SFS 2022:1617 Förordning om ändring i gymnasieförordningen (2010:2039)
SFS2022-1617.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
förordning sfs 2022:1617
om ändring i gymnasieförordningen (2010:2039) publicerad
utfärdad den 1 december 2022
regeringen föreskriver i fråga om gymnasieförordningen (2010:2039)
dels att 1 kap. 1, 3, 4 och 5 a §§, 2 kap. 1 och 4 §§, 4 kap. 1 a, 3–5, 7 a,
11–13, 15 och 22 §§, 4 a kap. 3 a §, 5 kap. 1, 6, 12 a, 13, 19 och 31 §§, 7 kap.
13 och 14 §§, 8 kap. 1 e, 8, 22 a–22 c och 27 a §§, 9 kap. 1, 4 a och 6 §§,
13 kap. 1–4, 9 a och 12 §§, 14 kap. 3 och 4 §§, bilaga 2 och 3, rubriken till
13 kap. och rubrikerna närmast före 4 kap. 4 §, 8 kap. 1 e och 22 a–22 c §§
och 13 kap. 9 a § ska ha följande lydelse,
dels att rubriken närmast efter 5 kap. 18 § ska lyda ”riksrekryterande
yrkesutbildning i gymnasieskolan och riksrekryterande utbildning i anpassade
gymnasieskolan”,
dels att rubriken närmast efter 7 kap. 10 § ska lyda ”anpassade gymnasie-
skolan”,
dels att rubriken närmast efter 8 kap. 22 § ska lyda ”gymnasiebevis
avseende anpassad gymnasieskola”.
1 kap.
1 §1 i denna förordning finns följande kapitel:
– inledande bestämmelser (1 kap.),
– huvudmän (2 kap.),
– lärotider (3 kap.),
– utbildningens innehåll och omfattning (4 kap.),
– fjärrundervisning (4 a kap.),
– distansundervisning (4 b kap.),
– avvikelser inom de nationella programmen (5 kap.),
– introduktionsprogram (6 kap.),
– behörighet, urval och förfarandet vid antagning (7 kap.),
– betyg, gymnasieexamen och prövning (8 kap.),
– stödåtgärder (9 kap.),
– utbildning för döva och hörselskadade (10 kap.),
– utbildning för svårt rörelsehindrade ungdomar (rh-anpassad utbildning)
(11 kap.),
– elever (12 kap.),
– bidrag till huvudmän för fristående gymnasieskolor och anpassade
gymnasieskolor (13 kap.),
– utbildning för elever vid särskilda ungdomshem (13 a kap.), och
– övriga bestämmelser (14 kap.).
1 senaste lydelse 2020:780.
den 6 december 2022
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
3 §2 i förordningen avses med sfs 2022:1617
– arbetsplatsförlagt lärande: lärande på ett program som genomförs på
en eller flera arbetsplatser utanför skolan,
– fullständigt program: betyg från kurser och ett gymnasiearbete eller
gymnasiearbete i anpassad gymnasieskola i en omfattning om 2 500–
2 800 gymnasiepoäng eller 2 500 gymnasiepoäng i anpassad gymnasieskola
enligt en individuell studieplan,
– garanterad undervisningstid: den minsta undervisningstid i timmar som
eleverna ska erbjudas enligt 16 kap. 18 §, 17 kap. 6 § eller 19 kap. 20 §
skollagen (2010:800),
– gymnasial lärlingsutbildning: utbildning som börjar det första, andra
eller tredje läsåret inom ett yrkesprogram i gymnasieskolan eller det första,
andra, tredje eller fjärde läsåret inom ett nationellt program i anpassade
gymnasieskolan och som till mer än hälften genomförs på en eller flera
arbetsplatser utanför skolan,
– gymnasiearbete: en uppgift om 100 gymnasiepoäng som eleverna
genomför inom ramen för examensmålen,
– gymnasiearbete i anpassad gymnasieskola: en uppgift om 100 gymnasie-
poäng i anpassad gymnasieskola som eleverna genomför inom ramen för
programmålen,
– gymnasiegemensamma ämnen: de ämnen som ska ingå i nationella
program i gymnasieskolan i den omfattning som framgår av bilaga 2 till
skollagen,
– gymnasiegemensamma ämnen i anpassad gymnasieskola: de ämnen
som ska ingå i nationella program i anpassade gymnasieskolan i den omfatt-
ning som framgår av bilaga 4 till skollagen,
– gymnasiepoäng: ett mått på studieomfattningen av en kurs i gymnasie-
skolan eller gymnasiearbetet,
– gymnasiepoäng i anpassad gymnasieskola: ett mått på studieomfatt-
ningen av en kurs i anpassade gymnasieskolan eller gymnasiearbetet i anpas-
sad gymnasieskola,
