För­ord­ning (1996:1206) om fri­stå­ende sko­lor och viss enskild verk­sam­het inom skol­om­rå­det. För­fatt­ningen har upp­hävts genom: SFS 2011:185

Utfär­dad:
Ikraft­trä­dan­de­da­tum:
Upp­hävd:
Källa: Rege­rings­kans­li­ets rätts­da­ta­ba­ser m.fl.
SFS nr: 1996:1206
Depar­te­ment: Utbild­nings­de­par­te­men­tet
Änd­ring införd: t.o.m. SFS 2010:2041
Övrigt: Rät­tel­se­blad 2000:1174 har iakt­ta­gits.
Länk: Länk till regis­ter

SFS nr:

1996:1206
Depar­te­ment/myn­dig­het: Utbild­nings­de­par­te­men­tet
Utfär­dad: 1996-​11-28
Omtryck: SFS 2002:395
Änd­rad: t.o.m. SFS

2010:2041
Övrig text: Rät­tel­se­blad 2000:1174 har iakt­ta­gits.
Upp­hävd: 2011-​04-15
För­fatt­ningen har upp­hävts genom: SFS

2011:185
Änd­rings­re­gis­ter: SFSR (Rege­rings­kans­liet)
Källa: Full­text (Rege­rings­kans­liet)



1 kap. Fri­stå­ende för­sko­le­klass

1 §   I detta kapi­tel finns bestäm­mel­ser om utbild­ning som mot­sva­rar för­sko­le­klas­sen (fri­stå­ende för­sko­le­klass) vid sådana fri­stå­ende sko­lor som är god­kända enligt 9 kap. 2 § skol­la­gen (1985:1100). Bestäm­mel­serna gäl­ler utö­ver vad som före­skrivs i skol­la­gen. För­ord­ning (1999:322).

1 a §   Har upp­hävts genom för­ord­ning (2010:802).

2 §   Har upp­hävts genom för­ord­ning (2010:802).

Antag­nings­vill­kor

3 §   Om utbild­ningen krä­ver att de sökande har spe­ci­ella fär­dig­he­ter i musik eller dans får hän­syn tas till fär­dig­hets­prov vid antag­ningen. I övrigt får tes­ter eller prov inte utgöra
   1. vill­kor för att bli anta­gen till en skola,
   2. grund för att göra urval när det finns fler sökande än det finns plat­ser vid sko­lan, eller
   3. vill­kor för att få fort­sätta vid sko­lan. För­ord­ning (1999:322).

Rek­tor

4 §   Utbild­ningen skall ledas av rek­torn för sko­lan där den fri­stå­ende för­sko­le­klas­sen skall bedri­vas. För­ord­ning (1999:322).

Anställ­nings­vill­kor för lärare

4 a §   En wal­dorf­skola behö­ver inte tillämpa bestäm­mel­serna i 2 kap. 4 och 5 §§ skol­la­gen (1985:1100) om behö­rig­het och anställ­nings­vill­kor för lärare, för­s­kol­lä­rare och fri­tidspe­da­go­ger. För­ord­ning (2002:395).

4 b §   Har upp­hävts genom för­ord­ning (2009:672).

5 §   Har upp­hävts genom för­ord­ning (2009:672).


1 a kap. Fri­stå­ende grund­sko­lor och fri­stå­ende särsko­lor

1 §   I detta kapi­tel finns bestäm­mel­ser om fri­stå­ende sko­lor som mot­sva­rar grund­sko­lan (fri­stå­ende grund­sko­lor) och fri­stå­ende sko­lor som mot­sva­rar den obli­ga­to­riska särsko­lan (fri­stå­ende särsko­lor). Bestäm­mel­serna gäl­ler utö­ver vad som före­skrivs i skol­la­gen (1985:1100).

1 a §   Har upp­hävts genom för­ord­ning (2010:802).

2 §   Har upp­hävts genom för­ord­ning (2010:802).

Antag­nings­vill­kor

3 §   Om utbild­ningen krä­ver att de sökande har spe­ci­ella fär­dig­he­ter i musik eller dans får hän­syn tas till fär­dig­hets­prov vid antag­ningen. I övrigt får tes­ter eller prov inte utgöra
   1. vill­kor för att bli anta­gen till en skola,
   2. grund för att göra urval när det finns fler sökande än det finns plat­ser vid sko­lan, eller
   3. vill­kor för att få fort­sätta vid sko­lan.

