SFS2022-316.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2022:316
om ändring i rättegångsbalken den 4 maj 2022 publicerad
utfärdad den 28 april 2022
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om rättegångsbalken
dels att 23 kap. 14 §, 27 kap. 1, 2, 11, 18, 19 och 20 a §§, 28 kap. 1 och
11 §§ och rubrikerna till 27 och 28 kap. ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas sjutton nya paragrafer, 27 kap. 11 b, 11 c och 17 a–
17 f §§ och 28 kap. 10 a–10 i §§ och närmast före 27 kap. 17 a och 17 f §§
och 28 kap. 10 a och 11 §§ nya rubriker av följande lydelse.
23 kap.
14 §2 undersökningsledaren får inhämta ett yttrande från en sakkunnig.
innan ett yttrande inhämtas från någon annan än en myndighet, ska den
misstänkte eller försvararen ges tillfälle att yttra sig om valet av sakkunnig,
om inte särskilda skäl talar mot detta.
om en sakkunnig redan under förundersökningen bör utses av rätten, får
undersökningsledaren framställa en begäran om det. han eller hon får också
begära att rätten ska förelägga att ett skriftligt bevis ska läggas fram eller att
ett föremål ska tillhandahållas för besiktning eller besluta att en allmän
handling som kan antas ha betydelse som bevis ska tillhandahållas vid
förundersökningen.
innan någon är skäligen misstänkt får ett föreläggande enligt andra stycket
beslutas endast om det är uppenbart att den som föreläggandet riktas mot
inte kan komma att misstänkas för brottet.
27 kap. om beslag, kopiering, biometrisk autentisering och
hemliga tvångsmedel3
1 §4 ett föremål får tas i beslag om det skäligen kan antas
1. ha betydelse för utredning om brott,
2. ha tagits ifrån någon genom brott,
3. vara förverkat på grund av brott,
4. kunna användas för att utföra en genomsökning på distans, eller
5. ha betydelse för utredning om förverkande av utbyte av brottslig
verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.
vad som sägs i detta kapitel om föremål gäller också om skriftlig
handling, om inte annat är föreskrivet.
1 prop. 2021/22:119, bet. 2021/22:juu15, rskr. 2021/22:243.
2 senaste lydelse 1990:443.
3 senaste lydelse 2014:1419.
4 senaste lydelse 2008:376.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
tvångsmedel enligt detta kapitel får beslutas endast om skälen för sfs 2022:316
åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för
den misstänkte eller för något annat motstående intresse.
2 §5 en skriftlig handling får inte tas i beslag om
1. den kan antas innehålla uppgifter som en befattningshavare eller någon
annan som avses i 36 kap. 5 § inte får höras som vittne om, och
2. handlingen innehas av honom eller henne eller av den som tystnads-
plikten gäller till förmån för.
11 §6 om den som beslag sker från inte är närvarande vid beslaget, ska
han eller hon så snart det kan ske utan men för utredningen underrättas om
det och om vad som har skett med det beslagtagna. om en försändelse hos
ett befordringsföretag har tagits i beslag, ska, så snart det kan ske utan men
för utredningen, mottagaren underrättas och, om avsändaren är känd, även
denne.
11 b § vid genomsökning av handlingar i en beslagtagen elektronisk
kommunikationsutrustning eller av en kopia av sådana handlingar ska den
som drabbats av åtgärden få tillfälle att närvara, om det kan antas att det
kommer fram uppgifter som enligt 2 § hindrar beslag.
det som sägs i första stycket gäller inte om det finns särskilda skäl mot
närvaro.
undersökningsledaren får besluta att det som förekommit vid en
genomsökning inte får uppenbaras.
11 c § den som avses i 11 b § första stycket har rätt att ha ett biträde
närvarande om det kan ske utan men för utredningen och biträdet uppfyller
de krav som ställs på en försvarare i 21 kap. 3 § tredje stycket.
om den som avses i 11 b § första stycket är under femton år bör den som
har vårdnaden om honom eller henne vara närvarande vid genomsökningen,
om det kan ske utan men för utredningen.
kopiering
17 a § en handling som omfattas av ett beslag eller påträffas vid en hus-
rannsakan eller en genomsökning på distans får kopieras om den skäligen
kan antas ha betydelse för utredning om brott eller om förverkande av utbyte
av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.
en handling som inte får tas i beslag enligt 2 eller 3 § får inte heller
kopieras.
