Lag (2019:1182) om Säker­hetspo­li­sens behand­ling av per­son­upp­gif­ter

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2019:1182
Depar­te­ment: Justi­tie­de­par­te­men­tet L4
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2025:222
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2019:1182
Depar­te­ment/myn­dig­het: Justi­tie­de­par­te­men­tet L4
Utfär­dad: 2019-​11-28
Änd­rad: t.o.m. SFS

2025:222
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)



1 kap. All­männa bestäm­mel­ser

Syf­tet med lagen

1 §   Syf­tet med lagen är att skydda fysiska per­so­ners grund­läg­gande rät­tig­he­ter och fri­he­ter i sam­band med behand­ling av per­son­upp­gif­ter och att säker­ställa att Säker­hetspo­li­sen kan behandla och utbyta per­son­upp­gif­ter på ett ända­måls­en­ligt sätt.

Lagens tillämp­nings­om­råde

2 §   Denna lag gäl­ler vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter som rör natio­nell säker­het i Säker­hetspo­li­sens brotts­be­käm­pande och lag­fö­rande verk­sam­het.

Lagen gäl­ler vid Polis­myn­dig­he­tens behand­ling av per­son­upp­gif­ter när myn­dig­he­ten har över­ta­git en arbets­upp­gift som rör natio­nell säker­het från Säker­hetspo­li­sen.

3 §   Lagen gäl­ler vid sådan behand­ling av per­son­upp­gif­ter som är helt eller del­vis auto­ma­ti­se­rad och för annan behand­ling av per­son­upp­gif­ter som ingår i eller är avsedda att ingå i en struk­tu­re­rad sam­ling av per­son­upp­gif­ter som är till­gäng­liga för sök­ning eller sam­man­ställ­ning enligt sär­skilda kri­te­rier.

Avvi­kande bestäm­mel­ser i annan för­fatt­ning

4 §   Om en annan lag eller en för­ord­ning inne­hål­ler någon bestäm­melse som avvi­ker från denna lag, tilläm­pas den bestäm­mel­sen.

Defi­ni­tio­ner

5 §   I denna lag används föl­jande uttryck med nedan angi­ven bety­delse.

Uttryck                Betydelse
Behandling av personuppgifter    En åtgärd eller kombination av
                åtgärder som vidtas i fråga om 
                personuppgifter eller 
                uppsättningar av personuppgifter, 
                oavsett om det görs automatiserat 
                eller inte, t.ex. insamling, 
                registrering, organisering, 
                strukturering, lagring, 
                bearbetning eller ändring, 
                framtagning, läsning, användning, 
                utlämnande, spridning eller 
                tillhandahållande på annat sätt, 
                justering, sammanföring, 
                begränsning, radering eller 
                förstöring.
Biometriska uppgifter        Personuppgifter som rör en 
                persons fysiska, fysiologiska 
                eller beteendemässiga 
                kännetecken, som tagits fram 
                genom särskild teknisk 
                behandling och som möjliggör 
                eller bekräftar unik 
                identifiering av personen.
Dataskyddsombud            Den fysiska person som utses 
                av den personuppgiftsansvarige 
                för att självständigt 
                kontrollera att personuppgifter 
                behandlas författningsenligt 
                och på ett korrekt sätt enligt 
                vad som närmare anges i lagen.
Genetiska uppgifter        Personuppgifter som rör en 
                persons nedärvda eller 
                förvärvade genetiska kännetecken 
                och som härrör från analys av 
                ett spår av eller ett prov från 
                personen.
Internationell organisation    En organisation och dess 
                underställda organ som lyder 
                under folkrätten eller ett annat 
                organ som inrättats genom eller 
                på grundval av en överenskommelse 
                mellan två eller flera stater.
Mottagare            Den till vilken personuppgifter 
                lämnas ut, med undantag av en 
                myndighet som med stöd av 
                författning utövar tillsyn, 
                kontroll eller revision.
Personuppgift            Varje upplysning om en 
                identifierad eller identifierbar 
                fysisk person som är i livet.
Personuppgiftsansvarig        Den som ensam eller tillsammans 
                med andra bestämmer ändamålen 
                med och medlen för behandlingen 
                av personuppgifter.
Personuppgiftsbiträde        Den som behandlar personuppgifter 
                för den personuppgiftsansvariges 
                räkning.
Registrerad            Den fysiska person som 
                personuppgiften gäller.
Tredjeland            En stat som inte är medlem i 
                Europeiska unionen eller 
                Europeiska ekonomiska 
                samarbetsområdet och som inte 
                heller på grund av avtal med 
                Europeiska unionen har en 
                motsvarande ställning.
Tredje man            Någon annan än den registrerade, 
                den personuppgiftsansvarige, 
                dataskyddsombudet, 
                personuppgiftsbiträdet och 
                sådana personer som under den 
                personuppgiftsansvariges eller 
                personuppgiftsbiträdets direkta 
                ansvar har rätt att behandla 
                personuppgifter.
Uppgift som rör hälsa        Personuppgift som rör en persons 
                fysiska eller psykiska hälsa, 
                inklusive information om 
                tillhandahållande av hälso- och 
                sjukvårdstjänster som ger 
                upplysning om personens 
                hälsostatus.
Per­son­upp­gifts­an­svar

6 §   Säker­hetspo­li­sen respek­tive Polis­myn­dig­he­ten är per­son­upp­gifts­an­sva­rig för den behand­ling av per­son­upp­gif­ter som myn­dig­he­ten utför.

Den per­son­upp­gifts­an­sva­rige är ansva­rig för all behand­ling av per­son­upp­gif­ter som utförs under den­nes led­ning eller på den­nes väg­nar.

Behand­ling av upp­gif­ter om juri­diska per­so­ner

7 §   Bestäm­mel­serna om per­son­upp­gif­ter i föl­jande para­gra­fer gäl­ler också vid behand­ling av upp­gif­ter om juri­diska per­so­ner:
   1. 6 § om per­son­upp­gifts­an­svar,
   2. 2 kap. 1 och 2 §§ om rätts­liga grun­der för behand­ling av per­son­upp­gif­ter,
   3. 3 kap. 2 och 3 §§ om gemen­samt till­gäng­liga upp­gif­ter,
   4. 4 kap. 1-4 och 6-10 §§ om längsta tid som per­son­upp­gif­ter får behand­las, och
   5. 5 kap. 5 § om till­gången till per­son­upp­gif­ter.


2 kap. Behand­ling av per­son­upp­gif­ter

Grund­läg­gande krav på behand­lingen

Rätts­liga grun­der

1 §   Per­son­upp­gif­ter får behand­las om det är nöd­vän­digt för att
   1. före­bygga, för­hindra eller upp­täcka brotts­lig verk­sam­het som inne­fat­tar
      a) brott mot Sve­ri­ges säker­het,
      b) ter­ror­brott, eller
      c) tryck­fri­hets­brott och ytt­ran­de­fri­hets­brott med rasis­tiska eller främ­lings­fi­ent­liga motiv,
   2. utreda eller lag­föra sådana brott som avses i 1, eller, efter sär­skilt beslut, annat brott,
   3. full­göra upp­gif­ter
      a) i sam­band med per­son­skydd av den cen­trala stats­led­ningen och andra som rege­ringen eller Säker­hetspo­li­sen bestäm­mer,
      b) enligt säker­hets­skydds­la­gen (2018:585), eller
      c) enligt utlännings-​ och med­bor­gar­skaps­lag­stift­ningen,
   4. full­göra någon annan upp­gift som rör natio­nell säker­het och som anges i lag eller för­ord­ning eller sär­skilt beslut av rege­ringen, eller
   5. full­göra för­plik­tel­ser som föl­jer av inter­na­tio­nella åta­gan­den.