– karaktärsämnen: de ämnen genom vilka ett program får sin karaktär,
– nationella programråd: de nationella programråd för gymnasial yrkes-
utbildning som statens skolverk ska ansvara för enligt 10 § förordningen
(2015:1047) med instruktion för statens skolverk,
– nya kurser: kurser som initieras av huvudmän eller av andra intressenter
enligt 6 § och som skolverket har meddelat föreskrifter om enligt 4 §,
– programfördjupning: sådana ämnen eller kurser som inom examens-
målen eller programmålen kompletterar de gymnasiegemensamma ämnena
eller de gymnasiegemensamma ämnena i anpassad gymnasieskola och de
programgemensamma ämnena och som skolverket meddelat föreskrifter om
enligt 4 kap. 5 §,
– programgemensamma ämnen: kurser i gymnasiegemensamma ämnen
eller i gymnasiegemensamma ämnen i anpassad gymnasieskola utöver den
omfattning som anges i bilaga 2 respektive bilaga 4 till skollagen eller andra
kurser och som ska läsas av alla elever på programmet,
– riksrekryterande utbildning: en utbildning i en gymnasieskola eller
anpassad gymnasieskola med offentlig huvudman som sökande från hela
landet ska tas emot till i första hand,
– studieväg: det program, och i förekommande fall den inriktning, den
gymnasiala lärlingsutbildning eller den särskilda variant som eleven går på,
2 senaste lydelse 2022:1105.
2
– särskild variant: en utbildning som enligt 5 kap. 1 § får avvika från vad sfs 2022:1617
som annars gäller för nationella program,
– yrkesutgång: en benämning för en viss yrkeskompetens som en kombi-
nation av kurser inom yrkesprogrammens programfördjupning leder till,
– yrkesämnen: yrkesinriktade karaktärsämnen.
4 §3 enligt 16 kap. 21 § och 19 kap. 22 § skollagen (2010:800) ska det för
varje ämne finnas en ämnesplan. den ska ge läraren och eleverna utrymme
att själva planera undervisningen.
av ämnesplanen ska följande framgå:
1. ämnets syfte,
2. varje kurs som ingår i ämnet,
3. det centrala innehållet för varje kurs,
4. antalet gymnasiepoäng eller gymnasiepoäng i anpassad gymnasieskola
som varje kurs omfattar, och
5. betygskriterierna för varje kurs.
förutom när det gäller de gymnasiegemensamma ämnena får statens
skolverk meddela ytterligare föreskrifter om ämnesplaner. sådana före-
skrifter får innebära att vissa kurser eller ämnen bara får anordnas på vissa
utbildningar.
5 a §4 enligt 19 kap. 22 § skollagen (2010:800) ska det för varje ämnes-
område i anpassade gymnasieskolan finnas en ämnesområdesplan. den ska
ge utrymme för läraren och eleverna att själva planera undervisningen.
av ämnesområdesplanen ska följande framgå:
1. ämnesområdets syfte,
2. ämnesområdets centrala innehåll, och
3. ämnesområdets kriterier för bedömning av kunskaper.
statens skolverk får meddela ytterligare föreskrifter om ämnesområdes-
planer.
2 kap.
1 §5 en ansökan om godkännande som enskild huvudman för en viss
utbildning i gymnasieskolan eller anpassade gymnasieskolan ska ha kommit
in till statens skolinspektion senast den 31 januari kalenderåret innan utbild-
ningen ska starta.
första stycket gäller inte om det finns särskilda skäl med hänsyn till
elevers möjlighet att fullfölja sin utbildning.
4 §6 ansökan om godkännande som enskild huvudman för gymnasieskola
eller anpassad gymnasieskola ska innehålla uppgift om
– vilket nationellt program och, i förekommande fall, vilken nationell
inriktning huvudmannen vill anordna, och
– huruvida huvudmannen vill anordna en särskild variant, avvikelse i
form av riksrekryterande utbildning, riksrekryterande idrottsutbildning vid
riksidrottsgymnasium eller nationellt godkänd idrottsutbildning.
någon särskild ansökan om att få anordna en särskild variant, avvikelse i
form av riksrekryterande utbildning, idrottsutbildning vid riksidrottsgymna-
3 senaste lydelse 2022:278.
