SFS 2022:442 Lag om ändring i lagen (2019:109) om säkerhetsskydd i riksdagen och dess myndigheter
SFS2022-442.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:442
om ändring i lagen (2019:109) om säkerhetsskydd i den 24 maj 2022 publicerad
riksdagen och dess myndigheter
utfärdad den 19 maj 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om lagen (2019:109) om
säkerhetsskydd i riksdagen och dess myndigheter
dels att nuvarande 13 och 14 §§ ska betecknas 21 och 22 §§,
dels att 3 och 12 §§ ska ha följande lydelse,
dels att rubrikerna närmast före 13 och 14 §§ ska sättas närmast före 21 §
respektive 22 §,
dels att det ska införas tio nya paragrafer, 3 a, 4 a och 13–20 §§, och
närmast före 4 a, 17 och 20 §§ nya rubriker av följande lydelse.
3 § den som bedriver säkerhetskänslig verksamhet ska utreda behovet av
säkerhetsskydd (säkerhetsskyddsanalys). säkerhetsskyddsanalysen ska
dokumenteras.
med utgångspunkt i analysen ska verksamhetsutövaren planera och vidta
de säkerhetsskyddsåtgärder som anges i 5–9 §§ och som behövs med hänsyn
till verksamhetens art och omfattning, förekomst av säkerhetsskydds-
klassificerade uppgifter och övriga omständigheter.
verksamhetsutövaren ska kontrollera säkerhetsskyddet i den egna verk-
samheten och i övrigt vidta de åtgärder som krävs enligt denna lag och enligt
säkerhetsskyddslagen (2018:585) i tillämpliga delar.
verksamhetsutövaren är skyldig att skyndsamt anmäla säkerhetshotande
händelser och säkerhetshotande verksamhet i den egna verksamheten till
säkerhetspolisen.
3 a § som en del i kontrollen enligt 3 § tredje stycket ska en myndighet
som anges i 1 §, efter samråd med säkerhetspolisen, vid behov besluta att
göra en granskning av
1. att den verksamhet den svarar för bedrivs enligt denna lag, det
regelverk som har beslutats i anslutning till lagen och säkerhetsskyddslagen
(2018:585) i tillämpliga delar, samt
2. ändamålsenligheten hos det regelverk som har beslutats i anslutning till
denna lag.
riksdagsförvaltningen, riksbanken, riksdagens ombudsmän och riks-
revisionen ska årligen skriftligen redovisa vilka granskningar som har
beslutats enligt första stycket. redovisningen ska för riksbankens del
lämnas till finansutskottet och för övriga myndigheters del till konstitutions-
utskottet.
1 framst. 2021/22:rs5, bet. 2021/22:ku19, rskr. 2021/22:285.
4 5 6
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3
7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
säkerhetsskyddschef sfs 2022:442
4 a § vid riksdagsförvaltningen, riksbanken, riksdagens ombudsmän
och riksrevisionen ska det finnas en säkerhetsskyddschef.
säkerhetsskyddschefen ska leda och samordna säkerhetsskyddsarbetet
samt utföra en granskning av sådant slag som anges i 3 a § första stycket.
säkerhetsskyddschefens ansvar kan inte delegeras.
12 § en myndighet som anges i 1 § och som avser att genomföra en upp-
handling, ingå ett avtal eller inleda en samverkan eller ett samarbete med en
annan aktör, ska ingå ett säkerhetsskyddsavtal med aktören, om aktören
genom förfarandet kan få tillgång till
1. säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter i säkerhetsskyddsklassen kon-
fidentiell eller högre, eller
2. annan säkerhetskänslig verksamhet av motsvarande betydelse för
sveriges säkerhet.
myndigheten ska även ingå ett säkerhetsskyddsavtal med en under-
leverantör som anlitas för att fullgöra den andra aktörens förpliktelse, om
underleverantören genom sitt uppdrag kan få en sådan tillgång till den
säkerhetskänsliga verksamheten som anges i första stycket.
ett säkerhetsskyddsavtal ska ingås innan motparten kan få tillgång till den
säkerhetskänsliga verksamheten.