2 §   Utö­ver vad som sägs i 1 § får per­son­upp­gif­ter behand­las om
   1. det är nöd­vän­digt för dia­ri­e­fö­ring, eller
   2. upp­gif­terna har läm­nats till Säker­hetspo­li­sen i en anmä­lan, ansö­kan eller lik­nande och behand­lingen är nöd­vän­dig för hand­lägg­ningen.

Ända­mål

3 §   Per­son­upp­gif­ter får behand­las bara för sär­skilda, uttryck­ligt angivna och berät­ti­gade ända­mål. De får inte behand­las för något ända­mål som är ofören­ligt med det ända­mål de ursprung­li­gen behand­la­des för.

4 §   Per­son­upp­gif­ter som behand­las med stöd av 1 § får även behand­las om det är nöd­vän­digt för att till­han­da­hålla infor­ma­tion som behövs
   1. för något av de syf­ten som anges i 1 kap. 2 § brotts­da­ta­la­gen (2018:1177) hos Polis­myn­dig­he­ten, Ekobrotts­myn­dig­he­ten, Åklagar­myn­dig­he­ten, Tull­ver­ket, Kust­be­vak­ningen eller Skat­te­ver­ket,
   2. i en myn­dig­hets verk­sam­het, om infor­ma­tio­nen till­han­da­hålls inom ramen för myn­dig­hets­ö­ver­skri­dande sam­ver­kan mot brott,
   3. i För­svars­mak­tens för­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­het och mili­tära säker­hets­tjänst och i För­sva­rets radi­o­an­stalts för­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­het, om det finns sär­skilda skäl att till­han­da­hålla infor­ma­tio­nen,
   4. i en myn­dig­hets verk­sam­het om Säker­hetspo­li­sen enligt lag eller för­ord­ning ska bistå myn­dig­he­ten med en viss upp­gift,
   5. i brotts­be­käm­pande verk­sam­het hos en utländsk myn­dig­het eller mel­lan­folk­lig orga­ni­sa­tion, eller
   6. i verk­sam­het hos utländsk underrättelse-​ eller säker­hets­tjänst.

Per­son­upp­gif­ter som behand­las med stöd av 1 § får även behand­las om det är nöd­vän­digt för att till­han­da­hålla infor­ma­tion till riks­da­gen eller rege­ringen och, i den utsträck­ning skyl­dig­het att lämna upp­gif­ter föl­jer av lag eller för­ord­ning, till andra.

I ett enskilt fall får per­son­upp­gif­ter som behand­las med stöd av 1 § även behand­las för att till­han­da­hålla infor­ma­tion för något annat ända­mål än de som anges i första och andra styc­kena, under för­ut­sätt­ning att ända­må­let inte är ofören­ligt med det ända­mål som upp­gif­terna sam­la­des in för.

5 §   Säker­hetspo­li­sen får behandla per­son­upp­gif­ter för veten­skap­liga, sta­tis­tiska eller histo­riska ända­mål inom denna lags tillämp­nings­om­råde.

För­fatt­nings­en­lig och kor­rekt behand­ling

6 §   Per­son­upp­gif­ter ska behand­las för­fatt­nings­en­ligt och på ett kor­rekt sätt.

Per­son­upp­gif­ter­nas kva­li­tet

7 §   Per­son­upp­gif­ter som behand­las ska vara kor­rekta och, om det är nöd­vän­digt, upp­da­te­rade.

Upp­gif­ter som beskri­ver en per­sons utse­ende ska utfor­mas på ett objek­tivt sätt med respekt för män­ni­sko­vär­det.

8 §   Per­son­upp­gif­ter som behand­las ska vara ade­kvata och rele­vanta i för­hål­lande till ända­må­len med behand­lingen. Fler per­son­upp­gif­ter får inte behand­las än vad som är nöd­vän­digt med hän­syn till ända­må­len med behand­lingen.

Käns­liga per­son­upp­gif­ter

9 §   Per­son­upp­gif­ter som avslö­jar ras, etniskt ursprung, poli­tiska åsik­ter, reli­giös eller filo­so­fisk över­ty­gelse eller med­lem­skap i fack­för­e­ning eller som rör hälsa, sex­u­al­liv eller sex­u­ell lägg­ning får inte behand­las.

Om upp­gif­ter om en per­son behand­las får de dock kom­plet­te­ras med sådana upp­gif­ter som anges i första styc­ket om det är abso­lut nöd­vän­digt för ända­må­let med behand­lingen.

10 §   Säker­hetspo­li­sen får behandla bio­met­riska upp­gif­ter om det är abso­lut nöd­vän­digt för ända­må­let med behand­lingen. Gene­tiska upp­gif­ter får inte behand­las.

11 §   Per­son­upp­gif­ter som avses i 9 och 10 §§ (käns­liga per­son­upp­gif­ter) får all­tid behand­las med stöd av 2 §.

12 §    /Upp­hör att gälla U:2025-​07-01/ Det är för­bju­det att utföra sök­ningar i syfte att få fram ett urval av per­so­ner grun­dat på käns­liga per­son­upp­gif­ter.

Första styc­ket hind­rar inte att brotts­ru­bri­ce­ringar, upp­gif­ter om till­vä­ga­gångs­sätt vid brott eller upp­gif­ter som beskri­ver en per­sons utse­ende används som sök­be­grepp.

Första styc­ket hind­rar inte hel­ler sök­ningar i syfte att få fram ett urval av per­so­ner grun­dat på etniskt ursprung, poli­tiska åsik­ter, reli­giös eller filo­so­fisk över­ty­gelse eller upp­gif­ter som rör hälsa, sex­u­al­liv eller sex­u­ell lägg­ning, om sök­ningen är abso­lut nöd­vän­dig för något av de syf­ten som anges i 1 §.

12 §    /Trä­der i kraft I:2025-​07-01/ Det är för­bju­det att utföra sök­ningar i syfte att få fram ett urval av per­so­ner grun­dat på käns­liga per­son­upp­gif­ter.

Första styc­ket hind­rar inte att brotts­ru­bri­ce­ringar, upp­gif­ter om till­vä­ga­gångs­sätt vid brott eller upp­gif­ter som beskri­ver en per­sons utse­ende används som sök­be­grepp.

Första styc­ket hind­rar inte hel­ler sök­ningar i syfte att få fram ett urval av per­so­ner grun­dat på etniskt ursprung, poli­tiska åsik­ter, reli­giös eller filo­so­fisk över­ty­gelse eller upp­gif­ter som rör hälsa, sex­u­al­liv eller sex­u­ell lägg­ning, om sök­ningen är abso­lut nöd­vän­dig för något av de syf­ten som anges i 1 §.

