140458.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1 svensk författningssamling lag om ändring i skollagen (2010:800); utfärdad den 5 juni 2014. enligt riksdagens beslut 1 föreskrivs i fråga om skollagen (2010:800) dels att 2 kap. 1, 10, 17 och 20§§, 3 kap. 3§, 10 kap. 7, 16 och 34§§, 11 kap. 10, 19 och 33§§, 12 kap. 7 och 16§§, 13 kap. 7 och 17§§, 15 kap. 19§ samt 18 kap. 19§ ska ha följande lydelse, dels att det i lagen ska införas en ny paragraf, 2 kap. 8a§, samt närmast före 2 kap. 8a§ en ny rubrik av följande lydelse. 2 kap. 1§ 2 i detta kapitel finns bestämmelser om –huvudmän inom skolväsendet (2–8§§), –kommuners resursfördelning (8a§), –ledningen av utbildningen (9–12§§), –lärare och förskollärare (13–23§§), –elevhälsa (25–28§§), –studie- och yrkesvägledning (29 och 30§§), –registerkontroll av personal (31–33§§), –kompetensutveckling (34§), och –lokaler och utrustning och tillgång till skolbibliotek (35 och 36§§). kommuners resursfördelning 8a§ kommuner ska fördela resurser till utbildning inom skolväsendet efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov. 10§ rektorn och förskolechefen beslutar om sin enhets inre organisation och ansvarar för att fördela resurser inom enheten efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov. rektorn och förskolechefen fattar i övrigt de beslut och har det ansvar som framgår av särskilda föreskrifter i denna lag eller andra författningar. rektorn och förskolechefen får uppdra åt en anställd eller en uppdrags- tagare vid förskole- eller skolenheten som har tillräcklig kompetens och erfa- renhet att fullgöra enskilda ledningsuppgifter och besluta i frågor som avses i första stycket, om inte annat anges. 1 prop. 2013/14:148, bet. 2013/14:ubu21, rskr. 2013/14:292. 2 senaste lydelse 2013:530. sfs 2014:458 utkom från trycket den 13 juni 2014 2 sfs 2014:458 17§ 3 lärare som inte uppfyller kraven i 13§ får trots det bedriva 1.annan undervisning på ett främmande språk än språkundervisning om de har a)en utländsk lärarutbildning som motsvarar en svensk lärarexamen, och b)kompetens att undervisa på det främmande språket, 2.undervisning i fritidshem om de har en svensk eller utländsk högskoleut- bildning som är avsedd för arbete som fritidspedagog eller motsvarande, och 3.undervisning i fristående skolor oc h fristående fritidshem med särskild pedagogisk inriktning. förskollärare som inte uppfyller krav en i 13§ får trots det bedriva under- visning i fristående förskolor med särskild pedagogisk inriktning. regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vilka språk som avses i första stycket 1 och vilka särskilda pedagogiska inriktningar som avses i första stycket 3 och andra stycket. 20§ 4 endast den som har legitimation får anställas som lärare eller förskol- lärare i skolväsendet utan tidsbegränsning. den som inte har legitimation som lärare får dock anställas som lärare i skolväsendet utan tidsbegränsning, om han eller hon ska undervisa i moders- mål eller i ett yrkesämne i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå eller särskild utbildning för vuxna på gymnasial nivå, eller individuella kurser eller orienteringskurser i kommunal vuxenutbildning. detta gäller bara om 1.det saknas sökande som har legitimation, 2.den sökande har tillräcklig kompetens för att undervisa i det aktuella ämnet eller på den aktuella kursen, och 3.det finns särskilda skäl att anta att den sökande är lämplig att bedriva undervisningen. även en lärare som är undantagen från krav på legitimation enligt före- skrifter som meddelats med stöd av 13§ tredje stycket och den som ska be- driva undervisning som avses i 17§ får anställas som lärare eller förskollärare i skolväsendet utan tidsbegränsning. 3 kap. 3§ alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förut- sättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. elever som till följd av funktionsnedsättning har svårt att uppfylla de olika kunskapskrav som finns ska ges stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser. elever som lätt når de kun- skapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling. 10 kap. 7§ en elev som har en vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska ska erbjudas modersmålsundervisning i detta språk om 3 senaste lydelse 2013:823. 4 senaste lydelse 2013:823. 3 sfs 2014:458 1.språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet, och 2.eleven har grundläggande kunskaper i språket. en elev som tillhör någon av de nationella minoriteterna ska erbjudas modersmålsundervisning i elevens nationella minoritetsspråk. regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om modersmålsundervisning. sådana föreskrifter får innebära att modersmålsundervisning ska erbjudas i ett språk bara om ett visst antal elever önskar sådan undervisning i det språket. 16§ 5 betyg ska sättas 1.i slutet av varje termin från oc h med årskurs 6 till och med höstterminen i årskurs 9 i alla ämnen, utom språkval, som eleven har fått undervisning i under terminen och som inte har avslutats, 2.i slutet av varje termin från oc h med årskurs 7 till och med höstterminen i årskurs 9 i språkval, om eleven har fått undervisning i ämnet under terminen och det inte har avslutats, och 3.när ett ämne har avslutats. 34§ en kommun som i sin grundskola har en elev från en annan kommun ska ersättas för sina kostnader för elevens utbildning av elevens hemkommun, om elevens skolgång i kommunen grundar sig på 25§, 26§ eller 28§ andra stycket. även i de fall som avses i 27§ ska hemkommunen betala ersättning till den mottagande kommunen. om kommunerna i ett sådant fall inte kommer över- ens om annat, ska ersättningen be stämmas med hänsyn till kommunens åta- gande och elevens behov efter samma grunder som hemkommunen tillämpar vid fördelning av resurser till de egna grundskolorna. har en elev ett omfat- tande behov av särskilt stöd, behöver hemkommunen inte lämna bidrag för det särskilda stödet, om betydande organisatoriska eller ekonomiska svårig- heter uppstår för kommunen. 