921434.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1992:1434 högskolelag;
utkom från trycket
den 29 december 1992 utfardad den 17 december 1992.
enligt riksdagens beslut' föreskrivs följande.
1 kap. inledande bestämmelser
1 § i denna lag ges bes tämmelser om universitet och högskolor u nder
statligt, kommunalt eller landstingskommunalt huvudmannaskap.
vad som i fortsättningen sägs om högskolor avser b åde universitet och
högskolor, om inte något annat anges särskilt.
2 § staten skall som huvudman anordna högskolor for
1. utbildning som vilar på vetenskaplig eller konstnärlig grund samt på
beprövad erfarenhet, och
2. forskning och konstnärligt utvecklingsarbete samt annat utvecklings
arbete.
i forskning och utvecklingsarbete ingår att sprida kännedom om verk
samheten samt om hur sådana kunskaper och erfarenheter som har vun
nits i verksamheten skall kunna tillämpas.
3 § verksamheten skall bedrivas så att det finns ett nära samband mel
lan forskning och utbildning.
4 § verksamheten skall avpassas så att en hög kvalitet nås, såväl i
utbildningen som i forskningen och det konstnärliga utvecklingsarbetet.
det är en gemensam angelägenhet for högskolomas personal och studen
terna vid högskolorna att de tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt for
att hålla en hög kvalitet i verksam heten.
5 § i högskolornas verksamhet skall jämställdhet mellan kvinnor och
män alltid iakttas.
högskolorna bör vidare i sin verksamhet främja förståelsen för andra
länder och for internationella forhållanden.
6 § för forskningen skall som allmänna principer gälla att
1. forskningsproblem får fritt väljas,
2. forskningsmetoder får fritt utvecldas och
3. forskningsresultat får fritt publiceras.
' prop. 1992/93:1, bet. 1992/93:ubu3, rskr. 1992/93:103.
¬
7 § utbildningen skall omfatta såväl grundläggande högskoleutbildning sfs 1992:1434
som forskarutbildning. i grundläggande högskoleutbildning ingår även
fortbildning och vidareutbildning.
8 § den grundläggande högskoleutbildningen skall väsentligen bygga på
de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan
eller motsvarande kunskaper. regeringen får dock medge undantag när
det gäller konstnärlig utbildning.
forskarutbildningen skall bygga på en grundläggande högskoleutbild
ning.
9 § den grundläggande högskoleutbildningen skall, utöver kunskaper
och färdigheter, ge studenterna förmåga till självständig och kritisk be
dömning, förmåga att självständigt lösa problem samt förmåga att följa
kunskapsutvecklingen, allt inom det område som utbildningen avser. ut
bildningen bör också utveckla studentemas förmåga till informationsutby
te på vetenskaplig nivå.
forskamtbildningen skall, utöver vad som gäller för grundläggande
högskoleutbildning, ge de kunskaper och färdigheter som behövs för att
självständigt kunna bedriva forskning.
10 § kommuner och landsting får anordna högskolor endast med rege
ringens medgivande. sådant medgivande kan begränsas till att avse enbart
grundutbildning.
för sådana högskolor äger bestämmelserna om utbildning m. m. i 2 §
motsvarande tillämpning.
11 § regeringen föreskriver vilka examina som får avläggas vid högsko
lorna.
2 kap. de statliga högskolornas organisation
1 § riksdagen beslutar vilka statliga högskolor som skall finnas.
2 § styrelsen för en högskola har inseende över högskolans alla angelä
genheter och svarar för att dess uppgifter fullgörs.
3 § för ledningen av verksamheten närmast under styrelsen skall vaije
högskola ha en rektor.
4 § i styrelsen för en högskola skall högskolans rektor ingå.
regeringen utser flertalet av styrelsens övriga ledamöter. därvid bör
regeringen välja personer med bakgmnd i sådan verksamhet som är av
betydelse för högskolans utbildnings- eller forskningsuppdrag.
lärare och studenter vid högskolan har rätt att vara representerade i
styrelsen.
företrädare för de anställda har närvaro- och yttranderätt vid styrelsens
sammanträden.
3481
\
¬
6 § vid de högskolor där det finns en fakultet svarar fakultetsnämnden
också for grundutbildningen inom sitt vetenskapsområde, om inte högsko
lestyrelsen inrättar särskilda organ för grundutbildningen. vid övriga hög
skolor skall styrelsen inrätta organ för grundutbildningen.
av ledamöterna i de särskilda organen för grundutbildning skall flertalet
vara lärare vid högskolan. studenterna vid högskolan har rätt att vara
representerade i sådana organ.