Första styc­ket hind­rar inte hel­ler sök­ningar i bio­metri­re­gis­ter som förs enligt lagen (2018:1693) om poli­sens behand­ling av per­son­upp­gif­ter inom brotts­da­ta­la­gens område i syfte att få fram ett urval av per­so­ner grun­dat på bio­met­riska upp­gif­ter, om sök­ningen är abso­lut nöd­vän­dig för något av de syf­ten som anges i 1 §. Lag (2025:139).

Rät­telse, upp­da­te­ring och rade­ring

13 §   Alla rim­liga åtgär­der ska vid­tas för att per­son­upp­gif­ter som med hän­syn till ända­må­let med behand­lingen är fel­ak­tiga eller ofull­stän­diga utan onö­digt dröjs­mål rät­tas och för att för­hindra att sådana upp­gif­ter läm­nas ut eller görs till­gäng­liga. Per­son­upp­gif­ter som är inak­tu­ella ska upp­da­te­ras om det är nöd­vän­digt.

14 §   Alla rim­liga åtgär­der ska vid­tas för att per­son­upp­gif­ter som behand­las i strid med någon av 1-6, 8-10 eller 12 §§, 4 kap. 1 § första styc­ket eller någon av 2-4 eller 7-10 §§ utan onö­digt dröjs­mål rade­ras och för att för­hindra att sådana upp­gif­ter läm­nas ut eller görs till­gäng­liga. Det­samma gäl­ler om rade­ring krävs för att utföra en rätts­lig för­plik­telse.

Om för­ut­sätt­ning­arna i första styc­ket för att radera per­son­upp­gif­ter är upp­fyllda men upp­gif­terna behö­ver fin­nas kvar av bevis­skäl, ska behand­lingen av upp­gif­terna i stäl­let utan onö­digt dröjs­mål begrän­sas.

Utläm­nande av per­son­upp­gif­ter

15 §   Per­son­upp­gif­ter som är nöd­vän­diga för att fram­ställa rätts­sta­tistik ska läm­nas till den myn­dig­het som ansva­rar för att fram­ställa sådan sta­tistik.

16 §   Om det är för­en­ligt med svenska intres­sen får per­son­upp­gif­ter läm­nas ut till
   1. Inter­pol eller Euro­pol, eller till en polis­myn­dig­het eller åklagar­myn­dig­het i en stat som är anslu­ten till Inter­pol, om det behövs för att mot­ta­ga­ren ska kunna före­bygga, för­hindra eller upp­täcka brotts­lig verk­sam­het eller utreda eller lag­föra brott, eller
   2. en utländsk underrättelse-​ eller säker­hets­tjänst.

Per­son­upp­gif­ter får vidare läm­nas ut till en utländsk myn­dig­het eller mel­lan­folk­lig orga­ni­sa­tion, om utläm­nan­det föl­jer av en inter­na­tio­nell över­ens­kom­melse som Sve­rige har till­trätt efter riks­da­gens god­kän­nande.

17 §   Polis­myn­dig­he­ten har, trots sek­re­tess enligt 21 kap. 3 § första styc­ket, 35 kap. 1 § och 37 kap. 1 § offentlighets-​ och sek­re­tess­la­gen (2009:400), rätt att ta del av per­son­upp­gif­ter som har gjorts gemen­samt till­gäng­liga och som behand­las med stöd av 1 § 1-3 a och c, om myn­dig­he­ten behö­ver upp­gif­terna för ett syfte som anges i 2 kap. 1 § 1 eller 2 lagen (2018:1693) om poli­sens behand­ling av per­son­upp­gif­ter inom brotts­da­ta­la­gens område eller för att full­göra upp­gif­ter enligt utlän­nings­la­gen (2005:716) eller lagen (2022:700) om sär­skild kon­troll av vissa utlän­ningar. Lag (2022:710).

18 §   För­svars­mak­ten har, trots sek­re­tess enligt 21 kap. 3 § första styc­ket, 35 kap. 1 § och 37 kap. 1 § offentlighets-​ och sek­re­tess­la­gen (2009:400), rätt att ta del av per­son­upp­gif­ter som har gjorts gemen­samt till­gäng­liga och som behand­las med stöd av 1 § 1 eller 2, om myn­dig­he­ten behö­ver upp­gif­terna i sin för­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­het eller mili­tära säker­hets­tjänst. Det­samma gäl­ler För­sva­rets radi­o­an­stalt, om myn­dig­he­ten behö­ver upp­gif­terna i sin försvarsunderrättelse-​ verk­sam­het.

19 §   Per­son­upp­gif­ter får läm­nas ut elektro­niskt på annat sätt än genom direktåt­komst om det inte är olämp­ligt.

Elektro­niskt utläm­nande genom direktåt­komst är tillå­tet bara i den utsträck­ning som anges i 3 kap. 5-7 §§.

Per­son­upp­gif­ter från trans­port­fö­re­tag

20 §   Per­son­upp­gif­ter som till­han­da­hålls av trans­port­fö­re­tag enligt 25 § polisla­gen (1984:387) får behand­las för att utföra en upp­gift som anges i 1 §.

Per­son­upp­gif­ter som avses i första styc­ket får endast i ett enskilt fall behand­las för nya ända­mål.

21 §   Vid ter­mi­nalåt­komst enligt 26 § polisla­gen (1984:387) får per­son­upp­gif­terna inte änd­ras eller bear­be­tas på annat sätt.

/Rubri­ken upp­hör att gälla U:2025-​04-01/

Rätt att med­dela före­skrif­ter

/Rubri­ken trä­der i kraft I:2025-​04-01/

Behand­ling av vissa per­son­upp­gif­ter som rör motor­for­don

22 § /Ny beteck­ning 23 § U:2025-​04-01/ Rege­ringen kan med stöd av 8 kap. 7 § rege­rings­for­men med­dela före­skrif­ter om
   1. att per­son­upp­gif­ter får läm­nas ut i andra fall än som anges i 15-18 §§, och
   2. begräns­ning av möj­lig­he­ten att lämna ut per­son­upp­gif­ter elektro­niskt enligt 19 § första styc­ket. Lag (2025:222).

22 §    /Trä­der i kraft I:2025-​04-01/ Per­son­upp­gif­ter som rör motor­for­don och som sam­las in vid sådan bevak­ning som avses i 14 c § 4 kame­ra­be­vak­nings­la­gen (2018:1200) får all­tid behand­las i sex måna­der.

Upp­gif­terna får endast använ­das för att
   1. före­bygga, för­hindra eller upp­täcka brotts­lig verk­sam­het som inne­fat­tar brott för vil­ket det är före­skri­vet fäng­else i två år eller mer, eller
   2. utreda eller lag­föra ett sådant brott.

Om det kom­mer fram miss­tan­kar om ett brott för vil­ket det inte är före­skri­vet fäng­else i två år eller mer i sam­band med att en brotts-​bekämpande åtgärd vid­tas till följd av använd­ning av upp­gif­ter enligt andra styc­ket, får upp­gif­terna även använ­das för att för­hindra, utreda eller lag­föra det brot­tet.

Para­gra­fen gäl­ler inte för behand­ling av per­son­upp­gif­ter i form av bil­der på enskilda. Lag (2025:222).

