För­ord­ning (2014:854) om vida­re­ut­bild­ning i form av ett fjärde tek­niskt år och stats­bi­drag för sådan utbild­ning

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 2014:854
Depar­te­ment: Utbild­nings­de­par­te­men­tet
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2024:1040
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

2014:854
Depar­te­ment/myn­dig­het: Utbild­nings­de­par­te­men­tet
Utfär­dad: 2014-​06-19
Änd­rad: t.o.m. SFS

2024:1040
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)



1 kap. Inle­dande bestäm­mel­ser

För­ord­ning­ens inne­håll

1 §   Denna för­ord­ning inne­hål­ler bestäm­mel­ser om vida­re­ut­bild­ning i form av ett fjärde tek­niskt år i gym­na­sie­sko­lan. För­ord­ningen inne­hål­ler föl­jande kapi­tel:
   - inle­dande bestäm­mel­ser (1 kap.),
   - all­männa bestäm­mel­ser om pla­ner, ämnen och sam­ver­kan (2 kap.),
   - läro­ti­der (3 kap.),
   - utbild­ning­ens inne­håll (4 kap.),
   - fjär­r­un­der­vis­ning (4 a kap.),
   - distans­un­der­vis­ning (4 b kap.),
   - behö­rig­het, urval och antag­ning (5 kap.),
   - stödåt­gär­der (6 kap.),
   - betyg (7 kap.),
   - rätt att läsa ett ämne på nytt (8 kap.),
   - utbild­ning för döva och hör­sel­ska­dade (9 kap.),
   - ele­ver (10 kap.),
   - stats­bi­drag (11 kap.), och
   - övriga bestäm­mel­ser (12 kap.). För­ord­ning (2023:656).

Defi­ni­tio­ner

2 §   I för­ord­ningen avses med
   - arbets­plats­för­lagt lärande: lärande inom en vida­re­ut­bild­ning som genom­förs på en eller flera arbets­plat­ser utan­för sko­lan,
   - exa­mens­ar­bete: en upp­gift om 100 gym­na­sie­po­äng som ele­verna genom­för inom ramen för exa­mensmå­len för gym­na­si­e­in­gen­jörsex­a­men,
   - full­stän­dig vida­re­ut­bild­ning: betyg i ämnen och på ett exa­mens­ar­bete i en omfatt­ning om totalt 900 gym­na­sie­po­äng enligt en indi­vi­du­ell stu­die­plan,
   - garan­te­rad under­vis­nings­tid: den minsta under­vis­nings­tid i tim­mar som ele­verna ska erbju­das enligt 17 a kap. 8 § skol­la­gen (2010:800),
   - gemen­samma ämnen: sådana ämnen och nivåer i ämnen som ska ingå i vida­re­ut­bild­ningen,
   - gym­na­sie­po­äng: ett mått på stu­di­e­om­fatt­ningen av en nivå i ett ämne i vida­re­ut­bild­ningen eller exa­mens­ar­be­tet,
   - moderna språk: språkäm­nen där ele­ver får under­vis­ning i ett språk som inte är svenska, eng­elska, ett klas­siskt språk eller tec­ken­språk,
   - modersmål­sämne: ett språkämne som ele­ver får under­vis­ning i inom ramen för modersmåls­un­der­vis­ningen,
   - Natio­nella rådet för vida­re­ut­bild­ning i form av ett fjärde tek­niskt år: det natio­nella råd för vida­re­ut­bild­ningen som Sta­tens skol­verk ska ansvara för enligt 10 § för­ord­ningen (2015:1047) med instruk­tion för Sta­tens skol­verk,
   - nivå i ett ämne: del av ett ämne, efter vil­ken det ska sät­tas betyg enligt 15 kap. 22 § skol­la­gen,
   - utgång: en benäm­ning av en viss kom­pe­tens inom ett tek­nik­om­råde som en kom­bi­na­tion av vissa nivåer i ett eller flera ämnen inom en natio­nell pro­fil leder till, och
   - yrkes­äm­nen: yrkes­in­rik­tade karak­tär­säm­nen. För­ord­ning (2023:656).


2 kap. All­männa bestäm­mel­ser om pla­ner, ämnen och sam­ver­kan

Läro­plan

1 §   För gym­na­sie­sko­lan gäl­ler en läro­plan enligt 1 kap. 11 § första styc­ket skol­la­gen (2010:800).

Läro­pla­nen finns i för­ord­ningen (SKOLFS 2011:144) om läro­plan för gym­na­sie­sko­lan. När det gäl­ler vida­re­ut­bild­ningen kom­plet­te­ras läro­pla­nen av de exa­mensmål för vida­re­ut­bild­ningen som rege­ringen före­skri­ver och av ämnes­pla­ner enligt 2 §.

Ämnes­pla­ner

2 §   I 17 a kap. 11 § skol­la­gen (2010:800) anges att det för varje ämne ska fin­nas en ämnes­plan. I para­gra­fen anges också att flera ämnen får ha en gemen­sam ämnes­plan om det finns sär­skilda skäl. Ämnes­pla­nen ska ge lära­ren och ele­verna utrymme att själva pla­nera under­vis­ningen.

Av ämnes­pla­nen ska föl­jande framgå:
   1. ämnets syfte,
   2. den eller de nivåer som ämnet består av,
   3. det cen­trala inne­hål­let för varje nivå,
   4. anta­let gym­na­sie­po­äng som varje nivå omfat­tar, och
   5. betygskri­te­ri­erna för ämnet.

Sta­tens skol­verk får med­dela ytter­li­gare före­skrif­ter om ämnes­pla­ner för vida­re­ut­bild­ningen. Sådana före­skrif­ter får inne­bära att vissa ämnen eller nivåer i ämnen bara får anord­nas på vissa utbild­ningar. För­ord­ning (2023:656).

3 §   Innan Sta­tens skol­verk med­de­lar före­skrif­ter med stöd av 2 § tredje styc­ket ska ver­ket höra Natio­nella rådet för vida­re­ut­bild­ning i form av ett fjärde tek­niskt år.

Nya ämnen och nivåer i ämnen

4 §   En huvud­man eller en annan intres­sent får ansöka hos Sta­tens skol­verk om ett nytt ämne eller en ny nivå i ett befint­ligt ämne. En ny nivå i ett befint­ligt ämne ska ge kun­ska­per i det befint­liga ämnet. För­ord­ning (2023:656).

Indi­vi­du­ell stu­die­plan

5 §   En elevs indi­vi­du­ella stu­die­plan ska inne­hålla upp­gif­ter om
   1. vil­ken natio­nell pro­fil ele­ven går på och vilka ämnen och nivåer i dessa ämnen som ele­ven har valt,
   2. om ele­ven föl­jer en full­stän­dig eller utö­kad vida­re­ut­bild­ning,
   3. vilka nivåer i vilka ämnen som ingår i ele­vens full­stän­diga vida­re­ut­bild­ning och, om ele­ven föl­jer en utö­kad vida­re­ut­bild­ning, vilka nivåer i vilka ämnen som lig­ger utan­för den full­stän­diga vida­re­ut­bild­ningen, och
   4. om ele­ven får fjär­r­un­der­vis­ning och i så fall i vil­ken utsträck­ning. För­ord­ning (2023:656).

Sam­ver­kan mel­lan skola och arbets­liv

6 §   En huvud­man för vida­re­ut­bild­ning ska ha ett eta­ble­rat sam­ar­bete med det lokala eller regi­o­nala arbets­li­vet. Det ska för utbild­ningen fin­nas ett eller flera lokala pro­gram­råd för sam­ver­kan mel­lan skola och arbets­liv.