Rek­tor

4 §   För led­ningen av utbild­ningen skall det fin­nas en rek­tor.
Om det finns sär­skilda skäl med hän­syn till sko­lans peda­go­giska inrikt­ning, får led­ningen av utbild­ningen utövas av flera per­so­ner.

Som rek­tor får bara den anstäl­las som genom utbild­ning och erfa­ren­het har för­vär­vat peda­go­gisk insikt. För­ord­ning (2000:1107).

Anställ­nings­vill­kor för lärare

4 a §   En wal­dorf­skola behö­ver inte tillämpa bestäm­mel­serna i 2 kap. 4 och 5 §§ skol­la­gen (1985:1100) om behö­rig­het och anställ­nings­vill­kor för lärare, för­s­kol­lä­rare och fri­tidspe­da­go­ger. För­ord­ning (2002:395).

Modersmåls­un­der­vis­ning

5 §   Vid sko­lorna skall de bestäm­mel­ser om modersmåls­un­der­vis­ning som gäl­ler för mot­sva­rande skol­form inom det offent­liga skol­vä­sen­det tilläm­pas.

Modersmåls­un­der­vis­ningen kan antingen anord­nas vid sko­lorna eller erbju­das genom att sko­lorna träf­far avtal med någon annan om under­vis­ningen. För­ord­ning (1997:603).

Åtgärds­pro­gram

5 a §   Om det genom upp­gif­ter från sko­lans per­so­nal, en elev, ele­vens vård­nads­ha­vare eller på annat sätt fram­kom­mer att en elev kan ha behov av sär­skilda stödåt­gär­der, skall rek­torn se till att beho­vet utreds. Om utred­ningen visar att ele­ven behö­ver sär­skilt stöd, skall rek­torn se till att ett åtgärds­pro­gram utar­be­tas. Av pro­gram­met skall det framgå vilka beho­ven är, hur de skall till­go­do­ses samt hur åtgär­derna skall föl­jas upp och utvär­de­ras.

Ele­ven och ele­vens vård­nads­ha­vare skall ges möj­lig­het att delta när åtgärds­pro­gram­met utar­be­tas. För­ord­ning (2006:209).

Natio­nella ämnes­prov

6 §   Fri­stå­ende grund­sko­lor är skyl­diga att delta i de ämnes­prov som ska använ­das inom det offent­liga skol­vä­sen­det i års­kurs 3, 6 och 9.

Sta­tens skol­verk får med­dela när­mare före­skrif­ter om del­ta­gande i ämnes­prov i bio­logi, fysik eller kemi i års­kurs 9. Sådana före­skrif­ter ska utfor­mas så att varje elev del­tar i prov i endast ett ämne och anta­let prov­del­ta­gare så långt som möj­ligt blir lika stort för varje ämnes­prov.
För­ord­ning (2010:1039).

Betyg

7 §   Sta­tens skol­in­spek­tion får efter ansö­kan besluta att en fri­stå­ende skola anord­nar pröv­ning och utfär­dar betyg enligt de bestäm­mel­ser som gäl­ler för mot­sva­rande skol­form inom det offent­liga skol­vä­sen­det. Ansö­kan får över­fö­ras elektro­niskt till Skol­in­spek­tio­nen. Skol­in­spek­tio­nen får med­dela före­skrif­ter om elektro­nisk över­fö­ring av en ansö­kan och om elektro­nisk sig­na­tur.

En fri­stå­ende skola som har fått med­gi­vande enligt första styc­ket ska tillämpa 7 kap. grund­sko­le­för­ord­ningen (1994:1194) respek­tive 7 kap. särsko­le­för­ord­ningen (1995:206). För­ord­ning (2010:802).

8 §   Fri­stå­ende grund­sko­lor och fri­stå­ende särsko­lor ska tillämpa bestäm­mel­serna i 7 kap. 2 § grund­sko­le­för­ord­ningen (1994:1194) respek­tive 7 kap. 1 § särsko­le­för­ord­ningen (1995:206). För­ord­ning (2008:521).