/Rubri­ken trä­der i kraft I:2025-​04-01/

Rätt att med­dela före­skrif­ter

23 §    /Trä­der i kraft I:2025-​04-01/ Rege­ringen kan med stöd av 8 kap. 7 § rege­rings­for­men med­dela före­skrif­ter om
   1. att per­son­upp­gif­ter får läm­nas ut i andra fall än som anges i 15-18 §§, och
   2. begräns­ning av möj­lig­he­ten att lämna ut per­son­upp­gif­ter elektro­niskt enligt 19 § första styc­ket. Lag (2025:222).


3 kap. Gemen­samt till­gäng­liga upp­gif­ter

All­män bestäm­melse

1 §   Detta kapi­tel inne­hål­ler sär­skilda bestäm­mel­ser för behand­ling av per­son­upp­gif­ter som görs eller har gjorts gemen­samt till­gäng­liga med stöd av 2 §. Upp­gif­ter som endast ett fåtal per­so­ner har rätt att ta del av anses inte som gemen­samt till­gäng­liga.

Detta kapi­tel gäl­ler inte när per­son­upp­gif­ter behand­las med stöd av 2 kap. 2 §.

Per­son­upp­gif­ter som får göras gemen­samt till­gäng­liga

2 §   Per­son­upp­gif­ter får göras gemen­samt till­gäng­liga om det behövs för att utföra någon av de upp­gif­ter som anges i 2 kap. 1 §.

Sär­skilda upp­lys­ningar

3 §   Om det ända­mål som de gemen­samt till­gäng­liga per­son­upp­gif­terna behand­las för inte fram­går av sam­man­hanget eller på något annat sätt, ska det tyd­lig­gö­ras genom en sär­skild upp­lys­ning.

4 §   Om upp­gif­ter som har gjorts gemen­samt till­gäng­liga direkt kan hän­fö­ras till en per­son som inte är miss­tänkt för brott eller för att ha utö­vat eller komma att utöva brotts­lig verk­sam­het som avses i 2 kap. 1 § 1 eller 2, ska det genom en sär­skild upp­lys­ning eller på något annat sätt framgå att per­so­nen inte är miss­tänkt.

Upp­gif­ter om en per­son som kan antas ha direkt sam­band med sådan brotts­lig verk­sam­het som avses i 2 kap. 1 § 1 ska för­ses med en upp­lys­ning om upp­gifts­läm­na­rens tro­vär­dig­het och upp- gif­ter­nas rik­tig­het i sak, om det inte på grund av omstän­dig­he­terna är onö­digt.

Någon upp­lys­ning enligt andra styc­ket behö­ver inte hel­ler läm­nas om
   1. upp­gif­terna ingår i en upp­gifts­sam­ling som har ska­pats för att bear­beta och ana­ly­sera infor­ma­tion och som enbart sär­skilt angivna tjäns­te­män har åtkomst till, och
   2. bear­bet­ningen av upp­gif­terna inte har genom­förts.

Direktåt­komst

5 §   Polis­myn­dig­he­ten får för något av de syf­ten som anges i 2 kap. 1 § 1 eller 2 lagen (2018:1693) om poli­sens behand­ling av per­son­upp­gif­ter inom brotts­da­ta­la­gens område eller för att full­göra upp­gif­ter enligt utlän­nings­la­gen (2005:716) eller lagen (2022:700) om sär­skild kon­troll av vissa utlän­ningar med­ges direktåt­komst till per­son­upp­gif­ter som behand­las med stöd av 2 kap. 1 § 1-3 a och c. Direktåt­koms­ten får endast avse per­son­upp­gif­ter som har gjorts gemen­samt till­gäng­liga.
Lag (2022:710).

6 §   För­svars­mak­ten får i för­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­he­ten och den mili­tära säker­hets­tjäns­ten med­ges direktåt­komst till per­son­upp­gif­ter som behand­las med stöd av 2 kap. 1 § 1 eller 2. Det­samma gäl­ler För­sva­rets radi­o­an­stalt i för­svars­un­der­rät­tel­se­verk­sam­he­ten. Direktåt­koms­ten får endast avse per­son­upp­gif­ter som har gjorts gemen­samt till­gäng­liga.

7 §   En underrättelse-​ eller säker­hets­tjänst i en stat som omfat­tas av avta­let om Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det, i För­e­nade kung­a­ri­ket eller i Schweiz får med­ges direktåt­komst till per­son­upp­gif­ter som behand­las med stöd av 2 kap. 1 § 1 b om det behövs för sam­ar­be­tet mot ter­ro­rism. Direktåt­koms­ten får endast avse per­son­upp­gif­ter som har gjorts gemen­samt till­gäng­liga.

Innan direktåt­komst med­ges en utländsk underrättelse-​ eller säker­hets­tjänst ska Säker­hetspo­li­sen infor­mera rege­ringen.
Lag (2023:562).

Rätt att med­dela före­skrif­ter

8 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer kan med stöd av 8 kap. 7 § rege­rings­for­men med­dela före­skrif­ter om omfatt­ningen av direktåt­komst enligt 5-7 §§ och om behö­rig­het och säker­het vid sådan åtkomst.


4 kap. Längsta tid som per­son­upp­gif­ter får behand­las

All­män bestäm­melse

1 §   Per­son­upp­gif­ter får inte behand­las under längre tid än vad som är nöd­vän­digt med hän­syn till ända­må­let med behand­lingen.

Bestäm­mel­sen i första styc­ket hind­rar inte att Säker­hetspo­li­sen arki­ve­rar och beva­rar all­männa hand­lingar eller att arkiv­ma­te­rial läm­nas till en arkiv­myn­dig­het.

Vid auto­ma­ti­se­rad behand­ling gäl­ler också de begräns­ningar som föl­jer av 2-10 §§.

Per­son­upp­gif­ter som inte har gjorts gemen­samt till­gäng­liga

2 §   Per­son­upp­gif­ter som inte har gjorts gemen­samt till­gäng­liga får inte behand­las längre än
   1. ett år efter det att ären­det avslu­ta­des, om de behand­las i ett ärende, eller
   2. ett år efter det att de behand­la­des auto­ma­ti­se­rat första gången, om de inte kan hän­fö­ras till ett ärende.

Bestäm­mel­sen i 1 § andra styc­ket gäl­ler inte vid tillämp­ningen av denna para­graf.

Första styc­ket gäl­ler inte per­son­upp­gif­ter i ären­den om utred­ning av eller lag­fö­ring för brott.

Gemen­samt till­gäng­liga upp­gif­ter i ären­den om utred­ning av eller lag­fö­ring för brott

3 §   Om en brottsan­mä­lan avskrivs på grund av att den påstådda gär­ningen inte utgör brott, får per­son­upp­gif­ter som finns i anmä­lan och som har gjorts gemen­samt till­gäng­liga inte längre behand­las för ända­mål inom denna lags tillämp­nings­om­råde. Om en brottsan­mä­lan i annat fall inte har lett till för- under­sök­ning eller annan mot­sva­rande utred­ning, får per­son­upp­gif­ter som har gjorts gemen­samt till­gäng­liga inte behand­las för ända­mål inom denna lags tillämp­nings­om­råde när åtal inte längre får väc­kas för brot­tet.

