Hög­sko­le­lag (1992:1434)

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 1992:1434
Depar­te­ment: Utbild­nings­de­par­te­men­tet
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2021:1282
Övrigt: Rät­tel­se­blad 2010:2002 har iakt­ta­gits.
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

1992:1434
Depar­te­ment/myn­dig­het: Utbild­nings­de­par­te­men­tet
Utfär­dad: 1992-​12-17
Änd­rad: t.o.m. SFS

2021:1282
Övrig text: Rät­tel­se­blad 2010:2002 har iakt­ta­gits.
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)



1 kap. Inle­dande bestäm­mel­ser

1 §   I denna lag ges bestäm­mel­ser om uni­ver­si­tet och hög­sko­lor under stat­ligt huvud­man­na­skap.

Vad som i fort­sätt­ningen sägs om hög­sko­lor avser både uni­ver­si­tet och hög­sko­lor, om inte något annat anges sär­skilt.
Lag (2012:910).

2 §   Sta­ten ska som huvud­man anordna hög­sko­lor för
   1. utbild­ning som vilar på veten­skap­lig eller konst­när­lig grund samt på beprö­vad erfa­ren­het, och
   2. forsk­ning och konst­när­lig forsk­ning samt utveck­lings­ar­bete.

I hög­sko­lor­nas upp­gift ska det ingå att sam­verka med det omgi­vande sam­häl­let för ömse­si­digt utbyte och verka för att den kun­skap och kom­pe­tens som finns vid hög­sko­lan kom­mer sam­häl­let till nytta.

Vad som i fort­sätt­ningen sägs om forsk­ning avser även konst­när­lig forsk­ning, om inte något annat anges sär­skilt.
Lag (2021:317).

3 §   Verk­sam­he­ten skall bedri­vas så att det finns ett nära sam­band mel­lan forsk­ning och utbild­ning.

3 a §   I hög­sko­lor­nas verk­sam­het ska veten­ska­pens tro­vär­dig­het och god forsk­nings­sed vär­nas.

I lagen (2019:504) om ansvar för god forsk­nings­sed och pröv­ning av ored­lig­het i forsk­ning finns bestäm­mel­ser om fors­ka­res och forsk­nings­hu­vud­mäns ansvar för att forsk­ning utförs i enlig­het med god forsk­nings­sed och om att en sär­skild nämnd ska pröva frå­gor om ored­lig­het i forsk­ning.
Lag (2019:505).

4 §   Verk­sam­he­ten ska avpas­sas så att en hög kva­li­tet nås i utbild­ningen och forsk­ningen.

De till­gäng­liga resur­serna ska utnytt­jas effek­tivt för att hålla en hög kva­li­tet i verk­sam­he­ten.

Kva­li­tets­ar­be­tet är en gemen­sam ange­lä­gen­het för hög­sko­lor­nas per­so­nal och stu­den­terna. Lag (2013:119).

4 a §   Stu­den­terna skall ha rätt att utöva infly­tande över utbild­ningen vid hög­sko­lorna.

Hög­sko­lorna skall verka för att stu­den­terna tar en aktiv del i arbe­tet med att vida­re­ut­veckla utbild­ningen. Lag (2000:260).

5 §   Hög­sko­lorna ska i sin verk­sam­het främja en håll­bar utveck­ling som inne­bär att nuva­rande och kom­mande gene­ra­tio­ner till­för­säk­ras en häl­so­sam och god miljö, eko­no­misk och social väl­färd och rätt­visa.

I hög­sko­lor­nas verk­sam­het ska jäm­ställd­het mel­lan kvin­nor och män all­tid iakt­tas och främ­jas.

Den sam­lade inter­na­tio­nella verk­sam­he­ten vid varje hög­skola ska dels stärka kva­li­te­ten i hög­sko­lans utbild­ning och forsk­ning, dels bidra natio­nellt och glo­balt till sådan håll­bar utveck­ling som avses i första styc­ket.

Hög­sko­lorna ska också aktivt främja och bredda rekry­te­ringen till hög­sko­lan.

Hög­sko­lorna ska i sin verk­sam­het främja ett livs­långt lärande.
Lag (2021:317).

5 a §   Har upp­hävts genom lag (2010:701).

6 §   I hög­sko­lor­nas verk­sam­het ska som all­män prin­cip gälla att den aka­de­miska fri­he­ten ska främ­jas och vär­nas.

