SFS 2022:280 Förordning om ändring i skolförordningen (2011:185)
SFS2022-280.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
förordning sfs 2022:280
om ändring i skolförordningen (2011:185) den 21 april 2022 publicerad
utfärdad den 13 april 2022
regeringen föreskriver1 i fråga om skolförordningen (2011:185)
dels att 5 kap. 2 §, 6 kap. 7 §, 9 kap. 1, 2, 11, 18, 20 och 23 §§, 10 kap.
1 och 9 §§, 11 kap. 1, 9 och 10 §§, 12 kap. 1, 9, och 10 §§ och rubrikerna
närmast före 6 kap. 7 § och 9 kap. 1 § ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas en ny paragraf, 9 kap. 2 a §, av följande lydelse.
5 kap.
2 § eleverna ska genom strukturerad undervisning ges ett kontinuerligt
och aktivt lärarstöd i den omfattning som behövs för att skapa förut-
sättningar för att eleverna ska uppfylla de kriterier för bedömning av
kunskaper eller betygskriterier som minst ska uppfyllas och i övrigt
utvecklas så långt som möjligt inom ramen för utbildningen.
6 kap.
betygskriterier
7 §2 i 10 kap. 19 och 20 §§, 11 kap. 22 och 23 §§, 12 kap. 19 och 20 §§
och 13 kap. 20 och 21 §§ skollagen (2010:800) anges att läraren vid betygs-
sättningen ska göra en sammantagen bedömning av elevens kunskaper i
förhållande till de betygskriterier som gäller för ämnet och sätta det betyg
som bäst motsvarar elevens kunskaper. i dessa paragrafer anges också att
samtliga kriterier för betyget e ska vara uppfyllda för att eleven ska kunna
få ett godkänt betyg.
betygskriterier ska finnas för betygen a–e.
kriterierna för betygen a, c och e ska beskriva typiska kunskaper för
respektive betyg. kriterierna för betyget b innebär att elevens kunskaper
sammantaget bedöms vara mellan a och c. kriterierna för betyget d innebär
att elevens kunskaper sammantaget bedöms vara mellan c och e.
9 kap.
läroplan, kriterier för bedömning av kunskaper och betygskriterier
1 § för grundskolan gäller en läroplan enligt 1 kap. 11 § första stycket
skollagen (2010:800).
läroplanen finns i förordningen (skolfs 2010:37) om läroplan för
grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. av 3 § samma förordning
1 utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 13 april 2022 (regeringens förordningsmotiv
2022:2). 1
2 senaste lydelse 2011:506.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
framgår att kursplaner för grundskolans ämnen ingår i läroplanen och att sfs 2022:280
kursplanerna kompletteras av kriterier för bedömning av kunskaper och
betygskriterier.
2 §3 kriterier för bedömning av kunskaper ska finnas för
1. läsförståelse i årskurs 1, och
2. matematik, svenska och svenska som andraspråk samt gemensamt för
samhällsorienterande ämnen och för naturorienterande ämnen i årskurs 3.
kriterierna för bedömning av kunskaper för årskurs 1 och 3 anger den
lägsta godtagbara kunskapsnivån för en elev vid slutet av årskursen.
2 a § betygskriterier ska finnas i samtliga ämnen för årskurs 6 och 9.
betygskriterierna för årskurs 6 anger kunskapsnivån för ett visst betyg när
betyg sätts sista gången före slutet av årskurs 6. betygskriterierna för årskurs
9 anger kunskapsnivån för ett visst betyg när ett ämne avslutas.
11 § undervisning i ett ämne inom elevens val eller skolans val ska till sitt
innehåll och sin inriktning vara förenlig med kursplanen, kriterierna för
bedömning av kunskaper och betygskriterierna.
18 §4 statens skolinspektion får efter ansökan besluta att en huvudman får
anordna delar av undervisningen på engelska för andra elever än sådana som
avses i 14 §, om
1. undervisningens innehåll och utformning säkerställer att eleverna får
tillräckliga kunskaper i svenska för att uppfylla kriterierna för bedömning
av kunskaper i de ämnen som anges i 2 § och betygskriterierna i samtliga
ämnen,
2. de lärare som undervisar på engelska uppfyller kraven enligt 2 kap.
13 § eller 17 § första stycket 1 skollagen (2010:800), och
3. utbildningen håller god kvalitet.
beslutet ska avse en viss skolenhet. beslutet får återkallas om villkoren
enligt första stycket inte längre är uppfyllda.
enligt 6 § språklagen (2009:600) har det allmänna ett särskilt ansvar för
att svenskan används och utvecklas.