13 § mellan myndigheter som anges i 1 § och mellan sådana myndigheter
och andra statliga myndigheter gäller kravet på säkerhetsskyddsavtal enligt
12 § endast vid anskaffning av en vara, tjänst eller byggentreprenad.
kravet på säkerhetsskyddsavtal enligt 12 § gäller inte heller när riksdags-
förvaltningen inom ramen för 1 § andra stycket 1 lagen (2011:745) med
instruktion för riksdagsförvaltningen tillhandahåller resurser och service
för talmannens, kammarens, utskottens och övriga riksdagsorgans verksam-
het samt för riksdagsledamöterna och partikanslierna.
om det finns särskilda skäl får en myndighet som anges i 1 § i enskilda
fall besluta om undantag från skyldigheten att ingå säkerhetsskyddsavtal.
14 § ett säkerhetsskyddsavtal ska innehålla de krav på motparten som
behövs för att kraven på säkerhetsskydd enligt 3 § ska kunna tillgodoses.
ett säkerhetsskyddsavtal ska även reglera hur en myndighet som anges i
1 § ska få kontrollera att motparten följer säkerhetsskyddsavtalet och att
myndigheten har rätt att revidera avtalet om det krävs på grund av ändrade
förhållanden.
15 § vid säkerhetsprövning enligt ett säkerhetsskyddsavtal tillämpas
bestämmelserna i 3 kap. säkerhetsskyddslagen (2018:585) och föreskrifter
som har meddelats i anslutning till de bestämmelserna.
16 § en myndighet som anges i 1 § ska kontrollera att motparten följer
säkerhetsskyddsavtalet och revidera avtalet om det krävs på grund av
ändrade förhållanden.
om motparten inte följer säkerhetsskyddsavtalet, ska myndigheten vidta
de åtgärder som behövs för att tillgodose kraven på säkerhetsskydd.
2
skyldigheter inför förfaranden som kräver säkerhetsskyddsavtal sfs 2022:442
17 § en myndighet som anges i 1 § och som avser att genomföra ett för-
farande som innebär ett krav på säkerhetsskyddsavtal enligt 12 § första
stycket ska göra en särskild säkerhetsskyddsbedömning och lämplighets-
prövning enligt 18 §. myndigheten ska också samråda enligt 19 §.
18 § innan ett sådant förfarande som avses i 12 § första stycket inleds ska
myndigheten genom en särskild säkerhetsskyddsbedömning identifiera
vilka säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller vilken säkerhetskänslig
verksamhet i övrigt som den andra aktören kan få tillgång till och som kräver
säkerhetsskydd.
med utgångspunkt i den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen och
övriga omständigheter ska myndigheten pröva om det planerade förfarandet
är lämpligt från säkerhetsskyddssynpunkt.
den särskilda säkerhetsskyddsbedömningen och lämplighetsprövningen
ska dokumenteras.
om lämplighetsprövningen leder till bedömningen att det planerade för-
farandet är olämpligt från säkerhetsskyddssynpunkt, får det inte inledas.
19 § om lämplighetsprövningen enligt 18 § leder till bedömningen att det
planerade förfarandet inte är olämpligt från säkerhetsskyddssynpunkt, ska
myndigheten innan den inleder förfarandet samråda med säkerhetspolisen,
om det planerade förfarandet innebär att den andra aktören kan få tillgång
till
1. säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter i säkerhetsskyddsklassen hem-
lig eller högre, eller
2. annan säkerhetskänslig verksamhet av motsvarande betydelse för
sveriges säkerhet.
tystnadsplikt
20 § en anställd vid ett sådant kansli som avses i 3 kap. 6 § lagen
(2016:1109) om stöd till partigrupperna för riksdagsledamöternas arbete i
riksdagen får inte obehörigen röja eller utnyttja säkerhetsskyddsklassifi-
cerade uppgifter som han eller hon har fått del av vid deltagande i riksdagens
eller riksdagsförvaltningens säkerhetskänsliga verksamhet.
1. denna lag träder i kraft den 1 juli 2022.
2. bestämmelsen i 12 § i den äldre lydelsen gäller fortfarande för
säkerhetsskyddsavtal som har ingåtts före ikraftträdandet.
på regeringens vägnar
morgan johansson
mathias säfsten
(justitiedepartementet)
3
Viktiga lagar inom ordning och säkerhet
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Ordningslag (1993:1617)
Säkerhetsskyddslag (2018:585)
Viktiga lagar inom ordning och säkerhet
Kamerabevakningslag (2018:1200)Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Ordningslag (1993:1617)
Säkerhetsskyddslag (2018:585)
JP Infonets tjänster inom ordning och säkerhet
JP Infonets tjänster inom ordning och säkerhet
Arbetar du med frågor som rör ordning och säkerhet? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom ordning och säkerhet.