För forsk­ningen ska som all­männa prin­ci­per gälla att
   1. forsk­nings­pro­blem får fritt väl­jas,
   2. forsk­nings­me­to­der får fritt utveck­las, och
   3. forsk­nings­re­sul­tat får fritt pub­li­ce­ras.
Lag (2021:317).

7 §   Utbild­ningen skall ges på
   - grund­nivå,
   - avan­ce­rad nivå, och
   - fors­kar­nivå.
Lag (2006:173).

8 §   Utbild­ning på grund­nivå ska väsent­li­gen bygga på de kun­ska­per som ele­verna får på natio­nella pro­gram i gym­na­sie­sko­lan eller mot­sva­rande kun­ska­per. Rege­ringen får dock besluta om undan­tag när det gäl­ler konst­när­lig utbild­ning.

Utbild­ning på grund­nivå ska utveckla stu­den­ter­nas
   - för­måga att göra själv­stän­diga och kri­tiska bedöm­ningar,
   - för­måga att själv­stän­digt urskilja, for­mu­lera och lösa pro­blem, och
   - bered­skap att möta för­änd­ringar i arbets­li­vet.

Inom det område som utbild­ningen avser ska stu­den­terna, utö­ver kun­ska­per och fär­dig­he­ter, utveckla för­måga att
   - söka och vär­dera kun­skap på veten­skap­lig nivå,
   - följa kun­skaps­ut­veck­lingen, och
   - utbyta kun­ska­per även med per­so­ner utan spe­ci­al­kun­ska­per inom områ­det. Lag (2009:1037).

9 §   Utbild­ning på avan­ce­rad nivå skall väsent­li­gen bygga på de kun­ska­per som stu­den­terna får inom utbild­ning på grund­nivå eller mot­sva­rande kun­ska­per.

Utbild­ning på avan­ce­rad nivå skall inne­bära för­djup­ning av kun­ska­per, fär­dig­he­ter och för­må­gor i för­hål­lande till utbild­ning på grund­nivå och skall, utö­ver vad som gäl­ler för utbild­ning på grund­nivå,
   - ytter­li­gare utveckla stu­den­ter­nas för­måga att själv­stän­digt inte­grera och använda kun­ska­per,
   - utveckla stu­den­ter­nas för­måga att han­tera kom­plexa före­te­el­ser, frå­ge­ställ­ningar och situ­a­tio­ner, och
   - utveckla stu­den­ter­nas för­ut­sätt­ningar för yrkes­verk­sam­het som stäl­ler stora krav på själv­stän­dig­het eller för forsknings-​ och utveck­lings­ar­bete. Lag (2006:173).

9 a §   Utbild­ning på fors­kar­nivå skall väsent­li­gen bygga på de kun­ska­per som stu­den­terna får inom utbild­ning på grund­nivå och avan­ce­rad nivå eller mot­sva­rande kun­ska­per.

Utbild­ning på fors­kar­nivå skall, utö­ver vad som gäl­ler för utbild­ning på grund­nivå och på avan­ce­rad nivå, utveckla de kun­ska­per och fär­dig­he­ter som behövs för att själv­stän­digt kunna bedriva forsk­ning. Lag (2006:173).

10 §   Har upp­hävts genom lag (2012:910).

10 a §   Exa­mina skall avläg­gas på grund­nivå, avan­ce­rad nivå eller fors­kar­nivå. Rege­ringen med­de­lar före­skrif­ter om vilka exa­mina som får avläg­gas och på vil­ken nivå de skall avläg­gas.
Lag (2006:173).

11 §   Exa­mina på fors­kar­nivå får utfär­das vid uni­ver­si­te­ten.

Ett uni­ver­si­tet får dock inte utfärda exa­mina på fors­kar­nivå
   1. om det för sådana exa­mina krävs till­stånd för att utfärda en exa­men och uni­ver­si­te­tet sak­nar till­stånd, eller
   2. i de fall ett beslut enligt 14 § andra styc­ket, om att en viss exa­men inte får utfär­das, gäl­ler för uni­ver­si­te­tet.

Rege­ringen får med­dela före­skrif­ter om att det krävs till­stånd för uni­ver­si­tet att utfärda exa­mina på fors­kar­nivå. Om sådana före­skrif­ter har med­de­lats, beslu­tar den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer om till­stånd. Lag (2012:490).

