091467.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
sfs 2009:1467
lag om ändring i vägtrafikskattelagen (2006:227);
utfärdad den 10 december 2009. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om vägtrafikskattelagen (2006:227)2 dels att 1 kap. 3 § och bilaga 2 till lagen ska ha följande lydelse, dels att det i lagen ska införas en ny paragraf, 2 kap. 11 a §, av följande lydelse.
utkom från trycket den 18 december 2009
1 kap.
3 § i denna lag avses med dieselolja: de produkter för vilka skatt ska betalas enligt 2 kap. 1 § första stycket 3 lagen (1994:1776) om skatt på energi, räddningstjänst: detsamma som i lagen (2003:778) om skydd mot olyckor samt motsvarande verksamhet som bedrivs av annan än staten eller kommunerna, och elhybridbuss: buss som 1. för sin framdrivning hämtar energi från de båda följande i fordonet placerade källorna för lagrad energi: a) ett förbrukningsbart bränsle, b) en lagringsanordning för elektrisk energi, 2. kan köras under minst 4 timmar varvid energilagret belastas med en medeleffekt om minst 10 kw, och 3. i energilagret kan ta emot 60 kw i medeleffekt under minst 18 sekunder från bussens rörelseenergi. fordonsbegreppen i övrigt samt viktbegreppen och begreppet bärighetsklass i denna lag har samma betydelse som i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner.
2 kap.
11 a § fordonsskatt ska inte betalas för personbil för den tid under de fem första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången som bilen
prop. 2009/10:41, bet. 2009/10:sku21, rskr. 2009/10:122. se europaparlamentets och rådets direktiv 98/34/eg av den 22 juni 1998 om ett informationsförfarande beträffande tekniska standarder och föreskrifter och beträffande föreskrifter för informationssamhällets tjänster (egt l 204, 21.7.1998, s. 37, celex 31998l0034), ändrat genom rådets direktiv 98/48/eg (egt k 217, 5.8.1998, s. 18, celex 31998l0048).
2 1
1
sfs 2009:1467
uppfyller kraven i miljöklass 2005 eller miljöklass el enligt bilaga 1 till lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen, och 1. enligt uppgift i vägtrafikregistret släpper ut högst 120 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning, om bilen är utrustad med teknik för drift endast med bensin eller för drift med bensin i kombination med elektricitet från batterier, 2. enligt uppgift i vägtrafikregistret släpper ut högst 120 gram koldioxid och högst 5 milligram partiklar per kilometer vid blandad körning, om bilen är utrustad med teknik för drift endast med dieselolja eller för drift med dieselolja i kombination med elektricitet från batterier, 3. enligt uppgift i vägtrafikregistret har en bränsleförbrukning som inte överstiger 9,2 liter bensin per 100 kilometer vid blandad körning, om bilen är utrustad med teknik för drift, helt eller delvis, med annat bränsle än bensin eller gasol, eller för drift, helt eller delvis, med annat bränsle än bensin eller gasol i kombination med elektricitet från batterier, 4. enligt uppgift i vägtrafikregistret har en bränsleförbrukning som inte överstiger 9,7 kubikmeter gas per 100 kilometer vid blandad körning, om bilen är utrustad med styrd tändning och med teknik för drift, helt eller delvis, med annat bränsle än bensin eller gasol, eller är utrustad med styrd tändning för drift, helt eller delvis, med annat bränsle än bensin eller gasol i kombination med elektricitet från batterier, eller 5. enligt uppgift från bilens tillverkare eller generalagent inte förbrukar mer elektrisk energi än 37 kilowattimmar per 100 kilometer vid framförande, om bilen är indelad i miljöklass el. en automatväxlad personbil uppfyller kraven i första stycket 3 eller 4, om den förutom transmissionen och de komponenter som hör till transmissionen, är likvärdig med en manuellt växlad bil som omfattas av någon av de punkterna. kraven i första stycket 3 och 4 är uppfyllda även om personbilen inte är typgodkänd för sådan drift som anges där, om bilens tillverkare eller generalagent visar att bilen uppfyller kraven i miljöklass 2005.
2
bilaga 2 fordonsskatt fordonsslag skattevikt, kilogram skatt, kronor grund- tilläggsbebelopp lopp för varje helt hundratal kilogram över den lägsta vikten i klassen a tunga bussar 1. tunga bussar som inte kan drivas med dieselolja samt tunga elhybridbussar 2. tunga bussar som kan drivas med dieselolja utom tunga elhybridbussar 2.1 med två hjulaxlar 3 501–3 999 2 761 – 3 501– 984 –
sfs 2009:1467
1. denna lag träder i kraft den 1 januari 2010. 2. de nya bestämmelserna i 2 kap. 11 a § tillämpas även på bilar som för första gången blivit skattepliktiga under tiden den 1 juli – den 31 december 2009. för sådana bilar återbetalas utan ansökan erlagd fordonsskatt för perioden med avdrag för belopp som återbetalats på grund av avställning eller avregistrering. återbetalning sker till den som vid lagens ikraftträdande var antecknad i vägtrafikregistret som ägare av fordonet. på regeringens vägnar anders borg jan larsson (finansdepartementet)
3
thomson reuters professional ab, tel. 08-587 671 00 edita västra aros, västerås 2009
Viktiga lagar inom skatterätten
JP Infonets skatterättsliga tjänster
JP Infonets skatterättsliga tjänster
Arbetar du med skatterätt? JP Infonets tjänster ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig ständigt tillgång till alla nya avgöranden, lagändringar och ställningstaganden. Du kan också ta del av referat och expertanalyser, som kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Se allt inom skatterätt.