880097.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
lag sfs 1988:97
om förfarandet hos kommunerna, förvaltnings- utkom från trycket
myndigheterna och domstolarna under krig eller den 22 mars i988
krigsfara m. m.;
utfärdad den 18 februari 1988.
enligt riksdagens beslut' föreskrivs följande.
lagens tillämpning
1 § denna lag är tillämplig på be slutande kommunala församlingar samt
på förvaltningsmyndigheter och domstolar. bestämmelserna i 32—36 §§
gäller också hos regeringen.
lagen gäller inte förvaltningsmyndigheter under riksdagen eller kyrko
mötet.
2 § bestämmelserna i 5-37 §§ skall tillämpas om riket är i krig.
är riket i krigsfara eller råder det sådana utomordentliga förhållanden
som är föranledda av krig eller av krigsfara vari riket har befunnit sig, far
regeringen föreskriva att 5-37 §§ helt eller delvis skall tillämpas från den
tidpunkt som regeringen be stämmer.
under den tid när 5—37 §§ tillämpas gäller dessa bestämmelser eller
föreskrifter som har meddelats med stöd av dem i stället för avvikande
bestämmelser i någon annan lag eller författning.
3 § en föreskrift enligt 2 § andra stycket skall underställas riksdagen
inom en månad från utfärdandet. om riksmöte inte pågår då, räknas tiden
från böljan av nästa riksmöte.
föreskriften upphör att gälla, om den inte underställs riksdagen i rätt tid
eller om riksdagen inte godkänner den inom två månader från den dag då
underställningen skedde.
regeringen skall föreskriva att bestämmelserna i 5-37 §§ inte skall
tillämpas, när det inte längre råder sådana förhållanden som avses i 2 §
första och andra styckena.
4 § befogenhet som ges i den na lag får utnyttjas bara i den utsträckning
som behövs på grund av sådana förhållanden som avses i 2 § första och
andra styckena.
' prop. 1987/88:6, ku 16. rskr. 113. 245
¬
\
sfs 1988:97 bestämmelser om kommunerna
5 § i denna lag avses med
fullmäktige; kommunfullmäktige, landsting, fullmäktige i kommunalför
bund, kyrkofullmäktige, församlingsdelegerade och stiftsfullmäktige,
styrelse: kommunstyrelse, förvaltningsutskott, styrelse i kommunalför
bund med fullmä ktige, kyrkoråd och stiftsstyrelse.
6 § fullmäktige får handlägga ett ärende endast om mer än en tredjedel
av ledamöterna är närvarande. fullmäktige kan dock föreskriva att en
interpellation eller fråga får besvaras, även om antalet närvarande är lägre.
om en närvarande ledamot i fullmäktige på grund av jäv är hindrad att
delta i handläggningen av e tt visst ärende, far fullmäktige handlägga detta,
även om antalet närvarande på grund av hindret inte uppgår till det antal
som avses i första stycket.
ett sammanträde med en beslutande kommunal församling kan utan
hinder av vad som annars är föreskrivet kungöras på annat betryggande
sätt som ordföranden bestämmer.
7 § styrelsen får i ett ärende som inte kan anstå besluta i stället för
fullmäktige eller kyrkostämman. styrelsen far dock inte besluta i ett ären
de som rör ,
1. val av ledamöter och suppleanter i styrelsen eller någon annan nämnd
eller av revisorer och revisorssuppleanter,
2. ansvarsfrihet för styrelsens eller en annan nämnds ledamöter eller
åtgärd för att bevara kommunens, landstingskommunens, kommunalför
bundets, församlingens eller den kyrkliga samfallighetens rätt.
beslut som har fattats med stöd av första stycket skall anmälas till
fullmäktige eller stämman vid nästa sammanträde.
8 § styrelsen eller en annan nämnd får handlägga ett ärende endast pm
mer än en tredjedel av ledamöterna är närvarande. antalet ledamöter skall
dock alltid vara minst tre.
9 § om det är av synnerlig vikt att ett beslut som enligt 7 § eller på annan
grund ankommer på styrelsen fattas innan styrelsen kan sammanträda, får
dess ordförande besluta i ärendet. detsamma gäller en annan nämnds
ordförande i fråga om beslut som ankommer på den nämnden.
ett beslut som har fattats med stöd av första stycket skall anmälas till
styrelsen respektive nämnden vid dess nästa sammanträde.