11 a §   Har upp­hävts genom lag (2009:764).

12 §   Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer beslu­tar om till­stånd att utfärda exa­mina
   1. på fors­kar­nivå för hög­sko­lor, som inte är uni­ver­si­tet, och
   2. på grund­nivå och avan­ce­rad nivå för uni­ver­si­tet och hög­sko­lor.

Rege­ringen med­de­lar före­skrif­ter om vilka exa­mina som får utfär­das vid Sve­ri­ges lant­bruks­u­ni­ver­si­tet och vid För­svars­hög­sko­lan. Lag (2012:490).

13 §   Ett till­stånd att utfärda exa­mina får läm­nas bara om
   1. utbild­ningen upp­fyl­ler de krav som i detta kapi­tel ställs på utbild­ningen och de sär­skilda krav som finns i för­ord­ning, och
   2. det i ett rikstäc­kande per­spek­tiv finns ett all­mänt intresse av att exa­mina får utfär­das. Lag (2009:764).

14 §   Om kra­ven i 13 § 1 inte är upp­fyllda för en viss exa­men som ett uni­ver­si­tet eller en hög­skola har till­stånd att utfärda eller som ett uni­ver­si­tet får utfärda enligt 11 § första styc­ket, ska den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer upp­mana uni­ver­si­te­tet eller hög­sko­lan att inom viss tid avhjälpa bris­terna.

Finns bris­terna helt eller till väsent­lig del kvar sedan tiden för upp­ma­ningen har gått ut, får den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer besluta att uni­ver­si­te­tet eller hög­sko­lan inte längre får utfärda en sådan exa­men som bris­terna avser.

Även om ett beslut enligt andra styc­ket om att en viss exa­men inte längre får utfär­das har fat­tats, får uni­ver­si­te­tet eller hög­sko­lan utfärda exa­men för de stu­den­ter som har påbör­jat sin utbild­ning vid det uni­ver­si­te­tet eller den hög­sko­lan före beslu­tet. Detta gäl­ler dock bara om utbild­ningen omfat­tar ett pro­gram, en kurs eller en del av en utbild­ning på fors­kar­nivå som kan leda fram till en sådan exa­men som beslu­tet avser.
Lag (2012:490).

15 §   Den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får besluta att ett beslut enligt 14 § andra styc­ket inte längre ska gälla i fråga om exa­mina som ett uni­ver­si­tet före beslu­tet haft rätt att utfärda enligt 11 § första styc­ket.

Ett beslut enligt första styc­ket får fat­tas bara om kra­ven på utbild­ningen som anges i 13 § 1 är upp­fyllda. Lag (2012:490).

16 §   Frå­gor som avses i 14 § andra styc­ket ska avgö­ras av rege­ringen, om de avser Sve­ri­ges lant­bruks­u­ni­ver­si­tet eller För­svars­hög­sko­lan. Rege­ringen får då också ta hän­syn till om det i ett rikstäc­kande per­spek­tiv finns ett all­mänt intresse av att exa­mina får utfär­das vid Lant­bruks­u­ni­ver­si­te­tet eller För­svars­hög­sko­lan. Lag (2009:764).

17 §   En hög­skola som anges i bila­gan till denna lag får utfärda en gemen­sam exa­men till­sam­mans med
   1. en annan hög­skola,
   2. en enskild utbild­nings­an­ord­nare som har till­stånd att utfärda exa­mina enligt lagen (1993:792) om till­stånd att utfärda vissa exa­mina, eller
   3. ett utländskt läro­säte som inte är en fysisk per­son.

Med gemen­sam exa­men avses exa­mina som får utfär­das av de läro­sä­ten som till­sam­mans har anord­nat en utbild­ning som kan leda till dessa exa­mina. Utbild­ningen ska ha anord­nats inom ett utbild­nings­sam­ar­bete mel­lan sådana läro­sä­ten som avses i första styc­ket.

Rege­ringen med­de­lar ytter­li­gare före­skrif­ter om gemen­samma exa­mina. Lag (2009:695).

