SFS2018-750.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
svensk författningssamling
förordning
om ändring i skolförordningen (2011:185)
utfärdad den 31 maj 2018
regeringen föreskriver i fråga om skolförordningen (2011:185)
dels att 3 kap. 4 § och bilaga 2–4 ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas två nya paragrafer, 8 kap. 2 och 3 §§, och närmast
före 8 kap. 2 § en ny rubrik av följande lydelse.
3 kap.
4 § elevernas skolarbete ska förläggas måndag–fredag och vara så jämnt
fördelat över dessa dagar som möjligt. skolarbetet ska även förläggas så att
eleverna så långt som möjligt får sammanhållna skoldagar.
antalet skoldagar i veckan får begränsas till fyra för en grupp elever i
årskurs 1 eller 2, om det finns särskilda skäl.
8 kap.
nationella kartläggningsmaterial
2 § nationella kartläggningsmaterial ska användas för att kartlägga
elevernas språkliga medvetenhet och matematiska tänkande.
3 § statens skolverk får meddela närmare föreskrifter om nationella kart-
läggningsmaterial och användningen av dessa.
1. denna förordning träder i kraft den 1 juli 2018 i fråga om 3 kap. 4 §,
den 2 juli 2018 i fråga om bilaga 2–4 och i övrigt den 1 juli 2019.
2. för elever som höstterminen 2018 påbörjar årskurs 7 eller en högre
årskurs gäller bilagorna 2 och 3 i den äldre lydelsen.
på regeringens vägnar
gustav fridolin
eva lenberg
(utbildningsdepartementet)
sfs 2018:750
publicerad
den 13 juni 2018
sfs
2
bilaga 2
1
timplaner för grundsärskolan
timplan för elever som läser ämnen
ämnen undervisningstid i timmar
låg-
stadiet
mellan-
stadiet
låg- och
mellanstadiet
högstadiet totalt
bild 60 75 90 225
hem- och konsument-
kunskap
230 295 525
idrott och hälsa 245 245 260 750
musik 120 125 150 395
slöjd 175 260 295 730
svenska eller svenska
som andraspråk
450 450 400 1 300
engelska 35 55 90 180
matematik 400 400 310 1 110
naturorienterande
ämnen
145 190 260 595
samhällsorienterande
ämnen
185 220 290 695
teknik 45 60 85 190
elevens val 195
totalt garanterat
antal timmar
1 860 2 080 230 2 525 6 890
därav skolans val 1 800
timplan för elever som läser ämnesområden (träningsskolan)
ämnesområden undervisningstid i timmar
lågstadiet mellanstadiet högstadiet totalt
estetisk verksamhet 315 340 340 995
kommunikation 315 340 340 995
motorik 315 340 340 995
vardagsaktiviteter 315 340 340 995
verklighets-
uppfattning
315 340 340 995
elevens val 190
fördelningsbar
undervisningstid
300 600 600 1 500
totalt garanterat
antal timmar
1 875 2 300 2 300 6 665
1
bilagan fick sin nuvarande beteckning genom 2017:1236.
2018:750
sfs
3
bestämmelser om anpassad studiegång finns i 3 kap. 12 § skollagen (2010:800).
anpassad studiegång kan innebära avvikelser från timplanerna.
2018:750
sfs
4
bilaga 3
2
timplan för specialskolan
ämnen undervisningstid i timmar
låg-
stadiet
mellan-
stadiet
låg- och
mellanstadiet
högstadiet totalt
bild 70 90 90 250
hem- och konsument-
kunskap
50 80 130
idrott och hälsa 190 160 190 540
rörelse och drama 90 80 75 245
slöjd 85 140 125 350
teckenspråk 320 205 200 725
svenska eller svenska
som andraspråk
780 500 280 1 560
engelska 95 220 200 515
matematik 560 410 295 1 265
samhällsorienterande
ämnen
319 300 321 940
geografi 60 70
historia 60 70
religionskunskap 60 70
samhällskunskap 60 70
naturorienterande
ämnen
227 189 234 650
biologi 55 65
fysik 55 65
kemi 55 65
teknik 52 65 83 200
språkval 48 272 320
elevens val 380
totalt garanterat
antal timmar
2 788 2 407 50 2 445 8 070
därav skolans val 600
2
bilagan fick sin nuvarande beteckning genom 2017:1236.