17 b § den som med laga rätt verkställer ett beslag, en husrannsakan eller
en genomsökning på distans får besluta om att en handling ska kopieras
enligt 17 a §.
17 c § den som ska underrättas om ett beslag, en husrannsakan eller en
genomsökning på distans enligt 11 § eller 28 kap. 7 eller 10 g § ska även
underrättas om att en handling har kopierats enligt 17 a §, så snart det kan
ske utan men för utredningen.
5 senaste lydelse 2018:559. ändringen innebär att andra–fjärde styckena tas bort.
6 senaste lydelse 1993:602.
2
17 d § om en kopia enligt 17 a § varken läggs till grund för ett beslut att sfs 2022:316
väcka åtal eller används som bevisning till stöd för åtalet, ska den förstöras
när ett avgörande i sak har fått laga kraft eller när en åtalsunderlåtelse har
beslutats.
en kopia ska omedelbart förstöras i de delar som den omfattas av förbud
enligt 17 a § andra stycket.
en åtgärd enligt andra stycket ska protokollföras.
17 e § om en kopia enligt 17 a § förvaras hos en brottsbekämpande
myndighet får den som drabbats av kopieringen begära rättens prövning av
om kopian ska förstöras. rätten till prövning gäller så länge förunder-
sökningen pågår eller, om åtal har väckts, till dess att målet har avgjorts
slutligt.
om förutsättningarna för kopiering har upphört får rätten besluta att
kopian ska förstöras. rätten får även besluta att en kopia ska förstöras i de
delar som den omfattas av förbud enligt 17 a § andra stycket.
när en begäran enligt första stycket har kommit in till rätten ska en
förhandling enligt 5 § hållas så snart som möjligt. i högre rätt tillämpas
25 kap. 8 § i fråga om reseförbud även i fråga om kopiering.
biometrisk autentisering
17 f § om det finns anledning att anta att någon har möjlighet att öppna
ett avläsningsbart informationssystem genom biometrisk autentisering är
han eller hon skyldig att på tillsägelse av en polisman medverka till detta,
om en genomsökning av ett beslagtaget föremål, en husrannsakan eller en
genomsökning på distans annars försvåras. om han eller hon vägrar, får en
polisman genomföra autentiseringen.
18 §7 hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation innebär att
meddelanden, som i ett elektroniskt kommunikationsnät överförs eller har
överförts till eller från ett telefonnummer eller annan adress, i hemlighet
avlyssnas eller tas upp genom ett tekniskt hjälpmedel för återgivning av
innehållet i meddelandet.
hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation får användas vid en
förundersökning om
1. brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två
år,
2. sabotage eller grovt sabotage enligt 13 kap. 4 eller 5 § brottsbalken,
3. mordbrand, grov mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse, kapning, sjö-
eller luftfartssabotage eller flygplatssabotage enligt 13 kap. 1, 2, 3, 5 a eller
5 b § brottsbalken, om brottet innefattar sabotage enligt 4 § samma kapitel,
4. uppror, väpnat hot mot laglig ordning eller brott mot medborgerlig
frihet enligt 18 kap. 1, 3 eller 5 § brottsbalken,
5. högförräderi, krigsanstiftan, spioneri, grovt spioneri, obehörig befatt-
ning med hemlig uppgift, grov obehörig befattning med hemlig uppgift eller
olovlig underrättelseverksamhet mot sverige, mot främmande makt eller
mot person enligt 19 kap. 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10, 10 a eller 10 b § brottsbalken,
6. företagsspioneri enligt 26 § lagen (2018:558) om företagshemligheter,
om det finns anledning att anta att gärningen har begåtts på uppdrag av eller
har understötts av en främmande makt eller av någon som har agerat för en
främmande makts räkning,
7 senaste lydelse 2014:1419.