18 §   En hög­skola som avses i 17 § får inom ramen för ett utbild­nings­sam­ar­bete som anges i andra styc­ket samma para­graf besluta att över­låta för­valt­nings­upp­gif­ter i fråga om antag­ning till och till­go­do­räk­nande av utbild­ning till 1. en annan hög­skola,
   2. en enskild utbild­nings­an­ord­nare som har till­stånd att utfärda exa­mina enligt lagen (1993:792) om till­stånd att utfärda vissa exa­mina, eller
   3. ett utländskt läro­säte som inte är en fysisk per­son.

De för­valt­nings­upp­gif­ter som över­låts får bara inne­bära att
   1. en stu­de­rande som har anta­gits till en del av utbild­ningen av ett annat läro­säte, som anord­nar den delen av utbild­ningen, ska anses vara stu­dent som är anta­gen av hög­sko­lan när han eller hon bedri­ver stu­dier där, och
   2. en del av utbild­ningen som en stu­de­rande har gått ige­nom med god­känt resul­tat vid ett annat läro­säte ska till­go­do­räk­nas honom eller henne för utbild­ning vid hög­sko­lan utan sär­skild pröv­ning. Lag (2009:695).


2 kap. De stat­liga hög­sko­lor­nas orga­ni­sa­tion

1 §   Riks­da­gen beslu­tar vilka stat­liga hög­sko­lor som skall fin­nas.

2 §   Sty­rel­sen för en hög­skola har inse­ende över hög­sko­lans alla ange­lä­gen­he­ter och sva­rar för att dess upp­gif­ter full­görs.

3 §   För led­ningen av verk­sam­he­ten när­mast under sty­rel­sen skall varje hög­skola ha en rek­tor.

4 §   Rege­ringen utser ord­fö­ran­den i en hög­sko­las sty­relse. Rek­tor ska ingå i sty­rel­sen. Lärare och stu­den­ter vid hög­sko­lan har rätt att utse leda­mö­ter i sty­rel­sen. Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer kan med stöd av 8 kap. 7 § rege­rings­for­men med­dela före­skrif­ter om anta­let sådana leda­mö­ter och om hur de ska utses. Rege­ringen utser övriga leda­mö­ter i sty­rel­sen.

Före­trä­dare för de anställda har närvaro-​ och ytt­ran­de­rätt vid sty­rel­sens sam­man­trä­den. Lag (2016:744).

5 §   En hög­skola beslu­tar om sin interna orga­ni­sa­tion utö­ver sty­relse och rek­tor, om inte något annat är före­skri­vet. När hög­sko­lan beslu­tar om sin orga­ni­sa­tion ska 6 och 7 §§ gälla.
Lag (2010:701).

5 a §   Ny beteck­ning 5 § genom lag (2009:764).

6 §   Beslut ska fat­tas av per­so­ner med veten­skap­lig eller konst­när­lig kom­pe­tens, om beslu­ten krä­ver en bedöm­ning av
   1. upp­lägg­ning, genom­fö­rande av eller kva­li­tet i utbild­ningen, eller
   2. orga­ni­sa­tion av eller kva­li­tet i forsk­ningen.

Om den bedöm­ning som avses i första styc­ket ska göras av en grupp av per­so­ner, ska majo­ri­te­ten av per­so­nerna i grup­pen ha veten­skap­lig eller konst­när­lig kom­pe­tens. Sty­rel­sen får dock besluta att en sådan majo­ri­tet inte behövs om det finns sär­skilda skäl. Lag (2013:119).

7 §   Stu­den­terna har rätt att vara repre­sen­te­rade när beslut fat­tas eller bered­ning sker som har bety­delse för utbild­ningen eller stu­den­ter­nas situ­a­tion. Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer kan med stöd av 8 kap. 7 § rege­rings­for­men med­dela före­skrif­ter om anta­let sådana repre­sen­tan­ter och om hur de ska utses. Lag (2016:744).

8 §   I före­skrif­ter om hur stu­den­terna utser leda­mö­ter i sty­rel­sen eller repre­sen­tan­ter enligt 7 §, får rege­ringen över­lämna åt enskilda indi­vi­der eller åt sam­man­slut­ningar att utse leda­mö­terna eller repre­sen­tan­terna. Lag (2016:744).

9 §   Rege­ringen med­de­lar sär­skilda före­skrif­ter om sam­man­sätt­ningen av sty­relse vid Sve­ri­ges lant­bruks­u­ni­ver­si­tet och vid För­svars­hög­sko­lan samt om en nämnd för forsk­ning och utbild­ning vid För­svars­hög­sko­lan. Lag (2010:701).