4 senaste lydelse 2022:278.
5
6 senaste lydelse 2012:402.
senaste lydelse 2014:1028. 3
sium eller nationellt godkänd idrottsutbildning ska inte ges in till statens sfs 2022:1617
skolverk.
4 kap.
1 a §7 ett nationellt program inom anpassade gymnasieskolan består av
– gymnasiegemensamma ämnen i anpassad gymnasieskola,
– programgemensamma ämnen,
– programfördjupning,
– kurser inom det individuella valet, och
– gymnasiearbete i anpassad gymnasieskola.
bestämmelser om utbildningens omfattning finns i bilaga 4 till skollagen
(2010:800) och i bilaga 2 till denna förordning.
statens skolverk får meddela ytterligare föreskrifter om vilka ämnen och
kurser som ska ingå i respektive program.
3 §8 i 16 kap. 11 § och 19 kap. 10 § skollagen (2010:800) finns bestämmel-
ser om när gymnasial lärlingsutbildning får börja och inom vilka program
sådan utbildning får förekomma.
i 16 kap. 11 a § och 19 kap. 10 a § skollagen finns bestämmelser om att
utbildningskontrakt ska upprättas vid gymnasial lärlingsutbildning i gymnasie-
skolan och anpassade gymnasieskolan och vad som ska anges i ett sådant
kontrakt.
statens skolverk får meddela närmare föreskrifter om utbildnings-
kontraktets utformning.
gymnasiearbete och gymnasiearbete i anpassad gymnasieskola
4 §9 rektorn ska för varje elev utse en lärare att vara ansvarig för gym-
nasiearbetet eller gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola.
5 §10 statens skolverk får meddela föreskrifter om vilka kurser som får
erbjudas som programfördjupning för varje program. bland dessa kurser ska
det för högskoleförberedande program i gymnasieskolan ingå sådana kurser
som kan vara särskilt meriterande vid urval eller som på annat sätt kan vara
av betydelse för högskolestudier. kurserna ska rymmas inom respektive
programs examensmål.
innan skolverket meddelar föreskrifter för högskoleförberedande pro-
gram om kurser som kan vara särskilt meriterande vid urval eller som på
annat sätt kan vara av betydelse för högskolestudier, ska skolverket samråda
med universitets- och högskolerådet.
innan skolverket meddelar föreskrifter om programfördjupning för yrkes-
program i gymnasieskolan ska berörda nationella programråd ges tillfälle att
yttra sig.
när skolverket meddelar föreskrifter om programfördjupning för nationella
program i anpassade gymnasieskolan ska det ingå minst en kurs som syftar
till att stödja eleverna att utifrån sina egna förutsättningar uppnå en så hög
grad av självständighet som möjligt.
7 senaste lydelse 2018:1328.
8 senaste lydelse 2018:215.
9
10 senaste lydelse 2012:745.
senaste lydelse 2012:402. 4
7 a §11 huvudmannen för en anpassad gymnasieskola beslutar om vilka sfs 2022:1617
kurser som ska erbjudas som individuellt val.
eleven har dock rätt att inom utrymmet för individuellt val läsa
1. minst en kurs i idrott och hälsa utöver vad som finns på studievägen,
och
2. minst en kurs i hem- och konsumentkunskap.
statens skolverk får meddela föreskrifter om kurser enligt andra stycket.
11 §12 en elev som har ett annat språk än svenska som modersmål får läsa
svenska som andraspråk som gymnasiegemensamt ämne eller gymnasie-
gemensamt ämne i anpassad gymnasieskola i stället för svenska. eleven får
då läsa svenska som individuellt val.
12 §13 arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram i
gymnasieskolan i minst 15 veckor. i anpassade gymnasieskolan ska arbets-
platsförlagt lärande förekomma på alla nationella program i minst 22 veckor.
en elev som går gymnasial lärlingsutbildning ska i stället genomföra mer än
hälften av denna utbildning som arbetsplatsförlagt lärande. omfattningen
ska då räknas från och med det läsår som eleven påbörjar den gymnasiala
lärlingsutbildningen.
vid beräkningen av hur stor del av lärlingsutbildningen på ett yrkes-
program som ska förläggas till en arbetsplats ska det bortses från de kurser
som eleven får välja bort enligt 23 §.