3 kap. Läro­ti­der

Läsår

1 §   Läså­ret ska omfatta 40 vec­kor och ha minst 178 skol­da­gar och minst 12 lov­da­gar. Utö­ver skol- och lov­da­garna får det inom läså­ret läg­gas ut högst fem stu­di­e­da­gar för per­so­na­len. 2 § Läså­ret ska börja i augusti och sluta senast i juni. Huvud­man­nen får för en viss utbild­ning besluta om andra tider om utbild­nings­in­slag för­ut­sät­ter andra läsårs­ti­der. Dagarna för höst- och vår­ter­mi­nens bör­jan och slut beslu­tas av huvud­man­nen.

Huvud­man­nen ska vid beslut enligt första styc­ket beakta om det finns ele­ver som påbör­jar grund­ut­bild­ning som är längre än 60 dagar enligt lagen (1994:1809) om total­för­svars­plikt.

Skol­ar­be­tets för­lägg­ning

3 §   Ele­ver­nas skol­ar­bete ska för­läg­gas måndag-​fredag och vara så jämnt för­de­lat över dessa dagar som möj­ligt. Skol­ar­be­tet ska också vara så jämnt för­de­lat över läså­ret som möj­ligt.

När skol­ar­be­tet för­läggs till en arbets­plats utan­för sko­lan ska den arbets­tid som gäl­ler på arbets­plat­sen tilläm­pas, om inte rek­torn beslu­tar annat. För min­derå­riga ele­ver som genom­går utbild­ning på en arbets­plats ska de före­skrif­ter som utfär­dats av Arbets­mil­jö­ver­ket om arbets­tid för min­derå­riga tilläm­pas.

Schema

4 §   För läså­ret eller för kor­tare tid ska det fin­nas ett schema som inne­hål­ler upp­gif­ter om samt­liga under­vis­nings­pass och lärare.

Under­vis­nings­tid

5 §   Huvud­man­nen beslu­tar om anta­let under­vis­nings­tim­mar för varje nivå i ett ämne och för exa­mens­ar­be­tet samt om hur för­del­ningen av under­vis­nings­ti­den över läså­ret ska göras.

Huvud­man­nen ska redo­visa hur ele­ven har fått sin garan­te­rade under­vis­nings­tid enligt 17 a kap. 8 § skol­la­gen (2010:800).
För­ord­ning (2023:656)


4 kap. Utbild­ning­ens inne­håll

Utbild­ning­ens grund­läg­gande inne­håll

1 §   En vida­re­ut­bild­ning består av
   1. gemen­samma ämnen,
   2. i före­kom­mande fall för en pro­fil gemen­samma ämnen,
   3. i före­kom­mande fall för en utgång gemen­samma ämnen,
   4. val­bara ämnen, och
   5. exa­mens­ar­bete.

Enligt 17 a kap. 10 § första styc­ket skol­la­gen (2010:800) omfat­tar utbild­ningen 900 gym­na­sie­po­äng, varav 100 gym­na­sie­po­äng avser ett exa­mens­ar­bete. För­ord­ning (2023:656).

Natio­nella pro­fi­ler

2 §   De natio­nella pro­fi­lerna inom vida­re­ut­bild­ningen är
   - design och pro­dukt­ut­veck­ling,
   - infor­ma­tions­tek­nik,
   - pro­duk­tions­tek­nik, och
   - sam­hälls­byg­gande.

Bemyn­di­gan­den

3 §   Sta­tens skol­verk får när det gäl­ler vida­re­ut­bild­ningen med­dela före­skrif­ter om
   1. poäng­pla­nen för utbild­ningen,
   2. vilka ämnen och vilka nivåer i dessa ämnen som ska ingå i respek­tive natio­nell pro­fil och pro­fi­ler­nas olika utgångar, om inte något annat föl­jer av andra före­skrif­ter som rege­ringen med­de­lat,
   3. vilka nivåer i vilka ämnen som ska erbju­das som gemen­samma ämnen,
   4. vilka nivåer i vilka ämnen som i före­kom­mande fall ska erbju­das som gemen­samma ämnen för en natio­nell pro­fil, och
   5. vilka nivåer i vilka ämnen som får erbju­das som val­bara ämnen.

Ämnena ska rym­mas inom vida­re­ut­bild­ning­ens exa­mensmål.

Innan Skol­ver­ket med­de­lar före­skrif­ter med stöd av första styc­ket ska ver­ket höra Natio­nella rådet för vida­re­ut­bild­ning i form av ett fjärde tek­niskt år. För­ord­ning (2023:656).

Val­bara ämnen

4 §   Som val­bara ämnen inom en natio­nell pro­fil ska huvud­man­nen erbjuda sådana nivåer i ämnen som Sta­tens skol­verk har med­de­lat före­skrif­ter om enligt 3 § första styc­ket 5. Huvud­man­nen beslu­tar vilka av dessa nivåer som ska erbju­das som val­bara ämnen. För­ord­ning (2023:656).

Exa­mens­ar­bete

5 §   Rek­torn ska för varje elev utse en lärare att vara ansva­rig för exa­mens­ar­be­tet.

Jäm­för­bara, alter­na­tiva eller över­lap­pande nivåer i ämnen

6 §   En elev får inte som utö­kad vida­re­ut­bild­ning eller val­bart ämne inom vida­re­ut­bild­ningen läsa en nivå i ett ämne som är jäm­för­bar med, alter­na­tiv till eller över­lap­par någon eller några av de nivåer i de ämnen som ingår i den natio­nella pro­fi­len i övrigt.

Sta­tens skol­verk får med­dela före­skrif­ter om vilka nivåer i ämnen som är jäm­för­bara eller alter­na­tiva eller som över­lap­par varandra. För­ord­ning (2023:656).

Arbets­plats­för­lagt lärande

7 §   Arbets­plats­för­lagt lärande ska före­komma i vida­re­ut­bild­ningen i minst 10 vec­kor.

Varje vecka som genom­förs på en arbets­plats ska anses mot­svara 23 tim­mars garan­te­rad under­vis­nings­tid.

8 §   Huvud­man­nen ansva­rar för att skaffa plat­ser för det arbets­plats­för­lagda läran­det och att läran­det upp­fyl­ler de krav som finns för utbild­ningen.

Rek­torn beslu­tar om hela eller delar av nivåer i ämnen ska för­läg­gas till arbets­plat­ser och om hur för­del­ningen över läså­ret ska göras. För­ord­ning (2023:656).

9 §   Om arbets­plats­för­lagt lärande inte kan erbju­das, får utbild­ningen anord­nas bara om
   1. pla­ne­rade plat­ser för arbets­plats­för­lagt lärande inte kan till­han­da­hål­las på grund av omstän­dig­he­ter som huvud­man­nen inte kun­nat råda över, eller
   2. utbild­ningen av säker­hets­skäl inte kan för­läg­gas till en arbets­plats utan­för sko­lan.

Det arbets­plats­för­lagda läran­det ska i de fall som avses i första styc­ket bytas ut mot mot­sva­rande utbild­ning för­lagd till sko­lan. Innan huvud­man­nen beslu­tar om detta ska huvud­man­nen höra det lokala pro­gram­rå­det.

Om utbild­ning har skol­för­lagts på grund av det som sägs i första styc­ket 1, ska huvud­man­nen vidta de åtgär­der som behövs för att utbild­ningen så snart som möj­ligt ska för­läg­gas till en arbets­plats.

10 §   Rek­torn utser en hand­le­dare på arbets­plat­sen för en elev som del­tar i arbets­plats­för­lagt lärande. Som hand­le­dare får bara den anli­tas som har nöd­vän­diga kun­ska­per och erfa­ren­he­ter för upp­dra­get och som även i övrigt bedöms vara lämp­lig.

Modersmåls­un­der­vis­ning

11 §   I 15 kap. 19 § skol­la­gen (2010:800) finns grund­läg­gande bestäm­mel­ser om huvud­man­nens skyl­dig­het att erbjuda modersmåls­un­der­vis­ning för ele­ver i gym­na­sie­sko­lan.
Huvud­man­nen är också skyl­dig att erbjuda ele­ver som är adop­tiv­barn och har ett annat moders­mål än svenska modersmåls­un­der­vis­ning, även om språ­ket inte är ele­vens dag­liga umgäng­es­språk i hem­met.

