130960.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling lag om ändring i inkomstskattelagen (1999:1229); utfärdad den 28 november 2013. enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs i fråga om inkomstskattelagen (1999:1229) 2 dels att 7 kap. 3–14§§ ska upphöra att gälla, dels att rubrikerna närmast före 7 kap. 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13 och 14§§ samt rubrikerna närmast efter 7 kap. 2 och 6§§ ska utgå, dels att 1 kap. 7§, 3 kap. 1§, 7 kap. 1, 16, 18 och 21§§, 11 kap. 17 och 47§§, 33 kap. 3§, 57 kap. 11, 16 och 19§§, 63 kap. 3a och 11§§, 65 kap. 5§, 67 kap. 7 och 24§§ samt rubriken närmast före 63 kap. 11§ ska ha föl- jande lydelse, dels att punkt 3 i övergångsbestämmelserna till lagen (2001:1175) om änd- ring i nämnda lag ska ha följande lydelse, dels att det i lagen ska införas tio nya paragrafer, 7 kap. 3–11§§ och 57 kap. 19a§ samt närmast före 7 kap. 3, 4, 5, 6 och 10§§ och närmast efter 7 kap. 2§ nya rubriker av följande lydelse. 1 kap. 7§ 3 juridiska personers skatt ska beräknas på den beskattningsbara inkoms- ten. denna ska beräknas på följande sätt. överskottet i inkomstslaget näringsve rksamhet minskas med allmänna av- drag. det återstående beloppet avrundas nedåt till helt tiotal kronor och är den fastställda och den beskattningsbara inkomsten. för sådana ideella föreningar och registrerade trossamfund som uppfyller kraven i 7 kap. 4–6 och 10§§ minskas den fastställda inkomsten med grund- avdrag. det belopp som återstår är den beskattningsbara inkomsten. 3 kap. 1§ 4 detta kapitel gäller för fysiska personer. det finns bestämmelser om –obegränsat skattskyldiga i 3–16§§, 1 prop. 2013/14:1, bet. 2013/14:fiu1, rs kr. 2013/14:56. 2 lagen omtryckt 2008:803. senaste lydelse av 7 kap. 6§ 2011:1271 7 kap. 10§ 2011:1271 7 kap. 11§ 2011:1256. 3 senaste lydelse 2011:1256. 4 ändringen innebär att fj ärde stycket upphävs. sfs 2013:960 utkom från trycket den 6 december 2013 2 sfs 2013:960 –begränsat skattskyldiga i 17–21§§, och –skattskyldighet för överlåtna pensioner eller andra periodiska inkomster i 22 och 23§§. för dödsbon finns särskilda bestämmelser i 4 kap. 7 kap. 1§ i detta kapitel finns bestämmelser om undantag från skattskyldighet för –staten, kommuner och pensionsstiftelser i 2§, –stiftelser, ideella föreningar oc h registrerade trossamfund i 3–11§§, –vissa andra juridiska personer i 15–20§§, och –ägare av vissa fastigheter i 21§. vad som sägs om ett registrerat trossamfund gäller även för självständiga organisatoriska delar av ett sådant samfund. i fråga om begränsat skattskyldiga gäller bestämmelserna de inkomster som de är skattskyldiga för enligt 6 kap. stiftelser, ideella föreningar och registrerade trossamfund skattskyldighet 3§ stiftelser som uppfyller ändamåls-, verksamhets- och fullföljdskraven i 4–6§§ samt ideella föreningar och registrerade trossamfund som förutom dessa krav även uppfyller öppenhetskravet i 10§ är, med undantag för kapi- talvinster och kapitalförluster, skattskyldiga bara för inkomst av sådan nä- ringsverksamhet som avses i 13 kap. 1§. föreningar och trossamfund som uppfyller kraven i 4–6 och 10§§ är dock inte skattskyldiga för 1.sådan inkomst som kommer från en självständig näringsverksamhet eller en särskild förvaltningsenhet som avser fastighet, om inkomsten till huvud- saklig del kommer från –verksamhet som är ett direkt led i främjandet av sådana ändamål som av- ses i 4§ eller som har annan naturlig anknytning till sådana