160550.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
svensk författningssamling
lag
om ändring i skollagen (2010:800);
utfärdad den 26 maj 2016.
enligt riksdagens beslut
1
föreskrivs att 8 kap. 23 §, 9 kap. 21 §, 10 kap.
39 §, 11 kap. 38 §, 14 kap. 17 §, 16 kap. 54 §, 17 kap. 34 §, 19 kap. 47 §,
21 kap. 4 § och 25 kap. 13 § skollagen (2010:800) ska ha följande lydelse.
8 kap.
23 § tilläggsbelopp ska lämnas för barn som har ett omfattande behov av
särskilt stöd. tilläggsbeloppet ska vara individuellt bestämt utifrån barnets
behov.
hemkommunen är inte skyldig att betala tilläggsbelopp för ett barn, om be-
tydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter uppstår för kommunen.
9 kap.
21 § tilläggsbelopp ska lämnas för elever som har ett omfattande behov av
särskilt stöd. tilläggsbeloppet ska vara individuellt bestämt utifrån elevens
behov.
hemkommunen är inte skyldig att betala tilläggsbelopp för en elev, om be-
tydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter uppstår för kommunen.
10 kap.
39 § tilläggsbelopp ska lämnas för elever som har ett omfattande behov av
särskilt stöd eller ska erbjudas modersmålsundervisning. tilläggsbeloppet för
en elev i behov av särskilt stöd ska vara individuellt bestämt utifrån elevens
behov.
hemkommunen är inte skyldig att betala tilläggsbelopp för en elev i behov
av särskilt stöd, om betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter
uppstår för kommunen.
11 kap.
38 § tilläggsbelopp ska lämnas för elever som har ett omfattande behov av
särskilt stöd eller ska erbjudas modersmålsundervisning. tilläggsbeloppet för
1
prop. 2015/16:134, bet. 2015/16:ubu19, rskr. 2015/16:255.
sfs 2016:550
utkom från trycket
den 8 juni 2016
2
sfs 2016:550 en elev i behov av särskilt stöd ska vara individuellt bestämt utifrån elevens
behov.
hemkommunen är inte skyldig att betala tilläggsbelopp för en elev i behov
av särskilt stöd, om betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter
uppstår för kommunen.
14 kap.
17 § tilläggsbelopp ska lämnas för elever som har ett omfattande behov av
särskilt stöd. tilläggsbeloppet ska vara individuellt bestämt utifrån elevens
behov.
hemkommunen är inte skyldig att betala tilläggsbelopp för en elev, om be-
tydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter uppstår för kommunen.
16 kap.
54 § tilläggsbelopp ska lämnas för elever som har ett omfattande behov av
särskilt stöd eller ska erbjudas modersmålsundervisning. tilläggsbeloppet för
en elev i behov av särskilt stöd ska vara individuellt bestämt utifrån elevens
behov.
hemkommunen är inte skyldig att betala tilläggsbelopp för en elev i behov
av särskilt stöd, om betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter
uppstår för kommunen.
17 kap.
34 § tilläggsbelopp ska lämnas för elever som har ett omfattande behov av
särskilt stöd eller ska erbjudas modersmålsundervisning. tilläggsbeloppet för
en elev i behov av särskilt stöd ska vara individuellt bestämt utifrån elevens
behov.
hemkommunen är inte skyldig att betala tilläggsbelopp för en elev i behov
av särskilt stöd, om betydande ekonomiska eller organisatoriska svårigheter
uppstår för kommunen.
19 kap.
47 §
2
tilläggsbelopp ska lämnas för elever som har ett omfattande behov av
särskilt stöd eller ska erbjudas modersmålsundervisning. tilläggsbeloppet för
en elev i behov av särskilt stöd ska vara individuellt bestämt utifrån elevens
behov.
hemkommunen är inte skyldig att betala tilläggsbelopp för en elev som är i
behov av särskilt stöd, om betydande organisatoriska eller ekonomiska
svårigheter uppstår för kommunen.
21 kap.
4§ utbildning på grundläggande nivå syftar till att ge vuxna kunskaper på
en nivå som motsvarar den som utbildningen i grundsärskolan ska ge.
2
senaste lydelse 2012:109.
3
sfs 2016:550utbildning på gymnasial nivå syftar till att ge vuxna kunskaper på en nivå
som motsvarar den som utbildningen på nationella program i gymnasie-
särskolan ska ge.
25 kap.
13 § tilläggsbelopp ska lämnas för barn som har ett omfattande behov av
särskilt stöd. tilläggsbeloppet ska vara individuellt bestämt utifrån barnets
behov.
hemkommunen är inte skyldig att betala tilläggsbelopp för ett barn, om be-
tydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter uppstår för kommunen.
1. denna lag träder i kraft den 1 juli 2016.
2. bestämmelserna i 21 kap. 4 § i den nya lydelsen tillämpas första gången
på utbildning som påbörjas efter ikraftträdandet.
3. för utbildning som har påbörjats före ikraftträdandet gäller 21 kap. 4 § i
den äldre lydelsen.
på regeringens vägnar
gustav fridolin
eva lenberg
(utbildningsdepartementet)
wolters kluwer
elanders sverige ab, 2016
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
Viktiga lagar inom skoljuridiken
Gymnasieförordning (2010:2039)Skolförordning (2011:185)
Skollag (2010:800)
JP Infonets skoljuridiska tjänster
JP Infonets skoljuridiska tjänster
Stöter du på utmaningar gällande skoljuridik i din yrkesroll? JP Infonets tjänster fungerar som verktyg och stöd i din arbetsvardag oavsett om du arbetar inom offentlig sektor eller vid en fristående verksamhet. Här hittar du verktyg och tjänster du behöver för att hålla din kompetens på området ständigt aktuell. Se allt inom skoljuridik.