområdet,
4. om och till vilket antal koncessionshavaren får mottaga skötesrenar,
5. i vad mån koncessionshavaren har rätt att anlägga stängsel, upp
föra byggnader och taga virke inom koncessionsområdet,
6. de villkor i övrigt under vilka renskötseln får bedrivas.
89 § har förutsättningarna för koncessionen ändrats, kan lantbruks
nämnden återkalla koncessionen eller föreskriva nya villkor.
ansvar, skadestånd och besvär m. m.
90 § har ren orsakat skada
1. under tiden juni—augusti på åker, äng eller trädgård som är be
lägen ovanför odlingsgränsen eller på renbetesfjällen eller under tiden
maj—september på åker, äng eller trädgård som är belägen inom annat
område där renskötsel får bedrivas under hela året,
2. på mark inom renskötselområdet under tid då renskötsel ej får be
drivas där eller
3. på mark utanför renskötselområdet,
skall skadan ersättas av sameby inom vars byområde skadan har upp
kommit eller som vid tiden för skadans uppkomst haft renar i trakten,
om det ej visas att skadan ej orsakats av byns renar.
avilar ersättningsskyldighet enligt första stycket flera samebyar, för
delas ansvarigheten lika mellan byarna inbördes. kan det visas att renar
från någon av byarna orsakat skadan, svarar den byn gentemot de övriga
för hela skadan.
har skada orsakats av renar från flera samebyar och kan ej utredas i
vilken omfattning varje bys renar har del i skadan, fördelas ansvarig
heten mellan byarna inbördes efter antalet renar från varje by som vid
tiden för skadans uppkomst fanns i trakten och som ej stod under
bevakning.
91 § ersättning som sameby utgivit enligt 90 § får den kräva åter av
den som varit vållande till skadan.
92 § den rätt till ersättning för att ren blivit dödad eller skadad som
enligt vad särskilt är föreskrivet eller enligt allmänna skadeståndsregler
kan tillkomma renens ägare skall i fall då ägaren är okänd tillfalla den
sameby inom vars betesområde renen befann sig. 1075
¬
sfs 1971: 437 93 § när renar befinner sig inom betesområde där renskötsel då är
tillåten, skall hund i trakten som ej användes i renskötseln hållas i band
eller instängd, om ej länsstyrelsen medger annat. detsamma gäller när
renar flyttas, såvida hundens ägare i förväg underrättats om tiden för
flyttningen.
anträffas hund medan den jagar eller på annat sätt ofredar ren inom
område där renskötsel då är tillåten, får hunden dödas av den som äger
eller vårdar ren. detsamma skall gälla om hund utan tillsyn anträffas
omedelbart efter det att den på sådant område jagat eller på annat sätt
ofredat ren.
den som sålunda dödat hund är skyldig att anmäla förhållandet till
polismyndigheten.
94 § till böter dömes den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. avstänger fastställd eller eljest gällande flyttningsväg för renar
eller vidtager åtgärd på eller invid vägen så att dess framkomlighet vä
sentligen försämras,
2. skrämmer euer p å annat sätt ofredar renar som uppehåller sig på
område där renskötsel då är tillåten,
3. obehörigen driver bort renar från område där renskötsel då är till
låten eller hindrar renar från att beta på sådant område,
4. bryter mot 73 § tredje stycket,
5. i and ra fall än som avses i 81 eller 82 § vid märkning av egna re
nar använder renmärke som ej är registrerat för honom.
6. utför ommärkning eller avbrottsmärkning i strid mot 81 §,
7. märker renkalv i strid mot 83 § första eller andra stycket,
8. bryter mot 93 § första eller tredje stycket.
95 § bryter medlem i sameby uppsåtligen eller av oaktsamhet mot
17—20 § eller mot föreskrift som meddelats med stöd av 22 § eller läm
nar han uppsåtligen eller av oaktsamhet oriktig uppgift vid renräkning
eller vid upprättande av renlängd dömes till böter, om ej gärningen är
belagd med straff i brottsbalken.
96 § samebys styrelse är skyldig att i den omfattning som behövs låta
samla ihop renar som hör till byn eller skilja ut ren från dessa, om polis
myndighet eller kronofogdemyndighet begär det.
fullgör ej styrelsen sådan skyldighet, kan myndigheten låta verkställa
åtgärden på samebyns bekostnad.
97 § anser medlem i sameby att beslut som fattats av bystämma, av
styrelsen enligt 42 § eller av syssloman enligt 43 eller 72 § ej tillkommit
i behörig ordning eller eljest strider mot lag eller annan författning eller
mot samebyns stadgar eller kränker hans enskilda rätt, får han föra talan
mot beslutet hos länsstyrelsen genom besvär.
besvärshandlingen skall ha inkommit till länsstyrelsen inom två måna
der från beslutets dag. i fråga om besvär mot styrelsens eller sysslo
mans beslut räknas dock besvärstiden från den dag då medlemmen fick
del av beslutet.
beslut varigenom bystämmas beslut ändrats eller upphävts gäller
1076 även för medlem som ej fört talan mot beslutet.