ändamål, eller –verksamhet som av hävd utnyttjats so m finansieringskälla för ideellt ar- bete, eller 2.inkomst från innehav av en fastighet som tillhör föreningen eller tros- samfundet och som används i verksamheten på sådant sätt som anges i 3 kap. 4§ fastighetstaxeringslagen (1979:1152). ändamålskravet 4§ stiftelsen, den ideella föreningen eller det registrerade trossamfundet ska ha ett eller flera allmännyttiga ändamål. med allmännyttigt ändamål avses ett ändamål som främjar –idrott, –kultur, –miljövård, –omsorg om barn och ungdom, –politisk verksamhet, –religiös verksamhet, –sjukvård, 3 sfs 2013:960 –social hjälpverksamhet, –sveriges försvar och krisberedskap i samverkan med myndighet, –utbildning, –vetenskaplig forskning, eller –en annan likvärdig verksamhet. stiftelsens ändamål får inte vara be gränsat till vissa familjer eller bestämda personer. föreningens eller trossamfunde ts ändamål får inte vara begränsat till vissa familjers, medlemmars eller andra bestämda personers ekonomiska intressen. verksamhetskravet 5§ stiftelsen, den ideella föreningen e ller det registrerade trossamfundet ska i den verksamhet som bedrivs under beskattningsåret uteslutande eller så gott som uteslutande främja ett eller fl era sådana ändamål som anges i 4§. om verksamhetskravet inte är uppfyllt under beskattningsåret, får hänsyn tas till hur kravet sammantaget har uppfyllts året före beskattningsåret, be- skattningsåret samt det närmast följande beskattningsåret. fullföljdskravet 6§ stiftelsen, den ideella föreningen e ller det registrerade trossamfundet ska under beskattningsåret i skälig omfattning använda sina intäkter för ett eller flera allmännyttiga ändamål enligt 4§. hänsyn får även tas till hur intäk- terna sammantaget har använts under en period av flera beskattningsår. fullföljdskravet är uppfyllt även om stiftelsen, föreningen eller trossamfun- det under beskattningsåret inte har a nvänt sina intäkter i tillräcklig omfatt- ning, om detta förhållande kan antas vara tillfälligt. vid denna bedömning ska hänsyn tas till om kravet har uppfyllts de föregående beskattningsåren samt förutsättningarna för att det kommer att uppfyllas under det närmast följande beskattningsåret. 7§ vid bedömningen av om fullföljdskravet är uppfyllt ska sådana intäkter beaktas som enligt 3§ inte ska tas upp till beskattning, dock med undantag för schablonintäkter enligt 42 kap. 43§ och kapitalvinster. även följande intäkter ska beaktas, om intäkterna inte ska tas upp till beskattning enligt denna lag: 1.medlemsavgifter och andra avgifter för deltagande i den allmännyttiga verksamheten. 2.stöd eller bidrag. 3.förvärv genom testamente eller gåva. intäkter som avses i första stycket 2 och 3 ska dock beaktas bara om det framgår av omständigheterna att avsikten är att de ska användas direkt för verksamheten. intäkter som avses i första stycket ska minskas med kostnader för att för- värva och bibehålla dessa intäkter. 8§ skatteverket får medge undantag från fullföljdskravet för en ideell för- ening eller ett registrerat trossamfund so m avser att förvärva en fastighet eller annan anläggning som är avsedd för den ideella verksamheten. detsamma gäller om en förening eller ett trossamfund avser att genomföra omfattande 4 sfs 2013:960 byggnads-, reparations- eller anläggningsarbeten på en fastighet som används av föreningen eller trossamfundet. beslutet får avse högst fem beskattningsår i följd. det får förenas med vill- kor att föreningen eller trossamfundet