840387.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1984:387
utkom från trycket
utfärdad den 7 juni 1984. den 19 juni 1984
enligt riksdagens beslut' föreskrivs följande.
allmänna bestämmelser
polisverksamhetens ändamål
1 § som ett led i samhällets verksamhet för att främja rättvisa och
trygghet skall polisens arbete syfta till att upprätthålla allmän ordning och
säkerhet samt att i övrigt tillförsäk ra allmänheten skydd och annan hjälp.
polisens uppgifter
2 § till polisens uppgifter hör att
1. förebygga brott och andra störningar av den allmänna ordningen eller
säkerheten,
'prop. 1983/84; 111, juu 27. rskr 331. 961
31-sfs 1984
..v
¬
\
sfs 1984:387 2. övervaka den allmänna ordningen och säkerheten, hindra störningar
därav samt ingripa när sådana har inträffat,
3. bedriva spaning och utredning i fråga om brott som hör under allmänt
åtal,
4. lämna allmänheten skydd, upplysningar och annan hjälp, när sådant
bistånd lämpligen kan ges av polisen,
5. fullgöra den verksamhet som ankommer på polisen enligt särskilda
bestämmelser.
samverkan med andra myndigheter och organisationer
3 § polisen skall samarbeta med åklagarmyndigheterna. samarbete skall
också äga rum med andra myndigheter och organisationer vilkas verksam
het berör polisverksamheten. särskilt åligger det därvid polisen att fortlö
pande samarbeta med myndigheterna inom socialtjänsten och snarast un
derrätta dessa om förhållanden som bör föranleda någon åtgärd av dem.
andra myndigheter skall ge polisen stöd i dess arbete.
polisorganen
den lokala polisorganisationen
4 § länen är indelade i p olisdistrikt. i vaije polisdistrikt finns en polis-
myndighet som ansvarar för polisverksamheten inom distriktet. regering
en eller den myndighet som regeringen utser bestämmer i vad mån en
polismyndighet skall bedriva verksamhet utanför sitt distrikt.
polismännen är tjänstemän hos polismyndigheterna, i den mån inte
annat föreskrivs av regeringen. regeringen bestämmer vad som avses med i
polisman.
5 § för ledningen av polismyndigheten finns en polisstyrelse. polissty- ;
relsen består av polismyndighetens chef (polischefen), av dess biträdande
chef (biträdande polischefen), om sådan finns, samt av det antal valda
ledamöter, lägst sex och högst tio, som länsstyrelsen bestämmer.
polisstyrelsens ledamöter utom polischefen och biträdande polischefen
skall väljas av kommunfullmäktige, om polisdistriktet omfattar endast en
kommun, och annars av landstinget. om det i polisdistriktet finns en
kommun som inte ingår i landstingskommunen, skall valet förrättas av
landstinget och kommunfullmäktige med den fördelning mellan dem som
länsstyrelsen bestämmer efter befolkningstalen. för de valda ledamöterna
skall lika många suppleanter väljas.
de ledamöter och suppleanter som utses genom val skall vara svenska
medborgare, vara bosatta inom distriktet och ha rösträtt vid val av kom
munfullmäktige. de bör väljas så att erfarenhet av kommunal verksamhet
blir företrädd bland dem. vid valet bör vidare beaktas att de olika delarna
av polisdistriktet och om möjligt alla kommuner i distriktet blir represente
rade.
regeringen kan best ämma att även företrädare för personalen vid polis
myndigheten skall ingå i poliss tyrelsen.
962
¬
den regionala polisorganisationen 1984:387
6 § länsstyrelsen är länets högsta polisorgan. den ansvarar för polis
verksamheten i länet och har tillsyn över den verksamhet som bedrivs av
polismyndigheterna i länet.
det ankommer på länsstyrelsen att bestämma i vilken utsträckning polis
personal skall ställas till förfoga nde för verksamhet som bedrivs gemen
samt för flera polisdistrikt samt att generellt eller för särskilda fall i övrigt
bestämma om sådan verksamhet. vid behov får länsstyrelsen bestämma
även om annan polisverksamhet inom länet. vad som har sagts nu gäller
dock inte i den mån annat har beslutats av regeringen.