Enligt 7 § spr­å­kla­gen (2009:600) är de natio­nella mino­ri­tets­språ­ken finska, jid­disch, meän­ki­eli, romani chib och samiska.

Rek­torn beslu­tar om en elevs modersmåls­un­der­vis­ning.

12 §   Modersmåls­un­der­vis­ning får inte omfatta mer än ett språk för en elev.

En romsk elev som kom­mer från utlan­det får dock få modersmåls­un­der­vis­ning i två språk om det finns sär­skilda skäl.

13 §   Modersmåls­un­der­vis­ning får anord­nas som
   1. val­bart ämne,
   2. utö­kad vida­re­ut­bild­ning, eller
   3. ersätt­ning för under­vis­ning i andra språkäm­nen än svenska, svenska som and­ra­språk och eng­elska. För­ord­ning (2023:656).

14 §   Huvud­man­nen är skyl­dig att anordna modersmåls­un­der­vis­ning för en elev sam­man­lagt högst sju läsår under ele­vens skol­tid. Ele­ven ska dock ges sådan under­vis­ning under längre tid om ele­ven har sär­skilt behov av det.

Begräns­ningen till sju år gäl­ler inte om under­vis­ningen
   1. ersät­ter under­vis­ning i andra språkäm­nen än svenska, svenska som and­ra­språk och eng­elska,
   2. anord­nas som val­bart ämne, eller
   3. anord­nas med ett natio­nellt mino­ri­tets­språk eller ett nor­diskt språk som moders­mål. För­ord­ning (2023:656).

15 §   En huvud­man är skyl­dig att anordna modersmåls­un­der­vis­ning i ett språk endast om
   1. minst fem ele­ver som ska erbju­das under­vis­ning i språ­ket öns­kar sådan under­vis­ning, och
   2. det finns en lämp­lig lärare att tillgå.

Avser modersmåls­un­der­vis­ningen ett natio­nellt mino­ri­tets­språk är huvud­man­nen skyl­dig att anordna modersmåls­un­der­vis­ning även om anta­let ele­ver är mindre än fem.

16 §   En elev som får modersmåls­un­der­vis­ning får fort­sätta att delta i under­vis­ningen, även om språ­ket skulle upp­höra att vara dag­ligt umgäng­es­språk för ele­ven.

17 §   I 6 kap. 2 § finns bestäm­mel­ser om stu­di­e­hand­led­ning på moders­må­let.

Utö­kad vida­re­ut­bild­ning

18 §   En elev får delta fri­vil­ligt i utbild­ning i ett eller flera ämnen på nivåer som lig­ger utan­för ele­vens full­stän­diga vida­re­ut­bild­ning, om ele­ven på ett till­freds­stäl­lande sätt kan antas genom­föra såväl utbild­ningen på den ordi­na­rie natio­nella pro­fi­len som den fri­vil­liga utbild­ningen (utö­kad vida­re­ut­bild­ning). Beslu­tet fat­tas av rek­torn.
För­ord­ning (2023:656).

4 a kap.

Inle­dande före­skrif­ter

1 §   I 21 kap. skol­la­gen (2010:800) finns bestäm­mel­ser om fjär­r­un­der­vis­ning i vissa skol­for­mer. För­ord­ning (2020:781).

Begräns­ningar i använd­ningen av fjär­r­un­der­vis­ning

2 §   De ämnen som fjär­r­un­der­vis­ning får använ­das i anges i bila­gan till denna för­ord­ning.

Sta­tens skol­verk får med­dela före­skrif­ter om att fjär­r­un­der­vis­ning får använ­das i andra ämnen än de som anges i bila­gan till denna för­ord­ning och om vilka nivåer i dessa ämnen som fjär­r­un­der­vis­ning får använ­das i. För­ord­ning (2023:656).

3 §   Fjär­r­un­der­vis­ning får inte vid någon tid­punkt under ett läsår använ­das för mer än 50 pro­cent av ele­vens respek­tive sko­len­he­tens under­vis­nings­tim­mar.

Sta­tens skol­in­spek­tion får efter ansö­kan från en huvud­man medge att fjär­r­un­der­vis­ning får använ­das för mer än 50 pro­cent av under­vis­nings­tim­marna vid en sko­len­het. Ett sådant med­gi­vande får läm­nas för högst ett läsår åt gången och endast om det finns syn­ner­liga skäl för det. För­ord­ning (2020:781).

Begräns­ningar i utfö­ran­det av fjär­r­un­der­vis­ning

4 §   En huvud­man får inte vid någon tid­punkt under ett läsår utföra upp­gif­ter som avser fjär­r­un­der­vis­ning åt en annan huvud­man i högre omfatt­ning än 50 pro­cent av sin vid läså­rets bör­jan pla­ne­rade totala kapa­ci­tet att erbjuda under­vis­nings­tim­mar oav­sett under­vis­nings­form.
För­ord­ning (2020:781).

Doku­men­ta­tion av fjär­r­un­der­vis­ning

5 §   Huvud­man­nen ska doku­men­tera ett beslut om att använda fjär­r­un­der­vis­ning. För­ord­ning (2020:781).

Anmäl­nings­skyl­dig­het

6 §   Huvud­man­nen ska till Sta­tens skol­in­spek­tion anmäla ett beslut om att använda fjär­r­un­der­vis­ning. Om huvud­man­nen utför fjär­r­un­der­vis­ning åt någon annan huvud­man ska det också anmä­las. Skol­in­spek­tio­nen får med­dela före­skrif­ter om vad en anmä­lan ska inne­hålla. För­ord­ning (2020:781).


4 b kap. Distans­un­der­vis­ning

Inle­dande före­skrif­ter

1 §   I 22 kap. skol­la­gen (2010:800) finns bestäm­mel­ser om distans­un­der­vis­ning i vissa skol­for­mer. För­ord­ning (2020:781).

2 §   Föl­jande bestäm­mel­ser gäl­ler inte för utbild­ning där distans­un­der­vis­ning används:
   - 3 kap. 3 § om skol­ar­be­tets för­lägg­ning, och
   - 3 kap. 5 § andra styc­ket om under­vis­nings­tid.
För­ord­ning (2020:781).

Ansö­kan

3 §   En ansö­kan om god­kän­nande som utfö­rare av utbild­ning där distans­un­der­vis­ning används ska ha kom­mit in till Sta­tens skol­in­spek­tion senast den 31 janu­ari kalen­derå­ret innan utbild­ningen ska starta.

Ansö­kan ska avse viss utbild­ning vid en viss sko­len­het.
För­ord­ning (2020:781).

4 §   Ansö­kan ska inne­hålla upp­gif­ter om
   1. vil­ken utbild­ning ansö­kan avser,
   2. vid vil­ken sko­len­het utbild­ningen ska anord­nas,
   3. hur många plat­ser utbild­ningen ska omfatta,
   4. huruvida utbild­ningen rik­tar sig mot någon sär­skild elev­ka­te­gori,
   5. de grun­der för urval bland mot­tagna sökande till utbild­ningen som den sökande avser att tillämpa, om det är fråga om en sådan utbild­ning som avses i 22 kap. 13 § skol­la­gen (2010:800),
   6. kost­na­den för utbild­ningen, och
   7. huruvida den sökande tidi­gare har utfört utbild­ning där distans­un­der­vis­ning eller lik­nande under­vis­ning används.

Sta­tens skol­in­spek­tion får med­dela före­skrif­ter om vilka ytter­li­gare upp­gif­ter ansö­kan ska inne­hålla.
För­ord­ning (2020:781).