3
7. terroristbrott enligt 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, sfs 2022:316
brott enligt 3 eller 3 a § lagen (2002:444) om straff för finansiering av sär-
skilt allvarlig brottslighet i vissa fall eller brott enligt lagen (2010:299) om
straff för offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terrorist-
brott och annan särskilt allvarlig brottslighet,
8. försök, förberedelse eller stämpling till brott som avses i 1–7, om en
sådan gärning är belagd med straff, eller
9. annat brott om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att
brottets straffvärde överstiger fängelse i två år.
ett tillstånd till hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation ger
också rätt att vidta åtgärder som anges i 19 §.
19 §8 hemlig övervakning av elektronisk kommunikation innebär att
uppgifter i hemlighet hämtas in om
1. meddelanden som i ett elektroniskt kommunikationsnät överförs eller
har överförts till eller från ett telefonnummer eller annan adress,
2. vilka elektroniska kommunikationsutrustningar som har funnits inom
ett visst geografiskt område, eller
3. i vilket geografiskt område en viss elektronisk kommunikations-
utrustning finns eller har funnits.
genom hemlig övervakning av elektronisk kommunikation får sådana
meddelanden som avses i första stycket 1 även hindras från att nå fram.
hemlig övervakning av elektronisk kommunikation får användas vid en
förundersökning om
1. brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i sex
månader,
2. dataintrång enligt 4 kap. 9 c § brottsbalken, barnpornografibrott enligt
16 kap. 10 a § brottsbalken som inte är att anse som ringa, narkotikabrott
enligt 1 § narkotikastrafflagen (1968:64), narkotikasmuggling enligt 6 §
första stycket lagen (2000:1225) om straff för smuggling,
3. brott som avses i 18 § andra stycket 2–7, eller
4. försök, förberedelse eller stämpling till brott som avses i 1–3, om en
sådan gärning är belagd med straff.
i fall som avses i 20 § andra stycket får hemlig övervakning av elektronisk
kommunikation dock användas endast vid en förundersökning som avser
brott som kan leda till hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation
enligt 18 § andra stycket.
20 a §9 hemlig kameraövervakning innebär att fjärrstyrda tv-kameror,
andra optisk-elektroniska instrument eller därmed jämförbara utrustningar
används för optisk personövervakning vid förundersökning i brottmål, utan
att upplysning om övervakningen lämnas.
hemlig kameraövervakning får användas vid en förundersökning om
1. brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två
år,
2. brott som avses i 18 § andra stycket 2–7,
3. försök, förberedelse eller stämpling till brott som avses i 1 eller 2, om
en sådan gärning är belagd med straff, eller
4. annat brott om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att
brottets straffvärde överstiger fängelse i två år.
8 senaste lydelse 2014:1419.
9 senaste lydelse 2014:1419.
4
28 kap. om husrannsakan, genomsökning på distans, sfs 2022:316
kroppsvisitation och kroppsbesiktning
1 §10 om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket
fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet
förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar
eller som kan användas för att utföra en genomsökning på distans eller
annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning
om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt
36 kap. 1 b § brottsbalken.
hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får
husrannsakan dock företas bara om brottet har begåtts hos honom eller
henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns
synnerlig anledning att det vid husrannsakan ska anträffas föremål som kan
tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om
förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brotts-
balken kan vinnas.
för husrannsakan hos den misstänkte får hans eller hennes samtycke inte
åberopas i något fall, om inte den misstänkte själv har begärt att
husrannsakan ska göras.
genomsökning på distans
10 a § genomsökning på distans innebär att söka efter handlingar som
finns lagrade i ett avläsningsbart informationssystem utanför den elektro-
niska kommunikationsutrustning som används för att utföra genom-
sökningen.
10 b § om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket
fängelse kan följa får en genomsökning på distans utföras för att söka efter
handlingar som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om
förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b §
brottsbalken.
genomsökning på distans får utföras i ett avläsningsbart informations-
system som den som skäligen kan misstänkas för brottet kan antas ha använt.
även i annat fall får en genomsökning på distans utföras om det finns
synnerlig anledning att anta att det går att påträffa handlingar som avses i
första stycket.
genomsökning på distans får endast utföras genom autentisering i det
avläsningsbara informationssystem som åtgärden avser.
10 c § genomsökning på distans får inte avse uppgifter som enligt 27 kap.
2 § hindrar beslag.
om det vid en genomsökning på distans kommer fram uppgifter som
omfattas av första stycket ska genomsökningen omedelbart avbrytas i den
del den avser sådana uppgifter.