varje vecka som genomförs på en arbetsplats ska för en elev i gymnasie-
skolan anses motsvara 23 timmars garanterad undervisningstid. huvud-
mannen får besluta att arbetsplatsförlagt lärande ska finnas på högskole-
förberedande program och får då också besluta om i vilken omfattning.
för en elev i anpassade gymnasieskolan ska varje vecka som genomförs
på en arbetsplats anses motsvara 25 timmars garanterad undervisningstid.
huvudmannen ansvarar för att skaffa platser för det arbetsplatsförlagda
lärandet och att detta uppfyller de krav som finns för utbildningen. rektorn
beslutar om att hela eller delar av kurser ska förläggas till arbetsplatser och
om hur fördelningen över läsåren ska göras.
13 §14 om arbetsplatsförlagt lärande inte kan erbjudas på ett yrkesprogram
i gymnasieskolan eller ett nationellt program i anpassade gymnasieskolan,
får utbildningen anordnas bara om
1. planerade platser för arbetsplatsförlagt lärande inte kan tillhandahållas
på grund av omständigheter som huvudmannen inte kunnat råda över, eller
2. utbildningen av säkerhetsskäl inte kan förläggas till en arbetsplats
utanför skolan.
det arbetsplatsförlagda lärandet ska i de fall som avses i första stycket
bytas ut mot motsvarande utbildning förlagd till skolan. innan huvudmannen
för en gymnasieskola beslutar om detta ska huvudmannen samråda med det
lokala programrådet.
om en utbildning har skolförlagts på grund av det som sägs i första
stycket 1, ska huvudmannen vidta de åtgärder som behövs för att utbild-
ningen så snart som möjligt ska förläggas till en arbetsplats.
11 senaste lydelse 2012:402.
12 senaste lydelse 2012:402.
13
14 senaste lydelse 2012:402.
senaste lydelse 2022:1105. 5
15 §15 i 15 kap. 19 § och 18 kap. 19 § skollagen (2010:800) finns grund- sfs 2022:1617
läggande bestämmelser om huvudmannens skyldighet att erbjuda modersmåls-
undervisning för elever i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan.
huvudmannen är också skyldig att erbjuda elever som är adoptivbarn och
har ett annat modersmål än svenska modersmålsundervisning, även om
språket inte är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet.
enligt 7 § språklagen (2009:600) är de nationella minoritetsspråken
finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska.
rektorn beslutar om en elevs modersmålsundervisning.
22 §16 för nationella program i gymnasieskolan och för nationella och
individuella program i anpassade gymnasieskolan beslutar huvudmannen
om antalet undervisningstimmar för varje kurs, varje ämnesområde, gym-
nasiearbetet och gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola samt om hur
undervisningstiden ska fördelas över läsåren.
för varje elev på introduktionsprogram i gymnasieskolan beslutar rektorn
om hur undervisningstiden ska fördelas på kurser, grundskoleämnen, praktik
och annat som kan ingå i elevens individuella studieplan.
huvudmannen ska redovisa hur eleven har fått sin garanterade under-
visningstid.
4 a kap.
3 a §17 statens skolverk får meddela föreskrifter om elevgruppernas
storlek vid fjärrundervisning i gymnasieskolan och anpassade gymnasie-
skolan.
5 kap.
1 §18 en särskild variant är en utbildning inom ett nationellt program där
hela eller delar av det sammantagna utrymmet för, i förekommande fall, en
nationell inriktning och för programfördjupning på ett nationellt program
avviker från vad som annars gäller. avvikelsen ska omfatta minst 300 gym-
nasiepoäng eller 300 gymnasiepoäng i anpassad gymnasieskola. på hög-
skoleförberedande program i gymnasieskolan får det även finnas särskilda
varianter inom det estetiska området.
utbildningen ska ha en tydlig egen identitet men i huvudsak rymmas inom
examensmålet eller programmålet för ett program.
för en idrottsutbildning gäller i stället 23–31 §§.
6 §19 när ansökan avser ett yrkesprogram i gymnasieskolan eller ett
nationellt program i anpassade gymnasieskolan ska den, förutom det som
anges i 5 §, innehålla uppgift om
1. hur kravet på arbetsplatsförlagt lärande ska uppfyllas, och
2. vilket behov på arbetsmarknaden utbildningen är avsedd att fylla.
när det gäller gymnasieskolan ska dessutom ett yttrande från aktuellt
lokalt programråd bifogas till ansökan.
15 senaste lydelse 2012:402.