God­kän­nande

5 §   I 22 kap. 9 § skol­la­gen (2010:800) finns bestäm­mel­ser om vad som krävs för att en sökande ska god­kän­nas som utfö­rare av utbild­ning där distans­un­der­vis­ning används. Det ska dess­utom krä­vas att
   1. den sökande har för­ut­sätt­ningar att följa de före­skrif­ter som gäl­ler för utbild­ningen,
   2. utbild­ningen bedöms till­go­dose ett behov hos huvud­män som vill ge ele­ver sär­skilt stöd i form av distans­un­der­vis­ning eller, om det är fråga om en sådan utbild­ning som avses i 22 kap. 13 § skol­la­gen, bedöms vara efter­frå­gad av sådana ele­ver som avses i 22 kap. 8 § samma lag,
   3. de grun­der för urval bland mot­tagna sökande till utbild­ningen som den sökande avser att tillämpa är god­tag­bara, om det är fråga om en sådan utbild­ning som avses i 22 kap. 13 § skol­la­gen, och
   4. kost­na­den för utbild­ningen är rim­lig i för­hål­lande till utbild­ning­ens syfte och kost­na­den för annan gym­na­sial utbild­ning. För­ord­ning (2020:781).

6 §   Ett beslut om god­kän­nande ska inne­hålla upp­gif­ter om
   1. vil­ken utbild­ning beslu­tet avser,
   2. vid vil­ken sko­len­het utbild­ningen ska anord­nas,
   3. hur många plat­ser utbild­ningen får omfatta,
   4. huruvida utbild­ningen rik­tar sig mot någon sär­skild elev­ka­te­gori, och
   5. de grun­der för urval bland mot­tagna sökande till utbild­ningen som den sökande ska tillämpa, om det är fråga om en sådan utbild­ning som avses i 22 kap. 13 § skol­la­gen (2010:800).

Beslu­tet ska om möj­ligt fat­tas före den 1 okto­ber kalen­derå­ret innan utbild­ningen ska starta. För­ord­ning (2020:781).

7 §   Den som har god­känts som utfö­rare av utbild­ning där distans­un­der­vis­ning används ska börja utföra distans­un­der­vis­ningen senast vid bör­jan av det läsår som inleds två år efter god­kän­nan­det. För­ord­ning (2020:781).


5 kap. Behö­rig­het, urval och antag­ning

Kom­plet­te­rande behö­rig­hets­krav

1 §   Enligt 17 a kap. 16 § skol­la­gen (2010:800) krävs gym­na­si­e­ex­a­men från tek­nik­pro­gram­met eller lik­vär­diga kun­ska­per för behö­rig­het till vida­re­ut­bild­ning. Sta­tens skol­verk får med­dela före­skrif­ter om vilka nivåer i ämnen inom tek­nik­pro­gram­mets inrikt­ningar som det där­ut­ö­ver ska krä­vas god­kända betyg på för behö­rig­het till utbild­ningen eller vilka lik­vär­diga meri­ter som annars där­ut­ö­ver ska krä­vas för behö­rig­het.

Innan Skol­ver­ket med­de­lar före­skrif­ter med stöd av första styc­ket ska ver­ket höra Natio­nella rådet för vida­re­ut­bild­ning i form av ett fjärde tek­niskt år. För­ord­ning (2023:656).

Urval

2 §   Om anta­let plat­ser i vida­re­ut­bild­ning är färre än anta­let sökande som har tagits emot, ska ett urval göras.

Urval, antag­ning och övrig för­del­ning av plat­ser ska göras sak­ligt och opar­tiskt.

3 §   Plat­serna i vida­re­ut­bild­ningen ska för­de­las mel­lan de sökande med bety­gen från gym­na­sie­sko­lan eller andra omdö­men som grund.

Sta­tens skol­verk får med­dela ytter­li­gare före­skrif­ter om urva­let.

För­fa­ran­det vid antag­ning

4 §   Huvud­man­nen ska om möj­ligt besluta om antag­ning till vida­re­ut­bild­ningen före den 1 juli det år utbild­ningen bör­jar.

Antag­ning vid en senare tid­punkt

5 §   Huvud­man­nen får besluta att anta en sökande vid senare tid­punkt än vid bör­jan av vida­re­ut­bild­ningen om det finns plats på den aktu­ella natio­nella pro­fi­len och om den sökande är behö­rig och har de kun­ska­per och fär­dig­he­ter som krävs för att till­go­do­göra sig under­vis­ningen.

Byte av natio­nell pro­fil

6 §   Om en elev vill byta natio­nell pro­fil, får huvud­man­nen medge bytet om ele­ven upp­fyl­ler behö­rig­hets­kra­ven för den öns­kade natio­nella pro­fi­len.

Åter­an­tag­ning

7 §   En elev som har läm­nat vida­re­ut­bild­ningen utan att ha slut­fört den och som senare vill fort­sätta på den vida­re­ut­bild­ning där ele­ven gick tidi­gare, får i mån av plats antas på nytt, om ele­ven upp­fyl­ler behö­rig­hets­kra­ven för den öns­kade natio­nella pro­fi­len.


6 kap. Stödåt­gär­der

Spe­ci­al­klas­ser

1 §   Spe­ci­al­klas­ser får inrät­tas inom en vida­re­ut­bild­ning för ele­ver som på grund av hörsel-​ eller syn­skada, rörel­se­hin­der eller andra utta­lade stu­di­e­svå­rig­he­ter inte kan följa den van­liga under­vis­ningen.

Stu­di­e­hand­led­ning på moders­må­let

2 §   En elev ska få stu­di­e­hand­led­ning på sitt moders­mål, om ele­ven behö­ver det.

En elev som ska erbju­das modersmåls­un­der­vis­ning och som före sin ankomst till Sve­rige har under­vi­sats på ett annat språk än moders­må­let får ges stu­di­e­hand­led­ning på det språ­ket i stäl­let för på moders­må­let, om det finns sär­skilda skäl.

Stu­di­e­hand­led­ning enligt första eller andra styc­ket får ges i inter­ak­tiv form med informations-​ och kom­mu­ni­ka­tions­tek­nik där ele­ven och stu­di­e­hand­le­da­ren är åtskilda i rum men inte i tid, om det inte finns någon lämp­lig per­son inom sko­len­he­ten som kan ge stu­di­e­hand­led­ning och huvud­man­nen trots upp­re­pade ansträng­ningar inte har lyc­kats anställa en sådan.
För­ord­ning (2020:781).


7 kap. Betyg

Beslut om betyg

1 §   I 2-5 §§ finns kom­plet­te­rande bestäm­mel­ser till 3 kap. 16 § skol­la­gen (2010:800) om vem som ska besluta om betyg.

2 §   Om fler än en lärare bedri­ver under­vis­ningen vid den tid­punkt när betyg ska sät­tas och bara någon eller några av dessa är legi­ti­me­rade, ska bety­get beslu­tas av den eller de legi­ti­me­rade lärarna.

3 §   Om ett betyg är bero­ende av två eller flera legi­ti­me­rade lära­res bedöm­ning och dessa inte kan enas, ska bety­get beslu­tas av den eller de av dessa lärare som har behö­rig­het att under­visa i det ämne som bety­get avser.

Om ett betyg är bero­ende av en bedöm­ning av två eller flera legi­ti­me­rade lärare som är behö­riga att under­visa i det ämne som bety­get avser och dessa lärare inte kan enas, ska bety­get beslu­tas av rek­torn.

Om ett betyg är bero­ende av en bedöm­ning av två eller flera legi­ti­me­rade lärare som inte är behö­riga att under­visa i det ämne som bety­get avser och dessa inte kan enas, ska bety­get beslu­tas av rek­torn.

4 §   Bestäm­mel­serna i 3 kap. 16 § andra styc­ket skol­la­gen (2010:800) samt 2 och 3 §§ i detta kapi­tel gäl­ler inte för lärare som sak­nar legi­ti­ma­tion och är anställda utan tids­be­gräns­ning för att bedriva under­vis­ning
   1. i moders­mål,
   2. i ett yrkes­ämne, eller
   3. som avses i 2 kap. 17 § skol­la­gen.