3 kap. professorer och andra lärare
2 § den främsta lärartjänsten är tjänsten som professor.
professorstjänster skall finnas inrättade i tillräcklig omfattning för att
forskning och utbildning skall kun na bedrivas på en hög kvalitativ nivå
inom olika vetenskapsområden.
endast den som visat vetenskaplig och pedagogisk skicklighet får ges en
tjänst som professor. regeringen får utfärda närmare föreskrifter om be
hörighet och befordningsgrunder för tjänster som professor.
i fråga om professorstjänster för konstnärlig verksamhet gäller i stället
för andra och tredje styckena de föreskrifter som regeringen meddelar.
3 § tjänster som professor tillsätts med förordnande tills vidare utan
tidsbegränsning, om inte annat följer av andra stycket.
tjänster som professor får tillsättas för en bestämd tid, om det är fråga
om
1. konstnärlig verksamhet eller
2. adjungering till en högskola av någon som har sin huvudsakliga
verksamhet utanför högskoleväsendet.
sfs 1992:1434 5 § för forskning och forskarutbildning skall det, vid de högskolor som
riksdagen beslutar, finnas fakulteter, var och en för ett särskilt vetenskaps
område. för fakultetens uppgifter svarar det eller de organ som högskole-
styrelsen bestämmer (fakultetsnämnder). gemensam fakultetsnämnd för
två eller flera fakulteter får dock inrättas endast efter medgivande från
regeringen.
flertalet ledamöter i fakultetsnämnderna skall vara vetenskapligt kom
petenta lärare inom fakulteten. de skall utses genom val inom fakulteten.
studenterna vid de högskolor där fakulteten skall verka har rätt att vara
representerade i fakultetsnämndema.
nrjc
7 § regeringen meddelar särskilda bestämmelser om sammansättningen
av styrelse, fakultetsnämnd och eventuella särskilda organ för grundutbild
ningen vid sveriges lantbruksuniversitet. tif-
1 § i tjänsten som lärare vid högskolorna får ingå att handha utbildning,
forskning eller konstnärligt utvecklingsarbete samt administrativa uppgif
ter. till en lärares uppgifter hör också att följa utvecklingen inom det egna epfe
ämnesområdet. ccehiiihi
t'j;
c'-.
3482 ,
¬
4 § den som har fått en tjänst som profes sor utan tidsbegränsning får sfs 1992:1434
skiljas från tjänsten endast om professorn
1, gen om brott elle r grovt eller upprepat åsidosättan de av tjänsteålig
ganden har visat sig uppenbart olämplig att inneha tjänsten eller
2, har uppnått gällande pensionsålder eller annars enligt lag är slcyldig
att avgå med pension.
5 § vid högskolorna skall det, utöver profess orer, finnas lärartjänster
som lektorer. en lektor skall vara ve tenskapligt kompetent, utom i de f all
då tjänsten avser konstnärlig verksamhet. i en lektors arbetsuppgifter skall
det, utom på det konstnärliga området, normalt ingå både utb ildning och
forskning.
6 § om inte annat följer av föreskrifter som meddelas av regeringen,
bestämmer vaije högs kola själv vilka lärartjänster som skal l finnas där,
utöver tjänster som professor och lektor, samt om de behörighetskrav och
befordningsgrunder som skall gälla för tjänsterna.
7 § en lärare vid en högs kola får vid sidan av sin tjäns t inneha anställ
ning eller uppdra g eller utöva verksamhet som avser forskning eller ut
vecklingsarbete inom tjänstens ämnesområde, om läraren inte därigenom
skadar allmänhetens förtroende för högskolan. sådan bisyssla skall hållas
klart åtskild från lärarens tjänsteutövning.
i fråga om bisysslor i öv rigt finns bestämmelser i lag en (1976:600) om
offentlig anställning.
8 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med
dela föreskrifter om att en tjänst som lärare vid en högskola ska ll vara
förenad med tjänst för specialistutbildad läkare eller tandläkare eller med
en annan tjänst än läkartjänst vid e n sådan sjukvårdsenhet som är upplå
ten för medicinsk utbildning och forskning. till en förenad tjänst får utses
endast den som är behörig till båda tjänsterna.
de tjänster som skall förenas med en lärartjänst tillsätts i den or dning
som gäller för lärartjänsten.
innan en sådan lärartjänst som är förenad med tjänst vid en sjukvårds
enhet tillsätts, skall sjukvårdshuvudmannen beredas tillfälle att yttra sig i
ärendet.