ska ställa säkerhet eller liknande för den inkomstskatt som kan komma att påföras föreningen eller trossamfundet på grund av omprövning av besluten om slutlig skatt för de år som beslutet avser, om det upphör att gälla enligt 9§. skatteverkets beslut får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. pröv- ningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten. 9§ om den ideella föreningen eller det registrerade trossamfundet inte inom föreskriven tid har genomfört den avsedda investeringen eller inte har iakttagit något annat villkor i beslutet, ska skattskyldigheten prövas som om undantaget inte hade medgetts. öppenhetskravet 10§ en ideell förening eller ett registrerat trossamfund får inte vägra någon inträde som medlem, om det inte finns särskilda skäl för det med hänsyn till arten eller omfattningen av dess verksamhet, syfte eller annat. 11§ ideella föreningars central-, distrikt s- eller samarbetsorganisationer an- ses som öppna om deras medlemmar utgörs av föreningar som uppfyller kra- vet i 10§. ett registrerat trossamfund anses som öppet om den del av trossamfundet där medlemsantagning sker uppfyller kravet i 10§. 16§ 5 följande juridiska personer är skattskyldiga bara för inkomst på grund av innehav av fastigheter: –akademier, –allmänna undervisningsverk, –studentkårer vid statliga universitet och högskolor som avses i 4 kap. 8§ högskolelagen (1992:1434) och nationer vid uppsala universitet eller lunds universitet som avses i 4 kap. 15§ högskolelagen samt samarbetsorgan för så- dana sammanslutningar med ändamål att sköta de uppgifter som sammanslut- ningarna enligt högskolelagen eller föreskrift som meddelats med stöd av högskolelagen ansvarar för, –regionala utvecklingsbolag som med stöd av 1§ lagen (1994:77) om be- slutanderätt för regionala utvecklingsbolag fått rätt att pröva frågor om stöd till näringsidkare samt moderbolag till sådana utvecklingsbolag, –arbetslöshetskassor, –personalstiftelser som avses i lagen (1967:531) om tryggande av pen- sionsutfästelse m.m. och vars ändamål uteslutande är att lämna understöd vid arbetslöshet, sjukdom, olycksfall eller utbildning, –stiftelser som bildats enligt avtal mellan organisationer av arbetsgivare och arbetstagare med ändamål att lämna avgå ngsersättning till arbetstagare som blivit arbetslösa eller att främja åt gärder till förmån fö r arbetstagare som blivit eller löper risk att bli arbetslösa eller att lämna understöd vid utbildning eller att lämna permitteringslöneersättning, och 5 senaste lydelse 2009:768. 5 sfs 2013:960 –bolag eller andra juridiska personer som uteslutande har till uppgift att lämna permitteringslöneersättning. 18§ bestämmelserna om begränsning i skattskyldigheten i 15–17§§ till- lämpas för stiftelser bara om fullföljdskravet i 6§ är uppfyllt. vid tillämpning av fullföljdskravet ska stiftelserna anses främja ett allmännyttigt ändamål. om det finns särskilda krav när det gäller verksamheten eller liknande, till- lämpas bestämmelserna om begränsning i skattskyldigheten bara om stiftel- serna i sin verksamhet uteslutande eller så gott som uteslutande uppfyller dessa krav. när det anges att stiftelserna uteslutande ska bedriva viss verk- samhet gäller dock det. 21§ 6 ägare av en sådan fastighet som avses i 3 kap. 4§ fastighetstaxerings- lagen (1979:1152) är inte skattskyldig för inkomst av fastigheten i den ut- sträckning den används för ändamål som avses i den paragrafen. för sådan ideell förening eller registrerat trossamfund som uppfyller kra- ven i 4–6 och 10§§ tillämpas dock i stället 3§ andra stycket 2. 