Första styc­ket gäl­ler bara i de fall lära­ren bedri­ver sådan under­vis­ning som avses i första styc­ket 1, 2 eller 3.

5 §   Om fler än en lärare bedri­ver sådan under­vis­ning som avses i 4 § vid den tid­punkt när betyg ska sät­tas och dessa inte kan enas, ska bety­get beslu­tas av rek­torn.

Betygs­sätt­ning av exa­mens­ar­be­tet

6 §   Betyg på exa­mens­ar­be­tet ska beslu­tas av den ansva­riga lära­ren efter att en med­be­dö­mare som har erfa­ren­het av det kun­skaps­om­råde som exa­mens­ar­be­tet avser har ytt­rat sig.

När exa­mens­ar­be­tet helt eller del­vis har genom­förts som arbets­plats­för­lagt lärande ska hand­le­da­ren vara med­be­dö­mare.

Betygskri­te­rier

7 §   I 15 kap. 24 § skol­la­gen (2010:800) anges att lära­ren vid betygs­sätt­ningen ska göra en sam­man­ta­gen bedöm­ning av ele­vens kun­ska­per i för­hål­lande till de betygskri­te­rier som gäl­ler för ämnet och sätta det betyg som bäst mot­sva­rar ele­vens kun­ska­per. I para­gra­fen anges också att samt­liga kri­te­rier för bety­get E ska vara upp­fyllda för att ele­ven ska kunna få ett god­känt betyg.

Betygskri­te­rier ska fin­nas för bety­gen A-E.

Kri­te­ri­erna för bety­gen A, C och E ska beskriva typiska kun­ska­per för respek­tive betyg. Kri­te­ri­erna för bety­get B inne­bär att ele­vens kun­ska­per sam­man­ta­get bedöms vara mel­lan A och C. Kri­te­ri­erna för bety­get D inne­bär att ele­vens kun­ska­per sam­man­ta­get bedöms vara mel­lan C och E. För­ord­ning (2023:656).

Betygska­ta­log

8 §   Beslut om betyg ska doku­men­te­ras i en betygska­ta­log. Med beslut om betyg avses beslut att
   1. sätta betyg i ett ämne efter varje avslu­tad nivå i ämnet och på exa­mens­ar­be­tet eller efter pröv­ning, både när det gäl­ler den som är elev och den som inte är det, och
   2. inte sätta betyg enligt 15 kap. 27 § skol­la­gen (2010:800).

Beslu­tet att inte sätta betyg mar­ke­ras i betygska­ta­lo­gen med ett hori­son­tellt streck.

Även om ett betyg på en lägre nivå i ett ämne har ersatts av ett betyg på en högre nivå enligt 15 kap. 22 § skol­la­gen ska infor­ma­tio­nen om bety­get på den lägre nivån fin­nas kvar i betygska­ta­lo­gen. Det ska också doku­men­te­ras att bety­get har ersatts av ett betyg på en högre nivå.

Beslut om betyg ska genast kunna sam­man­stäl­las för varje enskild elev. Rek­torn ansva­rar för att betygska­ta­lo­gen förs.
För­ord­ning (2023:656).

Utdrag ur betygska­ta­lo­gen

9 §   Rek­torn ansva­rar för att ele­verna infor­me­ras om rät­ten att få ett utdrag ur betygska­ta­lo­gen. Om en elev över­går till en annan sko­len­het eller avbry­ter stu­di­erna, ska ele­ven få ett utdrag ur betygska­ta­lo­gen.

När en elev över­går till en annan sko­len­het ska lära­ren lämna skrift­lig infor­ma­tion till den nya sko­len­he­ten om de nivåer i ämnen som ele­ven har påbör­jat men inte slut­fört i olika ämnen.
För­ord­ning (2023:656).

Betyg efter pröv­ning

10 §   För den som inte är elev i vida­re­ut­bild­ningen ska betyg efter pröv­ning utfär­das sepa­rat.

Exa­mens­be­vis och stu­die­be­vis

11 §   Enligt 17 a kap. 15 § skol­la­gen (2010:800) ska gym­na­si­e­in­gen­jörsex­a­men utfär­das om en elev har gått ige­nom en full­stän­dig vida­re­ut­bild­ning med god­kända betyg. En elev som upp­fyl­ler kra­ven för gym­na­si­e­in­gen­jörsex­a­men ska få ett exa­mens­be­vis när ele­ven avslu­tar utbild­ningen. För den elev som inte upp­fyl­ler kra­ven för gym­na­si­e­in­gen­jörsex­a­men när ele­ven avslu­tar utbild­ningen ska i stäl­let ett stu­die­be­vis utfär­das. För­ord­ning (2023:656).

12 §   Rek­torn utfär­dar exa­mens­be­vis och stu­die­be­vis.

13 §   Om en elev till följd av 18 eller 19 § eller 8 kap. har två betyg på samma nivå i ett ämne ska det högsta av dessa betyg tas med i examens-​ eller stu­die­be­vi­set. Det­samma gäl­ler om en elev har två betyg på jäm­för­bara, alter­na­tiva eller över­lap­pande nivåer i samma ämne eller i olika ämnen.
För­ord­ning (2023:656).

14 §   Exa­mens­be­vis från vida­re­ut­bild­ningen får utfär­das endast en gång.

Exa­mens­be­vis

15 §   Av exa­mens­be­vi­set för den som är elev i vida­re­ut­bild­ningen ska det framgå
   1. vil­ken natio­nell pro­fil som exa­mens­be­vi­set avser,
   2. vad det god­kända exa­mens­ar­be­tet har inne­hål­lit,
   3. om ele­ven har slut­fört en full­stän­dig eller utö­kad vida­re­ut­bild­ning, och
   4. att gym­na­si­e­in­gen­jörsex­a­men mot­sva­rar nivå 5 i den natio­nella refe­rens­ra­men för kva­li­fi­ka­tio­ner för livs­långt lärande enligt för­ord­ningen (2015:545) om refe­rens­ram för kva­li­fi­ka­tio­ner för livs­långt lärande.

Av exa­mens­be­vi­set ska det också framgå vilka ämnen som bevi­set avser. För varje ämne ska det framgå
   1. alla betyg som ele­ven har fått utom de som har ersatts av ett annat betyg,
   2. vilka nivåer i ämnet bety­get omfat­tar,
   3. hur många gym­na­sie­po­äng bety­get omfat­tar, och
   4. i före­kom­mande fall vilka nivåer i ämnet som lig­ger utan­för den full­stän­diga vida­re­ut­bild­ningen.

Av exa­mens­be­vi­set för den som inte är elev i vida­re­ut­bild­ningen ska det dess­utom framgå
   1. att bevi­set avser en per­son som inte är elev i vida­re­ut­bild­ningen, och
   2. i före­kom­mande fall på vilka nivåer per­so­nen har genom­fört pröv­ning inom vida­re­ut­bild­ningen när per­so­nen inte var elev där. För­ord­ning (2023:656).

Stu­die­be­vis

16 §   För den elev som inte upp­fyllt kra­ven för gym­na­si­e­in­gen­jörsex­a­men ska ett stu­die­be­vis utfär­das. Av stu­die­be­vi­set ska det framgå
   1. vil­ken natio­nell pro­fil som stu­die­be­vi­set avser,
   2. om ele­ven har genom­fört ett god­känt exa­mens­ar­bete och vad det har inne­hål­lit, och
   3. om ele­ven har slut­fört en full­stän­dig eller utö­kad vida­re­ut­bild­ning.

Av stu­die­be­vi­set ska det också framgå vilka ämnen som bevi­set avser. För varje ämne ska det framgå
   1. alla betyg som ele­ven har fått utom de som har ersatts av ett annat betyg,
   2. vilka nivåer i ämnet bety­get omfat­tar,
   3. hur många gym­na­sie­po­äng bety­get omfat­tar, och
   4. i före­kom­mande fall vilka nivåer i ämnet som lig­ger utan­för ele­vens full­stän­diga vida­re­ut­bild­ning.