10 § fullmäktige får uppdra åt styrelsen eller åt en eller flera andra
nämnder att helt eller delvis handha förvaltning eller verkställighet som
annars enligt lag eller annan författning ankommer på annan nämnd än
styrelsen.
i stockholms kommun får fullmäktige besluta att styrelsens uppgifter
skall övertas av borgarrådsberedningen. om ett sådant beslut fattas, skall
vad som sägs i första stycket och i 7-9 §§ om styrelsen i stället gälla
borgarrådsberedningen.
246
¬
bestämmelser om förvaltningsmyndigheterna sfs 1988:97
11 § regeringen får föreskriva att en förvaltningsmyndighets uppgifter
inte skall fullgöras eller att de skall övertas av en annan sådan myndighet
eller av e n domstol. regeringen får därvid besluta de ytterligare bestäm
melser som behövs till följd av a tt sådana föreskrifter meddelas.
regeringen får föreskriva eller i särskilda fall besluta att de som tjänst
gör hos en förvaltningsmyndighet skall tjänstgöra i andra anställningar
eller uppdrag hos det allmänna.
regeringen får överlåta sin befogenhet enligt andra stycket att besluta i
särskilda fall till statliga förvaltningsmyndigheter, när det gäller dem som
tjänstgör hos staten, och till beslutande kommunala församlingar och
förvaltningsmyndigheter, när det gäller dem som tjänstgör hos kommunen.
12 § regeringen får föreskriva att en uppgift, som tillkommer regeringen
i ett visst slag av förvaltningsärenden, skall övertas av en statlig förvalt
ningsmyndighet. om uppgiften enligt gru ndlag ankommer på regeringen,
gäller vad som nu sa gts endast för fall av krig eller omedelbar krigsfara.
13 § för fall då riket är i krig och förbindelsen mellan en del av riket och
riksstyrelsen inte alls eller endast med avsevärda svårigheter kan upprätt
hållas eller omedelbara åtgärder annars måste vidtas får regeringen överlå
ta åt civilbefälhavaren eller länsstyrelsen att inom sitt område fullgöra de
uppgifter, som enligt 8 kap. regeringsformen ankommer på regeringen, och
besluta att en lag i ett visst ämne skall böija tillämpas.
14 § i fråga om statliga förvaltningsmyndigheter far regeringen
1. för eskriva eller i särskilda fall besluta att en myndighet får ha sin
verksamhet helt eller delvis förlagd till ann an ort än den där den annars
utövas,
2. föreskriva att en myndighet får fatta beslut i en annan sammansättning
eller med ett mindre antal ledamöter eller i en annan ordning än som annars
gäller,
3. föreskriva att en myndighets beslut inte får överklagas.
regeringen får överlåta sina befogenheter enligt första stycket 1 och 2
till en statlig förvaltningsmyndighet.
regeringen f år meddela de bestämmelser som behövs till följd av att
regeringen har beslutat föreskrifter enligt första stycket 3.
15 § om det i en lag e ller annan författning i fråga om förvaltningsären
den av visst slag har föreskrivits att en myndighet skall höras eller att
någon annan särskild utredning skall införskaffas och det är förenat med
väsentliga olägenheter att låta utreda ett ärende på detta sätt, far ärendet
utredas på något annat lämpligt sätt.
16 § en förvaltningsmyndighets handläggning av ett ärende som avser
myndighetsutövning mot någon enskild skall uppskjutas, om en part är ur
stånd a tt bevaka sin rätt eller om det finns något annat hinder för utred
ningen till följd av förhållanden som avses i 2 § första och andra styckena.
kan ärendet utredas tillfredsställande, får det dock handläggas och avgö
ras, om det är av synnerlig vikt för en part att ärendet avgörs eller om det 247
föreligger andra särskilda skäl.
¬
sfs 1988:97 bestämmelser om domstolarna m. m.
17 § regeringen får föreskriva
1. att uppgifter som ankommer på en viss tingsrätt, hovrätt, länsrätt,
kammarrätt eller försäkringsrätt skall övertas av en annan domstol av
samma slag,
2. att uppgifter som ankommer på en domstol, som inte är allmän
domstol, allmän förvaltningsdomstol eller försäkringsrätt, inte skall fullgö
ras eller skall fullgöras av en annan domstol,
3. att en tingsrätt är domför med en lagfaren domare i sådana fall då det
enligt rättegångsbalken eller annan lag krävs tre lagfarna domare,
4. att en fastighetsdomstol är domför med en i stället för två lagfarna
ledamöter,
5. att en domstol skall ha sin verksamhet helt eller delvis förlagd till
annan ort än den där verksamheten annars utövas,
6. att en domstol inte behöver vara delad i avdelningar.
regeringen får meddela de bestämmelser som behövs till följd av att
regeringen har beslutat föreskrifter enligt första stycket 2.
