140860.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling förordning om ändring i gymnasieförordningen (2010:2039); utfärdad den 19 juni 2014. regeringen föreskriver i fråga om gymnasieförordningen (2010:2039) dels att 4 kap. 10a§, 8 kap. 1b, 1e och 16§§, 9 kap. 4a§, 12 kap. 3 och 4§§ och rubrikerna närmast före 8 kap. 1e§ och 12 kap. 3§ ska ha följande lydelse, dels att punkt 1 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till förord- ningen (2012:402) om ändring i den förordningen ska ha följande lydelse, dels att det ska införas tre nya paragrafer, 1 kap. 2§, 8 kap. 15§ och 12 kap. 4a§, samt närmast före 1 kap. 2§ en ny rubrik av följande lydelse. 1 kap. bestämmelser om vidareutbildningen i form av ett fjärde tekniskt år 2§ 1 bestämmelser om vidareutbildningen i form av ett fjärde tekniskt år finns i förordningen (2014:854) om vidareutbildning i form av ett fjärde tek- niskt år och statsbidrag för sådan utbildning. 4 kap. 10a§ 2 en huvudman får, utöver de moderna språk som alltid ska erbjudas enligt 10§, erbjuda undervisning i ämnet svenskt teckenspråk för hörande som ersättning för undervisning i moderna språk. i stället för svenska eller svenska som andraspråk respektive engelska får döva elever eller hörselskadade elever som är beroende av teckenspråk på program i gymnasieskolan läsa svenska för döva respektive engelska för döva som gymnasiegemensamma ämnen. beslut enligt andra stycket fattas av rektorn. 8 kap. 1b§ 3 om ett betyg är beroende av två eller flera legitimerade lärares bedömning och dessa inte kan enas, ska betyget beslutas av den eller de av dessa lärare som har behörighet att undervisa i det ämne som betyget avser. 1 tidigare 1 kap. 2§ upphävd genom 2012:402. 2 senaste lydelse 2013:241. 3 senaste lydelse 2012:745. sfs 2014:860 utkom från trycket den 1 juli 2014 2 sfs 2014:860 om ett betyg är beroende av en be dömning av två eller flera legitimerade lärare som är behöriga att undervisa i det ämne som betyget avser och dessa lärare inte kan enas, ska betyget beslutas av rektorn. om ett betyg är beroende av en be dömning av två eller flera legitimerade lärare som inte är behöriga att undervisa i det ämne som betyget avser och dessa inte kan enas, ska betyget beslutas av rektorn. betygssättning av gymnasiearbetet och gymnasiesärskolearbetet 1e§ 4 betyg på gymnasiearbetet och gymnasiesärskolearbetet ska beslutas av den ansvariga läraren efter att en medbedömare som har erfarenhet av det kunskapsområde som arbetet avser har yttrat sig. när gymnasiearbetet eller gymnasiesärskolearbetet helt eller delvis har genomförts som arbetsplatsförlagt lärande ska handledaren vara medbedö- mare. för en elev på ett yrkesprogram ska medbedömaren ha erfarenhet av det yrkesområde som gymnasiearbetet avser. 15§ 5 ett betyg på en inledande kurs i historia som omfattar 100 gymnasie- poäng får i examens- eller studiebeviset från ett nationellt program i gymna- sieskolan omvandlas till samma betyg på en annan inledande kurs i historia och en kurs i historia som bygger på denna andra inledande kurs, förutsatt att de två sistnämnda kurserna tillsa mmans omfattar samma antal gymnasie- poäng som den kurs de ersätter. på samma sätt får ett betyg på en inledande kurs i samhällskunskap eller naturkunskap omvandlas till betyg på andra kur- ser i samma ämne. om ett betyg omvandlas enligt första stycket för att eleven har fått betyg från en utbildning som omfattar mer än 2500 gymnasiepoäng, ska eleven anses ha slutfört ett utökat program. 16§ examensbevis från ett nationellt program i gymnasieskolan får utfär- das endast en gång. rekt orn får dock besluta särs kilt om sådan omvandling som avses i 15§. 9 kap. 4a§ 6 en elevs utbildning i gymnasiesärskolan får avvika från vad som annars gäller för ett nationellt program genom att vissa kurser byts ut, för att eleven ska kunna läsa 1.kurser enligt gymnasieskolans ämnesplaner, 2.ämnesområden i individuella program i gymnasiesärskolan, eller 3.kurser som inte finns i programstrukturen för det program som eleven är antagen till. statens skolverk får meddela föreskrifter om att kurser får bytas ut av andra skäl än de som anges i första stycket. 4 senaste lydelse 2012:745. 5 tidigare 8 kap. 15§ upphävd genom 2013:359. 6 senaste lydelse 2013:359. ändringen i nnebär att tredje stycket tas bort. 3 sfs 2014:860 12 kap. avslutande av utbildningen 3§ en elev anses ha avslutat utbil dningen om eleven inte kommer till den utbildning eleven har antagits till och inte heller anmäler giltig orsak att utebli inom tre dagar efter det att de n första terminen har startat. 4§ om en elev vill avsluta utbildningen utan att slutföra den, ska eleven anmäla det till rektorn. en elev som inte har fyllt 18 år och inte heller har ingått äktenskap ska visa att vårdnadsha varen samtycker till att eleven slutar i förtid. 4a§ om en elev har påbörjat en utbildning och därefter utan anmälan enligt 4§ har uteblivit från utbildningen under mer än en månad i följd, utan att detta har berott på sjukdom eller beviljad ledighet, ska eleven anses ha avslutat utbildningen. rektorn får dock besluta att eleven inte ska anses ha avslutat utbildningen trots att förutsättningarna i andra styc ket finns, om det finns synnerliga skäl. 1.denna förordning träder i kraft den 1 juli 2012 och tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2013. äldre bestämmel- ser gäller fortfarande för utbildning som har påbörjats före den 1 juli 2013. 1.denna förordning träder i kraft den 1 augusti 2014. 2.bestämmelserna i 8 kap. 15 och 16 §§ i den nya lydelsen tillämpas första gången på utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2011. 3.bestämmelserna i 4 kap. 10a§, 8 kap. 1e§ och 9 kap. 4a§ i den nya lydelsen tillämpas första gången på ut bildning som påbörja s efter ikraftträ- dandet. 4.för utbildning som påbörjas före ikraftträdandet gäller 4 kap. 10a§, 8 kap. 1e§ och 9 kap. 4a§ i den äldre lydelsen. på regeringens vägnar jan björklund eva lenberg (utbildningsdepartementet) norstedts juridik ab/fritzes elanders sverige ab, 2014
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Gymnasieförordning (2010:2039)Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
JP Infonets skoljuridiska tjänster
JP Infonets skoljuridiska tjänster
Stöter du på utmaningar gällande skoljuridik i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd i din arbetsvardag oavsett om du arbetar inom offentlig sektor eller vid en fristående verksamhet. Här hittar du verktyg och tjänster du behöver för att hålla din kompetens på området ständigt aktuell. Se allt inom skoljuridik.