Enligt 15 kap. 27 § skol­la­gen (2010:800) ska betyg inte sät­tas om det sak­nas under­lag för bedöm­ning av en elevs kun­ska­per på grund av ele­vens från­varo. Om betyg, med stöd av denna bestäm­melse, inte har satts på en nivå i ett ämne och denna nivå inte hel­ler omfat­tas av ett god­känt betyg på en högre nivå ska det i stu­die­be­vi­set anges
   1. efter vil­ken nivå som betyg inte har satts, och
   2. hur många gym­na­sie­po­äng beslu­tet att inte sätta betyg gäl­ler. För­ord­ning (2023:656).

Pröv­ning

Pröv­ning för den som är elev i vida­re­ut­bild­ningen

17 §   En elev i vida­re­ut­bild­ningen har rätt att genomgå pröv­ning vid den egna sko­len­he­ten i alla ämnen som ingår i ele­vens indi­vi­du­ella stu­die­plan på de nivåer som ingår i stu­die­pla­nen. Ele­ven får dock inte genomgå pröv­ning på en viss nivå i ett ämne om ele­ven tidi­gare har fått minst bety­get E på den nivån.

En elev i vida­re­ut­bild­ningen har också rätt att genomgå pröv­ning vid den egna sko­len­he­ten i det exa­mens­ar­bete som ingår i ele­vens indi­vi­du­ella stu­die­plan. Detta gäl­ler dock inte om ele­ven tidi­gare har fått bety­get E på exa­mens­ar­be­tet.
För­ord­ning (2023:656).

Pröv­ning för den som inte är elev i vida­re­ut­bild­ningen

18 §   Den som inte är elev i vida­re­ut­bild­ningen men som vill ha betyg där­i­från har rätt att genomgå pröv­ning i alla ämnen på de nivåer som får fin­nas i en vida­re­ut­bild­ning utom de ämnen som bara får anord­nas på vissa utbild­ningar. Rät­ten gäl­ler också exa­mens­ar­be­tet.

Pröv­ning får göras endast vid en sko­len­het som anord­nar utbild­ning i det aktu­ella ämnet på den nivå som pröv­ningen gäl­ler eller, när det gäl­ler exa­mens­ar­be­tet, utbild­ning inom det kun­skaps­om­råde som exa­mens­ar­be­tet avser.
För­ord­ning (2023:656).

Bemyn­di­gande

19 §   Sta­tens skol­verk får med­dela när­mare före­skrif­ter om pröv­ning.

Betyg för ele­ver som inte följt under­vis­ningen

20 §   Rek­torn får ge en elev som inte har följt under­vis­ningen på en nivå i ett ämne bety­get E i ämnet på den aktu­ella nivån utan att ele­ven genom­går pröv­ning, om
   1. det av betyg, intyg eller lik­nande fram­går att ele­ven genom stu­dier i utlan­det eller på annat sätt för­vär­vat sådana kun­ska­per som behövs för bety­get E i ämnet på den aktu­ella nivån, och
   2. utbild­ning i ämnet på den aktu­ella nivån anord­nas vid sko­len­he­ten. För­ord­ning (2023:656).

Utform­ning av doku­ment

21 §   Om betyg inte har kun­nat sät­tas enligt 15 kap. 27 § skol­la­gen (2010:800), ska detta mar­ke­ras med ett hori­son­tellt streck i doku­men­ten enligt detta kapi­tel.

22 §   Sta­tens skol­verk får med­dela ytter­li­gare före­skrif­ter om utform­ningen av de doku­ment som har nämnts i detta kapi­tel.
När det gäl­ler före­skrif­ter som rör exa­mens­be­vis ska Skol­ver­ket sam­råda med Myn­dig­he­ten för yrkes­hög­sko­lan.


8 kap. Rätt att läsa ett ämne på nytt

1 §   En elev som har fått betyg i ett ämne som ingår i vida­re­ut­bild­ningen innan ele­ven påbör­jat vida­re­ut­bild­ningen har rätt att på nytt läsa de nivåer i ämnet som omfat­tas av ele­vens betyg. För­ord­ning (2023:656).

2 §   Om en elev inte har fått ett god­känt betyg i ett ämne på en viss nivå, har ele­ven rätt att läsa den aktu­ella nivån på nytt en gång. Har ele­ven slut­fört samma nivå i ett ämne två gånger och inte fått ett god­känt betyg får ele­ven läsa nivån på nytt ytter­li­gare en gång, om det finns sär­skilda skäl.

En elev som inte har fått bety­get E på exa­mens­ar­be­tet har rätt att göra om arbe­tet en gång.

Om en elev har fått bety­get F i en stor andel av ämnena under läså­ret får ele­ven, om det finns sär­skilda skäl, på nytt läsa också sådana nivåer i ämnen som ele­ven fått ett god­känt betyg i under läså­ret. För­ord­ning (2023:656).

3 §   En elev som har bytt natio­nell pro­fil får, om det finns sär­skilda skäl, på nytt läsa sådana nivåer i ämnen som ele­ven tidi­gare fått ett god­känt betyg på. För­ord­ning (2023:656).

4 §   En elev som läser en nivå i ett ämne på nytt har rätt att få ett nytt betyg i ämnet. För­ord­ning (2023:656).

5 §   Rek­torn fat­tar beslut enligt 2 och 3 §§ efter det att berörda lärare har fått yttra sig.


9 kap. Utbild­ning för döva och hör­sel­ska­dade

Utbild­ning­ens inne­håll och orga­ni­sa­tion

1 §   Öre­bro kom­mun får, om kom­mu­nen anord­nar utbild­ning på tek­nik­pro­gram­met, i sin gym­na­sie­skola anordna vida­re­ut­bild­ning i form av ett fjärde tek­niskt år för ele­ver som
   1. är döva och hör­sel­ska­dade och är bero­ende av en tec­ken­språ­kig miljö,
   2. är hör­sel­ska­dade och trots använd­ningen av tek­niska hjälp­me­del och andra stödin­sat­ser inte kan följa regul­jär under­vis­ning i vida­re­ut­bild­ningen,
   3. har en språk­stör­ning och behö­ver insat­ser av samma slag som döva, eller
   4. är döv­blinda.

Utbild­ning­arna kal­las riks­gym­na­siet för döva (RGD) eller riks­gym­na­siet för hör­sel­ska­dade (RGH). När det i denna för­ord­ning talas om döva ele­ver avses även ele­ver enligt första styc­ket 3 och 4.

2 §   Vida­re­ut­bild­ningen för döva och hör­sel­ska­dade ska så långt det är möj­ligt inte­gre­ras med annan vida­re­ut­bild­ning i gym­na­sie­sko­lan.

3 §   Sta­tens skol­verk får när det gäl­ler vida­re­ut­bild­ning som avses i detta kapi­tel med­dela före­skrif­ter om nöd­vän­diga avvi­kel­ser från läro­pla­nen, exa­mensmå­len, ämnes­pla­nerna och poäng­pla­nen.

4 §   Utbild­ning i tec­ken­språk får anord­nas för hör­sel­ska­dade ele­ver, om de har behov av det och vill delta i utbild­ningen.
För­ord­ning (2023:656).

Sär­skild omvård­nad

5 §   För ele­ver som vill och har behov av det ska Öre­bro kom­mun anvisa kost och logi. Kom­mu­nen ska även ansvara för att ele­verna har till­gång till den hjälp i övrigt som för­an­leds av deras funk­tions­ned­sätt­ning.

Övriga bestäm­mel­ser om vida­re­ut­bild­ningen

6 §   De bestäm­mel­ser i denna för­ord­ning som gäl­ler för vida­re­ut­bild­ningen i övrigt ska tilläm­pas även i fråga om utbild­ning för döva och hör­sel­ska­dade, om inte något annat sär­skilt anges.