länsstyrelsen får besluta om polisförstärkning från ett polisdistrikt till
ett annat inom länet eller till ett annat län samt begära förstärkning från ett
annat län. den får också helt eller delvis ta över ledningen av polispersona
len i länet, när särskilda förhållanden föranleder det eller kravet på en
enhetlig lednin g inom länet annars är särskilt framträdande. regeringen
kan föreskriva att länsstyrelsen också i andra fall skall leda polisverksam
het. när länsstyrelsen leder polisverksamhet, skall vad som i lag eller
annan författning föreskrivs om polismyndighet i tillämpliga delar gälla
även länsstyrelsen.
den centrala polisorganisationen
7 § rikspolisstyrelsen är central förvaltningsmyndighet för polisväsen
det och har tillsyn över detta. styrelsen skall verka för planmässighet,
samordning och rationalisering inom polisväsendet.
regeringen kan uppdra åt rikspolisstyrelsen att i särski lda hänseenden
leda polisverksamhet eller bestämma om sådan verksamhet. när rikspolis
styrelsen leder polisverksamhet skall vad som i lag eller annan författning
föreskrivs om polismyndighet i tillämpliga delar gälla även rikspolisstyrel
sen.
allmänna principer för polisingripanden
8 § en polisman som har att verkställa en tjänsteuppgift skall under
iakttagande av vad som föreskrivs i lag eller annan författning ingripa på
ett sätt som är försvarligt med hänsyn till åtgärdens syfte och övriga
omständigheter. måste tvång tillgripas, skall detta ske endast i den form
och den utsträckning som behövs för att det avsedda resultatet skall
uppnås.
ett ingripande som begränsar någon av de grundläggande fri- och rättig
heter som avses i 2 kap. regeringsformen får ej grundas enbart på bestäm
melserna i första stycket.
rapporteringsskyldighet
9 § när en polisman får kännedom om ett brott som hör under allmänt
åtal, skall han lämna rapport om det till sin förman så snart det kan ske.
en polisman får lämna rapporteftergift enligt föreskrifter som regeringen
meddelar.
963
¬
sfs 1984:387 vissa befogenheter för polismännen
användning av våld
10 § en polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med
hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra
en tjänsteåtgärd, om
1. han möts med våld eller hot om våld, ,| djj
2. någon som skall häktas, anhållas eller annars med laga stöd berövas
friheten försöker undkomma eller polismannen eljest möts av motstånd när
han skall ve rkställa ett sådant frihetsberövande,
3. det är fråga om att avväija en straffbelagd handling eller en fara för
liv, hälsa eller värdefull egendom eller för omfattande skada i miljön,
4. polismannen med laga stöd skall avvisa eller avlägsna någon från ett
visst område eller utrymme eller verkställa eller biträda vid kroppsv isita-
tion, kroppsbesiktning eller annan liknande åtgärd, vid beslag eller annat
omhändertagande av egendom eller vid såd an husrannsakan som avses i
rättegångsbalken,
5. polismannen annars med laga stöd har att bereda sig tillträde till,
avspärra, tillstänga eller utrymma byggnad, rum eller område, biträda
någon i myndighetsutövning med en sådan eller någon liknande åtgärd eller
vid exekutiv förrättning enligt vad som är föreskrivet därom, eller
6. åtgärden i annat fall är oundgängligen nödvändig för den allmänna
ordningens eller säkerhetens upprätthållande och det är uppenbart att den
inte kan genomföras utan våld.
i fall som avses i första stycket 4 och 5 far våld mot person brukas endast
om polismannen eller den som han biträder möts av motstånd.
om rätt att i vissa fall bruka våld finns i övrigt föreskrifter i 24 kap.
brottsbalken.
tillfälliga omhändertaganden m.m.
11 § har polismyndighet enligt en särskild föreskrift befogenhet att be
sluta att någon skall omhändertas, får en polisman omhänderta denne i
avvaktan på polismyndighetens beslut, om polismannen finner
1, att föreskrivna förutsättningar för beslut om omhändertagande före
ligger och
2. att dröjsmål med omhändertagandet innebär fara för liv eller hälsa
eller någon annan fa ra.
12 § anträffas någon, som kan antas vara under femton år, under förhål
landen som uppenbarligen innebär överhängande och allvarlig risk för hans
hälsa eller utveckling, får han tas om hand av en polisman för att genom
dennes försorg skyndsamt överlämnas till sina föräldrar eller någon annan
vårdnadshavare eller till socialnä mnden.
lish]
ö::;.
13 § om någon genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen
eller utgör en omedelbar fara för denna, får en polisman, när det är
nödvändigt för att ordningen skall kunna upprätthållas, avvisa eller avlägs
na honom från visst område eller utrymme. detsamma gäller om en sådan
åtgärd behövs för att en straffbelagd handling skall kunna avväijas.