10 d § beslut om genomsökning på distans fattas av undersöknings-
ledaren, åklagaren eller rätten. en polisman får vidta åtgärden även utan ett
sådant beslut, om det är fara i dröjsmål och genomsökningen inte kan antas
bli av stor omfattning eller medföra synnerlig olägenhet för den som drabbas
av åtgärden.
10 senaste lydelse 2008:376.
5
om genomsökningen kan antas bli av stor omfattning eller medföra sfs 2022:316
synnerlig olägenhet för den som drabbas av åtgärden bör, om det inte är fara
i dröjsmål, åtgärden inte vidtas utan rättens beslut.
fråga om genomsökning på distans får tas upp av rätten på begäran av
undersökningsledaren eller åklagaren. efter åtalet får rätten även på yrkande
av målsäganden eller självmant ta upp en sådan fråga.
10 e § om en genomsökning på distans verkställs vid en husrannsakan ska
7 § tillämpas i fråga om rätt till närvaro vid genomsökningen.
i andra fall än som avses i första stycket, får den närvara som kan antas
ha använt det avläsningsbara informationssystem som genomsökningen
avser, om det kan antas att det i informationssystemet finns uppgifter som
enligt 27 kap. 2 § hindrar beslag.
det som sägs i första och andra styckena gäller inte om det finns särskilda
skäl mot närvaro.
i övrigt ska 27 kap. 11 b § tredje stycket och 11 c § tillämpas vid en
genomsökning på distans.
10 f § om det kan antas att utredningen annars försvåras, är den som
närvarar vid en genomsökning på distans skyldig att på tillsägelse tillfälligt
lämna ifrån sig annan elektronisk kommunikationsutrustning än sådan som
används för att utföra genomsökningen och som han eller hon bär med sig
eller har på sig. om han eller hon vägrar, får en polisman tillfälligt
omhänderta utrustningen.
om det är nödvändigt för att söka efter sådan utrustning som anges i första
stycket och det är föreskrivet fängelse för brottet, får en polisman kropps-
visitera den som är skäligen misstänkt för brottet. någon annan än den som
skäligen kan misstänkas för brottet får kroppsvisiteras endast om det finns
synnerlig anledning att anta att utredningen annars kommer att försvåras.
10 g § om en genomsökning på distans har utförts utan att den som
drabbats av åtgärden har varit närvarande ska han eller hon, så snart det kan
ske utan men för utredningen, underrättas om åtgärden.
10 h § en genomsökning på distans ska protokollföras. i protokollet ska
följande anges:
– ändamålet med åtgärden,
– när åtgärden påbörjades och avslutades,
– om åtgärder enligt 10 f § har vidtagits, och
– vad som i övrigt förekommit vid genomsökningen.
den som har drabbats av en genomsökning på distans har rätt att på
begäran få ett bevis om åtgärden. beviset ska även innehålla uppgift om det
brott som misstanken avser.
10 i § bestämmelserna i 1 § tredje stycket, 3 a § och 8 § om husrannsakan
ska tillämpas även i fråga om genomsökning på distans.
kroppsvisitation och kroppsbesiktning
11 §11 om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket
fängelse kan följa, får kroppsvisitation göras på den som skäligen kan
misstänkas för brottet för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i
förvar eller som kan användas för att utföra en genomsökning på distans.
11 senaste lydelse 2008:376.
6
kroppsvisitation får också annars göras för att utröna omständigheter som sfs 2022:316
kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av
utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.
någon annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får
kroppsvisiteras endast om det finns synnerlig anledning att anta att det
därigenom kommer att anträffas sådana föremål som avses i första stycket
eller att det annars är av betydelse för utredningen om brottet eller om för-
verkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.
med kroppsvisitation avses en undersökning av kläder och annat som
någon bär på sig samt av väskor, paket och andra föremål som någon har
med sig.
denna lag träder i kraft den 1 juni 2022.
på regeringens vägnar
morgan johansson
linda billung
(justitiedepartementet)
7
Viktiga lagar inom processrätten
JP Infonets processrättsliga tjänster
JP Infonets processrättsliga tjänster
Arbetar du med processrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom processrätt.