3 kap. Pro­fes­so­rer och andra lärare

1 §   I en lära­res arbets­upp­gif­ter får det ingå att ha hand om utbild­ning eller forsk­ning samt admi­nist­ra­tivt arbete. Till en lära­res upp­gif­ter hör också att följa utveck­lingen inom det egna ämnes­om­rå­det och den sam­hälls­ut­veck­ling i övrigt som har bety­delse för lära­rens arbete vid hög­sko­lan.
Lag (2013:119).

2 §   För utbild­ning och forsk­ning ska det fin­nas pro­fes­so­rer och lek­to­rer anställda som lärare vid hög­sko­lorna.

Anställ­ning som pro­fes­sor är den främsta anställ­ningen som lärare.

Rege­ringen med­de­lar före­skrif­ter om de behö­rig­hets­krav och bedöm­nings­grun­der som ska gälla vid anställ­ning av pro­fes­so­rer och lek­to­rer. Lag (2010:701).

3 §   En pro­fes­sor ska anstäl­las tills vidare utan tids­be­gräns­ning, om inte någon­ting annat föl­jer av andra styc­ket.

En pro­fes­sor får anstäl­las för en bestämd tid, om det är fråga om
   1. konst­när­lig verk­sam­het,
   2. adjun­ge­ring till en hög­skola av någon som har sin huvud­sak­liga verk­sam­het utan­för hög­sko­le­vä­sen­det (adjun­ge­rad pro­fes­sor), eller
   3. anställ­ning som gäst­lä­rare av en per­son som upp­fyl­ler behö­rig­hets­kra­ven för pro­fes­sor (gäst­pro­fes­sor).
Lag (2010:701).

4 §   Har upp­hävts genom lag (1997:1330).

5 §   Har upp­hävts genom lag (2010:701).

6 §   Om inte någon­ting annat föl­jer av före­skrif­ter som med­de­las av rege­ringen, bestäm­mer varje hög­skola själv vilka kate­go­rier av lärare utö­ver pro­fes­sor och lek­tor som skall anstäl­las där, samt om de behö­rig­hets­krav och bedöm­nings­grun­der som skall gälla vid anställ­ning av sådana lärare. Lag (1997:797).

7 §   En lärare vid en hög­skola får vid sidan av sin anställ­ning som lärare ha anställ­ning eller upp­drag eller utöva verk­sam­het som avser forsk­ning eller utveck­lings­ar­bete inom anställ­ning­ens ämnes­om­råde, om lära­ren där­i­ge­nom inte ska­dar all­män­he­tens för­tro­ende för hög­sko­lan. En sådan bisyssla skall hål­las klart åtskild från lära­rens arbete inom ramen för anställ­ningen.

I fråga om bisyss­lor i övrigt finns bestäm­mel­ser i lagen (1994:260) om offent­lig anställ­ning. Lag (1997:797).

8 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om att en anställ­ning som lärare vid en hög­skola skall vara för­e­nad med en anställ­ning som spe­ci­a­list­ut­bil­dad läkare eller tand­lä­kare eller med en annan anställ­ning än som läkare vid en sådan sjuk­vårds­en­het som är upp­lå­ten för medi­cinsk utbild­ning och forsk­ning. En för­e­nad anställ­ning får inne­has bara av den som upp­fyl­ler behö­rig­hets­kra­ven för båda anställ­ning­arna.

Den ord­ning som gäl­ler för anställ­ning av lärare skall gälla också för den anställ­ning som skall vara för­e­nad med lära­ran­ställ­ningen.

Innan någon anställs som lärare, skall sjuk­vårds­hu­vud­man­nen ges till­fälle att yttra sig i ären­det, om anställ­ningen skall vara för­e­nad med en anställ­ning vid en sjuk­vårds­en­het.
Lag (1997:797).


4 kap. Stu­den­terna

1 §   Så långt det kan ske med hän­syn till kva­li­tets­kra­vet i 1 kap. 4 § första styc­ket skall hög­sko­lorna som stu­den­ter ta emot de sökande som upp­fyl­ler behö­rig­hets­kra­ven för stu­di­erna.