11 kap. 10§ en elev som har en vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska ska erbjudas modersmålsundervisning i detta språk om 1.språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet, och 2.eleven har grundläggande kunskaper i språket. en elev som tillhör någon av de nationella minoriteterna ska erbjudas modersmålsundervisning i elevens nationella minoritetsspråk. regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om modersmålsundervisning. sådana föreskrifter får innebära att modersmålsundervisning ska erbjudas i ett språk bara om ett visst antal elever önskar sådan undervisning i det språket. 19§ 6 om en elev eller elevens vårdnadshavare begär det, ska betyg sättas i grundsärskolans ämnen. betyg ska sättas 5 senaste lydelse 2010:2022. 6 senaste lydelse 2010:2022. 4 sfs 2014:458 1.i slutet av varje termin från och med årskurs 6 till och med höstterminen i årskurs 9 i de ämnen som eleven har fått undervisning i under terminen och som inte har avslutats, och 2.när ett ämne har avslutats. 33§ en kommun som i sin grundsärskola har en elev från en annan kom- mun ska ersättas för sina kostnader för elevens utbildning av elevens hem- kommun, om elevens skolgång i kommunen grundar sig på 25§ eller 27§ andra stycket. även i de fall som avses i 26§ ska hemkommunen betala ersättning till den mottagande kommunen. om kommunerna i ett sådant fall inte kommer över- ens om annat, ska ersättningen bestämmas med hänsyn till kommunens åta- gande och elevens behov efter samma grunder som hemkommunen tillämpar vid fördelning av resurser till de egna grundsärskolorna. har en elev ett om- fattande behov av särskilt stöd, behöver hemkommunen inte lämna bidrag för det särskilda stödet, om betydande organisatoriska eller ekonomiska svårig- heter uppstår för kommunen. 12 kap. 7§ en elev som har en vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska ska erbjudas modersmålsundervisning i detta språk om 1.språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet, och 2.eleven har grundläggande kunskaper i språket. en elev som tillhör någon av de nationella minoriteterna ska erbjudas modersmålsundervisning i elevens nationella minoritetsspråk. regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar före- skrifter om modersmålsundervisning. så dana föreskrifter får innebära att modersmålsundervisning ska erbjudas i ett språk bara om ett visst antal elever önskar sådan undervisning i det språket. 16§ 7 betyg ska sättas 1.i slutet av varje termin från och med årskurs 7 till och med höstterminen i årskurs 10 i alla ämnen, utom språkval, som eleven har fått undervisning i under terminen och som inte har avslutats, 2.i slutet av varje termin från och med årskurs 8 till och med höstterminen i årskurs 10 i språkval, om eleven har fått undervisning i ämnet under termi- nen och det inte har avslutats, och 3.när ett ämne har avslutats. 13 kap. 7§ en elev som har en vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska ska erbjudas modersmålsundervisning i detta språk om 1.språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet, och 2.eleven har grundläggande kunskaper i språket. en elev som tillhör någon av de nationella minoriteterna ska erbjudas modersmålsundervisning i elevens nationella minoritetsspråk. 7 senaste lydelse 2010:2022. 5 sfs 2014:458 regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar före- skrifter om modersmålsundervisning. sådana föreskrifter får innebära att modersmålsundervisning ska erbjudas i ett språk bara om ett visst antal elever önskar sådan undervisning i det språket. 17§ 8 betyg ska sättas i slutet av varje termin i årskurs 6 i de ämnen som eleven fått undervisning i under terminen. 15 kap. 19§ en elev som har en vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska ska erbjudas modersmålsundervisning i detta språk om 1.språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet, och 2.eleven har goda kunskaper i språket. en elev som tillhör någon av de nationella minoriteterna ska erbjudas modersmålsundervisning i elevens nationella minoritetsspråk om eleven har goda kunskaper i språket. regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om modersmålsundervisning. sådana föreskrifter får innebära att modersmålsundervisning ska erbjudas i ett språk bara om ett visst antal elever önskar sådan undervisning i det språket. 18 kap. 19§ 9 en elev som har en vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska ska erbjudas modersmålsundervisning i detta språk om 1.språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet, och 2.eleven har goda kunskaper i språket. en elev som tillhör någon av de nationella minoriteterna ska erbjudas modersmålsundervisning i elevens nationella minoritetsspråk om eleven har goda kunskaper i språket. regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om modersmålsundervisning. sådana föreskrifter får innebära att modersmålsundervisning ska erbjudas i ett språk bara om ett visst antal elever önskar sådan undervisning i det språket. denna lag träder i kraft den 1 juli 2014 i fråga om 2 kap. 1, 8 a, 10, 17 och 20§§, 3 kap. 3§, 10 kap. 16 och 34§§, 11 kap. 19 och 33§§, 12 kap. 16§ samt 13 kap. 17§ och i övrigt den 1 juli 2015. på regeringens vägnar jan björklund per-anders svensson (utbildningsdepartementet) 8 senaste lydelse 2010:2022. 9 senaste lydelse 2012:109. norstedts juridik ab/fritzes elanders sverige ab, 2014
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Gymnasieförordning (2010:2039)Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
JP Infonets skoljuridiska tjänster
JP Infonets skoljuridiska tjänster
Stöter du på utmaningar gällande skoljuridik i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd i din arbetsvardag oavsett om du arbetar inom offentlig sektor eller vid en fristående verksamhet. Här hittar du verktyg och tjänster du behöver för att hålla din kompetens på området ständigt aktuell. Se allt inom skoljuridik.