16 senaste lydelse 2018:1328.
17 senaste lydelse 2021:885.
18
19 senaste lydelse 2012:745.
senaste lydelse 2012:402. 6
12 a §20 riksrekrytering enligt 19 § ska beslutas för nationella program, sfs 2022:1617
särskilda varianter och gymnasiala lärlingsutbildningar i anpassade gymnasie-
skolan om
1. utbildningen är möjlig att inrätta på endast en eller några orter i landet,
eller
2. enskilda elevers behov av kunskaper och färdigheter annars inte kan
tillgodoses.
förutom det som anges i första stycket ska
1. utbildningen vara av god kvalitet, och
2. kostnaden för utbildningen vara rimlig i förhållande till utbildningens
syfte och kostnaden för annan utbildning i anpassade gymnasieskolan.
13 §21 i 16 kap. 13 § och 19 kap. 12 § skollagen (2010:800) finns bestäm-
melser om att statens skolverk får besluta att en utbildning får avvika från
vad som annars gäller för nationella program i fråga om struktur, innehåll
och examensmål eller programmål. skolverket får dock inte besluta om
avvikelser från den omfattning av de gymnasiegemensamma ämnena som
framgår av bilaga 2 eller från de gymnasiegemensamma ämnena i anpassad
gymnasieskola som framgår av bilaga 4 till skollagen.
skolverket ska besluta om avvikelse från examensmål eller programmål
för en viss riksrekryterande utbildning om
1. utbildningen till sitt innehåll i allt väsentligt avviker från ett nationellt
programs examensmål eller programmål, och
2. det finns synnerliga skäl för avvikelsen och utbildningen ryms inom
gymnasieskolans eller anpassade gymnasieskolans kompetensområde.
19 §22 riksrekrytering för ett yrkesprogram i gymnasieskolan ska beslutas
om förutsättningarna i 12 § finns och om kravet på arbetsplatsförlagt lärande
kan uppfyllas.
förutsättningen i 12 § första stycket 1 bör tillstyrkas av berört nationellt
programråd.
riksrekrytering för ett nationellt program i anpassade gymnasieskolan
ska beslutas om förutsättningarna i 12 a § finns och om kravet på arbets-
platsförlagt lärande kan uppfyllas.
31 §23 ämnesplanen för specialidrott får bara tillämpas inom idrottsutbild-
ningar vid riksidrottsgymnasium eller nationellt godkända idrottsutbild-
ningar. specialidrott får ingå med 200 gymnasiepoäng eller gymnasiepoäng
i anpassad gymnasieskola i programfördjupningen och med 200 gymnasie-
poäng eller gymnasiepoäng i anpassad gymnasieskola i det individuella
valet. dessutom får ämnet läsas som utökat program med högst 300 gym-
nasiepoäng eller gymnasiepoäng i anpassad gymnasieskola.
7 kap.
13 §24 en sökande antas till en utbildning i anpassade gymnasieskolan vid
början av ett nationellt program eller en sådan särskild variant eller gym-
nasial lärlingsutbildning som börjar det första läsåret.
20 senaste lydelse 2012:402.
21 senaste lydelse 2018:1328.
22 senaste lydelse 2012:402.
23
24 senaste lydelse 2012:402.
senaste lydelse 2012:745. 7
inom de program som är indelade i särskilda varianter eller gymnasiala sfs 2022:1617
lärlingsutbildningar som börjar det andra, tredje eller fjärde läsåret fördelas
eleverna inför det andra, tredje eller fjärde läsåret på dessa studievägar.
efter urval bland de sökande ska huvudmannen besluta om antagning.
14 §25 bestämmelserna som gäller för gymnasieskolan i 8–10 §§ ska gälla
också för anpassade gymnasieskolan.
8 kap.
betygssättning av gymnasiearbetet och gymnasiearbetet i anpassad
gymnasieskola
1 e §26 betyg på gymnasiearbetet och gymnasiearbetet i anpassad gym-
nasieskola ska beslutas av den ansvariga läraren efter att en medbedömare
som har erfarenhet av det kunskapsområde som arbetet avser har yttrat sig.
när gymnasiearbetet eller gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola helt
eller delvis har genomförts som arbetsplatsförlagt lärande ska handledaren
vara medbedömare.
för en elev på ett yrkesprogram ska medbedömaren ha erfarenhet av det
yrkesområde som gymnasiearbetet avser.