2 §   Om inte annat föl­jer av före­skrif­ter som med­de­las av rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer, avgör den hög­skola som anord­nar en utbild­ning vilka behö­rig­hets­vill­kor som ska gälla för att bli anta­gen till utbild­ningen. Lag (2012:910).

3 §   Kan inte alla behö­riga sökande till en utbild­ning tas emot, skall urval göras bland de sökande. Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela före­skrif­ter om urval.
Lag (1996:555).

4 §   Utbild­ningen ska vara avgifts­fri för stu­den­ter som är med­bor­gare i
   1. en stat som omfat­tas av avta­let om Euro­pe­iska eko­no­miska sam­ar­bets­om­rå­det, eller
   2. Schweiz.

En avgift som beta­las för att en stu­dent ska delta i utbild­ning på grund­nivå eller avan­ce­rad nivå inom ramen för ett avtal om utbild­nings­sam­ar­bete mel­lan en hög­skola och ett utländskt läro­säte omfat­tas inte av första styc­ket, om avgif­ten
   1. inte till­fal­ler hög­sko­lan, och
   2. inte avser den del av utbild­ningen som anord­nas av hög­sko­lan.

Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer med­de­lar före­skrif­ter om avgif­ter för utbild­ning på grund­nivå och avan­ce­rad nivå för stu­den­ter som inte är med­bor­gare i de sta­ter som anges i första styc­ket. Lag (2014:1579).

4 a §   Rege­ringen med­de­lar före­skrif­ter om att en hög­skola inte får ta emot en sökande som är stu­di­e­av­gifts­skyl­dig men inte har beta­lat stu­di­e­av­gift. Lag (2010:298).

4 b §   Rege­ringen med­de­lar före­skrif­ter om avstäng­ning av stu­di­e­av­gifts­skyl­diga stu­den­ter som har påbör­jat utbild­ningen men inte beta­lar avgif­ten. Lag (2010:298).

5 §   Rege­ringen får med­dela före­skrif­ter om till­fäl­lig avstäng­ning av stu­den­ter.

6 §   Rege­ringen får med­dela före­skrif­ter om att en stu­dent tills vidare skall avskil­jas från utbild­ningen i fall då stu­den­ten
   1. lider av psy­kisk stör­ning,
   2. miss­bru­kar alko­hol eller nar­ko­tika, eller
   3. har gjort sig skyl­dig till all­var­lig brotts­lig­het.

Som ytter­li­gare för­ut­sätt­ning för ett avskil­jande gäl­ler att det, till följd av något sådant för­hål­lande som avses i första styc­ket 1--3, bedöms före­ligga en påtag­lig risk att stu­den­ten kan komma att skada annan per­son eller vär­de­full egen­dom under utbild­ningen.

7 §   En för hög­sko­lan gemen­sam nämnd skall pröva frå­gor om avskil­jande.
Nämn­dens ord­fö­rande skall vara jurist och ha erfa­ren­het som domare.

Nämn­dens beslut i avskil­jan­de­frå­gor får över­kla­gas till all­män för­valt­nings­dom­stol av stu­den­ten och hög­sko­lan.

Pröv­nings­till­stånd krävs vid över­kla­gande till kam­mar­rät­ten.

Ett beslut om avskil­jande skall, om den som har avskilts begär det, omprö­vas efter två år. Lag (1996:555).

8 §   En hög­skola ska på ansö­kan besluta att en sam­man­slut­ning av stu­den­ter vid hög­sko­lan får ställ­ning som stu­dent­kår för en viss tid, om sam­man­slut­ningen upp­fyl­ler de krav som ställs i 9-14 §§. Lag (2009:766).

9 §   En stu­dent­kår ska ha som huvud­sak­ligt syfte att bevaka och med­verka i utveck­lingen av utbild­ningen och för­ut­sätt­ning­arna för stu­dier vid hög­sko­lan. Lag (2009:766).

10 §   Verk­sam­hets­om­rå­det för en stu­dent­kår får inte täcka mer än en hög­skola och ska sam­man­falla med minst en orga­ni­sa­to­risk eller geo­gra­fiskt avgrän­sad del av hög­sko­lan.
Lag (2009:766).

11 §   En stu­dent­kår ska vara demo­kra­tiskt upp­byggd och kunna repre­sen­tera stu­den­terna inom kårens verk­sam­hets­om­råde.
Lag (2009:766).