är en åtgärd som avses i första stycket otillräcklig för att det avsedda
964 resultatet skall up pnås, får personen tillfälligt omhändertas.
n
:ro: til
¬
14 § anträffas en okänd person av en polisman och finns det särskild sfs 1984:387
anledning anta att han är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag
skall berövas friheten vid anträffandet, får han omhändertas för identifi
ering, om han vägrar att lämna uppgift om sin identitet eller det finns
anledning anta att hans uppgift om denna är oriktig.
15 § den som har omhändertagits enligt denna lag skall underrättas om
anledningen till omhändertagandet så snart som möjligt. den polisman som
har verkställt omhändertagandet skall så skyndsamt som möjligt a nmäla
åtgärden till sin förman. har omhändertagandet ej redan upphört skall
förmannen omedelbart pröva om det skall bestå.
innebär förmannens beslut att den som har omhändertagits enligt 11 §
skall hållas kvar eller har ingripandet gjorts med stöd av 12 §, skall förman
nen skyndsamt underrätta polismyndigheten om omhändertagandet och
skälet till detta.
polismyndigheten skall snarast möjligt efter ett omhändertagande enligt
11 § meddela beslut enligt vad som är föreskrivet om detta.
16 § den som har omhändertagits enligt 11 § eller enligt 13 § andra
stycket skall förhöras så snart som möjligt.
har omhändertagandet skett enligt 13 § andra stycket skall den omhän
dertagne friges snarast möjligt efter förhöret, dock senast inom sex timmar
efter omhändertagandet. bedöms den omhändertagne vara i behov av
hjälp eller stöd från samhällets sida, skall polisen gå honom till handa med
råd och upplysningar samt, om det lämpligen kan ske, samråda med annat
samhällsorgan som har till uppgift att tillgodose sådant behov.
när någon har omhändertagits enligt 14 § skall åtgärder för att hans
identitet skall fastställas skyndsamt vidtas. den omhändertagne skall ome
delbart friges så snart han har identifierats. han får dock inte hållas kvar
under längre tid än sex timmar eller, om det är av synnerlig vikt att han
identifieras, tolv timmar.
17 § vid omhändertagande enligt denna lag skall tillses att åtgärden inte
orsakar den omhändertagne större olägenhet än som är oundviklig med
hänsyn till åtg ärdens syfte eller väcker onödig uppmärksamhet. den som
har omhändertagits får inte underkastas annan inskränkning i sin frihet än
som påkallas av ändamålet med åtgärden, ordningen på förvaringsplatsen
eller allmän säkerhet.
18 § skall någon gripas enligt 24 kap. rättegångsbalken, får han inte
omhändertas eller hållas kvar enligt 13 § andra stycket.
angående omhändertagande av berusade personer finns bestämmelser i
lagen (1976; 511) om omhändertagande av berusade personer m. m.
kroppsvisitation
19 § en polisman som med laga stöd griper eller annars omhändertar
eller avlägsnar någon får i anslutning till ingripandet kroppsvisitera denne i
den utsträckning som är nödvändig
1. av säkerhetsskäl för att vapen eller andra farliga föremål skall kunna
tas om hand, eller
2. för att hans identitet skall kunna fastställas. 965
¬
sfs 1984:387 särskilda befogenheter till husrannsakan och liknande åtgärder •
20 § för att söka efter en person som med laga stöd skall omhändertas
får en polisman bereda sig tillträde till den eftersöktes bostad eller till annat •
hus, rum eller ställe som tillhör eller disponeras av honom. detsamma ' -
gäller i fråga om en lokal som är tillgänglig för allmänheten. finns det
synnerliga skäl att anta att den eftersökte eljest uppehåller sig hos annan,
far polismannen bereda sig tillträde även dit. på motsvarande sätt får en
polisman bereda sig tillträde till en bostad eller något annat ställe för att
söka efter ett föremål som polisen med stöd av lag eller annan författning
skall omhänderta; vad som nyss har sagts om den eftersökte gäller därvid
föremålets ägare eller innehavare. "
en åtgärd som avses i första stycket far endast om fara är i dröjsmål
vidtas utan föregående beslut av polismyndigheten. endast om det finns '
särskilda skäl får åtgärden vidtas mellan kl. 21.00 och 6.00. j
i fråga om husrannsakan för eftersökande av föremål som är underkastat '
lur.r beslag och av den som skall gripas, anhållas eller häktas eller hämtas till
förhör eller inställelse vid domstol finns bestämmelser i rättegångsbalken.