10 kap. Ele­ver

Anmäl­nings­skyl­dig­het vid från­varo

1 §   Om en elev på grund av sjuk­dom eller av annan orsak inte kan delta i skol­ar­be­tet, ska det sna­rast anmä­las.

Ledig­het

2 §   Rek­torn får bevilja en elev ledig­het från skol­ar­be­tet för enskilda ange­lä­gen­he­ter. Ele­ven får också i mindre omfatt­ning befrias från vissa under­vis­nings­pass eller från annat skol­ar­bete av rek­torn.

Avslu­tande av utbild­ningen

3 §   En elev anses ha avslu­tat utbild­ningen om ele­ven inte kom­mer till den utbild­ning ele­ven har anta­gits till och inte hel­ler anmä­ler gil­tig orsak att ute­bli inom tre dagar efter det att den första ter­mi­nen har star­tat.

4 §   Om en elev vill avsluta utbild­ningen utan att slut­föra den, ska ele­ven anmäla det till rek­torn.

5 §   Om en elev har påbör­jat en utbild­ning och där­ef­ter utan anmä­lan enligt 4 § har ute­bli­vit från utbild­ningen under mer än en månad i följd, utan att detta har berott på sjuk­dom eller bevil­jad ledig­het, ska ele­ven anses ha avslu­tat utbild­ningen.

Rek­torn får dock besluta att ele­ven inte ska anses ha avslu­tat utbild­ningen trots att för­ut­sätt­ning­arna i första styc­ket finns, om det finns syn­ner­liga skäl.

Barn till svenska med­bor­gare i utlan­det

6 §   Ung­do­mar under 18 år som är bosatta i utlan­det hos sina vård­nads­ha­vare ska lik­stäl­las med sökande från den kom­mun där den sökta vida­re­ut­bild­ningen anord­nas, om minst en av vård­nads­ha­varna är svensk med­bor­gare.

Nor­diska sökande

7 §   För nor­diska sökande gäl­ler 8 och 9 §§. Med nor­diska sökande avses i denna för­ord­ning sökande som är bosatta i Dan­mark eller Fin­land med själv­sty­rande områ­den eller i Island eller Norge.

De själv­sty­rande områ­dena är Färö­arna, Grön­land och Åland.

8 §   En nor­disk sökande får tas emot till en vida­re­ut­bild­ning i form av ett fjärde tek­niskt år endast om den sökande genom sin tidi­gare skol­gång i ett annat nor­diskt land har utbild­ning som i huvud­sak mot­sva­rar en svensk grund­sko­le­ut­bild­ning och upp­fyl­ler behö­rig­hets­kra­ven för den sökta utbild­ningen i 17 a kap. 4 och 16 §§ skol­la­gen (2010:800).

I övrigt ska nor­diska sökande lik­stäl­las med sökande från den kom­mun där den sökta vida­re­ut­bild­ningen anord­nas.

9 §   En huvud­man som har tagit emot nor­diska sökande till en vida­re­ut­bild­ning har rätt till ersätt­ning för alla sådana sökande. Ersätt­ning­ens stor­lek beslu­tas av rege­ringen.

Ansö­kan om sådan ersätt­ning görs hos Sta­tens skol­verk som beslu­tar om ersätt­ningen i det enskilda fal­let och beta­lar ut den.


11 kap. Stats­bi­drag

För­ut­sätt­ningar för stats­bi­drag

1 §   Stats­bi­drag får läm­nas till en huvud­man inom gym­na­sie­sko­lan för vida­re­ut­bild­ning i form av ett fjärde tek­niskt år.

Stats­bi­drag läm­nas i den mån det finns till­gång på medel.

2 §   Stats­bi­drag får läm­nas om
   1. huvud­man­nen har för­ut­sätt­ningar att följa de före­skrif­ter som gäl­ler för utbild­ningen enligt skol­la­gen (2010:800) och denna för­ord­ning och om utbild­ningen även i övrigt bedöms vara av god kva­li­tet, och
   2. kost­na­den för utbild­ningen är rim­lig i för­hål­lande till utbild­ning­ens syfte och kost­na­den för annan gym­na­sial utbild­ning.

3 §   Stats­bi­drag får inte läm­nas för utbild­ning som ersätt­ning läm­nas för på annat sätt. Bidrag får inte hel­ler läm­nas för utbild­ning som bedrivs enligt för­ord­ningen (1992:395) om upp­drags­ut­bild­ning inom skol­vä­sen­det.

Ansö­kan om stats­bi­drag

4 §   Ansö­kan om stats­bi­drag ges in till Sta­tens skol­verk till­sam­mans med ett ytt­rande över ansö­kan från ett lokalt pro­gram­råd för vida­re­ut­bild­ning.

Beslut om stats­bi­drag

5 §   Sta­tens skol­verk prö­var frå­gor om och beta­lar ut stats­bi­drag.

Innan Skol­ver­ket prö­var frå­gor om bidra­get ska ver­ket höra Natio­nella rådet för vida­re­ut­bild­ning i form av ett fjärde tek­niskt år.

6 §   Ett beslut om att bevilja bidrag får gälla för högst fyra antag­nings­om­gångar. Bevil­jat bidrag ska läm­nas med ett belopp för varje elev som den 15 okto­ber varje år del­tar i utbild­ningen.

I ett beslut om att bevilja bidrag ska sista dagen för redo­vis­ning enligt 9 § anges. Beslu­tet får för­e­nas med vill­kor. Vill­ko­ren ska framgå av beslu­tet.

För­del­ning av stats­bi­drag

7 §   Sta­tens skol­verk ska vid sin för­del­ning av stats­bi­drag ta hän­syn till
   1. arbets­mark­na­dens behov,
   2. beho­vet av geo­gra­fisk sprid­ning av utbild­ningen,
   3. beho­vet av sprid­ning av utbild­ningen mel­lan bran­scher, och
   4. utbild­ning­ens kva­li­tet.

Upp­följ­ning och redo­vis­ning

8 §   Sta­tens skol­verk ska, med bistånd av Natio­nella rådet för vida­re­ut­bild­ning i form av ett fjärde tek­niskt år, följa upp hur stats­bi­dra­get har använts.

Skol­ver­ket ska i sam­band med sin års­re­do­vis­ning till Rege­rings­kans­liet lämna en redo­vis­ning av hur bidra­get har använts.

9 §   Mot­ta­ga­ren av stats­bi­drag är skyl­dig att lämna sådan eko­no­misk och annan redo­vis­ning till Sta­tens skol­verk som ver­ket begär.

Åter­be­tal­ning och åter­krav

10 §   Mot­ta­ga­ren av stats­bi­drag för vida­re­ut­bild­ning är åter­be­tal­nings­skyl­dig, om
   1. mot­ta­ga­ren genom att lämna orik­tiga upp­gif­ter eller på något annat sätt har för­or­sa­kat att bidra­get har läm­nats fel­ak­tigt eller med för högt belopp,
   2. bidra­get av något annat skäl har läm­nats fel­ak­tigt eller med för högt belopp och mot­ta­ga­ren borde ha insett detta,
   3. bidra­get helt eller del­vis inte har utnytt­jats eller inte har använts för det ända­mål det har läm­nats för,
   4. sådan redo­vis­ning som avses i 9 § inte har läm­nats, eller 5. mot­ta­ga­ren inte har följt vill­kor i beslu­tet om bidrag.

11 §   Sta­tens skol­verk ska besluta att helt eller del­vis kräva till­baka ett stats­bi­drag om någon är åter­be­tal­nings­skyl­dig enligt 10 §.

Om det finns sär­skilda skäl för det, får Skol­ver­ket helt eller del­vis efterge åter­krav.

12 §   På stats­bi­drag som krävs till­baka ska ränta tas ut från och med den dag som infal­ler en månad efter det att beslut om åter­krav har fat­tats och efter en rän­te­sats som vid varje tid­punkt över­sti­ger sta­tens utlå­nings­ränta med två pro­cen­ten­he­ter.