12 §   Alla stu­den­ter inom en stu­dent­kårs verk­sam­hets­om­råde ska ha rätt att vara med­lem­mar i kåren, om de upp­fyl­ler de krav som ställs för med­lem­skap i en sådan sam­man­slut­ning som avses i 8 §.

Den stu­dent som är med­lem i stu­dent­kå­ren ska ha röst­rätt vid val till stu­dent­kå­rens högsta beslu­tande organ.
Lag (2009:766).

13 §   För en sam­man­slut­ning som avses i 8 § ska det fin­nas stad­gar och en sty­relse. Stad­garna ska ha anta­gits av sam­man­slut­ning­ens med­lem­mar.

I stad­garna ska föl­jande anges:
   1. sam­man­slut­ning­ens ända­mål och verk­sam­hets­om­råde,
   2. vil­ket som är det högsta beslu­tande orga­net och hur det utses,
   3. hur beslut av det högsta beslu­tande orga­net och av sty­rel­sen fat­tas och ges till känna,
   4. hur inträde i och utträde ur sam­man­slut­ningen sker,
   5. hur ansvars­fri­het för sty­rel­sen bevil­jas,
   6. hur stad­garna änd­ras, och
   7. hur sam­man­slut­ningen upp­lö­ses.
Lag (2009:766).

14 §   En stu­dent­kår ska föra ett regis­ter över sina med­lem­mar.

Stu­dent­kå­ren ska årli­gen till hög­sko­lan redo­visa sin verk­sam­het och hur många stu­den­ter som är med­lem­mar.

På begä­ran av hög­sko­lan ska stu­dent­kå­ren till­han­da­hålla hög­sko­lan sitt med­lems­re­gis­ter. Lag (2009:766).

15 §   Ställ­ning som nation har en sådan nation vid Upp­sala uni­ver­si­tet eller Lunds uni­ver­si­tet
   1. som stu­den­ter var skyl­diga att till­höra enligt de före­skrif­ter som gällde ome­del­bart före den 1 juli 2010 och som då bedrev stu­di­e­so­cial verk­sam­het,
   2. som har som huvud­sak­ligt syfte att genom stu­di­e­so­cial verk­sam­het stödja de stu­den­ter som till­hör natio­nen och främja deras stu­dier, och
   3. som bistår stu­den­ter med stu­di­e­so­cial verk­sam­het.
Lag (2009:766).


5 kap. Sär­skilda före­skrif­ter

1 §   För pröv­ning av över­kla­gan­den av vissa beslut på hög­sko­le­vä­sen­dets område sva­rar en sär­skild över­kla­gan­de­nämnd.

Nämn­dens beslut med anled­ning av ett över­kla­gande dit får inte över­kla­gas.

2 §   Ny beteck­ning 2 kap. 8 § genom lag (2010:701).

3 §   Har upp­hävts genom lag (1996:298).

4 §   Har upp­hävts genom lag (2012:910).

5 §   Har upp­hävts genom lag (2012:910).

6 §   Rege­ringen eller den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer får med­dela ytter­li­gare före­skrif­ter angå­ende hög­sko­lan.

7 §   Har upp­hävts genom lag (2010:701).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

1995:96

Denna lag trä­der i kraft den 1 april 1995. Beslut som har med­de­lats före ikraft­trä­dan­det över­kla­gas enligt äldre bestäm­mel­ser.

1995:817
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 1995.
   2. De före­skrif­ter om vid vilka hög­sko­lor, med undan­tag av Sve­ri­ges lant­bruks­u­ni­ver­si­tet, en viss exa­men får avläg­gas som rege­ringen har med­de­lat före ikraft­trä­dan­det och som trä­der i kraft senast den 1 juli 1995 ska fort­sätta att gälla till dess den myn­dig­het som rege­ringen bestäm­mer beslu­tar om något annat. Lag (2012:490).

1996:298

Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 1996. Ersätt­ning enligt den upp­hävda före­skrif­ten i 5 kap. 3 § skall inte beta­las såvitt avser tiden efter den 31 decem­ber 1995. Den nya lydel­sen av 5 kap. 4 § andra styc­ket tilläm­pas på ersätt­ning avse­ende tiden efter den 31 decem­ber 1995.