4 §   Om en för­un­der­sök­ning har lett till åtal eller annan dom­stols­pröv­ning, får per­son­upp­gif­ter som finns i för­un­der­sök­ningen och som har gjorts gemen­samt till­gäng­liga inte behand­las för ända­mål inom denna lags tillämp­nings­om­råde längre än fem år efter utgången av det kalen­derår då dom- sto­lens avgö­rande fick laga kraft.

Om en för­un­der­sök­ning har lagts ner eller avslu­tats på annat sätt än genom åtal, får per­son­upp­gif­ter i för­un­der­sök­ningen inte behand­las för ända­mål inom denna lags tillämp­nings­om­råde längre än fem år efter utgången av det kalen­derår då åkla­ga­rens eller för­un­der­sök­nings­le­da­rens beslut med­de­la­des.

Första och andra styc­kena gäl­ler även per­son­upp­gif­ter i andra utred­ningar som hand­läggs enligt bestäm­mel­ser i 23 kap. rät­te­gångs­bal­ken.

5 §   Om en för­un­der­sök­ning mot en per­son har lagts ner, om ett åtal har lagts ner eller om en fri­kän­nande dom har fått laga kraft, får per­so­nen inte längre vara sök­bar som miss­tänkt.

Övriga gemen­samt till­gäng­liga upp­gif­ter

6 §   Andra per­son­upp­gif­ter än de som anges i 3 eller 4 § och som har gjorts gemen­samt till­gäng­liga får som längst behand­las under den tid som anges i 7-10 §§.

Bestäm­mel­sen i 1 § andra styc­ket gäl­ler inte vid tillämp­ningen av 7-10 §§.

7 §   Per­son­upp­gif­ter får inte behand­las längre än tio år efter utgången av det kalen­derår då den senaste regi­stre­ringen gjor­des avse­ende per­so­nen.

Upp­gif­ter om en per­son som vid tiden för regi­stre­ringen inte fyllt 18 år får dock inte behand­las längre än fem år efter utgången av det kalen­derår då den senaste regi­stre­ringen gjor­des avse­ende den unge. Om en ny regi­stre­ring avse­ende per­so­nen görs efter det att han eller hon fyllt 18 år, gäl­ler i stäl­let den tids­frist som anges i första styc­ket för samt­liga per­son­upp­gif­ter.

Första och andra styc­kena gäl­ler inte sådana per­son­upp­gif­ter som avses i 8 och 9 §§.

8 §   Per­son­upp­gif­ter som behand­las i en sådan upp­gifts­sam­ling som anges i 3 kap. 4 § tredje styc­ket får inte behand­las längre än tre år efter utgången av det kalen­derår då den senaste regi­stre­ringen gjor­des avse­ende per­so­nen.

9 §   Per­son­upp­gif­ter som hän­för sig till sådan säker­hets­ho­tande verk­sam­het som avses i 18 och 19 kap. brotts­bal­ken och som utövas av främ­mande makt, får inte behand­las längre än 40 år efter utgången av det kalen­derår då den senaste regi­stre­ringen gjor­des avse­ende per­so­nens anknyt­ning till brott eller brotts­lig verk­sam­het. För per­son­upp­gif­ter som behand­las i en sådan upp­gifts­sam­ling som anges i 3 kap. 4 § tredje styc­ket gäl­ler 8 §.

10 §   Om det finns sär­skilda skäl får Säker­hetspo­li­sen besluta att per­son­upp­gif­ter får behand­las under längre tid än vad som anges i 7-9 §§, om upp­gif­terna fort­fa­rande behövs för det ända­mål som de behand­las för. Om per­son­upp­gif­ter behand­las med stöd av ett sådant beslut ska frå­gan om fort­satt behand­ling prö­vas på nytt senast vid utgången av det tionde kalen­derå­ret efter beslu­tet eller, om det är fråga om upp­gif­ter som avses i 8 §, senast vid utgången av det tredje kalen­derå­ret efter beslu­tet. Tiden som per­son­upp­gif­terna får behand­las får vid varje till­fälle för­längas med längst tio år eller, om det är fråga om upp­gif­ter som avses i 8 §, med längst tre år.

Rätt att med­dela före­skrif­ter

11 §   Rege­ringen kan med stöd av 8 kap. 7 § rege­rings­for­men med­dela före­skrif­ter om att vissa kate­go­rier av per­son­upp­gif­ter får fort­sätta att behand­las för ända­mål inom denna lags tillämp­nings­om­råde under längre tid än vad som anges i 3 och 4 §§.

12 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer kan med stöd av 8 kap. 7 § rege­rings­for­men med­dela före­skrif­ter om
   1. att per­son­upp­gif­ter får behand­las för arkivän­da­mål av all­mänt intresse eller veten­skap­liga, sta­tis­tiska eller histo­riska ända­mål under längre tid än vad som anges i 2 § första styc­ket eller någon av 7-10 §§, och
   2. begräns­ning av behand­lingen av per­son­upp­gif­ter för ända­mål inom denna lags tillämp­nings­om­råde vid digi­tal arki­ve­ring.


5 kap. Skyl­dig­he­ter som per­son­upp­gifts­an­sva­rig

Åtgär­der för att säker­ställa för­fatt­nings­en­lig behand­ling

Tek­niska och orga­ni­sa­to­riska åtgär­der

1 §   Säker­hetspo­li­sen ska, genom lämp­liga tek­niska och orga­ni­sa­to­riska åtgär­der, säker­ställa och kunna visa att behand­lingen av per­son­upp­gif­ter är för­fatt­nings­en­lig och att regi­stre­ra­des rät­tig­he­ter skyd­das.

2 §   Säker­hetspo­li­sen ska när med­len för behand­lingen bestäms och vid behand­lingen, genom lämp­liga tek­niska och orga­ni­sa­to­riska åtgär­der, se till att nöd­vän­diga skydds­åt­gär­der inte­gre­ras i behand­lingen (inbyggt data­skydd).

3 §   Säker­hetspo­li­sen ska se till att det i auto­ma­ti­se­rade behand­lings­sy­stem som regel inte är möj­ligt att behandla andra per­son­upp­gif­ter än de som är nöd­vän­diga för varje sär­skilt angi­vet ända­mål med behand­lingen (data­skydd som stan­dard).

4 §   Säker­hetspo­li­sen ska säker­ställa att det i auto­ma­ti­se­rade behand­lings­sy­stem förs log­gar över per­son­upp­gifts­be­hand­ling i den utsträck­ning det är sär­skilt före­skri­vet.

Till­gången till per­son­upp­gif­ter

5 §   Säker­hetspo­li­sen ska se till att till­gången till per­son­upp­gif­ter begrän­sas till vad var och en behö­ver för att kunna full­göra sina arbets­upp­gif­ter.

Kon­se­kvens­be­döm­ning och för­hands­sam­råd

6 §   Om en ny typ av behand­ling, eller bety­dande för­änd­ringar av redan pågående behand­ling, kan antas med­föra sär­skild risk för intrång i den regi­stre­ra­des per­son­liga integri­tet, ska Säker­hetspo­li­sen innan behand­lingen påbör­jas eller för­änd­ringen genom­förs bedöma kon­se­kven­serna för skyd­det av per­son­upp­gif­ter.