11 kap. 17§ förmån i form av utbildning eller annan åtgärd som är av betydelse för att den skattskyldige ska kunna fortsätta att förvärvsarbeta ska inte tas upp hos den som blivit eller löper risk att inom fem år bli arbetslös på grund av omstrukturering, personalavveckling eller liknande i arbetsgivarens verksam- het. första stycket gäller också om avsikten är att den skattskyldige ska få annat arbete hos arbetsgivaren. första och andra styckena gäller inte förmån från fåmansföretag eller få- manshandelsbolag, om den anställde är företagsledare eller delägare i företa- get eller närstående till en sådan person. om arbetsgivaren är en enskild nä- ringsidkare, gäller första och andra styc kena inte förmån till sådana anställda som är närstående till arbetsgivaren. 47§ periodiska understöd eller liknande periodiska inkomster ska inte tas upp till den del givaren enligt 9 kap. 3§ eller 62 kap. 7§ inte får dra av det ut- betalade beloppet. som inkomst ska inte heller tas upp sådana periodiska understöd som beta- las ut från stiftelser, ideella föreni ngar eller registrerade trossamfund som är undantagna från skattskyldighet enligt 7 kap. 3§. detta gäller dock bara om utbetalningen görs för att främja omsorg om barn och ungdom, social hjälp- verksamhet, utbildning eller vetenskaplig forskning. 33 kap. 3§ 7 ett positivt fördelningsbelopp beräknas genom att ett positivt kapital- underlag för räntefördelning multipliceras med statslåneräntan vid utgången av november året närmast före det kalenderår under vilket beskattningsåret går ut ökad med sex procentenheter. 6 ändringen innebär bl.a. att förs ta och andra styckena upphävs. 7 senaste lydelse 2011:1272. 6 sfs 2013:960 ett negativt fördelningsbelopp beräknas genom att ett negativt kapitalun- derlag för räntefördelning multipliceras med statslåneräntan vid samma tid- punkt ökad med en procentenhet. om beskattningsåret omfattar längre eller kortare tid än tolv månader, ska fördelningsbeloppet justeras i motsvarande mån. hur kapitalunderlaget beräknas framgår av 8–20§§. 57 kap. 11§ 8 årets gränsbelopp är 1.ett belopp som motsvarar två och tre fjärdedels inkomstbasbelopp förde- lat med lika belopp på andelarna i företaget, eller 2.summan av –underlaget för årets gränsbelopp multiplicerat med statslåneräntan ökad med nio procentenheter, och –för andelar i fåmansföretag eller fö retag som avses i 6§ lönebaserat ut- rymme enligt 16–19a§§. för tillgångar som avses i 2§ andra st ycket ska statslåneräntan i stället ökas med en procentenhet. bestämmelserna i första stycket 1 och i 16–19a§§ gäller inte för sådana tillgångar. årets gränsbelopp beräknas vid årets ingång och tillgodoräknas den som äger andelen vid denna tidpunkt. om en andel förvärvas genom arv, testa- mente, gåva, bodelning eller på liknande sätt, inträder förvärvaren i den tidi- gare ägarens situation i fråga om beräkning av årets gränsbelopp. 16§ 9 det lönebaserade utrymmet är 50 procent av löneunderlaget enligt 17 och 18§§ och fördelas med lika belopp på andelarna i företaget. om en andel ägts under del av året före beskattningsåret, ska bara ersätt- ning som betalats ut under denna tid ingå i löneunderlaget vid beräkningen av det lönebaserade utrymmet för den andelen. det lönebaserade utrymmet för deläga rens samtliga andelar får inte över- stiga ett belopp som motsvarar 50 gånger sådan kontant ersättning som avses i 17§ första stycket och som delägaren eller någon närstående har fått från fö- retaget och dess dotterföretag under året före beskattningsåret. 