18 § regeringen får i särskilda fall besluta att en innehavare av ordinarie
domartjänst skall fullgöra en högre eller en i fråga om anställningsförmå
nerna jämställd domartjänst vid en annan domstol än den han tillhör. detta
gäller dock inte justitieråd och regeringsråd.
regeringen får i fråga om dem som tjänstgör vid en domstol men inte är
ordinarie domare föreskriva eller i särskilda fall besluta att de skall tjänst
göra i andr a anställningar eller uppdrag i dom stol.
regeringen får överlåta sina befogenheter enligt första eller andra styck
et att fatta beslut i särskilda fall till hovrätter och kammarrätter när det
gäller det egna domstolsområdet.
19 § för fall då riket är i krig och förbindelsen mellan en del av riket och
riksstyrelsen inte alls eller endast med avsevärda svårigheter kan upprätt
hållas eller annars omedelbara åtgärder måste vidtas, får regeringen i fråga
om den delen av riket överlåta sina befogenheter enligt 8 kap. regeringsfor
men att meddela föreskrifter om domstolarna och deras verksamhet till en
domstol eller en annan myndighet.
20 § om det är lämpligt med hänsyn till utredningen och övriga omstän
digheter, far rätten besluta att ett mål eller ärende som är anhängigt vid
domstolen skall flyttas över till en annan domstol av samma slag.
21 § är en part i et t tvistemål förhindrad att inställa sig personligen på
grund av förhållanden som avses i 2 § första och andra styckena, får målet
ändå handläggas och avgöras, om saken kan utredas tillfredsställande.
ett mål i en förvaltningsdom stol får handläggas och avgöras utan hinder
av vad som annars är föreskrivet om muntliga förhandlingar, om saken kan
utredas tillfredsställande utan en sådan förhandling.
22 § kan en part vid allmän domstol ant as vara ur stånd att ta till vara sin
rätt på grund av förhållanden som avses i 2 § fö rsta och andra styckena,
248 skall rätten förordna ett särskilt ombud för honom, om det är av synnerlig
¬
vikt för honom eller för motparten att målet eller ärendet handläggs och sfs 1988:97
avgörs eller om detta är angeläget från allmän synpunkt.
ett särskilt ombud skall entledigas så snart parten personligen eller
genom ett eget ombud kan ta till vara sin rätt.
till särskilt ombud bör en advokat förordnas, om en sådan finns tillgäng-
1ig.
ett särskilt ombud får inte motta delgivning av stämning i brottmål. i
övrigt skall bestämmelserna i 12 kap . rättegångsbalken om rättegångsom
bud med fullmakt för ett visst mål tillämpas.
23 § ' ett särskilt ombud har rätt till skälig ersättning av allmänna medel
för arbete, tidsspillan och utlägg. ersättningen fastställs av rätten.
i fråga om kostnaderna för ombudet skall bestämmelserna i lag om parts
rättegångskostnad tillämpas utom beträffande ersättning för ränta. mot
part eller annan som är ersättningsskyldig för sådana kostnader skall
åläggas att utge ersättningen till staten. belopp, som inte annan sålunda
förpliktas erlägga, skall återbetalas till st aten av den för vilken ombudet
har förordnats, dock inte i den mån det överstiger det för honom gällande
maximibeloppet för rättshjälpsavgift vid allmän rättshjälp enligt rätts
hjälpslagen (1972:429).
om ersättningen till om budet understiger ett visst av regeringen före
skrivet belopp, skall återbetalningsskyldighet inte åläggas.
beträffande kostnaderna för ett särskilt ombud för en tilltalad i brottmål
tillämpas bestämmelserna i rättegångsbalken om skyldighet för tilltalad
eller annan att till staten återbetala kostnad för offentlig försvarare.
24 § när en nämndeman har förhinder får rättens ordförande kalla någon
till tjänstgöring som är valbar till nämndeman inom eller utom domkretsen.
när en särskild ledamot, teknisk ledamot eller någon annan sådan leda
mot i domstol har förhinder får en annan lämplig person tillkallas.
25 § om inte någon behörig person finns att tillgå för ett uppdrag som
offentlig försvarare, får en annan lämplig person förordnas.
26 § bestämmelserna i 11-16 §§ tillämpa s i s tället för 17-25 §§ såvitt
gäller domstolarnas handläggning av förvaltningsärenden.