Om kon­se­kvens­be­döm­ningen visar att det finns sär­skild risk för intrång i regi­stre­ra­des per­son­liga integri­tet eller om typen av behand­ling inne­bär sär­skild risk för intrång, ska Säker­hetspo­li­sen sam­råda med till­syns­myn­dig­he­ten i god tid innan behand­lingen påbör­jas eller bety­dande för­änd­ringar genom­förs (för­hands­sam­råd).

Säker­hets­åt­gär­der

7 §   Säker­hetspo­li­sen ska vidta lämp­liga tek­niska och orga­ni­sa­to­riska åtgär­der för att skydda de per­son­upp­gif­ter som behand­las, sär­skilt mot obe­hö­rig eller otillå­ten behand­ling och mot för­lust, för­stö­ring eller annan oav­sikt­lig skada.

Sam­ar­bete med till­syns­myn­dig­he­ten

8 §   Säker­hetspo­li­sen ska sam­ar­beta med till­syns­myn­dig­he­ten när den utför upp­gif­ter enligt denna lag och före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till lagen.

Data­skydds­om­bud

9 §   Säker­hetspo­li­sen ska inom myn­dig­he­ten utse ett eller flera data­skydds­om­bud och anmäla till till­syns­myn­dig­he­ten när data­skydds­om­bud utses och ent­le­di­gas.

10 §   Data­skydds­om­bud ska
   1. själv­stän­digt kon­trol­lera att Säker­hetspo­li­sen behand­lar per­son­upp­gif­ter för­fatt­nings­en­ligt och på ett kor­rekt sätt och i övrigt full­gör sina skyl­dig­he­ter,
   2. infor­mera och ge råd till Säker­hetspo­li­sen och de som behand­lar per­son­upp­gif­ter under myn­dig­he­tens led­ning om deras skyl­dig­he­ter vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter,
   3. på begä­ran ge Säker­hetspo­li­sen råd vid en kon­se­kvens­be­döm­ning och kon­trol­lera att den genom­förs på kor­rekt sätt,
   4. vara kon­takt­punkt för enskilda i frå­gor som rör behand­ling av per­son­upp­gif­ter, och
   5. sam­ar­beta med till­syns­myn­dig­he­ten och vara kon­takt­punkt för den vid för­hands­sam­råd och andra frå­gor som rör behand­ling av per­son­upp­gif­ter.

Per­son­upp­gifts­bi­trä­den

11 §   Säker­hetspo­li­sen får, om det är lämp­ligt, anlita per­son­upp­gifts­bi­trä­den för behand­ling av per­son­upp­gif­ter på myn­dig­he­tens väg­nar. Innan ett per­son­upp­gifts­bi­träde anli­tas ska Säker­hetspo­li­sen för­säkra sig om att biträ­det kom­mer att vidta de lämp­liga tek­niska och orga­ni­sa­to­riska åtgär­der som krävs för att behand­lingen av per­son­upp­gif­ter ska vara för­fatt­nings­en­lig och för att skydda regi­stre­ra­des rät­tig­he­ter.

Per­son­upp­gifts­bi­trä­dets behand­ling av per­son­upp­gif­ter ska regle­ras i ett skrift­ligt avtal eller annan skrift­lig över­ens­kom­melse.

12 §   Ett per­son­upp­gifts­bi­träde får inte anlita ett annat per­son­upp­gifts­bi­träde utan skrift­ligt till­stånd från Säker­hetspo­li­sen.

13 §   Ett per­son­upp­gifts­bi­träde och de som arbe­tar under biträ­dets led­ning ska behandla per­son­upp­gif­ter i enlig­het med instruk­tio­ner från Säker­hetspo­li­sen.

Om ett per­son­upp­gifts­bi­träde bestäm­mer ända­må­len med och med­len för behand­lingen, ska biträ­det anses vara per­son­upp­gifts­an­sva­rig för den behand­lingen.

14 §   Det som sägs om Säker­hetspo­li­sens skyl­dig­he­ter i 4, 5, 7 och 8 §§ gäl­ler även för per­son­upp­gifts­bi­trä­den.


6 kap. Enskil­das rät­tig­he­ter

Rät­ten till infor­ma­tion

All­män infor­ma­tion

1 §   Säker­hetspo­li­sen ska göra föl­jande all­männa infor­ma­tion till­gäng­lig för den regi­stre­rade:
   1. myn­dig­he­tens iden­ti­tet och kon­takt­upp­gif­ter,
   2. data­skydds­om­bu­dets kon­takt­upp­gif­ter,
   3. kate­go­rier av ända­mål för behand­lingen,
   4. rät­ten enligt 2 § att begära att få infor­ma­tion om behand­ling av per­son­upp­gif­ter och att få del av upp­gif­terna, och
   5. rät­ten att begära rät­telse, rade­ring eller begräns­ning av behand­lingen enligt 6 och 7 §§.

Per­son­re­la­te­rad infor­ma­tion

2 §   Säker­hetspo­li­sen ska till den som begär det utan onö­digt dröjs­mål lämna skrift­ligt besked om huruvida per­son­upp­gif­ter som rör honom eller henne behand­las. Om sådana upp­gif­ter behand­las, ska sökan­den få del av dem och få föl­jande skrift­liga infor­ma­tion:
   1. vilka per­son­upp­gif­ter om sökan­den som behand­las,
   2. var­i­från per­son­upp­gif­terna kom­mer,
   3. den rätts­liga grun­den för behand­lingen,
   4. ända­må­len med behand­lingen,
   5. mot­ta­gare eller kate­go­rier av mot­ta­gare av per­son­upp­gif­terna, även i tred­je­land eller inter­na­tio­nella orga­ni­sa­tio­ner,
   6. hur länge per­son­upp­gif­terna får behand­las eller, om det inte är möj­ligt att ange, kri­te­ri­erna för att fast­ställa det, och
   7. rät­ten att begära rät­telse, rade­ring eller begräns­ning av behand­lingen enligt 6 och 7 §§.

Utläm­nande av per­son­upp­gif­ter enligt första styc­ket behö­ver inte omfatta sådana per­son­upp­gif­ter som sökan­den har tagit del av, om inte han eller hon begär det. Det ska dock framgå av infor­ma­tio­nen att per­son­upp­gif­terna i fråga behand­las.

Begräns­ning av rät­ten till infor­ma­tion

3 §   Infor­ma­tions­skyl­dig­he­ten i 2 § gäl­ler inte i den utsträck­ning det är sär­skilt före­skri­vet i lag eller annan för­fatt­ning eller annars fram­går av beslut som har med­de­lats med stöd av för­fatt­ning att upp­gif­ter inte får läm­nas ut till den regi­stre­rade.

Om för­ut­sätt­ning­arna i första styc­ket är upp­fyllda, är Säker­hetspo­li­sen inte skyl­dig att lämna ut skä­len för beslut enligt första styc­ket eller beslut i fråga om rät­telse, rade­ring eller begräns­ning av behand­lingen enligt 6 eller 7 §.