8 §27 beslut om betyg ska dokumenteras i en betygskatalog. med beslut
om betyg avses beslut
1. att sätta betyg efter varje avslutad kurs och på gymnasiearbete eller
efter prövning, både när det gäller den som är elev i gymnasieskolan och när
det gäller den som inte är det,
2. att sätta betyg efter varje avslutad kurs och på gymnasiearbete i anpas-
sad gymnasieskola när det gäller den som är elev i anpassade gymnasie-
skolan,
3. att inte sätta betyg enligt 15 kap. 27 § eller 18 kap. 26 § skollagen
(2010:800). sådana beslut markeras i betygskatalogen med ett horisontellt
streck.
beslut om betyg ska genast kunna sammanställas för varje enskild elev.
rektorn ansvarar för att betygskatalogen förs.
gymnasiebevis avseende anpassad gymnasieskola efter nationellt
program
22 a §28 gymnasiebevis avseende anpassad gymnasieskola ska utfärdas
för den som har avslutat ett nationellt program i anpassade gymnasieskolan.
av gymnasiebeviset avseende anpassad gymnasieskola ska det framgå
1. vilken studieväg som beviset avser,
2. vilka kurser som beviset avser, hur många gymnasiepoäng i anpassad
gymnasieskola som varje kurs har omfattat och vilket betyg eleven har fått
på varje kurs eller om betyg inte har kunnat sättas enligt 18 kap. 26 § skol-
lagen (2010:800),
3. i förekommande fall vilka kurser från gymnasieskolan som beviset
avser, hur många gymnasiepoäng som varje kurs har omfattat och vilket
betyg eleven har fått på varje kurs eller om betyg inte har kunnat sättas enligt
15 kap. 27 § skollagen,
25 senaste lydelse 2012:402.
26 senaste lydelse 2014:860.
27
28 senaste lydelse 2013:359.
senaste lydelse 2012:402. 8
4. i förekommande fall vilka ämnesområden som beviset avser och deras sfs 2022:1617
omfattning,
5. om eleven har genomfört ett godkänt gymnasiearbete i anpassad
gymnasieskola och vad det i så fall har innehållit,
6. om eleven har slutfört ett fullständigt, reducerat eller utökat program,
7. omfattningen av det arbetsplatsförlagda lärandet,
8. på vilken eller vilka arbetsplatser som eleven har genomfört arbets-
platsförlagt lärande och vilka arbetsuppgifter som eleven har utfört där, och
9. en bedömning av hur eleven har genomfört arbetsuppgifterna inom
ramen för det arbetsplatsförlagda lärandet och gymnasiearbetet i anpassad
gymnasieskola, om eleven begär det.
gymnasiebevis avseende anpassad gymnasieskola efter individuellt
program
22 b §29 gymnasiebevis avseende anpassad gymnasieskola ska utfärdas
för den som har avslutat ett individuellt program i anpassade gymnasie-
skolan. av gymnasiebeviset avseende anpassad gymnasieskola ska det
framgå
1. att beviset avser ett individuellt program,
2. vilka ämnesområden som beviset avser och deras omfattning, och
3. i förekommande fall vilka kurser som beviset avser, hur många
gymnasiepoäng i anpassad gymnasieskola som varje kurs har omfattat och
vilket betyg eleven har fått på varje kurs eller om betyg inte har kunnat sättas
enligt 18 kap. 26 § skollagen (2010:800).
om eleven har genomfört praktik, ska omfattningen av praktiken också
framgå av gymnasiebeviset avseende anpassad gymnasieskola. vidare ska
det framgå på vilken eller vilka arbetsplatser som praktiken har genomförts
och vilka arbetsuppgifter som eleven har utfört där. beviset ska även inne-
hålla en bedömning av hur eleven har genomfört arbetsuppgifterna inom
ramen för praktiken, om eleven begär det.
utfärdande av gymnasiebevis avseende anpassad gymnasieskola
22 c §30 rektorn utfärdar gymnasiebevis avseende anpassad gymnasie-
skola.
om en elev har två betyg från samma kurs eller från jämförbara kurser,
ska det högsta av dessa betyg tas med i gymnasiebeviset avseende anpassad
gymnasieskola.
27 a §31 om betyg inte har kunnat sättas enligt 15 kap. 27 § skollagen
(2010:800), ska detta markeras med ett horisontellt streck i de dokument
enligt detta kapitel som rör gymnasieskolan.
om betyg inte har kunnat sättas enligt 18 kap. 26 § skollagen, ska detta
markeras med ett horisontellt streck i gymnasiebeviset avseende anpassad
gymnasieskola.