21 § en polisman får också bereda sig tillträde till ett hus, rum eller annat
ställe, om det finns anledning anta att någon där har avlidit eller är med
vetslös eller annars oförmögen att tillkalla hjälp. en sådan åtgärd får vidtas
även när det är nödvändigt för efterspaning av någon som är försvunnen,
om denne kan antas behöva hjälp.
särskilda befogenheter i den skyddande och förebyggande verksamheten
22 § kan av särskilda skäl risk anses föreligga att något brott, som
innebär allvarlig fara för liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av
egendom, kommer att förövas på en viss plats, får en polisman i syfte att
avvälja brottet eller bereda skydd mot detta
1. bereda sig tillträde till ett hus, rum eller annat ställe för att söka efter
sprängmedel, vapen eller något annat farligt föremål,
2. avstänga, utrymma eller förbjuda tillträde till ett hus, rum eller annat
ställe, meddela förbud mot flyttande av visst föremål eller mot trafik med
visst kommunikationsmedel eller vidta någon annan sådan åtgärd.
föreligger allvarlig risk för brott som avses i första stycket, får en
polisman för att söka efter ett farligt föremål även kroppsvisitera personer
som uppehåller sig på platsen.
en åtgärd som avses i den na paragraf får endast om fara är i dröjsmål
vidtas utan föregående beslut av polismyndigheten.
slutbestämmelser
23 § vad som föreskrivs i 10 § första stycket 1, 2 och 4 gäller även sådan
vaktpost eller annan krigsman som tjänstgör för bevakning eller för att
upprätthålla ordning och föreskrifterna i 10 § f örsta stycket 1-4 även
tjänsteman vid tullverkets kustbevakning som enligt särskilda bestämmel
ser medverkar vid polisiär övervakning. bestämmelsen i 10 § första
stycket 2 gäller dessutom den som annars med laga stöd skall verkställa ett
frihetsberövande och bestämmelsen i samma paragraf första st ycket 4 den
966 som i myndighetsutövning har befogenhet att verkställa någon sådan åt-
¬
gärd som där anges. vid ingripande med stöd av 10 § f örsta stycket 4 sfs 1984:387
tillämpas också andra stycket samma paragraf.
när den som avses i första stycket med laga stöd berövar någon friheten
eller avlägsnar någon, tillämpas också 19 § 1.
bestämmelserna i 13 § gäller också en ordningsvakt, om inte annat
framgår av hans förordnande. har en ordningsvakt omhändertagit någon,
gäller dock att den omhändertagne skyndsamt skall överlämnas till när
maste polisman. i fråga om befogenhet för en tjänsteman vid tullverkets
kustbevakning att tillämpa 13 § finns särskilda bestämmelser.
24 § närmare föreskrifter för verkställighet av denna lag meddelas av
regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.
1. denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer.
2. genom lagen upphävs lagen (1972; 509) om vad som avs es med polis
myndighet m. m. och lagen (1973:558) om tillfällig t omhändertagande.
3. vad som före ikraftträdandet har föreskrivits om polisstyrelse skall i
fortsättningen gälla polismyndigheten.
4. de nya bestämmelserna om val av ledamöter och suppleanter i polis
styrelser tillämpas först vid val som avser tid efter utgången av år 1985. i
fråga om val till polisstyrelse avseende tid till utgången av år 1985 gäller
äldre lag.
5. vad som föreskrivs i 23 § första och andra styckena gäller även dem
som med stöd a v övergångsbestämmelse till lagen (1984:273) om ändring i
civilförsvarslagen (1960:74) är krigsplacerade inom civilförsvaret för
tjänstgöring inom tjänstegrenen ordnings- och bevakningstjänst, så länge
icrigsplaceringen gäller.
på regeringens vägnar
olof palme
sten wickbom
(justitiedepartementet)
¬
Viktiga lagar inom ordning och säkerhet
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Ordningslag (1993:1617)
Säkerhetsskyddslag (2018:585)
Viktiga lagar inom ordning och säkerhet
Kamerabevakningslag (2018:1200)Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Ordningslag (1993:1617)
Säkerhetsskyddslag (2018:585)
JP Infonets tjänster inom ordning och säkerhet
JP Infonets tjänster inom ordning och säkerhet
Arbetar du med frågor som rör ordning och säkerhet? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom ordning och säkerhet.