4 §   Infor­ma­tions­skyl­dig­he­ten i 2 § gäl­ler inte per­son­upp­gif­ter i löpande text som inte fått sin slut­liga utform­ning när begä­ran gjor­des eller som utgör min­ne­san­teck­ning eller lik­nande.

Infor­ma­tions­skyl­dig­he­ten gäl­ler dock om upp­gif­terna
   1. har läm­nats ut till tredje man, med undan­tag för en myn­dig­het som med stöd av för­fatt­ning utö­var till­syn, kon­troll eller revi­sion,
   2. behand­las enbart för veten­skap­liga, sta­tis­tiska eller histo­riska ända­mål, eller
   3. har behand­lats under längre tid än ett år i löpande text som inte har fått sin slut­liga utform­ning.

5 §   Om en begä­ran enligt 2 § är orim­lig eller uppen­bart ogrun­dad får Säker­hetspo­li­sen avslå den.

Av 9 § andra styc­ket fram­går att Säker­hetspo­li­sen i vissa fall får ta ut avgift i stäl­let för att avslå begä­ran.

Rät­ten till rät­telse, rade­ring och begräns­ning av behand­lingen

6 §   Säker­hetspo­li­sen ska på begä­ran av den regi­stre­rade utan onö­digt dröjs­mål rätta eller kom­plet­tera per­son­upp­gif­ter som rör honom eller henne, om de är fel­ak­tiga eller ofull­stän­diga med hän­syn till ända­må­let med behand­lingen.

Om Säker­hetspo­li­sen inte kan fast­ställa att per­son­upp­gif­terna är kor­rekta, ska behand­lingen av upp­gif­terna i stäl­let utan onö­digt dröjs­mål begrän­sas.

7 §   Säker­hetspo­li­sen ska på begä­ran av den regi­stre­rade utan onö­digt dröjs­mål radera per­son­upp­gif­ter som rör honom eller henne, om de behand­las i strid med någon av 2 kap. 1-6, 8-10 eller 12 §§, 4 kap. 1 § första styc­ket eller någon av 2-4 eller 7-10 §§. Det­samma gäl­ler om det krävs rade­ring för att Säker­hetspo­li­sen ska utföra en rätts­lig för­plik­telse.

Om för­ut­sätt­ning­arna i första styc­ket för att radera per­son­upp­gif­ter är upp­fyllda men upp­gif­terna behö­ver fin­nas kvar av bevis­skäl, ska Säker­hetspo­li­sen på begä­ran av den regi­stre­rade i stäl­let utan onö­digt dröjs­mål begränsa behand­lingen av upp­gif­terna.

8 §   Säker­hetspo­li­sen avgör vil­ken åtgärd som ska vid­tas med anled­ning av en begä­ran om rät­telse, rade­ring eller begräns­ning av behand­lingen.

Avgifts­fri infor­ma­tion

9 §   Infor­ma­tion enligt 1 § ska läm­nas utan avgift. Infor­ma­tion och upp­gif­ter enligt 2 § ska läm­nas utan avgift en gång per år.

Om någon begär infor­ma­tion och upp­gif­ter enligt 2 § oftare än en gång per år, får Säker­hetspo­li­sen ta ut en rim­lig avgift eller avslå begä­ran enligt 5 § första styc­ket.


7 kap. Till­syn

Till­syns­myn­dig­he­tens upp­gif­ter

1 §   Till­syns­myn­dig­he­ten ska
   1. utöva all­män till­syn över per­son­upp­gifts­be­hand­ling, och
   2. vid för­hands­sam­råd enligt 5 kap. 6 § och när det i övrigt är påkal­lat ge råd och stöd till Säker­hetspo­li­sen och per­son­upp­gifts­bi­trä­den om deras skyl­dig­he­ter enligt lag eller annan för­fatt­ning.

2 §   Bestäm­mel­ser om till­syn över Säker­hetspo­li­sens behand­ling av per­son­upp­gif­ter finns även i lagen (2007:980) om till­syn över viss brotts­be­käm­pande verk­sam­het.

Till­syns­myn­dig­he­tens befo­gen­he­ter

Under­sök­nings­be­fo­gen­he­ter

3 §   Till­syns­myn­dig­he­ten har rätt att av Säker­hetspo­li­sen och per­son­upp­gifts­bi­trä­det på begä­ran få
   1. till­gång till alla per­son­upp­gif­ter som behand­las,
   2. upp­lys­ningar om och doku­men­ta­tion av behand­lingen av per­son­upp­gif­ter och säkerhets-​ och skydds­åt­gär­der,
   3. till­träde till loka­ler som Säker­hetspo­li­sen eller per­son­upp­gifts­bi­trä­det dis­po­ne­rar samt till­gång till utrust­ning och andra medel för behand­ling av per­son­upp­gif­ter, och
   4. den hjälp och den infor­ma­tion som behövs för till­sy­nen.

Före­byg­gande befo­gen­he­ter

4 §   Om till­syns­myn­dig­he­ten bedö­mer att det finns risk för att per­son­upp­gif­ter kan komma att behand­las i strid med lag eller annan för­fatt­ning, ska myn­dig­he­ten genom råd, rekom­men­da­tio­ner eller påpe­kan­den för­söka förmå Säker­hetspo­li­sen eller per­son­upp­gifts­bi­trä­det att vidta åtgär­der för att mot­verka den ris­ken.

Till­syns­myn­dig­he­ten får utfärda en skrift­lig var­ning för att pla­ne­rad behand­ling av per­son­upp­gif­ter ris­ke­rar att stå i strid med lag eller annan för­fatt­ning. Det­samma gäl­ler om pågående behand­ling ris­ke­rar att stå i strid med lag eller annan för­fatt­ning.

Kor­ri­ge­rande befo­gen­he­ter

5 §   Om till­syns­myn­dig­he­ten kon­sta­te­rar att per­son­upp­gif­ter behand­las i strid med lag eller annan för­fatt­ning eller att Säker­hetspo­li­sen eller per­son­upp­gifts­bi­trä­det på något annat sätt inte full­gör sina skyl­dig­he­ter, får till­syns­myn­dig­he­ten
   1. genom sådana åtgär­der som anges i 4 § första styc­ket för­söka förmå Säker­hetspo­li­sen eller per­son­upp­gifts­bi­trä­det att vidta åtgär­der för att behand­lingen ska bli för­fatt­nings­en­lig, eller att upp­fylla andra skyl­dig­he­ter,
   2. före­lägga Säker­hetspo­li­sen eller per­son­upp­gifts­bi­trä­det att vidta åtgär­der för att behand­lingen ska bli för­fatt­nings­en­lig eller att upp­fylla andra skyl­dig­he­ter, eller
   3. för­bjuda fort­satt behand­ling om bris­ten är all­var­lig.

Om ett före­läg­gande utfär­das ska det av före­läg­gan­det framgå när åtgär­derna senast ska vara genom­förda och, om det är lämp­ligt, vilka åtgär­der som ska vid­tas.

Verk­stäl­lig­het av beslut

6 §   Till­syns­myn­dig­he­tens beslut får inte verk­stäl­las ome­del­bart.