20 §5 nationella prov ska användas i de ämnen och årskurser som anges i
21 §. syftet med proven är att stödja betygssättningen, förutom i årskurs 3
där syftet är att stödja bedömningen av elevernas kunskaper i relation till
kriterierna för bedömning av kunskaper.
när nationella prov används ska eleverna delta i alla delar av proven.
rektorn får besluta att en elev inte behöver delta i ett nationellt prov eller i
någon eller några delar av ett sådant prov, om det finns särskilda skäl.
23 § statens skolinspektion får efter ansökan besluta att en huvudman får
bedriva utbildning i grundskolan utan att tillämpa timplanen om
1. huvudmannen har godtagbara pedagogiska eller organisatoriska skäl
för att bedriva sådan utbildning, och
2. eleverna ges förutsättningar att i samtliga ämnen uppfylla de kriterier
för bedömning av kunskaper och betygskriterier som minst ska uppfyllas
och i övrigt utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.
3 senaste lydelse 2016:336.
4 senaste lydelse 2014:457.
5 senaste lydelse 2017:1107.
2
medgivandet ska avse en eller flera bestämda skolenheter. medgivandet sfs 2022:280
får förenas med villkor.
10 kap.
1 § för grundsärskolan gäller en läroplan enligt 1 kap. 11 § första stycket
skollagen (2010:800).
läroplanen finns i förordningen (skolfs 2010:255) om läroplan för
grundsärskolan. av 2 § samma förordning framgår att statens skolverk får
meddela föreskrifter om kursplaner, kriterier för bedömning av kunskaper
och betygskriterier för grundsärskolan.
9 § undervisning i ett ämne inom elevens val eller skolans val ska till sitt
innehåll och sin inriktning vara förenlig med kursplanen, kriterierna för
bedömning av kunskaper och betygskriterierna.
11 kap.
1 § för specialskolan gäller en läroplan enligt 1 kap. 11 § första stycket
skollagen (2010:800).
läroplanen finns i förordningen (skolfs 2010:250) om läroplan för
specialskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet i vissa fall. i
samma förordning finns bestämmelser om kursplaner, kriterier för bedöm-
ning av kunskaper och betygskriterier för specialskolan.
i 12 kap. 8 § andra stycket skollagen finns bestämmelser om tillämpning
av grundsärskolans kursplaner för elever med utvecklingsstörning i special-
skolan. för sådana elever gäller inte 10–12 §§.
9 § undervisning i ett ämne inom elevens val eller skolans val ska till sitt
innehåll och sin inriktning vara förenlig med kursplanen, kriterierna för
bedömning av kunskaper och betygskriterierna.
10 §6 nationella prov ska användas i de ämnen och årskurser som anges i
11 §. syftet med proven är att stödja betygssättningen, förutom i årskurs 4
där syftet är att stödja bedömningen av elevernas kunskaper i relation till
kriterierna för bedömning av kunskaper.
när nationella prov används ska eleverna delta i alla delar av proven.
rektorn får besluta att en elev inte behöver delta i ett nationellt prov eller i
någon eller några delar av ett sådant prov, om det finns särskilda skäl.
12 kap.
1 § för sameskolan gäller en läroplan enligt 1 kap. 11 § första stycket
skollagen (2010:800).
läroplanen finns i förordningen (skolfs 2010:251) om läroplan för
sameskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet i vissa fall. i samma
förordning finns bestämmelser om kursplaner, kriterier för bedömning av
kunskaper och betygskriterier för sameskolan.
9 § undervisning i ett ämne inom elevens val eller skolans val ska till sitt
innehåll och sin inriktning vara förenlig med kursplanen, kriterierna för
bedömning av kunskaper och betygskriterierna.
6 senaste lydelse 2017:1107.
3
10 §7 nationella prov ska användas i de ämnen och årskurser som anges i sfs 2022:280
11 §. syftet med proven är att stödja betygssättningen, förutom i årskurs 3
där syftet är att stödja bedömningen av elevernas kunskaper i relation till
kriterierna för bedömning av kunskaper.
när nationella prov används ska eleverna delta i alla delar av proven.
rektorn får besluta att en elev inte behöver delta i ett nationellt prov eller i
någon eller några delar av ett sådant prov, om det finns särskilda skäl.
denna förordning träder i kraft den 1 juli 2022.
på regeringens vägnar
lina axelsson kihlblom
eva lenberg
(utbildningsdepartementet)
7 senaste lydelse 2017:1107.
4