8 a §   Har upp­hävts genom för­ord­ning (2009:672).

9 §   Har upp­hävts genom för­ord­ning (2009:672).

Över­kla­gande

10 §   Sta­tens skol­in­spek­tions beslut enligt detta kapi­tel får över­kla­gas hos rege­ringen. För­ord­ning (2008:623).


2 kap. Har upp­hävts genom för­ord­ning (2010:2041).


2 a kap. Inter­na­tio­nella sko­lor

1 §   I detta kapi­tel finns bestäm­mel­ser om sådana inter­na­tio­nella sko­lor som avses i 9 kap. 7 a och 8 d §§ skol­la­gen (1985:1100). För­ord­ning (2007:80).

Ansö­kan om rätt till bidrag

2 §   En ansö­kan om rätt till bidrag till en skola ska läm­nas in till Sta­tens skol­in­spek­tion. Ansö­kan får över­fö­ras elektro­niskt till Skol­in­spek­tio­nen. För­ord­ning (2010:802).

3 §   När Sta­tens skol­in­spek­tion hand­läg­ger ären­den om bidrag till en skola ska Skol­in­spek­tio­nen ge den kom­mun där sko­lan ska vara belä­gen till­fälle att yttra sig över ansö­kan.
För­ord­ning (2008:623).

4 §   Sta­tens skol­in­spek­tion får med­dela före­skrif­ter om elektro­nisk över­fö­ring av en ansö­kan och om elektro­nisk sig­na­tur samt de andra före­skrif­ter som behövs för verk­stäl­lig­he­ten av 2 och 3 §§. För­ord­ning (2010:802).

Redo­vis­ning av bidrag

5 §   En kom­mun som läm­nar bidrag för en elev i en inter­na­tio­nell skola på grund­sko­le­nivå skall för sko­lan kunna redo­visa hur stor del av bidra­get som är ersätt­ning för loka­ler respek­tive mer­vär­desskatt. För­ord­ning (2007:80).

Utbe­tal­ning av bidrag

6 §   Om sko­lan och kom­mu­nen inte kom­mer över­ens om annat, skall bidra­gen beta­las ut med en tolf­te­del varje månad.
Utbe­tal­ning­arna i juli-​sep­tem­ber avpas­sas efter ett beräk­nat antal ele­ver och regle­ras vid utbe­tal­ningen i okto­ber.
För­ord­ning (2007:80).

Sär­skilt om bidrag till en inter­na­tio­nell skola på gym­na­si­e­nivå

7 §   Sta­tens skol­verk får med­dela före­skrif­ter om det belopp per elev och pro­gram som kom­mu­nen skall betala till en inter­na­tio­nell skola på gym­na­si­e­nivå i de fall som avses i 9 kap. 8 e § andra styc­ket skol­la­gen (1985:1100) om kom­mu­nen och sko­lan inte kom­mer över­ens om belop­pet.

När Skol­ver­ket bestäm­mer bidrags­be­lop­pets stor­lek skall medel­vär­det av medi­an­kost­na­derna för de olika pro­gram­men under de tre senaste åren upp­räk­nat med det index som anges i för­ord­ningen (1993:167) om skolin­dex ligga till grund för belop­pen. När Skol­ver­ket bestäm­mer bidrags­be­lop­pets stor­lek för utbild­ning som leder fram till Inter­na­tio­nal Bac­calau­re­ate skall det belopp som bestämts för natur­ve­ten­skaps­pro­gram­met ligga till grund för belop­pet. För­ord­ning (2007:80).


3 kap. Sko­lor som enbart står under stat­lig till­syn

Ansö­kan om enbart stat­lig till­syn

1 §   Sta­tens skol­in­spek­tion får efter ansö­kan besluta att en fri­stå­ende skola som i fråga om viss utbild­ning i och för sig upp­fyl­ler för­ut­sätt­ning­arna för att vara berät­ti­gad till bidrag enligt 9 kap. 8 eller 8 b § skol­la­gen (1985:1100) enbart ställs under stat­lig till­syn. Som vill­kor för att få stå under stat­lig till­syn enligt denna för­ord­ning gäl­ler att sko­lan föl­jer bestäm­mel­serna i 3-8 §§. För­ord­ning (2008:623).