Om det finns sär­skilda skäl för det, får Sta­tens skol­verk helt eller del­vis efterge krav på ränta.

13 §   Sta­tens skol­verk får med­dela de före­skrif­ter som behövs för verk­stäl­lig­het av bestäm­mel­serna i detta kapi­tel.


12 kap. Övriga bestäm­mel­ser

1 §   Sta­tens skol­verks beslut enligt denna för­ord­ning får inte över­kla­gas.

2 §   I de fall en ansö­kan ska göras enligt denna för­ord­ning får den över­fö­ras elektro­niskt till Sta­tens skol­verk.

Skol­ver­ket får med­dela före­skrif­ter om elektro­nisk över­fö­ring av en ansö­kan och om elektro­nisk under­skrift. För­ord­ning (2016:598).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

2014:854
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 augusti 2014.
   2. För­ord­ningen tilläm­pas första gången på utbild­ning som påbör­jas efter den 1 juli 2015.

2020:781
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 10 okto­ber 2020.
   2. För­ord­ningen tilläm­pas första gången på utbild­ning och annan verk­sam­het som påbör­jas efter den 30 juni 2021.

2023:656
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 janu­ari 2024.
   2. För­ord­ningen tilläm­pas första gången i fråga om vida­re­ut­bild­ning som påbör­jas efter den 30 juni 2025.
   3. Äldre bestäm­mel­ser gäl­ler fort­fa­rande för vida­re­ut­bild­ning som har påbör­jats före den 1 juli 2025.
   4. Vida­re­ut­bild­ning som har påbör­jats före den 1 juli 2025 ska dock efter den 30 juni 2030 full­föl­jas enligt de bestäm­mel­ser som gäl­ler för vida­re­ut­bild­ning som har påbör­jats efter den 30 juni 2025.
   5. Den som påbör­jat vida­re­ut­bild­ning före den 1 juli 2025 får senast den 30 juni 2030 genomgå pröv­ning enligt bestäm­mel­serna i 7 kap. 17 och 18 §§ i den äldre lydel­sen. Den som inte är elev inom vida­re­ut­bild­ningen får då genomgå pröv­ning i en kurs bara vid en sko­len­het som anord­nar utbild­ning i ett ämne på en nivå som mot­sva­rar den kurs som pröv­ningen gäl­ler.
   6. En gym­na­si­e­in­gen­jörsex­a­men enligt 7 kap. 11 § som utfär­das efter den 30 juni 2025 och som utö­ver betyg i ämnen även inne­hål­ler betyg som satts på kur­ser enligt de ämnes­pla­ner som gäl­ler utbild­ning som påbör­jats före utgången av juni 2025 får inte inne­hålla nivåer och kur­ser som mot­sva­rar varandra. Sta­tens skol­verk får med­dela ytter­li­gare före­skrif­ter om inne­hål­let i en sådan exa­men.
   7. Ett exa­mens­be­vis enligt 7 kap. 15 § och ett stu­die­be­vis enligt 7 kap. 16 § som utfär­das efter den 30 juni 2025 får inne­hålla betyg på kur­ser enligt de ämnes­pla­ner som gäl­ler utbild­ning som påbör­jats före utgången av juni 2025. Ett exa­mens­be­vis eller stu­die­be­vis får dock inte inne­hålla betyg på kur­ser och nivåer i ämnen som mot­sva­rar varandra. Sta­tens skol­verk får med­dela ytter­li­gare före­skrif­ter om utform­ningen av exa­mens­be­vis och stu­die­be­vis som inne­hål­ler betyg både på kur­ser och i ämnen.
   8. Sta­tens skol­verk får med­dela före­skrif­ter om i vilka fall kur­ser enligt de ämnes­pla­ner som gäl­ler före den 1 juli 2025 mot­sva­ras av nivåer i ämnen enligt ämnes­pla­ner som gäl­ler för utbild­ning som påbör­jas efter den 30 juni 2025.
   9. En elev som påbör­jar sin vida­re­ut­bild­ning efter den 30 juni 2025 och som har fått betyg på en kurs i ett visst ämne som ingår i vida­re­ut­bild­ningen innan ele­ven påbör­jade vida­re­ut­bild­ningen har rätt att läsa mot­sva­rande nivå i mot­sva­rande ämne.
   10. En elev som påbör­jat sin vida­re­ut­bild­ning före den 1 juli 2025 men som efter den 30 juni 2025 påbör­jat en ny vida­re­ut­bild­ning har rätt att en gång läsa en viss nivå i ett ämne som mot­sva­rar en kurs som ele­ven redan har läst. Detta gäl­ler dock endast om ele­ven inte har fått ett god­känt betyg på kur­sen. Har ele­ven slut­fört en kurs i ett ämne två gånger och inte fått ett god­känt betyg får ele­ven läsa mot­sva­rande nivå i mot­sva­rande ämne en gång, om det finns sär­skilda skäl.
   11. En elev som har påbör­jat sin vida­re­ut­bild­ning före den 1 juli 2025 men som har bytt natio­nell pro­fil eller av andra skäl har påbör­jat en ny vida­re­ut­bild­ning efter den 30 juni 2025 får om det finns sär­skilda skäl läsa ämnen på nivåer som mot­sva­rar kur­ser som ele­ven tidi­gare fått ett god­känt betyg på.
   12. En elev som i enlig­het med punkt 9 - 11 läser ett ämne på en nivå som mot­sva­rar en kurs som ele­ven tidi­gare har fått betyg på har rätt att få ett betyg i ämnet på den aktu­ella nivån.
   13. Om en elev har fått ett betyg på en kurs och ett betyg i ett ämne på en nivå som mot­sva­rar kur­sen ska det högsta av dessa betyg tas med i examens-​ eller stu­die­be­vi­set.
   14. För en elev som har påbör­jat sin vida­re­ut­bild­ning före den 1 juli 2025 och som sedan har påbör­jat en ny vida­re­ut­bild­ning efter den 30 juni 2025 får en indi­vi­du­ell stu­die­plan utö­ver de upp­gif­ter om anges i 2 kap. 5 § även inne­hålla upp­gif­ter om de kur­ser som ingår i ele­vens utbild­ning.
   15. För ele­ver som fått betyg som satts på kur­ser enligt de ämnes­pla­ner som gäl­ler utbild­ning som påbör­jats före den 1 juli 2025 gäl­ler 5 kap. 1 § i den äldre lydel­sen.
För­ord­ning (2024:1040).

Bilaga

Ämnen som fjär­r­un­der­vis­ning får använ­das i

bio­logi

bio­tek­nik

eng­elska

ent­re­pre­nör­skap och före­ta­gande

filo­sofi

fysik

fysik - för­djup­ning

före­tagse­ko­nomi

geo­grafi

klas­sisk gre­kiska

histo­ria

inter­na­tio­nell eko­nomi

inter­na­tio­nella rela­tio­ner

jour­na­lis­tiskt skri­vande

juri­dik

kemi

kre­a­tivt skri­vande

latin

lit­te­ra­tur

mark­nads­fö­ring

mate­ma­tik - fort­sätt­ning

mate­ma­tik - för­djup­ning

mate­ma­tik - spe­ci­a­li­se­ring B

mate­ma­tik - spe­ci­a­li­se­ring C

moderna språk

modersmål­säm­nen

natur­kun­skap

psy­ko­logi

psy­ko­logi - för­djup­ning

redo­vis­ning

reli­gi­ons­kun­skap

reto­rik

sam­hälls­kun­skap

svenska

svenska som and­ra­språk

svenskt tec­ken­språk

svenskt tec­ken­språk för hörande - fort­sätt­ning

svenskt tec­ken­språk för hörande - för­djup­ning

svenskt tec­ken­språk för hörande - grund

svenskt tec­ken­språk för hörande - nybör­jare

tek­nik

tek­nik - spe­ci­a­li­se­ring

tilläm­pad psy­ko­logi För­ord­ning (2023:656).