29 senaste lydelse 2013:359.
30
31 senaste lydelse 2013:359.
senaste lydelse 2013:359. 9
9 kap. sfs 2022:1617
1 §32 om en elev inte har fått lägst betyget e på en kurs, har eleven rätt att
gå om kursen en gång. har eleven slutfört kursen två gånger och inte fått
lägst betyget e får eleven gå om kursen ytterligare en gång, om det finns
särskilda skäl.
en elev som inte har fått betyget e på gymnasiearbetet eller gymnasie-
arbetet i anpassad gymnasieskola har rätt att göra om arbetet en gång.
om en elev har fått betyget f på en stor andel av kurserna under ett läsår
får eleven, om det finns särskilda skäl, gå om också sådana kurser som
eleven fått lägst betyget e på under läsåret.
4 a §33 en elevs utbildning i anpassade gymnasieskolan får avvika från
vad som annars gäller för ett nationellt program genom att vissa kurser byts
ut, för att eleven ska kunna läsa
1. kurser enligt gymnasieskolans ämnesplaner,
2. ämnesområden i individuella program i anpassade gymnasieskolan,
3. kurser som inte finns i programstrukturen för det program som eleven
är antagen till, eller
4. grundskoleämnen.
statens skolverk får meddela föreskrifter om att kurser får bytas ut av
andra skäl än de som anges i första stycket.
6 §34 en elev i gymnasieskolan får befrias från undervisning i en eller flera
kurser eller gymnasiearbetet om eleven önskar det och har påtagliga
studiesvårigheter som inte kan lösas på något annat sätt.
en elev i anpassade gymnasieskolan får befrias från undervisning i en
eller flera kurser eller gymnasiearbetet i anpassad gymnasieskola om eleven
önskar det och har påtagliga studiesvårigheter som inte kan lösas på något
annat sätt eller saknar förutsättningar att klara av ett fullständigt program.
reducerat program beslutas inom ett åtgärdsprogram.
13 kap. bidrag till huvudmän för fristående gymnasieskolor och
anpassade gymnasieskolor
1 §35 ett bidrag till enskilda huvudmän för gymnasieskola eller anpassad
gymnasieskola ska beslutas per kalenderår.
bidraget ska grunda sig på kommunens budget för det kommande
kalenderåret och beslutas före kalenderårets början. i de fall bidraget ska
beslutas enligt 16 kap. 55 § tredje stycket eller 19 kap. 48 § fjärde stycket
skollagen (2010:800) får det dock beslutas senast den 15 februari det
kalenderår som bidraget avser. för elever som påbörjar en utbildning under
kalenderåret ska hemkommunen besluta om bidraget omgående.
för elever som påbörjar utbildning i augusti ska bidraget avse tiden från
och med den 1 juli samma år.
2 §36 om ytterligare resurser ges till hemkommunens gymnasieskola eller
anpassade gymnasieskola under budgetåret, ska motsvarande tillskott ges till
de enskilda huvudmännen.
32 senaste lydelse 2012:402.
33 senaste lydelse 2014:860.
34 senaste lydelse 2012:402.
35 senaste lydelse 2012:402.
36 senaste lydelse 2012:402.
10
om hemkommunen minskar ersättningen till sin gymnasieskola eller sfs 2022:1617
anpassade gymnasieskola, får bidrag till enskilda huvudmän minskas i mot-
svarande mån genom att återstående utbetalningar under budgetåret sätts
ner.
3 §37 i 16 kap. 53 §, 17 kap. 32 §, 19 kap. 46 § och 22 kap. 19 § skollagen
(2010:800) anges vilka kostnadsslag som ska ingå i det grundbelopp som
lämnas i bidrag till en enskild huvudman för gymnasieskola eller anpassad
gymnasieskola. vid tillämpning av dessa bestämmelser ska ersättning för
1. undervisning avse kostnader för skolans rektor och andra anställda med
ledningsuppgifter, undervisande personal, stödåtgärder till elever, arbets-
livsorientering, kompetensutveckling av personalen och liknande kostnader,
2. lärverktyg avse kostnader för läroböcker, litteratur, datorer, maskiner
som används i undervisningen, skolbibliotek, studiebesök och liknande
kostnader,
3. elevhälsa avse kostnader för sådan elevhälsa som avser medicinska,
psykologiska eller psykosociala insatser,
4. måltider avse kostnader för livsmedel, personal, transporter och därmed
sammanhängande administration och liknande kostnader,
5. administration avse administrativa kostnader som ska beräknas till tre
procent av grundbeloppet,
6. mervärdesskatt avse ett schablonbelopp som uppgår till sex procent av
det totala bidragsbeloppet (grundbelopp och i förekommande fall tilläggs-
belopp), och
7. lokalkostnader avse kostnader för hyra, drift, inventarier som inte är
lärverktyg och kapital i form av ränta på lån och liknande, dock inte
kostnader för amortering.