2 §   En ansö­kan om enbart stat­lig till­syn ska läm­nas in till Sta­tens skol­in­spek­tion senast den 31 mars kalen­derå­ret före det läsår till­sy­nen ska börja. Ansö­kan får över­fö­ras elektro­niskt till Skol­in­spek­tio­nen.

Skol­in­spek­tio­nen får med­dela före­skrif­ter om elektro­nisk över­fö­ring av en ansö­kan och om elektro­nisk sig­na­tur.
För­ord­ning (2010:802).

Kurs- och tim­pla­ner

3 §   För under­vis­ningen skall det fin­nas kurs- och tim­pla­ner.

Betyg och intyg

4 §   Ele­verna skall få betyg eller intyg över utbild­ningen.

Elev­av­gif­ter

5 §   Elev­av­gif­ter, som sko­lorna tar ut, skall vara skä­liga med hän­syn till de kost­na­der som sko­lan har, för­ut­satt att kost­na­derna i sig kan anses rim­liga för verk­sam­he­ten.

Upp­följ­ning och utvär­de­ring

6 §   Vid sko­lorna skall bestäm­mel­serna i 9 kap. 13 § skol­la­gen (1985:1100) om skyl­dig­he­ten att delta i upp­följ­ning och utvär­de­ring tilläm­pas.

Natio­nella kurs­prov

7 §   Sta­tens skol­verk får före­skriva i vil­ken utsträck­ning sko­lorna skall delta i natio­nella kurs­prov.

Åter­kal­lande av den stat­liga till­sy­nen

8 §   Sta­tens skol­in­spek­tion får besluta att den stat­liga till­sy­nen ska upp­höra, om en skola inte längre upp­fyl­ler kra­ven för att bli ställd under stat­lig till­syn och bris­terna inte avhjälps efter påpe­kande för huvud­man­nen. Det­samma gäl­ler om en skola trots påpe­kande inte upp­fyl­ler sina skyl­dig­he­ter enligt detta kapi­tel. För­ord­ning (2008:623).

Över­kla­gande

9 §   Sta­tens skol­in­spek­tions beslut enligt detta kapi­tel får över­kla­gas hos rege­ringen. För­ord­ning (2008:623).


4 kap. Beräk­ning av bidrag m.m.

Fast­stäl­lande av bidrag per kalen­derår

1 §   Ett bidrag enligt 2 a kap. 17 a §, 2 b kap. 10 och 10 b §§ samt 9 kap. 6 och 6 a §§ skol­la­gen (1985:1100) ska fast­stäl­las per kalen­derår.

Bidra­get ska grunda sig på kom­mu­nens bud­get för det kom­mande bud­getå­ret och beslu­tas före kalen­derå­rets bör­jan. För barn och ele­ver som bör­jar i verk­sam­he­ten under kalen­derå­ret ska kom­mu­nen besluta bidra­get omgå­ende.

För ele­ver som påbör­jar utbild­ning i augusti ska bidrag enligt 2 b kap. 10 och 10 b §§ samt 9 kap. 6 och 6 a §§ skol­la­gen avse tiden från och med den 1 juli samma år. För­ord­ning (2010:2041).

Bety­del­sen av resurs­till­skott och avgif­ter

2 §   Om ytter­li­gare resur­ser ges till den kom­mu­nala verk­sam­he­ten under bud­getå­ret, ska mot­sva­rande till­skott ges till de fri­stå­ende sko­lorna och den enskilda verk­sam­he­ten.

I de fall då kom­mu­nen mins­kar ersätt­ningen till mot­sva­rande kom­mu­nal verk­sam­het får bidrag till fri­stå­ende sko­lor och annan enskild verk­sam­het mins­kas i mot­sva­rande mån genom att åter­stå­ende utbe­tal­ningar under bud­getå­ret sätts ner.

När en kom­mun beslu­tar om bidrag till en enskild verk­sam­het, ska den ta hän­syn till om och i så fall vilka avgif­ter som tas ut i den kom­mu­nala verk­sam­he­ten och i den enskilda verk­sam­he­ten. För­ord­ning (2010:802).