¬
98 § talan mot beslut enligt denna lag av lantbruksnämnd föres ge- sfs 1971:437
nom besvär hos lantbruksstyrelsen.
talan mot lantbruksstyrelsens beslut föres genom besvär hos
konungen.
99 § talan mot beslut enligt denna lag av länsstyrelse föres genom
besvär hos kammarrätten.
mot länsstyrelsens beslut varigenom registrering av renmärke beviljats
får dock talan ej föras.
100 § angår beslut som länsstyrelse, lantbruksnämnd eller lantbruks
styrelsen meddelar enligt denna lag så många att avskrift av beslutet ej
lämpligen kan tillställas envar av dem, skall beslutet sändas till same
byns styrelse som skall hålla beslutet tillgängligt för medlemmarna.
meddelande härom skall på statsverkets bekostnad intagas i en eller
flera tidningar inom orten. den som beslutet rör skall anses ha fått del
av beslutet den dag då meddelandet först infördes i sådan tidning.
101 § beslut som avses i 97 och 98 §§ samt 99 § första stycket länder
till efterrättelse utan hinder av att talan däremot föres, om ej besvärs
myndigheten förordnar annat.
102 § länsstyrelses och lantbruksnämnds åligganden enligt denna lag
fullgöres såvitt avser västernorrlands län av länsstyrelsen och lantbruks
nämnden i västerbottens län och såvitt avser kopparbergs och gävle
borgs län av länsstyrelsen och lantbruksnämnden i jämtlands län.
skall byområde omfatta mark inom mer än ett av norrbottens, väs
terbottens eller jämtlands län, göres indelning enligt 7 § av lantbruks
nämnden i det län inom vilket huvuddelen skall ligga.
övergångsbestämmelser
1. denna lag träder i kraft den 1 juli 1971, då lagen (1928; 309) om
de svenska lapparnas rätt till renbete i sverige och lagen (1960: 144) om
renmärken skall upphöra att gälla.
2. vad i lag eller annan författning betecknas som områden som blivit
anvisade till lapparnas uteslutande begagnande skall i stället avse sådan
kronomark ovanför odlingsgränsen som står under statens omedelbara
disposition och renbetesfjällen.
3. förekommer i lag eller annan författning hänvisning till föreskrift
som ersatts genom bestämmelse i denna lag, tillämpas i stället den nya
bestämmelsen.
4. lappby, som avses i lagen (1928: 309) om de svenska lapparnas
rätt till renbete i sverige, ombildas i samband med nya lagens ikraftträ
dande till sameby. intill dess samebyn och dess stadgar registrerats skall
i fråga om kallelse till bystämma vad som i motsvarande hänseende gällt
för lappbyn fortfarande tillämpas. i den mån det behövs kan konungen
för tiden intill dess registrering sålunda skett förordna att äldre bestäm
melser även i övrigt skall tillämpas på byn i stället för nya lagens be
stämmelser om sameby och dess förvaltning. 1077
... ,
'• : •. i a'
¬
sfs 1971: 437 5. märke som enligt övergångsbestämmelserna till lagen (1960: 144)
om renmärken tagits in i övergångsförteckning får behållas på därmed
märkt ren intill den 1 juli 1975. på sådant märke äger 80 § den nya
lagen motsvarande tillämpning.
6. vad i nya lagen föreskrives om avlyst märke och avbrottsmärke
gäller i tillämpliga delar sådant enligt äldre lag avlyst märke som behål-
les på därmed märkt ren och avbrottsmärke som tillkommit enligt äldre
lag.
7. har enligt 57 § lagen (1928: 309) om de svenska l apparnas rätt till
renbete i sverige tillstånd meddelats att driva renskötsel och omfattar
tillståndet tid även efter nya lagens ikraftträdande, skall det anses som
en enligt 85 § nya lagen meddelad koncession.
8. talan mot sådant beslut enligt den nya lagen av länsstyrelse som
meddelats före den 1 januari 1972 föres hos konungen genom besvär.
det alla som vederbör hava sig hörsamligen att efterrätta. till ytter
mera visso hava vi detta med egen hand underskrivit och med vårt
kungl. sigill bekräfta låtit.
sofiero den 18 juni 1971.
gustaf adolf ingemund b engtsson
(l. s.) (jordbruksdepartementet)
)
¬
Viktiga lagar inom miljörätten
JP Infonets miljörättsliga tjänster
JP Infonets miljörättsliga tjänster
Jobbar du med miljörättsliga frågor? JP Infonets tjänster ger dig en komplett bevakning av miljörätten. Oavsett om du jobbar med frågor om små enskilda avlopp eller tillståndsfrågor som rör gigantiska miljöfarliga verksamheter hittar du all information du behöver hos oss. Se allt inom miljörätt.