27 § om den som skall höras under förundersökning bedöms kunna
inställa sig till förhöret utan avsevärda olägenheter men underlåter att
inställa sig på kallelse, får han hämtas även om avståndet mellan platsen
för förhöret och hans bostad eller uppehållsplats är längre än som anges i
23 kap. 7 § rättegångsbalken.
28 § om det är av synnerlig vikt för utredningen av ett brott för vilket det
är föreskrivet fängelse i två år eller mer, får rätten beträffande en telefon
apparat, som innehas av den som är skäligen misstänkt för brottet eller
som kan komma att användas av honom, tillåta att samtal förhindras eller
fördröjs, att anslutningen stängs av för samtal eller att televerket lämnar
uppgift om samtal till ell er från apparaten. sådant tillstånd meddelas på
yrkande av undersökningsledaren eller åklagaren. det får gälla för högst en 249
¬
sfs 1988:97 månad från den dag då tillståndet delgavs behörig befattningshavare (hos
televerket. samma tid gäller för tillstånd enligt 27 kap. 16 § rättegångsbal--
ken till avlyssning av telefonsamtal. j
kan det befaras att det skulle medföra en sådan fördröjning eller annan
olägenhet som är av väsentlig betydelse för utredningen ifall r ättens till
stånd skall inhämtas enligt första stycket, får åtgärden beslutas av under
sökningsledaren eller åklagaren. detsamma gäller kvarhållande av försän
delse enligt 27 kap. 9 § rättegångsbalken. i det fallet skall anmälan som
avses i tredje stycket i nämnda paragraf göras hos den som har fattat
beslutet. denne skall pröva beslagsfrågan.
om undersökningsledaren eller åklagaren har meddelat ett beslut med
stöd av andra stycket, skall det genast anmälas hos rätten. anmälan skall
vara skriftlig och innehålla skälen för beslutet. rätten skall pröva ärendet
snabbt. anser rätten att beslutet inte bör bestå, skall det upphävas.
gemensamma bestämmelser
29 § mål o ch ärenden skall handläggas i d en turordning som krävs av
hänsyn till allmä nna intressen. om de är av betydelse för totalförsvaret,
skall de ges särskilt företräde.
30 § regeringen får föreskriva om anstånd med val av ledamö ter i bes lu
tande kommunala församlingar eller av innehavare av andra allmänna
uppdrag. i en sådan föreskrift skall det sättas ut en ny tid för valet och
anges vad som återstår av mandatperioden. detsamma gäller i fråga om
allmänna uppdrag i vilka tillsätt ningen sker på annat sätt än genom val.
31 § regeringen får föreskriva att fler suppleanter skall utses än som
annars är föreskrivet samt att tid för sammanträde, förrättning eller fullgö
rande av någon annan uppgift skall ändras.
32 § regeringen får föreskriva om förlängning av
1. tiden för över klagande eller omprövning, för ansökan om resning, för
besvär över domvilla eller för annan liknande åtgärd,
2. annan tidsfrist för att anhängiggöra eller bevaka talan hos domstol,
3. den tid inom vilken en ansökan eller anmälan eller en annan liknande
åtgärd annars måste vidtas för att en förmån eller en rättighet skall bevakas
eller en skyldighet fullgöras.
en kungörelse om krigstillstånd skall anses innefatta en föreskrift enligt
första stycket 1 och 2 om en förlängning av tiden till tre veckor från dagen
för kungörelsens utfärdande, om regeringen inte föreskriver annat.
33 § har en skrivelse med öve rklagande kommit in för s ent till en my n
dighet och kan det skäligen antas att laga förfall förelegat på grund av
förhållanden som avses i 2 § första och andra styckena, skall skrivelsen
anses ha kommit in i rätt tid, om den kommit in inom tr e veckor från det
förfallet upphörde. har det som nu sagts tillämpats när en part vädjat i
tvistemål eller brottmål, räknas den tid som anges i 50 kap. 2 § och 5 1 kap .
2 § rät tegångsbalken från den dag då rätten beslutat att inte avvisa vade-
250 talan.
¬
34 § ' ' för fall då någon på grund av förhållanden som avses i 2 § första sfs 1988:97
och ahdra styckena försuttit tiden för att anhängiggöra eller bevaka talan
hos domstol, ansöka om resning eller anföra besvär över domvilla, eller
annars försuttit den tid inom vilken en ansökan eller en anmälan eller en
annan liknande åtgärd vid en myndighet måste vidtas för att en förmån
eller en rättighet skall bevakas eller en skyldighet fullgöras; får regeringen
föreskriva att en myndighet efter ansökan får sätta ut en ny tid för åtgär
den.