1996:555

Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 1996. Den äldre lydel­sen av 4 kap. 7 § gäl­ler för beslut som har med­de­lats av nämn­den före ikraft­trä­dan­det.

1997:797
   1. Denna lag trä­der i kraft i fråga om 2 kap. 4 § den 1 janu­ari 1998 och i övrigt den 1 janu­ari 1999.
   2. Ett ärende om rätt att utfärda exa­mina inom fors­kar­ut­bild­ning, som Hög­sko­le­ver­ket inte har avgjort vid utgången av decem­ber 1998, skall hand­läg­gas som en ansö­kan om beslut av Hög­sko­le­ver­ket enligt den nya bestäm­mel­sen i 2 kap. 5 §.
   3. Har hand­lägg­ningen av ett ärende om anställ­ning av en per­son som lek­tor påbör­jats men inte avslu­tats före den 1 janu­ari 1999, skall de äldre bestäm­mel­serna om behö­rig­hets­krav och bedöm­nings­grun­der i 3 kap. 5 § till­läm­pas.

1997:1330

Äldre bestäm­mel­ser skall dock tilläm­pas i fråga om den som före den 1 janu­ari 1999 har fått en tjänst som pro­fes­sor utan tids­be­gräns­ning.

2006:173
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2007 utom i fråga om 1 kap. 12 §, 2 kap. 5, 5 a och 7 §§ samt 4 kap. 2 § som trä­der i kraft den 1 juli 2007.
   2. De nya bestäm­mel­serna i 1 kap. 7-9 a och 10 a-11 a §§ skall tilläm­pas i fråga om utbild­ning som bör­jar efter utgången av juni 2007 eller exa­mina som utfär­das där­ef­ter.
   3. Rege­ringen får med­dela före­skrif­ter om i vil­ken utsträck­ning utbild­ning får full­föl­jas och exa­men tas ut enligt äldre bestäm­mel­ser.
   4. De beslut om till­stånd att utfärda exa­mina som rege­ringen eller någon annan myn­dig­het har fat­tat med stöd av äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande.

2009:695

Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2010 och tilläm­pas i fråga om utbild­ning som bör­jar efter utgången av juni 2010.

2009:764
   1. Denna lag trä­der i kraft den 1 janu­ari 2010.
   2. Rege­ringen får med­dela före­skrif­ter om i vil­ken utsträck­ning andra hög­sko­lor än uni­ver­si­tet får utfärda exa­mina på fors­kar­nivå enligt äldre bestäm­mel­ser.

2009:1037

Denna lag trä­der i kraft den 1 juli 2011. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för utbild­ning som har påbör­jats före ikraft­trä­dan­det.

2012:910

Denna lag trä­der i kraft i fråga om bila­gan den 1 juli 2013 och i övrigt den 1 feb­ru­ari 2013.

Bilaga

I denna bilaga anges de hög­sko­lor som enligt 1 kap. 17 § får utfärda en gemen­sam exa­men.

Upp­sala uni­ver­si­tet

Lunds uni­ver­si­tet

Göte­borgs uni­ver­si­tet

Stock­holms uni­ver­si­tet

Umeå uni­ver­si­tet

Lin­kö­pings uni­ver­si­tet

Karo­linska insti­tu­tet (uni­ver­si­tet)

Kungl. Tek­niska hög­sko­lan (uni­ver­si­tet)

Luleå tek­niska uni­ver­si­tet

Karl­stads uni­ver­si­tet

Lin­néu­ni­ver­si­te­tet

Öre­bro uni­ver­si­tet

Mittu­ni­ver­si­te­tet

Malmö uni­ver­si­tet

Mälar­da­lens uni­ver­si­tet

Sve­ri­ges lant­bruks­u­ni­ver­si­tet

Ble­kinge tek­niska hög­skola

För­svars­hög­sko­lan

Gymnastik-​ och idrotts­hög­sko­lan

Hög­sko­lan i Borås

Hög­sko­lan Dalarna

Hög­sko­lan i Gävle

Hög­sko­lan i Halm­stad

Hög­sko­lan Kristi­an­stad

Hög­sko­lan i Skövde

Hög­sko­lan Väst

Konst­fack

Kungl. Konst­hög­sko­lan

Kungl. Musik­hög­sko­lan i Stock­holm

Stock­holms konst­när­liga hög­skola

Söder­törns hög­skola Lag (2021:1282).