i det fall utbildningen är en särskild variant eller avvikelse i form av
riksrekryterande utbildning och det inte är fråga om en sådan utbildning som
avses i 22 kap. 13 § skollagen, ska dock bidragets grundbelopp i stället
bestämmas enligt 2 kap. 6 §.
4 §38 bidraget till en enskild huvudman för gymnasieskola eller anpassad
gymnasieskola ska innefatta ersättning för skolmåltider, om hemkommunen
erbjuder kostnadsfria skolmåltider.
en enskild huvudman för gymnasieskola eller anpassad gymnasieskola,
vars bidrag från en elevs hemkommun innefattar ersättning för skolmåltider,
får inte ta ut någon måltidsavgift från den elev som bidraget avser.
jämförbara program i anpassade gymnasieskolan
9 a §39 statens skolverk får meddela föreskrifter om vilka av de nationella
program i anpassade gymnasieskolan som avses i 19 kap. 48 § första stycket
skollagen (2010:800) som är jämförbara vid fördelning av resurser.
12 §40 statens skolverk får meddela föreskrifter om skyldigheten för en
enskild huvudman för gymnasieskola eller anpassad gymnasieskola att
lämna uppgifter om kommande verksamhet.
37 senaste lydelse 2020:780
38 senaste lydelse 2012:402.
39 senaste lydelse 2012:402.
40 senaste lydelse 2012:402.
11
14 kap. sfs 2022:1617
3 §41 statens skolverk får meddela föreskrifter om hur det systematiska
kvalitetsarbetet enligt 4 kap. 3–6 §§ skollagen (2010:800) ska bedrivas i
gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan.
4 §42 statens skolverk får meddela föreskrifter om hur det förebyggande
arbetet för att skapa trygghet och studiero enligt 5 kap. 3 § skollagen
(2010:800) ska bedrivas i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan.
denna förordning träder i kraft den 2 juli 2023.
på regeringens vägnar
mats persson
torbjörn malm
(utbildningsdepartementet)
41 senaste lydelse 2022:941.
42 senaste lydelse 2022:941.
12
bilaga 243 sfs 2022:1617
programgemensamma ämnen i anpassade gymnasieskolan för
respektive program
omfattning i gymnasiepoäng i anpassad
nationella program gymnasieskola för de programgemensamma
ämnena i ett program
1. programmet för administration 100
administration, handel handel 100
och varuhantering information och kommunikation 100
inköp och logistik 100
service och bemötande 100
2. programmet för estetisk kommunikation 200
estetiska verksamheter konst och kultur 100
medieproduktion 100
svenska 100
3. programmet för bygg och anläggning 100
fastighet, anläggning och fastighetsskötsel 200
byggnation service och bemötande 100
4. programmet för fordonsbranschen 200
fordonsvård och fordonsteknik 200
godshantering godshantering 200
5. programmet för form och design 100
hantverk och produktion hantverk och produktion 200
material och verktyg 100
6. programmet för hotell, bageri och konditorikunskap 100
restaurang och bageri hotell 100
livsmedel och näringskunskap 100
måltids- och branschkunskap 200
service och bemötande 100
7. programmet för hälsa, hälsa 200
vård och omsorg människan 100
service och bemötande 100
vård och omsorg 200
8. programmet för engelska 100
samhälle, natur och språk geografi 100
medieproduktion 100
naturkunskap 100
samhällskunskap 100
svenska 100
9. programmet för skog, biologi – naturbruk 100
mark och djur naturbruk 200
naturbruksteknik 100
43 senaste lydelse 2012:402.
13
bilaga 3 sfs 2022:1617
timplan
undervisningstid i timmar om 60 minuter för yrkesträning inom
individuellt program i anpassade gymnasieskolan
ämnen:
svenska 200
matematik 150
samhällsorientering 170
idrott och hälsa 280
estetisk verksamhet 70
yrkesträning och praktik 2 730
totalt 3 600
14