35 § sådan ansökan som avses i 34 § eller ansökan om återställande av
försutten tid enligt 58 kap. 12 § rättegångsbalken skall göras inom tre
veckor sedan förfallet upphörde eller inom den längre tid som regeringen
föreskriver.
bestämmelsen i 58 kap. 12 § rättegångsbalken om att ansökan skall
göras senast inom ett år från den dag då tiden gick ut skall inte tillämpas,
om sökanden in te har kunnat iaktta bestämmelsen på grund av förhållan
den som avses i 2 § första och andra styckena.
36 § delgivning med den som tjänstgör vid försvarsmakten skall ske
genom en militär myndighets försorg. ett intyg av en sådan myndighet
skall gälla som fullt bevis att delgivning har skett på det sätt som anges i
intyget. avser delgivningen personlig inställelse, skall intyget om delgiv-
ningen innehålla uppgift om huruvida den kallade är förhindrad att inställa
sig på grund av sin tjänstgöring.
delgivning med den som tjänstgör inom försvarsmakten får inte ske på
de sätt som avses i 12 eller 15 § delgivningslagen (1970:42 8). har delgiv
ning annars skett enligt delgivningslagen, skall den anses ha skett på
behörigt vis, även om den inte har verkställts genom militär myndighet.
regeringen får föreskriva om andra avvikelser från vad som annars
gäller i frå ga om delgivning i mål och ärenden hos domstolar och andra
myndigheter.
37 § har en föreskrift meddelats enligt 30 § eller har ett val inte hållits av
andra skäl, skall den tidigare innehavaren kvarstå i uppdraget till dess a tt
någon annan har va lts och tillträtt uppdraget.
bestämmelser om att en nämndeman eller annan innehavare av ett
uppdrag vid en myndighet får avsäga sig uppdraget på grund av att han
redan har haft detta under en viss tid eller har uppnått en viss ålder skall
inte tillämpas.
även om tiden går ut för förordnande som särskild ledamot eller annan
sådan ledamot i domstol, som ledamot eller som ersättare i arbetsdomsto
len eller som särskild sakkunnig i förvaltningsdomstol, skall förordnandet
bestå tills ett nytt beslut meddelas.
38 § har regeringen föreskrivit att 5-37 §§ inte skall tillämpas län gre,
skall
1. bestämmelserna i 37 § första stycket ändå tillämpas till dess att någon
annan skall tillträda uppdraget,
251
¬
sfs 1988; 97 2. den som har deltagit i handläggningen av ett mål eller ärende på grund
av bestämmelserna i 24 § eller 37 § an dra eller tredje stycket alltjämt yara
behörig i det målet eller ärendet,
3. den som har förordnats till särskilt ombud enligt 22 § ha kvar sitt
uppdrag till dess han entledigas enligt föreskrifterna i samma paragraf/
en föreskrift om att 5-37 §§ inte skall tillämpas längre inverkar inte på
tid som dessförinnan har förlängts enligt 32 §. bestämmelserna i 34 .o ch
35 §§ skall fortfara nde tillämpas, om tiden har böljat löpa innan föreskrif
ten trädde i kraft.
1. denna lag träder i kr aft den 1 januari 1989.
2. genom lagen upphävs j.
a) lagen (1942:87) med särskilda bestämmelser angående stats- och
kommunalmyndigheterna och deras verksamhet vid krig eller krigsfara
m.m.,
b) lagen (1957; 132) med särskilda bestämmelser angående domstolarna
och rättegången vid krig eller krigsfara m.m.,
c) kungörelsen (1943:137) om tillämpningen av lagen den 13 mars 1 942
(nr 87) med särskilda bestämmelser angående stats- och kommunalmyn
digheterna och deras verksamhet vid krig eller krigsfara m. m. ,
3. om det i en lag eller i en författning som har beslutats av regeringen
hänvisas till en för eskrift som har ersatts genom en föreskrift i denna lag,
tillämpas i stället den nya föreskriften.
på regeringens vägnar
ingvar carlsson
b •
anna-greta leijon
(justitiedepartementet)
¬
Viktiga lagar inom ordning och säkerhet
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Ordningslag (1993:1617)
Säkerhetsskyddslag (2018:585)
Viktiga lagar inom ordning och säkerhet
Kamerabevakningslag (2018:1200)Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Ordningslag (1993:1617)
Säkerhetsskyddslag (2018:585)
JP Infonets tjänster inom ordning och säkerhet
JP Infonets tjänster inom ordning och säkerhet
Arbetar du med frågor som rör ordning och säkerhet? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom ordning och säkerhet.