19§ 10 lönebaserat utrymme ska beräknas bara om 1.andelsägaren äger andelar i företa get som motsvarar minst fyra procent av kapitalet i företaget, och 2.andelsägaren eller någon närstående under året före beskattningsåret fått sådan kontant ersättning som avses i 17§ första stycket från företaget och dess dotterföretag med ett belopp som sammanlagt inte understiger det lägsta av –sex inkomstbasbelopp med tillägg för fem procent av den sammanlagda kontanta ersättningen i företaget och i dess dotterföretag, och –9,6 inkomstbasbelopp. 8 senaste lydelse 2011:1271. 9 senaste lydelse 2011:1271. 10 senaste lydelse 2008:1343. 7 sfs 2013:960 19a§ vid tillämpning av 16–19§§ ska det med dotterföretag avses ett fö- retag där moderföretagets andel, direkt eller indirekt genom ett annat dotterfö- retag, överstiger 50 procent av kapitale t i företaget. om företaget är ett svenskt handelsbolag eller en i utlandet delägarbeskattad juridisk person, ska det dock med dotterföretag avses ett före tag där samtliga andelar, direkt eller indirekt, ägs av moderföretaget. 63 kap. 3a§ 11 för dem som vid beskattningsårets ingång har fyllt 65 år är grundav- draget beloppet enligt 3§ med tillägg av följande särskilda belopp. ideella föreningar och registrerade trossamfund 11§ ideella föreningar och registrerade trossamfund som uppfyller kraven i 7 kap. 4–6 och 10§§ har rätt till grundavdrag med 15000 kronor. 65 kap. 5§ 12 för fysiska personer är den statliga inkomstskatten på beskattnings- bara förvärvsinkomster 11 senaste lydelse 2012:757. fastställd förvärvsinkomstsärskilt belopp överstiger inte 0,99 pris- basbelopp 0,682 prisbasbelopp överstiger 0,99 men inte 1,105 prisbasbelopp 0,880 prisbasbelopp minskat med 20 procent av den fastställda förvärvsinkomsten överstiger 1,105 men inte 2,72 prisbasbelopp 0,753 prisbasbelopp minskat med 8,5 procent av den fastställda förvärvsinkomsten överstiger 2,72 men inte 3,11 prisbasbelopp 0,208 prisbasbelopp ökat med 11,5 procent av den fastställda förvärvsinkomsten överstiger 3,11 men inte 3,69 prisbasbelopp 21,5 procent av den fastställda förvärvsinkoms- ten minskat med 0,103 prisbasbelopp överstiger 3,69 men inte 4,785 prisbasbelopp 0,322 prisbasbelopp ökat med 10 procent av den fastställda förvärvsinkomsten överstiger 4,785 men inte 7,88 prisbasbelopp 0,753 prisbasbelopp ökat med 1 procent av den fastställda förvärvsinkomsten överstiger 7,88 men inte 12,43 prisbasbelopp 1,541 prisbasbelopp minskat med 9 procent av den fastställda förvärvsinkomsten överstiger 12,43 prisbasbe- lopp 0,422 prisbasbelopp 12 senaste lydelse 2011:1256. 8 sfs 2013:960 –20 procent av den del av den beskattningsbara förvärvsinkomsten som överstiger en nedre skiktgräns, och –5 procent av den del av den beskattningsbara förvärvsinkomsten som överstiger en övre skiktgräns. skiktgränserna bestäms med utgångspunkt i en nedre skiktgräns på 435900 kronor för beskattningsåret 2014 och en övre skiktgräns på 602600 kronor för beskattningsåret 2014. för de därpå följande beskattningsåren uppgår skiktgränserna till skikt- gränserna för det föregående beskattn ingsåret multiplicerade med det jämfö- relsetal, uttryckt i procent, som ange r förhållandet mellan det allmänna prislä- get i juni året före beskattningsåret och prisläget i juni andra året före beskatt- ningsåret plus två procentenheter. skiktgränserna fastställs av regeringen före utgången av året före beskattningsåret och avrundas uppåt till helt hundratal kronor. om en enskild näringsidkare enligt 1 kap. 13§ andra stycket har ett be- skattningsår som inte sammanfaller me d kalenderåret, ska de skiktgränser som gäller vid detta beskattningsårs utgång tillämpas. 