Bemyn­di­gande om upp­gif­ter om kom­mande verk­sam­het

3 §   Sta­tens skol­verk får när det gäl­ler fri­stå­ende sko­lor som avses i 9 kap. 6 och 6 a §§ skol­la­gen (1985:1100) med­dela före­skrif­ter om skyl­dig­he­ten för huvud­man­nen för sko­lan att lämna upp­gif­ter om kom­mande verk­sam­het.
För­ord­ning (2010:2041).

Grund­be­lopp

4 §   I 2 b kap. 10 och 10 b §§ samt 9 kap. 6 och 6 a §§ skol­la­gen (1985:1100) anges vilka kost­nads­slag som ska ingå i bidra­get (grund­be­lopp) till fri­stå­ende sko­lor och till utbild­ning i för­sko­le­klas­ser som inte bedrivs av en god­känd fri­stå­ende skola. Vid tillämp­ning av dessa reg­ler ska ersätt­ning för
   1. under­vis­ning avse kost­na­der för sko­lans rek­tor och andra anställda med

led­nings­upp­gif­ter, sko­lans under­vi­sande per­so­nal, stödåt­gär­der till barn och

ele­ver, arbets­livs­o­ri­en­te­ring, kom­pe­tens­ut­veck­ling av per­so­na­len och lik­nande kost­na­der,
   2. läro­me­del och utrust­ning avse kost­na­der för lär­o­böc­ker, lit­te­ra­tur, dato­rer, maski­ner som används i under­vis­ningen, skol­bib­li­o­tek, stu­die­be­sök och lik­nande kost­na­der,
   3. elev­vård och häl­so­vård avse kost­na­der för sådan elev- och häl­so­vård som inte till­han­da­hålls av under­vi­sande per­so­nal utan t.ex. av kura­tor och sjuk­skö­terska,
   4. mål­ti­der avse kost­na­der för livs­me­del, per­so­nal, trans­por­ter och där­med sam­man­häng­ande admi­nist­ra­tion och lik­nande kost­na­der,
   5. admi­nist­ra­tion avse admi­nist­ra­tiva kost­na­der som ska beräk­nas till tre pro­cent av grund­be­lop­pet,
   6. mer­vär­desskatt avse ett scha­blon­be­lopp som upp­går till sex pro­cent av det totala bidrags­be­lop­pet (grund­be­lopp och i före­kom­mande fall tilläggs­be­lopp), och
   7. lokal­kost­na­der avse kost­na­der för hyra, drifts­kost­na­der, inven­ta­rier som inte är läro­me­del, kapi­tal­kost­na­der i form av ränta på lån och lik­nande, dock inte kost­na­der för amor­te­ring.
För­ord­ning (2010:2041).

5 §   Enligt 2 a kap. 17 a § skol­la­gen (1985:1100) gäl­ler sär­skilda ersätt­nings­reg­ler för för­skola, fri­tids­hem och peda­go­gisk omsorg. Vid tillämp­ningen av 2 a kap. 17 a § skol­la­gen ska ersätt­ning för
   1. omsorg och peda­go­gisk verk­sam­het avse kost­na­der för för­sko­le­chef och andra anställda med led­nings­upp­gif­ter, per­so­nal i den peda­go­giska verk­sam­he­ten och omsor­gen samt kom­pe­tens­ut­veck­ling av per­so­na­len och lik­nande kost­na­der,
   2. peda­go­giskt mate­rial och utrust­ning avse kost­na­der för lek- och lär­pro­duk­ter, maski­ner som används i verk­sam­he­ten, stu­die­be­sök och lik­nande kost­na­der, och
   3. admi­nist­ra­tion avse admi­nist­ra­tiva kost­na­der, som ska beräk­nas till tre pro­cent av grund­be­lop­pet för för­sko­lor och fri­tids­hem och en pro­cent av grund­be­lop­pet för peda­go­gisk omsorg.

För övriga kost­nads­slag ska 4 § 4, 6 och 7 tilläm­pas på mot­sva­rande sätt. För­ord­ning (2010:802).