8 kap. Ska­de­stånd och över­kla­gande

Ska­de­stånd

1 §   Den per­son­upp­gifts­an­sva­rige ska ersätta den regi­stre­rade för den skada och kränk­ning av den per­son­liga integri­te­ten som orsa­kats av behand­ling av per­son­upp­gif­ter i strid med denna lag, eller före­skrif­ter som har med­de­lats i anslut­ning till den.

Över­kla­gande

Över­kla­gande av den per­son­upp­gifts­an­sva­ri­ges beslut

2 §   Beslut i fråga om rät­telse eller kom­plet­te­ring enligt 6 kap. 6 § första styc­ket, rade­ring enligt 6 kap. 7 § första styc­ket, eller begräns­ning av behand­lingen enligt 6 kap. 6 § andra styc­ket eller 6 kap. 7 § andra styc­ket, som har med­de­lats av den per­son­upp­gifts­an­sva­rige, får över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol. Det­samma gäl­ler beslut att inte lämna infor­ma­tion enligt 6 kap. 2 § eller att ta ut avgift enligt 6 kap. 9 § andra styc­ket.

Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rät­ten.

Över­kla­gande av till­syns­myn­dig­he­tens beslut

3 §   Till­syns­myn­dig­he­tens beslut enligt denna lag får över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol. När ett beslut över­kla­gas är till­syns­myn­dig­he­ten mot­part i dom­sto­len.

Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rät­ten.

Över­kla­gan­de­för­bud

4 §   Andra beslut enligt denna lag än de som anges i 2 och 3 §§ får inte över­kla­gas.


9 kap. Över­fö­ring av per­son­upp­gif­ter till tred­je­land och inter­na­tio­nella orga­ni­sa­tio­ner

För­ut­sätt­ningar för över­fö­ring

1 §   Säker­hetspo­li­sen får över­föra per­son­upp­gif­ter till ett tred­je­land eller en inter­na­tio­nell orga­ni­sa­tion, om per­son­upp­gif­terna behand­las i Sve­rige eller är avsedda att behand­las i ett tred­je­land eller av en inter­na­tio­nell organi-​ sation. Per­son­upp­gif­terna får dock endast över­fö­ras om över­fö­ringen
   1. rik­tas till en brotts­be­käm­pande myn­dig­het eller en underrättelse-​ eller säker­hets­tjänst i ett tred­je­land eller en inter­na­tio­nell orga­ni­sa­tion med brotts­be­käm­pande upp­drag och
   2. omfat­tas av
      a) ett beslut om ade­kvat skydds­nivå enligt 2 §,
      b) till­räck­liga skydds­åt­gär­der enligt 3 §, eller
      c) ett undan­tag för sär­skilda situ­a­tio­ner enligt 4 §.

Beslut om ade­kvat skydds­nivå

2 §   Om Euro­pe­iska kom­mis­sio­nen har beslu­tat att det finns en ade­kvat nivå för skyd­det av per­son­upp­gif­ter i ett tred­je­land, eller en viss geo­gra­fisk eller på annat sätt angi­ven del av det, får per­son­upp­gif­ter över­fö­ras dit under de för­ut­sätt­ningar som anges i 1 §. Det­samma gäl­ler om det finns ett sådant beslut avse­ende en inter­na­tio­nell orga­ni­sa­tion.

Till­räck­liga skydds­åt­gär­der

3 §   Om det inte finns något beslut om ade­kvat skydds­nivå enligt 2 §, får per­son­upp­gif­ter, under de för­ut­sätt­ningar som anges i 1 §, ändå över­fö­ras till ett tred­je­land eller en inter­na­tio­nell orga­ni­sa­tion om
   1. skydds­åt­gär­der för per­son­upp­gif­ter har fast­ställts i ett avtal som ger till­räck­liga garan­tier till skydd för den regi­stre­rade, eller
   2. mot­ta­ga­ren på annat sätt garan­te­rar till­räck­ligt skydd för per­son­upp­gif­terna.

Över­fö­ring i sär­skilda situ­a­tio­ner

4 §   Om det inte finns något beslut om ade­kvat skydds­nivå enligt 2 § eller till­räck­liga skydds­åt­gär­der enligt 3 §, får en över­fö­ring eller en sam­ling av över­fö­ringar av per­son­upp­gif­ter, under de för­ut­sätt­ningar som anges i 1 §, göras till ett tred­je­land eller en inter­na­tio­nell orga­ni­sa­tion endast om över­fö­ringen är nöd­vän­dig för att
   1. värna den regi­stre­ra­des eller någon annan fysisk per­sons vitala intres­sen eller andra berät­ti­gade intres­sen som den regi­stre­rade har,
   2. i ett enskilt fall före­bygga, för­hindra eller upp­täcka brotts­lig verk­sam­het eller utreda eller lag­föra brott,
   3. i ett enskilt fall kunna fast­ställa, göra gäl­lande eller för­svara ett rätts­ligt anspråk som hän­för sig till ett sådant syfte som anges i 2, eller
   4. avvärja en ome­del­bar och all­var­lig fara för all­män säker­het.

Per­son­upp­gif­ter får inte över­fö­ras till ett tred­je­land eller en inter­na­tio­nell orga­ni­sa­tion om den regi­stre­ra­des intresse av skydd mot kränk­ning av rät­tig­he­ter och fri­he­ter väger tyngre än det all­män­nas intresse av en sådan över­fö­ring som avses i första styc­ket 2 eller 3.

Över­fö­ring till andra mot­ta­gare

5 §   Säker­hetspo­li­sen får i ett enskilt fall över­föra per­son­upp­gif­ter till en annan mot­ta­gare i ett tred­je­land än som anges i 1 § 1. Per­son­upp­gif­terna får över­fö­ras endast om de övriga för­ut­sätt­ning­arna i 1 § är upp­fyllda och om
   1. det är abso­lut nöd­vän­digt för att Säker­hetspo­li­sen ska kunna utföra en upp­gift enligt 2 kap. 1 §, och
   2. det skulle vara inef­fek­tivt eller olämp­ligt att över­föra dem till en mot­ta­gare som anges i 1 § 1 i det tred­je­lan­det.

Per­son­upp­gif­ter får inte över­fö­ras enligt första styc­ket om den regi­stre­ra­des intresse av skydd mot kränk­ning av rät­tig­he­ter och fri­he­ter väger tyngre än det all­män­nas intresse av att över­fö­ringen görs.


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2019:1182
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2020.
   2. Bestäm­mel­sen i 5 kap. 4 § om logg­ning tilläm­pas från och med den 1 okto­ber 2024 i fråga om auto­ma­ti­se­rade behand­lings­sy­stem som inrät­tats före ikraft­trä­dan­det.
   3. Äldre före­skrif­ter gäl­ler fort­fa­rande för över­kla­gande av beslut som har med­de­lats före ikraft­trä­dan­det.

Vik­tiga lagar inom ord­ning och säker­het
JP Info­nets tjäns­ter inom ord­ning och säker­het

JP Info­nets tjäns­ter inom ord­ning och säker­het

Arbe­tar du med frå­gor som rör ord­ning och säker­het? I JP Info­nets tjäns­ter hit­tar du det juri­diska grund­ma­te­rial du behö­ver som besluts­un­der­lag samt den senaste prax­isut­veck­lingen snabbt ana­ly­se­rad och kom­men­te­rad. Se allt inom ord­ning och säker­het.