2018:750
sfs
5
när det gäller de samhällsorienterande ämnena är eleverna i mellanstadiet garan-
terade en minsta undervisningstid om 60 timmar i respektive ämne. resterande
60 timmar får fördelas fritt mellan de fyra ämnena i mellanstadiet. i högstadiet
är eleverna i de samhällsorienterande ämnena garanterade en minsta undervis-
ningstid om 70 timmar i respektive ämne. resterande 41 timmar får fördelas fritt
mellan de fyra ämnena i högstadiet.
när det gäller de naturorienterande ämnena är eleverna i mellanstadiet garan-
terade en minsta undervisningstid om 55 timmar i respektive ämne. resterande
24 timmar får fördelas fritt mellan de tre ämnena i mellanstadiet. i högstadiet är
eleverna i de naturorienterande ämnena garanterade en minsta undervisningstid
om 65 timmar i respektive ämne. resterande 39 timmar får fördelas fritt mellan
de tre ämnena i högstadiet.
vid skolans val får antalet timmar i timplanen per stadium för ett ämne eller en
ämnesgrupp minskas med högst 20 procent. antalet timmar för svenska eller
svenska som andraspråk, engelska, matematik, språkval och elevens val får dock
inte minskas.
bestämmelser om anpassad studiegång finns i 3 kap. 12 § skollagen (2010:800).
anpassad studiegång kan innebära avvikelser från timplanen.
2018:750
sfs
6
bilaga 4
3
timplan för sameskolan
ämnen undervisningstid i timmar
lågstadiet mellanstadiet låg- och
mellanstadiet
totalt
bild 60 80 140
hem- och konsument-
kunskap
40 40
idrott och hälsa 150 160 310
musik 60 60 120
slöjd 50 130 180
svenska eller svenska
som andraspråk
400 510 910
engelska 60 220 280
matematik 420 410 830
samhällsorienterande
ämnen
110 260 370
geografi 60
historia 60
religionskunskap 60
samhällskunskap 60
naturorienterande
ämnen
110 190 300
biologi 55
fysik 55
kemi 55
samiska 400 400 800
språkval 48 48
teknik 40 45 85
elevens val 60
totalt garanterat
antal timmar
1 860 2 513 40 4 473
därav skolans val 210
när det gäller de naturorienterande ämnena är eleverna i mellanstadiet garan-
terade en minsta undervisningstid om 55 timmar i respektive ämne. resterande
25 timmar får fördelas fritt mellan de tre ämnena i mellanstadiet.
när det gäller samhällsorienterande ämnena är eleverna i mellanstadiet garan-
terade en minsta undervisningstid om 60 timmar i respektive ämne. resterande
20 timmar får fördelas fritt mellan de fyra ämnena i mellanstadiet.
3
bilagan fick sin nuvarande beteckning genom 2017:1236.
2018:750
sfs
7
vid skolans val får antalet timmar i timplanen per stadium för ett ämne eller en
ämnesgrupp minskas med högst 15 procent. antalet timmar för svenska eller
svenska som andraspråk, engelska, matematik, samiska och elevens val får dock
inte minskas.
bestämmelser om anpassad studiegång finns i 3 kap. 12 § skollagen (2010:800).
anpassad studiegång kan innebära avvikelser från timplanen.
2018:750
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Gymnasieförordning (2010:2039)Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
JP Infonets skoljuridiska tjänster
JP Infonets skoljuridiska tjänster
Stöter du på utmaningar gällande skoljuridik i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd i din arbetsvardag oavsett om du arbetar inom offentlig sektor eller vid en fristående verksamhet. Här hittar du verktyg och tjänster du behöver för att hålla din kompetens på området ständigt aktuell. Se allt inom skoljuridik.