Sär­skilt om ersätt­ning för mål­ti­der

6 §   Har upp­hävts genom för­ord­ning (2010:2041).

Sär­skilt om ersätt­ning för lokal­kost­na­der

7 §   Ersätt­ning för lokal­kost­na­der enligt 4 § 7 ska mot­svara kom­mu­nens genom­snitt­liga lokal­kost­nad per barn eller elev i mot­sva­rande verk­sam­het.

Om det finns sär­skilda skäl, ska ersätt­ningen för lokal­kost­na­der i stäl­let högst mot­svara den fri­stå­ende sko­lans eller den enskilda verk­sam­he­tens fak­tiska kost­na­der om dessa kost­na­der är skä­liga. Vid skä­lig­hets­pröv­ningen ska hän­syn tas till intres­set av att sko­lor och verk­sam­he­ter kan eta­ble­ras. För­ord­ning (2010:802).

Sär­skilt om ersätt­ning för kapi­tal­kost­na­der

8 §   Kom­mu­nens nor­mala avskriv­nings­prin­ci­per ska tilläm­pas vid beräk­ningen av kost­na­der för inköp. För­ord­ning (2009:672).

Tilläggs­be­lopp

9 §   Med tilläggs­be­lopp enligt 2 a kap. 17 a §, 2 b kap. 10 och 10 b §§ samt 9 kap. 6 och 6 a §§ skol­la­gen (1985:1100) avses ersätt­ning för assi­stent­hjälp, anpass­ning av skol­lo­ka­ler eller andra extra­or­di­nära stödåt­gär­der som inte har anknyt­ning till den van­liga under­vis­ningen och ersätt­ning för ele­ver som ska erbju­das modersmåls­un­der­vis­ning. För­ord­ning (2010:2041).

Sär­skilt om ersätt­ning till modersmåls­un­der­vis­ning

10 §   Om en kom­mun erbju­der modersmåls­un­der­vis­ning i egen för­sko­le­klass, ska kom­mu­nen lämna mot­sva­rande bidrag till sådan verk­sam­het i enskild eller fri­stå­ende för­sko­le­klass.
För­ord­ning (2009:672).

11 §   Har upp­hävts genom för­ord­ning (2010:2041).

12 §   Har upp­hävts genom för­ord­ning (2010:2041).

Redo­vis­ning av hur bidra­get har beräk­nats

13 §   En kom­mun som läm­nar bidrag för ett barn eller en elev i en fri­stå­ende skola eller i en enskild verk­sam­het ska för sko­lan eller den enskilda huvud­man­nen kunna redo­visa hur bidra­get har beräk­nats.

Sta­tens skol­verk får med­dela före­skrif­ter om sådan redo­vis­ning. För­ord­ning (2009:672).

Utbe­tal­ning av bidrag

14 §   Om huvud­man­nen för sko­lan eller den enskilda verk­sam­he­ten och kom­mu­nen inte kom­mer över­ens om annat, ska bidra­gen beta­las ut med en tolf­te­del varje månad.
För­ord­ning (2009:672).


Över­gångs­be­stäm­mel­ser

1996:1206
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 janu­ari 1997 och skall tilläm­pas på utbild­ning som äger rum efter den 1 juli 1997.
   2. Genom för­ord­ningen upp­hävs för­ord­ningen (1993:884) om offent­ligt stöd till fri­stå­ende sko­lor och för­ord­ningen (1994:1175) om offent­ligt stöd till fri­stå­ende särsko­lor m.m.
De upp­hävda för­ord­ning­arna skall dock tilläm­pas på utbild­ning som äger rum före den 1 juli 1997.
   3. Av punkt 3 i över­gångs­be­stäm­mel­serna till lagen (1996:1044) om änd­ring i skol­la­gen (1985:1100) föl­jer att de fri­stå­ende sko­lor och utbild­ningar som anges i bilaga 1 till för­ord­ningen (1993:884) om offent­ligt stöd till fri­stå­ende sko­lor och i bila­gan till för­ord­ningen (1994:1175) om offent­ligt stöd till fri­stå­ende särsko­lor m.m. även efter det att för­ord­ning­arna har upp­hävts ska ha rätt till bidrag till dess Sta­tens skol­in­spek­tion beslu­tar om något annat. För­ord­ning (2008:623).