67 kap. 7§ 13 för dem som vid beskattningsårets ingång inte har fyllt 65 år uppgår skattereduktionen för summan av arbetsinkomster beräknade enligt 6§ till följande belopp. 24§ 14 rätt till skattereduktion enligt 25 och 26§§ har efter begäran de som 1.vid beskattningsårets utgång har fyllt 18 år, 2.är obegränsat skattskyldiga under någon del av beskattningsåret, och 13 senaste lydelse 2009:1452. arbetsinkomst som beskattas i sverige skattereduktion överstiger inte 0,91 pris- basbelopp skillnaden mellan arbetsinkomsterna och grundavdraget, multiplicerad med skattesatsen för kommunal inkomstskatt överstiger 0,91 men inte 2,94 prisbasbelopp skillnaden mellan å ena sidan summan av 0,91 prisbasbelopp och 33,2 procent av arbetsin- komsterna mellan 0,91 och 2,94 prisbasbelopp och å andra sidan grundavdraget, multiplicerad med skattesatsen för kommunal inkomstskatt överstiger 2,94 men inte 8,08 prisbasbelopp skillnaden mellan å ena sidan summan av 1,584 prisbasbelopp och 11,1 procent av arbetsin- komsterna mellan 2,94 och 8,08 prisbasbelopp och å andra sidan grundavdraget, multiplicerad med skattesatsen för kommunal inkomstskatt överstiger 8,08 prisbas- belopp skillnaden mellan 2,155 prisbasbelopp och grundavdraget, multiplicerad med skattesatsen för kommunal inkomstskatt 14 senaste lydelse 2011:1271. 9 sfs 2013:960 3.har haft utgifter för gåva avseende främjande av social hjälpverksamhet eller vetenskaplig forskning till en godkänd gåvomottagare eller ska ta upp värdet av sådan gåva som inkomst. sådan rätt till skattereduktion har efter begäran också de som är begränsat skattskyldiga enligt 3 kap. 18§ första stycket 1, 2 eller 3, om deras överskott av förvärvsinkomster i sverige och i andra länder, uteslutande eller så gott som uteslutande, utgörs av överskott av förvärvsinkomster i sverige. även dödsbon har efter begäran rätt till skattereduktion för gåva som har lämnats före dödsfallet. 3. 15 bestämmelserna i 61 kap. 8a§ andr a och tredje styckena tillämpas till och med det beskattningsår som slutar den 31 december 2016. 1.denna lag träder i kraft den 1 januari 2014 och tillämpas på beskatt- ningsår som börjar efter den 31 december 2013. 2.bestämmelserna i 22 kap. 5§ om beskattning vid uttag ur näringsverk- samhet ska inte tillämpas om en stiftels e vid ikraftträdandet blir skattskyldig enligt bestämmelserna i 7 kap. till följd av den nya bestämmelsen i 7 kap. 4§. 3.vid tillämpningen av bestämmelsen i 57 kap. 19§ 2 andra strecksatsen ska för beskattningsår 2014 och 2015 i stället för 9,6 inkomstbasbelopp gälla tio inkomstbasbelopp. på regeringens vägnar peter norman linda haggren (finansdepartementet) 15 senaste lydelse 2011:1271. norstedts juridik ab/fritzes elanders sverige ab, 2013
Viktiga lagar inom skatterätten
JP Infonets skatterättsliga tjänster
JP Infonets skatterättsliga tjänster
Arbetar du med skatterätt? JP Infonets tjänster ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig ständigt tillgång till alla nya avgöranden, lagändringar och ställningstaganden. Du kan också ta del av referat och expertanalyser, som kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Se allt inom skatterätt.