4 kap. studenterna
1 § så långt det kan ske med hänsyn till kvalitetskravet i 1 kap. 4 § första
stycket skall högskolorna som studenter ta emot de sökande som uppfyller
behörighetskraven för studierna.
2 § om inte annat följer av föreskrifter som meddelas av regeringen eller
den myndighet som rege ringen bestämm er, avgör den hög skola som an
ordnar en utbildning vilka behörighetsvillkor som skall gä lla för att bli
antagen till utbildningen.
till sådan grundläggande högskoleutbildning som anordnas av en kom- 3433
\
¬
sfs 1992:1434 mun eller ett landsting skall sökande antas utan avseende på folkbokfo-
ringsort.
3 § kan inte alla behöriga sökande till en utbildning tas emot, skall urval
göras bland de sökande.
4 § regeringen får meddela föreskrifter om skyldighet for studenterna
vid högskolorna att tillhöra särskilda studentsammanslutningar.
5 § regeringen får meddela föreskrifter om tillfällig avstängning av stu
denter.
6 § regeringen får meddela föreskrifter om att en student tills vidare
skall avskiljas från utbildningen i fall då studenten
1. lider av psykisk störning,
2. missbrukar alkohol eller narkotika, eller
3. har gjort sig skyldig till allvarlig brottslighet.
som ytterligare förutsättning for ett avskiljande gäller att det, till följd
av något sådant förhållande som avses i första stycket 1-3, bedöms
föreligga en påtaglig risk att studenten kan komma att skada annan person
eller värdefull egendom under utbildningen.
ui
7 § en för högskolan gemensam nämnd skall pröva frågor om avskiljan
de. nämndens ordförande skall vara jurist och ha erfarenhet som domare.
nämndens beslut i avskiljandefrågor får överklagas till kammarrätt av
studenten.
ett beslut om avskiljande skall, om den som har avskilts begär det,
omprövas efter två år.
5 kap. särskilda foreskrifter
1 § för prövning av överklaganden av vissa beslut på högskoleväsendets
område svarar en särskild överklagandenämnd.
nämndens beslut med anledning av ett överklagande dit får inte över
klagas.
2 § sådana ledamöter i styrelsen och andra organ inom högskolorna som
är representanter för studenterna skall utses i den ordning som regeringen
föreskriver, i sådana föreskrifter får regeringen överlämna åt enskilda
individer eller åt sammanslutningar att utse ledamöter. c'
3 § en kommun, som i sin högskoleutbildning har tagit emot en sökande
som inte är folkbokförd i kommunen, har rätt till ersättning för utbildning
en från den kommun där denna student är folkbokförd.
om kommunerna inte kommer överens om annat, lämnas ersättning
med det belopp som föreskrivs av regeringen eller myndighet som rege
ringen bestämmer.
bestämmelserna i första och andra styckena äger motsvarande tilllämp- ^
3434 ning på högskoleutbildning som anordnas av ett landsting.
¬
4 § har en högskola tagit emot en student till sådan högskoleutbildning sfs 1992:1434
som även anordnas av landsting har staten rätt till ersättning för utbild
ningen.
ersättningen skall betalas av det landsti ng till vilket den kommun , där
studenten är folkbokförd, hör. tillhör kommunen inte något landsting
skall ersättningen betalas av kommunen. ersättningens storlek bestäms av
regeringen eller den myndighet som regeringen utser.
5 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med
dela föreskrifter om organisationen av kommuners och landstings högsko
leutbildning samt om kommuners o ch landstings befattning i öv rigt med
sådan utbildning.
6 § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med
dela ytterligare föreskrifter angående högskolan.
denna lag träder i kraft den 1 juli 1993, då högskolelagen (1977:218)
skall upphöra att gälla.
på regeringens vägnar
carl bildt
per unckel
(utbildningsdepartementet)
¬
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Gymnasieförordning (2010:2039)Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
JP Infonets skoljuridiska tjänster
JP Infonets skoljuridiska tjänster
Stöter du på utmaningar gällande skoljuridik i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd i din arbetsvardag oavsett om du arbetar inom offentlig sektor eller vid en fristående verksamhet. Här hittar du verktyg och tjänster du behöver för att hålla din kompetens på området ständigt aktuell. Se allt inom skoljuridik.