1999:1036
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 2 janu­ari 2000.
   2. Bestäm­mel­serna i 2 kap. 9, 9 a och 12 §§ skall tilläm­pas på den under­vis­ning som sker efter den 1 juli 2000.

2000:1107
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 janu­ari 2001.
   2. Före­skrif­terna i 1 a kap. 4 § och 2 kap. 4 § om vem som får anstäl­las som rek­tor gäl­ler endast rek­to­rer som anställs efter ikraft­trä­dan­det.
   3. Före­skrif­terna i 2 kap. 5 a § skall tilläm­pas på utbild­ning som påbör­jas efter den 1 juli 2001.

2002:395

Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 juli 2002.
Bestäm­mel­serna i 2 kap. 10 och 12 §§ i sin nya lydelse tilläm­pas första gången i fråga om bidrag för kalen­derå­ret 2003.

2002:716

Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 okto­ber 2002 men tilläm­pas från och med höst­ter­mi­nen 2002.

2007:80

Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 20 april 2007 och skall tilläm­pas på bidrag och utbild­ning som avser den 1 juli 2007 eller senare.

2009:672
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 juli 2009.
   2. Bestäm­mel­serna ska tilläm­pas första gången på bidrag för kalen­derå­ret 2010. Sta­tens skol­verk får dock, med avvi­kelse från 4 kap. 12 § tredje styc­ket, med­dela före­skrif­ter som inne­bär att, i den utsträck­ning ett bidrags­be­lopp har fast­ställts för ett pro­gram eller en inrikt­ning i Skol­ver­kets före­skrift (SKOLFS 2009:13) om bidrag för ele­ver vid fri­stå­ende gym­na­sie­sko­lor 2009, dessa bidrags­be­lopp ska tilläm­pas fram till den 1 juli 2010 i stäl­let för det som har före­skri­vits i 3 § Skol­ver­kets före­skrif­ter (SKOLFS 2010:4) om vissa bidrag för ele­ver vid fri­stå­ende gym­na­sie­sko­lor och gym­na­si­e­särsko­lor (riks­pris­lis­tan) avse­ende 2010. Skol­ver­ket får också med­dela före­skrif­ter enligt 4 kap. 12 § som ska gälla för åter­sto­den av 2010.

I stäl­let för det som före­skrivs i 4 kap. 1 § första och andra styc­kena får för bidrag enligt 9 kap. 8 a § femte styc­ket skol­la­gen (1985:1100) bidrags­be­slu­tet för kalen­derå­ret 2010 fat­tas under kalen­derå­ret och avse en del av detta. För­ord­ning (2010:47).
   3. För fri­stå­ende gym­na­sie­sko­lor som före den 1 juli 2009 fått för­kla­ring om rätt till bidrag för en utbild­ning som i bidrags­hän­se­ende har hän­förts till este­tiska pro­gram­met eller for­dons­pro­gram­met, ska Sta­tens skol­in­spek­tion inför kalen­derå­ret 2010, utan ansö­kan från huvud­man­nen, pröva om utbild­ning­arna ska hän­fö­ras till någon av inrikt­ning­arna musik eller trans­port.

2010:47

Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 10 feb­ru­ari 2010.
Över­gångs­be­stäm­mel­sen i punk­ten 2 i sin nya lydelse tilläm­pas dock för tid från och med den 1 janu­ari 2010.

2010:234
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 15 april 2010.
   2. Bestäm­mel­serna ska tilläm­pas på utbild­ning som påbör­jas efter den 1 juli 2011.
   3. För utbild­ning som påbör­jats tidi­gare gäl­ler äldre före­skrif­ter.

2010:802
   1. Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 28 juli 2010.
   2. Bestäm­mel­serna i 4 kap. 2 § andra styc­ket och 4 kap. 5 § om peda­go­gisk omsorg tilläm­pas första gången på bidrag för kalen­derå­ret 2011.

2010:1039

Denna för­ord­ning trä­der i kraft den 1 okto­ber 2010.
Bestäm­mel­serna om ämnes­prov i års­kurs 6 tilläm­pas första gången läså­ret 2011/12.